Рішення
від 23.10.2020 по справі 420/11074/20
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/11074/20

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

23 жовтня 2020 року Одеський окружний адміністративний суд в складі:

головуючого судді Левчук О.А.,

за участю секретаря Лементовського О.В.

представника позивача Стойкова М.І.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Одесі справу за адміністративним позовом Одеської обласної організації політичної партії "За майбутнє" до Сергіївської селищної територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області про визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

Позивач звернувся до суду з даним позовом та просить суд визнати протиправною та скасувати постанову № 52 від 20 жовтня 2020 року ухвалену Сергіївською селищною територіальною виборчою комісією Білгород-Дністровського району Одеської області про відмову у реєстрації офіційними спостерігачами, згідно подання від 19 жовтня 2020 року вх. № 364 від Одеської обласної організації політичної партії "За майбутнє" на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року; зобов`язати Сергіївську селищну територіальну виборчу комісію Білгород-Дністровського району Одеської області зареєструвати офіційними спостерігачами, згідно списку за поданням Одеської обласної організації політичної партії "За майбутнє" від 19 жовтня 2020 року зареєстрованим за вхідним № 364.

В обґрунтування позовних вимог представник позивача зазначає, що 19 жовтня 2020 року Одеською обласною організацією політичної партії "За майбутнє" подано подання № 364 про реєстрацію офіційних спостерігачів на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року. При цьому, позивачем виконано всі вимоги ВК України, проте постановою № 52 від 20.10.2020 року Сергіївською селищною територіальною виборчою комісією Білгород-Дністровського району Одеської області безпідставно відмовлено у реєстрації офіційних спостерігачів від Одеської обласної організації політичної партії "За майбутнє" не зазначивши жодної підстави для відмови. Жодних вимог, визначених ч. 1-4 ст. 239 та ч. 3 ст. 58 ВК України позивачем не порушено, тому посилання відповідача на ст. ст. 36, 37, 199 - є безпідставними, оскільки вони не передбачають законність дій останніх. Тобто, Сергіївська селищна територіальна виборча комісія Білгород-Дністровського району Одеської області протиправно, всупереч нормам, визначеним Конституцією України та Виборчим кодексом України, позбавила позивача права мати офіційних спостерігачів на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року.

Ухвалою суду від 22 жовтня 2020 року відкрито провадження по справі з урахуванням особливостей встановлених ст. ст.268-273 КАС України щодо розгляду окремих категорій термінових справ та призначено судове засідання.

В судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав, просив задовольнити позовну заяву в повному обсязі.

Представник відповідача Сергіївської селищної територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області надав клопотання про розгляд справи в порядку письмового провадження та просив прийняти законне та обґрунтоване рішення без участі представника відповідача.

Вивчивши матеріали справи, дослідивши та проаналізувавши надані докази, суд встановив наступне.

15 липня 2020 року Верховною Радою України прийнято постанову № 795-IX Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році , якою призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів (крім визначених пунктами 2 і 3 цієї Постанови) на неділю 25 жовтня 2020 року.

30 серпня 2020 року Центральною виборчою комісією винесено постанову № 208 Про початок виборчого процесу місцевих виборів 25 жовтня 2020 року , якою оголошено з 5 вересня 2020 року початок виборчого процесу місцевих виборів, призначених на 25 жовтня 2020 року.

Одеською обласною організацією політичної партії "За майбутнє" до Сергіївської селищної територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області подано подання, в якому відповідно до ч. 2-4 ст. 239 Виборчого кодексу України просили зареєструвати офіційними спостерігачами від Одеської обласної організації політичної партії "За майбутнє" в єдиному багатомандатному виборчому окрузі на перших місцевих виборах Сергіївської селищної ради Білгород-Дністровського району Одеської області 25 жовтня 2020 року таких осіб - ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 . До подання додано письмові заяви про згоду бути офіційними спостерігачами разом з копіями паспортів громадян України (а.с. 42-68).

20 жовтня 2020 року о 15:45 год. Сергіївською селищною територіальною виборчою комісією Білгород-Дністровського району Одеської області прийнято постанову № 52 про відмову у реєстрації офіційних спостерігачів Одеської обласної організації політичної партії "За майбутнє" на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року (а.с. 41).

Гарантії права громадян на участь у виборах, підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів, відповідно до Конституції України регулює Виборчий кодекс України.

Відповідно до ч. 1, 3 ст. 32 Виборчого кодексу України в Україні утворюються і діють передбачені цим Кодексом виборчі комісії як незалежні органи адміністрування виборчих процесів, які відповідно до своїх повноважень забезпечують здійснення визначених Конституцією України та цим Кодексом основних принципів виборчого права, засад виборчого процесу, реалізацію виборчих прав громадян України, підготовку та проведення виборів. Виборчі комісії діють на підставі, в межах повноважень та у спосіб, встановлені Конституцією України, цим Кодексом та законами України.

Згідно ч. 1, 4 ст. 33 Виборчого кодексу України виборчі комісії є спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення виборів і забезпечувати реалізацію виборчих прав громадян України, додержання та однакове застосування виборчого законодавства. Територіальні виборчі комісії в межах повноважень, визначених цим Кодексом, забезпечують організацію підготовки та проведення місцевих виборів. Територіальні виборчі комісії є комісіями вищого рівня щодо всіх дільничних виборчих комісій з відповідних місцевих виборів.

Відповідно до ч. 1, 2 ст. 206 Виборчого кодексу України територіальна виборча комісія на період здійснення своїх повноважень забезпечує організацію і проведення місцевих виборів у межах повноважень та в порядку, передбачених цим Кодексом та законами України. Відповідна територіальна виборча комісія, яка встановлює результати виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, районної у місті, сільської, селищної ради, результати виборів сільського, селищного, міського голови, зокрема, забезпечує підготовку та проведення відповідних місцевих виборів; утворює територіальні, багатомандатні виборчі округи відповідно до цього Кодексу, встановлює їхні межі та єдину нумерацію, визначає кількість мандатів, які розподіляються у багатомандатних виборчих округах; реєструє офіційних спостерігачів від кандидатів, місцевих організацій партій - суб`єктів виборчого процесу відповідних місцевих виборів, від громадських організацій.

Згідно ч. 1, 3, 4 ст. 58 Виборчого кодексу України у виборчому процесі можуть брати участь офіційні спостерігачі від кандидатів, партій (організацій партій) - суб`єктів виборчого процесу, від громадських організацій, яким у порядку, встановленому цим Кодексом, надано дозвіл мати офіційних спостерігачів на відповідних виборах. Офіційним спостерігачем може бути виборець (крім офіційних спостерігачів від іноземних держав, міжнародних організацій). Офіційним спостерігачем не може бути: 1) особа, яка є громадянином (підданим) держави, визнаної Верховною Радою України державою-агресором або державою-окупантом; 2) особа, пропозиції стосовно якої ініційовано або внесено державою, визнаною Верховною Радою України державою-агресором або державою-окупантом; 3) член виборчої комісії; 4) посадова або службова особа органу виконавчої влади, органів прокуратури або суду, правоохоронних органів, інших державних органів, органів влади Автономної Республіки Крим чи органів місцевого самоврядування; 5) військовослужбовець, поліцейський, співробітник Служби безпеки України, особа рядового чи начальницького складу Державної кримінально-виконавчої служби України; 6) особа, яка проходить альтернативну (невійськову) службу; 7) особа, яка має судимість за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину, кримінального правопорушення проти виборчих прав громадян чи корупційного кримінального правопорушення, що не погашена або не знята в установленому законом порядку.

Повноваження офіційних спостерігачів починаються з дня їх реєстрації відповідною виборчою комісією у порядку, передбаченому цим Кодексом, і припиняються після офіційного оголошення (офіційного оприлюднення) Центральною виборчою комісією, територіальною виборчою комісією результатів відповідних виборів, якщо інше не встановлено цим Кодексом.

Відповідно до ч. 1, 2, 4 ст. 239 Виборчого кодексу України у виборчому процесі можуть брати участь офіційні спостерігачі від організацій партій, які висунули виборчі списки, кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови. Офіційним спостерігачем від організації партії, кандидата, громадської організації на місцевих виборах може бути громадянин України, який має право голосу відповідно до статті 70 Конституції України. Офіційний спостерігач від кандидата, організації партії реєструється виборчою комісією за поданням кандидата, представника організації партії у виборчій комісії чи уповноваженої особи організації партії у єдиному багатомандатному або відповідному територіальному виборчому окрузі.

У поданні про реєстрацію офіційних спостерігачів зазначаються: прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), відповідний виборчий округ, громадянство, число, місяць і рік народження, місце роботи, посада (заняття), адреса для листування, контактний номер телефону, відомості про відсутність судимості за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину, кримінального правопорушення проти виборчих прав громадян чи корупційного кримінального правопорушення, що не погашена або не знята у встановленому законом порядку. До подання додаються заява про згоду таких осіб бути офіційними спостерігачами від відповідної організації партії, кандидата, копія паспорта громадянина України (копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки або копії лицьового та зворотного боків паспорта громадянина України у вигляді картки) або копії першої та другої сторінок тимчасового посвідчення громадянина України (для осіб, недавно прийнятих до громадянства України) запропонованої особи. У разі виявлення технічних помилок та неточностей у поданні про реєстрацію офіційного спостерігача в постанові відповідної виборчої комісії про його реєстрацію зазначаються відомості на підставі копій паспортних документів.

Подання про реєстрацію офіційного спостерігача за підписом кандидата, представника організації партії у територіальній виборчій комісії або уповноваженої особи організації партії вноситься до відповідної територіальної виборчої комісії не пізніш як за п`ять днів до дня голосування (на паперовому носії та в електронному вигляді). Документи для реєстрації офіційних спостерігачів можуть подаватися за допомогою електронних сервісів у порядку, встановленому Центральною виборчою комісією.

Згідно ч. 6 ст. 239 Виборчого кодексу України підставою для відмови у реєстрації офіційного спостерігача може бути лише недотримання вимог, встановлених частинами першою - четвертою цієї статті, частиною третьою статті 58 цього Кодексу.

Таким чином, вимога, передбачена ч. 3 ст. 239 ВК України, щодо зазначення в поданні про реєстрацію офіційних спостерігачів відповідного виборчого округу є обов`язковою. При цьому, згідно приписів ч. 6 ст. 239 Виборчого кодексу України недотримання вказаної вимоги є підставою для відмови у реєстрації офіційних спостерігачів, відповідно до ч. 6 ст. 239 Виборчого кодексу України.

Відповідно до ч. 1, 2, 4, 8 ст. 199 Виборчого кодексу України систему територіальної організації виборів депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч) складають: 1) багатомандатні виборчі округи; 2) виборчі дільниці. З метою обрання депутатів сільської, селищної, міської ради (територіальної громади з кількістю виборців до 10 тисяч) територія відповідної громади поділяється на багатомандатні виборчі округи.

Згідно ч. 1, 2, ст. 201 Виборчого кодексу України систему територіальної організації виборів депутатів обласних, районних, районних у місті, а також міських, сільських, селищних рад (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) складають: 1) єдиний багатомандатний виборчий округ; 2) територіальні виборчі округи; 3) виборчі дільниці. Єдиний багатомандатний виборчий округ включає територію відповідно області, району, району в місті, міста, села, селища.

Як вбачається з даних Державного реєстру виборців в Сергіївській селищній громаді офіційно зареєстровано всього 7634 виборців (https://www.drv.gov.ua/ords/portal/!cm_core.cm_index?option=ext_num_voters&pid100=51&pf7571=63615&pdt=1).

Таким чином, згідно приписів статті 199 Виборчого кодексу України в межах Сергіївської об`єднаної територіальної громади Білгород-Дністровського району Одеської області під час виборів депутатів сільських, селищних, міських рад діє система територіальної організації виборів (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч), яка складається з багатомандатних виборчих округів та виборчих дільниць.

Судом встановлено, що 05 вересня 2020 року о 10:30 год. Сергіївською селищною територіальною виборчою комісією Білгород-Дністровського району Одеської області прийнято постанову № 1, якою визначено кількість територіальних виборчих округів з перших виборів депутатів Сергіївської об`єднаної територіальної громади Білгород-Дністровського району Одеської області 25 жовтня 2020 року - 7 (сім) територіальних виборчих округів; утворено територіальні виборчі округи з перших виборів депутатів Сергіївської об`єднаної територіальної громади Білгород-Дністровського району Одеської області 25 жовтня 2020 року, згідно з додатком (а.с. 71-72).

Згідно додатку до постанови Сергіївської селищної територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області від 05.09.2020 року № 1 утворено 7 (сім) багатомандатних територіальних виборчих округів з перших виборів депутатів Сергіївської об`єднаної територіальної громади Білгород-Дністровського району Одеської області, кожен з яких має свій номер.

Також, вказана інформація щодо утворення та дії 7 (семи) багатомандатних виборчих округів розміщена на офіційному веб-сайті Центральної виборчої комісії (https://www.cvk.gov.ua/pls/vm2020/pvm116pt001f01=695pt00_t001f01=695pid112=6pid100=51pid102=64156rej=0.html).

Тобто, з вищевикладеного вбачається, що під час перших виборів депутатів Сергіївської об`єднаної територіальної громади Білгород-Дністровського району Одеської області 25 жовтня 2020 року, згідно ст. 199 Виборчого кодексу України, діють сім багатомандатних виборчих округів, кожен з яких має свій номер, та, відповідно, єдиний багатомандатний виборчий округ не утворювався.

Як вбачається з подання Одеської обласної організації політичної партії "За майбутнє" про реєстрацію офіційних спостерігачів від 19.10.2020 року, позивач, Одеська обласна організація політичної партії "За майбутнє", просить Сергіївську селищну територіальну виборчу комісію Білгород-Дністровського району Одеської області зареєструвати офіційними спостерігачами осіб згідно зазначеного переліку в єдиному багатомандатному виборчому окрузі на перших місцевих виборах Сергіївської селищної ради Білгород-Дністровського району Одеського області (а.с. 42-44).

Отже Одеська обласна організація політичної партії "За майбутнє" просить зареєструвати осіб офіційними спостерігачами в окрузі, який не утворювався.

При цьому доводи представника позивача про те що в поданні помилково зазначеноєдиний багатомандатний виборчий округ, а позивач мав на увазі реєстрацію семи осіб, зазначених в переліку до подання, офіційними спостерігачами на усіх семи багатомандатних територіальних виборчих округах, суд вважає неспроможними, оскільки відповідно до приписів ч. 3 статті 239 Виборчого кодексу України у поданні про реєстрацію офіційних спостерігачів обов`язково зазначається відповідний виборчий округ та у подальшому згідно ч. 5 ст. 239 Виборчого кодексу України виборча комісія здійснює реєстрацію офіційних спостерігачів саме у відповідному виборчому окрузі та забезпечує видачу відповідних посвідчень.

За таких підстав, суд вважає, що Одеською обласною організацією політичної партії "За майбутнє" в поданні про реєстрацію спостерігачів в порушення вимог ч. 3 ст. 239 ВК України не вказано відповідний багатомандатний виборчий округ з перших виборів депутатів Сергіївської об`єднаної територіальної громади Білгород-Дністровського району Одеської області 25 жовтня 2020 року, перелік яких зазначений в додатку до постанови Сергіївської селищної територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області № 1 від 05.09.2020 року, а вказано виборчий округ, який не утворювався, а саме єдиний багатомандатний виборчий округ, що відповідно до ч. 6 ст. 239 ВК України є підставою для відмови у реєстрації офіційного спостерігача.

При цьому, в постанові № 52 від 20 жовтня 2020 року, яка оскаржується, відповідачем встановлено, що в поданні Одеської обласної організації політичної партії "За майбутнє" зазначено єдиний багатомандатний виборчий округ, який належить до територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше, та комісією постановлено відмовити у реєстрації офіційних спостерігачів Одеської обласної організації політичної партії "За майбутнє" на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, керуючись ч. 6 ст. 239, ст. ст. 36, 37, 199 Виборчого кодексу України. А отже, фактично зі змісту постанови Сергіївської селищної територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області № 52 від 20.10.2020 року слідує, що підставою для відмови в реєстрації офіційних спостерігачів є те, що в поданні позивач просить зареєструвати офіційних спостерігачів в окрузі, який не утворювався. З огляду на це, доводи представника позивача про те, що в оскаржуваній постанові не зазначено жодної підстави для відмови в реєстрації офіційних спостерігачів є необґрунтованими та спростовуються зібраними по справі доказами.

За таких обставин, суд дійшов висновку, що оскаржувана постанова № 52 від 20 жовтня 2020 року, прийнята Сергіївською селищною територіальною виборчою комісією Білгород-Дністровського району Одеської області правомірно та у межах її повноважень, а тому позовні вимоги про визнання протиправною та скасування постанови № 52 від 20 жовтня 2020 року ухваленої Сергіївською селищною територіальною виборчою комісією Білгород-Дністровського району Одеської області про відмову у реєстрації офіційними спостерігачами, згідно подання від 19 жовтня 2020 року вх. № 364 від Одеської обласної організації політичної партії "За майбутнє" на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, є необґрунтованими та задоволенню не підлягають.

Відповідно до п. 23 ч. 1 ст. 4 КАС України похідна позовна вимога - вимога, задоволення якої залежить від задоволення іншої позовної вимоги (основної вимоги).

Таким чином, оскільки позовні вимоги про зобов`язання Сергіївської селищної територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області зареєструвати офіційними спостерігачами, згідно списку за поданням Одеської обласної організації політичної партії "За майбутнє" від 19 жовтня 2020 року зареєстрованим за вхідним № 364, є похідними вимогами, тому підстави для їх задоволення також відсутні.

Відповідно до ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); добросовісно; розсудливо.

Відповідно до ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. Суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог.

Згідно ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статею 78 цього Кодексу.

Відповідно до ч. 1 ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

На підставі вищевикладеного, розглянувши справу в межах позовних вимог, з урахуванням встановлених обставин, суд дійшов до висновку, що адміністративний позов є необґрунтованим та задоволенню не підлягає.

Керуючись ст. ст. 2, 14, 78, 139, 245, 246, 250, 255, 272, 273, 278 КАС України, -

ВИРІШИВ:

Відмовити в задоволенні адміністративного позову Одеської обласної організації політичної партії "За майбутнє" (код ЄДРПОУ 36612687, адреса місцезнаходження: 65048, м. Одеса, вул. Велика Арнаутська, 31, кв. 2А) до Сергіївської селищної територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області (код ЄДРПОУ 43787538, адреса місцезнаходження: 67780, Одеська область, Білгород-Дністровський район, смт. Сергіївка, вул. Гагаріна, 3) про визнання протиправною та скасування постанови № 52 від 20 жовтня 2020 року ухваленої Сергіївською селищною територіальною виборчою комісією Білгород-Дністровського району Одеської області про відмову у реєстрації офіційними спостерігачами, згідно подання від 19 жовтня 2020 року вх. № 364 від Одеської обласної організації політичної партії "За майбутнє" на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року; зобов`язання Сергіївської селищної територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області зареєструвати офіційними спостерігачами, згідно списку за поданням Одеської обласної організації політичної партії "За майбутнє" від 19 жовтня 2020 року зареєстрованим за вхідним № 364, - в повному обсязі.

Рішення може бути оскаржено в порядку та в строки встановлені ст. 278 КАС України, з урахуванням особливостей, встановлених п. 15.5 Розділу VII Перехідних Положень КАС України.

Рішення набирає законної сили в порядку та в строки, встановлені ст. 272 КАС України.

Суддя О.А. Левчук

.

Дата ухвалення рішення23.10.2020
Оприлюднено25.10.2020
Номер документу92379232
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинити певні дії

Судовий реєстр по справі —420/11074/20

Рішення від 23.10.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Левчук О.А.

Ухвала від 22.10.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Левчук О.А.

Ухвала від 22.10.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Левчук О.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні