ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа № 826/6607/17 Прізвище судді (суддів) першої інстанції: Качур І.А. Суддя-доповідач Шурко О.І.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
29 жовтня 2020 року м. Київ
Шостий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого Шурка О.І.,
суддів Кузьменка В.В., Оксененка О.М.,
при секретарі Коцюбі Т.М.,
розглянувши у письмовому провадженні апеляційні скарги ОСОБА_1 , Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 27 листопада 2019 року у справі за адміністративним позовом ОСОБА_2 до Головного територіального управління юстиції у м. Києві, третя особа: Громадська організація "Українська асоціація студентів" про визнання протиправним та скасування рішення, -
В С Т А Н О В И В :
ОСОБА_2 звернувся до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом до Головного територіального управління юстиції у м. Києві, третя особа: Громадська організація "Українська асоціація студентів" та просив суд:
- визнати протиправними та скасувати рішення про державну реєстрацію змін до установчих документів юридичної особи та внесення змін до відомостей про юридичну особу, що не пов`язані зі змінами в установчих документах від 17.05.2017 щодо всеукраїнської молодіжної громадської організації "Українська асоціація студентського самоврядування" (ЄДРПОУ - 26437272).
Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 27 листопада 2019 року адміністративний позов задоволено повністю.
Не погоджуючись із прийнятим судовим рішенням, ОСОБА_1 та Центральне міжрегіональне управління Міністерства юстиції, кожен окремо, подали апеляційні скарги, в яких просять скасувати його та ухвалити нове, яким відмовити в задоволенні позову повністю.
ОСОБА_1 в своїй апеляційній скарзі зазначає, що не був учасником справи у її розгляді в суді першої інстанції, водночас суд вирішив питання про його права та інтереси. Так, позивачем у даній справі оскаржувалося рішення про державну реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу, яке було прийнято на основі документів, поданих ОСОБА_1 . Даний апелянт вважає, що судом першої інстанції було допущено невідповідність висновків, викладених у судовому рішенні, обставинам справи, та внаслідок неправильного застосування норм матеріального права надано неправильну оцінку цим обставинам.
Центральне міжрегіональне управління Міністерства юстиції в своїй апеляційній скарзі зазначило, що суд першої інстанції не в повному обсязі дослідив обставини справи, застосував норми матеріального права, які не мають відношення до даних правовідносин, та надав невірну правову оцінку діям відповідача щодо прийняття оскаржуваного рішення. Наголосило на тому, що державний реєстратор діяв на підставі, у межах та спосіб, визначений чинним законодавством України.
Позивачем було подано відзиви на апеляційні скарги, за змістом яких вбачається, що дані скарги є безпідставними, їх аргументи спростовуються матеріалами справи, а рішення суду першої інстанції є законним та обґрунтованим, а тому відсутні підстави для його скасування. Детальна позиція позивача міститься в письмових відзивах, які наявні в матеріалах справи.
Дослідивши матеріали справи, колегія суддів приходить до висновку, що апеляційні скарги підлягають задоволенню, виходячи з наступного.
Як встановлено судом та підтверджується матеріалами справи, 17.05.2017 реєстратором Головного територіального управління юстиції у м. Києві, Юзьковою Юлією Олександрівною , прийнято рішення про державну реєстрацію змін до відомостей про громадське об`єднання зі статусом юридичної особи Громадської організації Українська асоціація студентів .
Позивач вважає, що рішення про державну реєстрацію змін до установчих документів юридичної особи та внесення змін до відомостей про юридичну особу, що не пов`язані зі змінами в установчих документах від 17.05.2017, здійснені реєстратором Головного територіального управління юстиції м. Києва, є протиправними і підлягають скасуванню, а тому звернувся до суду з даним позовом.
Відповідно до ч.1 статті 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд апеляційної інстанції зазначає наступне.
Як свідчать матеріали справи, 13.05.2017 згідно опису документів, що надаються юридичною особою державному реєстратору для проведення реєстраційної дії "Внесення змін до відомостей про юридичну особу, що не пов`язані зі змінами в установчих документах" Всеукраїнською (молодіжною громадською організацією "Українська асоціація студентського самоврядування" в особі ОСОБА_1 надано наступні документи:
1) реєстраційна картка на внесення змін до відомостей про юридичну особу, які містяться в державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців;
2) рішення уповноваженого органу управління про зміну керівника або осіб, що обираються (призначаються) до органу управління юридичної особи, або осіб, які мають право вчинити дії від імені юридичної особи без довіреності, у тому числі підписувати договори;
3) реєстр осіб;
4) відомості про керівні органи;
5) квитанція;
6)заяви;
7) документ, що підтверджує правомочність;
8) статут.
Згідно заяви про державну реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань щодо Всеукраїнської молодіжної громадської організації "Українська асоціація студентського самоврядування" вносився наступний перелік змін:
- зміна найменування юридичної особи (повного та/або скороченого);
- зміна місцезнаходження юридичної особи;
- зміна керівника або відомостей про керівника юридичної особи;
- зміна відомостей про членів керівних органів громадського формування;
- зміна інформації для здійснення зв`язку з юридичною особою;
- зміни до установчих документів, які не пов`язані з внесенням змін до відомостей про юридичну особу, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
З матеріалів реєстраційної справи встановлено, що заява про державну реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань підписана ОСОБА_1 (якого в заяві І зазначено як уповноважену особу (за довіреністю чи іншим документом, що підтверджує її повноваження).
Документом, що підтверджують повноваження ОСОБА_1 був протокол Генеральної асамблеї Всеукраїнської молодіжної громадської організації "Українська асоціація студентського самоврядування" від 04.05.2017, в якому зазначено, що ОСОБА_1 надано повноваження на представництва організації для цілей здійснення реєстраційних дій відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань".
Державний реєстратор Управління державної реєстрації Головного територіального управління юстиції у місті Києві Юзькова Ю.О., встановивши, що заява та документи, подані на реєстрацію змін до відомостей про громадську організацію відповідають Конституції України, Законам України Про громадські об`єднання , Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань , Статуту громадської організації, 17.05.2017 прийняла рішення про державну реєстрацію змін до відомостей про громадське об`єднання зі статусом юридичної особи Громадської організації Українська асоціація студентів .
19.05.2017 на адресу Головного територіального управління юстиції у місті Києві надійшло повідомлення про скасування довіреності від імені юридичної особи від 10.05.2017, підписаного ОСОБА_2 , яким повідомлено, що він скасовує усі довіреності на здійснення будь-яких правочинів видані від імені організації в період з 05.07.2016 до 09.05.2017, в тому числі на ім`я ОСОБА_1.
Згідно статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Державна реєстрація юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців на момент вчинення оскаржуваної реєстраційної дії здійснювалася відповідно до Закону України від 15.05.2003 № 755-ІV Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (далі - Закону) та Порядку державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 09.02.2016 № 359/5, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 09 лютого 2016 року за № 200/28330 (далі - Порядок) (в редакціях чинних на момент вчинення оскаржуваної реєстраційної дії).
Відповідно до пункту 4 частини 1 статті 1 Закону державна реєстрація юридичних осіб, громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців (далі - державна реєстрація) - офіційне визнання шляхом засвідчення державою факту створення або припинення юридичної особи, громадського формування, що не має статусу юридичної особи, засвідчення факту наявності відповідного статусу громадського об`єднання, професійної спілки, її організації або об`єднання, політичної партії, організації роботодавців, об`єднань організацій роботодавців та їхньої символіки, засвідчення факту набуття або позбавлення статусу підприємця фізичною особою, зміни відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, про юридичну особу та фізичну особу - підприємця, а також проведення інших реєстраційних дій, передбачених цим Законом.
Частиною 1 статті 3 Закону зазначено, що дія цього Закону поширюється на відносини, що виникають у сфері державної реєстрації юридичних осіб незалежно від організаційно-правової форми, форми власності та підпорядкування, їхньої символіки (у випадках, передбачених законом), громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців.
Згідно частини 2 статті 6 Закону державний реєстратор:
1) приймає документи;
2) перевіряє документи на наявність підстав для зупинення розгляду документів;
3) перевіряє документи на наявність підстав для відмови у державній реєстрації;
4) проводить реєстраційну дію (у тому числі з урахуванням принципу мовчазної згоди) за відсутності підстав для зупинення розгляду документів та відмови у державній реєстрації шляхом внесення запису до Єдиного державного реєстру;
5) веде Єдиний державний реєстр;
6) веде реєстраційні справи;
7) здійснює інші повноваження, передбачені цим Законом.
Відповідно до частини 4 статті 17 Закону для державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі, у тому числі змін до установчих документів юридичної особи, подаються такі документи:
1) заява про державну реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі;
2) примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) рішення уповноваженого органу управління юридичної особи про зміни, що вносяться до Єдиного державного реєстру, крім внесення змін до інформації про кінцевих бенефіціарних власників (контролерів) юридичної особи, у тому числі кінцевих бенефіціарних власників (контролерів) її засновника, якщо засновник - юридична особа, про місцезнаходження та про здійснення зв`язку з юридичною особою;
3) реєстр осіб (громадян), які брали участь в засіданні уповноваженого органу управління юридичної особи, - у разі внесення змін до відомостей про громадські об`єднання, політичні партії;
4) документ, що підтверджує правомочність прийняття рішення відповідно до статуту громадського формування про внесення змін до Єдиного державного реєстру, - у разі державної реєстрації змін до відомостей про громадське формування;
5) відомості про керівні органи громадського формування (ім`я, дата народження керівника, членів інших керівних органів, реєстраційний номер облікової картки платника податків (за наявності), посада, контактний номер телефону та інші засоби зв`язку) - у разі внесення змін до складу керівних органів;
6) документ, що підтверджує реєстрацію іноземної особи в країні її місцезнаходження (витяг із торговельного, банківського, судового реєстру тощо), - у разі змін, пов`язаних із входженням до складу засновників юридичної особи іноземної юридичної особи;
7) документ про сплату адміністративного збору - у випадках, передбачених статтею 36 цього Закону;
8) установчий документ юридичної особи в новій редакції - у разі внесення змін, що містяться в установчому документі;
9) примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) передавального акта або розподільчого балансу - у разі внесення змін, пов`язаних із внесенням даних про юридичну особу, правонаступником якої є зареєстрована юридична особа;
10) примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) рішення уповноваженого органу управління юридичної особи про вихід із складу засновників (учасників) та/або заява фізичної особи про вихід із складу засновників (учасників), справжність підпису на якій нотаріально засвідчена, та/або договору, іншого документа про перехід чи передачу частки засновника (учасника) у статутному (складеному) капіталі (пайовому фонді) юридичної особи, та/або рішення уповноваженого органу управління юридичної особи про примусове виключення із складу засновників (учасників) юридичної особи або ксерокопія свідоцтва про смерть фізичної особи, судове рішення про визнання фізичної особи безвісно відсутньою - у разі внесення змін, пов`язаних із зміною складу засновників (учасників) юридичної особи;
11) заява про обрання юридичною особою спрощеної системи оподаткування та/або реєстраційна заява про добровільну реєстрацію як платника податку на додану вартість, та/або заява про включення до Реєстру неприбуткових установ та організацій за формами, затвердженими відповідно до законодавства, - за бажанням заявника у разі внесення до установчих документів змін, які впливають на систему його оподаткування.
Відповідно до частини 1 статті 25 Закону державна реєстрація та інші реєстраційні дії проводяться на підставі:
1) документів, що подаються заявником для державної реєстрації;
2) судових рішень, що набрали законної сили та тягнуть за собою зміну відомостей в Єдиному державному реєстрі, а також що надійшли в електронній формі від суду або державної виконавчої служби відповідно до Закону України "Про виконавче провадження" щодо: визнання повністю або частково недійсними рішень засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу; визнання повністю або частково недійсними змін до установчих документів юридичної особи; заборони (скасування заборони) вчинення реєстраційних дій; накладення/зняття арешту корпоративних прав; зобов`язання вчинення реєстраційних дій; скасування реєстраційної дії/запису в Єдиному державному реєстрі; виділу юридичної особи; провадження у справах про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом, прийнятих відповідно до Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом"; припинення юридичної особи, що не пов`язано з банкрутством юридичної особи; відміни державної реєстрації припинення юридичної особи; припинення підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця, що не пов`язано з банкрутством юридичної особи; відміни державної реєстрації припинення підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця; відміни в порядку апеляційного/касаційного оскарження рішення суду, на підставі якого вчинено реєстраційну дію;
3) рішень, прийнятих за результатами оскарження в адміністративному порядку відповідно до статті 34 цього Закону.
З наведених правових норм вбачається, що достатнім для проведення Державної реєстрації змін щодо юридичної особи є подання державному реєстратору заповненої заяви про державну реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі; примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) рішення уповноваженого органу управління юридичної особи про зміни, що вносяться до Єдиного державного реєстру; установчий документ юридичної особи в новій редакції - у разі внесення змін, що містяться в установчому документі.
Колегія суддів зауважує, що державний реєстратор не наділений повноваженнями перевіряти правомірність рішення уповноваженого органу управління юридичної особи про зміни, що вносяться до Єдиного державного реєстру та достовірність поданих для проведення державної реєстрації документів.
Крім того, згідно частини 4 статті 35 Закону особи, винні у внесенні до установчих документів або інших документів, що подаються для державної реєстрації, завідомо неправдивих відомостей, що підлягають внесенню до Єдиного державного реєстру, несуть відповідальність, встановлену законом.
Колегія суддів вважає за необхідне зазначити, що скасування довіреностей, виданих на ім`я ОСОБА_1, жодним чином не впливає на повноваження цієї особи на подання документів щодо оскаржуваної реєстраційної дії з огляду на те, що документом, що підтверджує повноваження ОСОБА_1 на подання державному реєстратору документів є протокол Генеральної асамблеї Всеукраїнської молодіжної громадської організації Українська асоціація студентського самоврядування від 04.05.2017.
Так, як вбачається із вказаного протоколу, рішенням Генеральної асамблеї ОСОБА_1 було надано повноваження на представництво організації для цілей здійснення реєстраційних дій відповідно до Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань .
Матеріали справи не містять жодних відомостей про те, що рішення Генеральної асамблеї від 04.05.2017 було скасовано або визнано недійсним повністю або в частині надання ОСОБА_1 повноважень на представництво організації.
З огляду на викладене, вбачається, що Державному реєстратору були подані всі необхідні документи для державної реєстрації змін про юридичну особу.
Як зазначалось вище повідомлення про скасування довіреності від імені юридичної особи від 10.05.2017, підписаного ОСОБА_2 , яким повідомлено, що він скасовує усі довіреності на здійснення будь-яких правочинів, видані від імені організації в період з 05.07.2016 до 09.05.2017 до Головного територіального управління юстиції у місті Києві надійшло 19.05.2017, тобто вже після вчинення оскаржуваної реєстраційної дії. Наказ від 10.05.2017 № 1/17 в матеріалах реєстраційної справи на момент вчинення оскаржуваної реєстраційної дії був відсутній, тобто державний реєстратор не знав і не міг знати про існування внутрішнього наказу громадської організації.
До того ж, повідомлення про скасування довіреностей не є належним документом для вчинення та/або скасування реєстраційних дій щодо юридичної особи і на момент його отримання Головним територіальним управлінням юстиції у місті Києві керівником громадської організації згідно відомостей Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань значилася зовсім інша особа, а повноваження особи, яка подавала документи для вчинення оскаржуваної реєстраційної дії підтверджувалися протоколом Генеральної асамблеї Всеукраїнської молодіжної громадської організації Українська асоціація студентського самоврядування від 04.05.2017.
Проаналізувавши вищенаведене, колегія суддів прийшла до висновку, державний реєстратор діяв на підставі, у межах та спосіб, визначений чинним законодавством України.
Відповідно до частин першої-четвертої статті 242 КАС України, рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.
Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права.
Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.
Частиною першою статті 2 КАС України встановлено, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Частиною 1 статті 9 КАС України передбачено, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Згідно із ч.2 ст. 72 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Відповідно до ч.1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень
При цьому судовою колегією враховується, що згідно п. 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.
Проаналізувавши викладене, колегія суддів дійшла висновку, що судом першої інстанції рішення ухвалено при неповному з`ясуванні обставин справи та з помилковим застосуванням норм матеріального права, тому підлягає скасуванню з ухваленням нового рішення про відмову в задоволенні позовних вимог.
Відповідно до ч.1 статті 317 Кодексу адміністративного судочинства України, підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є: 1) неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи; 2) недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими; 3) невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи; 4) неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.
Керуючись ст.ст. 242, 308, 311, 315, 317, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, суд, -
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційні скарги ОСОБА_1 , Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції - задовольнити.
Рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 27 листопада 2019 року - скасувати, прийняти нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити повністю.
Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду у порядку та строки, визначені ст.ст. 328-331 КАС України.
Головуючий суддя: Шурко О.І.
Судді: Кузьменко В.В.
Оксененко О.М.
Суд | Шостий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 29.10.2020 |
Оприлюднено | 29.10.2020 |
Номер документу | 92504023 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Безименна Наталія Вікторівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні