Постанова
від 20.10.2020 по справі 380/2054/20
ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

20 жовтня 2020 рокуЛьвівСправа № 380/2054/20 пров. № А/857/10210/20

Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі:

Головуючого судді Сеника Р.П.,

суддів Кухтея Р.В., Хобор Р.Б.,

з участю секретаря судового засідання Цар М.М.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Львові апеляційну скаргу Львівської національної академії мистецтв в особі відокремленого підрозділу Косівський інститут прикладного та декоративного мистецтва Львівської національної академії мистецтв на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 16 липня 2020 року у справі № 380/2054/20 за адміністративним позовом Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області до Львівської національної академії мистецтв в особі відокремленого підрозділу Косівський інститут прикладного та декоративного мистецтва Львівської національної академії мистецтв про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю),-

суддя в 1-й інстанції - Мричко Н.І.,

час ухвалення рішення - 16.07.2020 року,

місце ухвалення рішення - м. Львів,

дата складання повного тексту рішення - 21.07.2020 року,

В С Т А Н О В И В :

Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області (далі - Управління ДСНС в Івано-Франківській області, Позивач) звернулося до Львівського окружного адміністративного суду із позовом до Львівської національної академії мистецтв в особі відокремленого підрозділу Косівський інститут прикладного та декоративного мистецтва Львівської національної академії мистецтв (далі - Косівський інститут прикладного та декоративного мистецтва ЛНАМ, Відповідач), в якому просить суд застосувати заходи реагування у вигляді зупинення та заборони експлуатації будівлі гуртожитку Косівського інституту прикладного та декоративного мистецтва ЛНАМ за адресою: вулиця Міцкевича, 2, місто Косів, Косівський район, Івано-Франківська область шляхом опечатування вхідних дверей, окрім виконання робіт пов`язаних з усуненням порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки.

Позовні вимоги мотивовані тим, що з 18.12.2019 по 20.12.2019 працівниками Косівського районного відділу Управління ДСНС в Івано-Франківській області проведена позапланова перевірка додержання (виконання) вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки Косівського інституту прикладного та декоративного мистецтва ЛНАМ за адресою: вул. Міцкевича, 2, м. Косів, Косівський район, Івано-Франківська область.

Стверджує, що в ході перевірки гуртожитку Косівського інституту прикладного та декоративного мистецтва ЛНАМ за адресою: вул. Міцкевича, 2, м. Косів, Косівський район, Івано-Франківська область було встановлено, що експлуатація даного об`єкту здійснюється з порушеннями вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей, а саме: 1) дерев`яні конструкції горища будівлі гуртожитку не оброблено вогнетривким розчином; 2) приміщення гуртожитку не обладнано системами протипожежного захисту; 3)не проведено заміри опору ізоляції і перевірку спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання; 4) у приміщеннях кімнат №№ 101, 102, 105, коридору 1 поверху, кімнат №№ 201-206, 208-211, 213, 217, 220, 303-309, 311, 313, 314, 316-319, 401-403, 405, 407-411, 413, 414, 416, 417, 419, 420 та блоку між кімнатами № 405-406 гуртожитку допускається підвішування електричних лампочок на струмопровідні проводи; 5) у приміщеннях кімнат №№ 101, 102, 105, коридору, санвузла та підсобки 1 поверху, кімнат №№ 201-206, 208-213, 216-220, коридору та санвузла 2 поверху, кімнат 302-309, 311-319, коридору 3 поверху, кімнат 401- 403, 405, 407-411, 413, 414, 416, 417, 419, 420 та блоку між кімнатами № 405- 406 гуртожитку експлуатуються світильники з лампами розжарювання, які не закриті плафонами (ковпаками); 6) в приміщенні душової та умивальної кімнати першого поверху, коридору другого поверху, кімнати № 313 третього поверху, коридору четвертого поверху електророзподільні коробки не закрито кришками з негорючих або важкогорючих матеріалів; 7) у приміщеннях кімнат №№ 101, 211, 215, 303, 304, 307, 312, 318 та блоку між кімнатами № 308-309, кімнат №№ 407, 417 гуртожитку експлуатуються пошкоджені електровимикачі та розетки; 8.) з`єднання, відгалуження та окільцювання жил проводів і кабелів не здійснено за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів (гвинтових, болтових тощо); 9) електромережу не приведено у відповідність до вимог ПУЕ; 10) не проведено перевірку на працездатність пожежних кран-комплектів шляхом пуску води в з реєстрацією спеціальному журналі обліку технічного обслуговування; 11) не забезпечено вільне відкривання дверей евакуаційних виходів на першому поверсі з приміщення; 12) евакуаційні виходи з приміщень не обладнано евакуаційним освітленням; 13) посадова особа (комендант) не пройшла навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки; 14) не відкориговані плани (схеми) евакуації людей на випадок пожежі; 15) черговий персонал не забезпечено справними електричними ліхтарями на випадок відключення електроенергії в нічний час; 16) в приміщеннях (кімнатах) гуртожитку не заборонено куріння; 17) блоки між кімнатами не очищено від горючого сміття; 18) в приміщеннях (кімнатах) гуртожитку експлуатується тимчасові лінії електромережі. На думку Позивача, при наявності вказаних порушень вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки та цивільного захисту, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей будівля гуртожитку Косівського інституту прикладного та декоративного мистецтва ЛНАМ не може експлуатуватися до повного усунення виявлених порушень.

Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 16 липня 2020 року у справі № 380/2054/20 позовні вимоги задоволено.

Рішення суду першої інстанції оскаржив відповідач, подавши на нього апеляційну скаргу.

В апеляційній скарзі апелянт зазначає, що рішення суду першої інстанції є незаконним, необґрунтованим та таким, що винесене з порушенням норм як матеріального так і процесуального права.

В обґрунтування апеляційних вимог апелянт зазначає, що заклад провів ряд заходів щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, а саме: 09.06.2020 року КІПДМ ЛНАМ до АРЗ СП УДСНС в Івано-Франківській області скеровано лист за №01-04-106 про направлення та проведення навчання з комендантом гуртожитку ОСОБА_1 та головним інженером інституту ОСОБА_2 з гарантією оплати, проте такі навчання не проведено через неформування груп і карантинні заходи; на даний час КІПДМ ЛНАМ укладено договір із АРЗ СП УДСНС України в Івано-Франківській області щодо надання освітніх послугу у сфері пожежної безпеки за № 110/20 НП від 14.08.2020; укладено договір за № 33 від 17.08.2020 року із ТОВ Лоджік Безпека виконати проектно-кошторисні роботи по влаштуванню системи автоматичної пожежної сигналізації та системи оповіщення про пожежу; укладено договір за № 04/08-20/1 від 17.08.2020 року із ПП Електропожсервіс виконати вогнезахист дерев`яних конструкцій горища гуртожитку КІПДМ ЛНАМ. Поряд з цим покликається на те, що на виконання порушень за останнім актом перевірки закладу потрібне додаткове фінансування, у зв`язку чим направлено лист №358 від 02.01.2020 щодо виділення додаткового фінансування та внесення змін у кошторис доходів та видатків закладу на 2020 рік. проте жодного фінансування закладу не здійснювалося.

Апелянт вказує, що фактично усунуто основні порушення правил техногенної та пожежної безпеки, для забезпечення безпеки будівлі закладу є всі необхідні засоби.

Просить скасувати рішення Львівського окружного адміністративного суду від 16 липня 2020 року у справі № 380/2054/20 та прийняти нове, яким у задоволенні позовних вимог відмовити.

Особи, які беруть участь у справі, в судове засідання не прибули, про дату, час і місце апеляційного розгляду повідомлені належним чином, а тому, суд апеляційної інстанції, відповідно до ч. 4 ст. 229, п.2 ч. 1 ст. 311 та ч. 2 ст. 313 КАС України, вважає можливим проведення розгляду справи за їхньої відсутності без здійснення фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу.

Заслухавши доповідь судді - доповідача, дослідивши обставини справи, доводи апеляційної скарги та заперечення на неї, колегія суддів приходить до переконання, що вона підлягає до задоволення з наступних підстав.

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що виявленні порушення створюють реальну загрозу життю та/або здоров`ю людей, та у подальшому можуть призвести до тяжких наслідків у сфері цивільного захисту і пожежної безпеки, а також не усунуті в повному обсязі відповідачем на час розгляду справи, суд дійшов висновку про необхідність зупинення та заборони експлуатації будівлі гуртожитку Косівського інституту прикладного та декоративного мистецтва Львівської національної академії мистецтв, шляхом опечатування вхідних дверей.

Розглядаючи спір, апеляційний суд не погоджується з таким висновком суду першої інстанції з огляду на наступне.

Встановлено, підтверджено матеріалами справи, що згідно витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань № 1006202420 від 16.01.2020, Львівська національна академія мистецтв зареєстрована як юридична особа код ЄДРПОУ 02071027 за адресою: 79011, Львівська область, місто Львів, Галицький район, вул. Кубійовича, будинок 38, відокремленим підрозділом якої є Косівський інститут прикладного та декоративного мистецтва зареєстрований, як відокремлений підрозділ юридичної особи код ЄДРПОУ 34857824, розташований за адресою: 78600, Івано-Франківська область, Косівський район, місто Косів, вул. Міцкевича, будинок 2 (арк. справи 30-33).

Відповідно до наказу т.в.о начальника Управління ДСНС в Івано-Франківській області (з основної діяльності) від 12.12.2019 № 386 "Про проведення позапланових перевірок", на виконання вимог Кодексу цивільного захисту України, Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", доручення Прем`єр-міністра України від 11.12.2019 № 44205/1/1-19 та протокольного рішення засідання Кабінету Міністрів України від 06.12.2019 (витяг з протоколу № 23) наказано Відділу запобігання надзвичайним ситуаціям Управління ( ОСОБА_3 ) починаючи з грудня 2019 року організувати та забезпечити, здійснити позапланові заходи державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки закладів, установ та організацій з масовим перебуванням людей - дитячих садочків, шкіл, професійно-технічних і вищих навчальних закладів, гуртожитків, установ охорони здоров`я та соціального захисту, державних об`єктів критичної і транспортної інфраструктури, у тому числі торговельно-розважальних закладів, віднесених до СС-2 та СС-3 класів наслідків (відповідності) будівель або споруд, що розташовані на території Івано-Франківської області відповідно до Плану, що додається, зокрема, у Косівському інституті прикладного та декоративного мистецтва ЛНАМ (код ЄДРПОУ 34857824 за адресою: 78601, м. Косів, вул. Міцкевича, 2) (арк. справи 8-11).

12.12.2019 Управління ДСНС в Івано-Франківській області видане посвідчення на проведення заходу державного нагляду (контролю) № 834/09-18 на проведення позапланової перевірки Косівського інституту прикладного та декоративного мистецтва ЛНАМ, розташованого м. Косів, вул. Міцкевича, 2. Вказане посвідчення вручено директору КІПДМ ЛНАМ Юрчишин Г.М., що підтверджується власноручно поставленим підписом такої (арк. справи 12).

На виконання наказу Управління ДСНС в Івано-Франківській області від 12.12.2019 № 386 та на підставі посвідчення на проведення заходу державного нагляду (контролю) від 12.12.2019 № 834/09-18, у період з 18.12.2019 по 20.12.2019 посадовими особами Косівського районного відділу Управління ДСНС в Івано-Франківській області проведено позапланову перевірку додержання (виконання) вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки Косівського інституту прикладного та декоративного мистецтва ЛНАМ (код ЄДРПОУ 34857824) за адресою: вул. Міцкевича, 2, м. Косів, Косівський район, Івано-Франківська область.

За результатами перевірки посадовими особами Косівського районного відділу Управління ДСНС в Івано-Франківській області складено Акт від 20.12.2019 № 143 (арк. справи 13-22).

Відповідно до цього Акта перевірки, позаплановим заходом встановлено ряд порушень Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України № 1417 від 30.12.2014, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 05.03.2015 за № 252/26697, Кодексу цивільного захисту України, Правил техногенної безпеки та низки інших нормативних актів, а саме:

1. Дерев`яні конструкції горища будівлі гуртожитку не оброблено вогнетривким розчином (п. 2.5 розділу III Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014р. № 1417 (далі - Наказ МВС від 30.12.2014 №1417));

2. Приміщення гуртожитку не обладнано системами протипожежного захисту (п. 1.2 розділу V Наказ МВС від 30.12.2014р. №1417);

3. Не проведено заміри опору ізоляції і перевірку спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання (п. 1.20 розділу IV Наказ МВС від 30.12.2014р. №1417);

4. У приміщеннях кімнат №№ 101, 102, 105, коридору 1 поверху, кімнат №№ 201-206, 208-211, 213, 217, 220, 303-309, 311, 313, 314, 316-319, 401-403, 405, 407-411, 413, 414, 416, 417, 419, 420 та блоку між кімнатами № 405-406 гуртожитку допускається підвішування електричних лампочок на струмопровідні проводи (п. 1.18 розділу IV Наказ МВС від 30.12.2014р. №1417);

5. У приміщеннях кімнат №№ 101, 102, 105, коридору, санвузла та підсобки 1 поверху, кімнат №№ 201-206, 208-213, 216-220, коридору та санвузла 2 поверху, кімнат 302-309, 311-319, коридору 3 поверху, кімнат 401- 403, 405, 407-411, 413, 414, 416, 417, 419, 420 та блоку між кімнатами № 405- 406 гуртожитку експлуатуються світильники з лампами розжарювання, які не закриті плафонами (ковпаками) (п. 1.18 розділу IV Наказ МВС від 30.12.2014 р. № 1417);

6. В приміщенні душової та умивальної кімнати першого поверху, коридору другого поверху, кімнати № 313 третього поверху, коридору четвертого поверху електророзподільні коробки не закрито кришками з негорючих або важкогорючих матеріалів (п. 1.7 розділу IV Наказ МВС від 30.12.2014 р.№ 1417);

7. У приміщеннях кімнат №№ 101, 211, 215, 303, 304, 307, 312, 318 та блоку між кімнатами № 308-309, кімнат №№ 407, 417 гуртожитку експлуатуються пошкоджені електровимикачі та розетки (п. 1.18 розділу IV Наказ МВС від 30.12.2014 р. № 1417);

8. З`єднання, відгалуження та окільцювання жил проводів і кабелів не здійснено за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів (гвинтових, болтових тощо) (п. 1.6 розділу IV Наказ МВС від 30.12.2014 р. № 1417);

9. Електромережу не приведено у відповідність до вимог ПУЕ (п. 1.1 розділу IV Наказ МВС від 30.12.2014 р. № 1417);

10. Не проведено перевірку на працездатність пожежних кран-комплектів шляхом пуску води в з реєстрацією спеціальному журналі обліку технічного обслуговування (п. 2.2. розділу V Наказ МВС від 30.12.2014р. №1417);

11. Не забезпечено вільне відкривання дверей евакуаційних виходів на першому поверсі з приміщення (п. 2.37 розділу III Наказ МВС від 30.12.2014р. №1417);

12. Евакуаційні виходи з приміщень не обладнано евакуаційним освітленням (п. 2.31 розділу III Наказ МВС від 30.12.2014р. №1417);

13. Посадова особа (комендант) не пройшла навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки (п. 16 розділу II Наказ МВС від 30.12.2014р. №1417);

14. Не відкориговані плани (схеми) евакуації людей на випадок пожежі (п. 5 розділу II Наказ МВС від 30.12.2014р. №1417);

15. Черговий персонал не забезпечено справними електричними ліхтарями на випадок відключення електроенергії в нічний час (п. 2.34 розділу III Наказ МВС від 30.12.2014р. №1417);

16. В приміщеннях (кімнатах) гуртожитку не заборонено куріння (п. 1.19 розділу III Наказ МВС від 30.12.2014р. №1417);

17. Блоки між кімнатами не очищено від горючого сміття (п. 2.1 розділу III Наказ МВС від 30.12.2014р. №1417);

18. В приміщеннях (кімнатах) гуртожитку експлуатується тимчасові лінії електромережі (п. 1.8 розділу IV Наказ МВС від 30.12.2014 р. № 1417).

Примірник цього акта перевірки на 19 сторінках вручено директору КІПДМ ЛНАМ Юрчишин Г.М. , що підтверджується власноручно поставленим підписом такої.

Разом з тим, 20.12.2019 посадовими особами Косівського районного відділу Управління ДСНС в Івано-Франківській області складено припис про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки від 20.12.2019 № 114, вручено директору КІПДМ ЛНАМ Юрчишин Г.М., що підтверджується власноручно поставленим підписом такої (арк. справи 23-27).

З огляду на встановлені порушення зафіксовані в Акті від 20.12.2019 № 143, керуючись статтею 68 Кодексу цивільного захисту України, Позивач звернувся до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді зупинення та заборони експлуатації будівлі гуртожитку Косівського інституту прикладного та декоративного мистецтва ЛНАМ за адресою: вулиця Міцкевича, 2, місто Косів, Косівський район, Івано-Франківська область шляхом опечатування вхідних дверей, окрім виконання робіт пов`язаних з усуненням порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки.

З приводу спірних правовідносин колегія суддів зазначає наступне.

Предметом спору у даній справі є оцінка: наявності підстав для зупинення роботи будівлі відповідача до усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки шляхом опечатування (опломбування) та відімкнення від джерел живлення у зв`язку з виявленими під час перевірки фактами порушення відповідачем вимог чинних нормативно-правових актів у сфері пожежної та техногенної безпеки.

Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначає Закон України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності".

Відповідно до статті 1 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Відповідно до частини четвертої статті 4 вказаного Закону виключно законами встановлюються: органи, уповноважені здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності; види господарської діяльності, які є предметом державного нагляду (контролю); повноваження органів державного нагляду (контролю) щодо зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг; вичерпний перелік підстав для зупинення господарської діяльності; спосіб здійснення державного нагляду (контролю); санкції за порушення вимог законодавства і перелік порушень, які є підставою для видачі органом державного нагляду (контролю) припису, розпорядження або іншого розпорядчого документа.

Згідно з частиною сьомої статті 7 Закону України „Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

Відповідно до пункту 12 частини першої статті 67 Кодексу цивільного захисту України до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить: звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Згідно з частиною другої статті 68 Кодексу цивільного захисту України у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Відповідно до статті 70 Кодексу цивільного захисту України підставами для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є: недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення; випуск і реалізація вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки; нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій; відсутність на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи; невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб`єкта господарювання, їх непридатність або відсутність; порушення правил поводження з небезпечними речовинами; відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об`єктів або об`єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій; відсутність на об`єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту; неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб`єктів господарювання; проведення робіт з будівництва будинків та споруд, розміщення інших небезпечних об`єктів, інженерних і транспортних комунікацій, які порушують встановлений законодавством з питань техногенної безпеки порядок їх проведення або проведення яких створює загрозу безпеці населення, суб`єктам господарювання, обладнанню та майну, що в них перебувають.

Згідно з частиною другою цієї статті повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.

Аналіз викладених правових норм дає підстави для висновку, що застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг можливе лише за рішенням адміністративного суду, прийнятим за зверненням центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки. Такі заходи можуть бути застосовані на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки і ці порушення створюють загрозу життю та здоров`ю людей.

Згідно з частиною третьою статті 55 Кодексу цивільного захисту України забезпечення пожежної безпеки суб`єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб`єктів господарювання.

Пожежна безпека - це відсутність неприпустимого ризику виникнення і розвитку пожеж та пов`язаної з ними можливості завдання шкоди живим істотам, матеріальним цінностям і довкіллю (пункт 33 частини першої статті 2 Кодексу цивільного захисту України).

Згідно з пунктом 26 частини першої статті 2 Кодексу цивільного захисту України небезпечний чинник - це складова частина небезпечного явища (пожежа, вибух, викидання, загроза викидання небезпечних хімічних, радіоактивних і біологічно небезпечних речовин) або процесу, що характеризується фізичною, хімічною, біологічною чи іншою дією (впливом), перевищенням нормативних показників і створює загрозу життю та/або здоров`ю людини.

Суд зазначає, що в контексті вищенаведених норм настання реальної загрози життю та здоров`ю людей слід пов`язувати з обставинами, які можуть призвести до займання, розповсюдження вогню та з впливом небезпечних факторів, які породжують вказані явища.

Як слідує зі змісту акта перевірки від 20.12.2019 № 143, у ньому зафіксовано ряд порушень відповідачем вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, а саме:

1. Дерев`яні конструкції горища будівлі гуртожитку не оброблено вогнетривким розчином (п. 2.5 розділу III Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014р. № 1417 (далі - Наказ МВС від 30.12.2014 №1417));

2. Приміщення гуртожитку не обладнано системами протипожежного захисту (п. 1.2 розділу V Наказ МВС від 30.12.2014р. №1417);

3. Не проведено заміри опору ізоляції і перевірку спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання (п. 1.20 розділу IV Наказ МВС від 30.12.2014р. №1417);

4. У приміщеннях кімнат №№ 101, 102, 105, коридору 1 поверху, кімнат №№ 201-206, 208-211, 213, 217, 220, 303-309, 311, 313, 314, 316-319, 401-403, 405, 407-411, 413, 414, 416, 417, 419, 420 та блоку між кімнатами № 405-406 гуртожитку допускається підвішування електричних лампочок на струмопровідні проводи (п. 1.18 розділу IV Наказ МВС від 30.12.2014р. №1417);

5. У приміщеннях кімнат №№ 101, 102, 105, коридору, санвузла та підсобки 1 поверху, кімнат №№ 201-206, 208-213, 216-220, коридору та санвузла 2 поверху, кімнат 302-309, 311-319, коридору 3 поверху, кімнат 401- 403, 405, 407-411, 413, 414, 416, 417, 419, 420 та блоку між кімнатами № 405- 406 гуртожитку експлуатуються світильники з лампами розжарювання, які не закриті плафонами (ковпаками) (п. 1.18 розділу IV Наказ МВС від 30.12.2014 р. № 1417);

6. В приміщенні душової та умивальної кімнати першого поверху, коридору другого поверху, кімнати № 313 третього поверху, коридору четвертого поверху електророзподільні коробки не закрито кришками з негорючих або важкогорючих матеріалів (п. 1.7 розділу IV Наказ МВС від 30.12.2014 р.№ 1417);

7. У приміщеннях кімнат №№ 101, 211, 215, 303, 304, 307, 312, 318 та блоку між кімнатами № 308-309, кімнат №№ 407, 417 гуртожитку експлуатуються пошкоджені електровимикачі та розетки (п. 1.18 розділу IV Наказ МВС від 30.12.2014 р. № 1417);

8. З`єднання, відгалуження та окільцювання жил проводів і кабелів не здійснено за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів (гвинтових, болтових тощо) (п. 1.6 розділу IV Наказ МВС від 30.12.2014 р. № 1417);

9. Електромережу не приведено у відповідність до вимог ПУЕ (п. 1.1 розділу IV Наказ МВС від 30.12.2014 р. № 1417);

10. Не проведено перевірку на працездатність пожежних кран-комплектів шляхом пуску води в з реєстрацією спеціальному журналі обліку технічного обслуговування (п. 2.2. розділу V Наказ МВС від 30.12.2014р. №1417);

11. Не забезпечено вільне відкривання дверей евакуаційних виходів на першому поверсі з приміщення (п. 2.37 розділу III Наказ МВС від 30.12.2014р. №1417);

12. Евакуаційні виходи з приміщень не обладнано евакуаційним освітленням (п. 2.31 розділу III Наказ МВС від 30.12.2014р. №1417);

13. Посадова особа (комендант) не пройшла навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки (п. 16 розділу II Наказ МВС від 30.12.2014р. №1417);

14. Не відкориговані плани (схеми) евакуації людей на випадок пожежі (п. 5 розділу II Наказ МВС від 30.12.2014р. №1417);

15. Черговий персонал не забезпечено справними електричними ліхтарями на випадок відключення електроенергії в нічний час (п. 2.34 розділу III Наказ МВС від 30.12.2014р. №1417);

16. В приміщеннях (кімнатах) гуртожитку не заборонено куріння (п. 1.19 розділу III Наказ МВС від 30.12.2014р. №1417);

17. Блоки між кімнатами не очищено від горючого сміття (п. 2.1 розділу III Наказ МВС від 30.12.2014р. №1417);

18. В приміщеннях (кімнатах) гуртожитку експлуатується тимчасові лінії електромережі (п. 1.8 розділу IV Наказ МВС від 30.12.2014 р. № 1417).

Разом з тим, посадовими особами Косівського районного відділу Управління ДСНС в Івано-Франківській області 22.05.2020 проведено позапланові заходи державного нагляду (контролю) щодо дотримання Відповідачем вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки. За результатами такої перевірки посадовими особами Косівського районного відділу Управління ДСНС в Івано-Франківській області складено Акт від 22.05.2020 № 16 (арк. справи 69-76).

Як видно з такого Акта, Відповідач не усунув всі порушення, які були виявлені попередньою позаплановою перевіркою, яка проводилась посадовими особами Косівського районного відділу Управління ДСНС в Івано-Франківській області в період з 18.10.2019 по 20.12.2019 та, відповідно, зафіксовані в Акті перевірки від 20.12.2019 № 143. Зокрема, 1) Дерев`яні конструкції горищного приміщення не оброблено вогнетривким розчином (пункт 2.5. глава 2 розділ III Наказ МВС від 30.12.14р. № 1417); 2) Приміщення не обладнано системою автоматичної пожежної сигналізації та оповіщення про пожежу (пункт 1.2. глава 1 розділ V Наказ МВС від 30.12.2014р. № 1417); 3) Не проведено технічне обслуговування пожежних кран-комплектів і перевірку на працездатність шляхом пуску води з реєстрацією результатів перевірки у спеціальному журналі обліку технічного обслуговування (підпункт 9. пункт 2.2. глава 2 розділ V Наказ МВС від 30.12.2014р. №1417); 4) Посадовою особою (комендантом) не пройдено навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки (пункт 16 розділ II Наказ МВС від 30.12.2014р. № 1417); 5) Не відкориговано плани (схеми) евакуації на випадок пожежі (пункт 5. розділ II Наказ МВС від 30.12.14р. № 1417); 6) Не заборонено улаштування та експлуатацію тимчасових електромереж в приміщеннях кімнат (пункт 1.8 глава 1 розділ IV Наказ МВС від 30.12.2014р. № 1417).

За результатами розгляду листа директора Косівського інституту прикладного та декоративного мистецтва ЛНАМ Юрчишин Г.М. від 13.07.2020, Косівський районний відділ Управління ДСНС в Івано-Франківській області повідомив Відповідача, що за результатами останньої позапланової перевірки на дотримання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки на об`єкті гуртожиток Косівського інституту прикладного та декоративного мистецтва ЛНАМ, що мала місце 22.05.2020 Відповідачем здійснено ряд заходів щодо часткового усунення порушень у сфері техногенної та пожежної безпеки. Зокрема, відкориговано плани (схеми) евакуації на випадок пожежі, проведено технічне обслуговування пожежних кран-комплектів і перевірку на працездатність шляхом пуску води з реєстрацією результатів перевірки у спеціальному журналі обліку технічного обслуговування, забезпечено вільне відчинення дверей евакуаційних виходів на першому поверсі з приміщення, електрогосподарство в приміщеннях гуртожитку приведено у відповідність до вимог ПУЕ. Проте і надалі залишаються невиконані заходи щодо обробки дерев`яних конструкцій горищного приміщення гуртожитку вогнетривким розчином, приміщення гуртожитку не обладнано системою автоматичної пожежної сигналізації і оповіщення про пожежу та посадовою особою (комендантом) не пройдено навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки (арк. справи 90).

До апеляційної скарги апелянтом долучено документи, а саме: лист за №01-04-106 від 09.06.2020 року про направлення та проведення навчання з комендантом гуртожитку ОСОБА_1 та головним інженером інституту ОСОБА_2 з гарантією оплати; договір із АРЗ СП УДСНС України в Івано-Франківській області щодо надання освітніх послугу у сфері пожежної безпеки за № 110/20 НП від 14.08.2020; договір за № 33 від 17.08.2020 року із ТОВ Лоджік Безпека виконати проектно-кошторисні роботи по влаштуванню системи автоматичної пожежної сигналізації та системи оповіщення про пожежу; договір за № 04/08-20/1 від 17.08.2020 року із ПП Електропожсервіс виконати вогнезахист дерев`яних конструкцій горища гуртожитку КІПДМ ЛНАМ.

20 жовтня 2020 року на адресу Восьмого апеляційного адміністративного суду надійшло клопотання про долучення документів, з яких встановлено, що відповідно до посвідчення 08№005041 ОСОБА_1 пройшов навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки у аварійно-рятувальному загоні спеціального призначення у ДСНС України в Івано-Франківській області; виконано вогнезахист дерев`яних конструкцій горища гуртожитку Косівського інституту ПДМ ЛНАМ в м. Косів; приміщення гуртожитку обладнано системою автоматичної пожежної сигналізації і оповіщення про пожежу.

З аналізу доданих документів встановлено, що відповідачем усунено всі порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які були підставою для звернення позивача до суду.

Крім того, долучено договір поставки №30 від 20.08.2020 року; видаткову накладну № 30 від 20.08.2020 року; рахунок №30; договір №04/08-20/1 від 20.08.2020 року; зведений кошторисний розрахунок вартості об`єкта будівництва №1; локальний кошторис на будівельні роботи №2-1-1; акт виконаних робіт №2-1-1 від 25.08.2020 року; договір №33 від 20.08.2020 року; кошторис на виконання проектно-кошторисних робіт Автоматична система пожежної сигналізації та оповіщення про пожежу ; акт (форма-2) №2 про приймання виконаних проектно-кошторисних робіт Автоматична система пожежної сигналізації та оповіщення про пожежу ; договір №38/2020 від 05.10.2020 року; акт №031/2020 від 05.10.2020 року перевірки відповідності систем протипожежного захисту на об`єкті гуртожиток Косівського інституту ПДМ ЛНАМ в м. Косів.

Таким чином, відповідачем усунуто усі виявлені порушення, зафіксованих в акті перевірки.

Вжиття заходів реагування на порушення тих чи інших правил пожежної безпеки слід оцінювати з урахуванням принципу пропорційності, що передбачає дотримання необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямовані такі заходи.

При цьому, апеляційний суд наголошує, що захід реагування у вигляді зупинення експлуатації об`єкта до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки є крайнім заходом, обрання якого є доцільним лише у разі, якщо допущені порушення реально створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей, чого в даному випадку позивачем не доведено.

Відповідно до частини 1 статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 78 цього Кодексу.

Частиною 2 ст. 77 КАСУ України визначено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Згідно з ст.242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.

Як неодноразово вказував Європейський суд з прав людини, право на вмотивованість судового рішення сягає своїм корінням більш загального принципу, втіленого у Конвенції, який захищає особу від сваволі; рішення національного суду повинно містити мотиви, які достатні для того, щоб відповісти на істотні аспекти доводів сторони (рішення у справі РуїзТорія проти Іспанії , параграфи 29 - 30). Це право не вимагає детальної відповіді на кожен аргумент, використаний стороною; більше того, воно дозволяє судам вищих інстанцій просто підтримати мотиви, наведені судами нижчих інстанцій, без того, щоб повторювати їх.

У рішенні Петриченко проти України (параграф 13) Європейський суд з прав людини вказував на те, що національні суди не надали достатнього обґрунтування своїх рішень, та не розглянули відповідні доводи заявника, навіть коли ці доводи були конкретними, доречними та важливими.

Наведене дає підстави для висновку, що доводи скаржника у кожній справі мають оцінюватись судами на предмет їх відповідності критеріям конкретності, доречності та важливості у рамках відповідних правовідносин з метою належного обґрунтування позиції суду.

Інші зазначені відповідачем в апеляційній скарзі обставини, окрім вищеописаних обставин, ґрунтуються на довільному трактуванні фактичних обставин і норм матеріального права, а тому такі не вимагають детальної відповіді або спростування.

З огляду на викладене, апеляційний суд приходить до висновку про відсутність необхідності застосування до відповідача заявлених позивачем заходів реагування, що свідчить про необгрунтованість позовних вимог та відсутність підстав для їх задоволення.

За правилами ст.139 КАС України підстав для розподілу судових витрат за цим апеляційним провадженням немає.

За наведених обставин, судом першої інстанції допущено неправильне застосування норм матеріального права, що призвело до неправильного вирішення справи, що відповідно до пункту 4 частини першої статті 317 Кодексу адміністративного судочинства України є підставою для скасування рішення суду першої інстанції та прийняття нової постанови про відмову у задоволенні позову.

Керуючись ст. 229, 308, 310, 311, 313, 315, 317, 321, 322, 325,328, 329 КАС України, апеляційний суд,

ПОСТАНОВИВ :

Апеляційну скаргу Львівської національної академії мистецтв в особі відокремленого підрозділу Косівський інститут прикладного та декоративного мистецтва Львівської національної академії мистецтв задовольнити.

Рішення Львівського окружного адміністративного суду від 16 липня 2020 року у справі № 380/2054/20 скасувати та прийняти постанову, якою у задоволенні позовних вимог відмовити.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та касаційному оскарженню не підлягає, крім випадків, передбачених пунктом другим частини п`ятої статті 328 КАС України, шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Головуючий суддя Р. П. Сеник судді Р. В. Кухтей Р. Б. Хобор Повне судове рішення складено 21.10.2020 року

СудВосьмий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення20.10.2020
Оприлюднено23.10.2020
Номер документу92333405
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —380/2054/20

Постанова від 20.10.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Сеник Роман Петрович

Ухвала від 16.09.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Сеник Роман Петрович

Ухвала від 16.09.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Сеник Роман Петрович

Рішення від 16.07.2020

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Мричко Наталія Іванівна

Ухвала від 13.03.2020

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Мричко Наталія Іванівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні