КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
29 жовтня 2020 року 21:10 м. Кропивницький Справа № 340/4827/20
Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі судді Черниш О.А.,
за участю секретаря судового засідання Ярошук Т.О.,
розглянувши у судовому засіданні за правилами спрощеного провадження
адміністративну справу
позивач: кандидат на посаду Новгородківського селищного голови ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 )
відповідач: Новгородківська селищна територіальна виборча комісія Кропивницького району Кіровоградської області (28200, Кіровоградська область, смт. Новгородка, вул. Центральна, 1, код ЄДРПОУ 43784778)
представники: Котляр М.В., адвокат Заболотній П.Л.
про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В:
Кандидат на посаду Новгородківського селищного голови ОСОБА_1 27.10.2020 року звернувся до суду з позовом до Новгородківської селищної територіальної виборчої комісії Кропивницького району Кіровоградської області (надалі - Новгородківська СТВК) про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії.
Позов ОСОБА_2 мотивовано тим, що він є кандидатом на посаду Новгородківського селищного голови на місцевих виборах 25.10.2020 року. На розгляд Новгородківської СТВК надійшла скарга офіційного спостерігача від Кіровоградської обласної організації Всеукраїнського об`єднання "Свобода" Солдатенка О.В. про виявлені ним порушення Виборчого кодексу України на виборчій дільниці №350367, які полягали в тому, що на виборчих бюлетенях, які були використані для голосування за кандидатів на посаду Новгородківського селищного голови та кандидатів у депутати Новгородківської селищної ради, не зазначені номери виборчих дільниць, а тому відповідно до частини 25 статті 250 Виборчого кодексу України такі виборчі бюлетені вважаються такими, що не підлягають врахуванню при встановленні загальної кількості виборців, які взяли участь у голосуванні, та при підрахунку голосів виборців. Позивач стверджує, що попри ці порушення, які можуть істотно вплинути на результат голосування, відповідач всупереч частині 9 статті 254 Виборчого кодексу України не ухвалив рішення щодо проведення повторного підрахунку голосів на виборчій дільниці, натомість з формальних підстав повернув скаргу ОСОБА_3 без розгляду. З цих підстав позивач просить суд:
- визнати протиправною бездіяльність Новгородківської СТВК щодо непроведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці №350367 на місцевих виборах 25.10.2020 року;
- зобов`язати Новгородківську СТВК прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці №350367.
Ухвалою суду від 27.10.2020 року відкрито провадження у справі, вирішено здійснювати її розгляд за правилами спрощеного позовного провадження, призначено судове засідання для розгляду справи по суті.
Відповідач подав відзив на позовну заяву, у якому проти позову заперечив, посилаючись на те, що скарга офіційного спостерігача від Кіровоградської обласної організації Всеукраїнського об`єднання "Свобода" ОСОБА_3 від 25.10.2020 року не відповідача вимогам статті 67 Виборчого кодексу України, а тому була йому повернута. У цій скарзі скаржник не зазначив докази та посилання на норми чинного законодавства, які б визначали необхідність проведення перерахунку голосів на виборчій дільниці. Відповідач наполягає, що відсутність номеру виборчої дільниці на виборчому бюлетені не впливає на результати голосування та не є підставою для неврахування цих бюлетенів при підрахунку голосів виборців. З цих підстав просив суд у задоволенні позову відмовити.
Розглянувши справу в порядку спрощеного провадження, дослідивши надані докази, суд установив такі обставини та дійшов до таких висновків.
Постановою Центральної виборчої комісії №160 від 08.08.2020 року "Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року" призначено на неділю, 25 жовтня 2020 року, перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів.
Постановою Новгородківської СТВК №9 від 27.09.2020 року "Про реєстрацію кандидатів на посаду Новгородківського селищного голови на чергових та перших виборах депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року" ОСОБА_2 зареєстрований кандидатом на посаду Новгородківського селищного голови від суб`єкта висування - Кіровоградської обласної організації Всеукраїнського об`єднання "Свобода". (а.с. 6 - 8)
Після дня голосування до Новгородківської СТВК 26.10.2020 року надійшла скарга офіційного спостерігача від Кіровоградської обласної організації Всеукраїнського об`єднання "Свобода" ОСОБА_3 , у якій він повідомив, що при підрахунку голосів на виборчій дільниці №350367 всупереч вимогам частини 25 статті 250 Виборчого кодексу України були враховані окремі виборчі бюлетені, у яких не був зазначений номер виборчої дільниці. Просив усунути вказане порушення та за можливості здійснити перерахунок голосів на цій виборчій дільниці. До скарги було додано копію акту про порушення виборчого законодавства від 25.10.2020 року. (а.с. 9 - 10)
На засіданні Новгородківської СТВК, яке відбулося 26.10.2020 року, прийнято постанову №60 від 26.10.2020 року "Про повернення скарги", яка мотивована тим, що скарга ОСОБА_3 не відповідає вимогам пунктів 1-3, 5 частини 1 статті 67 Виборчого кодексу України. (а.с. 11)
Позивач звернувся до суду з цим позовом, стверджуючи про те, що відповідач, попри порушення виборчого законодавства, допущені дільничною виборчою комісією при підрахунку голосів на виборчій дільниці №350367, вказані у скарзі ОСОБА_3 , не прийняв рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці №350367 та не провів такий повторний підрахунок.
Вирішуючи спір, суд виходив з того, що підготовку та проведення виборів депутатів сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів регулює Виборчий кодекс України.
Відповідно до частин 1, 2, 3, 4 статті 32 Виборчого кодексу України в Україні утворюються і діють передбачені цим Кодексом виборчі комісії як незалежні органи адміністрування виборчих процесів, які відповідно до своїх повноважень забезпечують здійснення визначених Конституцією України та цим Кодексом основних принципів виборчого права, засад виборчого процесу, реалізацію виборчих прав громадян України, підготовку та проведення виборів.
До виборчих комісій належать: 1) Центральна виборча комісія; 2) окружні виборчі комісії; 3) територіальні виборчі комісії; 4) дільничні виборчі комісії.
Виборчі комісії діють на підставі, в межах повноважень та у спосіб, встановлені Конституцією України, цим Кодексом та законами України.
Ніхто не має права втручатися в діяльність виборчих комісій, зокрема у вирішення питань, віднесених до їхніх повноважень, крім випадків, передбачених законом.
Згідно з частинами 1, 4 статті 33 Виборчого кодексу України виборчі комісії є спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення виборів і забезпечувати реалізацію виборчих прав громадян України, додержання та однакове застосування виборчого законодавства.
Територіальні виборчі комісії в межах повноважень, визначених цим Кодексом, забезпечують організацію підготовки та проведення місцевих виборів.
Відповідно до частин 1, 12, 14 статті 36 Виборчого кодексу України основною формою роботи виборчої комісії є засідання, яке скликається головою комісії, в разі його відсутності - заступником голови, а в разі відсутності голови та його заступника - секретарем комісії. На письмову вимогу третини складу виборчої комісії голова виборчої комісії або його заступник зобов`язаний скликати засідання комісії не пізніше наступного дня після отримання такої вимоги.
Рішення виборчої комісії після його розгляду та обговорення на засіданні виборчої комісії приймається відкритим голосуванням більшістю голосів від складу комісії, крім випадків, передбачених цим Кодексом.
Рішення комісії набирає чинності з моменту його прийняття.
Рішення виборчої комісії, прийняте в межах її повноважень, є обов`язковим для виконання.
Згідно з частиною 3 статті 37 Виборчого кодексу України рішення виборчої комісії з розглянутого питання письмово оформляється у формі постанови, яка повинна містити: 1) найменування комісії; 2) найменування постанови; 3) дату, час та місце її прийняття і порядковий номер; 4) мотивувальну частину з посиланням на обставини, що зумовили розгляд питання на засіданні комісії; 5) посилання на конкретні положення нормативно-правових актів або постанову виборчої комісії вищого рівня чи судові рішення, якими керувалася комісія при прийнятті постанови; 6) резолютивну частину.
Постанова підписується головуючим на засіданні та секретарем комісії (секретарем засідання).
Відповідно до частини 5 статті 37 Виборчого кодексу України з питань поточної діяльності виборча комісія може приймати протокольні рішення, зміст яких заноситься до протоколу виборчої комісії та не оформлюється окремим документом.
Порядок проведення місцевих виборів урегульований у Книзі четвертій Виборчого кодексу України.
Згідно з пунктом 2 частини 2 статті 202 Виборчого кодексу України повноваження територіальної виборчої комісії щодо підготовки та проведення місцевих виборів поширюються на територію відповідного виборчого округу або частини виборчого округу в межах адміністративно-територіальної одиниці стосовно відповідних місцевих виборів.
Статтею 206 Виборчого кодексу України передбачені повноваження територіальних виборчих комісій щодо організації підготовки і проведення місцевих виборів.
Згідно з частинами 1, 2 статті 206 Виборчого кодексу України територіальна виборча комісія на період здійснення своїх повноважень забезпечує організацію і проведення місцевих виборів у межах повноважень та в порядку, передбачених цим Кодексом та законами України.
Відповідна територіальна виборча комісія, яка встановлює результати виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, районної у місті, сільської, селищної ради, результати виборів сільського, селищного, міського голови: 17) встановлює результати виборів депутатів, сільського, селищного, міського голови в порядку, визначеному цим Кодексом, здійснює офіційне оприлюднення результатів відповідних місцевих виборів; 20) розглядає звернення, заяви і скарги стосовно підготовки та проведення відповідних місцевих виборів, приймає щодо них рішення.
Згідно з частинами 1, 2 статті 207 Виборчого кодексу України дільнична виборча комісія на період здійснення своїх повноважень забезпечує організацію і проведення місцевих виборів у межах повноважень та в порядку, передбачених цим Кодексом та законами України.
Дільнична виборча комісія зокрема: 7) здійснює підрахунок голосів виборців, поданих на виборчій дільниці; 8) складає протоколи про підрахунок голосів виборців, поданих на виборчій дільниці.
Порядок проведення голосування, визначення результатів місцевих виборів унормований розділом XXXX Виборчого кодексу України.
У статті 240 Виборчого кодексу України наведені загальні вимоги до виборчого бюлетеня з місцевих виборів.
Так, відповідно до частини 4 статті 240 Виборчого кодексу України виборчий бюлетень повинен містити назву та дату місцевих виборів, а в разі проведення повторного голосування - зазначення "повторне голосування" та дату його проведення, позначення виборчого округу, номер виборчого округу (за наявності), а також позначені місця для номера виборчої дільниці, печатки дільничної виборчої комісії. За наявності підтвердженої відповідним поліграфічним підприємством технічної можливості територіальна виборча комісія може прийняти рішення про виготовлення виборчих бюлетенів із зазначенням номерів виборчих дільниць.
Порядок підрахунку голосів на виборчій дільниці унормований статтею 250 Виборчого кодексу України.
Відповідно до частини 1 цієї статті підсумкове засідання дільничної виборчої комісії розпочинається після закінчення голосування виборців на виборчій дільниці і проводиться у тому самому приміщенні, де відбувалося голосування. Підсумкове засідання проводиться без перерви і закінчується після складення та підписання протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці.
Підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці проводиться дільничною виборчою комісією у послідовності, визначеній частиною 2 статті 250 ВК України.
Цією ж нормою передбачено, що підрахунок голосів виборців з кожних місцевих виборів завершується складанням протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів в порядку, визначеному статтею 251 цього Кодексу.
Відповідно до частини 5 статті 250 Виборчого кодексу України підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці здійснюється відкрито і прозоро виключно членами дільничної виборчої комісії. Підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці проводиться у послідовності викладених положень цієї статті та у порядку, встановленому Центральною виборчою комісією.
Згідно з частиною 25 статті 250 Виборчого кодексу України якщо зазначені на виборчому бюлетені позначення (номер) виборчого округу та/або номер виборчої дільниці не відповідають позначенню (номеру) відповідного виборчого округу та/або номеру виборчої дільниці, на якій проводиться підрахунок голосів, такі виборчі бюлетені вважаються такими, що не підлягають врахуванню при встановленні загальної кількості виборців, які взяли участь у голосуванні, та при підрахунку голосів виборців.
Частиною 26 статті 25 Виборчого кодексу України передбачено, що кількість виборчих бюлетенів, що не підлягають врахуванню, оголошується і заноситься до протоколу про підрахунок голосів виборців. Виборчі бюлетені, що не підлягають врахуванню, запаковуються. На пакеті робиться напис "Виборчі бюлетені, що не підлягають врахуванню", зазначаються назва місцевих виборів, позначення та/або номер виборчого округу, номер виборчої дільниці, кількість запакованих виборчих бюлетенів, дата і час пакування, ставляться підписи присутніх членів дільничної виборчої комісії та печатка комісії.
Відповідно до частин 1, 2, 3, 10 статті 251 Виборчого кодексу України дільнична виборча комісія на своєму засіданні складає протокол про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з кожних місцевих виборів по кожному виборчому округу, в яких проводилося голосування на виборчій дільниці.
До протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, поданих за кандидатів у депутати в багатомандатному виборчому окрузі, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови цифрами заносяться: 1) кількість виборчих бюлетенів, одержаних дільничною виборчою комісією; 2) кількість невикористаних виборчих бюлетенів, погашених дільничною виборчою комісією; 3) кількість виборців, включених до списку виборців на виборчій дільниці (на момент закінчення голосування); 4) кількість виборців, внесених на виборчій дільниці до витягу із списку виборців для голосування за місцем перебування; 5) кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені у приміщенні для голосування; 6) кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені за місцем перебування; 7) загальна кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені; 8) кількість виборчих бюлетенів, що не підлягають врахуванню; 9) кількість виборців, які взяли участь у голосуванні на виборчій дільниці; 10) кількість виборчих бюлетенів, визнаних недійсними; 11) кількість голосів виборців, поданих за кожного кандидата.
Протокол про підрахунок голосів виборців з кожних місцевих виборів по кожному виборчому, округу, по якому проводиться голосування на виборчій дільниці, складається дільничною виборчою комісією у чотирьох примірниках. Примірники протоколу нумеруються і мають однакову юридичну силу.
Пакети з протоколами дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, виборчими бюлетенями, контрольними талонами і предметами, списками виборців, а також (за наявності) окремими думками членів виборчої комісії, викладеними у письмовій формі, актами, заявами, скаргами та рішеннями, прийнятими комісією, після закінчення засідання комісії транспортуються до відповідної територіальної виборчої комісії у порядку, визначеному статтею 253 цього Кодексу.
Постановою Центральної виборчої комісії від 15.10.2020 року №386 затверджено Порядок підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці та складання протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів, порядок повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці (надалі - Порядок №368).
Пунктом 2.11 цього Порядку №368 передбачено, що до виборчих бюлетенів, що не підлягають врахуванню під час встановлення загальної кількості виборців, які взяли участь у голосуванні, та під час підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, належать:
1) усі виборчі бюлетені для голосування з усіх місцевих виборів, виявлені під час відкриття стаціонарної виборчої скриньки, у разі відсутності у виборчій скриньці контрольного листа;
2) усі виборчі бюлетені для голосування з усіх місцевих виборів, виявлені під час відкриття переносної виборчої скриньки, у разі відсутності у виборчій скриньці двох контрольних листів;
3) усі виборчі бюлетені для голосування з усіх місцевих виборів, визнані рішенням дільничної виборчої комісії такими, що не підлягають урахуванню, у разі виникнення сумнівів щодо достовірності контрольного листа, що знаходиться у виборчій скриньці, та в інших сумнівних випадках (частина двадцять четверта статті 250 Кодексу);
4) виборчі бюлетені для голосування з відповідних місцевих виборів, на яких зазначені позначення (номер) виборчого округу та/або номер виборчої дільниці не відповідають позначенню (номеру) відповідного виборчого округу та/або номеру виборчої дільниці, на якій проводиться підрахунок голосів виборців (частина двадцять п`ята статті 250 Кодексу);
5) виборчі бюлетені для голосування з відповідних місцевих виборів у разі виявлення у переносній виборчій скриньці більше виборчих бюлетенів окремо з кожних місцевих виборів, ніж кількість виборців, включених до витягу зі списку виборців на виборчій дільниці, про що складається акт за формою згідно з додатками 29 - 32 до постанови Центральної виборчої комісії від 18 вересня 2020 року №277.
Кількість виборчих бюлетенів, що не підлягають врахуванню під час встановлення загальної кількості виборців, які взяли участь у голосуванні, та під час підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці з кожних місцевих виборів, оголошується головою (головуючим на засіданні) дільничної виборчої комісії і вноситься секретарем (секретарем засідання) дільничної виборчої комісії до пункту "8) кількість виборчих бюлетенів, що не підлягають врахуванню" відповідних протоколів.
Виборчі бюлетені, що не підлягають врахуванню під час встановлення кількості виборців, які взяли участь у голосуванні, та під час підрахунку голосів виборців, запаковуються. На пакеті робиться напис "Виборчі бюлетені, що не підлягають врахуванню", зазначаються назва місцевих виборів, позначення та/або номер виборчого округу, номер виборчої дільниці, кількість запакованих виборчих бюлетенів, дата і час пакування, ставляться підписи присутніх членів дільничної виборчої комісії та печатка комісії.
Статтею 254 Виборчого кодексу України установлений порядок прийняття та розгляду виборчих документів дільничних виборчих комісій територіальною виборчою комісією.
Відповідно до частин 1 - 4 цієї статті з моменту закінчення голосування територіальна виборча комісія розпочинає безперервне засідання, яке продовжується безперервно до встановлення підсумків голосування та результатів відповідних місцевих виборів у виборчому окрузі. На цей час члени територіальної виборчої комісії не можуть залучатися до виконання інших функцій, крім участі в засіданні виборчої комісії.
Засідання територіальної виборчої комісії, зазначене у частині першій цієї статті, оформляється протоколом безперервного засідання, який підписується головою або головуючим на засіданні, а також секретарем виборчої комісії та/або членом виборчої комісії, який виконував на зазначеному засіданні обов`язки секретаря. До протоколу приєднуються (за наявності) окремі думки членів виборчої комісії, які брали участь у засіданні і не згодні з прийнятим окружною виборчою комісією рішенням.
На засіданні територіальної виборчої комісії, зазначеному у частині першій цієї статті, голова територіальної виборчої комісії або визначений ним член комісії приймає запечатані пакети з протоколами дільничних виборчих комісій, розпечатує їх та оголошує зміст протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на відповідних виборчих дільницях, а також приймає запечатані пакети з іншими виборчими документами, передбаченими частиною десятою статті 251 цього Кодексу. Час прийняття територіальною виборчою комісією протоколів дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, перелік прийнятих виборчих документів і занесені до протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці відомості фіксуються у протоколі засідання територіальної виборчої комісії.
При прийнятті документів дільничної виборчої комісії територіальна виборча комісія перевіряє комплектність документів та цілісність упаковки усіх пакетів з виборчими документами. При цьому кожний член комісії має право оглянути кожний пакет з документами.
Частиною 5 статті 254 Виборчого кодексу України передбачено, що за результатами розгляду документів дільничної виборчої комісії та скарг про порушення вимог цього Кодексу під час проведення голосування та підрахунку голосів на виборчій дільниці, а також під час транспортування виборчих документів до територіальної виборчої комісії, що надійшли до територіальної виборчої комісії на момент прийняття документів дільничної виборчої комісії, територіальна виборча комісія приймає одне з таких рішень:
1) врахувати відомості протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці;
2) зобов`язати дільничну виборчу комісію виправити виявлені недоліки шляхом складання протоколу з позначкою "Уточнений";
3) провести повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці в порядку, встановленому цим Кодексом.
Відповідно до частини 6 статті 254 Виборчого кодексу України рішення, передбачене частиною п`ятою цієї статті, приймається шляхом голосування членів територіальної виборчої комісії більшістю голосів від загального складу комісії і фіксується у протоколі засідання територіальної виборчої комісії.
Частиною 9 статті 254 Виборчого кодексу України передбачено, що за наявності заяв або скарг, підтверджених відповідно оформленими актами, складеними кандидатами у депутати, кандидатами на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довіреними особами, уповноваженими особами організацій партій, офіційними спостерігачами, виборцями, про порушення вимог цього Кодексу під час проведення голосування та/або підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, що ставлять під сумнів результати підрахунку голосів виборців на цій виборчій дільниці, територіальна виборча комісія може прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці.
Згідно з частиною 10 статті 254 Виборчого кодексу України у разі наявності акта або письмової заяви осіб, зазначених у частині першій статті 253 цього Кодексу, про порушення вимог цього Кодексу під час транспортування протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці та інших документів до територіальної виборчої комісії територіальна виборча комісія може, а в разі наявних ознак розпечатування пакетів із запакованими документами, а також у разі неможливості усунення без перерахунку бюлетенів неточностей у протоколі дільничної виборчої комісії - зобов`язана прийняти рішення про повторний підрахунок голосів виборців на цій дільниці.
Прийняття рішення територіальною виборчою комісією про проведення повторного підрахунку голосів у разі виявлення порушення цілісності пакетів із запакованими документами, а також у разі неможливості усунення без перерахунку бюлетенів неточностей у протоколі дільничної виборчої комісії після прийняття виборчих документів від дільничної виборчої комісії не допускається.
Відповідно до частин 11 - 13 статті 254 Виборчого кодексу України протоколи про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці та запечатані пакети з іншими виборчими документами дільничної виборчої комісії до проведення відповідного повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці територіальною виборчою комісією зберігаються у приміщенні, де відбувається засідання територіальної виборчої комісії.
Повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у відповідному виборчому окрузі з відповідних місцевих виборів здійснюється територіальною виборчою комісією після розгляду і прийняття протоколів та інших документів від усіх дільничних виборчих комісій. У повторному підрахунку територіальною виборчою комісією голосів виборців на виборчій дільниці мають право брати участь усі члени цієї дільничної виборчої комісії і можуть бути присутніми кандидати в депутати, кандидати на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довірені особи, уповноважені особи організацій партій, офіційні спостерігачі на відповідних місцевих виборах.
Повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів здійснюється членами територіальної виборчої комісії в порядку, визначеному Центральною виборчою комісією з урахуванням положень статті 250 цього Кодексу.
Територіальна виборча комісія за результатами повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці складає протокол про повторний підрахунок голосів виборців на відповідній виборчій дільниці за формою, встановленою Центральною виборчою комісією. Протокол про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці може виготовлятися за допомогою технічних засобів.
Судом установлено, що дільничною виборчою комісією виборчої дільниці №350367 25 - 26.10.2020 року було проведено підрахунок голосів на цій виборчій дільниці, про що складено відповідні протоколи, а саме:
- протокол про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з виборів депутатів Кіровоградської обласної ради;
- протокол про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з виборів депутатів Кропивницької районної ради Кіровоградської області;
- протокол про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з виборів депутатів Новгородківської селищної ради Кропивницького району Кіровоградської області;
- протокол про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з виборів голови Новгородківської селищної ради Кропивницького району Кіровоградської області.
При проведенні підрахунку голосів та опрацюванні виборчих бюлетенів було виявлено, що на 9 виборчих бюлетенях для голосування у єдиному одномандатному виборчому окрузі з виборів Новгородківського селищного голови, вилучених з виборчих скриньок, не проставлено номер виборчої дільниці.
Цей факт зафіксовано у протоколі №6 засідання дільничної виборчої комісії від 25.10.2020 року та у протокольному рішенні дільничної виборчої комісії №2 від 26.10.2020 року. (а.с. 76 - 83) Дільничною виборчою комісією шляхом голосування прийнято рішення про врахування цих виборчих бюлетенів при встановленні загальної кількості виборців, які взяли участь у голосуванні, та при підрахунку голосів виборців.
Як пояснила суду голова дільничної виборчої комісії виборчої дільниці №350367 ОСОБА_4 , яка була допитана як свідок, ці виборчі бюлетені не є такими, що вважаються недійсними відповідно до частини 29 статті 250 ВК України, та були внесені до пунктів 9 та 11 протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №350367 з виборів голови Новгородківської селищної ради Кропивницького району Кіровоградської області. (а.с. 70 - 73)
Позивач стверджує, що ці виборчі бюлетені не підлягають врахуванню при встановленні загальної кількості виборців, які взяли участь у голосуванні, та при підрахунку голосів виборців, та мали були вказані у пункті 8 відповідного протоколу. При цьому посилається на частину 25 статті 250 Виборчого кодексу України, якою передбачено, що якщо зазначені на виборчому бюлетені позначення (номер) виборчого округу та/або номер виборчої дільниці не відповідають позначенню (номеру) відповідного виборчого округу та/або номеру виборчої дільниці, на якій проводиться підрахунок голосів, такі виборчі бюлетені вважаються такими, що не підлягають врахуванню при встановленні загальної кількості виборців, які взяли участь у голосуванні, та при підрахунку голосів виборців.
На думку позивача, дільнична виборча комісія виборчої дільниці №350367 при проведенні підрахунку голосів на виборчій дільниці протиправно врахувала ці бюлетені, а Новгородківська СТВК, незважаючи на це порушення, про яке повідомив у своїй скарзі ОСОБА_3 , всупереч вимогам частини 9 статті 254 Виборчого кодексу України не прийняла рішення про повторний підрахунок голосів на цій виборчій дільниці.
Суд зазначає, що Виборчий кодекс України передбачає випадки, за яких територіальна виборча комісія на етапі прийняття та розгляду виборчих документів дільничних виборчих комісій може прийняти рішення про повторний підрахунок нею голосів виборців на виборчій дільниці, а також випадки, коли територіальна виборча комісія зобов`язана прийняти таке рішення.
Так, територіальна виборча комісія може прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці у таких випадках:
- за наявності заяв або скарг, підтверджених актами, складеними відповідними суб`єктами виборчого процесу, про порушення вимог Виборчого кодексу України під час проведення голосування та/або підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, що ставлять під сумнів результати підрахунку голосів виборців на цій виборчій дільниці (частина 9 статті 254 Виборчого кодексу України);
- у разі наявності акта або письмової заяви осіб, які супроводжували транспортування виборчих документів дільничної виборчої комісії, про порушення вимог Виборчого кодексу України під час транспортування протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці та інших документів до територіальної виборчої комісії (частина 10 статті 254 Виборчого кодексу України).
Воднораз, відповідно до частини 10 статті 254 Виборчого кодексу України територіальна виборча комісія зобов`язана прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці у таких випадках:
- в разі наявних ознак розпечатування пакетів із запакованими документами, які надійшли до територіальної виборчої комісії;
- у разі неможливості усунення без перерахунку бюлетенів неточностей у протоколі дільничної виборчої комісії.
В усіх випадках рішення щодо доцільності, можливості чи обов`язку провести повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці членами територіальної виборчої комісії повинно розглядатися на засіданні територіальної виборчої комісії та після обговорення прийматися шляхом відкритого голосування, оскільки саме такий спосіб дій та організації роботи територіальної виборчої комісії як спеціального колегіального органу передбачений статтею 36 Виборчого кодексу України. Відповідне рішення фіксується у протоколі засідання територіальної виборчої комісії, як це передбачено частиною 6 статті 254 Виборчого кодексу України.
Виходячи з норм частин 5, 6, 9 статті 254 Виборчого кодексу України, територіальна виборча комісія не зобов`язана, а може прийняти рішення про проведення нею повторного підрахунку голосів на виборчій дільниці при наявності тих чи інших фактів, які свідчать про порушення вимог Виборчого кодексу України під час проведення голосування та/або підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці. У цьому питанні територіальна виборча комісія наділена дискреційними повноваженнями, які передбачають право самостійного вибору прийняття рішення. Це дозволяє комісії об`єктивно оцінити наведені у заяві чи скарзі факти на предмет того, чи є вони порушеннями вимог Виборчого кодексу України, чи є ці порушення такими, що ставлять під сумнів результати підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, та прийняти пропорційне рішення з дотриманням необхідного балансу інтересів суб`єктів виборчого процесу.
Судом установлено, що на момент прийняття 26.10.2020 року відповідачем документів від дільничної виборчої комісії №350367 до територіальної виборчої комісії надійшла скарга офіційного спостерігача від Кіровоградської обласної організації Всеукраїнського об`єднання "Свобода" Солдатенка О.В., підтверджена актом від 25.10.2020 року, з проханням провести повторний підрахунок голосів на цій виборчій дільниці через порушення, допущені на ній під час підрахунку голосів.
Проте питання про можливість проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці №350367 Новгородківська СТВК на своєму засіданні не розглядала та рішення з цього приводу не приймала. Натомість на засіданні територіальної виборчої комісії 26.10.2020 року було прийнято рішення у формі постанови №60 від 26.10.2020 року про повернення скарги ОСОБА_3 без розгляду з посиланням на її невідповідність вимогам щодо форми та змісту скарги. (а.с. 11) Пізніше на засіданні територіальної виборчої комісії 28.10.2020 року було прийнято протокольне рішення про повернення без розгляду аналогічної скарги ОСОБА_2 (а.с. 94 - 95)
Ці обставини підтверджуються протоколом безперервного засідання Новгородківської СТВК №9, у якому не відображено розгляд та обговорення комісією питання про можливість проведення членами територіальної виборчої комісії повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці №350367 та прийняте з цього питання рішення. (а.с. 86 - 89)
За правовою позицією, висловленою Великою Палатою Верховного Суду у постанові від 09.04.2018 року у справі №П/9901/137/18 (800/426/17), під протиправною бездіяльністю суб`єкта владних повноважень слід розуміти зовнішню форму поведінки (діяння) цього органу, що полягає (проявляється) у неприйнятті рішення чи у нездійсненні юридично значимих й обов`язкових дій на користь заінтересованих осіб, які на підставі закону та/або іншого нормативно-правового регулювання віднесені до компетенції суб`єкта владних повноважень, були об`єктивно необхідними і реально можливими для реалізації, але фактично не були здійснені.
Суд погоджується з доводами позову, що у спірних правовідносинах відповідач як спеціальний колегіальний орган, уповноважений організовувати підготовку та проведення виборів і забезпечувати реалізацію виборчих прав громадян України, додержання та однакове застосування виборчого законодавства, допустив протиправну бездіяльність, оскільки у встановлений спосіб не розглянув питання, віднесене до його компетенції, а саме про можливість проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці №350367 з виборів Новгородківського селищного голови Кропивницького району Кіровоградської області з підстав, передбачених частиною 9 статті 254 Виборчого кодексу України.
Внаслідок такої бездіяльності відповідача порушено право позивача як суб`єкта виборчого процесу - кандидата на посаду Новгородківського селищного голови - на етапі підрахунку голосів виборців, установлення підсумків голосування і результатів виборів Новгородківського селищного голови.
Частиною 1 статті 278 КАС України передбачено, що суд, установивши порушення законодавства про вибори чи референдум, визначає у рішенні спосіб захисту порушених прав та інтересів, а також порядок усунення усіх наслідків цих порушень відповідно до закону або приймає інше визначене законом рішення.
Згідно з пунктом 4 частини 2, частиною 4 статті 245 КАС України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.
У випадку, визначеному пунктом 4 частини другої цієї статті, суд може зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд. У випадку, якщо прийняття рішення на користь позивача передбачає право суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд, суд зобов`язує суб`єкта владних повноважень вирішити питання, щодо якого звернувся позивач, з урахуванням його правової оцінки, наданої судом у рішенні.
За правилами частини 6 статті 254 Виборчого кодексу України рішення про проведення повторного підрахунку голосів на виборчій дільниці, передбачене пунктом 3 частини 5 цієї статті, приймається шляхом голосування членів територіальної виборчої комісії більшістю голосів від загального складу комісії.
Зважаючи на такий спосіб прийняття рішення, а також враховуючи, що частина 9 статті 254 Виборчого кодексу України передбачає право відповідача - спеціального колегіального органу - при вирішенні питання про можливість проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці діяти на власний розсуд, тож суд не може зобов`язати відповідача прийняти конкретне рішення, про яке просить позивач, та відмовляє у задоволенні позову у цій частині.
Суд вважає, що порушене право позивача, як кандидата на посаду Новгородківського селищного голови, має бути відновлено шляхом зобов`язання Новгородківської СТВК розглянути на її засіданні питання про можливість проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці №350367 з виборів Новгородківського селищного голови Кропивницького району Кіровоградської області.
Згідно з частинами 1, 3 статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа. При частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.
Відповідно до частини 9 статті 273 КАС України суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.
Судом установлено, що при поданні позову та на момент вирішення справи судовий збір не сплачено.
Виходячи зі ставки, установленої підпунктом 1 пункту 3 частини 2 статті 4 Закону України "Про судовий збір", розмір судового збору за подання до адміністративного суду цього позову становить 840, 80 грн.
Тож за правилами розподілу судових витрат, передбаченими статтею 139 КАС України, зважаючи на часткове задоволення позову, судовий збір, який справляється за подання до суду позовної заяви, слід стягнути в дохід Державного бюджету України зі сторін порівну.
Керуючись статтями 9, 90, 139, 242-246, 268, 269, 272, 273, 278 КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов кандидата на посаду Новгородківського селищного голови Дейнеко Павла Олександровича ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Новгородківської селищної територіальної виборчої комісії Кропивницького району Кіровоградської області (28200, Кіровоградська область, смт. Новгородка, вул. Центральна, 1, код ЄДРПОУ 43784778) задовольнити частково.
Визнати протиправною бездіяльність Новгородківської селищної територіальної виборчої комісії Кропивницького району Кіровоградської області щодо нерозгляду на засіданні територіальної виборчої комісії питання про можливість проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці №350367 з виборів Новгородківського селищного голови Кропивницького району Кіровоградської області.
Зобов`язати Новгородківську селищну територіальну виборчу комісію Кропивницького району Кіровоградської області розглянути на засіданні територіальної виборчої комісії питання про можливість проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці №350367 з виборів Новгородківського селищного голови Кропивницького району Кіровоградської області.
У задоволенні решти позовних вимог відмовити.
Стягнути з ОСОБА_1 в дохід Державного бюджету України судовий збір у розмірі 420, 40 гривні.
Стягнути з Новгородківської селищної територіальної виборчої комісії Кропивницького району Кіровоградської області в дохід Державного бюджету України судовий збір у розмірі 420, 40 гривні.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі його апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.
Рішення суду може бути оскаржене до Третього апеляційного адміністративного суду, шляхом подачі апеляційної скарги через Кіровоградський окружний адміністративний суд, у 2-денний строк, установлений статтею 278 КАС України.
Суддя Кіровоградського окружного
адміністративного суду О.А. Черниш
Суд | Кіровоградський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 29.10.2020 |
Оприлюднено | 02.11.2020 |
Номер документу | 92535920 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Кіровоградський окружний адміністративний суд
О.А. Черниш
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні