ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
79014, м. Львів, вул. Личаківська, 128
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
19.10.2020 справа № 914/2159/20
За позовом:Приватного акціонерного товариства Львівобленерго , м. Львів, до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю Простір Плюс , м. Львів, про: стягнення вартості необлікованої електричної енергії Суддя Н.Є. Березяк Секретар судового засідання А.П. Полянський
За участю представників: позивача:Кухар Н.В. - представник; відповідача:Паращич Л.В. - представник.
На розгляд Господарського суду Львівської області подано позов Приватного акціонерного товариства Львівобленерго до Товариства з обмеженою відповідальністю Простір Плюс про стягнення вартості необлікованої електричної енергії.
Ухвалою суду від 26.08.2020 прийняти позовну заяву до розгляду і відкрито провадження у справі №914/2159/20, розгляд ухвалено справи здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження, розгляд справи по суті призначено 28.09.2020. В подальшому в судовому засіданні оголошено перерву до 19.10.2020.
В судове засідання 19.10.2020 представник позивача з`явився, позовні вимоги підтримав в повному обсязі. В обґрунтування позовних вимог посилається на неналежне виконання відповідачем зобов`язання з оплати за поставлену позивачем електричну енергію, не обліковану внаслідок порушення відповідачем Правил роздрібного ринку електричної енергії, зокрема, самовільне підключення електроустановок до електричної мережі позивача після відключення, в зв`язку з чим позивачем було складено акт про порушення, та на підставі рішення комісії з розгляду актів порушень ПРРЕЕ проведено нарахування за спожиту відповідачем необліковану електроенергію в загальній сумі 46 291,80 грн.
В судове засідання 19.10.2020 представник відповідача з`явився. Позовні вимоги заперечує з підстав наведених у відзиві на позовну заяву. Так, на думку відповідача, Акт про порушення №035087 від 10.04.2020р. та протокольне рішення №035087-а від 24.04.2020р., є незаконними, оскільки всупереч приписам п.6.41. Правил користування електричною енергією (надалі ПКЕЕ) та п.п. 4.4. Договору контрольний огляд лічильників проведено позивачем за позовом у присутності особи, яка не була представником споживача, а перебуває із споживачем у трудових відносинах.
Відповідач заперечує сам факт вчинення будь-якого порушення ПКЕЕ.
Встановлені на прилади обліку пристрої зовнішнього впливу позивачем не вилучено, дослідження таких приладів не проводилось, не встановлено, що це за пристрій та яким чином його встановлено, чи можливим було встановлення такого пристрою поза межами приміщень відповідача.
Відповідач вважає, що факт втручання споживача у роботу приладу обліку має підтверджуватись відповідною експертизою.
Крім того, відповідач зазначає, що має місце невідповідність вимогам законодавства зміст акту про порушення №035087 від 10 квітня 2020 року: в акті зазначено інформацію, яка не відповідає дійсності, а саме дані, необхідні та достатні для визначення обсягу недоврахованої електричної енергії та/або суми завданих споживачем збитків.
На думку відповідача, визначення обсягів спожитої електричної енергії позивачем проведено неправомірно, так як згідно акта про порушення від 10.04.2020р. у представників відповідача були відсутні будь-які паспортні дані електрообладнання.
Позивач у відповіді на відзив, зазначив, що 10 квітня 2020 року при перевірці на об`єкті відповідача за адресою: м. Львів, вул. Кривоноса, 3-Б, представниками ПрАТ Львівобленерго було виявлене порушення Правил роздрібного ринку електричної енергії (далі - ПРРЕЕ), про що на місці складено акт про порушення № 035087 від 10.04.2020 р. Актом зафіксоване порушення: самовільне підключення електроустановок, струмоприймачів до електричної мережі оператора системи без порушення схеми обліку (п.8.4.2, п.5.5.5., п.7.6., н.8.2.4, п.8.2.5 ПРРЕЕ). Акт складений за участю трьох представників оператора системи: ОСОБА_1 , ОСОБА_2 і ОСОБА_3 та представника споживача - Малиць С.Р., який акт підписав без зауважень та заперечень щодо недообліку електричної енергії та йому було наручно надано акт про порушення №035087 від 10.04.2020 року та повідомлено про виклик представника ТзОВ Простір Плюс на засідання комісії оператора системи з розгляду складеного акта про порушення ПРРЕЕ на 24.04.2020 року за адресою: м. Львів, вул. Героїв УПА, 23, о 10.00 год.
Засідання комісії відбулося 24 квітня 2020 року Львівських МЕМ ПрАТ Львівобленерго з розгляду акту про порушення № 035087 від 10.04.2020 р., за результатами розгляду якого, комісією прийнято протокольне рішення №035087-а, відповідно до якого відповідачу проведено нарахування обсягу та вартості необлікованої електричної енергії та збитків за період з дати проведення останнього контрольного огляду засобів обліку (05.03.2020р.) по дату складання Акта про порушення (10.04.2020 р.) виходячи з дозволеної потужності (Рдоз=30кВт) режиму роботи електрообладнання згідно договору, та нараховано - 15 552 кВт год. необлікованої електричної енергії. Оскільки на час розгляду комісією акту про порушення ПЕК Укренерго не оприлюднено ціни купівлі електричної енергії на балансуючому ринку електричної енергії за період порушення обліку, що і не дало можливості визначити остаточну вартість необлікованої електроенергії на засіданні комісії.
Позивач зазначає, що аргументи відповідача викладені у відзиві, не спростовують доводів позовної заяви, а тому його думку, факт порушення споживачем ПРРЕЕ належним чином зафіксований, відповідальність за дотримання ПРРЕЕ в частині виявленого порушення, несе споживач, відтак, позовні вимоги ПрАТ Львівобленерго просить задоволити повністю.
У судовому засіданні 19.10.2020 оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Суд, заслухавши прокурора та представника позивача, присутнього у судовому засіданні, дослідивши матеріали справи та оцінивши докази в їх сукупності, встановив наступне:
Між ПАТ Львівобленерго (перейменоване у ПрАТ Львівобленергозгідно з рішенням загальних зборів акціонерів від 13.04.2017 р. та відповідно до вимог Закону України Про акціонерні товариства ) та ТзОВ Простір Плюс 16.02.2016 р. укладено договір про постачання електричної енергії № 53948 з додатками.
Відповідно до Додатку №9 до Договору про постачання, визначено перелік об`єктів і точок комерційного обліку, а саме: 1. нежитлове приміщення за адресою: м. Львів, вул. Кривоноса, 3-б.
Відповідно до завдання на припинення (обмеження) електроживлення споживача №949587/46 від 13.02.2020 року, 13.02.2020 року споживачу ТзОВ Простір Плюс за адресою: м. Львів, вул. Кривоноса, 3-б було припинено електроживлення, у зв`язку із заборгованістю в сумі 4 333,36 грн (рахунок за електричну енергію №303512/1953167-1 за грудень 2019 року) та складено акт про пломбування та відповідальність за збереження пломб при вимкненні споживача, згідно якого пломби на збереження прийняв споживач.
При перевірці на об`єкті відповідача за адресою: м. Львів, вул. Кривоноса, 3-б, 10 квітня 2020 року представниками ПрАТ Львівобленерго було виявлене порушення Правил роздрібного ринку електричної енергії (далі - ПРРЕЕ), про що на місці складено акт про порушення № 035087 від 10.04.2020р., в якому зазначено, що перевіркою встановлено самовільне підключення електроустановок, струмоприймачів до електричної мережі без порушення схеми обліку, п.8.4.2, П.5.5.5., п.2.3.3, п. 7.6, п.8.2.4, п.8.2.5 ПРРЕЕ за адресою: м. Львів, вул. Кривоноса, 3 б. Відсутня пломба А024636, встановлена на ввідному автоматичному вимикачі у вимкненому стані.
Акт складений за участю трьох представників оператора системи: ОСОБА_1 , ОСОБА_2 і ОСОБА_3 та представника споживача - Малиць С.Р., який акт підписав без зауважень та заперечень щодо недообліку електричної енергії і якому йому було наручно надано акт про порушення №035087 від 10.04.2020 року та повідомлено про виклик представника ТзОВ Простір Плюс на засідання комісії оператора системи з розгляду складеного акта про порушення ПРРЕЕ на 24.04.2020 року за адресою : м. Львів, вул. Героїв У ПА, 23, о 10.00 год.
Засідання комісії відбулося 24 квітня 2020 року Львівських МЕМ ПрАТ Львівобленерго з розгляду актів про порушення. За результатами розгляду акту про порушення №035087 від 10.04.2020 року, комісією прийнято протокольне рішення №035087-а, відповідно до якого відповідачу проведено нарахування обсягу та вартості необлікованої електричної енергії та збитків за період з дати проведення останнього контрольного огляду засобів обліку (05.03.2020р.) по дату складання Акта про порушення (10.04.2020 р.) виходячи з дозволеної потужності (Рдоз=30кВт) режиму роботи електрообладнання згідно договору, та нараховано - 15 552 кВт год необлікованої електричної енергії.
Листом №203-07-1606 від 27.04.2020 року, було надіслано протокол №035087-а засідання комісії ЛМЕМ ПрАТ Львівобленерго з розгляду актів про порушення від 24.04.2020 року ТзОВ Простір Плюс .
Листом №203-07-1815 від 15.05.2020 року, відповідачу надіслано поштою рахунок №32-035087-а від 15.05.2020 року для оплати вартості необлікованої електричної енергії та/або збитки згідно акта про порушення №035087 від 10.04.2020 року, на суму 46 291,80 грн, після оприлюднення НЕК Укренерго ціни купівлі електричної енергії на балансуючому ринку електричної енергії.
Вказана заборгованість на момент прийняття рішення у даній справі відповідачем не сплачена.
Відтак, позивач звернувся до суду з позовом про стягнення з ТзОВ Простір Плюс 46 291,80 грн вартості необлікованої електричної енергії.
Проаналізувавши всі обставини та матеріали справи, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими, а тому підлягають до задоволення.
При ухваленні рішення, суд виходив з наступного.
Відповідно до вимог Закону України Про ринок електричної енергії та на підставі ліцензії на право провадження господарської діяльності з розподілу електричної енергії, виданої постановою НКРЕКП від 23.11.2018 №1479, з 01.01.2019 ПрАТ Львівобленерго виконує функцію оператора системи розподілу (ОСР) на території Львівської області. Оператор системи розподілу - юридична особа, відповідальна за безпечну, надійну та ефективну експлуатацію, технічне обслуговування та розвиток системи розподілу і забезпечення довгострокової спроможності системи розподілу щодо задоволення обґрунтованого попиту на розподіл електричної енергії з урахуванням вимог щодо охорони навколишнього природного середовища та забезпечення енергоефективності (п. 56 ч. 1 ст. 1 Закону України Про ринок електричної енергії .
Відносини сторін регулюються Законом України Про ринок електричної енергії , Правилами роздрібного ринку електричної енергії (затв. Постановою НКРЕКП №312 від 14.03.2018, договором про постачання електричної енергії №53948 від 16.02.2016, публічним договором споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії.
Відповідно до положень постанови НКРЕКП від 14.03.2018 №312 укладення договорів між споживачами та іншими учасниками роздрібного ринку електричної енергії здійснюється шляхом приєднання споживачів до публічних договорів приєднання шляхом подання заяви - приєднання (п. 2 постанови).
Статтею 26 Закону України Про електроенергетику визначено, що споживання енергії можливе лише на підставі договору з енергопостачальником. Споживач енергії зобов`язаний додержуватись вимог нормативно-технічних документів та договору про постачання енергії. Споживач енергії несе відповідальність за порушення умов договору з енергопостачальником та правил користування електричною і тепловою енергією та виконання приписів державних інспекцій з енергетичного нагляду за режимами споживання електричної та теплової енергії згідно із законодавством України. Правила користування електричною і тепловою енергією для населення затверджуються Кабінетом Міністрів України.
Згідно зі ст. 27 Закону України Про електроенергетику правопорушення в електроенергетиці тягне за собою встановлену законодавством України цивільну, адміністративну і кримінальну відповідальність. Правопорушеннями в електроенергетиці є:
- порушення вимог нормативно-правових актів, нормативно-технічних документів, нормативних документів з питань технічної експлуатації електричних станцій і мереж, енергетичного обладнання і мереж суб`єктів електроенергетики та споживачів енергії, виготовлення, монтажу, налагодження та випробування енергоустановок і мереж, виконання проектних робіт на енергоустановках і мережах;
- крадіжка електричної і теплової енергії, самовільне підключення до об`єктів електроенергетики і споживання енергії без приладів обліку;
- пошкодження приладів обліку;
- розкомплектування та пошкодження об`єктів електроенергетики, розкрадання майна цих об`єктів;
- створення перешкод у здійсненні державного енергетичного нагляду та у виконанні робіт, пов`язаних з обслуговуванням об`єктів електроенергетики;
- порушення правил охорони електричних мереж;
- порушення правил користування енергією; дії, які перешкоджають оперативному персоналу та посадовим особам об`єктів електроенергетики виконувати свої службові обов`язки;
- незабезпечення енергією споживачів, що не допускають порушень своїх обов`язків перед енергопостачальниками;
- припинення або обмеження електропостачання навчального закладу незалежно від форми власності протягом навчального року.
Пунктом 1.2.1. Правил роздрібного ринку електричної енергії, які поширюють дію на спірні правовідносини, визначено, що на роздрібному ринку електричної енергії споживання та використання електричної енергії для потреб електроустановки споживача здійснюється за умови забезпечення розподілу/передачі та продажу (постачання) електричної енергії на підставі договорів про розподіл/передачу, постачання електричної енергії, надання послуг комерційного обліку, які укладаються відповідно до цих Правил, Кодексу системи передачі, Кодексу систем розподілу та Кодексу комерційного обліку.
Відповідно до п. 2.3.4. ПРРЕЕ відповідальність за збереження і цілісність засобів комерційного обліку електричної енергії та пломб (відбитків їх тавр) відповідно до акта про пломбування покладається на власника (користувача) електроустановки або організацію, на території (у приміщенні) якої вони встановлені. Відповідальним за експлуатацію та технічний стан засобів (вузлів) вимірювальної техніки є їх власник. Планова заміна, у тому числі на виконання вимог нормативно-правових актів, технічна підтримка та обслуговування розрахункових засобів вимірювальної техніки електричної енергії здійснюються постачальником послуг комерційного обліку за договором про надання послуг комерційного обліку, який укладається між споживачем та постачальником послуг комерційного обліку відповідно до Кодексу комерційного обліку.
Пунктом 5.5.5. ПРРЕЕ визначено обов`язки споживача електричної енергії, якими, зокрема, є: 1) користуватися електричною енергією виключно на підставі договору (договорів); 2) сплачувати за електричну енергію та надані йому послуги відповідно до укладених договорів; 4) здійснювати оплату рахунків, виставлених на підставі актів про порушення цих Правил та умов договору; 8) забезпечувати збереження і цілісність установлених на його території та/або об`єкті (у його приміщенні) розрахункових засобів комерційного обліку електричної енергії та пломб (відбитків їх тавр) відповідно до акта про пломбування; 12) забезпечувати доступ представникам оператора системи (після пред`явлення ними службових посвідчень) до об`єкта споживача для проведення технічної перевірки засобу комерційного обліку (засобів вимірювальної техніки), електроустановок та електропроводки, вимірювання показників якості електричної енергії, контролю за рівнем споживання електричної енергії, а також для виконання відключення та обмеження споживання електричної енергії споживачу (субспоживачу) відповідно до встановленого цими Правилами порядку та виконувати їх обґрунтовані письмові вимоги щодо усунення виявлених порушень, якщо це обумовлено умовами договору; 13) забезпечити безперешкодний доступ представникам постачальника послуг комерційного обліку, електропостачальника та/або оператора системи (після пред`явлення ними службових посвідчень) до розрахункових засобів комерційного обліку електричної енергії, що встановлені на об`єктах споживача, для візуального або автоматизованого зняття показів розрахункових засобів комерційного обліку; 19) своєчасно вживати відповідних заходів для усунення виявлених порушень; 20) не допускати безоблікового користування електричною енергією від технологічних електричних мереж споживача, а також відшкодовувати збитки, завдані оператору системи та/або споживачу (основному споживачу), у разі виявлення безоблікового користування електричною енергією від технологічних електричних мереж споживача.
Згідно п. 1.1.2. ПРРЕЕ у цих Правилах терміни вживаються в таких значеннях: споживач електричної енергії - фізична особа, у тому числі фізична особа - підприємець, або юридична особа, що купує електричну енергію для власного споживання; акт про порушення - документ установленої форми, який складається для фіксації факту порушення споживачем цих Правил та який є підставою для визначення обсягу та вартості необлікованої електричної енергії.
Відповідно абз.3 п.1.1.2 ПРРЕЕ, акт про порушення - документ установленої форми, який складається для фіксації факту порушення на об`єкті споживача цих Правил та який є підставою для визначення обсягу та вартості необлікованої електричної енергії.
Відповідно до абз.33 п.1.1.2 ПРРЕЕ, необлікована електрично енергія - обсяг електричної енергії, використаний споживачем або переданий транзитом в електромережі, що належать іншим власникам електричних мереж, але не врахований розрахунковими засобами комерційного обліку або врахований неправильно.
Відповідно до п. 3 п.п. 5.1.1 ПРРЕЕ оператор системи має право проводити (за пред`явленням представником службового посвідчення) обстеження електроустановок споживачів щодо виявлення споживання електричної енергії поза засобами вимірювання та інших порушень, що викликають неправильне вимірювання обсягів споживання електричної енергії.
Згідно з п. 8.2.4. ПРРЕЕ у разі виявлення представниками оператора системи пошкоджень чи зриву пломб та/або індикаторів, установлених у місцях, указаних в акті про пломбування, або пошкоджень відбитків тавр на цих пломбах, пошкодження розрахункових засобів вимірювальної техніки, явних ознак втручання в параметри розрахункових засобів вимірювальної техніки з метою зміни їх показів, самовільних підключень до електричних мереж розрахунок обсягу електричної енергії, який підлягає оплаті, здійснюється відповідно до методики визначення обсягу та вартості необлікованої електричної енергії, затвердженої Регулятором.
У разі виявлення під час контрольного огляду або технічної перевірки уповноваженим представником оператора системи, від якого споживач одержує електричну енергію, порушень цих Правил, у тому числі фактів розкрадання електричної енергії, на місці виявлення порушення у присутності споживача або представника споживача оформлюється акт про порушення (п. 8.2.5. ПРРЕЕ).
В акті про порушення мають бути зазначені зміст виявленого порушення з посиланням на відповідні пункти цих Правил або методики визначення обсягу та вартості необлікованої електричної енергії, затвердженої Регулятором, та вихідні дані, необхідні для визначення обсягу необлікованої електричної енергії та/або суми завданих споживачем збитків. За необхідності в акті зазначаються заходи, яких необхідно вжити для усунення допущених порушень. Акт про порушення складається у двох примірниках, один з яких передається або надсилається споживачеві. Акт про порушення підписується представником оператора системи та споживачем або представником споживача.
Споживач має право подати пояснення і зауваження щодо змісту акта про порушення та викласти мотиви своєї відмови від його підписання, які зазначаються в акті про порушення або надаються (надсилаються) оператору системи окремим письмовим повідомленням.
Як вбачається з матеріалів справи, 10.04.2020 представниками позивача в присутності представника відповідача - Малиць С.Р. була проведена перевірка об`єкта за адресою: м. Львів, вул. Кривоноса, 3-Б, за наслідками якої був складений Акт про порушення №035087 від 10.04.2020, яким встановлено порушення споживачем підпункту 5 пункту 8.4.2 Правил роздрібного ринку електричної енергії, а саме - самовільне підключення електроустановок до електричної мережі Приватного акціонерного товариства Львівобленерго після відключення. Відсутня пломба А024636, встановлена на ввідному автоматичному вимикачі у вимкненому стані.
Акт про порушення №035087 від 10.04.2020 підписано представником споживача - Малиць С.Р. без додаткових пояснень, зауважень чи заперечень.
Згідно п. 1.1.2 ПРРЕЕ акт про порушення - документ установленої форми, який складається для фіксації факту порушення споживачем цих Правил та який є підставою для визначення обсягу та вартості необлікованої електричної енергії.
Акт про порушення №035087 від 10.04.2020 відповідає вимогам п. 8.2.5 ПРРЕЕ та був підписаний уповноваженими представниками ПАТ Львівобленерго ОСОБА_1 , ОСОБА_2 і ОСОБА_3 та представником споживача - Малиць С.Р., відтак є таким, що складений відповідно до вимог закону та вважаться дійним.
Згідно з п. 8.2.6. ПРРЕЕ на підставі акта про порушення уповноваженими представниками оператора системи під час засідань комісії з розгляду актів про порушення визначаються обсяг необлікованої електричної енергії та сума завданих споживачем збитків. Комісія з розгляду актів про порушення створюється оператором системи і має складатися не менше ніж з 3 уповноважених представників оператора системи. Споживач має право бути присутнім на засіданні комісії з розгляду актів про порушення. Споживач має бути повідомлений оператором системи про місце, час і дату засідання комісії не пізніше ніж за 7 календарних днів до призначеної дати засідання. Рішення комісії оформлюється протоколом, копія якого видається споживачу. У разі причетності споживача до порушення цих Правил у протоколі зазначаються відомості щодо обсягу та вартості необлікованої електричної енергії. В такому разі разом з протоколом споживачу надаються розрахунок обсягу та вартості необлікованої електричної енергії з посиланням на відповідні пункти методики визначення обсягу та вартості необлікованої електричної енергії, затвердженої Регулятором, та розрахункові документи для оплати необлікованої електричної енергії та/або збитків.
Як вбачається із п. 11 акту про порушення №035087 від 10.04.2020 відповідач був належним чином повідомлений про місце, час і дату засідання комісії з розгляду актів про порушення, що підтверджується підписом представника споживача - Малиць С.Р. у даному пункті.
Відповідно до Протоколу №035087-а від 24.04.2020 засідання комісії по розгляду акта про порушення №035087 від 10.04.2020 було вирішено провести нарахування згідно з п. 8.4.10 за формулою, яка застосовується у разі виявлення споживача порушень, зазначених у підпунктах 1-5 пункту 8.4.2ПРРЕЕ. Відповідачу проведено нарахування обсягу та вартості необлікованої електричної енергії та збитків за період з дати проведення останнього контрольного огляду засобів обліку (05.03.2020р.) по дату складання Акта про порушення (10.04.2020 р.) виходячи з дозволеної потужності (Рдоз=30кВт) режиму роботи електрообладнання згідно договору, та нараховано - 15 552 кВт год необлікованої електричної енергії.
Протокол №035087-а засідання комісії ЛМЕМ ПрАТ Львівобленерго з розгляду актів порушення від 24.04.2020 за актом про порушення №03587 від 10.04.2020 надіслано відповідачу супровідний листом від 27.04.2020 №203-07-1606.
Відповідач заперечує щодо факту вчинення будь - якого порушення ПКЕЕ та зазначає що факт втручання споживача у роботу приладу обліку має підтверджувати відповідною експертизою та що присутня особа при перевірці не мала права представляти відповідача.
Вказані заперечення не відповідають дійсним обставинам справи зважаючи на наступне.
Пунктом 3.3. ПРРЕЕ передбачено, що відповідальність за збереження і цілісність розрахункових засобів обліку електричної енергії та пломб (відбитків їх тавр) відповідно до акта про пломбування покладається на власника (користувача) електроустановки або організацію, на території (у приміщенні) якої вони встановлені.
Згідно з розділом 10 ПКЕЕ споживач зобов`язаний: забезпечувати належний технічний стан та безпечну експлуатацію своїх електроустановок; не допускати безоблікового користування електроенергією від технологічних електричних мереж споживача (внутрішньобудинкових мереж); оперативно повідомляти щодо виявлення безоблікового користування електроенергією від технологічних електричних мереж споживача.
У разі виявлення представниками електропередавальної організації або представниками постачальника електричної енергії пошкоджень чи зриву пломб, установлених у місцях, указаних в акті про пломбування, або пошкоджень відбитків тавр на цих пломбах, пошкодження розрахункових засобів обліку, явних ознак втручання в параметри розрахункових засобів (систем) обліку з метою зміни їх показів перерахунок обсягу електричної енергії, який підлягає оплаті, здійснюється відповідно до Методики (пункт 6.40 ПРРЕЕ).
У разі виявлення під час контрольного огляду або технічної перевірки уповноваженим представником постачальника електричної енергії, від якого споживач одержує електричну енергію, або електропередавальної організації порушень цих Правил або умов договору на місці виявлення порушення у присутності представника споживача оформляється акт порушень. В акті мають бути зазначені зміст виявленого порушення із посиланням на відповідні пункти цих Правил та вихідні дані, необхідні та достатні для визначення обсягу недоврахованої електричної енергії та/або суми завданих споживачем збитків. За необхідності в акті зазначаються заходи, яких необхідно вжити для усунення допущених порушень (пункт 6.41 ПРРЕЕ).
Відповідно до п.8.2.4. ПРРЕЕ, у разі виявлення представниками оператора системи пошкоджень чи зриву пломб та/або індикаторів, установлених у місцях, указаних в акті про пломбування, або пошкоджень відбитків тавр на цих пломбах, пошкодження розрахункових засобів вимірювальної техніки, явних ознак втручання в параметри розрахункових засобів вимірювальної техніки з метою зміни їх показів, самовільних підключень до електричних мереж розрахунок обсягу електричної енергії, який підлягає оплаті, здійснюється відповідно до порядку, визначеного главою 8.4 цього розділу.
Відповідно до п.8.2.5.ПРРЕЕ, у разі виявлення під час контрольного огляду або технічної перевірки уповноваженим представником оператора системи, від якого споживач одержує електричну енергію, порушень цих Правил, у тому числі фактів безоблікового споживання електричної енергії, на місці виявлення порушення у присутності споживача (представника споживача) або іншої особи, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки (за умови посвідчення цієї особи), оформлюється акт про порушення згідно з формою, наведеною в додатку 8 до цих Правил.
Споживачі, представники оператора системи, інші особи, присутні при перевірці, під час здійснення перевірки електроустановок мають право здійснювати фото- та відеозйомку для фіксації виявлених порушень та/або відмови споживача (представника споживача або іншої особи, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки) підписувати акт про порушення, про що зазначається в акті про порушення.
В акті про порушення заповнюються всі графи та рядки без пропусків. Виправлення чи підчищення не допускаються. Текст повинен бути однозначним, без можливості подвійного тлумачення.
В акті зазначаються заходи, яких було вжито або яких необхідно вжити для усунення допущених порушень.
Акт про порушення складається у двох примірниках, один з яких передається або надсилається споживачеві.
Акт про порушення підписується представником (представниками) оператора системи. який (які) брали участь у перевірці, та споживачем (представником споживача) або іншою особою, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки (за умови посвідчення цієї особи).
У разі відмови споживача (представника споживача або іншої особи, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки) підписати акт про порушення в ньому робиться запис про відмову. У цьому разі акт про порушення вважається дійсним, якщо його підписали більше одного уповноваженого представника оператора системи та незаінтересована особа (представник житлово- експлуатаційної організації, балансоутримувача або управителя будинку, виборна особа будинкового, вуличного, квартального чи іншого органу самоорганізації населення або представник органу місцевого самоврядування, інший споживач тощо) за умови посвідчення цієї особи або більше одного уповноваженого представника оператора системи, а відмова споживача (представника споживача або іншої особи, яка допустила представників опера гора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки) підписувати акт про порушення підтверджується відеозйомкою.
До акта про порушення сторонами можуть бути додані пояснення, зауваження та докази, перелік яких (за наявності) зазначається в цьому акті.
Представники оператора системи перед складанням акта про порушення зобов`язані повідомити споживача про його право внести пояснення та зауваження до акта, викласти мотиви своєї відмови від його підписання або підписати його без зауважень.
Як встановлено судом, даний акт про порушення підписаний без зауважень в матеріалах справи відсутні докази оскарження відповідачем Акту про порушення №035087 від 10.04.2020 та рішення комісії з його розгляду, що оформлено протоколом №03587-авід 24.04.2020 в судовому порядку.
Листом №203-07-1815 від 15.05.2020 року, відповідачу надіслано поштою рахунок №32-035087-а від 15.05.2020 року для оплати вартості необлікованої електричної енергії та/або збитки згідно акта про порушення №035087 від 10.04.2020 року, на суму 46 291,80 грн, після оприлюднення НЕК Укренерго ціни купівлі електричної енергії на балансуючому ринку електричної енергії.
Супровідним листом вих. №203-07-1815 від 15.05.2020 позивачем було надіслано відповідачу документи на оплату вартості необлікованої електричної енергії та/або збитків за актом про порушення №03587 від 10.04.2020.
За змістом п. 8.2.7. ПРРЕЕ кошти за необліковану електричну енергію та суми збитків перераховуються споживачем на поточний рахунок оператора системи. Споживач має оплатити розрахункові документи за необліковану електричну енергію протягом 30 календарних днів від дня отримання рахунка (у випадку неотримання споживачем рахунка у поштовому відділенні упродовж 5 робочих днів з дня надходження рахунка до поштового відділення споживача рахунок вважається отриманим споживачем на 5 робочий день). У разі незгоди споживача з фактом безоблікового споживання електричної енергії та відмови від сплати вартості необлікованої електричної енергії оператор системи звертається з позовом до суду для підтвердження факту безоблікового споживання електричної енергії та стягнення вартості необлікованої електричної енергії. Спірні питання, які виникають між сторонами при складанні акта про порушення та/або визначенні обсягу та вартості необлікованої електричної енергії, вирішуються Регулятором, центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізацію державної політики в електроенергетичному комплексі, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері нагляду (контролю) в галузі електроенергетики відповідно до компетенції, енергетичним омбудсменом та/або судом. Якщо судом прийнято рішення, яким спростовано факт безоблікового споживання електричної енергії споживачем та/або відмовлено оператору системи в задоволенні позову щодо стягнення зі споживача вартості необлікованої електричної енергії, розрахованої на підставі акта про порушення, та за умови набрання рішенням суду законної сили оператор системи скасовує відповідний акт про порушення.
Враховуючи дату одержання Товариством з обмеженою відповідальністю Простір Плюс рахунку за необліковану електричну енергію - 18.05.2020, у відповідності до п. 8.2.7. ПРРЕЕ відповідач повинен був сплатити Приватному акціонерному товариству Львівобленерго кошти у розмірі 46 576,50 грн до 10.06.2020 включно.
Нарахування проведено відповідно до Правил роздрібного ринку електричної енергії, які затверджені постановою НКРЕКП від 14.03.2018 №312. У випадку, виявлення у споживача порушень, зазначених в підпунктах 6-8 п. 8.4.2 ПРРЕЕ, а сааме: самовільне підключення електроустановок, струмоприймачів до електричної мережі оператора системи з порушенням схеми обліку, де величина розрахункового добового обсягу споживання електроенергії протягом робочого часу відповідає п. 8.4.12 ПРРЕЕ.
Частинами першою-третьою статті 193 Господарського кодексу України передбачено, що суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться. До виконання господарських договорів застосовуються відповідні положення Цивільного кодексу України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна вжити усіх заходів, необхідних для належного виконання нею зобов`язання, враховуючи інтереси другої сторони та забезпечення загальногосподарського інтересу. Порушення зобов`язань є підставою для застосування господарських санкцій, передбачених цим Кодексом, іншими законами або договором.
Положення статті 610 Цивільного кодексу України передбачають, що порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).
Пунктом 72 постанови Великої Палати Верховного Суду від 14.01.2020 у справі №910/17955/17 роз`яснено, що нарахування за недовраховану електроенергію є платою за поставлену електричну енергію. Розмір нарахування за недовраховану електроенергію визначається згідно із ПКЕЕ та відповідно до Методики за встановленими нею формулами.
Оскільки, електроенергія споживачу фактично поставлена, і така спожита споживачем, але внаслідок порушення вимог ПРРЕЕ мав місце недооблік електричної енергії, то вартість недооблікованої електричної енергії повинна бути відшкодована споживачем.
Однак, матеріали справи не містять доказів відшкодування відповідачем вартості недооблікованої електричної енергії в розмірі 46 576,50 грн.
З огляду на зазначене, аргументи відповідача, викладені у відзиві, не спростовують доводів позовної заяви, відтак, на думку суду порушення споживачем ПРРЕЕ зафіксоване належним чином, відповідальність за дотримання ПРРЕЕ в частині виявленого порушення, несе споживач.
Зважаючи на наведене, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позову.
Європейський суд з прав людини у рішенні від 10.02.2010 у справі Серявін та інші проти України зауважив, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях, зокрема, судів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожний аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною залежно від характеру рішення.
Згідно з частинами 2, 3, 4 статті 13 Господарського процесуального кодексу України учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом. Кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи не вчиненням нею процесуальних дій.
Частиною 1 статті 74 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.
Відповідно до статті 76 Господарського процесуального кодексу України обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
Статтею 86 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Відповідно до статті 129 Господарського процесуального кодексу України судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволений позовних вимог. Отже, судовий збір покладається на відповідача в розмірі 2102,00 грн.
З огляду на викладене, виходячи з положень чинного законодавства України, матеріалів та обставин справи, враховуючи практику застосування законодавства вищими судовими інстанціями, керуючись статтями 10, 12, 20, 73, 74, 75, 76, 79, 123, 129, 232, 233, 236, 237, 238 Господарського процесуального кодексу України, суд
В И Р І Ш И В:
1. Позовні вимоги задовольнити.
2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю Простір Плюс (юридична адреса: 79034, м. Львів, вул. Литвиненка, 3; код ЄДРПОУ: 38008336,) на користь Приватного акціонерного товариства Львівобленерго (юридична адреса: 79026, м. Львів, вул. Козельницька, 3; код ЄДРПОУ: 00131587) 46 291,80 грн вартості необлікованої електричної енергії та 2102 грн судового збору.
Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
Рішення господарського суду може бути оскаржене до Західного апеляційного господарського суду в порядку та строки передбачені розділом ЙV Господарського процесуального кодексу України.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повний текст рішення виготовлений та підписаний 26.10.2020.
Суддя Н.Є. Березяк
Суд | Господарський суд Львівської області |
Дата ухвалення рішення | 19.10.2020 |
Оприлюднено | 28.10.2020 |
Номер документу | 92470779 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Львівської області
Березяк Н.Є.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні