Рішення
від 20.10.2020 по справі 922/1539/20
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Держпром, 8-й під`їзд, майдан Свободи, 5, м. Харків, 61022,

тел. приймальня (057) 705-14-14, тел. канцелярія 705-14-41, факс 705-14-41


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"20" жовтня 2020 р.м. ХарківСправа № 922/1539/20

Господарський суд Харківської області у складі:

судді Присяжнюка О.О.

при секретарі судового засідання Лепенець К.В.

розглянувши в порядку загального позовного провадження справу

за позовом Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Південна залізниця" (03680, м.Київ, вул.Єжи Гедройца,5) до Коломацької Селищної ради (63100, смт.Коломак, вул. Гетьмана Івана Мазепи,2) , Коломацької районної державної адміністрації Харківської області (вул. Гетьмана Івана Мазепи № 4А, с.м.т Коломак, Коломацький р-н Харківська обл., код ЄДРПОУ 22685777) , Управління соціального захисту населення Коломацької районної державної адміністрації (вул. Соборна № 1, с.м.т Коломак, Коломацький р-н Харківська обл., код ЄДРПОУ 23141312) , Коломацької районної ради (вул. Корольова № 10, смт. Коломак 63100, Коломацький р-н Харківська область, 63100, код ЄДРПОУ 26202971) про стягнення коштів за участю представників:

Представник позивача, Болотова Е. І., адвокат;

Представник відповідача (Коломацької Селищної ради), Мельник М. В., довіреність №1752/02-15 від 30.07.20,

Представник відповідача (Коломацької районної ради), Трохименко В. В., рішення №б/н від 07.07.17, заступник голови;

Представник відповідача (Управління соціального захисту населення Коломацької РДА), Миколенко Н. М., розпорядження №15-к від 01.02.12, начальник управління;

Представник відповідача (Коломацької РДА Харківської області), Власов О. О., довіреність №б/н від 23.07.20.

ВСТАНОВИВ:

Акціонерне товариство "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Південна залізниця" звернулось до господарського суду Харківської області із позовною заявою до Коломацької Селищної ради, в якій просить суд стягнути з останнього 84 796,11грн. збитків понесених від перевезення пасажирів, які мають право на ці пільги згідно з чинним законодавством України, на користь акціонерного товариства Українська залізниця в особі регіональної філії Південна залізниця акціонерного товариства Українська залізниця , витрати по сплаті судового збору в сумі 2 102,0грн.

Ухвалою господарського суду від 21.05.2020 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі №922/1539/20. Клопотання позивача про розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження задоволено. Справу постановлено розглядати за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням сторін.

03.06.2020 року від представника відповідача, через канцелярію суду(вх.№12521) надійшов відзив на позовну заяву, в якому відповідач, посилається на те що Коломацька селищна рада не є стороною вказаних договорів, тому виконувати зобов`язання за даними договорами не має законних підстав, просить суд відмовити в задоволенні позовних вимог та закрити провадження у справі.

Також вказує на те, що Коломацька селищна рада розпоряджається селищним бюджетом, відповідно до бюджетного законодавства України. Районним бюджетом розпоряджається Коломацька районна рада, вважає, що належним відповідачем за законом та договором є Управління соціального захисту населення Коломацької районної державної адміністрації.

16.06.2020 від позивача до суду надійшло клопотання про розгляд справи в загальному позовному провадженні за вх. № 13533, в якому позивач просить здійснити перехід розгляду справи із спрощеного позовного провадження до загального позовного провадження та розглянути справу №922/1539/20 за позовною заявою Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Південна залізниця" до господарського суду Харківської області із позовною заявою до Коломацької Селищної ради про стягнення збитків в загальному позовному провадженні.

Клопотання долучено судом до матеріалів справи.

16.06.2020 року від позивача до суду надійшло клопотання про залучення у справі співвідповідачів, а саме:

Залучити до участі в справі як співвідповідача Коломацьку районну державну адміністрацію Харківської області (вул. Гетьмана Івана Мазепи № 4А, с.м.т Коломак, Коломацький р-н Харківська обл., код ЄДРПОУ 22685777).

Залучити до участі в справі як співвідповідача Управління праці та соціального захисту населення Коломацької районної державної адміністрації (вул. Соборна № 1, с.м.т Коломак, Коломацький р-н Харківська обл., код ЄДРПОУ 23141312).

Залучити також до участі в справі як співвідповідача Коломацьку районну раду (вул. Корольова № 10, смт Коломак 63100, Коломацький р-н Харківська область, 63100, код ЄДРПОУ 26202971).

Стягнути солідарно з Коломацької селищної ради (вул. Гетьмана Івана Мазепи, 2, Коломак, Коломацький р-н, Харківська область, 63100 код ЄДРПОУ 04398117),Коломацької районної державної адміністрації Харківської області (вул. Гетьмана Івана Мазепи смт Коломак, Коломацький р-н Харківська область, 63100, код ЄДРПОУ 22685777). Управління соціального захисту населення Коломацької районної державної адміністрації (вул. Соборна № 1, смт Коломак, Коломацький р-н Харківська область, 63100, код У 23141312), Коломацької районної ради (вул. Корольова № 10, смт Коломак 63100, Коломацький р-н Харківська область, 63100, код ЄДРПОУ 26202971) 84 796Д1 гривень збитків, встановлених від перевезення пасажирів, які мають право на ці пільги згідно з чинним законодавством України, на користь акціонерного товариства Українська залізниця в особі пальної філії Південна залізниця акціонерного товариства Українська залізниця .

Стягнути солідарно з Коломацької селищної ради (вул. Гетьмана Івана Мазепи, 2, Коломак, Коломацький р-н, Харківська область, 63100 код ЄДРПОУ 04398117),Коломацької районної державної адміністрації Харківської області (вул. Гетьмана Івана Мазепи № 4А, смт. Коломак, Коломацький р-н Харківська область, 63100, код ЄДРПОУ 22685777), Управління соціального захисту населення Коломацької районної державної адміністрацїї (вул. Соборна № 1, смт. Коломак, Коломацький р-н Харківська область, 63100, код ПОУ 23141312), Коломацької районної ради (вул. Корольова № 10, смт. Коломак 63100, Коломацький р-н Харківська область. 63100, код ЄДРПОУ 26202971) судовий збір в розмірі 2102,00 гривень (дві тисячі сто дві гривень 00 коп).

Протокольною ухвалою від 16.06.2020 року, оголошено перерву в судовому засіданні до "07" липня 2020 р. о 11:00 .

Ухвалою господарського суду від 07.07.2020 року, задоволено клопотання позивача (вх. № 13533 від 16.06.2020) про розгляд справи № 922/1539/20 за правилами загального позовного провадження. Розгляд справи № 922/1539/20 постановлено здійснювати за правилами загального позовного провадження. Призначено підготовче засідання на "29" липня 2020 р. 11:00 .

27.07.2020 року від Коломацької районної ради, через канцелярію суду (вх.№17191) надійшли заперечення на позовну заяву, в яких посилається на те, що що представник Коломацької селищної ради ввів суд в оману, адже районного бюджету, а точніше надходжень до бюджету фактично не було. Він автоматично став бюджетом Коломацької селищної ради. Коломацька районна рада скоротила штатну кількість працівників з 12,5 одиниць до 3-х і існує тільки завдяки вільному залишку бюджетних коштів, що утворився на кінець 2017 року. Коломацька районна рада надала субвенції з залишку бюджетних коштів, що утворився на кінець 2017 бюджетного року, Коломацькій селищній раді у 2018 році на суму більше 2-х мільйонів гривень. В тому числі і субвенцію державному бюджету (Управлінню соціального захисту населення Коломацької районної державної адміністрації) для виплати перевізникам пільгових категорій населення району компенсацій, а саме: автоперевізникам 155 тис.грн., перевізнику Укрзалізниця 90 тис.грн. Коломацька селищна рада скромно утрималася від своїх тепер уже повноважень, не виділивши на дані заходи (пільги) жодної копійки. У 2019 та 2020 роках за рекомендацією постійної комісії Коломацької районної ради з питань бюджету через відсутність коштів на здійснення перевезень пільгових категорій громадян, субвенції управлінню соціального захисту населення Коломацької районної державної адміністрації не надавались. Цими заходами через надання відповідних субвенцій управлінню соціального захисту населення Коломацької районної державної адміністрації опікувалася Коломацька селищна рада, яка уже мала достатні фінансові можливості.

Протокольною ухвалою від 29.07.2020року, задоволено клопотання представника Управління соціального захисту населення Коломацької РДА про розгляд справи спочатку. Постановлено почати підготовче провадження з 08.07.2020, на підставі ст. 183, ст.177, ст. 232 ГПК України, продовжено строк підготовчого провадження на 30 днів, відкладено підготовче засідання на "08" вересня 2020 року о 10:30 год.

12.09.2020 року від Управління соціального захисту населення Коломацької РДА, через канцелярію суду (вх.№18561) надійшов відзив на позовну заяву, в якому останній наголошує на тому, що згідно договорів № 7 від 20.04.2018 року, № 7 від 28.03.2019 року на компенсаційні виплати за пільговий проїзд окремих категорій громадян залізничним транспортом у приміському сполученні Управлінням як розпорядником були перераховані на користь ПАТ Укрзалізниця в особі виробничого підрозділу Сумська дирекція залізничних перевезень філії Південна залізниця в 2018 році кошти на суму 90 000 тисяч гривень, які були передбачені в районному бюджеті та у 2019 році кошти на суму 50 000, які були передбачені в місцевому бюджеті.

Управлінням соціального захисту населення Коломацької районної державної адміністрації для забезпечення виконання п.7.6. (Компенсаційні виплати за пільговий проїзд окремих категорій громадян на залізничному транспорті) вищевказаних Програм, направлялися листи про виділення коштів із керівників:

Коломацької районної державної адміністрації Харківської області

- № 01-17/289 від 15.02.2018р.

- № 01-17/1661 від 05.11.2018р.

- № 01-17/1749 від 22.11.2018р.

Коломацької селищної ради Коломацького району Харківської області

- № 01 -22/101 від 12.01.2018р.

№01-22/1750 від 29.11.2018р.

- №01-22/83 від 14.01.2019р.

- № 01-22/1784 від 06.11.2019р.

Також представник Управління соціального захисту населення Коломацької районної державної адміністрації наголошує на тому, що є бюджетною установою та не має на меті отримання прибутку.

12.08.2020 року від Коломацької районної ради, через канцелярію суду (вх.№18563) надійшов відзив на позовну заяву ідентичний поданим запереченням (вх.№17191 від 27.07.2020року), вказаний відзив долучено до матеріалів справи.

17.08.2020 року від Коломацької районної державної адміністрації Харківської області, через канцелярію суду (вх.№18919) надійшов відзив на позовну заяву, в якому останній вказує на те, що договори №7 були укладені Акціонерним товариством Українська залізниця в особі виробничого підрозділу Сумська дирекція залізничних перевезень філії Південна залізниця та Управлінням соціального захисту населення Коломацької районної державної адміністрації.

Управління соціального захисту населення Коломацької районної державної адміністрації є окремою юридичною особою, створеною і зареєстрованою у встановленому законом порядку, яка наділена цивільною правоздатністю і дієздатністю, та може виступати від власного імені у суді.

Отже, з урахуванням наведених обставин, як вказує відповідач, розпорядником коштів бюджетного фінансування вказаних соціальних пільг є Управління соціального захисту населення Коломацької районної державної адміністрації.

25.08.2020 року від Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Південна залізниця", через канцелярію суду (вх.№19526) надійшла відповідь на відзив на позовну заяву, в якому останній вказує на те, що згідно з наявною в ЄДРПОУ інформацією засновником Управління соціального захисту населення Коломацької районної державної адміністрації є Коломацька районна державна адміністрація. Згідно з опублікованим на офіційному сайті Відповідача Коломацької районної державної адміністрації Положенням про Управління соціального захисту населення воно утворюється головою районної державної адміністрації відповідно до Закону України Про місцеві державні адміністрації , входить до її складу і в межах Коломацького району забезпечує виконання покладених на Управління завдань. Управління є юридичною особою публічного права, структурним підрозділом районної державної адміністрації, підпорядковане голові Коломацької державної адміністрації, а також підзвітне і підконтрольне Департаменту соціального захисту населення Харківської обласної державної адміністрації. Пунктом 3 Положення встановлено, що Управління забезпечує на території Коломацького району реалізацію державної політики з питань соціально-трудових відносин, зайнятості населення та трудової міграції; соціальної підтримки та надання соціальних послуг вразливим верствам населення, зокрема особам похилого віку, осіб з інвалідністю, ветеранам війни та учасникам антитерористичної операції, громадянам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, сім`ям та особам, які перебувають у складних життєвих обставинах, малозабезпеченим, тощо.

Таким чином, Позивач вважає Відповідача Коломацьку районну державну адмністрацію також особою, що відповідає за виконання соціальних програм з питань тії заходів соціальної підтримки населення на території Коломацького району, тому таке рішення щодо стягнення коштів за перевезення пільгових категорій громадян є на його обов`язок відшкодування таких збитків солідарно з Управлінням соціального захисту населення Коломацької районної державної адміністрації.

25.08.2020 року від Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Південна залізниця", через канцелярію суду (вх.№19528) надійшла відповідь на відзив на позовну заяву, в якому позивач вказує на те, що перевезення пасажирів на пільгових умовах виконано Позивачем не за власною ініціативою, а на виконання імперативних законодавчих вказівок щодо цього. Як наслідок, уповноважений на те державою орган - відповідач у справі у силу закону має кодувати за рахунок бюджетних коштів понесені витрати Позивачу.

В судовому засіданні 08.09.2020 постановлено протокольну ухвалу про закриття підготовчого провадження та призначення розгляду справи у судовому засіданні по суті на 06.10.2020 об 10:30 год.

06.10.2020 року від Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Південна залізниця", через канцелярію суду (вх.№23110) звернувся до суду з клопотанням щодо технічної описки в назві відповідача та просить су вважати вірним назву: Управління соціального захисту населення Коломацької районної державної адміністрації .

Протокольною ухвалою суду від 06.10.2020 року, на підставі ст. 216 ГПК України відкладено судове засідання на 20.10. 2020 року о(б) 12:00 год.

В судове засідання 20.10.2020 представник позивача з`явився, позовні вимоги підтримав повністю, з підстав, зазначених у позовній заяві, Відповіді на відзив та посилаючись на долучені до матеріалів справи докази.

Так, у зазначеній Відповіді на відзив позивач, з врахуванням норм частин 1 та 2 статті 509 Цивільного кодексу України, частин 3 та 4 статті 11 Цивільного кодексу України, статті 526 Цивільного кодексу України, статті 193 Господарського кодексу України, стверджує, що у ПАТ Укрзалізниця виникло цивільне право на відшкодування фактичних витрат, що виникли у звязку із наданням послуг з перевезення пасажирів залізничним транспортом приміського сполучення, які згідно з чинним законодавством мають право на пільговий проїзд, а в Управління як органу, через який діє держава у цивільних відносинах цивільний обовязок здійснити з позивачем розрахунок за надані цим особам послуги.

Крім того, як вказує позивач, частиною 2 статті 218 ГК України та статтею 617 ЦК України не передбачено такої підстави для звільнення від відповідальності як відсутність у боржника необхідних коштів. Зокрема Європейський суд з прав людини у рішенні від 08 листопада 2005 року у справі Кечко проти України зазначив, що органи державної влади не можуть посилатися на відсутність коштів, як на причину невиконання своїх зобов*язань.

В судовому засіданні 20.10.2020 року представники першого, другого, третього відповідачів в судовому засіданні заперечували проти заявлених позовних вимог, з підстав викладених у відзивах та поясненнях

В ході розгляду даної справи, господарським судом Харківської області, у відповідності до п.4 ч.5 ст.13 ГПК України, було створено учасникам справи умови для реалізації ними прав, передбачених цим Кодексом у межах строків, встановлених ГПК України.

В ході розгляду даної справи судом було в повному обсязі досліджено письмові докази у справі, пояснення учасників справи, викладені в заявах по суті справи - у відповідності до приписів ч. 1 ст. 210 ГПК України, а також з урахуванням положень ч. 2 цієї норми, якою встановлено, що докази, які не були предметом дослідження в судовому засіданні, не можуть бути покладені судом в основу ухваленого судового рішення.

Присутні в судовому засіданні представники сторін погодилися з тим, що судом досліджено всі докази, які надано сторонами у відповідності до ст. 74 ГПК України.

Враховуючи положення ст.ст. 13, 74 ГПК України якими в господарському судочинстві реалізовано конституційний принцип змагальності судового процесу, суд вважає, що господарським судом, в межах наданих йому повноважень, створені належні умови для надання сторонами доказів та заперечень та здійснені всі необхідні дії для забезпечення сторонами реалізації своїх процесуальних прав, а тому вважає за можливе розглядати справу по суті.

Відповідно до ст. 219 ГПК України, рішення у даній справі прийнято у нарадчій кімнаті за результатами оцінки доказів, поданих сторонами та витребуваних судом.

У судовому засіданні 20.10.2020, відповідно до ст. 240 ГПК України, судом проголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Розглянувши матеріали справи, з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, всебічно та повно перевіривши матеріали справи та дослідивши надані докази, суд встановив наступне.

Між акціонерним товариством Українська залізниця (далі - Перевізник) та Управлінням праці та соціального захисту населення Коломацької державної районної адміністрації (далі - Розпорядник) 20.04.2018 укладений договір № 7 на компенсаційні виплати за пільговий проїзд окремих категорій громадян залізничним транспортом у приміському сполученні, предметом якого с відносини сторін щодо здійснення компенсаційних виплат, пов`язаних з наданням послуг з перевезення пасажирів, які мають право на ці пільги згідно з чинним законодавством України (далі - Договір).

Відповідно до умов п.2.1 Договору компенсація витрат проводиться Розпорядником в межах коштів, передбачених у районному бюджеті та складає 90000,00 гри (з урахуванням збільшення суми в розмірі 20 000,00 гривень згідно з додатковою угодою від 27.07.2018 ).

Перевізником на підставі облікових форм про недоотримаиня коштів за перевезення залізничним транспортом окремих категорій громадян, витрати на перевезення яких відшкодовуються з місцевого бюджетів, за 2018 рік надано послуг з перевезення пасажирів, що користуються пільгами з оплати проїзду в приміських поїздах, на суму в розмірі 112 935,71 гривень.

Згідно з умовами вищевказаного договору, який Відповідачем виконаний в повному обсязі шляхом перерахування Позивачу коштів в розмірі 90 000,00 грн. претензії щодо його виконання у Позивача - відсутні. В зв`язку і тим. що послуг з перевезення пасажирів, які мають право на ці пільги згідно з чинним законодавством України в 2018 році надано на суму 116 050 грн, розмір позадоговірних понесених Перевізником в 2018 році сума невідшкодованих збитків становить 22 935,71 грн, що підтверджується обліковими формами та актом звіряння розрахунків станом на 01.01.2019

Крім того, між акціонерним товариством Українська залізниця та Управлінням праці та соціального захисту населення Коломацької державної районної адміністрації 03.2019 укладений договір № 7 на компенсаційні виплати за пільговий поїзд окремих категорій громадян залізничним транспортом у приміському сполученні, предметом якого є відносини сторін щодо здійснення компенсаційних виплат, пов`язаних з наданням послуг з перевезення пасажирів, які мають право на ці пільги згідно з чинним законодавством України (далі - Договір).

Відповідно до умов п.2.1 Договору компенсація витрат проводиться Розпорядником в межах коштів, передбачених у вигляді іншої субвенції, переданої з бюджету Коломацької селищної ради до районного бюджету Коломацького району Харківської області та складала 50 000,00 грн.

Перевізником на підставі облікових форм про недоотримання коштів за перевезення залізничним транспортом окремих категорій громадян, витрати на перевезення яких відшкодовуються з місцевого бюджетів, за 2019 рік надано послуг з перевезення пасажирів, що користуються пільгами з оплати проїзду в приміських поїздах, на суму в розмірі 111 860.40 грн.

Згідно з умовами вищевказаного договору, який Відповідачем виконаний в повному обсязі шляхом перерахування Позивачу коштів в розмірі 50 000,00 грн, претензії щодо його виконання у Позивача - відсутні. В зв`язку з тим, що послуг з перевезення пасажирів, які мають право на ці пільги згідно з чинним законодавством України в 2019 році надано на суму 111 860,40 грн., розмір позадоговірних понесених Перевізником в 2019 році суми невідшкодованих збитків становить 61 860,40 грн., що підтверджує обліковими формами та актом звіряння розрахунків станом на 01.01.2020р.

Позивачем на адресу Відповідача (Коломацької селищної ради) була направлена вимога від 24.03.2020 X" НЮ-05-11 18, що була отримана Відповідачем 26.03.2020 (згідно з інформацією, наявною на сайті Укрпошти), відповідь на яку станом на дату позову не була отримана позивачем .

Звертаючись до господарського суду, позивач наголошує на тому, що загальна сума понесених перевізником (позивачем) збитків за 2018 - 2019 роки становить розмір 84 796,11 грн, у зв`язку відповідачем у прохальній частини

Суд, розглянувши матеріали справи, проаналізувавши норми чинного законодавства, дійшов наступних висновків.

В даному випадку вимоги позивача полягають у стягненні збитків від здійснення перевезення окремих категорій громадян за пільговими тарифами, відповідно до вимог чинного законодавства України (внаслідок невиконання відповідачем встановленого договором обов`язку компенсувати витрати на пільгове перевезення окремих категорій громадян).

Відповідно до Постанови КМУ від 16.12.2009 року № 1359 Про затвердження Порядку розрахунку обсягів компенсаційних виплат за пільгові перевезення залізничним транспортом окремих категорій громадян , передбачено, що компенсаційні виплати залізницям за пільгові перевезення окремих категорій громадян, яким таке право надано законом, здійснюються за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів, а також субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на зазначені цілі. 01.01.2017 року з Бюджетного кодексу України була виключена норма щодо здійснення компенсаційних виплат за пільговий проїзд окремих категорій громадян за рахунок субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення державних програм соціального захисту (ст. 102 БК).

Першим пунктом Порядку № 1359 від 16.12.2009 року, є відшкодування коштів з державного бюджету.

Статтею 611 ЦК України встановлено, що у разі порушення зобов`язання настають правові наслідки, встановлені договором або законом, зокрема, відшкодування збитків.

Відповідно до ч. 2 ст. 22 ЦК України збитками є, зокрема, доходи, які особа могла б реально одержати за звичайних обставин, якби її право не було порушене (упущена вигода).

Частиною 2 ст. 224 ГК України встановлено, що під збитками розуміються витрати, зроблені управненою стороною, втрата або пошкодження її майна, а також не одержані нею доходи, які управнена сторона одержала б у разі належного виконання зобов`язання або додержання правил здійснення господарської діяльності другою стороною.

Відповідно до ст. 225 ГК України до складу збитків, що підлягають відшкодуванню особою, яка допустила господарське правопорушення, включаються: вартість втраченого, пошкодженого або знищеного майна, визначена відповідно до вимог законодавства; додаткові витрати (штрафні санкції, сплачені іншим суб`єктам, вартість додаткових робіт, додатково витрачених матеріалів тощо), понесені стороною, яка зазнала збитків внаслідок порушення зобов`язання другою стороною; неодержаний прибуток (втрачена вигода), на який сторона, яка зазнала збитків, мала право розраховувати у разі належного виконання зобов`язання другою стороною; матеріальна компенсація моральної шкоди у випадках, передбачених законом.

Частиною 4 ст. 623 ЦК України встановлено, що при визначенні неодержаних доходів (упущеної вигоди) враховуються заходи, вжиті кредитором щодо їх одержання.

Отже, для застосування такої міри відповідальності, як стягнення збитків у вигляді упущеної вигоди, потрібна наявність усіх елементів складу цивільного правопорушення: 1) протиправної поведінки; 2) збитків; 3) причинного звязку між протиправною поведінкою боржника та збитками; 4) вини та встановлення заходів, вжитих стороною для одержання такої вигоди.

Пред`явлення вимоги про відшкодування збитків у вигляді неодержаних доходів (упущеної вигоди) покладає на кредитора обов`язок довести, що ці доходи (вигода) не є абстрактними, а дійсно були б ним отримані в разі належного виконання боржником своїх обов`язків. При визначенні реальності неодержаних доходів мають враховуватися заходи, вжиті кредитором для їх одержання. У вигляді упущеної вигоди відшкодовуються ті збитки, які могли б бути реально отримані при належному виконанні зобов`язання.

Таким чином, необхідною підставою для притягнення державного органу до відповідальності у вигляді стягнення збитків є факти неправомірних дій цього органу чи його посадових або службових осіб, наявність збитків та причинний зв`язок між неправомірними діями та заподіяними збитками.

Дійсно, Управління соціального захисту населення Коломацької районної державної адміністрації є головним розпорядником державних коштів, згідно вищезазначеного Порядку.

Управління соціального захисту населення Коломацької районної державної адміністрації підписувало Акти звіряння розрахунків за надані послуги по перевезенню залізничним транспортом окремих категорій громадян із заборгованістю.

Про те, виходячи із положень ст. 2 Господарського процесуального кодексу України, відповідно до якого, завданням господарського судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів, пов`язаних із здійсненням господарської діяльності, господарський суд констатує, що збитки ПАТ Українська залізниця отримує внаслідок перевезення пільгових категорій громадян. Фактично, продаючи пільговий квиток Залізниця вже зазнає певних збитків, на виникнення яких Управління жодним чином не впливає та не вчиняє ніяких протиправних дій, які завдають позивачу цих збитків.

В подальшому, позивач на підставі місячної станційної звітності розраховує суму коштів, на яку ним здійснено перевезень пільгових категорій громадян. Тобто, ще до подання до Управління відповідних облікових форм Залізниця вже має збитки.

Вказане свідчить, що відповідач не вчиняє протиправних дій відносно Залізниці при здійсненні нею пільгових перевезень окремих категорій громадян.

Суд звертає увагу, що рішення суду про задоволення позову може бути прийнято виключно у тому випадку, коли подані позивачем докази дозволять суду зробити чіткий, конкретний та безумовний висновок про обґрунтованість та законність вимог позивача.

Позивачем не доведено наявності складу цивільного правопорушення в діях як

Управління соціального захисту населення Коломацької районної державної адміністрації та і інших відповідачів , матеріали справи не містять таких доказів.

Слід також зазначити, що вказані позивачем пільгові тарифи встановлені рядом законів України, які прийняті законодавчим органом держави. Збитки виникають у Залізниці внаслідок виконання нею вимог цих законів, а не внаслідок дій, зокрема, Управління.

Враховуючи вищевикладене, господарський суд вважає, що твердження позивача про отримання збитків у конкретному розмірі є необґрунтованими.

А отже, відсутні правові підстави для стягнення з відповідачів збитків у зв`язку з тим, що відсутній причинний зв`язок, зокрема, між протиправною поведінкою Управління соціального захисту населення Коломацької районної державної адміністрації та розміром завданих позивачеві збитків.

Відповідно до ч. 5 ст. 176 ЦК України територіальна громада не відповідає за зобов`язаннями держави. В даному випадку рішення про введення відповідних пільг прийнято державою, а не територіальною громадою, у зв`язку з чим відповідальність повинна нести саме держава, а не територіальна громада .

З огляду на викладене, суд відмовляє в задоволенні позовних вимог про стягнення суми збитків в розмірі 84796,11 грн. до Коломацької районної державної адміністрації Харківської області, Управління праці та соціального захисту населення Коломацької районної державної адміністрації, Коломацької районної ради, Коломацької Селищної ради , повністю.

Господарський враховує ст.6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод права на справедливий судовий розгляд, та зазначає, що рішення суду повинне бути не просто формально законним і обґрунтованим, а й справедливим за своєю суттю .

Згідно ч. 3 ст. 13 ГПК України кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.

Згідно ч.1 ст.73 ГПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Згідно ч.1 ст.74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи (ч.3 ст.74 ГПК України).

Згідно ч.1 ст.86 ГПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

Згідно ч.2 ст.86 ГПК України жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Відповідно до ст.129 ГПК України витрати по сплаті судового збору покладаються на позивача у справі.

Керуючись ст.ст. 46, 73, 74, 76-79, 86, 123, 129, 236, 237, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

В задоволенні позовних вимог відмовити повністю.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Згідно ст.257 ГПК України, апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції. Відповідно до п.17.5 Перехідних положень ГПК України, до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу.

Позивач: Акціонерне товариство "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Південна залізниця" (03680, м.Київ, вул.Єжи Гедройца,5) .

Відповідач: Коломацька Селищна рада (63100, смт.Коломак, вул. Гетьмана Івана Мазепи,2).

Відповідач: Коломацька районна державна адміністрація Харківської області (вул. Гетьмана Івана Мазепи № 4А, с.м.т Коломак, Коломацький р-н Харківська обл., код ЄДРПОУ 22685777 ).

Відповідач: Управління соціального захисту населення Коломацької районної державної адміністрації (вул. Соборна № 1, с.м.т Коломак, Коломацький р-н Харківська обл., код ЄДРПОУ 23141312).

Відповідач: Коломацька районна рада (вул. Корольова № 10, смт. Коломак 63100, Коломацький р-н Харківська область, 63100, код ЄДРПОУ 26202971)

Повне рішення складено "26" жовтня 2020 р.

Суддя О.О. Присяжнюк

Дата ухвалення рішення20.10.2020
Оприлюднено28.10.2020
Номер документу92427690
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —922/1539/20

Ухвала від 16.06.2021

Господарське

Господарський суд Харківської області

Присяжнюк О.О.

Ухвала від 16.06.2021

Господарське

Господарський суд Харківської області

Присяжнюк О.О.

Ухвала від 10.06.2021

Господарське

Господарський суд Харківської області

Присяжнюк О.О.

Ухвала від 10.06.2021

Господарське

Господарський суд Харківської області

Присяжнюк О.О.

Ухвала від 31.05.2021

Господарське

Господарський суд Харківської області

Присяжнюк О.О.

Ухвала від 31.05.2021

Господарське

Господарський суд Харківської області

Присяжнюк О.О.

Постанова від 25.01.2021

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Зубченко Інна Володимирівна

Ухвала від 14.12.2020

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Зубченко Інна Володимирівна

Ухвала від 25.11.2020

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Зубченко Інна Володимирівна

Рішення від 20.10.2020

Господарське

Господарський суд Харківської області

Присяжнюк О.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні