ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
30 жовтня 2020 року м. ПолтаваСправа № 440/6176/20
Полтавський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Головка А.Б.,
за участю:
секретаря судового засідання - Оніщенко В.В.,
представника позивача - Чернушенка В.Ю., представника третьої особи - Близнюка І.В.,
розглянув у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Пришибської сільської територіальної виборчої комісії Кременчуцького району Полтавської області, третя особа: ОСОБА_2 про визнання протиправною та скасування постанови.
В С Т А Н О В И В:
29 жовтня 2020 року ОСОБА_1 звернулася до Полтавського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Пришибської сільської територіальної виборчої комісії Кременчуцького району Полтавської області про визнання протиправною та скасування постанови № 1 від 27 жовтня 2020 року "Про розгляд заяви кандидата на посаду Пришибського сільського голови ОСОБА_2 ".
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначала, що спірна постанова не є обґрунтованою відносно проведення повторного підрахунку голосів виборців у єдиному одномандатному виборчому окрузі з виборів Пришибського сільського голови та порушує право позивача як кандидата на посаду Пришибського сільського голови на чесні вибори, у тому числі на належне здійснення виборчих процедур. Зазначала, що до заяви ОСОБА_2 від 27.10.2020 року, яка була підставою для прийняття спірного рішення, не було додано доказів порушення вимог Виборчого кодексу України під час проведення голосування та/або підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях №№ 530302, 530303, 530304, 530394, 530408, 530409 єдиного одномандатного виборчого округу з виборів Пришибського сільського голови, що ставлять під сумнів результати підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях, та під час транспортування протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, а лише зазначено про можливу неправомірність у голосуванні громадян. Таким чином, на думку позивача, територіальна виборча комісія прийняла рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців на єдиному одномандатному виборчому округу по виборах Пришибського сільського голови за відсутності правових підстав.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 29.10.2019 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі 440/6176/20 за позовом ОСОБА_1 до Пришибської сільської територіальної виборчої комісії Кременчуцького району Полтавської області про визнання протиправною та скасування постанови. Залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача, ОСОБА_2 . Справу ухвалено розглядати за правилами загального позовного провадження з урахуванням особливостей, визначених статтею 273 Кодексу адміністративного судочинства України. Витребувано від відповідача належним чином засвідчені копії постанови від 27.10.2020 № 1 "Про розгляд заяви кандидата на посаду Пришибського сільського голови Бабець А.А.", заяви ОСОБА_2 та всіх матеріалів, що були або мали бути взяті ним до уваги при прийнятті рішення, з приводу якого подано позов.
30.10.2020 року до суду надійшов відзив на позов, в якому представник відповідача просить відмовити у задоволенні позову з підстав правомірності оскаржуваної постанови. Зазначав, що підставою для прийняття спірного рішення слугувала заява кандидата на посаду Пришибського сільського голови ОСОБА_2 та акти про порушення Виборчого кодексу України.
30.10.2020 року надійшли пояснення третьої особи, згідно з якими представник вважає позовні вимоги безпідставними. Зауважував, що відповідач під час прийняття спірного рішення діяв в межах, наданих йому законодавством, дискреційних повноважень.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 30.10.2020 року, постановленою без виходу до нарадчої кімнати, підготовче судове засідання закрито, справу призначено до розгляду по суті.
Представник позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримав, просив позов задовольнити у повному обсязі з мотивів, викладених у позовній заяві.
Представник відповідача у судове засідання не з`явився, про дату, час ті місце проведення судового засідання повідомлявся належним чином, просив суд розглянути справу без його участі.
Представник третьої особи проти позову заперечував, просив відмовити у його задоволенні, виходячи з наданих суду письмових пояснень.
Заслухавши пояснення учасників справи, дослідивши письмові докази, які містяться у матеріалах адміністративної справи, суд встановив такі обставини та відповідні до них правовідносини.
Постановою Верховної Ради України "Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році" №795-ІХ від 15.07.2020 призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на неділю 25.10.2020.
Постановою Центральної виборчої комісії "Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року" №160 від 08.09.2020 призначено на неділю, 25.10.2020, перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів.
25.10.2020 року відбулись чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів.
27.10.2020 року до голови Пришибської територіальної виборчої комісії ОСОБА_3 надійшла заява від кандидата на посаду Пришибського сільського голови Кременчуцького району Полтавської області ОСОБА_2 про проведення перерахунку бюлетенів з виборів Пришибського сільського голови за участі зацікавлених сторін та перевірити списки виборців, які проголосували, так як можлива неправдива участь в голосуванні громадян, як на даний час не перебувають за місцем голосування /а.с.9/.
27.10.2020 року о 16 год. 10 хв. Пришибська сільська територіальна виборча комісія Кременчуцького району Полтавської області прийняла постанову № 1 "Про розгляд заяви кандидата на посаду Пришибського сільського голови ОСОБА_2 ", якою вирішила провести повторний підрахунок голосів на єдиному одномандатному виборчому окрузі по виборах Пришибського сільського голови не пізніше трьох днів після підведення підсумків результатів голосування по інших трьох виборах - депутатів Полтавської обласної ради, депутатів Кременчуцької районної ради та депутатів Пришибської сільської ради. Остаточна дата проведення повторного підрахунку 31 жовтня 2020 року /а.с.10/.
Позивач не погодилась із постановою Пришибської сільської територіальної виборчої комісії Кременчуцького району Полтавської області № 1 "Про розгляд заяви кандидата на посаду Пришибського сільського голови ОСОБА_2 " від 27.10.2020 року та оскаржила її до суду.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам суд виходить з наступного.
Порядок прийняття та розгляду виборчих документів дільничних виборчих комісій територіальною виборчою комісією врегульований положеннями статті 254 Виборчого кодексу України.
Так, згідно частини 1 статті 254 Виборчого кодексу України з моменту закінчення голосування територіальна виборча комісія розпочинає безперервне засідання, яке продовжується безперервно до встановлення підсумків голосування та результатів відповідних місцевих виборів у виборчому окрузі. На цей час члени територіальної виборчої комісії не можуть залучатися до виконання інших функцій, крім участі в засіданні виборчої комісії.
На засіданні територіальної виборчої комісії, зазначеному у частині першій цієї статті, голова територіальної виборчої комісії або визначений ним член комісії приймає запечатані пакети з протоколами дільничних виборчих комісій, розпечатує їх та оголошує зміст протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на відповідних виборчих дільницях, а також приймає запечатані пакети з іншими виборчими документами, передбаченими частиною десятою статті 251 цього Кодексу. Час прийняття територіальною виборчою комісією протоколів дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, перелік прийнятих виборчих документів і занесені до протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці відомості фіксуються у протоколі засідання територіальної виборчої комісії (частина 3 статті 254 Виборчого кодексу України).
При прийнятті документів дільничної виборчої комісії територіальна виборча комісія перевіряє комплектність документів та цілісність упаковки усіх пакетів з виборчими документами. При цьому кожний член комісії має право оглянути кожний пакет з документами (частина 4 статті 254 Виборчого кодексу України).
Відповідно до вимог частини 5 статті 254 Виборчого кодексу України за результатами розгляду документів дільничної виборчої комісії та скарг про порушення вимог цього Кодексу під час проведення голосування та підрахунку голосів на виборчій дільниці, а також під час транспортування виборчих документів до територіальної виборчої комісії, що надійшли до територіальної виборчої комісії на момент прийняття документів дільничної виборчої комісії, територіальна виборча комісія приймає одне з таких рішень:
1) врахувати відомості протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці;
2) зобов`язати дільничну виборчу комісію виправити виявлені недоліки шляхом складання протоколу з позначкою "Уточнений";
3) провести повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці в порядку, встановленому цим Кодексом.
Рішення, передбачене частиною п`ятою цієї статті, приймається шляхом голосування членів територіальної виборчої комісії більшістю голосів від загального складу комісії і фіксується у протоколі засідання територіальної виборчої комісії (частина 6 статті 254 Виборчого кодексу України).
У разі виявлення у протоколі дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці виправлень, помилок, неточностей, які можливо усунути без повторного підрахунку голосів, територіальна виборча комісія своїм рішенням може зобов`язати дільничну виборчу комісію виправити виявлені недоліки шляхом складання протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з позначкою "Уточнений" відповідно до пункту 2 частини п`ятої цієї статті (якщо зміст таких виправлень, помилок та неточностей неможливо з`ясувати та усунути без складання протоколу з позначкою "Уточнений" дільничною виборчою комісією), про що зазначається у протоколі засідання територіальної виборчої комісії. Протягом часу розгляду цього питання дільничною виборчою комісією подані до територіальної виборчої комісії примірники протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, виборчі бюлетені та інші виборчі документи, зазначені у частині десятій статті 251 цього Кодексу, зберігаються в територіальній виборчій комісії.
У разі виявлення у протоколі виправлень, помилок та неточностей, які можливо усунути без повторного підрахунку голосів та які не потребують складання протоколу з позначкою "Уточнений", територіальна виборча комісія приймає рішення, передбачене пунктом 1 частини п`ятої цієї статті, із зазначенням виявлених виправлень, помилок та неточностей. Таке рішення додається до протоколу дільничної виборчої комісії (частина 6 статті 254 Виборчого кодексу України).
Відповідно до вимог частини 9 статті 254 Виборчого кодексу України за наявності заяв або скарг, підтверджених відповідно оформленими актами, складеними кандидатами у депутати, кандидатами на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довіреними особами, уповноваженими особами організацій партій, офіційними спостерігачами, виборцями, про порушення вимог цього Кодексу під час проведення голосування та/або підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, що ставлять під сумнів результати підрахунку голосів виборців на цій виборчій дільниці, територіальна виборча комісія може прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці .
Згідно частини 10 статті 254 Виборчого кодексу України у разі наявності акта або письмової заяви осіб, зазначених у частині першій статті 253 цього Кодексу, про порушення вимог цього Кодексу під час транспортування протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці та інших документів до територіальної виборчої комісії територіальна виборча комісія може, а в разі наявних ознак розпечатування пакетів із запакованими документами, а також у разі неможливості усунення без перерахунку бюлетенів неточностей у протоколі дільничної виборчої комісії - зобов`язана прийняти рішення про повторний підрахунок голосів виборців на цій дільниці .
Повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у відповідному виборчому окрузі з відповідних місцевих виборів здійснюється територіальною виборчою комісією після розгляду і прийняття протоколів та інших документів від усіх дільничних виборчих комісій. У повторному підрахунку територіальною виборчою комісією голосів виборців на виборчій дільниці мають право брати участь усі члени цієї дільничної виборчої комісії і можуть бути присутніми кандидати в депутати, кандидати на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довірені особи, уповноважені особи організацій партій, офіційні спостерігачі на відповідних місцевих виборах (частина 12 статті 254 Виборчого кодексу України).
Проаналізувавши вищевказані норми права суд приходить до висновку, що частини 9, 10 статті 254 Виборчого кодексу України містять норми щодо дискреційних повноважень територіальної виборчої комісії, коли вона може прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів:
- за наявності заяв або скарг, підтверджених відповідно оформленими актами, складеними кандидатами у депутати, кандидатами на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довіреними особами, уповноваженими особами організацій партій, офіційними спостерігачами, виборцями, про порушення вимог цього Кодексу під час проведення голосування та/або підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, що ставлять під сумнів результати підрахунку голосів виборців на цій виборчій дільниці;
- у разі наявності акта або письмової заяви осіб, зазначених у частині першій статті 253 цього Кодексу, про порушення вимог цього Кодексу під час транспортування протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці та інших документів до територіальної виборчої комісії.
А також імперативні норми права, коли територіальна виборча комісія зобов`язана прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців на дільниці:
- у разі наявних ознак розпечатування пакетів із запакованими документами;
- у разі неможливості усунення без перерахунку бюлетенів неточностей у протоколі дільничної виборчої комісії.
Як слідує зі спірного рішення підставою для його прийняття стала заява кандидата на посаду Пришибського сільського голови ОСОБА_2 про проведення перерахунку бюлетенів з виборів Пришибського сільського голови, в якій вона повідомляла про участь у голосуванні громадян, які на даний час не перебувають за місцем голосування /а.с.10/.
Згідно протоколу засідання Пришибської сільської територіальної виборчої комісії від 27.10.2020 року голова ТВК Савута Л.І. оголошував текст заяви кандидата на посаду Пришибського сільського голови Бабець А.А. та акти за участю зацікавлених сторін /а.с.27/.
Згідно відзиву на позовну заяву представник відповідача зазначає, що під час прийняття спірного рішення комісією також розглядалися акти про порушення Виборчого кодексу України на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року /а.с. 20/.
До відзиву додані копії акту про порушення Виборчого кодексу України на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, складений 25.10.2020 року об 11-00 30 хв. на виборчій дільниці № 530408, та акту про порушення Виборчого кодексу України на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, складений 25.10.2020 року о 08-00 10 хв. на виборчій дільниці № 530394.
З матеріалів справи не вбачається, що саме ці акти були предметом розгляду Пришибської сільської територіальної виборчої комісії Кременчуцького району Полтавської області під час прийняття спірного рішення.
Суд зазначає, що однією з підстав для прийняття рішення територіальною виборчою комісією про проведення повторного підрахунку голосів є заява або скарга, підтверджені відповідно оформленими актами про порушення вимог цього Кодексу під час проведення голосування та/або підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці.
При цьому, як слідує з аналізу частин 9, 10, 12 статті статті 254 Виборчого кодексу України, які регулюють підстави та порядок проведення повторного підрахунку голосів виборців, рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців приймається по кожній окремій виборчій дільниці, за наявності належно оформлених актів про порушення вимог Виборчого кодексу України під час проведення голосування та/або підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, що ставлять під сумнів результати підрахунку голосів виборців на цій виборчій дільниці.
Згідно інформації з Державного реєстру виборців https://www.drv.gov.ua/ords/portal/!cm_core.cm_index?option=ext_dvk&pid100=53&pgf7691=64907&prejim=1 голосування у одномандатному виборчому окрузі з виборів Пришибського сільського голови проводились на шести виборчих дільницях: №№ 530302, 530303, 530304, 530394, 530408, 530409.
Спірним рішенням відповідач постановив провести повторний підрахунок голосів на всьому єдиному одномандатному виборчому окрузі з виборів Пришибського сільського голови.
Проте матеріали справи не містять доказів складення уповноваженими особами актів про порушення вимог Виборчого кодексу України під час проведення голосування та/або підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях: №№ 530302, 530303, 530304, 530409.
За таких обставин у відповідача не могло виникнути сумнівів у результатах підрахунку голосів виборців на цих виборчих дільницях, та як наслідок відсутні правові підстави для призначення на них повторного підрахунку голосів.
Представником відповідача також не надано суду доказів: - наявності акта або письмової заяви осіб, зазначених у частині першій статті 253 Кодексу, про порушення вимог Кодексу під час транспортування протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці та інших документів до територіальної виборчої комісії; наявності ознак розпечатування пакетів із запакованими документами; - наявності неточностей у протоколах дільничних виборчих комісій, які не дають можливості їх усунення без перерахунку бюлетенів.
За таких обставин суд приходить до висновку, що відповідачем було прийнято спірне рішення з порушенням вимог частин 9, 10 статті 254 Виборчого кодексу України, а тому воно є протиправним та підлягає скасуванню, а позов ОСОБА_1 слід задовольнити.
Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд виходить з такого.
Матеріалами справи підтверджено, що під час звернення до суду з позовом ініціатором звернення не було сплачено судовий збір, що в силу вимог частини дев`ятої статті 273 Кодексу адміністративного судочинства України не є перешкодою для прийняття позовної заяви до розгляду.
Зазначеною нормою також передбачено, що у разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.
Частиною першою статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України врегульовано, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
З огляду на задоволення позовних вимог, суд вважає за доцільне стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Пришибської сільської територіальної виборчої комісії Кременчуцького району Полтавської області на користь держави судовий збір у розмірі 840,80 грн.
Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України,
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , рнокпп НОМЕР_1 ) до Пришибської сільської територіальної виборчої комісії Кременчуцького району Полтавської області (вул. Центральна, 46, с. Пришиб, Кременчуцький район, Полтавська область, 39750, код ЄДРПОУ 43798377), третя особа: ОСОБА_2 про визнання протиправною та скасування постанови задовольнити.
Визнати протиправною та скасувати постанову Пришибської сільської територіальної виборчої комісії Кременчуцького району Полтавської області № 1 від 27 жовтня 2020 року "Про розгляд заяви кандидата на посаду Пришибського сільського голови ОСОБА_2 "
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Пришибської сільської територіальної виборчої комісії Кременчуцького району Полтавської області на користь держави судовий збір у розмірі 840,80 грн.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Другого апеляційного адміністративного суду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двох днів з дня його проголошення. До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються у відповідності до пункту 15.5 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України (в редакції Закону України №2147-VIII від 03.10.2017).
Головуючий суддя А.Б. Головко
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.10.2020 |
Оприлюднено | 02.11.2020 |
Номер документу | 92536720 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
А.Б. Головко
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні