Постанова
від 24.10.2020 по справі 369/13336/20
ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа № 369/13336/20 Прізвище судді (суддів) першої інстанції: Дубас Т.В., Суддя-доповідач Кобаль М.І.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

24 жовтня 2020 року о 01:10 год. м. Київ

Шостий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого Кобаля М.І.,

суддів Бужак Н.П., Костюк Л.О.,

при секретарі Хмарській К.І.

за участю:

позивача: ОСОБА_1

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Києво-Святошинського районного суду Київської області від 22 жовтня 2020 року в справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Дільничної виборчої комісії № 320581 Територіального виборчого округу № 91, Відділу ведення Державного реєстру виборців апарату Києво-Святошинської районної державної адміністрації Київської області про виключення з уточненого списку виборців, -

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 (далі по тексту - позивач) звернувся до суду з адміністративним позовом до Дільничної виборчої комісії № 320581 Територіального виборчого округу № 91, Відділу ведення Державного реєстру виборців апарату Києво-Святошинської районної державної адміністрації Київської області (далі по тексту - відповідачі, Дільнична виборча комісія № 32058, Відділ ведення Державного реєстру виборців апарату Києво-Святошинської РДА) в якому просив зобов`язати відповідачів виключити з уточненого списку виборців для голосування на виборчій дільниці № 320581.

Рішенням Києво-Святошинського районного суду Київської області від 22 жовтня 2020 року зазначений адміністративний позов залишено без задоволення.

Не погоджуючись із зазначеним рішенням суду, позивач подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове, яким задовольнити позовних вимог відмовити повністю.

Свої вимоги апелянт обґрунтовує тим, що судом першої інстанції було порушено норми чинного законодавства, що призвело до неправильного вирішення справи.

Заслухавши суддю-доповідача, позивача, який з`явився в судове засідання, перевіривши матеріали справи, доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційну скаргу слід залишити без задоволення, а оскаржуване рішення - без змін, виходячи з наступного.

Згідно із ч. 1 ст. 316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Частиною 1 ст. 242 КАС України передбачено, що рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.

Як вірно встановлено судом першої інстанції та вбачається з матеріалів справи, ОСОБА_1 , є громадянином України, який досяг 18-річного віку, є виборцем на чергових виборах депутатів та місцевих рад та сільських, селищних міських голів, призначених на неділю, 25 жовтня 2020 року. ОСОБА_1 включений до списку виборців до виборчої дільниці за № 320581 територіального виборчого округу № 91, що підтверджується записом про місце реєстрації в паспорті останнього.

На адресу позивача надійшло запрошення про включення його до попередніх списків виборців на звичайній виборчій дільниці за №320581.

Одночасно, на адресу земельної ділянки, яка належить ОСОБА_1 надійшли ще два запрошення, а саме: особам ОСОБА_2 і ОСОБА_3 .

Як зазначив у позовній заяві апелянт, дані особи йому не відомі, останні не зареєстровані за місцем знаходження його земельної ділянки.

У зв`язку з отриманням вказаних запрошень, ОСОБА_1 ознайомився із списком виборців Дільничної виборчої комісії № 32058 територіального виборчого округу № 91, і з`ясував, що особи ОСОБА_2 і ОСОБА_3 зареєстровані за адресою місцезнаходження його земельної ділянки кадастровий номер 3222481201:01:005:0127.

Проте, як вбачається з матеріалів справи дана земельна ділянка, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 , згідно державного акту на право власності на земельну ділянку належить ОСОБА_1 , серії ІІ-КВ № 096078 (а.с.15-16).

Як зазначає позивач, на вказаній ділянці відсутні будь-які будинки та споруди придатні для проживання, вказану земельну ділянку останній нікому не передавав для проживання, і реєстрація місця проживання на земельній ділянці без будинку є неможливою.

За результатами ознайомлення із списком виборців Дільничної виборчої комісії № 320581, ОСОБА_1 виявлено факти включення до списку виборців осіб, виборчою адресою яких значиться адреса, що не може бути такою.

Так, відповідно до даних Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень та з урахуванням даних відображених у списках виборців по звичайній виборчій дільниці встановлено, що здійснено неправомірне визначення адреси місця голосування деяких осіб.

Зокрема, порушення полягають у внесенні певних осіб до списку виборців за адресами, відносно яких у громадян не зареєстровано право власності на такі приміщення, немає родинних зв`язків із власниками приміщення, на території площі приміщення не може фізично проживати така значна кількість осіб, які до того ж не є родичами між собою.

Дані обставини підтверджуються Інформаційними довідками з Державного реєстру речових прав на нерухоме майна та Реєстру прав власності на нерухоме майно.

Дослідивши матеріали справи, судом першої інстанції зазначено перелік осіб, які на думку ОСОБА_1 мають бути виключені з уточненого списку виборців для голосування на виборчій дільниці № 320581, а саме:

ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , виборча адреса якого: АДРЕСА_2 ;

ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , виборча адреса якої: АДРЕСА_2 ;

ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , виборча адреса якого є: АДРЕСА_2 ;

ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , виборча адреса якого є: АДРЕСА_2 ;

ОСОБА_8 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , виборча адреса якого є: АДРЕСА_2 ;

ОСОБА_9 , ІНФОРМАЦІЯ_6 , виборча адреса якого є: АДРЕСА_3 ;

ОСОБА_10 , ІНФОРМАЦІЯ_7 , виборча адреса якої: АДРЕСА_3 ;

ОСОБА_11 , ІНФОРМАЦІЯ_8 , виборча адреса якого є: АДРЕСА_3 ;

ОСОБА_12 , ІНФОРМАЦІЯ_9 , виборча адреса якого є: АДРЕСА_3 ;

ОСОБА_13 , ІНФОРМАЦІЯ_10 , виборча адреса якої: АДРЕСА_3 ;

ОСОБА_14 , ІНФОРМАЦІЯ_11 , виборча адреса якої: АДРЕСА_3 ;

ОСОБА_15 , ІНФОРМАЦІЯ_12 , виборча адреса якої: АДРЕСА_3 ;

ОСОБА_16 , ІНФОРМАЦІЯ_13 , виборча адреса якої: АДРЕСА_3 ;

ОСОБА_17 , ІНФОРМАЦІЯ_14 , виборча адреса якої: АДРЕСА_3 ;

ОСОБА_18 , ІНФОРМАЦІЯ_15 , виборча адреса якої: АДРЕСА_3 ;

ОСОБА_19 , ІНФОРМАЦІЯ_16 , виборча адреса якої: АДРЕСА_3 ;

ОСОБА_20 , ІНФОРМАЦІЯ_15 , виборча адреса якого: АДРЕСА_3 ;

ОСОБА_21 , ІНФОРМАЦІЯ_17 , виборча адреса якого: АДРЕСА_3 ;

ОСОБА_22 , ІНФОРМАЦІЯ_18 , виборча адреса якого: АДРЕСА_3 ;

ОСОБА_23 , ІНФОРМАЦІЯ_19 , виборча адреса якого: АДРЕСА_3 ;

ОСОБА_24 , ІНФОРМАЦІЯ_20 , виборча адреса якої: АДРЕСА_4 ;

ОСОБА_25 , ІНФОРМАЦІЯ_21 , виборча адреса якої: АДРЕСА_4 ;

ОСОБА_26 , ІНФОРМАЦІЯ_22 , виборча адреса якої: АДРЕСА_4 ;

ОСОБА_27 , ІНФОРМАЦІЯ_23 , виборча адреса якого: АДРЕСА_4 ;

ОСОБА_28 , ІНФОРМАЦІЯ_24 , виборча адреса якого: АДРЕСА_4 ;

ОСОБА_29 , ІНФОРМАЦІЯ_25 , виборча адреса якого: АДРЕСА_4 ;

ОСОБА_30 , ІНФОРМАЦІЯ_26 , виборча адреса якої: АДРЕСА_4 ;

ОСОБА_31 , ІНФОРМАЦІЯ_18 , виборча адреса якої: АДРЕСА_4 ;

ОСОБА_32 , ІНФОРМАЦІЯ_27 , виборча адреса якої: АДРЕСА_4 ;

ОСОБА_33 , ІНФОРМАЦІЯ_28 , виборча адреса якої: АДРЕСА_4 ;

ОСОБА_34 , ІНФОРМАЦІЯ_29 , виборча адреса якої: АДРЕСА_4 ;

ОСОБА_35 , ІНФОРМАЦІЯ_30 , виборча адреса якої: АДРЕСА_4 ;

ОСОБА_36 , ІНФОРМАЦІЯ_31 , виборча адреса якої: АДРЕСА_4 ;

ОСОБА_37 , ІНФОРМАЦІЯ_32 , виборча адреса якого: АДРЕСА_4 ;

ОСОБА_38 , ІНФОРМАЦІЯ_33 , виборча адреса якої: АДРЕСА_4 ;

ОСОБА_39 , ІНФОРМАЦІЯ_34 , виборча адреса якої: АДРЕСА_4 ;

ОСОБА_40 , ІНФОРМАЦІЯ_35 , виборча адреса якого: АДРЕСА_4 ;

ОСОБА_41 , ІНФОРМАЦІЯ_36 , виборча адреса якого: АДРЕСА_4 ;

ОСОБА_42 , ІНФОРМАЦІЯ_37 , виборча адреса якого: АДРЕСА_4 ;

ОСОБА_43 , ІНФОРМАЦІЯ_38 , виборча адреса якого: АДРЕСА_4 .

ОСОБА_44 , ІНФОРМАЦІЯ_39 , виборча адреса якої: АДРЕСА_5 ,

ОСОБА_45 , ІНФОРМАЦІЯ_40 , виборча адреса якої: АДРЕСА_5 ,

ОСОБА_46 , ІНФОРМАЦІЯ_41 , виборча адреса якої: АДРЕСА_5 ,

ОСОБА_47 , ІНФОРМАЦІЯ_42 , виборча адреса якого: АДРЕСА_5 ,

ОСОБА_48 , ІНФОРМАЦІЯ_14 , виборча адреса якої: АДРЕСА_5 ,

ОСОБА_49 , ІНФОРМАЦІЯ_43 , виборча адреса якої: АДРЕСА_5 ,

ОСОБА_50 , ІНФОРМАЦІЯ_44 , виборча адреса якого: АДРЕСА_5 ,

ОСОБА_51 , ІНФОРМАЦІЯ_45 , виборча адреса якого: АДРЕСА_5 ,

ОСОБА_52 , ІНФОРМАЦІЯ_35 , виборча адреса якого: АДРЕСА_5 ,

ОСОБА_53 , ІНФОРМАЦІЯ_26 , виборча адреса якої: АДРЕСА_6 ,

ОСОБА_54 , ІНФОРМАЦІЯ_46 , виборча адреса якої: АДРЕСА_6 ,

ОСОБА_55 , ІНФОРМАЦІЯ_32 , виборча адреса якого: АДРЕСА_6 ,

ОСОБА_56 , ІНФОРМАЦІЯ_47 , виборча адреса якого: АДРЕСА_6 ,

ОСОБА_57 , ІНФОРМАЦІЯ_48 , виборча адреса якої: АДРЕСА_6 ,

ОСОБА_58 , ІНФОРМАЦІЯ_49 , виборча адреса якого: АДРЕСА_5 ,

ОСОБА_59 , ІНФОРМАЦІЯ_50 , виборча адреса якої: АДРЕСА_5 ,

ОСОБА_60 , ІНФОРМАЦІЯ_51 , виборча адреса якого: АДРЕСА_5 ,

ОСОБА_61 , ІНФОРМАЦІЯ_52 , виборча адреса якого: АДРЕСА_5 ,

ОСОБА_62 , ІНФОРМАЦІЯ_53 , виборча адреса якої: АДРЕСА_5 ,

ОСОБА_63 , ІНФОРМАЦІЯ_54 , виборча адреса якої: АДРЕСА_5 ,

ОСОБА_64 , ІНФОРМАЦІЯ_55 , виборча адреса якого: АДРЕСА_5 ,

ОСОБА_65 , ІНФОРМАЦІЯ_56 , виборча адреса якої: АДРЕСА_5 ,

ОСОБА_66 , ІНФОРМАЦІЯ_57 , виборча адреса якої: АДРЕСА_7 ,

ОСОБА_67 , ІНФОРМАЦІЯ_58 , виборча адреса якого: АДРЕСА_7 ,

ОСОБА_68 , ІНФОРМАЦІЯ_59 , виборча адреса якої: АДРЕСА_7 ,

ОСОБА_69 , ІНФОРМАЦІЯ_60 , виборча адреса якої: АДРЕСА_7 ,

ОСОБА_70 , ІНФОРМАЦІЯ_34 , виборча адреса якої: АДРЕСА_7 ,

ОСОБА_71 , ІНФОРМАЦІЯ_61 , виборча адреса якої: АДРЕСА_7 ,

ОСОБА_72 , ІНФОРМАЦІЯ_62 , виборча адреса якого: АДРЕСА_7 ,

ОСОБА_73 , ІНФОРМАЦІЯ_63 , виборча адреса якого: АДРЕСА_8 ,

ОСОБА_74 , ІНФОРМАЦІЯ_64 , виборча адреса якої: АДРЕСА_8 ,

ОСОБА_75 , ІНФОРМАЦІЯ_65 , виборча адреса якого: АДРЕСА_8 ,

ОСОБА_76 , ІНФОРМАЦІЯ_7 , виборча адреса якої: АДРЕСА_9 ,

ОСОБА_77 , ІНФОРМАЦІЯ_45 , виборча адреса якої: АДРЕСА_9 ,

ОСОБА_78 , ІНФОРМАЦІЯ_66 , виборча адреса якої: АДРЕСА_10 ,

ОСОБА_79 , ІНФОРМАЦІЯ_38 , виборча адреса якого: АДРЕСА_10 ,

ОСОБА_80 , ІНФОРМАЦІЯ_67 , виборча адреса якої: АДРЕСА_10 ,

ОСОБА_81 , ІНФОРМАЦІЯ_43 , виборча адреса якого: АДРЕСА_10 ,

ОСОБА_82 , ІНФОРМАЦІЯ_68 , виборча адреса якої: АДРЕСА_10 ,

ОСОБА_83 , ІНФОРМАЦІЯ_69 , виборча адреса якої: АДРЕСА_11 ,

ОСОБА_84 , ІНФОРМАЦІЯ_70 , виборча адреса якої: АДРЕСА_11 ,

ОСОБА_85 , ІНФОРМАЦІЯ_71 , виборча адреса якого: АДРЕСА_11 ,

ОСОБА_86 , ІНФОРМАЦІЯ_72 , виборча адреса якого: АДРЕСА_11 ,

ОСОБА_87 , ІНФОРМАЦІЯ_73 , виборча адреса якого: АДРЕСА_11 ,

ОСОБА_88 , ІНФОРМАЦІЯ_12 , виборча адреса якого: АДРЕСА_11 ,

ОСОБА_89 , ІНФОРМАЦІЯ_74 , виборча адреса якого: АДРЕСА_7 ,

ОСОБА_90 , ІНФОРМАЦІЯ_75 , виборча адреса якого: АДРЕСА_7 ,

ОСОБА_91 , ІНФОРМАЦІЯ_76 , виборча адреса якої: АДРЕСА_7 ,

ОСОБА_92 , ІНФОРМАЦІЯ_77 , виборча адреса якої: АДРЕСА_7 ,

ОСОБА_93 , ІНФОРМАЦІЯ_78 , виборча адреса якого: АДРЕСА_7 ,

ОСОБА_94 , ІНФОРМАЦІЯ_75 , виборча адреса якого: АДРЕСА_7 ,

ОСОБА_95 , ІНФОРМАЦІЯ_79 , виборча адреса якого: АДРЕСА_7 ,

ОСОБА_96 , ІНФОРМАЦІЯ_80 , виборча адреса якої: АДРЕСА_7 ,

ОСОБА_97 , ІНФОРМАЦІЯ_81 , виборча адреса якого: АДРЕСА_7 .

Крім того, як зазначає позивач, згідно відомостей, оприлюднених на офіційному веб-сайті Державного реєстру виборців , кількість виборців на виборчій дільниці № 320581 за 2 місяці значно збільшилась, а саме:

- станом на 31.07. 2020 року - 1621;

- станом на 31.08. 2020 року - 1640;

- станом на 30.09. 2020 року становила - 1806.

Зазначені обставини стали підставою звернення позивача з даним позовом, оскільки на думку останнього наведені дані об`єктивно свідчать, що вищевказані особи не проживають за зазначеними адресами та жодним іншим чином не мають до зазначеного житла жодного відношення.

Приймаючи рішення про відмову в задоволенні адміністративного позову, суд першої інстанції виходив з того, що апелянтом не надано належних доказів звернення до дільничної виборчої комісії або безпосередньо до органу ведення Державного реєстру виборців про уточнення списку виборців, у свою чергу, дільнична виборча комісія та Орган ведення Державного реєстру виборців рішення з цього приводу не приймала.

Колегія суддів апеляційної інстанції погоджує висновок суду першої інстанції, оскільки він знайшов своє підтвердження під час апеляційного розгляду справи.

Відповідно до ч.1 ст. 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги .

Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд апеляційної інстанції зазначає наступне.

Спірні правовідносини регулюються Конституцією України та Виборчим кодексом України, який визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів (далі по тексту - ВК України) (в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин).

Верховна Рада України постановою від 15 липня 2020 року № 795-IX призначила чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на неділю, 25 жовтня 2020 року.

Центральна виборча комісія постановою від 8 серпня 2020 року № 160 призначила перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів, а постановою від 14 серпня 2020 року № 176 - перші вибори депутатів районних рад на 25 жовтня 2020 року.

Згідно з ч. 1 статті 2 ВК України підготовка та проведення виборів регулюються Конституцією України, цим Кодексом, законами України Про Центральну виборчу комісію , Про Державний реєстр виборців , іншими законами України, а також прийнятими відповідно до них іншими актами законодавства та актами Центральної виборчої комісії.

Статтею 20 ВК України встановлено, що виборчий процес - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.

Правовими положеннями ч. 1 статті 22 ВК України визначено перелік суб`єктів виборчого процесу відповідних виборів:

1) виборець, який має право голосу на відповідних виборах;

2) виборча комісія, уповноважена здійснювати підготовку і проведення відповідних виборів;

3) партія (організація партії), яка висунула кандидатів на відповідних виборах;

4) кандидат, зареєстрований для участі у відповідних виборах у порядку, встановленому цим Кодексом;

5) офіційний спостерігач від кандидата чи партії (організації партії) - суб`єкта відповідного виборчого процесу або від громадської організації, зареєстрований у порядку, встановленому цим Кодексом.

Відповідно до частин 3-4 ст. 42 ВК України виборець має право ознайомитися з попереднім списком виборців у приміщенні дільничної виборчої комісії та перевірити правильність внесених до нього відомостей.

Виборець може звернутися до дільничної виборчої комісії або безпосередньо до органу ведення Державного реєстру виборців із заявою про уточнення попереднього списку виборців, у тому числі про включення або виключення зі списку себе особисто або інших осіб, а також щодо наявності або відсутності відміток про постійну нездатність виборця пересуватися самостійно.

Виборець особисто подає заяву до дільничної виборчої комісії або безпосередньо до органу ведення Державного реєстру виборців щодо обставин, передбачених частиною третьою цієї статті. У разі якщо виборець з порушенням здоров`я (у зв`язку з інвалідністю, тимчасовим розладом здоров`я, віком) не може особисто подати заяву, дільнична виборча комісія за зверненням такого виборця зобов`язана забезпечити прийняття заяви у такого виборця в інший спосіб. Така заява до органу ведення Державного реєстру виборців може бути подана також за допомогою електронних сервісів у порядку, встановленому Центральною виборчою комісією.

До заяви додаються документи (копії документів), які підтверджують зазначені в ній відомості.

Як вірно встановлено судом першої інстанції та вбачається з матеріалів справи, гр. ОСОБА_1 до дільничної виборчої комісії або безпосередньо до органу ведення Державного реєстру виборців про уточнення списку виборців не звертався. У свою чергу, дільнична виборча комісія та орган ведення Державного реєстру виборців відповідного рішення з цього приводу не приймали.

Згідно зі статтею 196 ВК України, виборчий процес місцевих виборів включає такі етапи: 1) утворення виборчих округів; 2) утворення дільничних виборчих комісій; 3) складання списків виборців, їх перевірка та уточнення; 4) висування та реєстрація кандидатів; 5) проведення передвиборної агітації; 6) голосування у день виборів; 7) підрахунок голосів виборців, установлення підсумків голосування і результатів місцевих виборів.

Відповідно до ст.8 Закону України Про Державний реєстр виборців виборча адреса виборця визначається згідно з цією статтею та є підставою для віднесення виборця до відповідної виборчої дільниці.

Виборчою адресою виборця є адреса, за якою зареєстровано його місце проживання, відповідно до Закону України Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні .

У свою чергу, правовими положеннями ст. 3 Закону України Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні місце перебування фізичної особи це - адміністративно-територіальна одиниця, на території якої особа проживає строком менше шести місяців на рік, а місцем проживання є адміністративно-територіальна одиниця, на території якої особа проживає строком понад шість місяців на рік.

Частина 3 ст. 7 Закону України Про Державний реєстр виборців передбачає, що за мотивованим зверненням виборця , який має право голосу на відповідних виборах чи референдумі, орган ведення Реєстру може тимчасово (на період їх проведення) змінити виборцю місце голосування (виборчу дільницю) без зміни його виборчої адреси. Таке звернення подається до органу ведення Реєстру за місцезнаходженням зазначеної виборцем виборчої дільниці або за виборчою адресою не пізніше ніж за п`ять днів до дня голосування на відповідних виборах чи референдумі. Тимчасова зміна місця голосування виборця (виборчої дільниці) підтверджується посвідченням за формою, встановленою Центральною виборчою комісією, яке видається виборцю.

Частиною 1 ст. 20 Закону України Про Державний реєстр виборців регламентовано, що кожен виборець у разі зміни його персональних даних, зазначених у частині першій статті 6 та пунктах 1 і 4 частини першої статті 7 цього Закону, може звернутися до органу ведення Реєстру відповідно до своєї виборчої адреси із заявою про внесення змін до його персональних даних у Реєстрі за формою, встановленою розпорядником Реєстру. Така заява може бути подана до органу ведення Реєстру особисто або через уповноважену особу, повноваження якої оформлені відповідно до законодавства. Також заява може бути надіслана особою в електронній формі за підписом, прирівняним до власноручного підпису відповідно до Закону України Про електронні довірчі послуги , з використанням мережі Інтернет у встановленому розпорядником Реєстру порядку. Заява, надіслана з використанням мережі Інтернет, повинна містити адресу електронної пошти, на яку заявнику може бути надіслано повідомлення, передбачене цією статтею.

До заяви додаються документи (копії документів), що підтверджують відповідні зміни.

У разі звернення щодо зміни виборчої адреси виборець подає до органу ведення Реєстру за новою виборчою адресою заяву, до якої додаються документи (копії документів), що підтверджують зміну виборчої адреси виборця (ч.2 ст. 20 Закону України Про Державний реєстр виборців ).

Так, частинами 3-4 статті 8 Закону України Про Державний реєстр виборців визначено, що за зверненням виборця орган ведення Реєстру може визначити іншу виборчу адресу виборця, ніж визначену відповідно до частини другої цієї статті.

Виборча адреса виборця, який не має зареєстрованого місця проживання, визначається за погодженням із центром обліку, який відповідно до закону веде облік бездомних осіб, або соціальною службою, у складі якої утворено структурний підрозділ для ведення обліку бездомних осіб, або органом ведення Реєстру за мотивованим зверненням виборця.

Отже, зазначене у частинах 3 і 4 статті 8 цього Закону звернення щодо зміни виборчої адреси може бути подане виборцем до органу ведення Реєстру, повноваження якого поширюються на територію, до якої віднесено виборчу адресу, на яку змінюватиметься поточна виборча адреса виборця, не пізніше ніж на п`ятий день з дня початку виборчого процесу виборів або процесу референдуму, що проводяться на території, в межах якої виборець просить визначити його виборчу адресу.

У разі надходження звернення виборця щодо зміни виборчої адреси не пізніше ніж на п`ятий день з дня початку виборчого процесу відповідних виборів або процесу референдуму (з урахуванням особливостей щодо виборів та референдуму, передбачених абзацом першим цієї частини, які проводяться одночасно) орган ведення Реєстру приймає мотивоване рішення про відмову у внесенні зміни до його виборчої адреси, копія якого не пізніше наступного дня після прийняття відповідного рішення надсилається виборцю з одночасним повідомленням про можливість подання звернення щодо зміни виборчої адреси після завершення виборчого процесу відповідних виборів.

Частинами 1-4 ст. 43 ВК України встановлено, що орган ведення Державного реєстру виборців на підставі відомостей, поданих відповідно до Закону України Про Державний реєстр виборців , рішень відповідних виборчих комісій щодо утворення дільничних виборчих комісій спеціальних виборчих дільниць (у частині включення членів дільничних виборчих комісій до списків виборців на відповідній спеціальній виборчій дільниці), за наслідками розгляду заяв виборців, повідомлень дільничних виборчих комісій спеціальних виборчих дільниць про включення виборців до списку виборців на спеціальній виборчій дільниці, на підставі заяв членів окружних та дільничних виборчих комісій, поданих відповідно до частини другої цієї статті, а також рішень судів, отриманих не пізніш як за п`ять днів до дня голосування, виготовляє уточнений список виборців.

Члени окружних та дільничних виборчих комісій не пізніш як за п`ять днів до дня голосування на загальнодержавних виборах подають до органу ведення Державного реєстру виборців за місцезнаходженням відповідної виборчої дільниці або за своєю виборчою адресою заяву про тимчасову зміну місця голосування без зміни виборчої адреси. Члени окружних виборчих комісій включаються до списку виборців на виборчій дільниці, найбільш наближеній до місцезнаходження відповідної окружної виборчої комісії. Члени дільничних виборчих комісій включаються до списку виборців на виборчій дільниці, де вони включені до складу виборчої комісії.

Орган ведення Державного реєстру виборців, який отримав від дільничної виборчої комісії спеціальної виборчої дільниці, яка самостійно склала список виборців, відомості про включених до нього виборців, вносить до бази даних Державного реєстру виборців відповідні відмітки стосовно виборців, які не будуть голосувати за своїми виборчими адресами у зв`язку з їх включенням до списків виборців на інших виборчих дільницях.

Уточнені списки виборців для звичайних виборчих дільниць виготовляються органами ведення Державного реєстру виборців на паперовому носії в одному примірнику за формою, встановленою Центральною виборчою комісією, з дотриманням вимог, установлених статтею 39 цього Кодексу, та містять графу для підпису виборця за отримання виборчого бюлетеня.

Так, ч. 1 ст. 44 ВК України передбачено, що зміни до уточненого списку виборців вносить голова або заступник голови та секретар дільничної виборчої комісії на підставі рішення суду, повідомлень органу ведення Державного реєстру виборців щодо усунення кратного включення виборця до списку виборців на цій виборчій дільниці. Такі зміни можуть бути внесені до 18 години останньої суботи перед днем голосування.

Виключення зі списку виборців осіб, які неправомірно включені до нього, здійснюється шляхом викреслення, що засвідчується записом Виключено та підписами голови або заступника голови і секретаря дільничної виборчої комісії у графі Примітки . При цьому в зазначеній графі поруч із прізвищем виборця зазначаються дата і номер рішення суду або повідомлення органу ведення Державного реєстру виборців (ч. 3 ст. 44 ВК України).

Як вбачається з матеріалів справи, для встановлення обставин даної справи, судом першої інстанції було направлено на адресу Відділу ведення державного реєстру виборців апарату Києво-Святошинської районної державної адміністрації Київської області запит від 22.10.2020 року щодо надання суду належним чином засвідченого витягу з уточненого списку виборців.

Між тим, станом на момент розгляду справи в суді апеляційної інстанції належним чином засвідченого витягу з уточненим списком виборців учасниками справи суду не надано.

Крім того, колегія суддів апеляційної інстанції зазначає, що скаржником не надано суду належних доказів, які б підтверджували, що вищевказані виборці не змінили свою виборчу адресу позивачем не надано ані суду першої інстанції, ані суду апеляційної інстанції.

Також, на запитання суду апеляційної інстанції, яким саме чином підтверджується, що особи - ОСОБА_2 і ОСОБА_3 , включені до списків виборців виборчої дільниці за № 320581 і яким надіслані запрошення на вибори 25.10.20202 року, скаржником не надано жодного належного доказу.

Колегія суддів апеляційної інстанції зазначає, що принцип обґрунтованості рішення суб`єкта владних повноважень має на увазі, що рішенням повинне бути прийнято з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії), на оцінці усіх фактів та обставин, що мають значення.

Європейський Суд з прав людини у рішенні по справі Суомінен проти Фінляндії (Suominen v. Finland), № 37801/97, п. 36, від 1 липня 2003 року, вказує, що орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень.

У рішенні від 10.02.2010 у справі Серявін та інші проти України Європейський суд з прав людини зазначив, що у рішеннях суддів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються, а в рішенні від 27.09.2010 по справі Гірвісаарі проти Фінляндії - що ще одне призначення обґрунтованого рішення полягає в тому, щоб продемонструвати сторонам, що вони були почуті.

Як зазначено в п. 4.1 Рішення Конституційного суду України від 02.11.2004 р. N 15-рп/2004 суд, здійснюючи правосуддя на засадах верховенства права, забезпечує захист гарантованих Конституцією та законами України прав і свобод людини і громадянина, прав і законних інтересів юридичних осіб, інтересів суспільства і держави.

Колегія суддів апеляційної інстанції бере до уваги правову позицію Європейського суду з прав людини, яка викладена в справі Пономарьов проти України (пункт 40 мотивувальної частини рішення від 3 квітня 2008 року), в якому Суд наголосив, що право на справедливий судовий розгляд , яке гарантовано п. 1 ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року, має розумітися у світлі преамбули Конвенції, у відповідній частині якої зазначено, що верховенство права є спільною спадщиною Високих Договірних Сторін. Одним з фундаментальних аспектів верховенства права є принцип правової визначеності, який передбачає повагу до принципу res judicata - принципу остаточності рішень суду.

У справі Сокуренко і Стригун проти України Європейський суд з прав людини зазначив, що стаття 6 Конвенції не зобов`язує держав - учасників Конвенції створювати апеляційні чи касаційні суди. Однак там, де такі суди існують, необхідно дотримуватись гарантій, визначених у статті 6 (пункт 22 мотивувальної частини рішення від 20 липня 2006 року).

Аналіз наведених положень дає підстави колегії суддів апеляційної інстанції дійти висновку, що даний адміністративний позов не підлягає задоволенню, а тому доводи апеляційної скарги не заслуговують на увагу суду, оскільки позивачем була доведена належними доказами наявність правових підстав для виключення з уточненого списку вищезазначених виборців для голосування на виборчій дільниці № 320581.

Колегія суддів апеляційної інстанції доходить до висновку, що інші доводи апелянта не знайшли свого підтвердження під час апеляційного розгляду, а тому судом до уваги не приймаються.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Отже, колегія суддів апеляційної інстанції вважає, що судом першої інстанції було вірно встановлено фактичні обставини справи, надано належну оцінку дослідженим доказам, прийнято законне та обґрунтоване рішення у відповідності з вимогами матеріального та процесуального права.

Обставини, викладені в апеляційній скарзі, до уваги не приймаються, оскільки є необґрунтованими та не є підставами для скасування рішення суду першої інстанції.

В зв`язку з цим, колегія суддів вважає необхідним апеляційну скаргу залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.

Керуючись ст.ст. 242, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, суд, -

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу ОСОБА_1 - залишити без задоволення.

Рішення Києво-Святошинського районного суду Київської області від 22 жовтня 2020 року - залишити без змін .

Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною та оскарженню не підлягає.

Головуючий суддя: М.І. Кобаль

Судді: Н.П. Бужак

Л.О. Костюк

Повний текст виготовлено 24.10.2020 року о 01:10 год.

СудШостий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення24.10.2020
Оприлюднено26.10.2020
Номер документу92382505
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —369/13336/20

Ухвала від 22.10.2020

Адміністративне

Києво-Святошинський районний суд Київської області

Дубас Т. В.

Постанова від 24.10.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кобаль Михайло Іванович

Ухвала від 23.10.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кобаль Михайло Іванович

Ухвала від 23.10.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кобаль Михайло Іванович

Рішення від 22.10.2020

Адміністративне

Києво-Святошинський районний суд Київської області

Дубас Т. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні