Рішення
від 30.10.2020 по справі 420/11465/20
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/11465/20

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

30 жовтня 2020 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Стефанова С.О., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами ст.273 КАС України адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Кароліно-Бугазської сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області, за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача відділу ведення Державного реєстру виборців апарату Овідіопольської районної державної адміністрації, Білгород-Дністровської районної територіальної виборчої комісії Одеської області, сільського голови Кароліно-Бугазської сільської ради Овідіопольського району Одеської області ОСОБА_2 про визнання протиправними дій щодо встановлення результатів виборів та визнання протиправними та скасування постанов від 27.10.2020 року, -

В С Т А Н О В И В:

До Одеського окружного адміністративного суду 28 жовтня 2020 року о 15 год. 09 хв. надійшов адміністративний позов ОСОБА_1 до Кароліно-Бугазської сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області, за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача відділу ведення Державного реєстру виборців апарату Овідіопольської районної державної адміністрації, Білгород-Дністровської районної територіальної виборчої комісії Одеської області, сільського голови Кароліно-Бугазської сільської ради Овідіопольського району Одеської області ОСОБА_2 в якому позивачка, з урахуванням уточнених позовних вимог, просить:

- визнати протиправними дії Кароліно-Бугазської сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області щодо встановлення результатів виборів Кароліно-Бугазської сільської ради та Кароліно-Бугазського сільського голови, які відбулися 25 жовтня 2020 року;

- визнати протиправною та скасувати постанову Кароліно-Бугазської сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області від 27 жовтня 2020 року про визнання обраними депутатами Кароліно-Бугазської сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області у 7-ми територіальних багатомандатних виборчих округах на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року;

- визнати протиправною та скасувати постанову Кароліно-Бугазської сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області від 27 жовтня 2020 року Про визнання ОСОБА_2 обраним Кароліно-Бугазським сільським головою Білгород-Дністровського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року Кароліно-Бугазського сільського голови Білгород-Дністровського району Одеської області Кароліно-Бугазської сільської об`єднаної територіальної громади Білгород-Дністровського району Одеської області .

Позиція позивачки обґрунтовується наступним

В обґрунтування позовних вимог позивачка посилається на те, що Овідіопольським районним судом Одеської області було прийнято рішення по справі №509/5299/20, яким, зокрема, зобов`язано Дільничну виборчу комісію по виборчій дільниці №510693 в с. Кароліно-Бугаз Овідіопольського району Одеської області внести уточнення до уточненого списку виборців по виборчій дільниці №510693, шляхом виключення зі списку виборців осіб, зокрема і позивачку.

В подальшому, 24.10.2020 року П`ятим апеляційним адміністративним судом було прийнято постанову, якою апеляційні скарги ОСОБА_3 , ОСОБА_1 та ОСОБА_4 - задоволено. Рішення Овідіопольського районного суду Одеської області від 23 жовтня 2020 року - скасовано. Позовні вимоги в частині уточнення попереднього списку виборців за адресою: АДРЕСА_1 у кількості 25 осіб - залишено без розгляду. Ухвалено нове рішення, яким у задоволенні позовних вимог кандидата на посаду Кароліно-Бугазського голови, висунутого Одеською обласною організацією політичної партії Слуга Народу ОСОБА_5 , кандидата у депутати Кароліно-Бугазської об`єднаної територіальної громади по багатомандатному округу №5 ОСОБА_6 , кандидата у депутати Кароліно-Бугазської об`єднаної територіальної громади по багатомандатному округу №6 ОСОБА_7 , кандидата у депутати Кароліно-Бугазської об`єднаної територіальної громади по багатомандатному округу №7 ОСОБА_8 - відмовлено.

Однак, на думку позивачки, дільнична виборча комісія не виконала постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 24 жовтня 2020 року по справі №509/5299/20 у зв`язку з чим, ОСОБА_1 разом з іншими виборцями була виключена зі списку виборів на підставі скасованого рішення Овідіопольського районного суду Одеської області.

Позивачка звертає увагу, що для реалізації рішення Овідіопольського районного суду Одеської області від 23.10.2020 року по справі №509/5299/20 голова дільничної виборчої комісії мав ініціювати скликання засіданні, довести до членів такої виборчої комісії час, дату та порядок денний такого засідання, проте, дана процедура, на переконання позивачки, виконана не була, засідання дільничної виборчої комісії у селі Кароліно-Бугаз Овідіопольського району Одеської області 23.10.2020 року не проводилося.

Таким чином, на думку позивачки, ОСОБА_1 та інших 166 виборців у зв`язку з бездіяльністю дільничної виборчої комісії у селі Кароліно-Бугаз Овідіопольського району Одеської області по виборчій дільниці №510693, що проявилася в ігноруванні обов`язку щодо виконання постанови П`ятого апеляційного адміністративного суду від 24.10.2020 року по справі №509/5299/20, було протиправно позбавлено, гарантованого ст.38 Конституції України виборчого права, а саме права голосу на місцевих виборах до Кароліно-Бугазської територіальної громади Білгород-Дністровського району Одеської області, що відбулися 25.10.2020 року.

Також, позивачка акцентує увагу на тому, що 22 жовтня 2020 року П`ятим апеляційним адміністративним судом прийнято постанову по справі №420/10802/20, якою вирішено достроково припинити повноваження усього складу Кароліно-Бугазської сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області. Крім того, П`ятим апеляційним адміністративним судом було констатовано, що Кароліно-Бугазською сільською територіальною виборчою комісією Білгород-Дністровського району Одеської області були допущені систематичні порушення гарантованого статтею 38 Конституції України права громадян бути обраними до органів місцевого самоврядування, статті 231 ВК України щодо підстав скасування реєстрації кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, та кандидатів у депутати, а також порушення вимог статті 129-1 Конституції України щодо невиконання судових рішень у справах №420/10270/20, №420/10281/20, №420/10423/20, №420/10788/20, №420/108030/20, які набрали законної сили та прийняття рішень неповноважним складом, що порушує положення статей 9, 36, 38 ВК України.

Отже, на переконання позивачки, повноваження усього складу Кароліно-Бугазської сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області були достроково припинені - 22 жовтня 2020 року, з огляду на що, Білгород-Дністровська районна територіальна виборча комісія повинна була затвердити новий склад Кароліно-Бугазської сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області.

Таким чином, позивачка вважає, що починаючи з 22 жовтня 2020 року Кароліно-Бугазська сільська територіальна виборча комісія Білгород-Дністровського району Одеської області продовжила виконання своїх повноважень у нелегітимному складі.

Процесуальні дії та клопотання учасників справи

Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 29 жовтня 2020 року позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження по справі. Призначено судове засідання на 29 жовтня 2020 року о 17 год. 00 хв.

Вищевказаною ухвалою також витребувано з:

1) Білгород-Дністровської районної територіальної виборчої комісії Одеської області (вул. Грецька, буд.24, м. Білгород-Дністровський, Одеська область, 67700 код ЄДРПОУ 43761787) належним чином засвідчені копії рішень (постанов) про затвердження складу Кароліно-Бугазської сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області станом на 21 жовтня 2020 року та станом на 25 жовтня 2020 року;

2) Кароліно-Бугазської сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області (вул. Приморська, буд.1, с. Кароліно-Бугаз, Овідіопольський район, Одеська область, 67844, код ЄДРПОУ 43782503) належним чином засвідчені копії:

- рішення (постанови) про встановлення результатів виборів депутатів Кароліно-Бугазької сільської ради, які відбулися 25 жовтня 2020 року;

- рішення (постанови) про встановлення результатів виборів Кароліно-Бугазького сільського голови, які відбулися 25 жовтня 2020 року;

- рішення (постанови) від 27 жовтня 2020 року про визнання обраними депутатів Кароліно-Бугазської сільської ради;

- рішення (постанови) від 27 жовтня 2020 року про визнання ОСОБА_2 обраним Кароліно-Бугазьким сільським головою;

- протоколів Кароліно-Бугазської сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області про результати голосування з виборів депутатів Кароліно-Бугазської сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області та Кароліно-Бугазького сільського голови Білгород-Дністровського району Одеської області, які відбулися 25 жовтня 2020 року.

29 жовтня 2020 року від представника відділення ведення державного реєстру виборців Овідіопольської районної державної адміністрації Одеської області надійшло клопотання про розгляд справи за їх відсутністю (вхід. №ЕП/19126/20).

Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 29 жовтня 2020 року залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - сільського голову Кароліно-Бугазської сільської ради Овідіопольського району Одеської області ОСОБА_2.

Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 30 жовтня 2020 року адміністративний позов ОСОБА_1 в частині позовних вимог до Дільничної виборчої комісії по виборчій дільниці №510693 в с. Кароліно-Бугаз Овідіопольського району Одеської області про визнання протиправною бездіяльність дільничної виборчої комісії у селі Кароліно-Бугаз Овідіопольського району Одеської області щодо не внесення змін до уточненого списку виборців по виборчій дільниці №510693 на підставі постанови П`ятого апеляційного адміністративного суду від 24.10.2020 року по справі №509/5299/20 - залишено без розгляду.

В судовому засіданні 30 жовтня 2020 року, ухвалою суду на місці, яка була занесена до протоколу судового засідання, судом приєднано до матеріалів справи: витребувані судом документи, які надійшли від Кароліно-Бугазської сільської територіальної виборчої комісії (вхід. №ЕП/19117/20, №ЕП/19112/20); заяву позивачки про уточнення позовних вимог (вхід. №ЕП/19212/20); пояснення позивачки (вхід. №45588/20).

В судовому засіданні 30 жовтня 2020 року, ухвалою суду на місці, яка була занесена до протоколу судового засідання, судом задоволено клопотання представника позивача та продовжено розгляд справи в порядку письмового провадження.

В судові засідання які були призначені на 29 жовтня 2020 року о 17 год. 00 хв. та 30 жовтня 2020 року об 11 год. 00 хв. повноважні представники відповідача та третіх осіб не з`явились, належним чином повідомлялись про дату, час та місце розгляду справи.

Кароліно-Бугазська сільська територіальна виборча комісія Білгород-Дністровського району Одеської області повідомлялась про дату, час та місце проведення судових засідань шляхом направлення копії ухвали про відкриття провадження по справі, судових повісток та позову з додатками на офіційну електронну пошту відповідача - ІНФОРМАЦІЯ_1 (т.1 а.с.119, а.с.183), а також шляхом розміщення на офіційному веб-сайті Одеського окружного адміністративного суду повідомлення про виклик до суду (т.1 а.с.122, а.с.188).

Голова Кароліно-Бугазської сільської ради ОСОБА_2 повідомлявся про дату, час та місце проведення судових засідань шляхом розміщення на офіційному веб-сайті Одеського окружного адміністративного суду повідомлення про виклик до суду (т.1 а.с.122, а.с.188).

Також, секретарем судового засідання складена довідка від 29 жовтня 2020 року про неможливість здійснення передачі телефонограми з метою повідомлення голови Кароліно-Бугазської сільської ради ОСОБА_2 про призначене на 30.10.2020 року об 11 год. 00 хв. судове засідання (т.1 а.с.187). При цьому, вручення судової кореспонденції (ухвали від 29.10.2020 року, повістки про виклик до суду, копії позову з додатками, заяви та пояснення) не вручено під час доставки за відсутністю адресата за вказаною адресою, що підтверджується накладними кур`єрської служби доставки №251974 від 29.10.2020 року та відеозаписом на диску (т.1 а.с.190-192).

Відповідач відзив на позовну заяву, будь-яких пояснень, заяв чи клопотань до суду не надіслав. У відповідності до частини 4 статті 159 Кодексу адміністративного судочинства України, подання заяв по суті справи є правом учасників справи.

У разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин, суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Станом на 30 жовтня 2020 року, інших заяв по суті справи з боку сторін на адресу суду не надходило.

Вивчивши матеріали справи, дослідивши обставини, якими обґрунтована уточнена позовна заява, перевіривши їх доказами, а також дослідивши відеозапис, суд встановив наступні факти та обставини.

Обставини справи встановлені судом

Постановою Верховної Ради України №795-IX від 15 липня 2020 року Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році на неділю 25 жовтня 2020 року, призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів (крім визначених пунктами 2 і 3 цієї Постанови).

08 серпня 2020 року Центральною виборчою комісією прийнято постанову №160 Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року , якою призначено на неділю, 25 жовтня 2020 року, перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів за переліками згідно з додатками 1 - 24.

Постановою Білгород-Дністровської районної територіальної виборчої комісії Одеської області Про утворення та формування складу сільських, селищних територіальних виборчих комісій Білгород-Дністровського району Одеської області від 26 серпня 2020 року №3 утворено та сформовано склад, зокрема, Кароліно-Бугазської сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області.

30 серпня 2020 року Центральною виборчою комісією прийнято постанову №208 Про початок виборчого процесу місцевих виборів 25 жовтня 2020 року , якою оголошено з 05 вересня 2020 року початок виборчого процесу місцевих виборів, призначених на 25 жовтня 2020 року.

Рішеннями Одеського окружного адміністративного суду від 09 жовтня 2020 року у справах №420/10270/20, №420/10281/20 та від 11 жовтня 2020 року у справі №420/10423/20 визнано протиправними та скасовано постанови Кароліно-Бугазської сільської територіальної виборчої комісії про скасування реєстрації кандидатів у депутати Кароліно-Бугазської сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 17 жовтня 2020 року по справі №420/10788/20, адміністративний позов ОСОБА_9 до Кароліно-Бугазської сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області - задоволено частково:

- визнано протиправною та скасовано постанову Кароліно-Бугазської сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області №170 від 14.10.2020 року Про відмову у повторному розгляді документів громадянки ОСОБА_9 ;

- визнано протиправною бездіяльність Кароліно-Бугазської сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області щодо неприйняття рішення про внесення змін до тексту виборчого бюлетеня з виборів депутатів Кароліно-Бугазської сільської об`єднаної територіальної громади для голосування в багатомандатному виборчому окрузі №1 щодо внесення відомостей про зареєстрованого кандидата у депутати ОСОБА_9 до його змісту;

- зобов`язано Кароліно-Бугазську сільську територіальну виборчу комісію Білгород-Дністровського району Одеської області розглянути питання щодо прийняття рішення про затвердження змісту виборчого бюлетеня з виборів депутатів Кароліно-Бугазської сільської об`єднаної територіальної громади для голосування у багатомандатному виборчому окрузі №1, до змісту якого внести відомості про зареєстрованого кандидата у депутати ОСОБА_9 .

Рішеннями Одеського окружного адміністративного суду від 19 жовтня 2020 року по справі №420/10803/20, визнано протиправною бездіяльність Кароліно-Бугазської сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області щодо неприйняття рішення про внесення змін до виборчих бюлетенів з виборів депутатів Кароліно-Бугазської сільської об`єднаної територіальної громади в частині внесення до їх змісту відомостей про зареєстрованих кандидатів у депутати: ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , ОСОБА_14 , ОСОБА_15 , ОСОБА_16 , ОСОБА_17 , ОСОБА_18 та виборчого бюлетеня з виборів Кароліно-Бугазського сільського голови в частині внесення до його змісту відомостей про зареєстрованого кандидата ОСОБА_19 на посаду Кароліно-Бугазського сільського голови та зобов`язано Кароліно-Бугазську сільську територіальну виборчу комісію Білгород-Дністровського району Одеської області прийняти рішення про внесення змін до виборчих бюлетенів з виборів депутатів Кароліно-Бугазської сільської об`єднаної територіальної громади щодо внесення відомостей до його змісту про зареєстрованих кандидатів у депутати: ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , ОСОБА_14 , ОСОБА_15 , ОСОБА_16 , ОСОБА_17 , ОСОБА_18 та виборчого бюлетеня з виборів Кароліно-Бугазського сільського голови в частині внесення до його змісту відомостей про зареєстрованого кандидата ОСОБА_19 на посаду Кароліно-Бугазського сільського голови.

22 жовтня 2020 року постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 22 жовтня 2020 року, апеляційну скаргу члена виборчої комісії ОСОБА_20 та кандидата в депутати ОСОБА_14 - задоволено:

- рішення Одеського окружного адміністративного суду від 19 жовтня 2020 року - скасовано та прийнято по справі нову постанову, якою позов членів виборчої комісії ОСОБА_21 , ОСОБА_20 , політичної партії ВЛАДА НАРОДУ , політичної партії ВСЕУКРАЇНСЬКЕ ОБ`ЄДНАННЯ ГРОМАДСЬКИЙ КОНТРОЛЬ , кандидата на посаду сільського голови, виборця ОСОБА_19 , кандидатів у депутати, виборців ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , ОСОБА_14 , ОСОБА_9 , ОСОБА_15 , ОСОБА_16 , ОСОБА_17 до Кароліно-Бугазської сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області - задоволено;

- достроково припинено повноваження усього складу Кароліно-Бугазської сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області;

- стягнуто з Кароліно-Бугазської сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області (вул.Приморська,1, с.Кароліно-Бугаз, Овідіопольський район, Одеська область, 67844, код ЄДРПОУ 43782503) за рахунок бюджетних асигнувань судовий збір в сумі 1261,20 грн. (одна тисяча двісті шістдесят одна гривня 20 коп.) на користь держави (отримувач коштів: ГУК у м. Києві/м. Київ/ 22030106; код отримувача (код за ЄДРПОУ): 37993783; банк отримувача: Казначейство України (ЕАП); рахунок отримувача: UA908999980313111256000026001; код класифікації доходів бюджету: 22030106).

23 жовтня 2020 року Овідіопольським районним судом Одеської області по справі №509/5299/20 прийнято рішення, яким адміністративний позов - задоволено частково. Зобов`язано Дільничну виборчу комісію по виборчій дільниці №510693 в с.Кароліно-Бугаз Овідіопольського району Одеської області (вул.Чорноморська,5, с.Кароліно-Бугаз, Овідіопольський р-н, Одеська обл., 67844) в особі голови або заступника голови та секретаря внести уточнення до уточненого списку виборців по виборчій дільниці №510693 шляхом виключення зі списку виборців неправомірно включених до уточненого списку виборців осіб.

Постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 24 жовтня 2020 року апеляційні скарги ОСОБА_3 , ОСОБА_1 та ОСОБА_4 - задоволено:

- рішення Овідіопольського районного суду Одеської області від 23 жовтня 2020 року скасовано;

- позовні вимоги в частині уточнення попереднього списку виборців за адресою: АДРЕСА_1 у кількості 25 осіб - залишено без розгляду;

- ухвалено нове рішення, яким у задоволенні позовних вимог кандидата на посаду Кароліно-Бугазського сільського голови, висунутий Одеською обласною організацією політичної партії "Слуга Народу" ОСОБА_5 , кандидата у депутати Кароліно-Бугазської об`єднаної територіальної громади по багатомандатному округу №5 ОСОБА_6 , кандидата у депутати Кароліно-Бугазської об`єднаної територіальної громади по багатомандатному округу №6 ОСОБА_7 , кандидата у депутати Кароліно-Бугазської об`єднаної територіальної громади по багатомандатному округу №7 ОСОБА_8 - відмовлено.

Усі вищевказані судові рішення не були змінені чи скасовані та відповідно набрали законної сили.

24 жовтня 2020 року о 18 год. 15 хв. Білгород-Дністровською районною територіальною виборчою комісією прийнято постанову №56 Про утворення нового складу Кароліно-Бугазської сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області .

25 жовтня 2020 року о 23 год. 40 хв. Білгород-Дністровською районною територіальною виборчою комісією прийнято постанову №57 Про внесення змін у постанову Про утворення нового складу Кароліно-Бугазської сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області №56 від 24 жовтня 2020 року (т.1 а.с.195-199).

25 жовтня 2020 року Кароліно-Бугазською сільською територіальною виборчою комісією Білгород-Дністровського району Одеської області складено протокол Про підсумки голосування з виборів депутатів Білгород-Дністровської районної ради у межах частини територіального округу №1 (а.с.141-160).

27 жовтня 2020 року о 07 год. 01 хв. Кароліно-Бугазською сільською територіальною виборчою комісією Білгород-Дністровського району Одеської області прийнято постанову №220 Про скликання першої сесії новообраної на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року Кароліно-Бугазської сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області VIII скликання Кароліно-Бугазської сільської об`єднаної територіальної громади Білгород-Дністровського району Одеської області (т.1 а.с.163-166), згідно якої зазначено час призначення сесії на 27 жовтня 2020 року о 07 год. 15 хв., а також необхідності оприлюднення вказаної постанови.

27 жовтня 2020 року о 07 год. 02 хв. Кароліно-Бугазською сільською територіальною виборчою комісією Білгород-Дністровського району Одеської області прийнято постанову №221 Про визнання ОСОБА_2 обраним Кароліно-Бугазським сільським головою Білгород-Дністровського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року Кароліно-Бугазського сільського голови Білгород-Дністровського району Одеської області Кароліно-Бугазської сільської об`єднаної територіальної громади Білгород-Дністровського району Одеської області (т.1 а.с.162).

Вищевказані постанови були оприлюднені в газеті Народный Контроль №28 (жовтень 2020 року) (т.1 а.с.167-169).

Вважаючи протиправними дії Кароліно-Бугазської сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області щодо встановлення результатів виборів, враховуючи невиконання численних рішень судів та вчинення дій Кароліно-Бугазською сільською територіальною виборчою комісією Білгород-Дністровського району Одеської області неповноважним складом, а також вважаючи протиправними постанови про визнання обраними депутатів та голови Кароліно-Бугазської сільської ради, позивачка звернулася з даним адміністративним позовом до суду.

Джерела права та висновки суду

Спірні правовідносини регулюються Конституцією України, Виборчим кодексом України, Законами України Про Центральну виборчу комісію , Про державний реєстр виборців , іншими законами України, а також прийнятими відповідно до них іншими актами законодавства та актами Центральної виборчої комісії.

Згідно статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод від 04.11.1950 року кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом.

Частиною 1 статті 19 КАС України передбачено, що правосуддя в адміністративних справах здійснюється адміністративними судами, юрисдикція яких поширюється на всі публічно-правові спори, крім спорів, для яких законом встановлений інший порядок судового вирішення.

Згідно п.6 ч.1 ст.19 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема спорах щодо правовідносин, пов`язаних з виборчим процесом чи процесом референдуму.

Відповідно до ч.4 ст.273 КАС України рішення, дії чи бездіяльність територіальних (окружних) виборчих комісій щодо підготовки та проведення місцевих виборів, виборів Президента України, народних депутатів України; обласних комісій з референдуму і комісії Автономної Республіки Крим з всеукраїнського референдуму, а також членів зазначених комісій оскаржуються до окружного адміністративного суду за місцезнаходженням відповідної комісії.

Таким чином, суд вважає, що дана адміністративна справа підсудна Одеському окружному адміністративному суду відповідно до ч.4 ст.273 КАС України.

Згідно преамбули Виборчого кодексу України №396-IX від 19.12.2019 року (далі - Кодекс) цей Кодекс відповідно до Конституції України визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів.

Підготовка та проведення виборів регулюються Конституцією України, цим Кодексом, законами України Про Центральну виборчу комісію , Про Державний реєстр виборців , іншими законами України, а також прийнятими відповідно до них іншими актами законодавства та актами Центральної виборчої комісії (ст.2 Кодексу).

Згідно п.1 ч.1 ст.9 Кодексу, виборці мають право: бути членами виборчих комісій, які організовують підготовку та проведення відповідних виборів.

Відповідно до ч.1 ст.19 Кодексу, виборчі права громадян України захищаються законом. Громадяни мають право на захист своїх виборчих прав та інших прав на участь у виборчому процесі шляхом оскарження порушень до відповідних виборчих комісій або у судовому порядку. За порушення виборчих прав громадян винні особи несуть відповідальність у порядку, встановленому законом.

Виборчий процес, у розумінні ч.1 статті 20 Кодексу, - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.

Згідно з частиною 1 статті 22 Кодексу, суб`єктом виборчого процесу відповідних виборів є: 1) виборець, який має право голосу на відповідних виборах; 2) виборча комісія, уповноважена здійснювати підготовку і проведення відповідних виборів; 3) партія (організація партії), яка висунула кандидатів на відповідних виборах; 4) кандидат, зареєстрований для участі у відповідних виборах у порядку, встановленому цим Кодексом; 5) офіційний спостерігач від кандидата чи партії (організації партії) - суб`єкта відповідного виборчого процесу або від громадської організації, зареєстрований у порядку, встановленому цим Кодексом.

Відповідно до ч.1 ст.32 Кодексу в Україні утворюються і діють передбачені цим Кодексом виборчі комісії як незалежні органи адміністрування виборчих процесів, які відповідно до своїх повноважень забезпечують здійснення визначених Конституцією України та цим Кодексом основних принципів виборчого права, засад виборчого процесу, реалізацію виборчих прав громадян України, підготовку та проведення виборів.

Згідно ч.2 ст.32 Кодексу до виборчих комісій належать:

1) Центральна виборча комісія;

2) окружні виборчі комісії;

3) територіальні виборчі комісії;

4) дільничні виборчі комісії.

Виборчі комісії діють на підставі, в межах повноважень та у спосіб, встановлені Конституцією України, цим Кодексом та законами України (ч.3 ст.32 Кодексу).

Частиною 1 статті 33 Кодексу визначено, що виборчі комісії є спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення виборів і забезпечувати реалізацію виборчих прав громадян України, додержання та однакове застосування виборчого законодавства.

Частинами 1 та 2 ст.63 Кодексу визначено, що рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, можуть бути оскаржені до суду або до виборчої комісії.

Оскарження рішень, дій чи бездіяльності, що стосуються виборчого процесу, до суду, а також розгляд та вирішення справ судом здійснюються в порядку, визначеному Кодексом адміністративного судочинства України.

Відповідно до ч.1 ст.206 Кодексу, територіальна виборча комісія на період здійснення своїх повноважень забезпечує організацію і проведення місцевих виборів у межах повноважень та в порядку, передбачених цим Кодексом та законами України.

Згідно ч.2 ст.206 Кодексу, відповідна територіальна виборча комісія, яка встановлює результати виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, районної у місті, сільської, селищної ради, результати виборів сільського, селищного, міського голови:

1) забезпечує підготовку та проведення відповідних місцевих виборів;

2) утворює територіальні, багатомандатні виборчі округи відповідно до цього Кодексу, встановлює їхні межі та єдину нумерацію, визначає кількість мандатів, які розподіляються у багатомандатних виборчих округах;

3) надає правову, організаційну, методичну, технічну допомогу нижчестоящим виборчим комісіям в частині їхньої діяльності, що стосується виборів відповідної ради, сільського, селищного, міського голови, організовує навчання членів цих комісій з питань організації виборчого процесу;

4) реєструє кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довірених осіб, представників, уповноважених осіб організацій партій - суб`єктів відповідного виборчого процесу та видає їм посвідчення;

5) розглядає питання щодо скасування реєстрації кандидатів у випадках, передбачених цим Кодексом;

6) інформує населення про зареєстрованих кандидатів у депутати у відповідних виборчих округах, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови;

7) затверджує текст виборчих бюлетенів на відповідних місцевих виборах, забезпечує виготовлення виборчих бюлетенів та передачу їх відповідним територіальним, дільничним виборчим комісіям;

8) вирішує питання щодо використання коштів на проведення відповідних місцевих виборів, забезпечує їх цільовим використанням;

9) сприяє організації зустрічей кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови з виборцями;

10) забезпечує виготовлення бланків протоколів та іншої виборчої документації, а територіальна виборча комісія, яка утворює дільничні виборчі комісії, - також печаток, штампів і передає їх відповідним дільничним виборчим комісіям, якщо Центральною виборчою комісією не встановлено інший порядок їх виготовлення;

11) заслуховує інформацію відповідних територіальних, дільничних виборчих комісій, місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування з питань, пов`язаних з підготовкою і проведенням відповідних місцевих виборів;

12) здійснює контроль за наданням списків виборців дільничними виборчими комісіями для загального ознайомлення та уточнення;

13) реєструє офіційних спостерігачів від кандидатів, місцевих організацій партій - суб`єктів виборчого процесу відповідних місцевих виборів, від громадських організацій;

14) здійснює контроль за використанням коштів виборчих фондів суб`єктів виборчого процесу на відповідних місцевих виборах;

15) здійснює контроль за дотриманням встановленого цим Кодексом порядку проведення передвиборної агітації;

16) визнає голосування на виборчій дільниці недійсним за результатами повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці у випадках та порядку, передбачених цим Кодексом;

17) встановлює результати виборів депутатів, сільського, селищного, міського голови в порядку, визначеному цим Кодексом, здійснює офіційне оприлюднення результатів відповідних місцевих виборів;

18) реєструє обраних депутатів, сільського, селищного, міського голову;

19) організовує проведення повторного голосування і повторних місцевих виборів у випадках, передбачених цим Кодексом;

20) розглядає звернення, заяви і скарги стосовно підготовки та проведення відповідних місцевих виборів, приймає щодо них рішення;

21) забезпечує передачу на зберігання до відповідної архівної установи виборчої та іншої документації в порядку, встановленому Центральною виборчою комісією;

22) здійснює в межах відповідної адміністративно-територіальної одиниці контроль за додержанням та однаковим застосуванням законодавства про місцеві вибори в частині, що стосується відповідних місцевих виборів; скликає у разі необхідності за власною ініціативою засідання дільничної виборчої комісії;

23) здійснює інші повноваження, передбачені цим Кодексом та законами України.

Частиною 3 статті 206 Кодексу передбачено, що територіальна виборча комісія, яка відповідно до частини першої статті 255 цього Кодексу встановлює підсумки голосування на відповідних місцевих виборах, під час організації підготовки і проведення таких виборів здійснює повноваження, передбачені пунктами 3, 11, 12, 15, 16, 20-22 частини другої цієї статті, передає дільничним виборчим комісіям виборчі бюлетені, складає протокол про підсумки голосування з відповідних місцевих виборів та транспортує його разом з іншою виборчою документацією до виборчої комісії, яка встановлює результати таких виборів:

1) сільська, селищна, міська виборча комісія складає протокол про підсумки голосування з відповідних виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної ради у територіальних виборчих округах, частині територіального виборчого округу, утворених у межах відповідно села, селища, міста (чи відповідної територіальної громади), та передає його виборчій комісії Автономної Республіки Крим, відповідній обласній виборчій комісії;

2) районна в місті виборча комісія складає і передає міській виборчій комісії:

а) протокол про підсумки голосування з виборів депутатів міської ради в територіальному виборчому окрузі чи його частині (у міській територіальній громаді з кількістю виборців 10 тисяч і більше) або в багатомандатних виборчих округах (у міській територіальній громаді з кількістю виборців до 10 тисяч);

б) протокол про підсумки голосування з виборів міського голови;

3) сільська, селищна, міська виборча комісія складає та передає до районної виборчої комісії протокол про підсумки голосування з виборів депутатів відповідної районної ради в територіальному виборчому окрузі, частині територіального виборчого округу, утворених у межах відповідно села, селища, міста (чи відповідної територіальної громади), та передає встановлені підсумки до відповідної районної виборчої комісії.

Судом встановлено, що підставою для звернення ОСОБА_1 з даним адміністративним позовом до суду стало допущення Кароліно-Бугазською сільською територіальною виборчою комісією Білгород-Дністровського району Одеської області під час виборчого процесу низки істотних порушень виборчого законодавства, конституційних прав громадян, зокрема, права вільно обирати та бути обраним, а також не виконання чисельної кількості судових рішень, які набрали законної сили.

Зокрема, позивачка посилається на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 09 жовтня 2020 року у справах №420/10270/20, №420/10281/20 та від 11 жовтня 2020 року у справі №420/10423/20, якими визнано протиправними та скасовано постанови Кароліно-Бугазської сільської територіальної виборчої комісії про скасування реєстрації кандидатів у депутати Кароліно-Бугазської сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області.

Зазначеними рішеннями судами встановлені факти порушення, які допущені Кароліно-Бугазською сільською територіальною виборчою комісією Білгород-Дністровського району Одеської області при прийнятті спірних постанов.

Судом встановлено, що рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 17 жовтня 2020 року по справі №420/10788/20, залишеним без змін постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 21 жовтня 2020 року, адміністративний позов ОСОБА_9 до Кароліно-Бугазської сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області - задоволено частково:

- визнано протиправною та скасовано постанову Кароліно-Бугазської сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області №170 від 14.10.2020 року Про відмову у повторному розгляді документів громадянки ОСОБА_9 ;

- визнано протиправною бездіяльність Кароліно-Бугазської сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області щодо неприйняття рішення про внесення змін до тексту виборчого бюлетеня з виборів депутатів Кароліно-Бугазської сільської об`єднаної територіальної громади для голосування в багатомандатному виборчому окрузі №1 щодо внесення відомостей про зареєстрованого кандидата у депутати ОСОБА_9 до його змісту;

- зобов`язано Кароліно-Бугазську сільську територіальну виборчу комісію Білгород-Дністровського району Одеської області розглянути питання щодо прийняття рішення про затвердження змісту виборчого бюлетеня з виборів депутатів Кароліно-Бугазської сільської об`єднаної територіальної громади для голосування у багатомандатному виборчому окрузі №1, до змісту якого внести відомості про зареєстрованого кандидата у депутати ОСОБА_9 .

У вказаному рішенні, судом, крім іншого, встановлено, що відповідачем допущено протиправну бездіяльність, яка полягає у невчиненні дій щодо внесення змін до тексту виборчого бюлетеня з виборів депутатів Кароліно-Бугазської сільської об`єднаної територіальної громади по багатомандатному виборчому округу № 1 відносно ОСОБА_9 , зареєстрованої кандидатом у депутати Кароліно-Бугазської сільської об`єднаної територіальної громади, після набрання законної сили судовим рішенням у справі №420/10282/20.

Також, рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 19 жовтня 2020 року по справі №420/10803/20, залишеним без змін постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 22 жовтня 2020 року, визнано протиправною бездіяльність Кароліно-Бугазської сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області щодо неприйняття рішення про внесення змін до виборчих бюлетенів з виборів депутатів Кароліно-Бугазської сільської об`єднаної територіальної громади в частині внесення до їх змісту відомостей про зареєстрованих кандидатів у депутати: ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , ОСОБА_14 , ОСОБА_15 , ОСОБА_16 , ОСОБА_17 , ОСОБА_18 та виборчого бюлетеня з виборів Кароліно-Бугазського сільського голови в частині внесення до його змісту відомостей про зареєстрованого кандидата ОСОБА_19 на посаду Кароліно-Бугазського сільського голови та зобов`язано Кароліно-Бугазську сільську територіальну виборчу комісію Білгород-Дністровського району Одеської області прийняти рішення про внесення змін до виборчих бюлетенів з виборів депутатів Кароліно-Бугазської сільської об`єднаної територіальної громади щодо внесення відомостей до його змісту про зареєстрованих кандидатів у депутати: ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , ОСОБА_14 , ОСОБА_15 , ОСОБА_16 , ОСОБА_17 , ОСОБА_18 та виборчого бюлетеня з виборів Кароліно-Бугазського сільського голови в частині внесення до його змісту відомостей про зареєстрованого кандидата ОСОБА_19 на посаду Кароліно-Бугазського сільського голови.

Вказаним рішенням, судом, зокрема, було встановлено, що відповідачем допущено протиправну бездіяльність, яка полягає у неприйняті рішення про внесення змін до виборчих бюлетенів з виборів депутатів Кароліно-Бугазської сільської об`єднаної територіальної громади в частині внесення до їх змісту відомостей про зареєстрованих кандидатів у депутати: ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , ОСОБА_14 , ОСОБА_15 , ОСОБА_16 , ОСОБА_17 , ОСОБА_18 та виборчого бюлетеня з виборів Кароліно-Бугазського сільського голови в частині внесення до його змісту відомостей про зареєстрованого кандидата ОСОБА_19 на посаду Кароліно-Бугазського сільського голови, після набрання законної сили судовими рішеннями у справах №420/10200/20, №420/10201/20, №420/10197/20, №420/10281/20, №420/10283/20, №420/10202/20, №420/10284/20, №420/10280/20, №420/10423/20, №420/10199/20.

Судом встановлено, що усі вищевказані судові рішення не були змінені чи скасовані та відповідно набрали законної сили.

При цьому, суд не надає оцінку окремо рішенням суду, а лише констатує факт наявності таких рішень та встановлених у них порушень відповідачем норм Конституції України, Виборчого кодексу України та інших нормативно-правових актів, що регулюють виборчий процес.

Відповідно статті 129-1 Конституції України, статей 14, 370 Кодексу адміністративного судочинства України, судове рішення, що набрало законної сили, є обов`язковим для виконання.

Частиною другою статті 6 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.

Так, у справі Серінг проти Сполученого Королівства від 07.07.1989 року Європейський суд визначив, що Конвенція як правовий акт, що забезпечує захист прав людини, передбачає, що її гарантії мають бути реальними та ефективними. Будь-яке тлумачення прав та свобод, що гарантуються, має відповідати загальним рисам Конвенції, мета якої забезпечення і розвиток ідеалів і цінностей демократичного суспільства. Таким чином, на державі лежить прямий обов`язок дотримуватися громадянських прав осіб і забезпечувати належне та своєчасне виконання рішення суду, що набрало законної сили.

Виконання будь-якого судового рішення є невід`ємною стадією процесу правосуддя, а отже, має відповідати вимогам ст.6 Конвенції.

Європейський суд з прав людини у рішенні по справі Горнсбі проти Греції від 19.03.1997 року вказав, що для цілей статті 6 Конвенції виконання рішення, ухваленого будь-яким судом, має розцінюватися як складова частина судового розгляду . Право на судовий захист було б ілюзорним, якби національна правова система Високої Договірної Сторони дозволяла, щоб остаточне, обов`язкове для виконання судове рішення залишалося невиконаним на шкоду будь-якій зі сторін. Ефективний доступ до суду включає право на виконання судового рішення без невиправданих затримок.

Суд наголошує, що усі зафіксовані у рішеннях по справах №420/10200/20, №420/10201/20, №420/10197/20, №420/10281/20, №420/10283/20, №420/10202/20, №420/10284/20, №420/10280/20, №420/10423/20, №420/10199/20 порушення виборчого процесу, а саме не реєстрація кандидатів у депутати Кароліно-Бугазської сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області та не внесення змін до тексту виборчих бюлетенів, беззаперечно впливає на встановлення результатів виборів Кароліно-Бугазської сільської ради та Кароліно-Бугазського сільського голови, які відбулися 25 жовтня 2020 року.

При цьому, суд також враховує, що 22.10.2020 року ЦВК прийнято постанову №416 Про окремі питання діяльності Білгород-Дністровської районної територіальної виборчої комісії Одеської області та Кароліно-Бугазької сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області , якою:

1) Зобов`язано Білгород-Дністровську районну територіальну виборчу комісію Одеської області та Кароліно-Бугазьку сільську територіальну виборчу комісію Білгород- Дністровського району Одеської області невідкладно привести свою діяльність та рішення у відповідність із вимогами виборчого законодавства України, з урахуванням рішень судів, що набрали законної сили.

3) Зобов`язати Білгород-Дністровську районну територіальну виборчу комісію Одеської області та Кароліно-Бугазьку сільську територіальну виборчу комісію Білгород- Дністровського району Одеської області поінформувати Центральну виборчу комісію до 18 години 23 жовтня 2020 року про вжиті заходи та прийняті рішення на виконання пунктів 1, 2 цієї постанови.

4) Зобов`язати Кароліно-Бугазьку сільську територіальну виборчу комісію Білгород-Дністровського району Одеської області невідкладно вжити заходів щодо забезпечення належної організації голосування в день виборів депутатів Кароліно-Бугазької сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області та Кароліно-Бугазького сільського голови Білгород-Дністровського району Одеської області 25 жовтня 2020 року відповідно до вимог виборчого законодавства України, з урахуванням рішень судів, що набрали законної сили.

5) Звернути увагу членів Білгород-Дністровської районної територіальної виборчої комісії Одеської області та Кароліно-Бугазької сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області на необхідність неухильного дотримання вимог Виборчого кодексу України під час виконання їх повноважень та на встановлену Кримінальним кодексом України відповідальність за перешкоджання вільному здійсненню виборцем свого виборчого права та роботі виборчої комісії, ухилення члена виборчої комісії від виконання своїх обов`язків у роботі комісії без поважних причин, за умисне невиконання рішення, ухвали, постанови суду, що набрали законної сили, або перешкоджання їх виконанню.

Водночас, відповідач не надав до суду жодного доказу виконання ним рішень Одеського окружного адміністративного суду по справам №420/10270/20, №420/10281/20, №420/10423/20, №420/10788/20, №420/10803/20, що свідчить про продовження вчинення дій за наявністю порушення відповідачем вимог виборчого законодавства України та порушення гарантованих Конституцією України виборчих прав громадян під час проведення виборчого процесу з виборів депутатів Кароліно-Бугазської сільської ради та Кароліно-Бугазського сільського голови 25 жовтня 2020 року відносно організації та проведення на етапі голосування та встановлення результатів виборів.

Також, судом встановлено, що після утворення нового складу Кароліно-Бугазської сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області відповідачем не вчинено жодних дій направлених на виконання відповідних рішень Одеського окружного адміністративного суду та, як наслідок, відновлення порушених прав осіб вчинено не було.

Матеріалами справи, дослідженими судом, відеозаписами подій, підтверджуються порушення відповідачем гарантованого статтею 38 Конституції України права громадян брати участь в управлінні державними справами, у всеукраїнському та місцевих референдумах, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.

Крім того, згідно інформації, яка розміщена на офіційному веб-сайті ЦВК за посиланням: https://www.cvk.gov.ua/pls/vm2020/pvm160pt001f01=695pid102=63833rej=0.html , розміщено список кандидатів у депутати Кароліно-Бугазької сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області за 7-ми округами, а саме: ОСОБА_22 , ОСОБА_23 , ОСОБА_24 , ОСОБА_25 , ОСОБА_26 , ОСОБА_27 , ОСОБА_28 , ОСОБА_29 , ОСОБА_30 , ОСОБА_31 , ОСОБА_32 , ОСОБА_33 , ОСОБА_34 , ОСОБА_35 , ОСОБА_36 , ОСОБА_37 , ОСОБА_38 , ОСОБА_39 , ОСОБА_40 , ОСОБА_41 , ОСОБА_42 , ОСОБА_43 , ОСОБА_44 , ОСОБА_45 , ОСОБА_46 , ОСОБА_47 , ОСОБА_48 , ОСОБА_49 , ОСОБА_50 , ОСОБА_51 , ОСОБА_52 , ОСОБА_53 , ОСОБА_54 , ОСОБА_55 , ОСОБА_56 , ОСОБА_57 , ОСОБА_58 , ОСОБА_59 , ОСОБА_60 , ОСОБА_61 , ОСОБА_62 , ОСОБА_63 , ОСОБА_64 , ОСОБА_65 , ОСОБА_66 , ОСОБА_67 , ОСОБА_68 , ОСОБА_69 , ОСОБА_70 , ОСОБА_71 , ОСОБА_72 , ОСОБА_73 , ОСОБА_74 , ОСОБА_75 , ОСОБА_76 , ОСОБА_77 , ОСОБА_78 , ОСОБА_79 , ОСОБА_80 , ОСОБА_81 , ОСОБА_82 , ОСОБА_83 , ОСОБА_84 , ОСОБА_85 , ОСОБА_86 , ОСОБА_87 , ОСОБА_88 , ОСОБА_89 , ОСОБА_90 , ОСОБА_91 , ОСОБА_92 , ОСОБА_93 , ОСОБА_6 , ОСОБА_94 , ОСОБА_95 , ОСОБА_96 , ОСОБА_97 , ОСОБА_98 , ОСОБА_99 , ОСОБА_100 , ОСОБА_101 , ОСОБА_102 , ОСОБА_103 , ОСОБА_104 , ОСОБА_105 , ОСОБА_106 , ОСОБА_7 , ОСОБА_107 , ОСОБА_108 , ОСОБА_109 , ОСОБА_110 , ОСОБА_111 , ОСОБА_112 , ОСОБА_113 , ОСОБА_114 , ОСОБА_115 , ОСОБА_116 , ОСОБА_117 , ОСОБА_118 , ОСОБА_119 , ОСОБА_120 , ОСОБА_121 , ОСОБА_122 , ОСОБА_123 , ОСОБА_124 , ОСОБА_125 , ОСОБА_8 , ОСОБА_126 , ОСОБА_127 , ОСОБА_128 .

За аналізом вказаного списку, судом встановлено відсутність зареєстрованих кандидатів у депутати, а саме ОСОБА_129 , ОСОБА_17 та ОСОБА_18 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , ОСОБА_14 , ОСОБА_15 , ОСОБА_16 та кандидата на посаду сільського голови ОСОБА_19 , які на виконання рішень Одеського окружного адміністративного суду по справам №420/10270/20, №420/10281/20 та №420/10423/20, №420/10803/20 повинні були бути зареєстровані кандидатами у депутати Кароліно-Бугазської сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області та відповідно ОСОБА_19 кандидатом на посаду сільського голови.

Таким чином, суд дійшов висновку, що Кароліно-Бугазська сільська територіальна виборча комісія свідомо здійснювала зазначені вище дії по результатам проведення виборів та встановлення їх результатів не дотримуючись при цьому принципу пропорційності закріпленому у статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, а саме у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване вказані рішення.

У зв`язку з чим дії відповідача по перешкоджанню участі в виборчому процесі виборців та кандидатів у депутати Кароліно-Бугазської сільської ради суд вважає протиправними.

Крім того, з наведеного слідує, що відповідачем свідомо не виконано рішення суду, які набрали законної сили, а саме №420/10270/20, №420/10281/20, №420/10423/20 та відповідно допущено порушення прав позивачки обирати та бути обраною.

Таким чином, враховуючи встановлені судом порушення відповідачем виборчого законодавства України та порушення гарантованих Конституцією України виборчих прав громадян під час проведення виборчого процесу з виборів депутатів Кароліно-Бугазської сільської ради та Кароліно-Бугазського сільського голови 25 жовтня 2020 року, суд приходить до висновку про наявність підстав для визнання протиправними дій Кароліно-Бугазської сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області щодо встановлення результатів виборів Кароліно-Бугазської сільської ради та Кароліно-Бугазського сільського голови, які відбулися 25 жовтня 2020 року.

У позовній заяві, з урахуванням уточнених позовних вимог, позивачка також просить визнати протиправними та скасувати постанови Кароліно-Бугазської сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області від 27 жовтня 2020 року про визнання обраними депутатів Кароліно-Бугазської сільської ради та про визнання ОСОБА_2 обраним Кароліно-Бугазським сільським головою.

Судом встановлено, що 25 жовтня 2020 року Кароліно-Бугазською сільською територіальною виборчою комісією Білгород-Дністровського району Одеської області складено протокол Про підсумки голосування з виборів депутатів Білгород-Дністровської районної ради у межах частини територіального округу №1 (а.с.141-160).

27 жовтня 2020 року о 07 год. 01 хв. Кароліно-Бугазською сільською територіальною виборчою комісією Білгород-Дністровського району Одеської області прийнято постанову №220 Про скликання першої сесії новообраної на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року Кароліно-Бугазської сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області VIII скликання Кароліно-Бугазської сільської об`єднаної територіальної громади Білгород-Дністровського району Одеської області (а.с.163-166).

27 жовтня 2020 року о 07 год. 02 хв. Кароліно-Бугазською сільською територіальною виборчою комісією Білгород-Дністровського району Одеської області прийнято постанову №221 Про визнання ОСОБА_2 обраним Кароліно-Бугазським сільським головою Білгород-Дністровського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року Кароліно-Бугазського сільського голови Білгород-Дністровського району Одеської області Кароліно-Бугазської сільської об`єднаної територіальної громади Білгород-Дністровського району Одеської області (а.с.162).

З урахуванням того, що оскаржувані постанови відповідача про визнання депутатів обраними у багатомандатних виборчих округах 1-7 від 27 жовтня 2020 року за №246-252 та голови Кароліно-Бугазської сільської ради від 27 жовтня 2020 року №221 є похідними від дій відповідача щодо встановлення результатів виборів Кароліно-Бугазської сільської ради, які визнані судом протиправними, суд приходить до висновку, що вказані постанови підлягають скасуванню.

При цьому, суд критично оцінює посилання позивачки на те, що Кароліно-Бугазською сільською територіальною виборчою комісією Білгород-Дністровського району Одеської області було продовжено виконання своїх повноважень у нелегітимному складі, оскільки в матеріалах справи наявна постанова Білгород-Дністровської районної територіальної виборчої комісії №56 від 24 жовтня 2020 року (18 год. 15 хв.) Про утворення нового складу Кароліно-Бугазської сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області та постанова №57 Про внесення змін у постанову Про утворення нового складу Кароліно-Бугазської сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області , які свідчить про прийняття відповідних рішень легітимним складом територіальної виборчої комісії.

Водночас, зазначене не спростовує висновків суду про наявність у діях Кароліно-Бугазської сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області щодо встановлення результатів виборів Кароліно-Бугазської сільської ради та Кароліно-Бугазського сільського голови порушень виборчого законодавства України та порушень гарантованих Конституцією України виборчих прав громадян під час проведення виборчого процесу з виборів депутатів Кароліно-Бугазської сільської ради та Кароліно-Бугазського сільського голови 25 жовтня 2020 року.

Відповідно до ч.4 ст.159 КАС України, подання заяв по суті справи є правом учасників справи. Неподання суб`єктом владних повноважень відзиву на позов без поважних причин може бути кваліфіковано судом як визнання позову.

Враховуючи неявку повноваженого представника відповідача до суду, належним чином повідомленого про дату, час та місце розгляду справи, а також не надання відповідачем відзиву на позовну заяву та будь-яких заяв чи клопотань на спростування позиції позивача, суд враховує ненадання відзиву Кароліно-Бугазською сільською територіальною виборчою комісією Білгород-Дністровського району Одеської області як визнання позову.

Згідно з ч.1 ст.9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до частини 1 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частиною 1 статті 72 КАС України передбачено, що доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Статтю 73 КАС України передбачено, що належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення. Сторони мають право обґрунтовувати належність конкретного доказу для підтвердження їхніх вимог або заперечень.

Відповідно до статей 74-76 КАС України обставини справи, які за законом мають бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи. Достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

Відповідно до ст.90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Згідно зі ст.242 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні з наданням оцінки всім аргументам учасників справи. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.

Оцінивши кожен доказ, який є у справі щодо його належності, допустимості, достовірності та їх достатності і взаємного зв`язку у сукупності, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та враховуючи усі наведені обставини, суд дійшов висновку, що адміністративний позов ОСОБА_1 до Кароліно-Бугазської сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області, за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідачів відділу ведення Державного реєстру виборців апарату Овідіопольської районної державної адміністрації, Білгород-Дністровської районної територіальної виборчої комісії Одеської області, сільського голову Кароліно-Бугазської сільської ради Овідіопольського району Одеської області ОСОБА_2 про визнання протиправними дій щодо встановлення результатів виборів та визнання протиправними та скасування постанов від 27.10.2020 року - підлягає задоволенню.

Слід зазначити, що згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі Серявін та інші проти України від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відповідно до п.58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі Руїс Торіха проти Іспанії від 9 грудня 1994 року, серія A, N 303-A, п.29).

Розподіл судових витрат

При зверненні до суду з даним позовом судовий збір позивачкою сплачено не було.

Розподіл судових витрат належить провести за правилами ст.ст.139, 143, ч.9 ст.273 КАС України та Закону України Про судовий збір .

Згідно пункту 3 частини 2 статті 4 Закону України Про судовий збір , за подання до адміністративного суду адміністративного позову немайнового характеру, який подано фізичною особою, встановлюється ставка судового збору - 0,4 розміру прожиткового мінімуму на одну працездатну особу.

Відповідно до частини 1 статті 4 Закону України Про судовий збір судовий збір справляється у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.

Статтею 7 Закону України Про Державний бюджет України на 2020 рік установлено у 2020 році прожитковий мінімум для працездатних осіб з 1 січня 2020 року - 2 102 гривні.

Як вбачається з позовних вимог, предметом позову у даній справі є три вимоги немайнового характеру, а отже розмір судового збору за подання даного позову складає 2 522,40 коп.

Відповідно до ч.1 ст.139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Враховуючи вищевикладене, суд приходить до висновку, що з Кароліно-Бугазської сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області підлягає стягненню на користь Державного бюджету України судовий збір у розмірі 2 522 грн. 40 коп.

Керуючись ст.ст. 2, 6, 8, 9, 12, 14, 44, 139, 242-246, 273 КАС України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов ОСОБА_1 до Кароліно-Бугазської сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області, за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача відділу ведення Державного реєстру виборців апарату Овідіопольської районної державної адміністрації, Білгород-Дністровської районної територіальної виборчої комісії Одеської області, сільського голову Кароліно-Бугазської сільської ради Овідіопольського району Одеської області ОСОБА_2 про визнання протиправними дій щодо встановлення результатів виборів та визнання протиправними та скасування постанов від 27.10.2020 року - задовольнити.

Визнати протиправними дії Кароліно-Бугазської сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області щодо встановлення результатів виборів Кароліно-Бугазської сільської ради та Кароліно-Бугазського сільського голови, які відбулися 25 жовтня 2020 року.

Визнати протиправною та скасувати постанову Кароліно-Бугазської сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області №246 від 27 жовтня 2020 року Про визнання депутатів обраними у багатомандатному виборчому окрузі №1 .

Визнати протиправною та скасувати постанову Кароліно-Бугазської сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області №247 від 27 жовтня 2020 року Про визнання депутатів обраними у багатомандатному виборчому окрузі №2 .

Визнати протиправною та скасувати постанову Кароліно-Бугазської сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області №248 від 27 жовтня 2020 року Про визнання депутатів обраними у багатомандатному виборчому окрузі №3 .

Визнати протиправною та скасувати постанову Кароліно-Бугазської сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області №249 від 27 жовтня 2020 року Про визнання депутатів обраними у багатомандатному виборчому окрузі №4 .

Визнати протиправною та скасувати постанову Кароліно-Бугазської сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області №250 від 27 жовтня 2020 року Про визнання депутатів обраними у багатомандатному виборчому окрузі №5 .

Визнати протиправною та скасувати постанову Кароліно-Бугазської сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області №251 від 27 жовтня 2020 року Про визнання депутатів обраними у багатомандатному виборчому окрузі №6 .

Визнати протиправною та скасувати постанову Кароліно-Бугазської сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області №252 від 27 жовтня 2020 року Про визнання депутатів обраними у багатомандатному виборчому окрузі №7 .

Визнати протиправною та скасувати постанову Кароліно-Бугазської сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області №221 від 27 жовтня 2020 року Про визнання ОСОБА_2 обраним Кароліно-Бугазським сільським головою Білгород-Дністровського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року Кароліно-Бугазського сільського голови Білгород-Дністровського району Одеської області Кароліно-Бугазської сільської об`єднаної територіальної громади Білгород-Дністровського району Одеської області .

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Кароліно-Бугазської сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області (код ЄДРПОУ 43782503) на користь Державного бюджету України судові витрати у розмірі 2 522 грн. 40 коп. (дві тисячі п`ятсот двадцять дві гривні сорок копійок) на рахунок: отримувач коштів - УК у м. Одесі/Київський р-н/22030101; код отримувача (код за ЄДРПОУ) - 38016923; банк отримувача - Казначейство України (ЕАП); код банку отримувача (МФО) - 899998; рахунок отримувача - UA338999980313181206084015005; код класифікації доходів бюджету - 22030101; призначення платежу - судовий збір, за позовом (ПІБ чи назва установи, організації позивача), Одеський окружний адміністративний суд, код ЄДРПОУ 35118626.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку шляхом подання до П`ятого апеляційного адміністративного суду через Одеський окружний адміністративний суд апеляційної скарги протягом двох днів з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Позивачка: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 , РНОКПП НОМЕР_1 ).

Відповідач: Кароліно-Бугазська сільська територіальна виборча комісія Білгород-Дністровського району Одеської області (вул. Приморська, буд.1, с. Кароліно-Бугаз, Овідіопольський район, Одеська область, 67844, код ЄДРПОУ 43782503).

Треті особи:

- відділ ведення Державного реєстру виборців апарату Овідіопольської районної державної адміністрації (вул. Т. Шевченка, 169, смт. Овідіополь, Одеська область, 67801, код ЄДРПОУ 04057209);

- Білгород-Дністровська районна територіальна виборча комісія Одеської області (вул. Грецька, буд.24, м. Білгород-Дністровський, Одеська область, 67700 код ЄДРПОУ 43761787);

- сільський голова Кароліно-Бугазської сільської ради Овідіопольського району Одеської області ОСОБА_2 ( АДРЕСА_3 ).

Суддя С.О. Cтефанов

.

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення30.10.2020
Оприлюднено02.11.2020
Номер документу92536658
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —420/11465/20

Ухвала від 20.01.2021

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Осіпов Ю.В.

Ухвала від 20.01.2021

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Осіпов Ю.В.

Ухвала від 04.11.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Осіпов Ю.В.

Постанова від 04.11.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Осіпов Ю.В.

Ухвала від 03.11.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Осіпов Ю.В.

Ухвала від 03.11.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Осіпов Ю.В.

Ухвала від 03.11.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Осіпов Ю.В.

Рішення від 30.10.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Стефанов С.О.

Ухвала від 30.10.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Стефанов С.О.

Ухвала від 29.10.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Стефанов С.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні