Рішення
від 24.10.2020 по справі 520/14554/2020
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

Харків

24 жовтня 2020 року Справа №520/14554/2020

Харківський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Ніколаєвої О.В.,-

за участю: секретаря судового засідання - Жука С.В.,

представника позивача-2 - Керімова А.З.,

позивачів - ОСОБА_1 , ОСОБА_2 ,

розглянувши у відкритому судовому засіданні у залі суду за правилами спрощеного провадження з повідомленням (викликом) сторін адміністративну справу за позовом кандидата на посаду голови Вільхівської сільської ради Харківського району Харківської області ОСОБА_1 , кандидата на посаду голови Вільхівської сільської ради Харківського району Харківської області ОСОБА_2 до Вільхівської територіальної виборчої комісії Харківського району Харківської області, Голови Вільхівської територіальної виборчої комісії Харківського району Харківської області про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

Кандидат на посаду голови Вільхівської сільської ради Харківського району Харківської області ОСОБА_1 (далі по тексту - позивач-1), кандидат на посаду голови Вільхівської сільської ради Харківського району Харківської області ОСОБА_2 (далі по тексту - позивач-2) звернулися до Харківського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Вільхівської територіальної виборчої комісії Харківського району Харківської області (далі по тексту - відповідач-1), Голови Вільхівської територіальної виборчої комісії Харківського району Харківської області (далі по тексту - відповідач-2), в якому, з урахуванням уточнень позовних вимог, просять суд:

- визнати дії відповідачів протиправними щодо ненадання повної відповіді на інформаційні запити надані до суду та заяви від 07.10.2020 з проханням надати інформацію (протоколи, постанови) які висвітлюють процес підготовки до виборів, однак кожного разу голова Вільхівської територіальної виборчої комісії Харківського району Харківської області Осавчук Наталія Олегівна відмовляла у наданні інформації і не оприлюднювала інформацію на стенді ТВК, копії постанов які всупереч діючому законодавству не підписано секретарем Вільхівської територіальної виборчої комісії Харківського району Харківської області, відтак тільки 20.10.2020 стало відомо, що приміщення Вільхівської територіальної виборчої комісії Харківського району Харківської області не відповідає вимогам закону, відповідно з Додатком 2 до постанови Центральної виборчої комісії від 08.08.2020 №164 - Територіальні виборчі комісії з місцевих виборів забезпечуються приміщеннями, що мають не менш як три робочі кімнати розміщені в одній будівлі;

- визнати протиправними дії відповідачів щодо нездійснення 20.10.2020 визначення способу оприлюднення відомостей відповідно до постанови Про порядок виготовлення виборчих бюлетенів з місцевих виборів та їх передачі відповідним територіальним і дільничним виборчим комісіям від 02.10.2020 №330 (далі по тексту - Порядок №330), зокрема невивішення третього примірнику протоколу, який невідкладно вивішується у приміщенні територіальної виборчої комісії, для загального ознайомлення виборців щодо кількості отриманих бюлетенів в супереч вказаній постанові;

- визнати протиправними дії відповідачів щодо порушення прав позивачів отримати 20.10.2020, 21.10.2020, 22.10.2020, 23.10.2020 один примірник протоколу від 20.10.2020 про отримання відповідачем виборчих бюлетенів з місцевих виборів відповідно до Порядку №330;

- визнати протиправними дії відповідачів щодо фальсифікації виборів і непроведення 20.10.2020 засідання виборчої комісії про прийняття бюлетенів відповідачами відповідно приписів Порядку №330, зокрема, голова Вільхівської ТВК не скликала засідання виборчої комісії для прийняття бюлетенів і проводила прийом бюлетенів особисто, та приховала їх у кімнаті №22, яка не належить ТВК, так як членів комісії вже не було на робочому місці після 17 години, крім того до засідання не було допущено спостерігачів, довірених осіб позивачів, безпосередньо позивачів.

В обґрунтування позовних вимог позивачі посилаються на численні, систематичні та грубі порушення відповідачами Конституції України, Виборчого кодексу України. На думку позивачів, внаслідок допущених відповідачами порушень позивачів позбавлено гарантованого статтею 19 Виборчого кодексу України права на належне здійснення виборчих процедур та механізмів, як і права на чесні та законні вибори.

Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 23.10.2020 (09:20 год.) позовну заяву у справі №520/14554/2020 залишено без руху та надано час до 12:00 год. 23.10.2020 для усунення недоліків позовної заяви.

На адресу суду у строк, встановлений судом, позивачами надано заяву про усунення недоліків позовної заяви.

Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 23.10.2020 (15:40 год.) прийнято адміністративний позов до розгляду та відкрито спрощене провадження з викликом (повідомленням) сторін в адміністративній справі №520/14554/2020 з урахуванням особливостей, встановлених статтями 268-273 Кодексу адміністративного судочинства України.

Цією ж ухвалою відповідачу надано строк для подання письмового відзиву на позовну заяву - до 23.10.2020 до 17:00 год. Водночас, відповідача зобов`язано надати суду засвідчені належним чином копії:

1) рішення про реєстрацію кандидатів, на посаду голови Вільхівської сільської ради Харківського району Харківської області, зокрема ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , або рішення про відмову у такій реєстрації;

2) у разі наявності рішення про реєстрацію кандидатів на посаду голови Вільхівської сільської ради Харківського району Харківської області, зокрема ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , надати докази:

- дати видачі Вільхівською територіальною виборчою комісією Харківського району Харківської області відповідного посвідчення зазначених кандидатів;

- оприлюднення рішення про реєстрацію кандидатів на посаду голови Вільхівської сільської ради Харківського району Харківської області, зокрема ОСОБА_1 , ОСОБА_2 ;

- способу оприлюднення Вільхівською територіальною виборчою комісією Харківського району Харківської області рішень про реєстрацію кандидатів на посаду голови Вільхівської сільської ради Харківського району Харківської області, зокрема ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , (на офіційному веб-сайті комісії; на веб-сайті відповідної місцевої ради; інший визначений комісією спосіб та/або на стенді офіційних матеріалів комісії);

- передання Вільхівською територіальною виборчою комісією Харківського району Харківської області відомостей щодо зареєстрованих кандидатів, зокрема ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , Центральній виборчій комісії для оприлюднення на офіційному веб - сайті.

У встановлений в ухвалі Харківського окружного адміністративного суду від 23.10.2020 строк відповідачем не надано відзив на позовну заяву.

Відповідачем 23.10.2020 засобами електронного зв`язку суду частково надані витребувані ухвалою Харківського окружного адміністративного суду України від 23.10.2020 документи.

Відповідно до частини другої статті 173 Кодексу адміністративного судочинства України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд має право вирішити спір за наявними матеріалами справи.

Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 23.10.2020 адміністративний позов залишено без розгляду у частині позовних вимог про визнання дій відповідачів протиправними щодо ненадання повної відповіді на інформаційні запити надані до суду та заяви від 07.10.2020 з проханням надати інформацію (протоколи, постанови) які висвітлюють процес підготовки до виборів, однак кожного разу голова Вільхівської територіальної виборчої комісії Харківського району, Харківської області Осавчук Наталія Олегівна відмовляла у наданні інформації і не оприлюднювала інформацію на стенді ТВК, копії постанов які всупереч діючому законодавству не підписано секретарем Вільхівської територіальної виборчої комісії Харківського району Харківської області, відтак тільки 20.10.2020тало відомо що приміщення Вільхівської територіальної виборчої комісії Харківського району Харківської області не відповідає вимогам закону, відповідно з Додатком 2 до постанови Центральної виборчої комісії від 08.08.2020 №164 - Територіальні виборчі комісії з місцевих виборів забезпечуються приміщеннями, що мають не менш як три робочі кімнати, розміщені в одній будівлі.

Представник позивача-2 та позивачі у судовому засіданні позовні вимоги підтримали у повному обсязі та просили позов задовольнити повністю.

Відповідач у судове засідання не з`явився, хоча про дату, час та місце проведення судового засідання, був повідомлений належним чином. Головою Вільхівської територіальної виборчої комісії Харківського району Харківської області 23.10.2020 засобами електронного зв`язку подано заяву про розгляд справи без участі представників відповідачів.

Суд звертає увагу, що згідно частини третьої статті 268 Кодексу адміністративного судочинства України неприбуття у судове засідання учасника справи, повідомленого відповідно до положень цієї статті, не перешкоджає розгляду справи у судах першої та апеляційної інстанції.

Враховуючи, що відповідач повідомлений відповідно до положень статті 268 Кодексу адміністративного судочинства України про дату, час та місце розгляду цієї справи, однак без поважних причин не прибув у судове засідання, суд дійшов висновків, що його неявка не перешкоджає розгляду справи.

Заслухавши пояснення представника позивача -2 та позивачів, дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, Харківський окружний адміністративний суд встановив наступне.

Верховна Рада України постановою Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році від 15.07.2020 №795-IX призначила чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на неділю, 25.10.2020.

Постановою Центральної виборчої комісії Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25.10.2020 від 08.08.2020 №160 призначено на неділю, 25.10.2020, перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів.

Центральною виборчою комісією 30.08.2020 прийнято постанову Про початок виборчого процесу місцевих виборів 25.10.2020 №208, якою оголошено з 05.09.2020 початок виборчого процесу місцевих виборів, призначених на 25.10.2020.

Слід зазначити, що гарантії права громадян на участь у виборах, підготовка та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів визначає Виборчий кодекс України від 19.12.2019 №396-IX (далі по тексту - ВК України).

Відповідно до частин першої та другої статті 1 ВК України встановлено, що вибори в Україні є основною формою народного волевиявлення, способом безпосереднього здійснення влади Українським народом. Вибори є вільними і відбуваються на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування.

Підготовка та проведення виборів регулюються Конституцією України, цим Кодексом, законами України Про Центральну виборчу комісію , Про Державний реєстр виборців , іншими законами України, а також прийнятими відповідно до них іншими актами законодавства та актами Центральної виборчої комісії (частина перша статті 2 ВК України).

Відповідно до частини першої статті 19 ВК України виборчі права громадян України захищаються законом. Громадяни мають право на захист своїх виборчих прав та інших прав на участь у виборчому процесі шляхом оскарження порушень до відповідних виборчих комісій або у судовому порядку. За порушення виборчих прав громадян винні особи несуть відповідальність у порядку, встановленому законом.

Виборчий процес, у розумінні частини першої статті 20 ВК України це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.

Виборчий процес є безперервний та не може бути скасований, зупинений або перенесений.

Виборча комісія, уповноважена здійснювати підготовку і проведення відповідних виборів є суб`єктом виборчого процесу відповідних виборів (пункт 2 частини першої статті 22 ВК України).

Відповідно до частини першої статті 32 ВК України в Україні утворюються і діють передбачені цим Кодексом виборчі комісії як незалежні органи адміністрування виборчих процесів, які відповідно до своїх повноважень забезпечують здійснення визначених Конституцією України та цим Кодексом основних принципів виборчого права, засад виборчого процесу, реалізацію виборчих прав громадян України, підготовку та проведення виборів.

Згідно частини другої статті 32 ВК України до виборчих комісій належать: 1) Центральна виборча комісія; 2) окружні виборчі комісії; 3) територіальні виборчі комісії; 4) дільничні виборчі комісії.

Виборчі комісії діють на підставі, в межах повноважень та у спосіб, встановлені Конституцією України, цим Кодексом та законами України (частина третя статті 32 ВК України).

Положеннями частини першої статті 33 ВК України визначено, що виборчі комісії є спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення виборів і забезпечувати реалізацію виборчих прав громадян України, додержання та однакове застосування виборчого законодавства.

За правилами частини першої - сьомої статті 36 ВК України порядок організації роботи виборчих комісій нижчого рівня визначається Центральною виборчою комісією відповідно до цього Кодексу.

Основною формою роботи виборчої комісії є засідання, яке скликається головою комісії, в разі його відсутності - заступником голови, а в разі відсутності голови та його заступника - секретарем комісії. На письмову вимогу третини складу виборчої комісії голова виборчої комісії або його заступник зобов`язаний скликати засідання комісії не пізніше наступного дня після отримання такої вимоги. У разі необхідності засідання виборчої комісії може бути скликане за рішенням виборчої комісії вищого рівня.

Засідання виборчої комісії скликається з обов`язковим повідомленням усіх членів комісії про час, місце проведення засідання та його порядок денний.

Повідомлення про засідання може здійснюватися телефоном, електронною поштою чи з використанням інших засобів телекомунікаційного зв`язку. Особа вважається повідомленою, зокрема, у разі надсилання відповідної інформації на її контактний номер телефону, зазначений у поданні до складу відповідної виборчої комісії.

Членам виборчої комісії надаються проекти рішень комісії та необхідні матеріали, як правило, не пізніш як за день до дня проведення засідання комісії, але не пізніш як до початку засідання.

Засідання виборчої комісії веде голова комісії або його заступник. У разі невиконання ними цієї функції комісія визначає із свого складу головуючого на засіданні.

Вказані положення кореспондуються із приписами постанови ЦВК від 10.08.2020 №173.

Відповідно до частин третьої-п`ятої статті 38 ВК України член виборчої комісії має право: 1) брати участь у підготовці питань, що вносяться на розгляд виборчої комісії; 2) виступати на засіданнях виборчої комісії, ставити іншим учасникам засідання запитання щодо порядку денного, вносити пропозиції з питань, віднесених до повноважень комісії; 3) за дорученням відповідної виборчої комісії перевіряти діяльність виборчих комісій нижчого рівня; 4) безперешкодно відвідувати всі приміщення виборчої комісії, ознайомлюватися з усіма документами виборчої комісії, членом якої він є, та виборчих комісій нижчого рівня на відповідній території; 5) на відшкодування шкоди, заподіяної його життю, здоров`ю чи майну у зв`язку з виконанням обов`язків члена виборчої комісії, в порядку та розмірі, встановлених законодавством.

Член виборчої комісії зобов`язаний: 1) додержуватися Конституції України, цього Кодексу та законів України з питань підготовки і проведення виборів; 2) брати участь у засіданнях виборчої комісії; 3) виконувати рішення виборчої комісії та обов`язки, покладені на нього згідно з їх розподілом у комісії.

Член виборчої комісії має інші права та обов`язки відповідно до цього Кодексу та законів України.

Приписами частин першої та другої статті 63 ВК України визначено, що рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, можуть бути оскаржені до суду або до виборчої комісії.

Оскарження рішень, дій чи бездіяльності, що стосуються виборчого процесу, до суду, а також розгляд та вирішення справ судом здійснюються в порядку, визначеному Кодексом адміністративного судочинства України.

Відповідно до частини першої статті 206 ВК України територіальна виборча комісія на період здійснення своїх повноважень забезпечує організацію і проведення місцевих виборів у межах повноважень та в порядку, передбачених цим Кодексом та законами України.

Щодо позовних вимог позивачів у частині визнання протиправними дій відповідачів щодо нездійснення 20.10.2020 визначення способу оприлюднення відомостей відповідно до постанови Про порядок виготовлення виборчих бюлетенів з місцевих виборів та їх передачі відповідним територіальним і дільничним виборчим комісіям від 02.10.2020 №330 та невивішення третього примірнику протоколу, який невідкладно вивішується у приміщенні територіальної виборчої комісії, для загального ознайомлення виборців щодо кількості отриманих бюлетенів, всупереч вказаній постанові, суд зазначає наступне.

Порядок виготовлення виборчих бюлетенів з місцевих виборів та їх передачі відповідним територіальним і дільничним виборчим комісіям, затверджений постановою Центральної виборчої комісії від 02.10.2020 №330.

Відповідно до пункту 2.1 відповідні територіальні виборчі комісії, які встановлюють результати місцевих виборів, після отримання виборчих бюлетенів від підприємства-виготовлювача передають їх в упаковці підприємства-виготовлювача територіальним виборчим комісіям, які встановлюють підсумки відповідних місцевих виборів.

Передача виборчих бюлетенів здійснюється на засіданні територіальної виборчої комісії, яка встановлює результати виборів; виборчі бюлетені в упаковці підприємства-виготовлювача (без їх перерахування) від імені територіальної виборчої комісії, якій передаються виборчі бюлетені, отримують не менш як три члени цієї комісії, уповноважені на це її рішенням, які повинні бути представниками різних суб`єктів подання кандидатур до складу відповідної територіальної виборчої комісії (пункт 2.2 Порядку №330).

Відповідно до пункту 2.5 Порядку №330 виборчі бюлетені в упаковці підприємства-виготовлювача від імені відповідної дільничної виборчої комісії отримують не менш як три члени цієї комісії, уповноважені на це її рішенням, які повинні бути представниками різних суб`єктів подання кандидатур до складу відповідної дільничної виборчої комісії.

Приписами пункту 2.7 Порядку №330 передбачено, що про передачу відповідним територіальним виборчим комісіям виборчих бюлетенів з відповідних місцевих виборів для голосування у відповідних виборчих округах територіальна виборча комісія, яка передає виборчі бюлетені, складає у трьох примірниках протокол (додатки 6 - 9), який підписується всіма присутніми на засіданні членами територіальної виборчої комісії, що передає виборчі бюлетені, підписи яких скріплюються печаткою цієї комісії. Крім того, протокол підписують члени територіальної виборчої комісії, які прийняли виборчі бюлетені.

Перший примірник протоколу зберігається у територіальній виборчій комісії, що передає виборчі бюлетені, другий - у відповідній виборчій комісії, яка отримує виборчі бюлетені, третій - невідкладно вивішується у приміщенні територіальної виборчої комісії, що передала виборчі бюлетені, для загального ознайомлення.

Про передачу дільничним виборчим комісіям виборчих бюлетенів з кожних місцевих виборів для голосування у відповідних виборчих округах територіальна виборча комісія, яка передає виборчі бюлетені, складає у трьох примірниках протокол (додатки 10 - 12), який підписується всіма присутніми на засіданні членами територіальної виборчої комісії, що передає виборчі бюлетені, та скріплюється печаткою цієї комісії. Крім того, протокол підписують члени дільничної виборчої комісії, які прийняли виборчі бюлетені.

Перший примірник такого протоколу зберігається у територіальній виборчій комісії, яка передає виборчі бюлетені, другий - передається територіальній виборчій комісії, яка встановлює результати відповідних виборів, третій - вивішується у приміщенні територіальної виборчої комісії, яка передала виборчі бюлетені, для загального ознайомлення.

У ході розгляду справи позивачі наголошували на тому, що відповідачем у порушення пункту 2.7 Порядку №330 не вивішено у приміщенні територіальної виборчої комісії, що отримала виборчі бюлетені, для загального ознайомлення третій примірник протоколу.

За вказаним фактом 20.10.2020 позивач-1 звернувся до Липіцького відділу поліції Харківського району Харківської області ВП ГУНП в Харківській області.

Протоколом огляду місця події від 20.10.2020, складеним слідчим Липіцького відділу поліції Харківського ВП ГУНП в Харківській області, зафіксовано порушення відповідачами пункту 2.7 Порядку №330, зокрема - відсутність у приміщенні Вільхівської територіальної виборчої комісії Харківського району Харківської області третього примірника протоколу для загального ознайомлення на стенді.

Суд зазначає, що на час розгляду даної справи відповідачами не надано суду жодних доказів, які б спростували вказаний факт.

Водночас, докази наявності порушення з боку відповідачів, що полягають у відсутності у приміщенні Вільхівської територіальної виборчої комісії Харківського району Харківської області третього примірника протоколу для загального ознайомлення підтверджено протоколом огляду від 20.10.2020, складеним слідчим Липіцького відділу поліції Харківського ВП ГУНП в Харківській області.

Крім того, позивачами під час розгляду справи долучено оригінали письмових пояснень громадянина ОСОБА_4 , відповідно до яких ним повідомлено про відсутність 3-го примірника на інформаційному стенді.

Водночас, суд зазначає, що фактично позивачі оскаржують бездіяльність відповідачів у вказаній частині.

Беручи до уваги наведене, суд дійшов висновку про наявність правових підстав для задоволення адміністративного позову у частині визнання протиправною бездіяльності відповідачів, що полягала у нездійсненні 20.10.2020 оприлюднення відомостей відповідно до постанови Про порядок виготовлення виборчих бюлетенів з місцевих виборів та їх передачі відповідним територіальним і дільничним виборчим комісіям від 02.10.2020 №330, зокрема - невивішенні третього примірнику протоколу у приміщенні Вільхівської територіальної виборчої комісії Харківського району Харківської області для загального ознайомлення.

Щодо позовних вимог позивачів у частинні визнання протиправними дій відповідачів щодо порушення прав позивачів отримати 20.10.2020, 21.10.2020, 22.10.2020 23.10.2020 примірник протоколу від 20.10.2020 про отримання відповідачем виборчих бюлетенів з місцевих виборів відповідно до Порядку №330, суд зазначає наступне.

Так, з викладених позовних вимог, також вбачається, що позивачі практично оскаржують бездіяльність у цій частині.

Відповідно до пункту 2.8 Порядку №330 кожен член виборчої комісії, кандидати або їх довірені особи, уповноважені особи організацій партій, офіційні спостерігачі, які були присутні під час передачі виборчих бюлетенів, мають право отримати копії протоколів про передачу виборчих бюлетенів територіальним, дільничним виборчим комісіям, засвідчені підписами голови та секретаря виборчої комісії, яка передає виборчі бюлетені, а також печаткою цієї комісії, але не більш як по одній копії кожного протоколу.

Відповідно пункту 4 розділу 11 Порядоку організації роботи та ведення діловодства виборчих комісій з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів, який затверджений постановою Центральної виборчої комісії від 10.08.2020 №173 копія акта чи протоколу надається суб`єкту виборчого процесу відповідних виборів на його вимогу.

Під час розгляду справи позивачами долучено до матеріалів справи оригінали письмових пояснень громадян ОСОБА_5 , ОСОБА_4 , відповідно якими підтверджено, що відповідачами відмовлено у видачі протоколу від 20.10.2020 позивачам.

Відповідачами не надано суду жодних доказів, якими б підтверджувалася видача примірників протоколів позивачам, як не надано і заперечень до цієї частини позовних вимог.

Щодо позовних вимог позивачів у частині визнання протиправними дій відповідачів щодо фальсифікації виборів і непроведення 20.10.2020 засідання виборчої комісії про прийняття бюлетенів відповідачами відповідно приписів Порядку №330, зокрема, голова Вільхівської ТВК не скликала засідання виборчої комісії для прийняття бюлетенів і проводила прийом бюлетенів особисто, та приховала їх у кімнаті №22, яка не належить ТВК, так як членів комісії вже не було на робочому місці після 17 годинні, крім того до засідання не було допущено спостерігачів, довірених осіб позивачів, безпосередньо позивачів, суд зазначає наступне.

З зазначених позовних вимог вбачається, що фактично позивачі оскаржують бездіяльність відповідачів що полягала у непроведені 20.10.2020 відповідачем засідання виборчої комісії для прийняття бюлетенів.

Відповідно до пункту 2.2 Порядку №330 передача виборчих бюлетенів здійснюється на засіданні територіальної виборчої комісії, яка встановлює результати виборів; виборчі бюлетені в упаковці підприємства-виготовлювача (без їх перерахування) від імені територіальної виборчої комісії, якій передаються виборчі бюлетені, отримують не менш як три члени цієї комісії, уповноважені на це її рішенням, які повинні бути представниками різних суб`єктів подання кандидатур до складу відповідної територіальної виборчої комісії.

У ході розгляду справи позивачі зазначили, що у порушення пункту 2.2 Порядку №330 відповідачем не проведено 20.10.2020 засідання про передачу виборчих бюлетенів. Суд наголошує, що відповідачам відомо про розгляд даної справи, відповідачу було надано право подати свої заперечення проти позовних вимог, однак зазначеним правом відповідачі не скористалися та не надали жодних заперечень, як не подано суду і доказів проведення такого засідання 20.10.2020.

Дослідивши матеріали справи, суд також зазначає, що у документах наданих відповідачем відсутні докази того, що вказане засідання комісії проводилося.

Водночас, суд зазначає, що посилання позивачів на вчинення відповідачами шахрайських дій є предметом перевірки у порядку кримінально-процесуального законодавства.

На момент розгляду даної справи доказів прийняття відповідного рішення стосовно шахрайських дій відповідачів у порядку кримінально-процесуального законодавства України позивачами не подано.

Зважаючи на зазначене, суд дійшов висновку про наявність правових підстав для задоволення позивних вимог позивачів у частині визнання протиправною бездіяльності, що полягає у непроведенні 20.10.2020 відповідачем засідання виборчої комісії для прийняття бюлетенів.

Таким чином, зазначеними доказами, наданими позивачами, підтверджується порушення відповідачами Виборчого кодексу України та законів України.

Водночас, суд зауважує, що позивач у своїх позовних вимогах просить визнати протиправними дії відповідачів по неоприлюдненню протоколу, дії по невидачі такого протоколу та дії щодо непроведення 20.10.2020 засідання виборчої комісії по прийняттю бюлетенів.

Між тим, дія завжди має конкретний характер, являє собою конкретний акт поведінки, у той час як бездіяльність - це пасивна поведінка, яка виражається у невчиненні дії (дій), яку особа зобов`язана була і могла вчинити, з урахуванням чого суд повторно зазначає, що фактично позивачами оскаржуються не дії, а - бездіяльність відповідачів.

Враховуючи викладене та той факт, що судом обрано інший спосіб захисту порушеного права, ніж просили позивачі, а саме - визнання протиправною бездіяльності, а не - дій відповідачів позовні вимоги підлягають частковому задоволенню.

Щодо розподілу судових витрат, суд зазначає наступне.

Розподіл судових витрат належить провести за правилами статтей 139, частини дев`ятої статті 273 Кодексу адміністративного судочинства України та Закону України Про судовий збір .

Згідно пунктом 3 частинної другої статті 4 Закону України Про судовий збір за подання до адміністративного суду адміністративного позову немайнового характеру, який подано фізичною особою, встановлюється ставка судового збору - 0,4 розміру прожиткового мінімуму на одну працездатну особу.

Відповідно до частини 1 статті 4 Закону України Про судовий збір судовий збір справляється у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.

Статтею 7 Закону України Про Державний бюджет України на 2020 рік установлено у 2020 році прожитковий мінімум для працездатних осіб з 1 січня 2020 року - 2 102,00 грн.

Як вбачається з позовних вимог, предметом позову у даній справі є три вимоги немайнового характеру, які заявлені двома позивачами, а отже розмір судового збору за подання даного позову складає 5044,80 грн.

Враховуючи викладене, оскільки позивачами не було сплачено судовий збір за подачу даного адміністративного позову, суд приходить до висновку, що з відповідачів необхідно стягнути судовий збір на користь Державного бюджету України у відповідному розмірі.

Керуючись статтями 72-77, 139, 241-246, 273, 278 Кодексу адміністративного судочинства України суд, -

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов кандидата на посаду голови Вільхівської сільської ради Харківського району Харківської області ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП: НОМЕР_1 ), кандидата на посаду голови Вільхівської сільської ради Харківського району Харківської області ОСОБА_2 ( АДРЕСА_2 , РНОКПП: НОМЕР_2 ) до Вільхівської територіальної виборчої комісії Харківського району Харківської області (вулиця Шкільна, 2, будинок Школи, село Вільхівка, Харківській район, Харківська область, 62431, код ЄДРПОУ: 43780600), Голови Вільхівської територіальної виборчої комісії Харківського району Харківської області (вулиця Шкільна, 2, будинок Школи, село Вільхівка, Харківській район, Харківська область, 62431) про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити частково.

Визнати протиправною бездіяльність Вільхівської територіальної виборчої комісії Харківського району Харківської області та Голови Вільхівської територіальної виборчої комісії Харківського району Харківської області, що полягає у нездійсненні 20.10.2020 визначення способу оприлюднення відомостей відповідно до постанови Центральної виборчої комісії Про порядок виготовлення виборчих бюлетенів з місцевих виборів та їх передачі відповідним територіальним і дільничним виборчим комісіям від 02.10.2020 №330 та у невивішенні третього примірнику протоколу від 20.10.2020 про отримання Вільхівською територіальною виборчою комісією Харківського району Харківської області виборчих бюлетенів з місцевих виборів, для загального ознайомлення.

Визнати протиправною бездіяльність Вільхівської територіальної виборчої комісії Харківського району Харківської області та Голови Вільхівської територіальної виборчої комісії Харківського району Харківської області, що полягає у невидачі ОСОБА_1 та ОСОБА_2 примірника протоколу від 20.10.2020 про отримання Вільхівською територіальною виборчою комісією Харківського району Харківської області виборчих бюлетенів з місцевих виборів.

Визнати протиправною бездіяльність Вільхівської територіальної виборчої комісії Харківського району Харківської області та Голови Вільхівської територіальної виборчої комісії Харківського району Харківської області, що полягає у непроведенні 20.10.2020 засідання виборчої комісії про прийняттю бюлетенів відповідно приписів постанови Центральної виборчої комісії Про порядок виготовлення виборчих бюлетенів з місцевих виборів та їх передачі відповідним територіальним і дільничним виборчим комісіям від 02.10.2020 №330.

Стягнути з Вільхівської територіальної виборчої комісії Харківського району Харківської області в дохід Державного бюджету України (ЄДРПОУ 26255795, адреса: м. Київ, вулиця Липська, 18/5, реквізити рахунку: отримувач коштів: ГУК у м.Києві/м.Київ/22030106, код отримувача (код за ЄДРПОУ): 37993783, банк отримувача: Казначейство України (ЕАП), код банку отримувача (МФО): 899998, рахунок отримувача: UА798999980000031211256026001, код класифікації доходів бюджету: 22030106) суму судового збору у розмірі 2522,40 коп. (дві тисячі п`ятсот двадцять дві гривні 40 копійок).

Рішення набирає законної сили у порядку, передбаченому статтею 255 Кодексу адміністративного судочинства України та підлягає оскарженню у порядку та у строки, визначені статтями 278 Кодексу адміністративного судочинства України.

Повний текст рішення складено 24.10.2020 о 17:35 год.

Суддя О.В. Ніколаєва

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення24.10.2020
Оприлюднено25.10.2020
Номер документу92379779
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —520/14554/2020

Ухвала від 18.06.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Жигилій С.П.

Ухвала від 28.05.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Жигилій С.П.

Ухвала від 19.04.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Ніколаєва О.В.

Рішення від 24.10.2020

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Ніколаєва О.В.

Ухвала від 24.10.2020

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Ніколаєва О.В.

Ухвала від 23.10.2020

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Ніколаєва О.В.

Ухвала від 23.10.2020

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Ніколаєва О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні