ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01054, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 284-18-98, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Київ
15.10.2020Справа № 910/10405/20
За позовомДержавного підприємства "Гарантований покупець" доТовариства з обмеженою відповідальністю "Альтер-Енерго-Девелопмент" провизнання недійсним правочину
Суддя Зеленіна Н.І.
Секретар судового засідання Вовчик О.В.
Представники сторін: відповідно до протоколу судового засідання
ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
Державне підприємство "Гарантований покупець" звернулось до Господарського суду міста Києва з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Альтер-Енерго-Девелопмент" про визнання недійсним договору купівлі-продажу електричної енергії за "зеленим тарифом" №1516/01 від 26.12.2019 р.
Позовні вимоги обґрунтовані невідповідністю договору купівлі-продажу електричної енергії за "зеленим тарифом" №1516/01 від 26.12.2019 р. нормам чинного законодавства України, оскільки відповідачем до його укладення було подано документи, які не підтверджують право власності чи користування земельною ділянкою, суперфіцію для будівництва об`єкта електроенергетики для виробництва електричної енергії з альтернативних джерел енергії.
Ухвалою Господарського суду міста Києва від 21.07.2020 р. за вказаним позовом відкрито провадження у справі №910/10405/20, вирішено здійснювати її розгляд за правилами загального позовного провадження та призначено проведення підготовчого засідання на 05.08.2020 р.
31.07.2020 р. через відділ діловодства суду представником відповідача подано клопотання про об`єднання в одне провадження справ Господарського суду міста Києва №910/10405/20 та №910/10460/20, мотивоване тим, що одночасно з даною справою в провадженні Господарського суду міста Києва перебуває справа №910/10460/20 між тими ж сторонами та з тих же підстав, відмінність яких полягає виключно в номері ідентичного до оскаржуваного в межах даної справи договору, а тому відповідач вважає за доцільне здійснювати розгляд відповідних спорів в межах однієї справи.
Протокольною ухвалою від 05.08.2020 р. відкладено підготовче засідання на 26.08.2020 р.
25.08.2020 р. через відділ діловодства суду від відповідача надійшов відзив на позовну заяву, згідно якого проти позовних вимог заперечував, вказував на відповідність змісту оскаржуваного Договору положенням чинного законодавства України та відсутність підстав для визнання його недійсним, оскільки він укладений у відповідності з типовою формою "Договору купівлі-продажу електричної енергії за "зеленим" тарифом між гарантованим покупцем та суб`єктом господарювання, що виробляє електричну енергію з використанням альтернативних джерел енергії", затвердженою постановою НКРЕКП від 26.04.2019 р. №641. Крім того, відповідач вказує на те, що неподання належних документів, які передують укладенню договору, має наслідком лише відмову в укладенні такого договору, а не визнання його недійсним через невідповідність його змісту умовам чинного законодавства.
Ухвалою Господарського суду міста Києва від 26.08.2020 р. задоволено заяву відповідача від 31.07.2020 р. про об`єднання справ в одне провадження; об`єднано в одне провадження справу Господарського суду міста Києва №910/10405/20 за позовом Державного підприємства "Гарантований покупець" до Товариства з обмеженою відповідальністю "Альтер-Енерго-Девелопмент" про визнання недійсним правочину, та справу Господарського суду міста Києва №910/10460/20 за позовом Державного підприємства "Гарантований покупець" до Товариства з обмеженою відповідальністю "Альтер-Енерго-Девелопмент" про визнання договору недійсним; присвоєно справі номер 910/10405/20; відкладено підготовче засідання на 22.09.2020 р.
07.09.2020 р. через відділ діловодства суду від позивача надійшла відповідь на відзив на позовну заяву.
Протокольною ухвалою від 22.09.2020 р. закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 15.10.2020 р.
У судовому засіданні 15.10.2020 р. представник позивача підтримав позовні вимоги в повному обсязі, а представник відповідача проти позову заперечував.
У судовому засіданні 15.10.2020 р. суд дослідив зібрані в матеріалах справи докази, заслухав пояснення представників сторін як щодо досліджених доказів, так і по суті позовних вимог.
На стадії судових дебатів представник позивача просив позов задовольнити, а представник відповідача просив відмовити в задоволенні позовних вимог.
У судовому засіданні 15.10.2020 р. проголошено вступну та резолютивну частини рішення.
У судових засіданнях здійснювалася фіксація судового процесу технічним засобами у відповідності до статті 222 Господарського процесуального кодексу України.
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, Господарський суд міста Києва, -
ВСТАНОВИВ:
26.12.2019 р. року між Державним підприємством "Гарантований покупець" (гарантований покупець) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Альтер-Енерго-Девелопмент" (виробник за "зеленим тарифом") були укладені договори №1516/01 та №1517/01 (надалі - Договори).
За умовами п. 1.1 Договорів виробник за "зеленим тарифом" зобов`язується продавати, а гарантований покупець зобов`язується покупати всю відпущену електричну енергію, вироблену виробником за "зеленим тарифом", та здійснювати її оплату відповідно до умов цих Договорів та законодавства України, у тому числі Порядку купівлі електричної енергії за "зеленим тарифом", затвердженого постановою НКРЕКП від 26.04.2019 р. №641 (далі - Порядок).
Відповідно до п. 2.1 Договорів сторони визнають свої зобов`язання згідно із Законом України "Про ринок електричної енергії", Порядком, Правилами ринку, затвердженими постановою НКРЕКП від 14.03.2018 р. №307, та керуються їх положеннями та положеннями законодавства України при виконанні цих Договорів.
Спір виник у зв`язку із оспорюванням позивачем законності Договорів.
Згідно зі статтею 215 Цивільного кодексу України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п`ятою та шостою статті 203 Цивільного кодексу України.
Якщо недійсність правочину прямо не встановлена законом, але одна із сторін або інша заінтересована особа заперечує його дійсність на підставах, встановлених законом, такий правочин може бути визнаний судом недійсним.
Відповідно до частин 1-3, 5, 6 статті 203 Цивільного кодексу України зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також моральним засадам суспільства; особа, яка вчиняє правочин, повинна мати необхідний обсяг цивільної дієздатності; волевиявлення учасника правочину має бути вільним і відповідати його внутрішній волі; правочин має вчинятися у формі, встановленій законом; правочин має бути спрямований на реальне настання правових наслідків, що обумовлені ним.
Отже, правочин може бути визнано недійсним лише з підстав, передбачених законом.
У відповідності до ст. 204 Цивільного кодексу України правочин є правомірним, якщо його недійсність прямо не встановлена законом або якщо він не визнаний судом недійсним.
Тобто, в силу приписів статті 204 Цивільного кодексу України правомірність правочину презюмується.
Таким чином, заявляючи позов про визнання недійсним правочину позивач має довести наявність тих обставин, з якими закон пов`язує визнання угод недійсними і настання відповідних наслідків.
В даному випадку, як на підставу для визнання недійсними Договорів позивачем вказується на те, що останні суперечать ч. 4 ст. 71 Закону України "Про ринок електричної енергії" та п. 2.2 Порядку, оскільки при їх укладенні відповідачем не було дотримано зазначених норм законодавства щодо надання документів на підтвердження права власності чи користування земельною ділянкою, суперфіцію для будівництва об`єкта електроенергетики для виробництва електричної енергії з альтернативних джерел енергії.
Так, позивач стверджує, що для укладення Договорів відповідачем йому було надано копію договору оренди земельної ділянки від 18.09.2019 р. №01/0063/0064, проте право оренди відповідача за таким договором на земельні ділянки кадастровий номер 3221086800:03:002:0063 загальною площею 7,6092 га та кадастровий номер 3221086800:03:002:0064 загальною площею 7,9202 га, розташовані на території Новогребельської сільської ради Бородянського району Київської області, на дату укладення Договорів не було зареєстроване у встановленому законом порядку за відповідачем.
Право оренди на зазначені земельні ділянки було зареєстровано за відповідачем 11.03.2020 р., тобто після укладення Договорів на підставі інших договорів оренди, ніж ті, копії яких було надано відповідачем позивачу до укладення спірних договорів.
З огляду на те, що станом на дату укладення Договорів право оренди земельних ділянок не було зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно за відповідачем, позивач просить визнати Договори недійсними.
Частиною 1 ст. 71 Закону України "Про ринок електричної енергії" (в редакції, чинній на момент укладення Договорів) встановлено, що електрична енергія, вироблена на об`єктах електроенергетики, що використовують альтернативні джерела енергії (а з використанням гідроенергії - вироблена лише мікро-, міні- та малими гідроелектростанціями), може бути продана її виробниками за двосторонніми договорами, на ринку "на добу наперед", на внутрішньодобовому ринку та на балансуючому ринку за цінами, що склалися на відповідних ринках, або за "зеленим" тарифом, аукціонною ціною, встановленими (визначеними) відповідно до Закону України "Про альтернативні джерела енергії".
Відповідно до ч. 4 ст. 71 Закону України "Про ринок електричної енергії" (в редакції, чинній на момент укладення Договорів) за бажанням суб`єкта господарювання, який має намір продавати за "зеленим" тарифом електричну енергію, вироблену з альтернативних джерел енергії (крім доменного та коксівного газів, а з використанням гідроенергії - лише мікро-, міні- та малими гідроелектростанціями), гарантований покупець зобов`язаний укласти договір купівлі-продажу електричної енергії за "зеленим" тарифом у будь-який час до початку будівництва та/або введення в експлуатацію відповідного об`єкта електроенергетики або черги будівництва електричної станції (пускового комплексу) для виробництва електричної енергії з альтернативних джерел енергії (крім доменного та коксівного газів, а з використанням гідроенергії - лише мікро-, міні- та малими гідроелектростанціями) і встановлення "зеленого" тарифу Регулятором. Договір укладається між гарантованим покупцем і суб`єктом господарювання незалежно від наявності інших договорів купівлі-продажу електричної енергії за "зеленим" тарифом, укладених щодо інших об`єктів електроенергетики такого суб`єкта господарювання.
Зазначений суб`єкт господарювання подає гарантованому покупцю заяву довільної форми, до якої додаються: 1) копія документа, що посвідчує право власності чи користування земельною ділянкою, або копія договору суперфіцію для будівництва об`єкта електроенергетики для виробництва електричної енергії з альтернативних джерел енергії (крім доменного та коксівного газів, а з використанням гідроенергії - лише мікро-, міні- та малими гідроелектростанціями), у тому числі відповідної черги будівництва електричної станції (пускового комплексу); 2) копія зареєстрованої декларації про початок виконання будівельних робіт або дозволу на виконання будівельних робіт щодо об`єкта електроенергетики для виробництва електричної енергії з альтернативних джерел енергії (крім доменного та коксівного газів, а з використанням гідроенергії - лише мікро-, міні- та малими гідроелектростанціями); 3) копія укладеного договору про приєднання об`єкта електроенергетики для виробництва електричної енергії з альтернативних джерел енергії (крім доменного та коксівного газів, а з використанням гідроенергії - лише мікро-, міні- та малими гідроелектростанціями) до електричних мереж.
Підставою для відмови в укладенні договору купівлі-продажу електричної енергії може бути неподання документів, передбачених цією частиною, або надання суб`єктом господарювання недостовірної інформації у поданих документах.
Договір купівлі-продажу електричної енергії за "зеленим" тарифом між гарантованим покупцем та суб`єктом господарювання, який має намір виробляти електричну енергію з альтернативних джерел енергії (крім доменного та коксівного газів, а з використанням гідроенергії - лише мікро-, міні- та малими гідроелектростанціями), укладається на підставі типового договору купівлі-продажу електричної енергії за "зеленим" тарифом, затвердженого Регулятором після проведення консультацій із Секретаріатом Енергетичного Співтовариства, на строк дії "зеленого" тарифу, встановленого Законом України "Про альтернативні джерела енергії".
Договір купівлі-продажу електричної енергії за "зеленим" тарифом повинен передбачати зобов`язання суб`єкта господарювання щодо будівництва та введення в експлуатацію об`єкта електроенергетики або черги будівництва електричної станції (пускового комплексу) протягом двох років з дня укладення договору - для об`єкта, що виробляє електричну енергію з енергії сонячного випромінювання, та протягом трьох років з дня укладення договору - для об`єкта, що виробляє електричну енергію з інших видів альтернативних джерел енергії.
У разі, якщо об`єкт електроенергетики або черга будівництва електричної станції (пусковий комплекс), щодо якого укладено договір купівлі-продажу електричної енергії за "зеленим" тарифом, не введено в експлуатацію протягом двох років з дня укладення зазначеного договору - для об`єкта, що виробляє електричну енергію з енергії сонячного випромінювання, та протягом трьох років з дня укладення договору - для об`єкта, що виробляє електричну енергію з інших видів альтернативних джерел енергії, такий договір припиняється.
Згідно із п.п. 2.1 Розділу 2 "Порядок укладення договору купівлі-продажу електричної енергії за "зеленим" тарифом" Порядку купівлі електричної енергії за "зеленим" тарифом, затвердженого Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 26.04.2019 №641, (в редакції, чинній на момент укладення Договорів) для здійснення купівлі-продажу електричної енергії за "зеленим" тарифом кандидат у виробники за "зеленим" тарифом укладає з гарантованим покупцем договір купівлі-продажу електричної енергії за "зеленим" тарифом відповідно до типової форми, затвердженої постановою НКРЕКП від 26 квітня 2019 року N641.
Положеннями п.п. 2.1 Розділу 2 "Порядок укладення договору купівлі-продажу електричної енергії за "зеленим" тарифом" Порядку купівлі електричної енергії за "зеленим" тарифом, затвердженого Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 26.04.2019 №641, (в редакції, чинній на момент укладення Договорів) встановлено, що для укладення договору купівлі-продажу електричної енергії за "зеленим" тарифом кандидат у виробники за "зеленим" тарифом, якому встановлений "зелений" тариф, надає гарантованому покупцю заяву про укладення договору купівлі-продажу електричної енергії за "зеленим" тарифом у довільній формі та такі документи:
1) завірену відповідно до законодавства копію статуту;
2) завірену відповідно до законодавства копію наказу про призначення керівника або інші, завірені відповідно до законодавства копії документів, що підтверджують повноваження керівника (протокол (витяг з протоколу) Загальних зборів або Наглядової ради тощо) або уповноваженої особи на укладення договору купівлі-продажу електричної енергії за "зеленим" тарифом, що передбачені статутом підприємства, довіреність тощо;
3) зразок підпису керівника або уповноваженої особи, у якої наявні повноваження на підписання документів під час здійснення діяльності відповідно до договору купівлі-продажу електричної енергії за "зеленим" тарифом станом на певну дату.
У разі якщо кандидат у виробники за "зеленим" тарифом не є учасником ринку та/або йому не встановлений "зелений" тариф, він для укладення договору купівлі-продажу електричної енергії за "зеленим" тарифом надає гарантованому покупцю документи, визначені в підпунктах 1 - 3 цього пункту, та додатково завірені відповідно до законодавства копії:
документів, що засвідчують право власності чи користування земельною ділянкою, або договору суперфіцію для будівництва об`єкта електроенергетики для виробництва електричної енергії з альтернативних джерел енергії (крім доменного та коксівного газів, а з використанням гідроенергії - лише мікро-, міні- та малими гідроелектростанціями), у тому числі відповідної черги будівництва електричної станції (пускового комплексу);
зареєстрованої декларації про початок виконання будівельних робіт або дозволу на виконання будівельних робіт щодо об`єкта електроенергетики для виробництва електричної енергії з альтернативних джерел енергії (крім доменного та коксівного газів, а з використанням гідроенергії - лише мікро-, міні- та малими гідроелектростанціями);
укладеного договору про приєднання об`єкта електроенергетики для виробництва електричної енергії з альтернативних джерел енергії (крім доменного та коксівного газів, а з використанням гідроенергії - лише мікро-, міні- та малими гідроелектростанціями) до електричних мереж.
Згідно із п.п. 2.5 Розділу 2 "Порядок укладення договору купівлі-продажу електричної енергії за "зеленим" тарифом" Порядку купівлі електричної енергії за "зеленим" тарифом, затвердженого Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 26.04.2019 №641, у разі надання кандидатом у виробники за "зеленим" тарифом не всіх документів, передбачених пунктом 2.2 цієї глави, або подання недостовірної інформації в документах заява кандидата у виробники за "зеленим" тарифом не розглядається, про що гарантований покупець протягом 3 робочих днів з дня отримання заяви письмово повідомляє такого кандидата.
З огляду на викладені положення вбачається, що передумовою укладення договору купівлі-продажу електричної енергії за "зеленим" тарифом є надання кандидатом у виробники за "зеленим" тарифом визначених ч. 4 ст. 71 Закону України "Про ринок електричної енергії" та п.п. 2.2 Розділу 2 "Порядок укладення договору купівлі-продажу електричної енергії за "зеленим" тарифом" Порядку купівлі електричної енергії за "зеленим" тарифом, затвердженого Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 26.04.2019 №641, документів.
При цьому, в приписах абз. 6 ст. 71 Закону України "Про ринок електричної енергії" та п.п. 2.5 Розділу 2 "Порядок укладення договору купівлі-продажу електричної енергії за "зеленим" тарифом" Порядку купівлі електричної енергії за "зеленим" тарифом, затвердженого Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 26.04.2019 р. №641, законодавцем було закріплено обов`язок гарантованого покупця здійснити перевірку повноти наданих документів та достовірності зазначеної в них інформації, за підтвердженням чого і є можливим укладення відповідного договору купівлі-продажу електричної енергії за "зеленим" тарифом".
Із матеріалів справи вбачається, що для укладення Договорів відповідачем було надано позивачу визначений положеннями ч. 4 ст. 71 Закону України "Про ринок електричної енергії" та п.п. 2.2 Розділу 2 "Порядок укладення договору купівлі-продажу електричної енергії за "зеленим" тарифом" Порядку купівлі електричної енергії за "зеленим" тарифом, затвердженого Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 26.04.2019 р. №641, обсяг документів.
Зокрема, відповідачем на підтвердження права користування землею було подано позивачеві витяги з Державного земельного кадастру, з яких випливає, що земельні ділянки кадастровий номер 3221086800:03:002:0063 загальною площею 7,6092 га та кадастровий номер 3221086800:03:002:0064 загальною площею 7,9202 га, розташовані на території Новогребельської сільської ради Бородянського району Київської області, належать на праві власності ОСОБА_1 , та копію договору оренди земельної ділянки від 18.09.2019 р., укладеного між ОСОБА_1 , як власником земельних ділянок та орендодавцем, та Товариством з обмеженою відповідальністю "Альтер-Енерго-Девелопмент", як орендарем.
При цьому, сторони не заперечують, що права оренди відповідача на вказані земельні ділянки на дату укладення оскаржуваних Договорів не були зареєстровані в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень.
Проте, матеріали справи не містять доказів висловлення/направлення позивачем за наслідками отримання таких документів та до моменту укладення Договорів будь-яких повідомлень відповідачу щодо недостатності поданих документів чи недостовірності визначеної в них інформації.
Тобто, за наслідками виконання покладених на позивача приписами абз. 6 ст. 71 Закону України "Про ринок електричної енергії" та п.п. 2.5 Розділу 2 "Порядок укладення договору купівлі-продажу електричної енергії за "зеленим" тарифом" Порядку купівлі електричної енергії за "зеленим" тарифом, затвердженого постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 26.04.2019 р. №641, обов`язків ним були визнано достатніми надані відповідачем документи для укладення Договорів, що мало своїм наслідком їх підписання.
В аспекті наведеного суд також враховує, що власник зазначених земельних ділянок ОСОБА_1 , одночасно є керівником та єдиним власником Товариства з обмеженою відповідальністю "Альтер-Енерго-Девелопмент", що підтверджується інформацією з Державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, а згідно наявних в матеріалах справи документів вбачається, що 11.03.2020 р. відповідач уклав з такою особою аналогічні договори оренди зазначених земельних ділянок №№699 та №700, які були посвідчені нотаріально, і, відповідно, 11.03.2020 р. права оренди відповідача на зазначені земельні ділянки були зареєстровані в Державному реєстрі речових прав та їх обтяжень.
З огляду на викладене у суді відсутні правові підстави для висновку про невідповідність Договорів положеннями ч. 4 ст. 71 Закону України "Про ринок електричної енергії" та п.п. 2.2 Розділу 2 "Порядок укладення договору купівлі-продажу електричної енергії за "зеленим" тарифом" Порядку купівлі електричної енергії за "зеленим" тарифом, затвердженого постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 26.04.2019 р. №641.
При цьому, суд враховує, що в даному випадку позивач (покупець за оскаржуваними договорами) є державним підприємством, на яке відповідно до Закону України "Про ринок електричної енергії" покладено обов`язок із купівлі електричної енергії у виробників, яким встановлено "зелений" тариф, а також у виробників за аукціонною ціною, а тому його діяльність при здійсненні своїх функцій має бути спрямована в першу чергу на дотримання закріпленого в Конституції принципу законності його дій на рівні обов`язків органів державної влади, адже в даному випадку, таке підприємство фактично реалізує волю держави в особі Кабінету Міністрів України.
Відповідно до частини першої статті 1 Закону України "Про ратифікацію Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року, Першого протоколу та протоколів № 2, 4, 7 та 11 до Конвенції" Україна повністю визнає на своїй території дію приписів Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод від 04.11.1950 (надалі - "Конвенція") щодо визнання обов`язковою і без укладення спеціальної угоди юрисдикцію Суду в усіх питаннях, що стосуються її тлумачення і застосування.
Статтею 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" встановлено, що суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Європейського суду з прав людини як джерело права.
Так, у справі "Рисовський проти України" (заява №29979/04, рішення від 20.10.2011, набуло статусу остаточного 20.01.2012) Європейський суд з прав людини підкреслив особливу важливість принципу "належного урядування". Він передбачає, що у разі, коли йдеться про питання загального інтересу, зокрема, якщо справа впливає на такі основоположні права людини, як майнові права, державні органи повинні діяти вчасно та в належний і якомога послідовніший спосіб (див. рішення у справах "Беєлер проти Італії" [ВП] (Beyeler v. Italy [GC]), заява №33202/96, п. 120, ECHR 2000-I, "Онер`їлдіз проти Туреччини" [ВП] (Oneryildiz v. Turkey [GC]), заява №48939/99, п. 128, ECHR 2004-XII, "Megadat.com S.r.l. проти Молдови" (Megadat.com S.r.l. v. Moldova), заява №21151/04, п. 72, від 08.04.2008, і "Москаль проти Польщі" (Moskal v. Poland), заява №10373/05, п. 51, від 15.09.2009). Зокрема, на державні органи покладено обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок (див., наприклад, рішення у справах "Лелас проти Хорватії" (Lelas v. Croatia), заява №55555/08, п. 74, від 20.05.2010, і "Тошкуце та інші проти Румунії" (Toscuta and Others v. Romania), заява № 36900/03, п. 37, від 25.11.2008) і сприятимуть юридичній визначеності у цивільних правовідносинах, які зачіпають майнові інтереси (див. зазначені вище рішення у справах "Онер`їлдіз проти Туреччини" (Oneryildiz v. Turkey), п. 128, та "Беєлер проти Італії" (Beyeler v. Italy), п. 119).
Тобто, застосовуючи до спірних правовідносини проголошений Європейським судом з прав людини обов`язок державних органів неухильного дотримання принципу належного урядування слід дійти висновку, що основоположними принципами виконання державним підприємством, яке забезпечує закупівлю електричної енергії у виробників, яким встановлено "зелений" тариф, є верховенство права, одним із елементів якого в свою чергу виступає принцип правової визначеності, у якому стверджується, що обмеження основних прав людини та громадянина, втілення цих обмежень на практиці допустиме лише за умови забезпечення передбачуваності застосування правових норм, встановлювальних такими обмеженнями, тобто, обмеження будь-якого права повинне базуватися на критеріях, які дадуть змогу особі відокремлювати правомірну поведінку від протиправної, передбачити юридичні наслідки своєї поведінки.
Наведені принципи є безумовно першочерговим чинником гарантування таких засад функціонування ринку електричної енергії як: забезпечення енергетичної безпеки України; забезпечення безпеки постачання електричної енергії споживачам, захисту їхніх прав та інтересів; сприяння розвитку альтернативної та відновлюваної енергетики; добросовісної конкуренції; рівності прав на продаж та купівлю електричної енергії; недискримінаційної участі в ринку електричної енергії; незалежного державного регулювання, адже втілюються на практиці саме через послідовність та законність дій відповідного гарантованого покупця.
Отже, за наслідками подання визначеного законодавством пакету документів та отримання від ДП "Гарантований покупець" підписаних останнім примірників Договорів ТОВ "Альтер-Енерго-Девелопмент" в силу приписів, зокрема, ст. 71 Закону України "Про ринок електричної енергії" та враховуючи обов`язковість додержання покупцем, який в даному випадку виступає від імені держави, принципів правової визначеності та послідовності при виконанні своїх обов`язків правомірно очікувало на входження до ринку електричної енергії як виробник електричної енергії, якому встановлено "зелений" тариф, за наслідками реалізації Договорів.
При цьому, із наявних в матеріалах справи декларацій про готовність до експлуатації СЕС (т. 1 арк. справи 85-99) та наявної на офіційній веб-сторінці Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг інформації щодо прийняття постанови про встановлення "зеленого" тарифу ТОВ "Альтер-Енерго-Девелопмент" вбачається, що за наслідками проведення будівництва останнім на спірних земельних ділянках сонячних електростанції ним державою в особі уповноважених нею органів було визнано законність такого будівництва та надано право участі на ринку електричної енергії як виробнику електричної енергії, якому встановлено "зелений" тариф, що в силу приписів чинного законодавства України було б неможливим за відсутності права на відповідні земельні ділянки.
У відповідності до частин 1-3 статті 13 Господарського процесуального кодексу України судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.
Положеннями ст. 74 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. У разі посилання учасника справи на невчинення іншим учасником справи певних дій або відсутність певної події, суд може зобов`язати такого іншого учасника справи надати відповідні докази вчинення цих дій або наявності певної події. У разі ненадання таких доказів суд може визнати обставину невчинення відповідних дій або відсутності події встановленою. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи. Суд не може збирати докази, що стосуються предмета спору, з власної ініціативи, крім витребування доказів судом у випадку, коли він має сумніви у добросовісному здійсненні учасниками справи їхніх процесуальних прав або виконанні обов`язків щодо доказів.
За змістом ст.ст. 76-79 Господарського процесуального кодексу України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення. Обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи. Достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
Таким чином, позивачем не доведено, а судом не встановлено обставин, з якими положення чинного законодавства України передбачають можливість визнання недійсними Договорів в силу приписів ст. 215 Цивільного кодексу України, в той час як звернення з вказаним позовом до суду вказує на непослідовність дій ДП "Гарантований покупець" при виконанні своїх обов`язків, що може бути розцінено як недобросовісність останнього.
За таких обставин, суд дійшов висновку про необхідність відмови в задоволенні позову ДП "Гарантований покупець" повністю.
Відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України витрати по сплаті судового збору покладаються на позивача.
На підставі викладеного та керуючись статтями 2, 74-80, 129, 236-242, Господарського процесуального кодексу України, Господарський суд міста Києва -
ВИРІШИВ:
У задоволенні позову Державного підприємства "Гарантований покупець" (01032, м. Київ, вул. Симона Петлюри, 27; код ЄДРПОУ 43068454) до Товариства з обмеженою відповідальністю "Альтер-Енерго-Девелопмент" (03150, м. Київ, вул. Антоновича, буд. 131; код ЄДРПОУ 43234398) про визнання договорів № 1516/01 та № 1517/01 від 26.12.2019 р. недійсними відмовити повністю.
Судовий збір у розмірі 4 204 (чотири тисячі двісті чотири) грн 00 коп. покласти на Державне підприємство "Гарантований покупець".
На рішення може бути подано апеляційну скаргу протягом 20 днів з дня підписання повного тексту.
Рішення суду набирає законної сили у порядку і строки, передбачені ст. 241 Господарського процесуального кодексу України.
Повний текст рішення складено 26.10.2020 р.
Суддя Н.І. Зеленіна
Суд | Господарський суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 15.10.2020 |
Оприлюднено | 27.10.2020 |
Номер документу | 92438763 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд міста Києва
Зеленіна Н.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні