Рішення
від 30.10.2020 по справі 200/10040/20-а
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

30 жовтня 2020 р. Справа№200/10040/20-а

приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов`янськ, вул. Добровольського, 1

Донецький окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Дмитрієва В.С., суддів: Куденкова К.О., Чекменьова Г.А.,

при секретарі судового засідання Котові С.Ю.,

за участю:

представників позивача - Красненка Ю.В., Лисова В.Л.

представника відповідача - Вінецької Н.В.,

третьої особи - ОСОБА_1 ,

представника третьої особи - Колініченка А.М.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за позовною заявою кандидата на посаду Нікольського селищного голови Маріупольського району Донецької області ОСОБА_2 до Нікольської селищної територіальної виборчої комісії Маріупольського району Донецької області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача: кандидат на посаду Нікольського селищного голови Маріупольського району Донецької області ОСОБА_3 про визнання протиправними та скасування постанов Нікольської селищної територіальної виборчої комісії Маріупольського району Донецької області №29 від 27.10.2020, № 31 від 28.10.2020, зобов`язання Нікольської селищної територіальної виборчої комісії Маріупольського району Донецької області повторно прийняти рішення, -

В С Т А Н О В И В:

28 жовтня 2020 року о 23 годині 25 хвилин до Донецького окружного адміністративного суду надійшла позовна заява кандидата на посаду Нікольського селищного голови Маріупольського району Донецької області ОСОБА_2 до Нікольської селищної територіальної виборчої комісії Маріупольського району Донецької області, третя особа кандидат на посаду Нікольського селищного голови Маріупольського району Донецької області ОСОБА_3 про визнання протиправними та скасування постанов Нікольської селищної територіальної виборчої комісії Маріупольського району Донецької області №29 від 27.10.2020, № 31 від 28.10.2020; зобов`язання Нікольської селищної територіальної виборчої комісії Маріупольського району Донецької області повторно прийняти рішення про визнання особи обраною Нікольським селищним головою Маріупольського району Донецької області на підставі протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях №№ 140196, 140197, 140198, 140199, 140200, 140201, 140202, 140204, 140205, 140214, 140215, 140216, 140218 з виборів Нікольського селищного голови Маріупольського району Донецької області, а також протоколу про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 140203 з виборів Нікольського селищного голови Маріупольського району Донецької області, здійснений Нікольською селищною територіальною виборчою комісією Маріупольського району Донецької області.

В обґрунтування заявлених вимог зазначено, що відповідачем прийняте рішення про врахування відомості протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №140218. Однак, в подальшому територіальна виборча комісія вирішила перевірити виборчу документацію ДВК №140218 та встановлено факт відсутності списку виборців після передачі виборчої документації ДВК №140218. 27 жовтня 2020 року постановою відповідача №29 визнано виборчі бюлетені на виборчий дільниці №140218 недісними. Позивач вказує на те, що визнання бюлетенів недійсними може відбуватися лише під час підрахунку голосів та визначення результатів виборів може відбуватися лише на підставі протоколів визначених ч. 2 ст. 254 Виборчого кодексу і цей перелік є вичерпним. Постанови та будь яка інша документація ТВК не може бути підставою для визначення результатів виборів.

В судовому засіданні представники позивача підтримали заявлені позовні вимог з підстав, викладених в адміністративному позові.

Представники відповідача та третьої особи позов не визнали, просили відмовити в позові. В обґрунтування своїх доводів зазначили, що до Нікольської селищної територіальної виборчої комісії Маріупольського району Донецької області надійшла скарга третьої особи щодо порушення виборчого законодавства на дільничній виборчій дільниці №140218. За результатами розгляду скарги встановлений факт відсутності списків виборців у виборчій документації, отриманої від ДВК №140218. Вказані обставини унеможливлюють встановлення волевиявлення на цій дільниці, що стало підставою для визнання недійсними виборчих бюлетенів на ДВК №140218.

Ухвалою суду від 29 жовтня 2020 року відкрито провадження у справі та призначено справу до судового розгляду на 29 жовтня 2020 року о 16 год. 00 хв.

Ухвалою суду від 29 жовтня 2020 року задоволено клопотання представника позивача про проведення судового засідання в режимі відео конференції.

У судовому засіданні 29 жовтня 2020 року було оголошено перерву до 30 жовтня 2020 року об 11 год. 30 хв.

Ухвалою суду від 30 жовтня 2020 року задоволено клопотання представника позивача про проведення судового засідання в режимі відео конференції.

З`ясовуючи чи мали місце обставини, якими обґрунтовуються позовні вимоги і заперечення, якими доказами вони підтверджуються, а також чи є інші фактичні дані, які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження, суд встановив наступне.

ОСОБА_2 є кандидатом на посаду Нікольського селищного голови Маріупольського району Донецької області, що підтверджується копією посвідчення №4, виданого Нікольської селищної територіальної виборчої комісії Маріупольського району Донецької області 25 вересня 2020 року.

Відповідно до акта приймання-передачі виборчої документації від 26 жовтня 2020 року представники Нікольської селищної територіальної виборчої комісії Маріупольського району Донецької області прийняли на зберігання від дільничної виборчої комісії №140218 виборчу документацію, зокрема: невикористані виборчі бюлетені, контрольні талони, списки виборців, виборчі бюлетені, які не підлягають врахуванню, контрольні листи, недійсні виборчі бюлетені.

Як вбачається із протоколу засідання Нікольської селищної територіальної виборчої комісії Маріупольського району Донецької області від 25 жовтня 2020 року №19 комісією прийнято рішення про врахування відомостей протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №140218.

27 жовтня 2020 року від кандидата на посаду Нікольського селищного голови Маріупольського району Донецької області ОСОБА_3 надійшла скарга до відповідача про те, що актом перевірки виборчої документації ДВК №140218 встановлений факт відсутності виборчої документації, а саме: відсутні списки виборців. Просив визнати недійсними бюлетені на ДВК №140218.

Актом про перевірку виборчої документації ДВК №140218 від 27 жовтня 2020 року встановлено, що в упаковках з виборчою документацією дільничної виборчої комісії №140218 уточнений список виборців відсутній. Уточнений список виборців містив 1219 виборців, попередній список - 1227 виборця.

Постановою Нікольської селищної територіальної виборчої комісії Маріупольського району Донецької області від 27 жовтня 2020 року №29 визнано виборчі бюлетені на виборчій дільниці №140218 недійсними відповідно до ст. 250 п. 29 ч. 1д Виборчого кодексу України.

В подальшому відповідачем прийнята постанова (уточнююча) від 28 жовтня 2020 року №29 у 18 год. 00 хв., якою визнано виборчі бюлетені на виборчій дільниці №140218 (с. Тополине) в кількості 5048 (що становить 100% бюлетенів на вказаній дільниці), з яких 2582 бюлетенів на районну раду, 1233 бюлетені на селищну раду, 1233 бюлетені на селищного голову, недійсними.

Також цією постановою визнано голосування з виборів Нікольського селищного голови та виборів Нікольської селищної ради на виборчій дільниці №140128 недійсними.

Постановою Нікольської селищної територіальної виборчої комісії Маріупольського району Донецької області від 28 жовтня 2020 року №31, яка прийнята о 10 год. 00 хв., визнано обраним Нікольським селищним головою кандидата, який за результатами голосування виборців отримав найбільшу з іншими кандидатами кількість голосів виборців, а саме - ОСОБА_3 .

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходив з наступного.

Відповідно до частини 4 статті 254 Виборчого кодексу України (далі за текстом - ВК України) при прийнятті документів дільничної виборчої комісії територіальна виборча комісія перевіряє комплектність документів та цілісність упаковки усіх пакетів з виборчими документами. При цьому кожний член комісії має право оглянути кожний пакет з документами.

Частиною 5 статті 254 ВК України передбачено, що за результатами розгляду документів дільничної виборчої комісії та скарг про порушення вимог цього Кодексу під час проведення голосування та підрахунку голосів на виборчій дільниці, а також під час транспортування виборчих документів до територіальної виборчої комісії, що надійшли до територіальної виборчої комісії на момент прийняття документів дільничної виборчої комісії, територіальна виборча комісія приймає одне з таких рішень:

1) врахувати відомості протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці;

2) зобов`язати дільничну виборчу комісію виправити виявлені недоліки шляхом складання протоколу з позначкою "Уточнений";

3) провести повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці в порядку, встановленому цим Кодексом.

У відповідності до частини 12 статті 254 ВК України повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у відповідному виборчому окрузі з відповідних місцевих виборів здійснюється територіальною виборчою комісією після розгляду і прийняття протоколів та інших документів від усіх дільничних виборчих комісій. У повторному підрахунку територіальною виборчою комісією голосів виборців на виборчій дільниці мають право брати участь усі члени цієї дільничної виборчої комісії і можуть бути присутніми кандидати в депутати, кандидати на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довірені особи, уповноважені особи організацій партій, офіційні спостерігачі на відповідних місцевих виборах.

Повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів здійснюється членами територіальної виборчої комісії в порядку, визначеному Центральною виборчою комісією з урахуванням положень статті 250 цього Кодексу.

За правилами п. п. д п. 1 ч. 29 ст. 250 ВК України недійсними вважаються виборчі бюлетені якщо: з інших причин неможливо встановити зміст волевиявлення виборця щодо підтримки виборчого списку певної організації партії.

Частиною 2 ст. 255 ВК України встанволено, що територіальна виборча комісія після прийняття і розгляду протоколів (у тому числі з позначкою "Уточнений") дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на відповідних виборчих дільницях на підставі цих протоколів, а в разі повторного підрахунку голосів виборців - протоколів територіальної виборчої комісії про повторний підрахунок голосів виборців на відповідній виборчій дільниці не пізніш як на дев`ятий день з дня голосування (а у разі проведення повторного голосування - не пізніше як на третій день з дня повторного голосування) встановлює та заносить до протоколу про підсумки голосування по кожному виборчому округу з відповідних місцевих виборів такі відомості:

1) кількість виборчих бюлетенів, одержаних дільничними виборчими комісіями;

2) кількість невикористаних виборчих бюлетенів, погашених дільничними виборчими комісіями;

3) кількість виборців, включених до списків виборців на виборчих дільницях;

4) кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені;

5) кількість виборців, внесених до витягів із списку виборців для голосування за місцем перебування на виборчих дільницях;

6) кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені у приміщенні для голосування;

7) кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені за місцем перебування;

8) кількість виборців, які взяли участь у голосуванні у приміщенні для голосування;

9) кількість виборців, які взяли участь у голосуванні за місцем перебування;

10) кількість виборців, які взяли участь у голосуванні;

11) кількість виборчих бюлетенів, що не підлягають врахуванню, виявлених на виборчих дільницях;

12) кількість виборчих бюлетенів, визнаних недійсними;

13) відсоток загальної кількості виборчих бюлетенів, визнаних недійсними, у відношенні до загальної кількості виборців, які взяли участь у голосуванні.

За приписами ч. 15 ст. 254 ВК України територіальна виборча комісія може прийняти рішення про визнання голосування на виборчій дільниці недійсним лише у разі виявлення при повторному підрахунку голосів виборців на відповідній виборчій дільниці обставин, зазначених у частині першій статті 252 цього Кодексу.

Згідно ч. 1 ст. 252 ВК України дільнична виборча комісія може визнати голосування на виборчій дільниці недійсним у разі встановлення нею порушень вимог цього Кодексу, внаслідок яких неможливо достовірно встановити результати волевиявлення виборців, лише за таких обставин:

1) випадків незаконного голосування (заповнення, опускання виборчого бюлетеня до виборчої скриньки за виборця іншою особою, крім випадків, передбачених частинами п`ятою, десятою статті 248 цього Кодексу; голосування особами, які не мають права голосу на відповідних виборах; голосування особами, які не включені до списку виборців на виборчій дільниці або включені до нього безпідставно; голосування особою більше ніж один раз) у кількості, що перевищує 5 відсотків кількості виборців, які отримали виборчі бюлетені на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів;

2) знищення або пошкодження виборчої скриньки (скриньок), що унеможливлює встановлення змісту виборчих бюлетенів, якщо кількість цих бюлетенів перевищує 5 відсотків кількості виборців, які отримали виборчі бюлетені на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів;

3) виявлення у виборчих скриньках виборчих бюлетенів у кількості, що перевищує більше ніж на 10 відсотків кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів.

Аналізуючи вищенаведені норми ВК України колегія суддів дійшла висновку, що відсутність списків вибрів не може бути підставою для визнання недійсними бюлетенів на дільничній виборчій дільниці чи визнання недійсним голосування на виборчій дільниці.

Визнання відповідачем недійсними бюлетенів на дільничній виборчій дільниці №140218 порушує право виборців цієї дільниці на волевиявлення під час голосування.

Представник відповідача не заперечує, що територіальною виборчою комісією були отримані списки виборців від ДВК №140218, однак в подальшому були втрачені. Також представник відповідача підтвердив наявність у Нікольської селищної територіальної виборчої комісії протоколу про підрахунок голосів виборців, виборчих бюлетенів та контрольних талонів отриманих від ДВК №140218.

Суд вважає обґрунтованими посилання представника позивача на те, що у разі недостатності наявної виборчої документації вказаної дільниці, попередній та уточнений список виборців члени Нікольської селищної територіальної виборчої комісії могли отримати від територіального органу ведення Державного реєстру виборців.

За таких обставин, постанова Нікольської селищної територіальної виборчої комісії Маріупольського району Донецької області №29 від 27 жовтня 2020 року є необґрунтованою та такою, що прийнята всупереч діючого виборчого законодавства.

Разом з тим, постанова Нікольської селищної територіальної виборчої комісії Маріупольського району Донецької області №31 від 28 жовтня 2020 року також підлягає скасування, оскільки прийнята внаслідок постанови №29 від 27 жовтня 2020 року.

При цьому, відповідно до протоколу засідання Нікольської селищної територіальної виборчої комісії Маріупольського району Донецької області від 25 жовтня 2020 року №19 комісією прийнято рішення про визнання голосування з виборів Нікольського селищного голови та виборів депутатів Нікольської селищної ради на виборчій дільниці №140218 недійсними.

Причини вказаних розбіжності між спірною постановою та протоколом засідання комісії представник відповідача у судовому засіданні не зміг пояснити.

Стосовно постанови (уточнюючої) від 28 жовтня 2020 року №29, яка прийнята після визначення результатів волевиявлення Нікольського селищного голови, колегія суддів також зазначає, що така постанова свідчить про непослідовність дій членів Нікольської селищної територіальної виборчої комісії Маріупольського району Донецької області.

Тому з метою повного захисту прав позивача, колегія суддів вважає за необхідне вийти за межі позовних вимог та визнати постанову (уточнюючу) від 28 жовтня 2020 року №29 протиправною та скасувати її.

Щодо позовних вимог про зобов`язання Нікольської селищної територіальної виборчої комісії Маріупольського району Донецької області повторно прийняти рішення про визнання особи обраною Нікольським селищним головою Маріупольського району Донецької області на підставі протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях №№ 140196, 140197, 140198, 140199, 140200, 140201, 140202, 140204, 140205, 140214, 140215, 140216, 140218 з виборів Нікольського селищного голови Маріупольського району Донецької області, а також протоколу про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 140203 з виборів Нікольського селищного голови Маріупольського району Донецької області, здійснений Нікольською селищною територіальною виборчою комісією Маріупольського району Донецької області, суд зазначає наступне.

Задоволення позовних вимог в цій частини в редакції, на якій наполягає позивач, колегія судів вважає втручанням в дискреційні повноваження відповідача щодо встановлення результатів волевиявлення під час голосування. Враховуючи встановлені обставини під час розгляду справи, суд вважає, що прийняття рішення про визнання особи обраною Нікольським селищним головою Маріупольського району Донецької області без врахування результатів волевиявлення на ДВК №140218 ставить під сумнів результати виборів Нікольського селищного голови від 25 жовтня 2020 року.

Обираючи ефективний спосіб відновлення порушеного права позивача, колегія суддів дійшла висновку, що позовні вимоги в цій частині підлягають задоволенню шляхом зобов`язання Нікольської селищної територіальної виборчої комісії Маріупольського району Донецької області встановити результати виборів Нікольського селищного голови Маріупольського району Донецької області від 25 жовтня 2020 року з урахуванням результатів волевиявлення на виборчій дільниці №140218.

Щодо вирішення питання про розподіл судових витрат.

Відповідно до статті 4 Закону України Про судовий збір від 8 липня 2011 року №3674-VI зі змінами та доповненнями(далі Закон № 3674) судовий збір справляється у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі. За подання до адміністративного суду адміністративного позову немайнового характеру, який подано фізичною особою, справляється судовий збір за ставкою 0,4 розміру прожиткового мінімуму на одну працездатну особу.

Враховуючи, що позивачем при поданні до суду адміністративного позову судовий збір не сплачувався, оскільки суд дійшов висновку про задоволення двох немайнових вимог позивача, суд вважає за необхідне стягнути з відповідача на користь Державного бюджету України судовий збір у розмірі 1681,60 грн.

Керуючись ст. ст. 2, 12, 241, 242, 243, 244, 245, 246, 250, 251, 255, 268, 269, 270, 271, 273 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати постанову Нікольської селищної територіальної виборчої комісії Маріупольського району Донецької області №29 від 27 жовтня 2020 року.

Визнати протиправним та скасувати постанову Нікольської селищної територіальної виборчої комісії Маріупольського району Донецької області №31 від 28 жовтня 2020 року.

Визнати протиправним та скасувати постанову (уточнюючу) Нікольської селищної територіальної виборчої комісії Маріупольського району Донецької області №29 від 28 жовтня 2020 року.

Зобов`язати Нікольську селищну територіальну виборчу комісію Маріупольського району Донецької області встановити результати виборів Нікольського селищного голови Маріупольського району Донецької області від 25 жовтня 2020 року з урахуванням результатів волевиявлення на виборчій дільниці №140218.

У задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Стягнути з Нікольської селищної територіальної виборчої комісії Маріупольського району Донецької області (місцезнаходження: вул. Свободи, 87, смт. Нікольське, Маріупольський р-н, Донецької обл., 87000, код ЄДРПОУ 43790839) на користь Державного бюджету України судовий збір в розмірі 1681,60 грн.

Рішення ухвалене у нарадчій кімнаті та проголошено у судовому засіданні 30 жовтня 2020 року.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Першого апеляційного адміністративного суду у дводенний строк з дня його проголошення.

Рішення набирає законної сили у строк та в порядку передбаченому статтею 272 Кодексу адміністративного судочинства України.

Головуючий суддя В.С. Дмитрієв

Судді К.О. Куденков

Г.А. Чекменьов

СудДонецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення30.10.2020
Оприлюднено02.11.2020
Номер документу92535238
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —200/10040/20-а

Ухвала від 05.11.2020

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Дмитрієв В.С.

Постанова від 03.11.2020

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гайдар Андрій Володимирович

Ухвала від 01.11.2020

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гайдар Андрій Володимирович

Ухвала від 01.11.2020

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гайдар Андрій Володимирович

Ухвала від 31.10.2020

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Геращенко Ігор Володимирович

Рішення від 30.10.2020

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Дмитрієв В.С.

Ухвала від 30.10.2020

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Дмитрієв В.С.

Ухвала від 29.10.2020

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Дмитрієв В.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні