48/66-А
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА01030, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-Б тел.230-31-34
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
28.02.2007р.м.Київ№ 48/66-А
10:36
За позовомЗакритого акціонерного товариства "Інтертранс"
ДоМіністерства транспорту та зв'язку України
Прозобов'язання вчинити дії
Головуючий суддя Сулім В.В.
Судді Хрипун О.О.
Ковтун С.А.
Секретар судового засідання Салтан В.В.
Представники:
Від позивача:Зязіна Ю.О. –пред за довір
Від відповідача :Кращенко С.В. - пред за довір., Коротчук О.В. - пред за довір.
ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
Закрите акціонерне товариство „Інтертранс” (далі Позивач) звернулось до Господарського суду м. Києва з позовом до Міністерства транспорту та зв'язку (далі Відповідач, або –Мінтрансзв'язку) про зобов'язання Міністерства транспорту та зв'язку України виконати свої функції в частині тарифної політики - встановити тарифи на транзитні перевезення залізницями України, які довести до відома експедиторів за 30 днів до введення їх в дію, зазначивши в рішенні суду, що відповідач не може надати зворотної дії тарифам на транзитні перевезення, які будуть ним встановлені; зобов'язання відповідача продовжити (з 01.01.07р. до встановлення нових тарифів та транзитні перевезення) термін дії тарифів на транзитні перевезення залізницями України, встановлених останнім легітимним органом (тарифною комісію Укрзалізниці від 01.12.2005р. та листом від 31.05.2006р. №ЦЗМ-12/984), про що відповідачу видати наказ.
Ухвалою від 14.02.2007р. відкрито провадження в адміністративній справі та призначено справу до розгляду.
Перед початком розгляду справи по суті представників сторін ознайомлено з їх правами та обов'язками у відповідності із ст.49, 51 КАС України.
Крім цього, представникам сторін у судовому засіданні роз'яснено вимоги ст.45-46 Кодексу адміністративного судочинства України.
В судовому засіданні 21.02.07р. суд виніс ухвалу про відкладення судового засідання по справі.
Судом, у відповідності з вимогами ст. 45, 46 КАС України складено протоколи, які долучено до матеріалів справи.
До канцелярії Господарського суду міста Києва 27.02.07р. позивачем було подано уточнення позивних вимог, відповідно до яких позивач просить зобов'язати Міністерство транспорту та зв'язку України виконати свої функції в частині тарифної політики, зобов'язати Міністерство транспорту та зв'язку України на виконання своїх функцій видати наказ про продовження (з перевезення) терміну дії тарифів на транзитні перевезення залізницями України, встановлених останнім легітимним органом (тарифною комісію Укрзалізниці від 01.12.2005р. та листом від 31.05.2006р. №ЦЗМ-12/984).
Таким чином суд прийняв до розгляду уточнені позовні вимоги позивача.
В обґрунтування своїх вимог, Позивач зазначає, що згідно зі ст. 4 Закону України „Про ціни та ціноутворення” до повноважень Кабінету Міністрів України в галузі ціноутворення належить визначення повноваження органів державного управління в галузі встановлення і застосування цін (тарифів), а також по контролю за цінами (тарифами).
Відповідно до ст.ст. 8-9 Закону України „Про ціни та ціноутворення” тарифи на перевезення транзитних вантажів залізницями України відносяться до державних фіксованих та регульованих цін і тарифів на послуги, виробництво яких зосереджено на підприємствах, що займають монопольне (домінуюче) становище, яким є залізничний транспорт. Тому у відповідності до ст.10 Закону України „Про ціни та ціноутворення” зміна рівня таких державних фіксованих та регульованих цін і тарифів на окремі види продукції, товарів і послуг здійснюється в порядку і в строки, що визначаються тими органами, які відповідно до цього Закону затверджують або регулюють ціни (тарифи). З 15.06.2006р. функції Адміністрації в частині тарифної політики передані відповідачу, відповідно до Постанови Кабінету міністрів України від 06.06.06р. №789 „Про затвердження Положення про Міністерство транспорту та зв'язку України”.
Останні тарифи на перевезення були встановлені тарифною комісію Укрзалізниці від 01.12.2005р. та листом від 31.05.2006р. №ЦЗМ-12/984 та діяли до 31.12.06р.
На сьогоднішній день Міністерство транспорту та зв'язку (відповідач) не встановив нових тарифів на зазначені перевезення, чим порушує права позивача як користувача послуг транзитних перевезень залізницями України, оскільки оплата даних послуг здійснюється за встановленими уповноваженим органом тарифами.
Вимогу щодо зобов'язання Міністерства транспорту та зв'язку України на виконання своїх функцій видати наказ про продовження (з перевезення) терміну дії тарифів на транзитні перевезення залізницями України, встановлених останнім легітимним органом (тарифною комісію Укрзалізниці від 01.12.2005р. та листом від 31.05.2006р. №ЦЗМ-12/984) позивач обґрунтовує тим, що на думку позивача ні підвищити, ні знизити рівень тарифів за попередній період (з 31.12.06р. та до введення в дію нових тарифів) не можна, оскільки відповідно Порядку встановлення тарифів на перевезення транзитних вантажів залізницями України” затвердженого наказом Міністерства транспорту та зв'язку України від 20 липня 2006 року №754 „Про створення Робочої групи по встановленню тарифів на перевезення транзитних вантажів залізницями України підвищення тарифів доводиться до всіх користувачів транспортних послуг не пізніше одного місяця до його введення, а рівень зниження - з моменту прийняття рішення Робочою групою (якщо не обумовлена конкретна дата).
Представник відповідача в судовому засіданні не заперечував наявність обов'язку Мінітрансзв'язку щодо встановлення тарифів на транзитні перевезення залізницями України, однак заперечував проти встановлення судом попередніх тарифів, оскільки встановлення таких тарифи не відноситься до компетенції суду та це може призвести до збитків.
Заслухавши пояснення представника Позивача, відповідача, дослідивши всі наявні у матеріалах справи докази, оглянувши в судовому засіданні оригінали документів, копії яких знаходяться в матеріалах справи, Господарський суд міста Києва, -
ВСТАНОВИВ:
Позивач є користувачем транспортних послуг та тарифів на перевезення транзитних вантажів залізницями України.
України при Міністерстві транспорту та зв'язку України”.
Відповідно до ст.ст. 8-9 Закону України „Про ціни та ціноутворення” тарифи на перевезення транзитних вантажів залізницями України відносяться до державних фіксованих та регульованих цін і тарифів на послуги, виробництво яких зосереджено на підприємствах, що займають монопольне (домінуюче) становище, яким є залізничний транспорт. Тому у відповідності до ст.10 Закону України „Про ціни та ціноутворення” зміна рівня таких державних фіксованих та регульованих цін і тарифів на окремі види продукції, товарів і послуг здійснюється в порядку і в строки, що визначаються тими органами, які відповідно до цього Закону затверджують або регулюють ціни (тарифи).
Тарифи на перевезення транзитних вантажів залізницями України встановлює Міністерство транспорту та зв'язку України відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 06.06.2006 р. №789 „Про затвердження Положення про Міністерство транспорту та зв'язку України” та наказу Мінтрансзв'язку від 20 липня 2006 року №754 „Про створення Робочої групи по встановленню тарифів на перевезення транзитних вантажів залізницями
На 2007 рік тарифи на перевезення транзитних вантажів залізницями України Міністерством транспорту та зв'язку України встановлені не були.
Позивач звертався до відповідача з листом від 28.12.2006р №04-05/1946З про необхідність негайного встановлення тарифів на перевезення транзитних вантажів залізницями, але відповіді не отримав і звернувся до суду з позовом про бездіяльність Міністерства транспорту та зв'язку України.
Відповідно до пункту 1 „Положення про Міністерство транспорту та зв'язку України”, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06.06.2006 р. №789, Міністерство транспорту та зв'язку України (Мінтрансзв'язку) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України. Мінтрансзв'язку є головним (провідним) органом у системі центральних органів виконавчої влади з питань реалізації державної політики в галузі авіаційного, автомобільного, залізничного, морського і річкового транспорту та у сфері використання повітряного простору України, забезпечення безпеки руху, навігаційно-гідрографічного забезпечення судноплавства, торговельного мореплавства, надання послуг поштового зв'язку, телекомунікацій та інформатизації, користування радіочастотним ресурсом України.
Відповідно до ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з п.п. 3, 4 постанови КМУ від 6 червня 2006 р. №789 „Про затвердження Положення про Міністерство транспорту та зв'язку України”, Мінтрансзв'язку відповідно до покладених на нього завдань виконує функції Адміністрації залізничного транспорту України в частині тарифної політики та здійснює відповідно до законодавства повноваження щодо регулювання цін (тарифів).
Відповідно до „Порядку встановлення тарифів на перевезення транзитних вантажів залізницями України”, затвердженому наказом Мінтрансзв'язку 20.07.2006 року загальний рівень коефіцієнтів до базових тарифів розглядається Робочою групою Мінтрансзв'язку, і не пізніше ніж за місяць до початку року (півріччя) затверджується наказом Міністерства транспорту та зв'язку України і оголошується всім користувачам транспортних послуг.
Відповідач не встановив загальний рівень коефіцієнтів до базових тарифів на 2007 рік та не повідомив не пізніше ніж за місяць до початку 2007 року про зміну рівня таких тарифів, тобто бездіяльність.
Таким чином, бездіяльність Міністерства транспорту та зв'язку України, а саме –неприйняття рішення по встановленню тарифів на перевезення транзитних вантажів залізницями України впливає на реалізацію права позивача здійснювати організацію транзитних перевезень вантажів територією України по причині відсутності легітимних тарифів на такі перевезення.
Відповідно до ст.3 Конституції України держава відповідає перед людиною за свою діяльність.
Відповідно до ст.55 Конституції України кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.
За таких обставин позовна вимога про спонукання Міністерства транспорту та зв'язку України виконати свої функції в частині тарифної політики –встановити тарифи на транзитні перевезення залізницями України є обґрунтованою і підлягає задоволенню.
Нездійснення відповідачем своїх функцій щодо встановлення тарифів призвело до відсутності легітимних тарифів на транзитні перевезення залізницями України з 01.01.2007 року по теперішній час, тому Міністерство транспорту та зв'язку України повинно встановити тарифи і на період з 01.01.2006 року. Відповідно позовна вимога в цій частині є обґрунтованою.
Вимога позивача про продовження терміну дії тарифів на транзитні перевезення залізницями України (з 01.01.2007 року до встановлення нових тарифів на транзитні перевезення), встановлених останнім легітимним органом, є фактично вимогою про встановлення конкретного розміру тарифів на певний період.
Відповідно до ст.ст. 8-9 Закону України „Про ціни та ціноутворення” вищезазначені тарифи відносяться до державних фіксованих та регульованих цін і тарифів на послуги, виробництво яких зосереджено на підприємствах, що займають монопольне (домінуюче) становище, яким є залізничний транспорт. До компетенції Господарського суду міста Києва як адміністративного суду не відноситься питання встановлення та визначення конкретного розміру тарифів. Також суд не може підміняти собою спеціально уповноважені органи влади. Тому суд вважає, що в цій частині позовні вимоги не підлягають розгляду та провадження підлягає закриттю на підставі пп.1 п.1 ст.157 КАС України.
Що стосується вимоги позивача про зобов'язання Міністерства транспорту та зв'язку України на виконання своїх функцій видати наказ про продовження терміну дії тарифів на транзитні перевезення залізницями України (з 01.01.2007 року до встановлення нових тарифів на транзитні перевезення), встановлених останнім легітимним органом (тарифною комісією Укрзалізниці від 01.12.2005р. та листом Укрзалізниці від 31.05.2006р. №ЦЗМ-12/984), то суд вважає за необхідне зазначити, що з метою врегулювання прогалини в регулюванні тарифної політики Міністерство транспорту та зв'язку України відповідно до чинного законодавства в сфері тарифного регулювання не може видати інший наказ крім наказу, в якому зазначити, що з 01.01.2007 року діють тарифи, які були чинними на 31.12.2006р., оскільки на сьогодні відповідач не має права змінити рівень тарифів без повідомлення користувачів транспортних послуг не менше ніж за місяць до їх введення.
Відповідно до ст.10 Закону України „Про ціни та ціноутворення” зміна рівня державних фіксованих та регульованих цін і тарифів на окремі види продукції, товарів і послуг здійснюється в порядку і в строки, що визначаються тими органами, які відповідно до цього Закону затверджують або регулюють ціни (тарифи).
Згідно з „Порядком встановлення тарифів на перевезення транзитних вантажів залізницями України”, затвердженому наказом Мінтрансзв'язку 20.07.2006 року, рівень підвищення тарифів доводиться до всіх користувачів транспортних послуг не пізніше одного місяця до його введення, а рівень зниження - з моменту прийняття рішення Робочою групою (якщо не обумовлена конкретна дата).
Тому єдиним легітимним до оголошення нових тарифів на перевезення транзитних вантажів залізницями України є рівень тарифів встановлений Укрзалізницею в межах її повноважень на той період.
Позивачем надані докази того, що останніми тарифами, що були дійсними на 31.12.2006 року, були тарифи, встановлені Державною адміністрацією залізничного транспорту України за наявності повноважень, а саме рішенням тарифної комісії Укрзалізниці від 01.12.2005р., доведені до відома позивача листом Укрзалізниці від 07.12.2005 року № ЦЗМ-25/53ком.т., та листом Укрзалізниці від 31.05.2006р. №ЦЗМ-12/984 про встановлення з 01.07.2006 до 31.12.2006 коригуючого коефіцієнта до раніше оголошених тарифних ставок.
За таких обставин Міністерство транспорту та зв'язку України повинно врегулювати відповідно до чинного законодавства встановлення тарифів на транзитні перевезення залізницями України з 01.01.2007 року, керуючись тарифами, які діяли на 31.12.2006 рік.
Відповідно до ст. 71 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Відповідач не надав належних та допустимих доказів правомірності не встановлення тарифів на транзитні перевезення залізницями України з 01.01.2007р. (своєї бездіяльності).
Понесені позивачем судові витрати, пов'язані з розглядом справи відповідно до ст. 94 Кодексу адміністративного судочинства України присуджуються йому відповідно до задоволених вимог.
Керуючись ст. 2, 7, 17, 94, 158, 159, 161, 162, 253, а т. п. 6 Прикінцевих та Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України, Господарський суд м. Києва, -
ПОСТАНОВИВ:
1. Позов задовольнити частково.
2. Зобов'язати Міністерства транспорту та зв'язку України виконати свої функції в частині тарифної політики шляхом прийняття наказу про встановлення тарифів на транзитні перевезення залізницями України з 01.01.2007р.
В іншій частині провадження у справі закрити.
Понесені витрати присудити на користь позивача відповідно до задоволених вимог.
Дана постанова набирає законної сили після закінчення строку подання заяви про апеляційне оскарження або апеляційної скарги в порядку, встановленому ст. 254 Кодексу адміністративного судочинства України. Дана постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку та в строки, встановлені ст. 186 Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя Головуючий Сулім В.В.
Судді Хрипун О.О.
Ковтун С.А.
Суд | Господарський суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 28.02.2007 |
Оприлюднено | 11.09.2007 |
Номер документу | 925384 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд міста Києва
Сулім В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні