Справа № 560/1352/20
РІШЕННЯ
іменем України
30 жовтня 2020 рокум. Хмельницький
Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Гнап Д.Д. розглянув адміністративну справу за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Хмельницькій області до Подільського державного аграрно-технічного університету про застосування заходів реагування.
І. СТИСЛИЙ ВИКЛАД ПОЗИЦІЙ СТОРІН
Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Хмельницькій області звернулося в суд з позовом до Подільського державного аграрно-технічного університету, в якому просить застосувати заходи реагування до Подільського державного аграрно-технічного університету у вигляді повного зупинення роботи Коледжу Подільського державного аграрно-технічного університету, розташованого за адресою: Хмельницька область, місто Кам`янець-Подільський, вулиця Лесі Українки, 95 (ЄДРПОУ: 00729020), зупинення роботи Новоушицького коледжу Подільського державного аграрно-технічного університету, розташованого за адресою: Хмельницька область, смт. Нова Ушиця, вул. Подільська, 34 (ЄДРПОУ: 34114840) до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, зазначених в Актах складених за результатами проведення позапланових заходів державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки.
В обґрунтування позовних вимог зазначає, що посадовою особою Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Хмельницькій області, з метою додержання та виконання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної і техногенної безпеки, проведено перевірку Подільського державного аграрно-технічного університету, а саме коледжу Подільського державного аграрно-технічного університету, розташованого за адресою: Хмельницька область, місто Кам`янець-Подільський, вулиця Лесі Українки, 95 та Новоушицького коледжу Подільського державного аграрно-технічного університету, розташованого за адресою: Хмельницька область, смт. Нова Ушиця, вул. Подільська, 34.
За результатами її проведення контролюючий орган виявив ряд порушень вимог галузевих нормативно-правових актів та склав Акти перевірки щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки №303 та №158 від 12.12.2020. Зважаючи на те, що Подільський державний аграрно-технічний університет не усунув виявлені порушення, а подальша експлуатація коледжу Подільського державного аграрно-технічного університету, розташованого за адресою: Хмельницька область, місто Кам`янець-Подільський, вулиця Лесі Українки, 95 та Новоушицького коледжу Подільського державного аграрно-технічного університету, розташованого за адресою: Хмельницька область, смт. Нова Ушиця, вул. Подільська, 34 із виявленими порушеннями створює загрозу виникнення пожежі та швидкого її розповсюдження, перешкоджає гасінню пожежі, проведенню робіт з евакуації людей і як наслідок створює загрозу життю та здоров`ю людей, звернулися до суду з даним позовом.
19.06.2020 Подільський державний аграрно-технічний університет подав до суду відзив, в якому вказав, що більшість порушень фактично усунуті та оскільки в акті перевірки не встановлено строк, до якого виявлені порушення мають бути усунуті, роботи по усуненню таких наразі тривають. Порушення, які залишились не є критичними та не створюють загрозу життю та здоров`ю громадян.
До суду 02.07.2020 надійшла відповідь на відзив, в якій ГУ ДСНС у Хмельницькій області вказує, що відповідачем не надано жодних підтверджуючих документів, щодо усунення зазначених в актах перевірки порушень. Просить позов задовольнити.
ІІ. ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ
Ухвалою Хмельницького окружного адміністративного суду від 05.03.2020 позовну заяву залишено без руху.
Ухвалою від 17.03.2020 позивачу продовжено строк для усунення недоліків.
Ухвалою від 01.04.2020 відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.
Ухвалою Хмельницького окружного адміністративного суду від 20.05.2020 продовжено відповідачу строк для подання відзиву на позов.
Ухвалою Хмельницького окружного адміністративного суду від 26.08.2020 суд перейшов до розгляду справи за правилами загального позовного провадження, призначено підготовче засідання на 08.09.2020.
Підготовче засідання по справі відкладено на 15.09.2020.
Ухвалою Хмельницького окружного адміністративного суду від 15.09.2020 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду у порядку письмового провадження.
ІІІ. ОБСТАВИНИ, ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ
У період з 11 по 12 грудня 2019 посадовою особою Кам`янець-Подільського міськрайонного відділу Головного управління ДСНС України у Хмельницькій області, на підставі наказу від 11.12.2019 №711 проведено позаплановий захід державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки коледжу Подільського державного аграрно-технічного університету за адресами: Хмельницька обл., місто Кам`янець-Подільський, вулиця Лесі Українки, 95.
Перевіркою встановлено порушення вимог Кодексу цивільного захисту України №5403 - VI від 02.10.2012 року (далі - КЦЗУ), Державних будівельних норм України Системи протипожежного захисту , затверджених наказом Мінрегіону України від 12.11.2014 № 312 (далі - ДБН В.2.5-56:2014), Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України №1417 від30.12.2014 (зі змінами), зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 за №252/26697 (далі - ППБУ), Наказ МНС від 16.12.2002 №330 Про затвердження Інструкції з тривалого зберігання засобів радіаційного та хімічного захисту , ДБН В.2.5-64:2012 Внутрішній водопровід та каналізація , ПКМУ від 13.07.2013 № 564.
За наслідками проведеної позивачем перевірки складено Акт №303 від 12.12.2019 щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки (далі - акт перевірки), яким встановлений ряд порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, а саме :
п. 1. На об`єктах не встановлено відповідним документом (наказом, інструкцією тощо) протипожежний режим);
п. 2 Не відкориговані інструкції для кожного приміщення про заходи пожежної безпеки;
п. 3. Не проведено ідентифікацію об`єктів господарської діяльності щодо визначення потенційної небезпеки;
п. 4. Не відкориговані наявні плани (схеми) евакуації. Не розроблена керівником інструкція, що визначає дії персоналу щодо забезпечення безпечної та швидкої евакуації людей;
п. 5. Не забезпечено відповідними знаками безпеки усі об`єкти, будівлі, приміщення;
п. 6. Усі працівники на робочих місцях не пройшли інструктажів з питань пожежної безпеки;
п. 7. Не усі посадові особи пройшли навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки;
п. 8. Протипожежні відстані захаращено горючим сміттям (територія біля майстерні сантехніків);
п. 9. На території усіх об`єктів не забезпечено освітлення протипожежного обладнання, входів до будівель;
п.11 Своїм розпорядчим документом керівником об`єкта не визначено спеціальні місця для куріння;
п.12. Будівлі та приміщення не своєчасно очищаються від горючого сміття;
п.13. Дверні прорізи електрощитових, виходів на горище не обладнано протипожежними дверима;
п.14. . Не оброблено засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності дерев`яні елементи горищних покриттів (крокви, лати);
п.15. Для усіх приміщень складського призначення не визначено категорії щодо вибухопожежної та пожежної небезпеки;
п.16. Легкозаймисті речовини, горючі речовини та матеріали, що мають підвищену вибухопожежну небезпеку зберігаються в невідповідних місцях;
п.17 На усіх дверях горищ, електрощитових, підвалів не вказано місця зберігання ключа;
п.18. Електрощитова в механічному корпусі використовується не за призначанням (в приміщенні електрощитової знаходиться кабінет електрика);
п.19. У приміщенні архіву у їдальні в головному корпусі на першому поверху ветеринарного корпусу, анатомічному відділенні на першому поверсі гуртожитків №1 та №2 встановлені глухі ґрати;
п.20. Допущено опорядження стін та стелі матеріалами з невизначеними показниками пожежної небезпеки;
п. 21. Усі будівлі об`єктів не забезпечено освітленням адресного вказівника;
п. 22. Зменшено розміри евакуаційних виходів. Встановлено між коридорні перегородки (другий евакуаційний вихід головного корпусу);
п. 23. Двері на шляхах евакуації відчиняються не в напрямку виходу з будівель, приміщень;
п. 25. Допущено захаращення шляхів евакуації;
п. 24. Не забезпечено евакуаційним освітленням шляхи евакуації усіх об`єктів;
п. 26. Допущено влаштування складського приміщення у сходовій клітці;
п. 27. Не здійснено за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів в усіх будівлях та спорудах;
п. 28. Не закриті кришками з негорючих або важкогорючих матеріалів відгалужувальні та з 'єднувальні коробки;
п. 29. Допущено використання тимчасових електромереж;
п. 30. Електричне обладнання, машини, апарати, прилади, електрощити зі ступенем захисту оболонок менше ІР 44 розміщені на відстані менше І м від горючих матеріалів;
п. 31. Відстань між світильниками з лампами розжарювання та предметами (конструкціями та конструктивними елементами будинків) з горючих матеріалів менше 0.5 м;
п. 32. Відстань від кабелів та ізольованих проводів, прокладених відкрито, до місць відкритого зберігання (розміщення) горючих матеріалів менше 1 метра;
п. 34. Електророзетки, вимикачі, перемикачі встановлені на горючі основи (конструкції) без підкладання під них суцільного негорючого матеріалу, що має виступати за габарити апарата не менше ніж на 0,01 метра;
п. 33. Електрощити, групові електрощитки не оснащені схемою підключення споживачів з пояснювальними написами і вказаним значенням номінального струму апарата захисту (плавкої вставки);
п. 35. Допускається користування пошкодженою розеткою в приміщенні приготування їжі в будівлі головного корпусу. Горючі матеріали перебувають на відстані менше 1 м від електроустаткування та під електрощитами;
п. 36. Допускається використання саморобних подовжувачів в ангарі для зберігання зерна (НПЦ) та в приміщенні електрощитової в механічному корпусі;
п. 37. Допущено підвішування світильників безпосередньо на струмопровідні проводи, та їх експлуатацію зі знятими ковпаками (розсіювачами);
п. 38. В пожежонебезпечних зонах експлуатуються світильники з лампами розжарювання без захисного суцільного скла (ковпаків);
п. 39. Не проведено замір опору 'ізоляції та перевірку спрацювання приладів захисту електричних мереж;
п. 40. Не здійснено захист усіх будівель та споруд від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів;
п. 41. Не надано під час перевірки журнал огляду пристроїв опалення;
п. 42. Експлуатація пристроїв опалення здійснюється особою, яка не пройшла протипожежний інструктаж;
п. 43. Не надано під час перевірки журнал очищення димоходів та печей;
п. 44. Не поштукатурені та не побілені на горищі усі димові труби і стіни, в яких проходять димові канали в гуртожитку;
п. 45. Відстань від печей до горючих матеріалів менше 1 м;
п. 46. Допущено до роботи осіб, які не пройшли навчання з пожежно-технічного мінімуму та не отримали відповідних кваліфікаційних посвідчень.
п. 47. Відстань між калориферами і конструкціями з горючих та важкогорючих матеріалів менше 1,5 м;
п. 48. Кондиціонери в їдальні не забезпечені автоматичним пристроєм електричного захисту незалежно від наявності захисту на загальній лінії, яка живить групу кондиціонерів;
п. 49. Головний корпус, механічний корпус, ветеринарний корпус, гуртожитки №1 та № 2, гуртожиток за адресою: вул. Зарванська, 10а, навчальна ферма НПЦ не обладнані системою пожежної сигналізації;
п. 50. Головний корпус, механічний корпус, ветеринарний корпус не обладнані системами керування евакуюванням третього типу;
п. 52. Не проведено випробовування на тиск та витрату води усіх об Актових пожежних гідрантів;
п. 54. Усі пожежні кран-комплекти не укомплектовані пожежними рукавами однакового з ними діаметру та стволами, а також важелями для полегшення відкривання вентилів;
п. 55. Шафи пожежних кран-комплектів не мають отвори для провітрювання;
п. 56. Не проведено технічне обслуговування і перевірку пожежних кран- комплектів на працездатність шляхом пуску води з реєстрацією результатів перевірки у спеціальному журналі обліку технічного обслуговування;
п. 57. Усі об`єкти, будівлі та приміщення в повній мірі не забезпечені первинними засобами пожежогасіння;
п. 59. Для зазначення місцезнаходження первинних засобів пожежогасіння не установлено вказівні знаки згідно з ДСТУ ІБО 6309:2007 Протипожежний захист. Знаки безпеки. Форма та колір , ГОСТ 12.4.026-76 ССБТ. Цветасигнальньїе и знаки безопасности . Знаки повинні бути розміщені на видимих місцях на висоті 2-2,5 м від рівня підлоги як усередині, так і поза приміщеннями;
п. 60. Пожежні щити, що знаходяться на території об`єктів, не укомплектовано згідно норм належності;
п. 62. На усіх пожежних щитах не вказано їх порядкові номери та номер телефону для виклику пожежно-рятувальних підрозділів;
п. 64. Не проведено періодичне обслуговування немеханізованого пожежного ручного інструменту розміщеного на пожежних щитах;
п. 63. Пожежні щити не забезпечують: захист вогнегасників від потрапляння прямих сонячних променів;
п. 67. Працюючий персонал не забезпечено засобами індивідуального захисту органів дихання;
п. 69. Не розроблено інструкції щодо виконання вимог техногенної безпеки та порядку дій персоналу в разі виникнення аварійної ситуації (аварії);
У період з 11 по 13 грудня 2019 посадовою особою Новоушицького районного сектору відділу Головного управління ДСНС України у Хмельницькій області, на підставі наказу від 11.12.2019 №711 проведено позаплановий захід державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки Новоушицького коледжу Подільського державного аграрно-технічного університету за адресою: Хмельницька обл., смт Нова Ушиця, вул. Подільська, 34.
Перевіркою встановлено порушення вимог Кодексу цивільного захисту України №5403 - VI від 02.10.2012 року (далі - КЦЗУ), Державних будівельних норм України Системи протипожежного захисту , затверджених наказом Мінрегіону України від 12.11.2014 № 312 (далі - ДБН В.2.5-56:2014), Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України №1417 від 30.12.2014 (зі змінами), зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 за №252/26697 (далі - ППБУ), Наказ МНС від 16.12.2002 №330 Про затвердження Інструкції з тривалого зберігання засобів радіаційного та хімічного захисту , ДБН В.2.5-64:2012 Внутрішній водопровід та каналізація , ПКМУ від 13.07.2013 № 564.
За наслідками проведеної позивачем перевірки складено Акт №158 від 12.12.2019 щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки (далі - акт перевірки), яким встановлений ряд порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, а саме:
п.1. В будівлях навчального, виробничого корпусу та котельні, не влаштовано систему пожежної сигналізації, оповіщування людей про пожежу та управління евакуацією людей відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту ;
п. 2. Не виконано захист в будівлях гуртожитку та навчального корпусу, установками від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів, а також не проведено перевірку у будівлі виробничого корпусу;
п. 3. Посадові особи та працівники, не пройшли навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки;
п. 4. Пожежні щити, що знаходяться на території об*єктів, не укомплектовано згідно норм належності;
п. 5. Не виконано в будівлях гуртожитку, навчального та виробничого корпусу з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів;
п. 6. Будівлі не забезпечено відповідними знаками безпеки. Знаки безпеки, їх кількість, а також місця їх встановлення повинні відповідати ДСТУ ISO 6309:2007 Протипожежний захист. Знаки безпеки. Форма та колір (ISO 6309:1987, IDT) та ГОСТ 12.4.026-76 ССБТ. Цвета сигнальные и знаки безопасности ;
п. 7. Не забезпечено відповідно до законодавства своїх працівників засобами колективного та індивідуального захисту;
п. 8. Дерев`яні елементи горищного покриття (крокви, лати) в будівлях гуртожитку, навчального та виробничого корпусів, не оброблено засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності;
п. 9, п. 17. В коридорах навчального корпусу відгалужу вальні та з`єднувальні коробки не закриті кришками з негорючих або важкогорючих матеріалів;
п. 10. Не утримуються справними пожежні гідранти та водоймища для забезпечення безперешкодного забору води пожежними автомобілями;
п. 11. Водонапірна башта не забезпечена під`їздом з твердим покриттям для забезпечення безперешкодного забору води пожежними автомобілями;
п. 13. Не доукомплектовані внутрішні пожежні крани пожежними рукавами однакового з ним діаметра та стволом, кнопкою дистанційного запуску насосів, а також важелем для полегшення відкривання вентеля;
п. 14. Не визначені для всіх будівель і приміщень виробничого, складського призначення категорії щодо вибухопожежної та пожежної небезпеки відповідно до вимог ДСТУ Б 3.1.1-36:2016;
п. 15. Не проводиться технічне обслуговування і перевірка на працездатність шляхом пуску води з реєстрацією результатів перевірки у спеціальному журналі обліку технічного обслуговування пожежних кран-комплектів не рідше одного разу на рік;
п. 16. Не здійснено навчання керівного складу, працівників з питань цивільного захисту;
п. 18. Не забезпечено територію первинними засобами пожежегасіння: вогнегасниками, ящиками з піском, бочками з водою, покривалами з негорючого тетюізоляційного матеріалу, пожежними відрами, совковими лопатами, пожежним інструментом, які використовуються для локалізації та ліквідації пожежі у їх початковій стадії розвитку;
п. 19. Не зазначено місця знаходження первинних засобів пожежогасіння вказівними знаками;
п. 20. Допускається улаштування та експлуатація тимчасових електромереж в приміщеннях коледжу.
Позивач, керуючись нормами Кодексу цивільного захисту України, звернувся до суду з позовом про застосування заходів реагування шляхом повного зупинення експлуатації будівель коледжу Подільського державного аграрно-технічного університету за адресою: Хмельницька обл., місто Кам`янець-Подільський, вулиця Лесі Українки, 95 та Новоушицького коледжу Подільського державного аграрно-технічного університету за адресою: Хмельницька обл., смт Нова Ушиця, вул. Подільська, 34 до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, зазначених у актах перевірки.
Дирекція Новоушицького коледжу Подільського державного аграрно-технічного університету направила до ГУ ДСНС у Хмельницькій області план-заходів від 16.12.2020 на усунення недоліків протипожежного характеру відповідно до акту №158 від 12.12.2019.
На виконання плану-заходів та приписів акту перевірки №158 від 12.12.2019 Новоушицьким коледжем Подільського державного аграрно-технічного університету усунуто більшість порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки
ГУ ДСНС в Хмельницькій області проведено повторний захід державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки Новоушицького коледжу Подільського державного аграрно-технічного університету за адресою: Хмельницька обл., смт Нова Ушиця, вул. Подільська, 34, на підставі якого складено Акт №86 від 23.07.2020
Перевіркою встановлено виконання більшості пунктів порушень, невиконаними залишилися п. 1, п. 2, п. 7, п. 8 та п. 13.
ІV. ОЦІНКА СУДУ.
Пунктом 4 розділу 1 Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30 грудня 2014 року № 1417 визначено, що пожежна безпека повинна забезпечуватися шляхом проведення організаційних заходів та технічних засобів, спрямованих на запобігання пожежам, забезпечення безпеки людей, зниження можливих майнових втрат і зменшення негативних екологічних наслідків у разі їх виникнення, створення умов для успішного гасіння пожеж.
Згідно з пунктом 26 частини 1 статті 2 Кодексу цивільного захисту України (далі по тексту - КЦЗ України), небезпечний чинник - це складова частина небезпечного явища (пожежа, вибух, викидання, загроза викидання небезпечних хімічних, радіоактивних і біологічно небезпечних речовин) або процесу, що характеризується фізичною, хімічною, біологічною чи іншою дією (впливом), перевищенням нормативних показників і створює загрозу життю та/або здоров`ю людини.
Пунктом 33 цієї ж статті визначено, що пожежна безпека - це відсутність неприпустимого ризику виникнення і розвитку пожеж та пов`язаної з ними можливості завдання шкоди живим істотам, матеріальним цінностям і довкіллю.
Згідно з підпунктом 2 пункту 3 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 16 грудня 2015 року № 1052, Державна служба України з надзвичайних ситуацій здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки.
Відповідно до частини 2 статті 51 КЦЗ України забезпечення техногенної безпеки суб`єкта господарювання покладається на його керівника.
Згідно з частиною 3 статті 55 КЦЗ України, забезпечення пожежної безпеки суб`єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб`єктів господарювання.
Відповідно до пункту 12 частини 1 статті 67 КЦЗ України до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Відповідно до частини 1 статті 68 КЦЗ України посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у тому числі невиконання їх законних вимог, зобов`язані застосовувати санкції, визначені законом.
Згідно з частиною 2 статті 68 КЦЗ України, у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Частиною 7 статті 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05.04.2007 року № 877-V передбачено, що на підставі акту, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду.
Відповідно до частини 2 статті 64 КЦЗ центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення.
Згідно з пунктом 7 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2015 № 1052, ДСНС здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.
Таким чином, управління ДСНС України у Хмельницькій області має усі підстави на звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування на вказаному об`єкті.
Згідно зі статтею 70 КЦЗ України, підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є: 1) недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; 2) порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення; 3) випуск і реалізація вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки; 4) нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій; 5) відсутність на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи; 6) невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб`єкта господарювання, їх непридатність або відсутність; 7) порушення правил поводження з небезпечними речовинами; 8) відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об`єктів або об`єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій; 9) відсутність на об`єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту; 10) неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб`єктів господарювання; 11) проведення робіт з будівництва будинків та споруд, розміщення інших небезпечних об`єктів, інженерних і транспортних комунікацій, які порушують встановлений законодавством з питань техногенної безпеки порядок їх проведення або проведення яких створює загрозу безпеці населення, суб`єктам господарювання, обладнанню та майну, що в них перебувають.
Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.
Як встановлено судом, під час проведення позапланової перевірки позивачем було зафіксовано ряд порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, що створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей на території коледжу Подільського державного аграрно-технічного університету, розташованого за адресою: Хмельницька область, місто Кам`янець-Подільський, вулиця Лесі Українки, 95.
На об`єкті перевірки залишаються невиконаними в повному обсязі заходи з питань пожежної, техногенної безпеки та цивільного захисту. Відповідач, не усуває зазначені в акті порушення, посилаючись на відсутність на даний момент навчального процесу та введення карантинних заходів.
Таким чином, доказів, які б свідчили про повне усунення відповідачем порушень, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей, суду не було надано. Існуючі у відповідача порушення у сфері пожежної і техногенної безпеки в їх сукупності можуть кваліфікуватись як такі, що створюють реальну загрозу життю і здоров`ю людей.
Тому, позовні вимоги в частині застосування заходів реагування до Подільського державного аграрно-технічного університету у вигляді повного зупинення роботи Коледжу Подільського державного аграрно-технічного університету, розташованого за адресою: Хмельницька область, місто Кам`янець-Подільський, вулиця Лесі Українки, 95 (ЄДРПОУ: 00729020) до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, зазначених в Акті №303 від 12.12.2019, складеному за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки слід задовольнити.
Разом з тим, обов`язковою передумовою для застосування судом заходів реагування шляхом повного зупинення роботи Новоушицького коледжу Подільського державного аграрно-технічного університету, розташованого за адресою: Хмельницька область, смт. Нова Ушиця, вул. Подільська, 34, є існування таких порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки на об`єкті, які створюють загрозу здоров`ю та життю людей.
Новоушицький коледж Подільського державного аграрно-технічного університету усунув переважну більшість порушень, що не заперечується ГУ ДСНС в Хмельницькій області, та підтверджено актом від 23.07.2020 №86, складеним за результатами позапланової перевірки коледжу.
При цьому, відповідач продовжує усувати зафіксовані актом перевірки порушення Новоушицького коледжу Подільського державного аграрно-технічного університету, про що свідчать надані суду докази.
Зупинення роботи певного об`єкту є крайнім заходом покарання і повинне застосовуватися у виключних випадках, коли виявлені порушення дійсно становлять реальну загрожу життю і здоров`ю людей, чого в даному випадку немає.
З огляду на те, що застосування заходів реагування у вигляді повного зупинення роботи Новоушицького коледжу Подільського державного аграрно-технічного університету є крайнім заходом, який направлений на попередження настання негативних наслідків, викликаних наявністю на об`єкті порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей, суд вважає, що підстав для задоволення позовних вимог ГУ ДСНС України в Хмельницькій області в цій частині немає.
Згідно частини 1 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. Частиною 2 статті 77 КАС України визначено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Враховуючи викладене, позов ГУ ДСНС у Хмельницькій області слід задовольнити частково.
Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Хмельницькій області задовольнити частково.
Застосувати заходи реагування до Подільського державного аграрно-технічного університету у вигляді повного зупинення роботи Коледжу Подільського державного аграрно-технічного університету, розташованого за адресою: Хмельницька область, місто Кам`янець-Подільський, вулиця Лесі Українки, 95 (ЄДРПОУ: 00729020) до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, зазначених в Акті №303 від 12.12.2019, складеному за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки.
У задоволенні решти позовних вимог відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складене 30 жовтня 2020 року
Позивач:Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Хмельницькій області (вул. Героїв Чорнобиля, 1/2, Хмельницький, Хмельницька область,29001 , код ЄДРПОУ - 38662200) Відповідач:Подільський державний аграрно-технічний університет (вул. Шевченка, 13, Кам`янець-Подільський, Хмельницька область, 32300 , код ЄДРПОУ - 22769675)
Головуючий суддя Д.Д. Гнап
Суд | Хмельницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.10.2020 |
Оприлюднено | 02.11.2020 |
Номер документу | 92537334 |
Судочинство | Адміністративне |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні