Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
21 жовтня 2020 року № 520/9336/2020
Харківський окружний адміністративний суд у складі: головуючого - судді Шляхової О.М., розглянувши у порядку спрощеного провадження в приміщенні суду в м. Харкові адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Нікопольська зернова компанія" до Головного управління Держгеокадастру у Харківській області, 3-я особа Донецька селищна рада Балаклійського району Харківської області про визнання протиправним та скасування витягу та зобов`язання вчинити певні дії,-
В С Т А Н О В И В:
Позивач, Товариство з обмеженою відповідальністю "Нікопольська зернова компанія", звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Харківській області та 3-я особа Донецька селищна рада Балаклійського району Харківської області , в якому просить суд:
- визнати протиправним та скасувати Витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки 97-20-0.23,09-64/161-20 від 20.01.2020р Головного управління Держгеокадастру у Харківській області;
- зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Харківській області видати Товариству з обмеженою відповідальністю Нікопольська зернова компанія новий витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки кадастровий номер 6320255300:00:003:0042, яка розташована за адресою: Харківська область, Балаклійський район, смт. Андріївна, вул. Підвокзальна, 29 відповідно до результатів чинної нормативної грошової оцінки земель смт. Андріївна Балаклійського району Харківської області.
В обґрунтування позову позивач зазначив, що відповідачем було протиправно завищено розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки за рахунок збільшення сукупного коефіцієнта (Км3), водночас, збільшення останнього відбулось за рахунок застосування локальних коефіцієнтів вищих, ніж максимальні граничні розміри локальних коефіцієнтів, визначених Порядком нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів.
По справі було відкрито спрощене провадження без виклику сторін.
Відповідач надав відзив на позов, в якому, просив у задоволенні позовних вимог відмовити, посилаючись на той факт, що розрахунок значення коефіцієнтів КмЗ (локальні фактори) при наданні витягу з нормативної грошової оцінки окремих земельних ділянок здійснено із застосуванням програмного забезпечення - автоматизоване робоче місце по формуванню довідок про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки в автоматизованому режимі, що є використанням ГІС-технологій. Відповідач вказував, що за таких обставин він не розраховує в ручному режимі та не впливає на значення відповідного коефіцієнту.
Відповідно до ст. 257 КАС України, за правилами спрощеного позовного провадження розглядаються справи незначної складності. За правилами спрощеного позовного провадження може бути розглянута будь-яка справа, віднесена до юрисдикції адміністративного суду, за винятком справ, зазначених у частині четвертій цієї статті.
Відповідно до ч. 5 ст. 262 КАС України, суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.
Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється згідно до вимог ст.229 КАС України.
Дослідивши матеріали справи, суд виходить з наступного.
Між позивачем та Андріївської селищною радою Балаклійського району Харківської області 24.05.2007 року було укладено договір оренди земельної ділянки (кадастровий номер 6320255300:00:003:0042, зареєстрований у Балаклійському районному відділі ХРФ ДП ЦДЗК про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 18 жовтня 2007р. №040768300012), площею 4,3472 га, розташованої за адресою: смт. Андріївна, вул. Підвокзальна, 29.
На підставі Додаткової угоди від 24.05.2012р. до Договору оренди земельної ділянки від 23.04.2007р Позивач розраховує та сплачує орендну плату виходячи з положень договору:
Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та розмірі 4% від грошової оцінки земельної ділянки і становить - 75902,90 (сімдесят п`ять тисяч дев`ятсот дві грн.90 коп.) на рік, згідно розрахунку розміру орендної плати за земельні ділянки, грошова оцінка яких проведена. Обчислення розміру орендної плати за земельні ділянки приватної власності здійснюється з урахуванням індексації.
Для розрахунку орендної плати за договором оренди земельної ділянки від 23.04.2007 року позивачем отримано у відділі Балаклійського району Головного управління Держгеокадастру у Харківській області Витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки 97-20-0.23,09-64/161-20 від 20.01.2020р. щодо земельної ділянки кадастровий номер 6320255300:00:003:0042 площею 43 472 кв.м.
Як вказував позивач у позові, у зазначеному витязі неправомірно завищено розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки за рахунок збільшення сукупного коефіцієнта (Км3), а збільшення сукупного коефіцієнту (Км3) здійснено за рахунок застосування локальних коефіцієнтів вищих, ніж максимальні граничні розміри локальних коефіцієнтів визначених Порядком нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів (Наказ Міністерства аграрної політики/Українська академія аграрних наук/Держкомзем/Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства від 27.01.2006р. №18/15/21/11 - надалі Порядок від 27.01.2006р. №18/15/21/11).
Товариство звернулось із запитом до Донецької об`єднаної територіальної громади Балаклійського району щодо проведення останньої нормативної грошової оцінки земель населеного пункту Андріївка Балаклійського району Харківської області та отримало Лист Донецької селищної ради (вих. 24.02.2020р. №105/02-17), в якому зазначено, що остання нормативна грошова оцінка населеного пункту Андріївка, проводилася в 2015р., виконана ТОВ Новітні технології землеустрою та затверджена Рішенням Андріївської селищної ради Балаклійського району Харківської області V сесії VII скликання №82-VII від 15.02.2016р.
Відтак, як вказував позивач, нормативна грошова оцінка земель населеного пункту Андріївка Балаклійського району Харківської області розрахована на підставі Порядку від 27.01.2006 № 18/15/21/11, який був чинним в період проведення останньої нормативної грошової оцінки земель населеного пункту Андріївка Балаклійського району Харківської області, а у спірному витязі розміри зазначених локальних коефіцієнтів Км3 вищі ніж максимальні граничні розміри локальних коефіцієнтів, визначених Порядком.
Позивачем надано суду Витяг із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки від 17.01.2019 №97-20-0.23,09-46/161-19, який отримувало TOB НЗК в 2019 році, з якого вбачається, що сукупний Коефіцієнт Км3 нормативної грошової оцінки земельної ділянки кадастровий номер 6320255300:00:003:0042 станом на 17.01.2019 р. складав 0,88, а станом на 20.01.2020 року такий складає 1,06, що призвело до суттєвого збільшення нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
Як вказував позивач, при визначенні нормативної грошової оцінки земельної ділянки локальні фактори та відповідні їм коефіцієнти не враховані, або враховані у більшому за максимально передбачене значення, що призводить до подальшого суттєвого завищення розміру орендної плати та зазначав, що витяг із технічної документації з нормативної грошової оцінки від 20.01.2020р. №97-20-0.23,09-64/161-20 складено з порушенням вимог законодавства, отже, такий не може слугувати підставою для визначення нового розміру орендної плати.
По суті позову суд зазначає наступне.
Відповідно до частин 3 та 5 ст.201 ЗК України нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель тощо. Грошова оцінка земельних ділянок проводиться за методикою, яка затверджується Кабінетом Міністрів України.
Преамбулою Закону України «Про оцінку земель» встановлено, що цей Закон визначає правові засади проведення оцінки земель, професійної оціночної діяльності у сфері оцінки земель в Україні та спрямований на регулювання відносин, пов`язаних з процесом оцінки земель, забезпечення проведення оцінки земель, з метою захисту законних інтересів держави та інших суб`єктів правовідносин у питаннях оцінки земель, інформаційного забезпечення оподаткування та ринку земель.
Згідно зі статтею 1 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок це капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами; рентний дохід (земельна рента) - дохід, який можна отримати із землі як фактора виробництва залежно від якості та місця розташування земельної ділянки.
Відповідно до ст.18 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років; розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років, а несільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 7-10 років. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які є розробниками документації із землеустрою відповідно до Закону України "Про землеустрій".
За результатами нормативної грошової оцінки земель складається технічна документація (частина перша статті 20 Закону України «Про оцінку земель» ).
Згідно ст.15 Закону України "Про оцінку земель" підставою для проведення оцінки земель, у тому числі нормативної грошової оцінки земельних ділянок, є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.
Відповідно до положень статті 23 Закону України «Про оцінку земель» , витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин. Рішення рад щодо технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок набирають чинності у строки, встановлені відповідно до пункту 271.2 статті 271 Податкового кодексу України.
Згідно пункту 271.2 статті 271 Податкового кодексу України рішення рад щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування нормативної грошової оцінки земель або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.
Системний аналіз наведених правових норм дає підстави дійти до висновку про те, що нормативна грошова оцінка землі проводиться в обов`язковому порядку для визначення розміру орендної плати за землі комунальної та державної форм власності. При цьому, технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів, затверджується рішенням відповідної сільської, селищної чи міської ради. Таке рішення офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року.
Механізм нормативної грошової оцінки земельних ділянок в межах населених пунктів та порядок оформлення Витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки регламентується Методикою нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів", затвердженою Постановою Кабінету Міністрів України від 23.03.1995 № 213 (далі - Методика) та Порядком нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженим наказом Держкомзему України, Мінагрополітики України, Мінбудархітектури України та Української академії аграрних наук від 27.01.2006 № 18/15/21/11, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 05.04.2006 за № 388/12262 (далі - Порядок), який розроблено у відповідності до Земельного кодексу України, Закону України "Про оцінку земель" та Методики (далі - Порядок, який був чинний на час проведення останньої нормативної грошової оцінки земель населеного пункту Андріївка Балаклійського району Харківської області).
Згідно з п. 2-1 Дані за результатами проведення нормативної грошової оцінки земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земель, що видається територіальним органом Держгеокадастру за місцезнаходженням земельної ділянки у строк, що не перевищує трьох робочих днів з дати надходження відповідної заяви.
Пунктом 1.3 Порядку встановлено, що нормативна грошова оцінка земель використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва, а також під час розроблення показників та механізмів
економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.
В силу п. 4 Порядку, за результатами нормативної грошової оцінки земель складається технічна документація. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки згідно з додатком 2.
Положеннями п. 21 Методики передбачається, що нормативна грошова оцінка земель населених пунктів визначається за формулою: Цн = В х Нп /Нк х Кф х Км, де Цн - нормативна грошова оцінка квадратного метра земельної ділянки (у гривнях); В - витрати на освоєння та облаштування території в розрахунку на квадратний метр (у гривнях); Нп - норма прибутку (6%); Нк - норма капіталізації (3%); Кф - коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (під житлову та громадську забудову, для промисловості, транспорту тощо); Км - коефіцієнт, який характеризує місце розташування земельної ділянки.
Коефіцієнт, який характеризує місцеположення земельної ділянки (Км), обчислюється за формулою: Км = Км1 х Км2 х Км3, де Км1 - коефіцієнт, який характеризує регіональні фактори місцеположення земельної ділянки, зокрема: а) чисельність населення та адміністративний статус населеного пункту, його місце в системі розселення; б) розміщення в межах населених пунктів, розташованих у приміських зонах великих міст; в) розміщення в межах населених пунктів, що мають статус курортів. Км2 - коефіцієнт, який характеризує зональні фактори місцеположення земельної ділянки в межах населених пунктів, зокрема: а) відстань до загальноміського центру населеного пункту, концентрованих місць праці, масового відпочинку населення; б) розташування в ядрі центру великих і найбільших міст та інших населених пунктів, що мають особливо важливе історичне значення, в приморській смузі населених пунктів. Км3 - коефіцієнт, який характеризує локальні фактори місцеположення земельної ділянки за територіально-планувальними, інженерно-геологічними, історико-культурними, природно-ландшафтними, санітарно-гігієнічними умовами та рівнем облаштування території.
Як випливає з п. 1.4 Порядку, інформаційною базою для нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення є матеріали державного земельного кадастру (кількісна і якісна характеристика земель, бонітування ґрунтів, економічна оцінка земель), матеріали внутрігосподарського землевпорядкування, а земель населених пунктів - їх генеральні плани та проекти планування і забудови населених пунктів, матеріали економічної оцінки території, матеріали інвентаризації земель населених пунктів проекти забудови та розподілу території населених пунктів, місцеві правила забудови.
Числові значення пофакторних оцінок приймаються в межах граничних значень коефіцієнтів Км2 для груп населених пунктів з різною чисельністю населення (табл. 1.6 додатка 1) з урахуванням нормативно-технічної документації та експертної оцінки. Питома вага зональних ренто утворювальних факторів визначається щодо кожного населеного пункту, виходячи з його особливостей. Сума вагових характеристик, що встановлена для факторів, повинна дорівнювати 1,0.
Відповідно до п. 3.10 Порядку, вартість одного квадратного метра земельної ділянки певного функціонального використання (Цн) визначається з урахуванням територіально-планувальних, інженерно-геологічних, історико-культурних, природно-ландшафтних, санітарно-гігієнічних та інженерно-інфраструктурних особливостей місця її розташування в межах економіко-планувальної зони за формулою: Цн = Цнз х Кф х Км3. Для обчислення Км3 враховувати локальні фактори, наведені в додатку 1, табл. 3.7, при цьому добуток пофакторних оцінок не повинен бути нижче 0,50 і вище 1,50.
Так, у вказаному додатку встановлено значення локального коефіцієнту земельної ділянки, що знаходиться в межах зони перевищення припустимого рівня шуму від залізниці, автодоріг, електростанцій та аеродромів- 0,90-0,97 та локального коефіцієнту земельної ділянки, що знаходиться у межах санітарно-захисних зон у розмірі 0,80 - 0,96.
Також, аналогічні значення вказаних коефіцієнтів затверджені рішенням Андріївської селищної ради Балаклійського району Харківської області V сесії VII скликання №82-VII від 15.02.2016р. «Про затвердження Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель смт Андріївка Балаклійського району Харківської області ( п.5 технічної документації, таблиця 4), яку надано відповідачем на виконання ухвали суду від 23.07.2020 року
Як вбачається з оскаржуваного витягу локальні коефіцієнти місцезнаходження ділянки у зоні перевищення припустимого рівня шуму та в санітарно-захисній зоні використано на рівні 0,98 та 1,00 тоді як технічною документацією за рішенням №82-VII від 15.02.2016р. затверджені максимальні їх значення 0,95 та 0,85 відповідно
Таким чином, відповідачем в оскаржуваному витязі встановлені розміри зазначених локальних коефіцієнтів Км3 вищі, ніж максимальні граничні розміри, визначені вищевказаним Порядком та рішенням Андріївської селищної ради Балаклійського району Харківської області V сесії VII скликання №82-VII від 15.02.2016р.
Наведене порушення законодавчих вимог щодо завищення граничних значень коефіцієнтів вплинуло на кінцевий результат нормативної оцінки земельної ділянки.
Відповідач вказував, що розрахунок значення коефіцієнтів Км3 (локальні фактори) при наданні витягу з нормативної грошової оцінки здійснюється в автоматизованому режимі, що є використанням ГІС-технологій, а тому відповідач не розраховує в ручному режимі та не впливає на значення коефіцієнту.
Суд вважає необґрунтованими такі доводи відповідача, з огляду на наступне.
Відповідно п. 3.10 Порядку, зазначено, що установлення частки площі здійснюється переважно шляхом використання ГІС-технологій та електронних цифрових карт, тобто, вказаним спеціальним нормативним актом, який був чинним на момент виникнення спірних правовідносин не було встановлено однозначного обов`язку використовувати лише програмне забезпечення для визначення відповідних коефіцієнтів.
Таким чином, надаючи оскаржуваний витяг, відповідач зобов`язаний був перевірити правомірність та обґрунтованість вказаних в ньому даних, які впливають на вартість грошової оцінки земельної ділянки. Формування витягу в автоматичному режимі не може бути підставою для встановлення в ньому розмірів коефіцієнтів, які не відповідають вимогам чинного законодавства.
Аналогічних висновків дійшов Верховний Суд в постанові від 30 січня 2020 року (справа № 820/1804/16).
Згідно ч.2 ст.77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відтак, оскільки остання нормативна грошова оцінка населеного пункту Андріївка, проводилася в 2015р. та затверджена Рішенням Андріївської селищної ради Балаклійського району Харківської області V сесії VII скликання №82-VII від 15.02.2016р. в період чинності Порядку від 27.01.2006 № 18/15/21/11, п.3.10 якого не встановлено однозначного обов`язку використовувати лише програмне забезпечення для визначення відповідних коефіцієнтів, водночас останні у спірному витязі суперечать і Порядку і рішенню, а відповідачем не надано доказів перевірки правильності та обґрунтованості вказаних у ньому даних, суд приходить до висновку про задоволення позову.
Розподіл судових витрат здійснити в порядку ст.139 КАС України.
Керуючись ст.ст. 255, 257, 295, 297 КАС України, суд -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Нікопольська зернова компанія" (пр-т Електрометалургів, буд. 224,м.Нікополь, Дніпропетровська область,53208, код ЄДРПОУ31337984) до Головного управління Держгеокадастру у Харківській області (вул. Космічна, буд. 21, 8-9 пов.,м. Харків,61145, код ЄДРПОУ39792822), 3-я особа Донецька селищна рада Балаклійського району Харківської області (вул. Центральна, буд. 40, смт Донець, Балаклійський район, Харківська область, 64250) про визнання протиправним та скасування витягу та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити у повному обсязі.
Визнати протиправним та скасувати Витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки 97-20-0.23,09-64/161-20 від 20.01.2020р Головного управління Держгеокадастру у Харківській області.
Зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Харківській області видати Товариству з обмеженою відповідальністю Нікопольська зернова компанія новий витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки кадастровий номер 6320255300:00:003:0042, яка розташована за адресою: Харківська область, Балаклійський район, смт. Андріївна, вул. Підвокзальна, 29 відповідно до результатів чинної нормативної грошової оцінки земель смт. Андріївна Балаклійського району Харківської області.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держгеокадастру у Харківській області (вул. Космічна, буд. 21, 8-9 пов.,м. Харків,61145, код ЄДРПОУ39792822) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Нікопольська зернова компанія" (пр-т Електрометалургів, буд. 224,м.Нікополь, Дніпропетровська область,53208, код ЄДРПОУ31337984) судові витрати у розмірі 4204 грн. ( чотири тисячі двісті чотири гривні).
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржено протягом тридцяти днів з дня його складання у повному обсязі шляхом подачі апеляційної скарги безпосередньо до Другого апеляційного адміністративного суду або в порядку, передбаченому п. 15.5 Розділу VII КАС України, а саме: до Другого апеляційного адміністративного суду через Харківський окружний адміністративний суд.
Повний текст рішення складено 21 жовтня 2020 року.
Суддя О.М. Шляхова
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.10.2020 |
Оприлюднено | 23.10.2020 |
Номер документу | 92326795 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Шляхова О.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні