П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
04 листопада 2020 р.м.ОдесаСправа № 420/11465/20 Головуючий в 1 інстанції: Стефанов С.О.
П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого судді - Осіпова Ю.В.,
суддів - Косцової І.П., Скрипченка В.О.,
при секретарі Ішханяні Р.,
за участю представника позивача-адвоката Дмітрієва Р.Б. та представників відповідача-адвокатів Боднар М.О. і Мацко В.В., розглянувши у відритому судовому засіданні в м. Одесі апеляційну скаргу Кароліно-Бугазької сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 30 жовтня 2020 року (м. Одеса, дата складання повного тексту рішення - 30.10.2020р.) по справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Кароліно-Бугазької сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області та третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Відділу ведення Державного реєстру виборців апарату Овідіопольської районної державної адміністрації, Білгород-Дністровської районної територіальної виборчої комісії Одеської області, сільського голови Кароліно-Бугазької сільської ради Овідіопольського району Одеської області Апанасенко Андрія Володимировича про визнання протиправними дій щодо встановлення результатів виборів та визнання протиправними і скасування постанов від 27.10.2020 року, -
В С Т А Н О В И В:
28.10.2020 року виборець ОСОБА_1 звернулася до Одеського окружного адміністративного суду із адміністративним позовом до Кароліно-Бугазької сільської ТВК комісії Білгород-Дністровського району Одеської області та 3-х осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: Відділу ведення Державного реєстру виборців апарату Овідіопольської РДА, Білгород-Дністровської районної ТВК Одеської області, сільського голови Кароліно-Бугазької сільської ради Овідіопольського району Одеської області Апанасенко А.В., в якому позивачка, з урахуванням уточнень, просила суд:
- визнати протиправними дії Кароліно-Бугазької СТВК Білгород-Дністровського району Одеської області щодо встановлення результатів виборів Кароліно-Бугазької сільської ради та Кароліно-Бугазького сільського голови, які відбулися 25 жовтня 2020 року;
- визнати протиправною та скасувати постанову Кароліно-Бугазької СТВК Білгород-Дністровського району Одеської області від 27 жовтня 2020 року про визнання обраними депутатами Кароліно-Бугазької сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області у 7-ми територіальних багатомандатних виборчих округах на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року;
- визнати протиправною та скасувати постанову Кароліно-Бугазької СТВК Білгород-Дністровського району Одеської області від 27 жовтня 2020 року Про визнання ОСОБА_2 обраним Кароліно-Бугазьким сільським головою Білгород-Дністровського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року Кароліно-Бугазького сільського голови Білгород-Дністровського району Одеської області Кароліно-Бугазької сільської ОТГ Білгород-Дністровського району Одеської області .
Свої позовні вимоги позивачка обґрунтовувала тим, що Овідіопольським районним судом Одеської області по справі №509/5299/20 було прийнято рішення, яким, зокрема, зобов`язано Дільничну виборчу комісію виборчої дільниці №510693 в с.Кароліно-Бугаз Овідіопольського району внести уточнення до уточненого списку виборців по виборчій дільниці №510693, шляхом виключення зі списку виборців її та 166 осіб.
Проте, в подальшому, 24.10.2020 року П`ятим апеляційним адміністративним судом було прийнято постанову, якою апеляційні скарги ОСОБА_3 , ОСОБА_1 та ОСОБА_4 - задоволено, скасовано вказане вище рішення Овідіопольського районного суду Одеської області від 23.10.2020р., позовні вимоги в частині уточнення попереднього списку виборців за адресою: АДРЕСА_1 у кількості 25 осіб - залишено без розгляду та прийнято нове рішення, яким у задоволенні позовних вимог ОСОБА_5 та інших - відмовлено.
Однак, як зазначає позивачка, дільнична виборча комісія не виконала постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 24.10.2020р. по справі №509/5299/20, у зв`язку із чим, вона ( ОСОБА_1 ), разом з іншими виборцями, без відповідного засідання дільничної виборчої комісії, була виключена зі списків виборців на підставі скасованого рішення Овідіопольського районного суду Одеської області від 23.10.2020р.
Таким чином, на думку позивачки, вона, як і інші 166 виборців, у зв`язку з бездіяльністю дільничної виборчої комісії у с.Кароліно-Бугаз Овідіопольського району по виборчій дільниці №510693, що проявилася в ігноруванні обов`язку щодо виконання постанови П`ятого апеляційного адміністративного суду від 24.10.2020р. по справі №509/5299/20, були протиправно позбавлені гарантованого ст.38 Конституції України виборчого права, а саме права голосу на місцевих виборах до Кароліно-Бугазської територіальної громади Білгород-Дністровського району Одеської області, що відбулися 25.10.2020 року.
Також, позивачка акцентує увагу суду й на тому, що 22.10.2020 року П`ятим апеляційним адміністративним судом по справі №420/10802/20 було прийнято постанову, якою, у зв`язку із систематичними порушеннями виборчого законодавства (ст.38 Конституції України, ст.231 ВК України ) та вимог ст.129-1 Конституції України щодо невиконання судових рішень у справах №420/10270/20, №420/10281/20, №420/10423/20, №420/10788/20, №420/108030/20, які набрали законної сили, вирішено достроково припинити повноваження усього складу Кароліно-Бугазької сільської ТВК Білгород-Дністровського району Одеської області.
Отже, на переконання позивачки, повноваження усього складу Кароліно-Бугазької сільської ТВК Білгород-Дністровського району Одеської області були достроково припинені - 22.10.2020 року, з огляду на що, Білгород-Дністровська районна ТВК повинна була затвердити новий склад Кароліно-Бугазької сільської ТВК Білгород-Дністровського району Одеської області, але цього не зробила, в зв`язку із чим, починаючи з 22 жовтня 2020 року Кароліно-Бугазька СТВК Білгород-Дністровського району фактично продовжила виконання своїх повноважень у нелегітимному складі.
Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 30.10.2020 року адміністративний позов ОСОБА_1 в частині позовних вимог до дільничної виборчої комісії по виборчій дільниці №510693 в с. Кароліно-Бугаз про визнання протиправною бездіяльності щодо не внесення уточненого списку виборців по виборчій дільниці №510693 на підставі постанови П`ятого апеляційного адміністративного суду від 24.10.2020р. по справі №509/5299/20 - залишено без розгляду.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 30 жовтня 2020 року (ухваленим в порядку письмового провадження ) адміністративний позов ОСОБА_1 в іншій частині - задоволено повністю.
Визнано протиправними дії Кароліно-Бугазької сільської ТВК Білгород-Дністровського району Одеської області щодо встановлення результатів виборів Кароліно-Бугазької сільської ради та Кароліно-Бугазького сільського голови, які відбулися 25 жовтня 2020 року.
Визнано протиправними та скасовано постанови Кароліно-Бугазької сільської ТВК Білгород-Дністровського району Одеської області: №246 від 27 жовтня 2020 року Про визнання депутатів обраними у багатомандатному виборчому окрузі №1 ; №247 від 27 жовтня 2020 року Про визнання депутатів обраними у багатомандатному виборчому окрузі №2 ; №248 від 27 жовтня 2020 року Про визнання депутатів обраними у багатомандатному виборчому окрузі №3 ; №249 від 27 жовтня 2020 року Про визнання депутатів обраними у багатомандатному виборчому окрузі №4 ; №250 від 27 жовтня 2020 року Про визнання депутатів обраними у багатомандатному виборчому окрузі №5 ; №251 від 27 жовтня 2020 року Про визнання депутатів обраними у багатомандатному виборчому окрузі №6 ; №252 від 27 жовтня 2020 року Про визнання депутатів обраними у багатомандатному виборчому окрузі №7 . Визнано протиправною та скасовано постанову Кароліно-Бугазської сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області №221 від 27 жовтня 2020 року Про визнання ОСОБА_2 обраним Кароліно-Бугазським сільським головою Білгород-Дністровського району Одеської області на перших місцевих виборах 25.10.2020р. Кароліно-Бугазського сільського голови Білгород-Дністровського району Одеської області Кароліно-Бугазської сільської ОТГ Білгород-Дністровського району Одеської області .
Не погоджуючись з вищезазначеним рішенням суду 1-ї інстанції від 30.10.2020р., представник Кароліно-Бугазької СТВК Білгород-Дністровського району Одеської області - адвокат Мацко В.В. 01.11.2020р. подав апеляційну скаргу, в якій зазначив, що судом, при винесенні оскаржуваного рішення було порушено норми матеріального та процесуального права, просив скасувати рішення Одеського окружного адміністративного суду від 30.10.2020 року та прийняти нове, яким відмовити в задоволені позовних вимог у повному обсязі.
В обґрунтування вимог апеляційної скарги апелянт посилається на те, що судом 1-ї інстанції не було надано належної правової оцінки нормам законодавства, що регулюють спірні правовідносини, та обставинам справи і помилково не враховано, що особливістю застосування приписів п.6 ч.1 ст.280 Виборчого кодексу України щодо прийняття рішення про визнання виборів депутатів у багатомандатному виборчому окрузі такими, що не відбулися, та про призначення повторних виборів, є встановлення обставин щодо порушень, які виникли саме у день голосування, та які стали підставою для визнання недійсним голосування. Також, апелянт наголошує, що аналогічні за змістом правила містить і в ст.255 Виборчого кодексу України. При цьому, представник апелянта звернув увагу на те, що на всіх виборчих дільницях багатомандатного виборчого округу з виборів депутатів Кароліно-Бугазької сільської ОТГ вибори фактично відбулись, про що складені відповідні протоколи, що в свою чергу, не заперечується учасниками справи. З огляду на те, що виборчий процес є безперервним, т.б. має відбуватись у чітко визначені строки та порядок, у відповідача були відсутні законні підстави для не встановлення підсумків голосування, яке відбулось 25.10.2020р. Призначення ж повторних виборів, в свою чергу, є компетенцією територіальних виборчих комісій за наявності виключних обставин, визначених у Виборчому кодексі України. З огляду на викладене, представник апелянта вважає, що відповідач діяв обґрунтовано та з дотриманням чинного виборчого законодавства, а тому, у суду 1-ї інстанції не було достатніх і належних підстав для скасування рішень про визнання обраними депутатів в 7-ми округах та визнання ОСОБА_2 обраним Кароліно-Бугазським сільським головою, що фактично призведе до призначення та проведення повторних виборів у всіх округах.
Ухвалами П`ятого апеляційного адміністративного суду від 03.11.2020 року за вказаною апеляційною скаргою відкрито апеляційне провадження та призначено її розгляд у відкритому судовому засіданні за участю сторін на 04.11.2020р.
04.11.2020р. до суду апеляційної інстанції від представника позивача надійшов письмовий відзив на апеляційну скаргу, в якому останній категорично не визнав доводів апеляційної скарги та наполягав на залишенні її без задоволення, а рішення суду 1-ї інстанції - без змін.
В судовому засіданні суду апеляційної інстанції 04.11.2020р. представники відповідача (апелянта) підтримали апеляційну скаргу та мотивовано наполягали на її задоволенні.
Представник позивача в судовому засіданні суду 2-ї інстанції апеляційну скаргу не визнав та наполягав на залишенні її без задоволення.
Заслухавши суддю-доповідача, виступи сторін, дослідивши матеріали справи та перевіривши доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга є обґрунтованою та підлягає частковому задоволенню, з наступних підстав.
Судом першої інстанції встановлені наступні обставини справи.
Позивач по даній справі ОСОБА_1 - є виборцем Кароліно-Бугазької сільської ОТГ, т.б. суб`єктом виборчого процесу.
23.10.2020р. Овідіопольським районним судом Одеської області по справі №509/5299/20 було прийнято рішення, яким, зокрема, зобов`язано Дільничну виборчу комісію виборчої дільниці №510693 в с.Кароліно-Бугаз Овідіопольського району внести уточнення до уточненого списку виборців по виборчій дільниці №510693, шляхом виключення зі списку виборців позивача ОСОБА_1 та інших 166 осіб.
Проте, в подальшому, 24.10.2020р. П`ятим апеляційним адміністративним судом було по цій справі №509/5299/20 прийнято постанову, якою апеляційні скарги ОСОБА_1 , ОСОБА_3 і ОСОБА_4 - задоволено, скасовано вказане вище рішення Овідіопольського районного суду Одеської області від 23.10.2020р., позовні вимоги в частині уточнення попереднього списку виборців за адресою: АДРЕСА_1 у кількості 25 осіб - залишено без розгляду та прийнято нове рішення, яким у задоволенні позову ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 та ОСОБА_8 - відмовлено.
Однак, як зазначає позивачка, не зважаючи на вказане вище судове рішення, дільнична виборча комісія виборчої дільниці №510693 фактично так і не виконала постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 24.10.2020р. по справі №509/5299/20, у зв`язку із чим, вона ( ОСОБА_1 ), разом з іншими виборцями, була виключена зі списків виборців на підставі скасованого рішення Овідіопольського районного суду Одеської області від 23.10.2020р., що, в свою чергу, позбавило її гарантованого ст.38 Конституції України виборчого права, а саме права голосу на місцевих виборах до Кароліно-Бугазької ОТГ, що відбулися 25.10.2020 року.
Далі, 22.10.2020 року П`ятим апеляційним адміністративним судом по справі №420/10802/20 було прийнято постанову, якою, у зв`язку із систематичними порушеннями виборчого законодавства (ст.38 Конституції України, ст.231 ВК України ) та вимог ст.129-1 Конституції України щодо невиконання судових рішень у справах №420/10270/20, №420/10281/20, №420/10423/20, №420/10788/20, №420/108030/20, які набрали законної сили, вирішено достроково припинити повноваження усього складу Кароліно-Бугазької сільської ТВК Білгород-Дністровського району Одеської області, яка, в свою чергу, не зважаючи на це рішення з 22.10.2020р. по 24.10.2020р. фактично продовжила виконання своїх повноважень у у попередньому складі.
24.10.2020 року о 18 год. 15 хв. Білгород-Дністровською районною ТВК прийнято постанову №56 Про утворення нового складу Кароліно-Бугазької сільської ТВК Білгород-Дністровського району Одеської області .
25.10.2020 року о 23 год. 40 хв. Білгород-Дністровською районною ТВК прийнято постанову №57 Про внесення змін у постанову Про утворення нового складу Кароліно-Бугазької сільської ТВК Білгород-Дністровського району Одеської області №56 від 24.10.2020р. (т.1 а.с.195-199 ).
В той же день, т.б. 25.10.2020р., новим складом Кароліно-Бугазької СТВК Білгород-Дністровського району Одеської області складено протокол Про підсумки голосування з виборів депутатів Білгород-Дністровської районної ради у межах частини територіального округу №1 (а.с.141-160).
27.10.2020 року Кароліно-Бугазькою сільською ТВК Білгород-Дністровського району Одеської області було прийнято 7 постанов: №246 Про визнання депутатів обраними у багатомандатному виборчому окрузі №1 ; №247 Про визнання депутатів обраними у багатомандатному виборчому окрузі №2 ; №248 Про визнання депутатів обраними у багатомандатному виборчому окрузі №3 ; №249 Про визнання депутатів обраними у багатомандатному виборчому окрузі №4 ; №250 Про визнання депутатів обраними у багатомандатному виборчому окрузі №5 ; №251 Про визнання депутатів обраними у багатомандатному виборчому окрузі №6 ; №252 Про визнання депутатів обраними у багатомандатному виборчому окрузі №7 .
Крім того, 27.10.2020 року Кароліно-Бугазською сільською ТВК також було прийнято постанову №220 Про скликання першої сесії новообраної на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року Кароліно-Бугазької сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області VIII скликання Кароліно-Бугазької сільської ОТГ Білгород-Дністровського району Одеської області (т.1 а.с.163-166), якою було призначено сесію на 27.10.2020 року о 07 год. 15 хв.
В той же день, т.б. 27.10.2020р., Кароліно-Бугазькою сільською ТВК Білгород-Дністровського району Одеської області прийнято постанову №221 Про визнання ОСОБА_2 обраним Кароліно-Бугазьким сільським головою Білгород-Дністровського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року Кароліно-Бугазького сільського голови Білгород-Дністровського району Одеської області Кароліно-Бугазької сільської ОТГ Білгород-Дністровського району Одеської області (т.1 а.с.162).
Вищевказані постанови були оприлюднені в газеті Народний Контроль №28 за жовтень 2020р. та на дошці оголошень СТВК (т.1 а.с.167-169 ).
Не погоджуючись з такими діями та рішеннями виборчої комісії, позивачка звернулася до окружного суду із даним позовом.
Вирішуючи справу по суті та повністю задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив з обґрунтованості та доведеності позовних вимог та, відповідно, з неправомірності дій та спірних рішень відповідача.
Однак, колегія суддів апеляційного суду, уважно дослідивши матеріали справи та наявні в них докази, з урахуванням вимог ч.4 ст.78 КАС України, не може повністю погодитися з такими висновками суду 1-ї інстанції і вважає їх лише частково обґрунтованими, з огляду на наступне.
Частиною 2 ст.19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах та у спосіб визначений Конституцією та законами України.
Відповідно до вимог ч.4 ст.273 КАС України, рішення, дії чи бездіяльність територіальних (окружних) виборчих комісій щодо підготовки та проведення місцевих виборів, виборів Президента України, народних депутатів України; обласних комісій з референдуму і комісії АР Крим з всеукраїнського референдуму, а також членів зазначених комісій оскаржуються до окружного адміністративного суду за місцезнаходженням відповідної комісії.
Як слідує зі змісту положень ст.38 Конституції України, громадяни України мають право брати участь в управлінні державними справами, у всеукраїнському та місцевих референдумах, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.
Відповідно до п.20 ч.1 ст.92 Конституції України, виключно законами України визначаються організація і порядок проведення виборів і референдумів.
Як загально відомо, Постановою Верховної Ради України від 15.07.2020р. №795-IX Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році на неділю - 25 жовтня 2020 року призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів.
Підготовка та проведення виборів регулюються Конституцією України, Виборчим Кодексом України, Законом України від 30.06.2004р. №1932-IV Про Центральну виборчу комісію , Законом України від 22.02.2007р. №698-V Про Державний реєстр виборців , а також прийнятими відповідно до них іншими актами законодавства та актами Центральної виборчої комісії.
Як визначено приписами ст.6 Виборчого Кодексу України, виборчі права громадян України - це гарантовані Конституцією України та цим Кодексом їхні права на участь у виборах, які проводяться в Україні.
Суб`єктами виборчого процесу відповідних виборів, зокрема, є: 1) виборець, який має право голосу на відповідних виборах; 2) виборча комісія уповноважена здійснювати підготовку і проведення відповідних виборів; 3) партія (організація партії), яка висунула кандидатів на відповідних виборах; 4) кандидат, зареєстрований для участі у відповідних виборах у порядку, встановленому цим Кодексом; 5) офіційний спостерігач від кандидата чи партії (організації партії) - суб`єкта відповідного виборчого процесу або від громадської організації, зареєстрований у порядку, встановленому цим Кодексом (ст.22 ВК України ).
Як передбачено ч.5 ст.7 ВК України, право голосу на виборах депутатів сільської, селищної, міської ради, сільського, селищного, міського голови мають виборці, виборча адреса яких віднесена до території відповідної територіальної громади.
Право голосу на виборах депутатів сільської, селищної, міської ради територіальної громади та сільського, селищного, міського голови мають виборці, виборча адреса яких віднесена до території відповідної територіальної громади.
Згідно із ч.6 ст.7 ВК України, належність громадянина до відповідної територіальної громади та проживання його на відповідній території визначаються його виборчою адресою (крім випадків, передбачених законом ).
При цьому, за змістом ч.2 ст.12 ВК України, виборець може використати свій голос тільки на одній виборчій дільниці, де він включений до списку виборців. У випадку одночасного проведення різних виборів виборець може реалізувати своє право голосу тільки на одній виборчій дільниці, спільній для всіх виборів, які проводяться одночасно. Виборець реалізує своє право голосу під час виборів у порядку, встановленому цим Кодексом.
Як передбачено приписами ч.1 ст.19 ВК України, виборчі права громадян України захищаються законом. Громадяни мають право на захист своїх виборчих прав та інших прав на участь у виборчому процесі шляхом оскарження порушень до відповідних виборчих комісій або у судовому порядку. За порушення виборчих прав громадян винні особи несуть відповідальність у порядку, встановленому законом.
Відповідно до абз.2 ч.1 ст.20 ВК України, виборчий процес є безперервним та не може бути скасованим, зупиненим або перенесеним.
Як слідує зі змісту положень ч.1 ст.32 ВК України, в Україні утворюються і діють передбачені цим Кодексом виборчі комісії як незалежні органи адміністрування виборчих процесів, які відповідно до своїх повноважень забезпечують здійснення визначених Конституцією України та цим Кодексом основних принципів виборчого права, засад виборчого процесу, реалізацію виборчих прав громадян України, підготовку та проведення виборів.
Так, згідно із ч.2 ст.32 ВКУ, до виборчих комісій належать: 1) Центральна виборча комісія; 2) окружні виборчі комісії; 3) територіальні виборчі комісії; 4) дільничні виборчі комісії.
Виборчі комісії діють на підставі, в межах повноважень та у спосіб, встановлені Конституцією України, цим Кодексом та законами України (ч.3 ст.32 ВКУ ).
Крім того, ч.1 ст.33 ВК України визначено, що виборчі комісії є спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення виборів і забезпечувати реалізацію виборчих прав громадян України, додержання та однакове застосування виборчого законодавства.
При цьому, ч.ч.1,2 ст.63 ВК України передбачено, що рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, можуть бути оскаржені до суду або до виборчої комісії.
Оскарження рішень, дій чи бездіяльності, що стосуються виборчого процесу, до суду, а також розгляд та вирішення справ судом здійснюються в порядку, визначеному КАС України.
У відповідності до вимог ч.1 ст.206 ВК, територіальна виборча комісія на період здійснення своїх повноважень забезпечує організацію і проведення місцевих виборів у межах повноважень та в порядку, передбачених цим Кодексом та законами України.
А згідно із ч.2 ст.206 цього ж ВК, відповідна територіальна виборча комісія, яка встановлює результати виборів депутатів Верховної Ради АР Крим, обласної, районної, міської, районної у місті, сільської, селищної ради, результати виборів сільського, селищного, міського голови:
1) забезпечує підготовку та проведення відповідних місцевих виборів;
2) утворює територіальні, багатомандатні виборчі округи відповідно до цього Кодексу, встановлює їхні межі та єдину нумерацію, визначає кількість мандатів, які розподіляються у багатомандатних виборчих округах;
3) надає правову, організаційну, методичну, технічну допомогу нижчестоящим виборчим комісіям в частині їхньої діяльності, що стосується виборів відповідної ради, сільського, селищного, міського голови, організовує навчання членів цих комісій з питань організації виборчого процесу;
4) реєструє кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довірених осіб, представників, уповноважених осіб організацій партій - суб`єктів відповідного виборчого процесу та видає їм посвідчення;
5) розглядає питання щодо скасування реєстрації кандидатів у випадках, передбачених цим Кодексом;
6) інформує населення про зареєстрованих кандидатів у депутати у відповідних виборчих округах, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови;
7) затверджує текст виборчих бюлетенів на відповідних місцевих виборах, забезпечує виготовлення виборчих бюлетенів та передачу їх відповідним територіальним, дільничним виборчим комісіям;
8) вирішує питання щодо використання коштів на проведення відповідних місцевих виборів, забезпечує їх цільовим використанням;
9) сприяє організації зустрічей кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови з виборцями;
10) забезпечує виготовлення бланків протоколів та іншої виборчої документації, а територіальна виборча комісія, яка утворює дільничні виборчі комісії, - також печаток, штампів і передає їх відповідним дільничним виборчим комісіям, якщо Центральною виборчою комісією не встановлено інший порядок їх виготовлення;
11) заслуховує інформацію відповідних територіальних, дільничних виборчих комісій, місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування з питань, пов`язаних з підготовкою і проведенням відповідних місцевих виборів;
12) здійснює контроль за наданням списків виборців дільничними виборчими комісіями для загального ознайомлення та уточнення;
13) реєструє офіційних спостерігачів від кандидатів, місцевих організацій партій - суб`єктів виборчого процесу відповідних місцевих виборів, від громадських організацій;
14) здійснює контроль за використанням коштів виборчих фондів суб`єктів виборчого процесу на відповідних місцевих виборах;
15) здійснює контроль за дотриманням встановленого цим Кодексом порядку проведення передвиборної агітації;
16) визнає голосування на виборчій дільниці недійсним за результатами повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці у випадках та порядку, передбачених цим Кодексом;
17) встановлює результати виборів депутатів, сільського, селищного, міського голови в порядку, визначеному цим Кодексом, здійснює офіційне оприлюднення результатів відповідних місцевих виборів;
18) реєструє обраних депутатів, сільського, селищного, міського голову;
19) організовує проведення повторного голосування і повторних місцевих виборів у випадках, передбачених цим Кодексом;
20) розглядає звернення, заяви і скарги стосовно підготовки та проведення відповідних місцевих виборів, приймає щодо них рішення;
21) забезпечує передачу на зберігання до відповідної архівної установи виборчої та іншої документації в порядку, встановленому Центральною виборчою комісією;
22) здійснює в межах відповідної адміністративно-територіальної одиниці контроль за додержанням та однаковим застосуванням законодавства про місцеві вибори в частині, що стосується відповідних місцевих виборів; скликає у разі необхідності за власною ініціативою засідання дільничної виборчої комісії;
23) здійснює інші повноваження, передбачені цим Кодексом та законами України.
А як передбачено ч.3 ст.206 Виборчого кодексу, територіальна виборча комісія, яка відповідно до ч.1 статті 255 цього Кодексу, встановлює підсумки голосування на відповідних місцевих виборах, під час організації підготовки і проведення таких виборів здійснює повноваження, передбачені п.п.3,11,12,15,16,20-22 ч.2 цієї статті, передає дільничним виборчим комісіям виборчі бюлетені, складає протокол про підсумки голосування з відповідних місцевих виборів та транспортує його разом з іншою виборчою документацією до виборчої комісії, яка встановлює результати таких виборів:
1) сільська, селищна, міська виборча комісія складає протокол про підсумки голосування з відповідних виборів депутатів Верховної Ради АР Крим, обласної ради у територіальних виборчих округах, частині територіального виборчого округу, утворених у межах відповідно села, селища, міста (чи відповідної територіальної громади ), та передає його виборчій комісії АР Крим, відповідній обласній виборчій комісії;
2) районна в місті виборча комісія складає і передає міській виборчій комісії:
а) протокол про підсумки голосування з виборів депутатів міської ради в територіальному виборчому окрузі чи його частині (у міській територіальній громаді з кількістю виборців 10 тисяч і більше ) або в багатомандатних виборчих округах (у міській територіальній громаді з кількістю виборців до 10 тисяч );
б) протокол про підсумки голосування з виборів міського голови;
3) сільська, селищна, міська виборча комісія складає та передає до районної виборчої комісії протокол про підсумки голосування з виборів депутатів відповідної районної ради в територіальному виборчому окрузі, частині територіального виборчого округу, утворених у межах відповідно села, селища, міста (чи відповідної територіальної громади ), та передає встановлені підсумки до відповідної районної виборчої комісії.
Так, апеляційним судом встановлено, що підставою для звернення ОСОБА_1 з даним адміністративним позовом до окружного суду стало допущення Кароліно-Бугазькою сільською ТВК Білгород-Дністровського району Одеської області під час виборчого процесу низки істотних порушень виборчого законодавства, як її конституційних прав, так і прав інших громадян, зокрема, права вільно обирати, а також факти не виконання чисельної кількості судових рішень, які набрали законної сили.
Зокрема, у своєму позові позивачка посилається не тільки на постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 24.10.2020р. по справі №509/5299/20, яким, було скасовано рішення Овідіопольського районного суду Одеської області від 23.10.2020р. щодо зобов`язання ДВК виборчої дільниці №510693 внести уточнення до уточненого списку виборців по цій виборчій дільниці шляхом виключення її зі списку виборців, а й на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 09.10.2020р. у справах №420/10270/20, №420/10281/20 та від 11.10.2020р. у справі №420/10423/20 (залишеними без змін постановами П`ятого апеляційного адміністративного суду ), якими було визнано протиправними та скасовано ряд постанов Кароліно-Бугазької сільської ТВК про скасування реєстрації деяких кандидатів у депутати Кароліно-Бугазької сільської ради.
Так, судовою колегією встановлено, що зазначеними вище судовими рішеннями по справах №420/10270/20, №420/10281/20 і №420/10423/20 (а також рішеннями суду у справах №420/10200/20, №420/10201/20, №420/10197/20, №420/10283/20, №420/10202/20, №420/10284/20, №420/10280/20, №420/10199/20 ) були встановлені деякі факти порушень виборчого законодавства та протиправна бездіяльність, які були допущені Кароліно-Бугазькою СТВК при прийнятті спірних постанов до дня голосування, які стосувались як виборців, так і кандидатів, в т.ч. і змін до виборчих бюлетенів.
Усі вищевказані вище рішення суду апеляційної інстанції не були змінені чи скасовані та набрали законної сили, а тому, згідно із ст.129-1 Конституції України і ст.ст.14,370 КАС України, є обов`язковим для виконання, однак, як стверджує позивачка та свідчать матеріали справи, відповідачем з різних (в т.ч. об`єктивних - ч.1 ст.44 ВКУ і ч.5 ст.274 КАСУ) причин до дня голосування у повному обсязі виконані так і не були.
Разом з тим, апеляційний суд враховує, що відповідно до ч.ч.1,2 ст.196 Виборчого кодексу України, виборчий процес місцевих виборів включає такі етапи: 1) утворення виборчих округів; 2) утворення дільничних виборчих комісій; 3) складання списків виборців, їх перевірка та уточнення; 4) висування та реєстрація кандидатів; 5) проведення передвиборної агітації; 6) голосування у день виборів; 7) підрахунок голосів виборців, установлення підсумків голосування і результатів місцевих виборів.
У випадках, передбачених цим Кодексом, виборчий процес включає також такі етапи: 1) повторне голосування; 2) підрахунок голосів виборців, установлення підсумків повторного голосування і результатів місцевих виборів.
Як вже зазначалося вище, згідно із ч.4 ст.33 ВК України, територіальні виборчі комісії в межах повноважень, визначених цим Кодексом, забезпечують організацію підготовки та проведення місцевих виборів.
Вказані положення ВК кореспондуються із приписами ч.ч.1,2 ст.206 Виборчого кодексу України, відповідно до яких, територіальна виборча комісія на період здійснення своїх повноважень забезпечує організацію і проведення місцевих виборів у межах повноважень та в порядку, передбачених цим Кодексом та законами України. Відповідна територіальна виборча комісія, яка встановлює результати виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, районної у місті, сільської, селищної ради, результати виборів сільського, селищного, міського голови, зокрема: забезпечує підготовку та проведення відповідних місцевих виборів; затверджує текст виборчих бюлетенів на відповідних місцевих виборах, забезпечує виготовлення виборчих бюлетенів та передачу їх відповідним територіальним, дільничним виборчим комісіям; визнає голосування на виборчій дільниці недійсним за результатами повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці у випадках та порядку, передбачених цим Кодексом; організовує проведення повторного голосування і повторних місцевих виборів у випадках, передбачених цим Кодексом.
Організація ж та порядок голосування безпосередньо визначені ст.248 Виборчого кодексу України.
Так, за наведеними у вказаній статті 248 ВК приписами, організація і порядок голосування полягають в наступному: проведення голосування в день голосування у визначений період часу; підтриманні у приміщенні для голосування належного порядку, забезпечення таємності волевиявлення виборців; надання виборцю можливості проголосувати за умови наявності виборця у списку виборців на відповідній виборчій дільниці та наявності у нього права голосу на відповідних місцевих виборах, проставленні виборцем підпису у відповідному списку, підписанні членом дільничної виборчої комісії контрольного талону виборчого бюлетеня; засвідченні виборцем отримання виборчих бюлетенів; видачі виборцю виборчого бюлетеня; забезпеченні обліку та зберігання контрольних талонів виборчих бюлетенів членом комісії, який видав виборчі бюлетені; забезпеченні перебування виборця у приміщенні для голосування лише протягом часу, необхідного для голосування; дотриманні правил особистого заповнення виборцем бюлетеня в кабіні для таємного голосування; оголошенні у визначений час головою дільничної виборчої комісії про закінчення голосування та зачиненні виборчої дільниці; не допущенні під час проведення голосування закриття приміщень для голосування, припинення голосування, розкриття виборчих скриньок, підрахунок голосів до закінчення встановленого цим Кодексом часу голосування; забезпеченні дільничною виборчою комісією упродовж дня голосування подання до усіх територіальних виборчих комісій з місцевих виборів, які організовуються та проводяться на цій дільниці, відомостей про кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені на виборчій дільниці, у порядку, встановленому Центральною виборчою комісією.
Як визначено п.3 ч.1, ч.ч.18,19 ст.255 Виборчого кодексу України, зокрема, сільські територіальні виборчі комісії встановлюють підсумки голосування шляхом складання відповідного протоколу з таких місцевих виборів: протоколу про підсумки голосування з відповідних виборів депутатів Верховної Ради АР Крим, обласної ради; протоколу про підсумки голосування з виборів депутатів відповідної районної ради в територіальному виборчому окрузі.
При цьому, слід зазначити, що територіальна виборча комісія зобов`язана встановити підсумки голосування в межах територіального, багатомандатного виборчих округів незалежно від кількості виборчих дільниць у відповідному окрузі, щодо яких прийнято рішення про визнання голосування на виборчій дільниці недійсним або на яких голосування не було організовано і проведено в день голосування відповідно до вимог цього Кодексу. Визнання голосування недійсним у межах територіального, багатомандатного виборчого округу забороняється.
У разі якщо голосування на всіх виборчих дільницях територіального, багатомандатного виборчих округів у день голосування не було організовано і проведено або визнано недійсним відповідно до вимог цього Кодексу, територіальна виборча комісія встановлює, що голосування в межах відповідного округу не відбулося. У такому разі протокол територіальної виборчої комісії про підсумки голосування в межах відповідного виборчого округу (частини виборчого округу) з відповідних місцевих виборів повинен містити лише відомості, зазначені у п.п.1-5 ч.2 цієї статті. На місці інших відомостей ставиться прочерк.
Протокол про підсумки голосування приймається територіальною виборчою комісією, яка встановлює результати відповідних місцевих виборів, в порядку, передбаченому статтею 254 цього Кодексу.
Як передбачено вимогами п.1 ч.1, ч.ч.2,6 ст.268 ВК України, територіальна виборча комісія встановлює результати голосування з відповідних місцевих виборів в день голосування (день повторного голосування) в такому порядку: сільська, селищна, міська (міста без районного поділу) виборча комісія - на підставі протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях з відповідних місцевих виборів встановлює: а) результати голосування з виборів депутатів сільської, селищної, міської ради - у багатомандатних виборчих округах; б) результати голосування з виборів сільського, селищного, міського голови - у єдиному одномандатному виборчому окрузі;
Протоколи дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці та територіальних виборчих комісій про підсумки голосування приймаються територіальною виборчою комісією, яка встановлює результати відповідних місцевих виборів, в порядку передбаченому статтею 254 цього Кодексу.
Далі, відповідна територіальна виборча комісія на підставі протоколів, зазначених у частині першій цієї статті (у т.ч. протоколів з позначкою "Уточнений "), а в разі проведення повторного підрахунку голосів виборців - на підставі протоколів відповідної територіальної виборчої комісії про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, не пізніш як на дванадцятий день з дня голосування (а у разі проведення повторного голосування - не пізніш як на п`ятий день з дня повторного голосування ) встановлює результати голосування з відповідних місцевих виборів сільського, селищного, міського голови, депутатів у багатомандатних виборчих округах в день виборів (день повторного голосування ), про що складає протокол.
За наявності підстав, зазначених у статті 280 цього Кодексу, територіальна виборча комісія приймає рішення про визнання виборів такими, що не відбулися, та призначення повторних виборів депутатів сільської, селищної, міської ради (територіальної громади з кількістю виборців до 10 тисяч осіб ) у відповідному багатомандатному виборчому окрузі.
Так, за правилами ст. 280 ВК України, територіальна виборча комісія з відповідних місцевих виборів приймає рішення про визнання виборів депутатів у багатомандатному виборчому окрузі, сільського, селищного, міського голови такими, що не відбулися, та про призначення повторних виборів, якщо, зокрема, голосування у день голосування (день повторного голосування ) було визнано недійсним або не було організовано і проведено відповідно до цього Кодексу на всіх виборчих дільницях відповідного виборчого округу.
Згідно із ч.ч.1,2,3 ст.286 Виборчого кодексу України, повторні місцеві вибори призначаються у випадках, порядку та строки, передбачені цим Кодексом.
Повторні місцеві вибори проводяться у тих самих виборчих округах, виборчих дільницях у порядку та строки, визначені цим Кодексом. Повторні вибори проводяться за тією ж виборчою системою, яка застосовувалася на виборах, які були визнані такими, що не відбулися.
У разі якщо у багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів сільської, селищної, міської ради (територіальної громади з кількістю виборців до 10 тисяч) було обрано депутатів у кількості, меншій за кількість мандатів у цьому окрузі, повторні вибори у такому окрузі проводяться щодо тієї кількості депутатських мандатів, які за результатами виборів залишилися вакантними.
Таким чином, з системного аналізу наведених вище правових норм діючого виборчого законодавства вбачається, що підставою для прийняття територіальною виборчою комісією з відповідних місцевих виборів рішення про визнання виборів депутатів у багатомандатному виборчому окрузі такими, що не відбулися, та про призначення повторних виборів, є визнання недійсним голосування у день голосування або не організація і не проведення відповідно до цього Кодексу на всіх виборчих дільницях відповідного виборчого округу голосування у день голосування.
Колегія суддів також враховує, що сторонами в судовому засіданні фактично не оспорювалося, що організація і порядок голосування, передбачені ст.248 ВК України, вже є реалізованими і порушення з цього приводу в день голосування належним чином встановлені не були.
Доказів зворотного позивачем не надано.
Так, як встановлено зі змісту адміністративного позову, підставою для звернення із даним позовом стало фактичне порушення виборчих прав позивачки вільно обирати (що встановлено судовим рішенням 5ААС від 24.10.2020р. у справі №509/5299/20, яке ДВК своєчасно виконати не встигла ), яке виразилось у неправомірному не включенні її до списків виборців в/дільниці №510693, тобто порушення, які мали місце до дня голосування.
Т.б., вказані обставини свідчать про не виконання як ДВК в/дільниці №510693, так і сільською ТВК судових рішень, які в силу приписів ч.2 ст.14 КАС України є обов`язковими для відповідача, та згідно із приписами ч.4 ст.78 КАС України, ці допущені відповідачем порушення не підлягають додатковому доведенню для апеляційного суду.
Натомість, колегія суддів враховує, що відповідно до положень ч.1 ст.278 КАС України, суд, установивши порушення законодавства про вибори чи референдум, визначає у рішенні спосіб захисту порушених прав та інтересів, а також порядок усунення усіх наслідків цих порушень відповідно до закону або приймає інше визначене законом рішення.
У разі виявлення порушень, що можуть бути підставою для притягнення до відповідальності не за правилами цього Кодексу, суд постановляє окрему ухвалу з повідомленням про наявність таких порушень і надсилає її до органів чи осіб, уповноважених вжити у зв`язку з цим заходів, встановлених законом.
Таким чином, встановлення адміністративним судом порушення законодавства про вибори є підставою для обрання способу захисту порушених прав та інтересів, який відповідав би порядку, визначеному законом, в даному випадку - визначеному Виборчим кодексом України.
Адміністративний суд не обмежений реагуванням на виявлені порушення, що можуть бути підставою для притягнення до відповідальності не за правилами цього Кодексу.
На принципі ефективності способу захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень наголошено і в ч.1 ст.2 КАС України.
Разом з тим, з огляду на те, що голосування з виборів депутатів Кароліно-Бугазької сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області у день голосування не було визнано недійсним, позивачем фактично не ставиться питання про не дотримання у день голосування порядку організації і проведення голосування, передбаченого ст. 250 Виборчого кодексу України, а визнання депутатів обраними у багатомандатних виборчих округах №№1,2,3,4,5,6,7 відбулось згідно з приписами п.1 ч.1 ст.268 ВК України, а саме на підставі відповідних протоколів дільничних виборчих комісій (які позивачем не оскаржуються ), колегія суддів вважає, що оспорювані за цим позовом усі 7 постанов сільської територіальної виборчої комісії були прийняті з дотриманням наведених вище норм чинного виборчого законодавства, що, в свою чергу, виключає обставини і підстави для їх скасування, яке в подальшому може призвести до рішень про визнання виборів депутатів у всіх 7-ми багатомандатних виборчих округах такими, що не відбулися, та про призначення повторних виборів.
Водночас, апеляційний суд також враховує й те, що відповідно до ст. 1 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" від 30.06.2004р. №1932-IV, Центральна виборча комісія є постійно діючим колегіальним державним органом, який діє на підставі Конституції України, цього та інших законів України і наділений повноваженнями щодо організації підготовки і проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів, всеукраїнського і місцевих референдумів в порядку та в межах, встановлених цим та іншими законами України.
ЦВК очолює систему виборчих комісій та комісій з референдуму, які утворюються для організації підготовки та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, всеукраїнського референдуму. Комісія здійснює контроль за діяльністю та консультативно-методичне забезпечення виборчих комісій, які утворюються для організації підготовки та проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів, та комісій з місцевих референдумів.
Вказані положення Закону кореспондуються із приписами ст.2 Виборчого кодексу України, згідно яких ЦВК, відповідно до своїх повноважень, забезпечує дотримання передбачених Конституцією України та законами України принципів і засад виборчого і референдумного процесів, реалізацію виборчих прав громадян України та права на участь у референдумі, однакове застосування законодавства України про вибори і референдуми на всій території України.
Комісія будує свою діяльність на принципах верховенства права, законності, незалежності, об`єктивності, компетентності, професійності, колегіальності розгляду і вирішення питань, обґрунтованості прийнятих рішень, відкритості і публічності.
Крім того, згідно із ст.17 Виборчого кодексу України, Центральна виборча комісія забезпечує реалізацію і захист виборчих прав громадян України та права на участь у референдумах; забезпечує дотримання передбачених Конституцією та законами України принципів і засад виборчого процесу та процесу референдуму; здійснює контроль за додержанням вимог законодавства України про вибори і референдуми; забезпечує однакове застосування законодавства України про вибори і референдуми на всій території України; здійснює контроль за дотриманням політичними партіями, іншими суб`єктами виборчого процесу та процесу референдуму вимог законодавства про вибори і референдуми; здійснює інші повноваження, передбачені законами України.
З урахуванням встановлених судом порушень вимог виборчого законодавства, які фактично полягають у не забезпеченні реалізації виборчого права позивача, а саме в порушеннях, що мали місце до дня голосування, і не можуть бути усунуті судом за цим позовом, колегія суддів вбачає безумовні підстави для постановлення окремої ухвали відповідно до ч.1 ст.249, ч.1 ст.278 КАС України та її направлення до Центральної виборчої комісії для вжиття усіх передбачених законом заходів щодо усунення причин та умов, що сприяли порушенню закону.
При цьому, судова колегія, при прийнятті остаточного рішення по даній справі, вважає за необхідне звернути увагу на те, що аналогічних висновків з цих спірних питань дійшов П`ятий апеляційний адміністративний суд при ухваленні постанов від 03.11.2020р. та 04.11.2020р. по аналогічним спорам.
Так, 03.11.2020р. П`ятим апеляційним адміністративним судом по справі №420/11490/20 скасовано рішення Одеського окружного адміністративного суду від 30.10.2020р. про визнання протиправним та скасування постанови Кароліно-Бугазької СТВК Білгород-Дністровського району Одеської області №246 від 27.10.2020р. Про визнання депутатів обраними у багатомандатному виборчому окрузі №1 . Тобто, постанова СТВК №246 від 27.10.2020р., яку також оскаржує і позивачка по даній справі, судовим рішенням у справі №420/11490/20, яке набрало законної сили, фактично визнана законною та прийнятою без порушень чинного ВК України.
Подібне рішення за аналогічним позовом іншого кандидата було ухвалено П`ятим апеляційним адміністративним судом і 04.11.2020р. по справі №420/11490/20, яким також було скасовано рішення Одеського окружного адміністративного суду від 01.11.2020р. про визнання протиправним та скасування тієї ж самої постанови Кароліно-Бугазької СТВК №246 від 27.10.2020р.
Крім того, 03.11.2020р. П`ятим апеляційним адміністративним судом по справам №420/11493/20, №420/11492/20, №420/11494/20 були ухвалені аналогічні постанови, якими скасовані (а по справах №420/11488/20, №420/11491/20 - залишені без змін ) рішення Одеського окружного адміністративного суду від 30.10.2020р. щодо визнання протиправними та скасування постанов Кароліно-Бугазької СТВК Білгород-Дністровського району Одеської області від 27.10.2020р. №№247,248,249,252 Про визнання депутатів обраними у багатомандатних виборчих округах №№2,3,4,7 . Тобто, ці постанови СТВК №№247,248,249,252 від 27.10.2020р., які також оскаржує і позивачка по даній справі, вказаними судовими рішеннями у справах №420/11493/20, №420/11492/20, №420/11494/20, №420/11488/20, №420/11491/20, які набрали законної сили, фактично визнані законними та прийнятими без порушень чинного виборчого законодавства України.
Відповідно до вимог ч.4 с.78 КАС України, обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.
Аналогічне стосується і інших позовних вимог позивачки, пов`язаних із визнанням протиправним та скасуванням постанови Кароліно-Бугазької СТК від 27.10.2020р. про визнання ОСОБА_2 обраним Кароліно-Бугазьким сільським головою, які, в свою чергу, на переконання судової колегії, також не підлягають задоволенню з вищенаведених підстав.
Так, як вже вказувалося вище, вимоги щодо організації і порядку проведення голосування безпосередньо регламентовані ст.ст.248-250 ВК України, які чітко регламентують будь - які події в день голосування з 08 до 20 години без перерви.
При цьому, законодавець у змісті вимог ст.280 ВК України чітко пов`язує можливість прийняття відповідною комісією рішення щодо визнання виборів такими, що не відбулися та про призначення повторних виборів саме з подіями, які кореспондуються з визначеннями передбаченими вимогами ст.ст.248-250 ВК України, т.б. з подіями під час голосування та підрахунку.
Так, серед підстав, за якими територіальна виборча комісія з відповідних місцевих виборів приймає рішення про визнання виборів депутатів у багатомандатному виборчому окрузі, сільського, селищного, міського голови такими, що не відбулися, та про призначення повторних виборів, наявна підстава: голосування у день голосування (день повторного голосування ) було визнано недійсним або не було організовано і проведено відповідно до цього Кодексу на всіх виборчих дільницях відповідного виборчого округу (п. 6 ч. 1 ст. 280 ВК України ).
Проте, як в матеріалах справи, так і в судовому засіданні суду 2-ї інстанцій, фактично не встановлено обставин та суттєвих порушень, які б були належною і достатньою підставою для прийняття виборчою комісією рішення відповідно до п.6 ч.1 ст.280 ВК України.
Натомість, на усіх виборчих дільницях 7-ми багатомандатних виборчих округів з виборів депутатів Кароліно-Бугазької СТК вибори відбулися та були складені відповідні протоколи, які позивачкою у будь-який законний спосіб оскаржені не були.
Невиконання ж виборчою комісією рішень судів не є належною підставою для скасування оскаржуваних постанов СТВК або прийняття рішення про проведення повторних виборів. Не передбачено такої підстави і ВК України.
Таким чином, в даному випадку відповідач відповідно до вимог ВК України не мав права не встановлювати підсумки голосування за відсутності відповідних підстав та діяв виключно в межах передбачених ВК України повноважень.
До того ж, при цьому слід зазначити, законодавець, в даному випадку, виходив з презумпції добросовісності суб`єкта владних повноважень - виборчих комісій, які є спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення виборів і забезпечувати реалізацію виборчих прав громадян України, додержання та однакове застосування виборчого законодавства.
Саме тому, колегією суддів встановлено, що порушення конституційних прав позивача відбулось саме у зв`язку з невиконанням та ігноруванням суб`єктом владних повноважень - відповідачем, рішень судів, що набрали законної сили, саме до початку голосування, а тому норма матеріального закону як підстава для задоволення позову (ст. 280 ВК України) не може бути застосована для задоволення позову, що свідчить про невірне обрання позивачем способу захисту порушеного права.
При цьому, одночасно необхідно звернути увагу й на той факт, що подібне рішення за аналогічним позовом іншого кандидата було ухвалено П`ятим апеляційним адміністративним судом і 03.11.2020р. по справі №420/11495/20, яким було скасовано рішення Одеського окружного адміністративного суду від 30.10.2020р. про визнання протиправним та скасування тієї ж самої постанови Кароліно-Бугазької СТВК №221 від 27.10.2020р. Про визнання ОСОБА_2 обраним Кароліно-Бугазьким сільським головою .
А як вже зазначалося вище, згідно із ч.4 с.78 КАС України, обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.
Також, ще слід вказати й про те, що відповідно до приписів ст.ст.9,77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, а суд, згідно ст.90 цього ж Кодексу, оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
А відповідно до ч.2 ст.77 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Таким чином, на підставі вищевикладеного, судова колегія вважає, що судом першої інстанції було не повно з`ясовано обставини, що мають значення для справи, та порушено норми матеріального і процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи, до того ж, висновки суду не відповідають обставинам справи та ґрунтуються на невірному тлумаченні норм діючого у цій сфері законодавства, в зв`язку із чим, адміністративний позов не підлягає задоволенню.
Відповідно до п.2 ч.1 ст.315 КАС України, суд апеляційної інстанції за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення має право скасувати його повністю або частково і ухвалити нове судове рішення у відповідній частині або змінити судове рішення.
Отже, за таких обставин та враховуючи, що судом першої інстанції порушено норми матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи, а також в зв`язку із тим, що деякі висновки суду не відповідають обставинам справи, судова колегія, діючи виключно в межах заявлених позовних вимог та доводів апеляційної скарги, у відповідності до п.п.1,3,4 ч.1 ст.317 КАС України, вважає за необхідне скасувати судове рішення суду 1-ї інстанції та прийняти нове - про відмову у задоволенні позову.
Одночасно, апеляційний суд також вважає за необхідне вирішити питання і щодо розподілу судових витрат, та з врахуванням приписів ст.ст.132,139,273 КАС України, приходить до висновку про стягнення з позивача - ОСОБА_1 на користь держави судового збору за подання адміністративного позову у розмірі 2522,4 грн., а з відповідача (апелянта) - Кароліно-Бугазської сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області на користь держави судового збору за подання апеляційної скарги у загальній сумі 3783,6 грн.
Керуючись ст.ст.273,274,310,315,317,321,325,328 КАС України, апеляційний суд, -
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Кароліно-Бугазської сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області - задовольнити.
Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 30 жовтня 2020 року - скасувати та прийняти нове, яким у задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 - відмовити.
Стягнути з ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 , РНОКПП НОМЕР_1 ) судовий збір за подання адміністративного позову у розмірі 2522,4 грн. (дві тисячі п`ятсот двадцять дві гривні 40 коп. ) на користь держави (отримувач коштів: ГУК у м. Києві/м. Київ/ 22030106; код отримувача (код за ЄДРПОУ): 37993783; банк отримувача: Казначейство України (ЕАП); рахунок отримувача: UA908999980313111256000026001; код класифікації доходів бюджету: 22030106 ).
Стягнути з Кароліно-Бугазської сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області (вул.Приморська,1, с.Кароліно-Бугаз, Овідіопольський район, Одеська область, 67844, код ЄДРПОУ 43782503 ) за рахунок бюджетних асигнувань судовий збір за подання апеляційної скарги в сумі 3783,6 грн. (три тисячі сімсот вісімдесят три гривні 60 коп. ) на користь держави (отримувач коштів: ГУК у м. Києві/м. Київ/ 22030106; код отримувача (код за ЄДРПОУ): 37993783; банк отримувача: Казначейство України (ЕАП); рахунок отримувача: UA908999980313111256000026001; код класифікації доходів бюджету: 22030106 ).
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню в касаційному порядку не підлягає.
Повний текст постанови виготовлено 04.11.2020р.
Головуючий у справі
суддя-доповідач: Ю.В. Осіпов
Судді: І.П. Косцова
В.О. Скрипченко
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.11.2020 |
Оприлюднено | 06.11.2020 |
Номер документу | 92656990 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Осіпов Ю.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні