ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
20 жовтня 2020 р.м. ХерсонСправа № 540/2033/20 Херсонський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Гомельчука С.В., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Херсонського обласного військового комісаріату до Генічеської районної державної адміністрації, третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - ІНФОРМАЦІЯ_1 про скасування запису та зобов`язання вчинити певні дії,
встановив:
ІНФОРМАЦІЯ_2 (далі позивач, ІНФОРМАЦІЯ_3 ) звернувся до суду з позовом до Генічеської районної державної адміністрації (далі відповідач, Генічеська РДА), третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - ІНФОРМАЦІЯ_1 (далі третя особа, Генічеський РВК), у якому просить:
- скасувати запис 1 487 176 0000 001229 про включення відомостей про Генічеський РВК (код ЄДРПОУ - 09694659) до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємці в та громадських формувань, внесений 21.02.2014 року;
- зобов`язати Генічеську РДА вчинити дії щодо виключення запису 1 487 176 0000 001229, яким включено 21.02.2014 року відомості про Генічеський районний військовий комісаріат (код ЄДРПОУ - НОМЕР_1 ) до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
В обґрунтування заявлених позовних вимог позивач посилається на те, що 21.02.2014 року державним реєстратором Генічеської РДА внесено відомості про Генічеський РВК до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (запис №14871760000001229). Позивач стверджує, що включення даних районного комісаріату до Реєстру суперечить вимогам Положення, затвердженого постановою КМУ від 22.01.1996 року №118, наказу Міноборони від 30.12.2011 року №856дск, Інструкції, затвердженої наказом Міноборони від 24.01.2018 року №24, так як означені відомості є державною таємницею та не можуть перебувати у вільному доступі. На запити Херсонського ОВК були надані роз`яснення начальника відділу регіонального розвитку Генічеської РДА, де повідомлено, що державний реєстратор, яким проведено спірний запис до Реєстру, не перебував у трудових відносинах з Управлінням економічного розвитку Генічеської РДА, тому скасування відповідного запису не входить до компетенції державного реєстратора відповідача. На підставі викладеного, просить суд задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.
Ухвалою суду від 04.08.2020 року позовну заяву залишено без руху, надано позивачу строк для усунення недоліків. Позивач усунув недоліки заяви.
Ухвалою суду від 18.08.2020 року провадження у справі відкрито, вирішено здійснювати її розгляд за правилами спрощеного позовного провадження, призначено судове засідання на 15.09.2020 року.
За клопотання позивача розгляд справи відкладено на 13.10.2020 року.
У судове засідання сторони не з`явились.
Відповідач просив здійснювати розгляд справи без участі його представника.
Позивач та третя особа ніяких заяв та/або клопотань з приводу неявки своїх представників не подавали, проте були належним чином повідомлені про дату, час і місце розгляду справи, що підтверджується наявними у матеріалах справи доказами.
Відповідач не скористався своїм правом на подання відзиву, у зв`язку із чим, згідно приписів ч. 6 ст. 162 КАС України, суд вирішуватиме справу за наявними матеріалами.
Дослідивши матеріали справи, вивчивши позовну заяву та відзив на неї, суд встановив наступні фактичні обставини.
За даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, відомості про Генічеський районний військовий комісаріат (код ЄДРПОУ 09694659) включені 21.02.2014 року за №14871760000001229 з відміткою про те, що свідоцтво про державну реєстрацію недійсне.
31.03.2020 року Херсонський ОВК звернувся до державного реєстратора Управління економічного розвитку Генічеської РДА щодо можливості виключення відомостей з Єдиного державного реєстру, на що була отримана відповідь від 20.05.2020 року вих. №302/03.101/03.02.13, де зазначалось, що порушене питання щодо виключення відомостей про Генічеський РВК з реєстру знаходиться поза межами повноважень державного реєстратора.
Не погоджуючись із вказаною відмовою відповідача, позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом.
По суті спірних правовідносин суд зазначає наступне.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відносини, які виникають у сфері державної реєстрації юридичних осіб, а також фізичних осіб-підприємців, регулює Закон України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" від 15.05.2003 року №755-IV (далі - Закон №755, у редакції на час виникнення спірних правовідносин).
Відповідно до ч. 1 ст. 3 Закону №755 дія цього Закону поширюється на державну реєстрацію всіх юридичних осіб незалежно від організаційно-правової форми, форми власності та підпорядкування, їхньої символіки (у випадках, передбачених законом), громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців.
Згідно з ч. 1 ст. 4 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" державна реєстрація базується на таких основних принципах:
1) обов`язковості державної реєстрації в Єдиному державному реєстрі;
2) публічності державної реєстрації в Єдиному державному реєстрі та документів, що стали підставою для її проведення;
3) врегулювання відносин, пов`язаних з державною реєстрацією, та особливостей державної реєстрації виключно цим Законом;
4) державної реєстрації за заявницьким принципом;
6) єдності методології державної реєстрації;
7) об`єктивності, достовірності та повноти відомостей у Єдиному державному реєстрі;
8) внесення відомостей до Єдиного державного реєстру виключно на підставі та відповідно до цього Закону;
9) відкритості та доступності відомостей Єдиного державного реєстру.
Відповідно до ч. 1 ст. 7 Закону №755-IV єдиний державний реєстр створюється з метою забезпечення державних органів та органів місцевого самоврядування, а також учасників цивільного обороту достовірною інформацією про юридичних осіб, громадські формування, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців з Єдиного державного реєстру.
За змістом ч. 1 ст. 25 вказаного Закону державна реєстрація та інші реєстраційні дії проводяться на підставі:
1) документів, що подаються заявником для державної реєстрації;
2) судових рішень, що набрали законної сили та тягнуть за собою зміну відомостей в Єдиному державному реєстрі, а також що надійшли в електронній формі від суду або державної виконавчої служби відповідно до Закону України "Про виконавче провадження", зокрема, щодо скасування реєстраційної дії/запису в Єдиному державному реєстрі;
3) рішень, прийнятих за результатами оскарження в адміністративному порядку відповідно до статті 34 цього Закону.
Наказом Міністерства юстиції України від 18.11.2016 року за №3268/5, відповідно до пунктів 3, 10 Положення про Міністерство юстиції України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України (далі - КМУ) від 02.07.2014 року за №228, та з метою удосконалення форм заяв у сфері державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, затверджено форми заяв у сфері державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (далі - Наказ №3268/5).
Підпунктом 8 п. 1 Наказу №3268/5 затверджено форму №8 заяви про державну реєстрацію припинення юридичної особи в результаті її реорганізації.
Законом визначено вичерпний перелік документів, на підставі яких державним реєстратором проводиться державна реєстрація та інші реєстраційні дії, а також Наказом №3268/5 встановлено відповідну форму заяв у сфері державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, серед яких і форма заяви про державну реєстрацію припинення юридичної особи в результаті її реорганізації.
Одночасно суд зазначає, що скасування реєстраційної дії/запису в Єдиному державному реєстрі у відповідності до п. 2 ч. 1 ст. 25 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань" проводиться на підставі рішення суду, при цьому запис про державну реєстрацію припинення юридичної особи в результаті її реорганізації здійснюється на підставі документів, визначених ч. 14 ст. 17 вказаного Закону.
У зв`язку із вищенаведеним, така форма звернення позивача як лист не відповідає формі заяви про державну реєстрацію припинення юридичної особи в результаті її реорганізації, затвердженої Наказом №3268/5 від 18.11.2016 року, тим більше не є документом, на підставі якого державний реєстратор може внести відомості про скасування реєстраційної дії/запису в Єдиному державному реєстрі, що в свою чергу виключає можливість вчинення таких дій.
Пунктом 1 наказу Міністерства юстиції України від 12.04.2012 року за №575/5 "Про тимчасові міжвідомчі спеціальні комісії з питань проведення інвентаризації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців" (далі - Наказ №575/5; чинний станом на момент внесення спірного запису до Реєстру) затверджено Положення про тимчасові міжвідомчі спеціальні комісії з питань проведення інвентаризації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців.
Пунктом 5 Наказу № 575/5 визначено державним реєстраторам юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців забезпечити: включення до Єдиного державного реєстру відомостей про невключених суб`єктів на підставі аналітичної інформації, отриманої від тимчасових міжвідомчих спеціальних комісій з питань проведення інвентаризації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі; подання звітів тимчасовим міжвідомчим спеціальним комісіям з питань проведення інвентаризації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі про завершення процесу включення до Єдиного державного реєстру відомостей, передбачених абзацом другим цього пункту, протягом трьох робочих днів з дня завершення процесу включення.
Згідно абз. 4 п. 4.3 розділу IV Положення про тимчасові міжвідомчі спеціальні комісії з питань проведення інвентаризації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, затвердженого Наказом №575/5, комісія передає узагальнену інформацію про невключених суб`єктів державним реєстраторам за місцезнаходженням юридичних осіб та за місцем проживання фізичних осіб-підприємців для подальшого включення цих відомостей до Єдиного державного реєстру, про що складається акт приймання-передачі у двох примірниках. Узагальнена інформація про невключених суб`єктів може передаватися частинами.
Відповідно до даних Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань "Генічеський районний військовий комісаріат" зареєстрований як державна організація (установа, заклад) записом від 21.02.2014 року за №14871760000001229.
Згідно витягу з ЄДРПОУ станом на 14.09.2020 року за запитом головуючого судді по справі згідно ст. 11 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань» щодо Генічеського районного військового комісаріату, у графі «актуальний стан на фактичну дату та час формування» вказано «зареєстровано, свідоцтво про державну реєстрацію недійсне».
При цьому, у наявному у матеріалах справи клопотанні відповідача від 03.09.2020 року №122, останнім наголошено на тому, що в ЄДРПОУ включені відомості про Генічеський РВК з відміткою про те, що свідоцтво про її державну вважається недійним на підставі відомостей інвентаризації юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців, отриманих у 2014 році у вигляді електронного файлу від Міжвідомчої комісії при Головному територіальному управлінні юстиції Херсонської області.
У зв`язку із вищенаведеним, суд вважає, що позивачем не надано суду доказів спростування правомірності включення державним реєстратором 21.02.2014 року до Єдиного державного реєстру відомостей про Генічеський РВК.
Посилання позивача на те, що запис про реєстрацію позивача в Єдиному реєстрі має бути виключений, оскільки відомості про Генічеський РВК містять державну таємницю, суд дослідивши відхиляє з огляду на таке.
Частиною 1 статті 8 Закону України «Про державну таємницю» від 21.01.1994 року №3855-XII передбачено, що до державної таємниці у порядку, встановленому цим Законом, відноситься інформація, зокрема, у сфері оборони про зміст стратегічних і оперативних планів та інших документів бойового управління, підготовку та проведення військових операцій, стратегічне та мобілізаційне розгортання військ, а також про інші найважливіші показники, які характеризують організацію, чисельність, дислокацію, бойову і мобілізаційну готовність, бойову та іншу військову підготовку, озброєння та матеріально-технічне забезпечення Збройних Сил України та інших військових формувань.
В даному випадку, відомості, які зазначені в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань щодо Генічеського РВК не містять ознак інформації, яка в розумінні ч.1 ст. 8 Закону України «Про державну таємницю», відноситься до державної таємниці.
Вищенаведене свідчить на користь висновку про те, що позовні вимоги є безпідставними та такими, які не підлягають задоволенню.
Частиною 2 статті 2 КАС України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено);5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Згідно з частиною 1 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Відповідно до частини 1 статті 72 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Частиною 2 статті 77 КАС України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Підсумовуючи все вищевикладене, суд приходить до висновку про відсутність правових підстав для задоволення адміністративного позову в цілому.
Враховуючи те, що у задоволенні адміністративного позову ІНФОРМАЦІЯ_4 відмовлено, то розподіл судових витрат згідно ст. 139 КАС України судом не здійснюється.
Керуючись статтями 2, 77, 139, 241, 243-246, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
вирішив:
У задоволенні адміністративного позову ІНФОРМАЦІЯ_5 (код ЄДРПОУ НОМЕР_2 , АДРЕСА_1 ) до Генічеської районної державної адміністрації (код ЄДРПОУ 41084506, 75550, Херсонська обл., м. Генічеськ, вул. Центральна, 5), третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору Генічеського районного військового комісаріату (код ЄДРПОУ НОМЕР_1 , АДРЕСА_2 ) про скасування запису та зобов`язання вчинити певні дії, відмовити повністю.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення, при цьому відповідно до п.п. 15.5 п. 15 розділу VII "Перехідні положення" КАС України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються через суд першої інстанції, який ухвалив відповідне рішення.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Суддя С.В. Гомельчук
кат. 108010100
Суд | Херсонський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.10.2020 |
Оприлюднено | 08.09.2022 |
Номер документу | 92502413 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців |
Адміністративне
Херсонський окружний адміністративний суд
Гомельчук С.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні