Рішення
від 22.10.2020 по справі 500/3157/20
ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 500/3157/20

22 жовтня 2020 рокум.Тернопіль Тернопільський окружний адміністративний суд, у складі:

головуючої судді Мірінович У.А.

за участю:

секретаря судового засідання Хоменко Л.В.

представника позивача Муж В.В.,

представника відповідача Чернеги О.О.,

представників третьої особи Рекуш О.Р., Пасічник А.З.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Тернопільської територіальної організації Радикальної Партії Олега Ляшка, до Золотопотіцької селищної територіальної виборчої комісії Чортківського району Тернопільської області, третя особа, як не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Тернопільська обласна організація політичної партії "Довіра" про визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинити дії, -

ВСТАНОВИВ:

20 жовтня 2020 року Тернопільська територіальна організація Радикальної Партії Олега Ляшка звернулася до суду із позовною заявою до Золотопотіцької селищної територіальної виборчої комісії Чортківського району Тернопільської області, у якій просить:

- визнати протиправною та скасувати постанову Золотопотіцької селищної територіальної виборчої комісії Чортківського району Тернопільської області від 17 жовтня 2020 року №23;

- зобов`язати Золотопотіцьку селищну територіальну виборчу комісію Чортківського району Тернопільської області прийняти рішення про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Золотопотіцької селищної ради, включених до єдиного та територіального виборчих списків Тернопільської обласної організації політичної партії "Довіра".

Підставою для звернення до суду вказано протиправність постанови відповідача від 17 жовтня 2020 року №23 щодо реєстрації кандидатів у депутати Золотопотіцької селищної ради, включених до єдиного та територіального виборчих списків Тернопільської обласної організації політичної партії «Довіра» , при порушенні організацією партії порядку висування кандидатів у депутати місцевих рад. Так, у порушення частини дев`ятої статті 219 Виборчого кодексу України при формуванні виборчого списку по територіальному виборчому округу № 1 та територіальному виборчому округу № 4 організацією партії недотримані вимоги гендерного представництва, а саме: в одному випадку - в п`ятірці кандидатів недотримано вимог щодо двох кандидатів кожної статті, в іншому випадку - до останніх у списку кандидатів, кількість яких не є кратною п`яти, не дотримано вимоги почергового включення кандидатів різної статті, що в свою чергу встановлено і рішенням Тернопільського окружного адміністративного суду від 02.10.2020 та постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 06.10.2020 у справі №500/2844/20.

Також представник позивача зазначив, що Тернопільська територіальна організація Радикальної Партії Олега Ляшка є суб`єктом виборчого процесу, висувала кандидатів у депутати Золотопотіцької селищної ради.

Ухвалою суду від 21 жовтня 2020 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у цій справі, постановлено справу розглядати у порядку, передбаченому §2 глави 11 «Розгляд окремих категорій термінових адміністративних справ» Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), залучено третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Тернопільську обласну організацію політичної партії «Довіра» , встановлено строк відповідачу для подання відзиву на позов та доказів, що стосуються оскаржуваного рішення, а також строк для надання пояснень третьої особою до 14.30 год 22 жовтня 2020 року, призначено судове засідання на 14.30 год 22 жовтня 2020 року.

У судовому засіданні представник позивача підтримав позовні вимоги з підстав, наведених у позові, просив позов задовольнити.

Представник відповідача щодо задоволення позову заперечував, зазначив, що оскаржуване рішення прийняте з урахуванням вимог Виборчого кодексу України та рішень суду.

У судовому засіданні представники третьої особи заперечили проти позову, зазначили, що мала місце технічна помилка при формуванні списків кандидатів у депутати до Золотопотіцької селищної ради по територіальних виборчих округах №1 та №4. При висунені кандидатів та складанні списків на конференції організації партії вимоги щодо двох кандидатів кожної статті в п`ятірці списку та почерговості були дотримані, про що надали суду витяг з протоколу конференції Тернопільської обласної організації політичної партії «Довіра» від 19 вересня 2020 року. Вважають, що це є технічна помилка та неточність у документах, поданих на реєстрацію, яка могла бути усунута під час реєстрації, та не є підставою для відмови у реєстрації кандидатів у депутати. Просили в позові відмовити з мотивів наведених у письмових поясненнях.

Інших заяв по суті справи від учасників справи не надходило.

Заслухавши пояснення учасників справи, дослідивши письмові докази та письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, суд встановив наступні обставини та відповідні до них правовідносини.

Постановою Верховної Ради України від 15 липня 2020 року «Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році» призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів (крім визначених пунктами 2 і 3 цієї Постанови) на неділю 25 жовтня 2020 року.

Постановою Центральної виборчої комісії №208 від 30 серпня 2020 року «Про початок виборчого процесу місцевих виборів 25 жовтня 2020 року» оголошено з 5 вересня 2020 року початок виборчого процесу місцевих виборів, призначених на 25 жовтня 2020 року.

Золотопотіцькою селищною територіальною виборчою комісією Чортківського району Тернопільської області проводилася реєстрація кандидатів у депутати до Золотопотіцької селищної ради.

За результатами розгляду поданих документів Золотопотіцька селищна територіальна виборча комісія Чортківського району Тернопільської області 25 вересня 2020 року о 16.45 год. прийняла постанову № 11 «Про реєстрацію кандидатів у депутати Золотопотіцької селищної ради, включених до єдиного та територіального виборчих списків на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року» .

Рішенням Тернопільського окружного адміністративного суду від 02 жовтня 2020 року у справі №500/2844/20 задоволено повністю позов Тернопільської територіальної організації Радикальної Партії Олега Ляшка до Золотопотіцької селищної територіальної виборчої комісії Чортківського району Тернопільської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Тернопільська обласна організація політичної партії «Довіра» про визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинити дії.

Визнано протиправною та скасовано постанову Золотопотіцької селищної територіальної виборчої комісії Чортківського району Тернопільської області від 25 вересня 2020 року №11 в частині реєстрації кандидатів у депутати Золотопотіцької селищної ради, включених до єдиного та територіального виборчих списків Тернопільської обласної організації політичної партії «Довіра» .

Зобов`язано Золотопотіцьку селищну територіальну виборчу комісію Чортківського району Тернопільської області повторно розглянути питання реєстрації кандидатів у депутати Золотопотіцької селищної ради, включених до єдиного та територіального виборчих списків Тернопільської обласної організації політичної партії «Довіра» на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року та прийняти рішення відповідно до вимог Виборчого кодексу України з урахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні.

Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 06 жовтня 2020 року у справі №500/2844/20 задоволено частково апеляційну скаргу Тернопільської обласної організації політичної партії Довіра .

Рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 02 жовтня 2020 року в адміністративній справі №500/2844/20 за позовом Тернопільської територіальної організації Радикальної Партії Олега Ляшка до Золотопотіцької селищної територіальної виборчої комісії Чортківського району Тернопільської області про визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинити дії - змінено, а саме:

- абзац перший резолютивної частини цього рішення суду доповнити словом частково ;

- в абзаці третьому резолютивної частини цього рішення суду формулювання з урахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні - виключити, та доповнити його реченням такого змісту: У задоволенні решта позовних вимог - відмовити .

У решта частині рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 02 жовтня 2020 року в адміністративній справі №500/2844/20 - залишити без змін.

Постанова Восьмого апеляційного адміністративного суду від 06 жовтня 2020 року у справі №500/2844/20 набрала законної сили 06 жовтня 2020 року.

08 жовтня 2020 року Золотопотіцькою селищною територіальною виборчою комісією Чортківського району Тернопільської області повторно розглянуто питання реєстрації кандидатів у депутати Золотопотіцької селищної ради, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Тернопільської обласної організації політичної партії «Довіра» на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року та прийнята постанова №15 Про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Золотопотіцької селищної ради включених до єдиного та територіальних виборчих списків Тернопільської обласної організації політичної партії Довіра на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року . Відповідно до пункту 1 даної постанови відмовлено у реєстрації кандидатів у депутати Золотопотіцької селищної ради включених до єдиного та територіальних виборчих списків Тернопільської обласної організації політичної партії Довіра на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, керуючись частиною другою ст.227 Виборчого кодексу України, частиною шостою ст.64, частиною дев`ятою ст.219, частиною першою ст.230 Виборчого кодексу України.

Рішенням Тернопільського окружного адміністративного суду від 11 жовтня 2020 року у справі №500/3002/20 у задоволенні позову Тернопільської обласної організації політичної партії "Довіра" до Золотопотіцької селищної територіальної виборчої комісії Чортківського району Тернопільської області про визнання протиправною та скасування постанови від 08.10.2020 №15, зобов`язання вчинити певні дії - відмовлено повністю.

Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 15 жовтня 2020 року у справі №500/3003/20 апеляційну скаргу ОСОБА_1 представника Тернопільської обласної організації політичної партії Довіра задоволено частково.

Рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 11 жовтня 2020 року в адміністративній справі №500/3002/20 скасовано та ухвалено нове рішення, яким позов Тернопільської обласної організації політичної партії Довіра до Золотопотіцької селищної територіальної виборчої комісії Чортківського району Тернопільської області задоволено частково.

Визнано протиправною та скасовано постанову Золотопотіцької селищної територіальної виборчої комісії Чортківського району Тернопільської області від 08.10.2020 за №15 Про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Золотопотіцької селищної ради включених до єдиного та територіальних виборчих списків Тернопільської обласної організації політичної партії Довіра на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року .

В задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

Постанова Восьмого апеляційного адміністративного суду від 15 жовтня 2020 року у справі №500/3002/20 набрала законної сили 15 жовтня 2020 року.

Надалі, Золотопотіцькою селищною територіальною виборчою комісією Чортківського району Тернопільської області 17 жовтня 2020 року о 16.20 год. прийнято постанову №23 «Про реєстрацію кандидатів у депутати Золотопотіцької селищної ради, включених до єдиного та територіального виборчих списків Тернопільської обласної організації політичної партії "Довіра" на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року» .

Як вбачається зі змісту цієї постанови, керуючись постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 15 жовтня 2020 року селищна територіальна виборча комісія постановила: 1. Зареєструвати кандидатів у депутати Золотопотіцької селищної ради, включених до єдиного та територіального виборчих списків Тернопільської обласної організації політичної партії "Довіра" на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року» , відповідно до вимог Виборчого кодексу України (додаток додається).

Так, у додатку №1 до вказаної вище постанови вказано: "Виправити технічні помилки в територіальних виборчих списках Тернопільської обласної організації політичної партії "Довіра":

Територіальний виборчий округ № 1, вивести зі списку ОСОБА_2 під №5 внести ОСОБА_3

Територіальний виборчий округ №2, вивести зі списку ОСОБА_4 під №5 внести ОСОБА_2 та під №6 ОСОБА_5

Територіальний виборчий округ № 3, вивести зі списку ОСОБА_3 під №5 внести ОСОБА_6 під №5

Територіальний виборчий округ № 4, вивести ОСОБА_7 під №9 а внести ОСОБА_4 .

Слід відмітити, зо згідно судових рішень, у списку зареєстрованих Золотопотіцькою селищною територіальною виборчою комісією Чортківського району Тернопільської області кандидатів у депутати Золотопотіцької селищної ради Чортківського району Тернопільської області, висунутих місцевими організаціями політичних партій на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року (як додаток до постанови від 25 вересня 2020 року № 11), наведено кандидатів у депутати від Тернопільської обласної організації політичної партії «Довіра» . По територіальному виборчому округу № 1 включено наступних кандидатів:

1 ОСОБА_8 ,

2 ОСОБА_9 ,

3 ОСОБА_10 ,

4 ОСОБА_11 ,

5 ОСОБА_2 .

По територіальному виборчому округу № 2 включено таких кандидатів:

1 ОСОБА_12 ,

2 ОСОБА_13 ,

3 ОСОБА_14 ,

4 ОСОБА_4 ,

5 ОСОБА_15 .

По територіальному виборчому округу № 3 включено таких кандидатів:

1 ОСОБА_16 ,

2 ОСОБА_17 ,

3 ОСОБА_18 ,

4 ОСОБА_19 ,

5 ОСОБА_20 ,

6 ОСОБА_6 .

По територіальному виборчому округу № 4 включено наступних кандидатів:

1 Дармограй Володимир Михайлович,

2 ОСОБА_21 ,

3 ОСОБА_22 ,

4 ОСОБА_23 ,

5 ОСОБА_24 ,

6 ОСОБА_25 ,

7 ОСОБА_26 ,

8 ОСОБА_27 ,

9 ОСОБА_5 .

Позивач Тернопільська територіальна організація Радикальної Партії Олега Ляшка як суб`єкт виборчого процесу, що бере участь у місцевих виборах та висунув кандидатів у депутати Золотопотіцької селищної ради, не погоджується із оскаржуваним рішенням Золотопотіцької селищної територіальної виборчої комісії Чортківського району Тернопільської області щодо реєстрації кандидатів у депутати Золотопотіцької селищної ради, включених до єдиного та територіального виборчих списків Тернопільської обласної організації політичної партії «Довіра» . Позивач вважає, що дана організація партії всупереч положенням частини дев`ятої статті 219 Виборчого кодексу України при формуванні виборчого списку по територіальному виборчому округу № 1 та № 4 не дотрималася вимог гендерного представництва, що встановлено рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 02.10.2020 та постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 06.10.2020 у справі №500/2844/20, а отже зазначені обставини не підлягають доказуванню. Як наслідок, вважає позивач, відповідно до частини шостої статті 64 Виборчого кодексу України, виборча комісія могла прийняти лише постанову про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Тернопільської обласної організації політичної партії "Довіра".

З огляду на це позивач вважає постанову Золотопотіцької селищної територіальної виборчої комісії від 17 жовтня 2020 року № 23 протиправною та такою, що підлягає скасуванню, у зв`язку із чим звернувся до суду з даним позовом.

Надаючи правову оцінку спірним відносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з такого.

Спеціальним нормативно-правовим актом, що відповідно до Конституції України визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів, є Виборчий кодекс України від 19 грудня 2019 року № 396-IX.

Частиною першої статті 20 Виборчого кодексу України визначено, що виборчий процес - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.

Відповідно до частини другої статті 22 Виборчого кодексу України суб`єктом виборчого процесу відповідних виборів є:

1) виборець, який має право голосу на відповідних виборах;

2) виборча комісія, уповноважена здійснювати підготовку і проведення відповідних виборів;

3) партія (організація партії), яка висунула кандидатів на відповідних виборах;

4) кандидат, зареєстрований для участі у відповідних виборах у порядку, встановленому цим Кодексом;

5) офіційний спостерігач від кандидата чи партії (організації партії) - суб`єкта відповідного виборчого процесу або від громадської організації, зареєстрований у порядку, встановленому цим Кодексом.

Згідно з частиною першою статті 64 Виборчого кодексу України суб`єкт виборчого процесу може оскаржити рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, до суду в порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України.

При цьому, рішення чи дії окружної виборчої комісії, рішення чи дії територіальної виборчої комісії, крім встановлених цим Кодексом випадків оскаржуються виключно до суду шляхом подання позовної заяви (пункт 1-1 частини другої статті 64 Виборчого кодексу України).

Особливості провадження у справах щодо оскарження рішень, дій або бездіяльності виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій унормовано статтею 273 КАС України.

Частинами першою, другою статті 273 КАС України передбачено, що право оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій мають суб`єкти відповідного виборчого процесу (крім виборчої комісії), а також ініціативна група референдуму, інші суб`єкти ініціювання референдуму. Виборець, учасник всеукраїнського референдуму (громадянин України, який має право голосу у відповідних виборах або референдумі) може оскаржити рішення, дії чи бездіяльність виборчої комісії, комісії з референдуму, членів цих комісій, якщо такі рішення, дія чи бездіяльність безпосередньо порушують його виборчі права або інтереси щодо участі у виборчому процесі чи процесі референдуму.

Отже, якщо позивачами у справах виступають виборча комісія, організація партії -суб`єкт виборчого процесу, кандидат у депутати, офіційний спостерігач, то суд, вирішуючи спір, має перевіряти лише законність оскаржуваних рішень, дій чи бездіяльності відповідачів та не зобов`язаний встановлювати у разі їх незаконності порушення виборчих прав та інтересів позивачів.

У спірному випадку Тернопільська територіальна організація Радикальної Партії ОСОБА_28 є суб`єктом виборчого процесу, бере участь у виборах до Золотопотіцької селищної ради і має право оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність виборчої комісії, незалежно від того чи порушено таким рішенням, діями чи бездіяльністю безпосередньо його права, свободи та інтереси.

Виходячи з доводів сторін, спірним питанням, яке потребує дослідження та надання оцінки судом в рамках даної адміністративної справи, є правомірність прийняття Золотопотіцькою селищною територіальною виборчою комісією постанови №23 від 17.10.2020 "Про реєстрацію кандидатів у депутати Золотопотіцької селищної ради, включених до єдиного та територіального виборчих списків Тернопільської обласної організації політичної партії «Довіра» на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року".

Порядок висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також кандидатів у депутати міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) встановлений статтею 219 Виборчого кодексу України.

Згідно з частинами першою, третьою, четвертою цієї статті, висування кандидатів у депутати організацією партії, формування та затвердження єдиного та територіальних виборчих списків здійснюються на її зборах, конференції організації партії у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом. Організація партії висуває кандидатів у вигляді єдиного виборчого списку, який формується та затверджується на зборах, конференції організації партії. Кількість кандидатів у депутати, які включаються до єдиного виборчого списку організації партії, не повинна перевищувати кількісний склад депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевої ради.

А згідно з частинами п`ятою, шостою цієї статті, у єдиному виборчому списку визначається перший кандидат. З числа інших кандидатів, включених до єдиного виборчого списку, організація партії на тих самих зборах, конференції формує і затверджує територіальні списки кандидатів у депутати у кожному територіальному виборчому окрузі. Територіальний виборчий список організації партії повинен включати не менше п`яти і не більше дванадцяти кандидатів у депутати. Кожен кандидат у депутати, включений до єдиного виборчого списку (крім першого кандидата), також має бути включений до одного з територіальних виборчих списків. Кандидат не може бути включений до єдиного виборчого списку (крім першого кандидата) організації партії більше ніж один раз, а також до двох чи більше різних територіальних виборчих списків.

За правилами частини восьмої цієї статті, черговість (порядкові номери) кандидатів у єдиному виборчому списку та у територіальних виборчих списках визначається на зборах, конференції організації партії під час висування кандидатів у депутати та формування відповідних списків.

Наведена норма кореспондує з положеннями частини дванадцятої цієї ж статті, де визначено, що у єдиному виборчому списку стосовно кожного кандидата зазначається, зокрема, порядковий номер кандидата у єдиному виборчому списку, та положеннями частини тринадцятої цієї статті, де визначено, що у кожному територіальному виборчому списку стосовно кожного кандидата зазначається, зокрема, його порядковий номер у цьому списку.

Абзацом першим частини дев`ятої цієї статті закріплено правило, в силу якого, під час формування єдиного та територіальних виборчих списків організація партії повинна забезпечити присутність у кожній п`ятірці (місцях з першого по п`яте, з шостого по десяте і так далі) кожного виборчого списку чоловіків і жінок (не менше двох кандидатів кожної статі).

Абзацом другим цієї частини передбачено, що у разі формування організацією партії єдиного та територіальних виборчих списків з кількістю кандидатів у депутати, яка не є кратною п`яти, до останніх у списку кандидатів (від 1 до 4) застосовується вимога щодо почергового включення кандидатів різної статі до списку.

Визначена у частині дев`ятій статті 219 Виборчого кодексу України вимога щодо гендерної квоти у представницьких органах влади є важливим елементом забезпечення реалізації принципу рівного виборчого права, який закріплений положеннями статті 70 Конституції України.

Зміст вказаної норми свідчить про те, що вимога щодо почергового включення кандидатів різної статі до списку застосовується лише до останніх у списку кандидатів, якщо їх загальна кількість не є кратною п`яти. Іншими словами, законодавець забезпечив гендерну рівність кандидатів у депутати не лише в кожній п`ятірці усіх виборчих списків шляхом встановлення імперативної вимоги про те, що у кожній п`ятірці має бути не менше двох чоловіків і не менше двох жінок, а й в тій частині списку, де кількість кандидатів є меншою за п`ять, тобто в кінці списку, загальна кількість кандидатів у якому не є кратною п`яти. До такої частини списків встановлена імперативна вимога про почергове включення кандидатів різної статі до списку, тобто більш сувора вимога, яка вимагає не лише дотримуватися загальної квоти кандидатів різної статі, а й визначає її черговість.

Згідно ж з частиною десятою статті 219 Виборчого кодексу України, рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від партії приймається шляхом затвердження єдиного виборчого списку та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до відповідних територіальних виборчих округів, які додаються до такого рішення і є його невід`ємною частиною. Рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати підписується керівником організації партії і скріплюється печаткою цієї місцевої організації партії або печаткою організації партії вищого рівня, а також погоджується центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою партії.

Відповідно до частини одинадцятої статті 219 Виборчого кодексу України форми єдиного та територіального виборчих списків кандидатів у депутати від організації партії затверджуються Центральною виборчою комісією і не можуть бути змінені під час виборчого процесу.

Статтею 222 Виборчого кодексу України встановлено перелік документів необхідних для реєстрації кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків організації партії.

За правилами частин першої, другої статті 227 Виборчого кодексу України кандидати у депутати, включені організацією партії до єдиного та територіальних виборчих списків, реєструються територіальною виборчою комісією Автономної Республіки Крим, відповідною територіальною обласною, районною, міською, районною у місті, сільською, селищною виборчою комісією за умови подання комісії документів, передбачених статтею 222 цього Кодексу. Подання документів до відповідної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати закінчується за тридцять днів до дня голосування.

А в силу вимог частин шостої цієї статті, територіальна виборча комісія не пізніш як на п`ятий день з дня прийняття заяви організації партії про реєстрацію кандидатів у депутати та доданих до неї необхідних документів приймає рішення про реєстрацію кандидатів у депутати або про відмову в їх реєстрації.

Частиною першою статті 230 Виборчого кодексу України визначено виключний перелік підстав, коли територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах.

Пунктом 1 цієї частини визначено таку підставу для відмови як порушення встановленого цим Кодексом порядку висування кандидатів, у тому числі перевищення встановленої цим Кодексом кількості кандидатів у депутати у єдиному виборчому списку та територіальному виборчому списку організації партії на виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), кандидатів у депутати в кожному багатомандатному окрузі на виборах депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч), які можуть бути висунуті організаціями партій.

Тобто законодавець передбачив санкцію за порушення вимог виборчого законодавства щодо забезпечення у списках партій гендерної квоти, а саме: відмову в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах.

В свою чергу, згідно із частиною першою статті 227 Виборчого кодексу України кандидати у депутати, включені організацією партії до єдиного та територіальних виборчих списків, реєструються територіальною виборчою комісією Автономної Республіки Крим, відповідною територіальною обласною, районною, міською, районною у місті, сільською, селищною виборчою комісією за умови подання комісії документів, передбачених статтею 222 цього Кодексу.

За нормами частини першої статті 222 Виборчого кодексу України виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, міська, районна у місті, сільська, селищна виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків організації партії, за умови отримання нею вичерпного переліку документів.

Територіальна виборча комісія видає особі, яка подала документи, зазначені у частині першій цієї статті, довідку про їх прийняття. Довідка має містити перелік прийнятих документів, число, місяць і рік, а також час їх прийняття, посаду і прізвище особи, яка прийняла документи. (частина друга статті 222 Виборчого кодексу України).

Відповідно до частини третьої статті 230 Виборчого кодексу України помилки і неточності, виявлені в поданих на реєстрацію документах, якщо їх наявність не є перешкодою для розуміння змісту викладених відомостей, не є підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.

У разі відсутності в поданих на реєстрацію документах інформації, яка обов`язково повинна бути зазначена відповідно до вимог цього Кодексу, про це невідкладно повідомляється відповідний суб`єкт подання документів.

При поданні на реєстрацію документів Тернопільською обласною організацією політичної партії "Довіра" Золотопотіцькою селищною територіальною виборчою комісією Чортківського району Тернопільської області не зазначено жодних неточностей чи невідповідностей.

Виявлені недоліки у поданих документах можуть бути усунуті шляхом подання не пізніше наступного дня після отримання зазначеного повідомлення уточнених або інших документів для реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.

Якщо уточнені або інші документи не надійшли у цей строк, відповідні документи вважаються відсутніми.

Рішення про відмову в реєстрації кандидата (кандидатів) у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови повинно містити вичерпні підстави відмови. (частина четверта статті 230 Виборчого кодексу України).

Відповідно до поданого позивачем виборчій комісії документів, в кожному територіальному виборчому списку кандидатів у депутати Золотопотіцької селищної ради Чортківського району Тернопільської області, висунутих Тернопільською обласною організацією політичної партії Довіра у територіальних виборчих округах №1 та №4, недотримано присутність у п`ятірці виборчого списку чоловіків і жінок не менше двох кандидатів кожної статі (4 кандидати чоловіки, 1 кандидат жінка) в першому випадку та порушено черговість кандидатів різної статі до останніх у списку кандидатів (від №8 до №9) в другому випадку.

Однак, при дослідженні Протоколу зборів Тернопільської обласної організації політичної партії "Довіра" проведених 19.09.2020 зазначена інша черговість, а саме:

по територіальному виборчому округу № 1 включено наступних кандидатів:

1 ОСОБА_8 ,

2 ОСОБА_9 ,

3 ОСОБА_10 ,

4 ОСОБА_11 ,

5 ОСОБА_3 .

По територіальному виборчому округу № 2 включено таких кандидатів:

1 Михайловський Михайло Васильович,

2 ОСОБА_13 ,

3 ОСОБА_14 ,

4 ОСОБА_15 ,

5. ОСОБА_2 ,

6. ОСОБА_5 .

По територіальному виборчому округу № 3 включено таких кандидатів:

1 Стрільчук Тетяна Степанівна,

2 ОСОБА_17 ,

3 ОСОБА_18 ,

4 ОСОБА_19 ,

5 ОСОБА_6 .

По територіальному виборчому округу № 4 включено наступних кандидатів:

1 Дармограй Володимир Михайлович,

2 ОСОБА_21 ,

3 ОСОБА_22 ,

4 ОСОБА_23 ,

5 ОСОБА_24 ,

6 ОСОБА_25 ,

7 ОСОБА_26 ,

8 ОСОБА_27 ,

9 ОСОБА_4 .

На зборах Тернопільської обласної організації політичної партії «Довіра» список та черговість кандидатів у депутати до Золотопотіцької селищної ради Чортківського району Тернопільської області визначені у відповідності до вимог частини дев`ятої ст.219 Виборчого кодексу України, однак у територіальному виборчому списку у виборчих округах №1 та №4 допущено помилки.

На думку суду, вказані помилки (описки) могли бути виправлені Тернопільською обласною організацією політичної партії «Довіра» , в тому числі шляхом прийняття рішення про внесення змін у вказані додатки до рішення зборів.

Щодо неможливості зміни черговості кандидатів у списках після подання документів для їх реєстрації, визначеній ч.7 ст.227 Виборчого кодексу України суд зазначає наступне.

Відповідно до ч.7 ст.227 Виборчого кодексу України список та черговість кандидатів у депутати в єдиному виборчому списку, а також список та черговість кандидатів у кожному територіальному виборчому списку, визначені організацією партії, не можуть бути змінені після подання документів для їх реєстрації територіальною виборчою комісією.

На засідання Золотопотіцької селищної територіальної виборчої комісії Чортківського району Тернопільської області від 25.09.2020 позивачем у справі були подані списки кандидатів, які приведені у відповідність до списків кандидатів, прийнятих на зборах Тернопільської обласної організації політичної партії "Довіра" 19.09.2020, однак виборча комісія дані списки не розглядала, не взяла їх до уваги. Надалі, при повторному розгляді питання про реєстрацію кандидатів в депутати та прийнятті оскаржуваної постанови, як слідує з змісту додатку до такої, відповідачем було враховано такі списки та виправлено технічні помилки.

Таким чином, суд доходить до висновку, що оскільки в даному випадку черговість кандидатів організацією партії на зборах визначено вірно, то виправлення помилки (описки) допущеної у додатках до рішення зборів, в тому числі шляхом внесення відповідних змін (виправлень) у встановленому порядку, не є зміною черговості кандидатів, а приведення у відповідність списків кандидатів прийнятому на зборах рішенню.

Щодо покликань позивача про те, що при повторному розгляді заяви Тернопільської обласної організації політичної партії "Довіра" на виконання судових рішень у справі №500/2844/20, якими було скасовано постанову Золотопотіцької селищної територіальної виборчої комісії Чортківського району Тернопільської області від 25.10.2020 №11 з підстав недотримання порядку висування кандидатів у депутати та подання їх на реєстрацію, комісія не наділена дискреційними повноваженнями, а отже відповідно до положень вимог статті частини шостої статті 64 Виборчого кодексу України, відповідач міг прийняти лише рішення про відмову в реєстрації кандидатів, то такі судом оцінюються критично та не приймаються до уваги з огляду на наступне.

Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 06 жовтня 2020 року у справі №500/2844/20 задоволено частково апеляційну скаргу Тернопільської обласної організації політичної партії Довіра .

Рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 02 жовтня 2020 року в адміністративній справі №500/2844/20 за позовом Тернопільської територіальної організації Радикальної Партії Олега Ляшка до Золотопотіцької селищної територіальної виборчої комісії Чортківського району Тернопільської області про визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинити дії - змінено, а саме:

- абзац перший резолютивної частини цього рішення суду доповнити словом частково ;

- в абзаці третьому резолютивної частини цього рішення суду формулювання з урахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні - виключити, та доповнити його реченням такого змісту: У задоволенні решта позовних вимог - відмовити .

Отже, судовим рішенням у справі №500/2844/20 визнано протиправним та скасовано оскаржувану постанову та зобов`язано Золотопотіцьку селищну територіальну виборчу комісію Чортківського району Тернопільської області повторно розглянути питання реєстрації кандидатів у депутати Золотопотіцької селищної ради, включених до єдиного та територіального виборчих списків Тернопільської обласної організації політичної партії «Довіра» на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року та прийняти рішення відповідно до вимог Виборчого кодексу України.

В свою чергу, у мотивувальній частині постанови Восьмого апеляційного адміністративного суду від 06 жовтня 2020 року у справі №500/2844/20 зазначено:

"Визначаючи спосіб та порядок усунення наслідків порушень відповідачем виборчого законодавства, суд повинен враховувати правові приписи статей 222, 227, 230 ВК України щодо умов реєстрації кандидатів у депутати, порядку реєстрації кандидатів у депутати, прийняття рішення ТВК щодо реєстрації (відмови у реєстрації кандидата (кандидатів) у депутати).

Отже, колегія суддів вважає, що при прийнятті нового рішення ТВК повинна керуватися нормами чинного законодавства та фактичними обставинами справи.

Відносно доводів Тернопільської обласної організації політичної партії Довіра , про те, що мала місце технічна помилка при формуванні документів, що подавалися до територіальної виборчої комісії, а при висуванні кандидатів вимоги щодо забезпечення в кожній п`ятірці списку кандидатів не менше двох осіб кожної статі та почерговість кандидатів у депутати була дотримана, то колегія суддів зазначає, що це питання зобов`язана вирішити ТВК при прийнятті нового рішення (постанови) з приводу реєстрації кандидатів у депутати Золотопотіцької селищної ради, включених до єдиного та територіального виборчих списків Тернопільської обласної організації політичної партії Довіра ."

Також суд зазначає, що оцінюючи наведені учасниками справи доводи, суд виходить з того, що всі конкретні, доречні та важливі доводи перевірені та проаналізовані судом. Інші доводи позивача не спростовують висновків суду щодо правомірності дій відповідача.

Виходячи з наведеного суд вважає, що позовні вимоги до задоволення не підлягають, так як при прийнятті спірної постанови відповідач діяв на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України.

Керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

У задоволенні позовних вимог Тернопільської територіальної організації Радикальної Партії Олега Ляшка до Золотопотіцької селищної територіальної виборчої комісії Чортківського району Тернопільської області, третя особа яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача Тернопільська обласна організація політичної партії "Довіра" про визнання протиправною та скасування постанови Золотопотіцької селищної територіальної виборчої комісії Чортківського району Тернопільської області від 17 жовтня 2020 року №23, зобов`язання Золотопотіцьку селищну територіальну виборчу комісію Чортківського району Тернопільської області прийняти рішення про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Золотопотіцької селищної ради, включених до єдиного та територіального виборчих списків Тернопільської обласної організації політичної партії "Довіра", - відмовити повністю.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Тернопільський окружний адміністративний суд протягом двох днів з дня його проголошення.

Судове рішення складено та підписано 22 жовтня 2020 року.

Реквізити учасників справи:

позивач: - Тернопільська територіальна організація Радикальної Партії Олега Ляшка ( місцезнаходження: вул. Карпенка, 30/33, м. Тернопіль, 46018, код ЄДРПОУ 37279703);

відповідач: - Золотопотіцька селищна територіальна виборча комісія Чортківського району Тернопільської області (місцезнаходження: вул. Д. Галицького, 107, смт. Золотий Потік, Бучацький район, Тернопільська область, 48461, код ЄДРПОУ 43780490);

третя особа: - Тернопільська обласна організація політичної партії "Довіра" (місцезнаходження: вул. Зелена, 15А, с. Петриків, Тернопільський район, Тернопільська область, 47720, код ЄДРПОУ 43743354) .

Головуючий суддя Мірінович У.А.

СудТернопільський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення22.10.2020
Оприлюднено23.10.2020
Номер документу92355804
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —500/3157/20

Постанова від 24.10.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Коваль Роман Йосипович

Ухвала від 23.10.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Коваль Роман Йосипович

Ухвала від 23.10.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Коваль Роман Йосипович

Рішення від 22.10.2020

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Мірінович Уляна Анатоліївна

Ухвала від 21.10.2020

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Мірінович Уляна Анатоліївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні