242/1576/20
2-о/242/342/20
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
20 жовтня 2020 року Селидівський міський суд Донецької області у складі головуючого судді Черкова В.Г., при секретарі Уварові М.В., в приміщенні Селидівського міського суду Донецької області, розглянувши в порядку окремого провадження заяву керівника Красноармійської місцевої прокуратури Донецької області, що діє в інтересах Селидівської міської ради, заінтересована особа ОСОБА_1 , про передачу безхазяйної нерухомої речі у комунальну власність, -
В С Т А Н О В И В :
13.04.2020 року Селидівського міського суду Донецької області надійшла заява керівника Красноармійської місцевої прокуратури Донецької області, що діє в інтересах Селидівської міської ради, заінтересована особа ОСОБА_1 , про передачу безхазяйної нерухомої речі у комунальну власність, яка мотивована тим, що в липні 2009 року на території Селидівської міської ради було виявлено безхазяйне майно гідротехнічна споруда водного об`єкту, яка розташована в балці без назви басейну річки Солона. Вказане нерухоме майно було взято на облік КП Селидівське БТІ та подано оголошення з метою пошуку власника майна до місцевої газети. З вказаного періоду по теперішній час власника нерухомого майна не виявлено, тому просить передати безхазяйну нерухому річ гідротехнічну споруду водного об`єкту, яка розташована в балці без назви басейну річки Солона на території Селидівської міської ради, площею водного дзеркала 1,4 га, об`ємом 20000,00 куб. м., вартістю 598773,00 грн. у комунальну власність територіальної громади Селидівської міської ради.
Ухвалою Селидівського міського суду Донецької області від 17.04.2020 року заяву керівника прокуратури залишено без руху та надано строк на усунення недоліків.
Ухвалою Селидівського міського суду Донецької області від 24.04.2020 року прийнято заяву до розгляду та відкрито провадження у справі.
Ухвалою Селидівського міського суду Донецької області від 24.06.2020 року заяву Красноармійської місцевої прокуратури Донецької області, що діє в інтересах Селидівської міської ради, заінтересована особа ОСОБА_1 , про передачу безхазяйної нерухомої речі у комунальну власність залишено без розгляду.
Постановою Донецького апеляційного суду від 27.08.2020 року ухвалу Селидівського міського суду Донецької області від 24.06.2020 року скасовано та направлено заяву Красноармійської місцевої прокуратури Донецької області, що діє в інтересах Селидівської міської ради, заінтересована особа ОСОБА_1 , про передачу безхазяйної нерухомої речі у комунальну власність до суду першої інстанції для продовження розгляду.
Суд, дослідивши матеріали справи та надані заявником докази, проаналізувавши законодавство, що регулює спірні правовідносини, прийшов до наступного.
Відповідно до ч. 7 ст. 19 ЦПК України окреме провадження призначене для розгляду справ про підтвердження наявності або відсутності юридичних фактів, що мають значення для охорони прав та інтересів особи або створення умов для здійснення нею особистих немайнових чи майнових прав або підтвердження наявності чи відсутності неоспорюваних прав.
Згідно з положеннями п. 7 ч. 2 ст. 293 ЦПК України справи про передачу безхазяйної нерухомої речі у комунальну власність розглядаються в порядку окремого провадження.
Частиною 1 ст. 293 ЦПК України визначено, що окреме провадження - це вид непозовного цивільного судочинства, в порядку якого розглядаються цивільні справи про підтвердження наявності або відсутності юридичних фактів, що мають значення для охорони прав, свобод та інтересів особи або створення умов здійснення нею особистих немайнових чи майнових прав або підтвердження наявності чи відсутності неоспорюваних прав.
Згідно з частинами 1, 3, 6 ст. 294 ЦПК України під час розгляду справ окремого провадження суд зобов`язаний роз`яснити учасникам справи їхні права та обов`язки, сприяти у здійсненні та охороні гарантованих Конституцією і законами України прав, свобод чи інтересів фізичних або юридичних осіб, вживати заходів щодо всебічного, повного і об`єктивного з`ясування обставин справи.
Справи окремого провадження розглядаються судом з додержанням загальних правил, встановлених цим Кодексом, за винятком положень щодо змагальності та меж судового розгляду. Інші особливості розгляду цих справ встановлені цим розділом.
За правилами ст. ст. 12, 81 ЦПК України кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.
Згідно листа № 02-21ж/-607 від 08.07.2009 року, виконком Селидівської міської ради звернувся до Селидівського бюро технічної інвентаризації з проханням визнати безхазяйними гідротехнічні споруди (греблі), які знаходяться на території міської ради та надано додаток із переліком споруд, їх місцезнаходження, найменуванням найближчого населеного пункту, колишнього КСП, річки, балки та характеристиками водоймищ (а.с. 14).
В газеті Наша зоря за № 28 від 10.07.2009 року опубліковане оголошення наступного змісту Територіальна громада м. Селидове згідно зі ст. 335 ЦК України установлює право власності на гідротехнічні споруди (греблі), які знаходяться на території Селидівської міської ради (а.с 15-16).
До позовної заяви додано паспорт ставку з місцезнаходженням в м. Селидове на території Селидівської міської ради у балці без назви, басейн річки Солена (а.с. 17-18).
Згідно наданого заявником журналу реєстрації безгосподарських будівель (а.с. 19-22) під № 9 від 08.07.2009 року Селидівською міською радою зареєстровано гідротехнічні споруди за повідомленням виконкому міської ради.
В листі Красноармійської місцевої прокуратури № 37/4-334вих-20 від 13.02.2020 року до Селидівського міського голови зазначено, що у липні 2009 року Селидівською міською радою розпочато процедуру визнання безхазяйним нерухомого майна, яке знаходиться на території міської ради. Зокрема, з метою виявлення власника вищезазначеного безхазяйного майна, в газеті Наша Зоря № 28 (10056) від 10.07.2009 року опубліковано оголошення про те, що на території міської ради виявлено безхазяйне майно - гідротехнічні споруди в кількості 15 шт. За заявою міської ради гідротехнічні споруди, які знаходяться на території Селидівської міської ради в 2009 році взяті на облік, як безхазяйне нерухоме майно, що підтверджується інформацією з Селидівського БТІ (а.с. 10-11).
Згідно листа 37/4-402вих-20 від 20.02.2020 року, Красноармійська місцева прокуратура просила експерта-оцінювача визначити ринкову вартість гідротехнічних споруд водного об`єкту, що знаходяться у балці без назви, басейну річки Солона, на території Селидівської міської ради (а.с. 23).
Відповідно до листа виконкому Селидівської міської ради № 02вх-378-23/4 від 24.03.2020 року, Красноармійській місцевій прокуратурі повідомлено, що до суду із заявою про передачу безхазяйної нерухомої речі (гідротехнічних споруд водного об`єкту, що знаходяться у балці без назви, басейну річки Солона, на території Селидівської міської ради) у комунальну власність, міська рада не зверталася (а.с. 24).
Рішенням Селидівської міської ради № 4/28-473 від 08.10.2004 року, вирішено питання про передачу в оренду водного дзеркала площею 0,5 га. водоймища місцевого значення без назви об`ємом 10 тис. м. 2, розташованого на території Селидівської міської ради, балка без назви, басейн річки Солона та водного дзеркала площею 1,4 га. місцевого значення без назви об`ємом 20 тис. м. 2, розташованого за межами м. Селидове у південно-східній частині строком на 10 років для риборозведення та виробництва сільськогосподарської та промислової продукції (а.с. 28).
Згідно договору оренди водних об`єктів місцевого значення від 28.10.2004 року, Селидівська міська рада надала в оренду ОСОБА_1 водний об`єкт місцевого значення без назви об`ємом 10 тис. м. 2, площею водного дзеркала 0,5 га., розташований на території Селидівської міської ради, балка без назви, басейн річки Солона та водний об`єкт місцевого значення без назви об`ємом 20 тис. м. 2, площею водного дзеркала 1,4 га., розташований за межами м. Селидове у південно-східній частині строком на 10 років для риборозведення та виробництва сільськогосподарської та промислової продукції (а.с. 25-26).
Відповідно до листа виконкому Селидівської міської ради № 02вх-432-23/4 від 30.03.2020 року, Красноармійській місцевій прокуратурі повідомлено, що до суду із заявою про передачу безхазяйних гідротехнічних споруд водних об`єктів, які знаходяться у балці без назви, басейну річки Солона, на території Селидівської міської ради у комунальну власність, міська рада не зверталася через відсутність коштів для оплати експертизи та судового збору. Власників вищевказаного нерухомого не встановлено (а.с. 7).
Згідно висновку суб`єкта оціночної діяльності ОСОБА_2 від 28.02.2020 року, вартість гідротехнічної споруди водного об`єкту об`ємом - 20000,00 куб. м., площею дзеркала води 1,4 га. розташованої у балці без назви басейну річки Солона, на території Селидівської міської ради може становити 598 773 грн. 00 коп., без урахування ПДВ (а.с. 30-53).
Відповідно до договору оренди землі від 25.11.2011 року, Селидівська міська рада надала в оренду ОСОБА_1 земельну ділянку із земель запасу водного фонду Селидівської міської ради для риборозведення та рибогосподарських потреб, яка знаходиться у північно-західній части Селидівської міської ради з кадастровим номером 1413800000:01:000:0142, загальною площею 2,0301 га., у тому числі 0,5370 га. пасовища, 1,3531 га. під ставком, 0,1391 га. під гідротехнічними спорудами (а.с. 61-69).
Згідно листа виконкому Селидівської міської ради № 02-23/4-625 від 23.06.2020 року, на території міської ради знаходяться 15 гідротехнічних споруд (греблів). Відносно вказаних гідроспоруд у Селидівській міській газеті Наша зоря № 28 (10056) було подано оголошення згідно зі ст. 335 ЦК України, щодо установлення права власності на гідротехнічні споруди, які знаходяться на території Селидівської міської ради, тобто всіх 15 гідротехнічних споруд, які розташовані на території міської ради. Інші гідротехнічні споруди на території Селидівської міської ради відсутні (а.с. 85).
Відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 335 ЦК України безхазяйною є річ, яка не має власника або власник якої невідомий. Безхазяйні нерухомі речі беруться на облік органом, що здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно, за заявою органу місцевого самоврядування, на території якої вони розміщені. Про взяття безхазяйної нерухомої речі на облік робиться оголошення у друкованих засобах масової інформації. Після спливу одного року з дня взяття на облік безхазяйної нерухомої речі вона за заявою органу, уповноваженого управляти майном відповідної територіальної громади, може бути передана за рішенням суду у комунальну власність.
Суд звертає увагу, що на час звернення виконком Селидівської міської ради з листом № 02-21ж/-607 від 08.07.2009 року до Комунального підприємства Селидівське бюро технічної інвентаризації із заявою визнати безхазяйними гідротехнічні споруди (греблі), які знаходяться на території міської ради діяли Закон України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень в редакції від 01.05.2009 року та Тимчасове положення про порядок державної реєстрації права власності та інших речових прав на нерухоме майно, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 07.02.2002 року № 7/5 в редакції від 01.06.2009 року (далі Тимчасове положення).
Згідно ст. 2 Закон України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень у цьому Законі терміни вживаються в такому значенні: державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обмежень (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів виникнення, переходу або припинення речових прав на нерухоме майно та їх обмежень, що супроводжується внесенням даних до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та їх обмежень; Державний реєстр прав на нерухоме майно та їх обмежень (далі - Державний реєстр прав) - єдина державна інформаційна система, яка містить відомості про речові права на нерухоме майно, їх обмеження, суб`єктів речових прав, технічні характеристики об`єктів нерухомого майна (будівель, споруд тощо), кадастровий план земельної ділянки, а також відомості про правочини, вчинені щодо таких об`єктів нерухомого майна; об`єкт нерухомого майна (нерухоме майно, нерухомість) - земельні ділянки, а також об`єкти, розташовані на земельній ділянці (будівля, споруда тощо), переміщення яких є неможливим без їх знецінення та зміни їх призначення;
Відповідно до п.п. 1.1 Тимчасового положення це тимчасове положення про порядок реєстрації прав власності на нерухоме майно визначає порядок реєстрації прав власності на нерухоме майно в Україні і спрямоване на забезпечення визнання та захисту цих прав, створення умов для функціонування ринку нерухомого майна, активізації інвестиційної діяльності.
Згідно п. п. 1.4. Тимчасового положення державна реєстрація прав власності на нерухоме майно (далі - реєстрація прав) - це внесення запису до Реєстру прав власності на нерухоме майно у зв`язку з виникненням, існуванням або припиненням права власності на нерухоме майно, що здійснюється БТІ за місцезнаходженням об`єктів нерухомого майна на підставі правовстановлюючих документів коштом особи, що звернулася до БТІ.
Згідно п.п. 1.7. - 1.8. Тимчасового положення реєстр прав власності на нерухоме майно (далі - Реєстр прав) є інформаційною системою, яка містить відомості про зареєстровані права власності, суб`єктів прав, об`єкти нерухомого майна, правовстановлюючі документи, на підставі яких здійснено реєстрацію прав власності. Технологічні та технічні засоби ведення Реєстру прав забезпечують довічне зберігання та достовірність інформації, її захист від несанкціонованого доступу та внесення недокументованих записів, можливість оновлення, архівування та відновлення даних, їх оперативного пошуку та документального відтворення процедури реєстрації, контроль реєстраційних записів і запитів до Реєстру прав, оперативне надання витягів із Реєстру прав.
Згідно п.п. 3.11 Тимчасового положення безхазяйне нерухоме майно береться на облік БТІ за місцезнаходженням нерухомого майна за заявою відповідного органу місцевого самоврядування. При цьому у відповідному розділі Реєстру прав робиться відмітка безхазяйне . Про взяття на облік безхазяйного нерухомого майна органу місцевого самоврядування видається інформаційна довідка з Реєстру прав на бланку відповідного БТІ.
Системний аналіз законодавства, що діяло на час вирішення питання про облік гідротехнічної споруди, яка є предметом розгляду даної справи, як безхазяйного нерухомого майна, дає суду підстави вважати про наявність узгодженої процедури визнання нерухомого майна безхазяйним та подальшу державну реєстрацію вказаного майна в Реєстрі.
Суд звертає увагу, що серед досліджених в судовому засіданні доказів, немає жодного письмового доказу в підтвердження факту про внесення Комунальним підприємством Селидівське бюро технічної інвентаризації до Реєстру прав власності відомостей про конкретну гідротехнічну споруду водного об`єкту, що знаходиться у балці без назви, басейну річки Солона, на території Селидівської міської ради з прив`язкою її до місцевості, водного об`єкту, тощо, та з відміткою безхазяйне .
Поміж іншим, до суду також не надано інформаційної довідки з Реєстру прав на бланку Комунального підприємства Селидівське бюро технічної інвентаризації про державну реєстрацію безхазяйної гідротехнічної споруди у Реєстрі.
Суд не приймає до уваги, надану заявником копію журналу реєстрації безгосподарських будівель з відміткою про внесення в нього гідротехнічних споруд, як безхазяйних, оскільки на думку суду він має технічний чи то допоміжний характер в роботі БТІ, натомість не спростовує вищевикладених висновків суду
Поза увагою суду не може залишитися і той факт, що подане в газету Наша зоря оголошення та розміщене у № 28 від 10.07.2009 року не конкретизує та не виокремлює гідротехнічні споруди щодо яких встановлюється право власності за їх місцезнаходженням, кількістю, розмірами, характеристиками, тощо. В свою чергу, даний факт свідчить про неналежне сповіщення всіх заінтересованих осіб, які б могли пред`явити своє право на ту чи іншу гідротехнічну споруду.
Відповідно до ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод від 04 листопада 1950 року кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом.
Частиною 1 ст. 8 Конституції України передбачено, що в Україні визнається і діє принцип верховенства права.
Суддя, здійснюючи правосуддя, керується верховенством права (ч. 1 ст. 129 Конституції України).
Суд, здійснюючи правосуддя на засадах верховенства права, забезпечує кожному право на справедливий суд та повагу до інших прав і свобод, гарантованих Конституцією і законами України, а також міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України (ст. 2 Закону України Про судоустрій і статус суддів ).
Згідно з ч. 1 ст. 386 ЦК України, держава забезпечує рівний захист прав усіх суб`єктів права власності.
Підсумовуючи вищевикладене та враховуючи встановлені під час судового засідання порушення процедури визнання нерухомого майна безхазяйним та подальшу державну реєстрацію вказаного майна в Реєстрі прав власності, суд приходить до висновку про відсутність підстав для задоволенні заяви керівника Красноармійської місцевої прокуратури Донецької області про передачу безхазяйної нерухомої речі у комунальну власність.
На підставі вищевикладеного та керуючись ст. ст. 18, 81, 89, 259, 263-265, 268, 293, 294, 315 ЦПК України, суд, -
УХВАЛИВ:
В задоволенні заяви керівника Красноармійської місцевої прокуратури Донецької області, що діє в інтересах Селидівської міської ради, заінтересована особа ОСОБА_1 , про передачу безхазяйної нерухомої речі у комунальну власність - відмовити у повному обсязі.
Рішення може бути оскаржено до Донецького апеляційного суду через Селидівський міський суд Донецької області, а з початку функціонування Єдиної інформаційно-телекомунікаційної системи безпосередньо до Донецького апеляційного суду, протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Апеляційна скарга на рішення суду подається безпосередньо до Донецького апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення. У разі якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Заявник: керівник Красноармійської місцевої прокуратури Донецької області, зазначена адреса - 85302, Донецька область, м. Покровськ, вул. Центральна, буд. № 148, що діє в інтересах держави в особі Селидівської міської ради, юридична адреса: 85400, Донецька область, м. Селидове, вул. К. Маркса, буд. № 8, ЄДРПОУ 04052962.
Заінтересована особа: ОСОБА_1 , місце проживання - АДРЕСА_1 , ІПН НОМЕР_1 .
Суддя В.Г. Черков
Суд | Селидівський міський суд Донецької області |
Дата ухвалення рішення | 20.10.2020 |
Оприлюднено | 22.10.2020 |
Номер документу | 92321385 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Селидівський міський суд Донецької області
Черков В. Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні