Постанова
від 30.10.2020 по справі 925/415/20
ПІВНІЧНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПІВНІЧНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

вул. Шолуденка, буд. 1, літера А, м. Київ, 04116, (044) 230-06-58 inbox@anec.court.gov.ua

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"30" жовтня 2020 р. м.Київ Справа№ 925/415/20

Північний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого: Станіка С.Р.

суддів: Дикунської С.Я.

Тарасенко К.В.

розглянувши в порядку письмового провадження без повідомлення учасників справи апеляційну скаргу Комунального підприємства "Черкасиводоканал" Черкаської міської ради

на рішення Господарського суду Черкаської області

від 09.06.2020

у справі №925/415/20 (суддя Дорошенко М.В.)

за позовом Комунального підприємства "Черкасиводоканал" Черкаської міської ради

до Фізичної особи - підприємця Олійника Юрія Петровича

про стягнення 74 047,97 грн.

В С Т А Н О В И В:

Короткий зміст позовних вимог

Комунальне підприємство "Черкасиводоканал" Черкаської міської ради (далі - позивач, КП "Черкасиводоканал" Черкаської міської ради) звернулося до Господарського суду Черкаської області із позовною заявою до фізичної особи - підприємця Олійника Юрія Петровича (далі - відповідач, ФОП Олійник Ю.П.) про стягнення 74047,97 грн. плати за понаднормовий скид забруднюючих речовин у стічні води.

Позовні вимоги мотивовані тим, що між сторонами укладено договір від 08.02.2019 №33 на водопостачання та водовідведення, який щорічно пролонгувався і наразі є чинним. Працівник лабораторії-пробовідбірник позивача ОСОБА_3 15.08.2019 у присутності представника відповідача заступника адміністративного директора ОСОБА_1 та 29.10.2019 у присутності представника відповідача заступника технічного директора ОСОБА_2 здійснив відбори проб стічних вод відповідача і склав відповідні акти відбору стічних вод від 15.08.2019 №574 і від 29.10.2019 №771, на підставі яких працівники лабораторії позивача провели хімічний аналіз стічних вод відповідача і виявили у них перевищення гранично-допустимих концентрацій забруднюючих речовин, що відповідно до Правил приймання стічних вод у міську каналізаційну мережу м. Черкаси, затверджених рішенням виконавчого комітету Черкаської міської ради від 24.04.2019 №480, стало підставою для нарахування відповідачу плати за понаднормативний скид забруднюючих речовин у стічні води в сумі 74047,97 грн., на сплату якої позивач виставив відповідачу рахунки-фактури від 30.08.2019 №СФ-193586 і від 31.10.2019 №СФ-194508, які були одержані представником відповідача ОСОБА_1 і залишені відповідачем без оплати.

Короткий зміст заперечень проти позову

Відповідач у письмовому відзиві на позов проти заявлених вимог заперечував, посилаючись на те, що акти відбору стічних вод, на які позивач посилається в обгрунтування своїх позовних вимог, підписані і рахунки-фактури отримані від імені відповідача не уповноваженою ним особою, а розрахунок плати за скид понаднормативних забруднюючих речовин у стічні води здійснено з порушенням Правил приймання стічних вод у міську каналізаційну мережу м. Черкаси.

Короткий зміст рішення місцевого господарського суду та мотиви його постановлення

Рішенням Господарського суду Черкаської області від 09.06.2020 у справі №925/415/20 в позові Комунального підприємства "Черкасиводоканал" Черкаської міської ради до Фізичної особи - підприємця Олійника Юрія Петровича про стягнення 74 047,97 грн. - відмовлено.

Рішення суду першої інстанції мотивовано тим, що відсутність у ОСОБА_1 та ОСОБА_2 повноважень на представництво відповідача при відборі стічних вод свідчить про те, що 15.08.2019 і 29.10.2019 відбір проб стічних вод відповідача був здійснений пробовідбірником позивача ОСОБА_3 у відсутності уповноваженого представника відповідача, що суперечить вимогам вказаних вище норм Правил приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення, затверджених наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 01.12.2017 №316, і Правил приймання стічних вод у міську каналізаційну мережу м. Черкаси, затверджених рішенням виконавчого комітету Черкаської міської ради від 24.04.2019 №480.

Здійснення позивачем 15.08.2019 і 29.10.2019 відборів проб стічних вод відповідача з порушенням вимог чинного законодавства (без участі уповноваженого представника відповідача для відбору проб стічних вод і без фіксації у акті відмови відповідача у виділенні такого представника) свідчить про юридичну неспроможність таких відборів і результатів хімічного аналізу відібраних проб стічних вод відповідача, що позбавляє позивача права на підставі акти відбору проб стічних вод абонентів м. Черкаси від 15.08.2019 №574 і від 29.10.2019 №771 і результатів хімічного аналізу відібраних проб стічних вод відповідача нараховувати останньому і стягувати з нього плату за понаднормативний скид забруднюючих речовин у стічні води.

Короткий зміст вимог апеляційної скарги та узагальнення її доводів

Не погоджуючись з ухваленим рішенням, позивач (Комунальне підприємство "Черкасиводоканал" Черкаської міської ради) звернувся до Північного апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить апеляційну скаргу задовольнити, скасувати рішення Господарського суду Черкаської області від 09.06.2020 у справі №925/415/20 та задовольнити позов у повному обсязі, судові витрати по справі віднести на відповідача.

Узагальнені доводи апеляційної скарги зводяться до того, що судом першої інстанції при ухваленні оскаржуваного рішення, порушено норми матеріального права та неправильно застосовані норми процесуального права, рішення суду першої інстанції було ухвалено при неповному дослідженні доказів та з`ясуванні обставин, що мають значення для справи, а зроблені судом висновки не відповідають обставинам справи.

Зокрема, скаржник посилався на те, що акти відбору проб стічних вод абонентів м. Черкаси від 15.08.2019 №574 і від 29.10.2019 №771 підписані саме повноважними представниками відповідача, а докази надані позивачем стосовно наявності у ОСОБА_1 та ОСОБА_2 повноважень на представництво відповідача при відборі стічних вод є більш вірогідними ніж докази відповідача про те, що ОСОБА_1 не працював у відповідача, а ОСОБА_2 проходив випробувальний термін, а отже, мав повноваження щодо підпису відповідних актів.

Дії суду апеляційної інстанції щодо розгляду апеляційної скарги по суті

Відповідно до витягу з протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями, апеляційну скаргу Комунального підприємства "Черкасиводоканал" Черкаської міської ради передано на розгляд колегії суддів Північного апеляційного господарського суду у складі: головуючий суддя - Станік С.Р., судді: Тищенко О.В., Тарасенко К.В.

Ухвалою Північного апеляційного господарського суду від 13.07.2020 апеляційну скаргу Комунального підприємства "Черкасиводоканал" Черкаської міської ради на рішення Господарського суду Черкаської області від 09.06.2020 у справі №925/415/20 - залишено без руху, надано скаржнику строк не більше десяти днів з дня отримання копії даної ухвали для усунення недоліків, а саме: подати до Північного апеляційного господарського суду докази направлення апеляційної скарги та доданих до неї документів Фізичній особі - підприємцю Олійнику Юрію Петровичу за юридичною адресою місцезнаходження згідно відомостей Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань: 18000 м.Черкаси, вул.. Митницька, 17 (колишня - Піонерська) , яка перейменована згідно Рішення Черкаської міської ради від 14.01.2016 № 2-99.

31.07.2020 через відділ управління автоматизованого документообігу та моніторингу виконання документів (канцелярію) Північного апеляційного господарського суду від скаржника надійшло клопотання про усунення недоліків апеляційної скарги, відповідно до якого надано суду оригінал опису вкладення до цінного листа від 29.07.2020, копію фіскального чеку та накладної від 29.07.2020 про направлення апеляційної скарги та доданих до неї документів Фізичній особі - підприємцю Олійнику Юрію Петровичу за юридичною адресою місцезнаходження останнього.

В свою чергу, головуючий суддя Станік С.Р. перебував з 27.07.2020 по 07.08.2020 включно у відпустці, і вирішення питання стосовно апеляційної скарги здійснюється після виходу з відпустки.

Крім того, протоколом повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 10.08.2020 у зв`язку з перебуванням судді Тищенко О.В., яка входять до складу колегії суддів і не є суддею-доповідачем, у відпустці, і внаслідок неможливості вирішити питання про прийняття чи повернення апеляційної скарги у визначеному складі суду, апеляційну скаргу Комунального підприємства "Черкасиводоканал" Черкаської міської ради передано на розгляд колегії суддів Північного апеляційного господарського суду у складі: головуючий суддя - Станік С.Р., судді: Тарасенко К.В., Дикунська С.Я.

Ч. 1 ст. 270 Господарського процесуального кодексу України визначено, що у суді апеляційної інстанції справи переглядаються за правилами розгляду справ у порядку спрощеного позовного провадження з урахуванням особливостей, передбачених у цій главі (Глава 1. Апеляційне провадження).

За правилами п. 1 ч. 5 ст. 12 Господарського процесуального кодексу України, для цілей цього Кодексу малозначними справами є справи, у яких ціна позову не перевищує ста розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

Згідно абзацу 4 ст. 7 Закону України "Про Державний бюджет України на 2020 рік" (станом на день звернення з апеляційною скаргою) встановлено, що з 01.01.2020 прожитковий мінімум для працездатних осіб становить 2102,00 грн.

Отже, малозначними справами є справи, у яких ціна позову не перевищує 210200,00 грн (2102,00 грн * 100 = 210200,00 грн).

Враховуючи, що предметом позову у цій справі є вимога про стягнення 74 047,97 грн., вказана справа, у відповідності до приписів Господарського процесуального кодексу України, відноситься до малозначних справ.

Частиною 10 ст. 270 Господарського процесуального кодексу України визначено, що апеляційні скарги на рішення господарського суду у справах з ціною позову менше ста розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб, крім тих, які не підлягають розгляду в порядку спрощеного позовного провадження, розглядаються судом апеляційної інстанції без повідомлення учасників справи.

Відповідно до ч. 13 ст. 8 Господарського процесуального кодексу України розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами, якщо цим Кодексом не передбачено повідомлення учасників справи. У такому випадку судове засідання не проводиться.

Ухвалою Північного апеляційного господарського суду 10.08.2020 відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Комунального підприємства "Черкасиводоканал" Черкаської міської ради на рішення Господарського суду Черкаської області від 09.06.2020 у справі №925/415/20, розгляд апеляційної скарги ухвалено здійснювати у порядку письмового провадження без повідомлення (виклику) учасників справи.

Ухвала Північного апеляційного господарського суду від 10.08.2020 отримана позивачем згідно рекомендованого поштового повідомлення 1803601702052, а від відповідача ухвала суду про відкриття апеляційного провадження, надіслана за адресою юридичного місцезнаходження, повернулась без вручення з відміткою за закінченням терміну зберігання , у зв`язку з чим колегія суддів дійшла висновку про можливість розгляду апеляційної скарги за наявними матеріалами.

Пунктом 2 Прикінцевих та перехідних положень Закону України №731-ІХ від 18.06.2020 "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо перебігу процесуальних строків під час дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)" визначено, що процесуальні строки, які були продовжені відповідно до пункту 4 розділу X "Прикінцеві положення" Господарського процесуального кодексу України, пункту 3 розділу XII "Прикінцеві положення" Цивільного процесуального кодексу України, пункту 3 розділу VI "Прикінцеві положення" Кодексу адміністративного судочинства України в редакції Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв`язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19)"№ 540-IX від 30 березня 2020 року, закінчуються через 20 днів після набрання чинності цим Законом. Протягом цього 20-денного строку учасники справи та особи, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, інтереси та (або) обов`язки (у разі наявності у них права на вчинення відповідних процесуальних дій, передбачених цими кодексами), мають право на продовження процесуальних строків з підстав, встановлених цим Законом.

Закон України №731-ІХ від 18.06.2020 "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо перебігу процесуальних строків під час дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)" набрав чинності 17.07.2020.

Отже, з урахуванням пункту 2 Прикінцевих та перехідних положень Закону України №731-ІХ від 18.06.2020 "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо перебігу процесуальних строків під час дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)", який набрав чинності з 17.07.2020, строк на подання учасниками справи відзивів, додаткових заяв та клопотань - сплив, а неподання учасниками справи відзиву, не перешкоджає розгляду справи у відповідності до ч. 3 ст. 263 ГПК України.

У зв`язку з проведенням заходів, спрямованих на запобігання виникненню та поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), та з метою мінімізації ризиків розповсюдження гострої респіраторної хвороби COVID-19, колегія суддів дійшла висновку про необхідність вийти за межі граничного процесуального строку розгляду даної справи, здійснивши її розгляд у розумний строк, застосувавши ст.ст. 2, 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, ст. 3 Конституції України та ст. 2, 11 ГПК України.

Обставини справи, встановлені судом першої інстанції та перевірені судом апеляційної інстанції

Як підтверджується наявними матеріалами справи, 08 лютого 2010 між позивачем та відповідачем, як абонентом, укладено договір на водопостачання та водовідведення №33 (далі - договір №33), який містить, зокрема такі умови (пункти):

- 1. Сторони зобов`язуються керуватися діючими "Правилами користування системами централізованого комунального водопостачання та водовідведення в населених пунктах України" (далі - Правила користування), "Правилами приймання стічних вод підприємств і організацій в систему комунальної каналізації м. Черкаси" (далі - Правила приймання), "Правилами технічної експлуатації систем водопостачання та водовідведення населених пунктів України";

- 2. Водоканал бере на себе забезпечення абонента водою питної якості згідно з ГОСТом 2874-84 "Вода питна" в кількості згідно з показниками засобів обліку води і приймає від абонента стічні води;

- 6. Стічні води приймаються до системи міської каналізації, якщо вони відповідають вимогам Правил приймання;

- 7. Вартість послуг водопостачання та водовідведення визначається згідно з діючими тарифами;

- 8. Платежі за послуги водопостачання та водовідведення мають оплачуватися абонентом у 3-денний термін після отримання рахунків;

- 10. За скидання забруднюючих речовин в систему комунальної каналізації абонент проводить оплату щоквартально. Розмір плати встановлюється згідно з Правилами приймання і діючими тарифами;

- 11. Водоканал періодично перевіряє роботу приладів обліку, контролює раціональне використання води, кількість і якість стічних вод абонента;

- 12. Відповідальною особою за водопостачання та водовідведення своїх абонентів, збереження приладів обліку, пломб, щомісячне надання інформації про кількість і якість спожитої води і скинутих стічних вод абонент призначає ___, телефон 544238;

- 15. Договір укладається з 08.02.2010 по 08.02.2011 і вважається щорічно продовженим, якщо за місяць до закінчення терміну дії не надійде заявка однієї із сторін про розірвання договору чи його перегляд.

Як встановлено судом першої інстанції, і що не заперечувалось учасниками спору, договір №33 відповідно до його пункту 15 щорічно автоматично продовжувався і був чинним в 2019 році представник відповідача у відзиві не заперечив і не надав доказів на їх спростування.

Згідно з наданою позивачем копією акту відбору проб стічних вод абонентів м. Черкаси від 15.08.2019 №574, пробовідбірник позивача ОСОБА_3 15 серпня 2019 року о 14 год. 00 хв. у присутності представника позивача - відповідальної особи - заступника адміністративного директора ОСОБА_1 відібрала у відповідача по вул. Університетській, 25, м. Черкаси контрольну разову пробу стічних вод в об`ємі 2,5л+2,0л+1,0л+1,0л+0,5л)с+(0,5л)п. Цей акт підписаний ОСОБА_3 та ОСОБА_1

За результатами хімічного аналізу відібраних 15.08.2019 проб стічних вод відповідача, проведеного хіміко-аналітичною лабораторією стічної води позивача, виявлено перевищення встановлених "Правилами приймання стічних вод у міську каналізаційну мережу м. Черкаси", затвердженими рішенням виконавчого комітету Черкаської міської ради від 24.04.2019 №480, допустимих концентрацій забруднюючих речовин, а саме хлоридів і фосфатів, що стало підставою відповідно до вказаних Правил для нарахування позивачем відповідачу згідно з протоколом від 30.08.2019 №70 плати за понаднормативний скид забруднюючих речовин у стічні води в сумі 45059,93 грн.

Згідно з наданою позивачем копією акту відбору проб стічних вод абонентів м. Черкаси від 29.10.2019 №771, пробовідбірник позивача ОСОБА_3 29 жовтня 2019 року о 10 год. 15 хв. у присутності представника позивача - відповідальної особи - замісника технічного директора ОСОБА_2 відібрала у відповідача по вул. Університетській, 25, м. Черкаси контрольну разову пробу стічних вод в об`ємі 2,5л+2,0л+1,0л+1,0л+0,5л)с+(0,5л)п. Вказаний акт підписаний ОСОБА_3 та ОСОБА_2 .

За результатами хімічного аналізу відібраних 29.10.2019 проб стічних вод відповідача, проведеного хіміко-аналітичною лабораторією стічної води позивача, виявлено перевищення встановлених "Правилами приймання стічних вод у міську каналізаційну мережу м. Черкаси", затвердженими рішенням виконавчого комітету Черкаської міської ради від 24.04.2019 №480, допустимих концентрацій забруднюючих речовин, а саме фосфатів, що стало підставою відповідно до вказаних Правил для нарахування позивачем відповідачу згідно з протоколом від 31.10.2019 №99 плати за понаднормативний скид забруднюючих речовин у стічні води в сумі 28988,04 грн.

Для оплати нарахованої згідно з протоколами від 30.08.2019 №70 і від 31.10.2019 №99 плати за понаднормативний скид забруднюючих речовин у стічні води позивач надав відповідачу рахунки - фактури від 30.08.2010 №СФ-193586 на суму 45059,93 грн. і від 31.10.2019 №СФ194508 на суму 28988,04 грн. Від імені відповідача вказані рахунки одержав під розписку ОСОБА_1 відповідно 09.09.2019, як заступник технічного директора, і 08.11.2019 як заступник адміністративного директора.

Відповідач не оплатив рахунки - фактури позивача від 30.08.2010 №СФ-193586 на суму 45059,93 грн. і від 31.10.2019 №СФ194508 на суму 28988,04 грн., що стало підставою дял зверненян позивача з відповідним позовом до суду.

Мотиви та джерела права, з яких виходить суд апеляційної інстанції при прийнятті постанови

Згідно зі статтею 269 Господарського процесуального кодексу України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи п вилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї. Докази, які не були подані до суду першої інстанції, приймаються судом лише у виняткових випадках, якщо учасник справи надав докази неможливості їх подання до суду першої інстанції з причин, що об`єктивно не залежали від нього. Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права. У суді апеляційної інстанції не приймаються і не розглядаються позовні вимоги та підстави позову, що не були предметом розгляду в суді першої інстанції.

Розглянувши доводи апеляційної скарги, перевіривши матеріали справи, дослідивши докази, проаналізувавши правильність застосування судом першої інстанції норм законодавства, оцінивши наявні у справі докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді всіх обставин справи в їх сукупності, та враховуючи, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, Північний апеляційний господарський суд дійшов наступних висновків.

Відповідно до ст. 11 Закону України "Про питну воду, питне водопостачання та водовідведення" до повноважень центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства, належить, зокрема, затвердження правил приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення та порядку визначення розміру плати, що справляється за понаднормативні скиди стічних вод до систем централізованого водовідведення.

Стаття 13 1 Закону України "Про питну воду, питне водопостачання та водовідведення" містить, зокрема такі норми:

Скидання стічних вод у водні об`єкти допускається лише за умови дотримання нормативів гранично допустимих концентрацій та нормативів гранично допустимого скидання забруднюючих речовин.

Місцеві правила приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення населеного пункту встановлюють вимоги щодо приймання стічних вод населеного пункту.

Місцеві правила розробляються на підставі та з урахуванням вимог правил приймання стічних вод та порядку визначення розміру плати, що справляється за понаднормативні скиди стічних вод до систем централізованого водовідведення, затверджених центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства, і затверджуються відповідними органами місцевого самоврядування.

У разі якщо відповідний орган місцевого самоврядування не прийняв рішення про затвердження місцевих правил, застосовуються правила приймання стічних вод, затверджені центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства.

Орган місцевого самоврядування забезпечує вільний доступ фізичних і юридичних осіб до затверджених місцевих правил.

Місцеві правила включають:

основні вимоги щодо приймання стічних вод населеного пункту підприємствами централізованого водовідведення;

популяційний еквівалент населеного пункту;

основні вимоги щодо скидання стічних вод до систем централізованого водовідведення суб`єктами господарювання;

вимоги щодо якості і режиму скидання стічних вод;

визначення механізму контролю за скиданням стічних вод;

розмір плати, що справляється із суб`єктів господарювання за понаднормативні скиди стічних вод до систем централізованого водовідведення та за порушення вимог щодо якості і режиму скидання стічних вод;

визначення механізму компенсації власнику мереж, споруд, устаткування системи централізованого водовідведення відповідного населеного пункту витрат на відновлення таких мереж, споруд, устаткування, зумовлених їх пошкодженням чи руйнуванням внаслідок порушення вимог щодо скидання стічних вод;

інші вимоги, передбачені законом.

Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України як центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства, своїм наказом від 01.12.2017 №316 затвердило Правила приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення та Порядок визначення розміру плати, що справляється за понаднормативні скиди стічних вод до систем централізованого водовідведення.

Розділ VI затверджених наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 01.12.2017 №316 Правил приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення містить, зокрема, такі пункти:

3. Споживачі, які скидають стічні води до системи централізованого водовідведення або безпосередньо на каналізаційні очисні споруди виробника, повинні забезпечити можливість проведення виробником у будь-який час доби контролю за скидом стічних вод.

4. Для визначення вмісту забруднень у стічних водах споживачів використовуються дані лабораторії виробника, у разі її відсутності - інших лабораторій, що здійснюють свою діяльність у цій галузі відповідно до вимог Закону України "Про метрологію та метрологічну діяльність".

6. З метою контролю якості стічних вод споживачів виробник здійснює відбір контрольних проб. Виявлені в цих пробах перевищення ДК забруднюючих речовин у стічних водах є достатньою підставою для нарахування плати за скид понаднормативних забруднень.

Відбір контрольних проб стічних вод споживачів виконує уповноважений представник виробника, що фіксується у спеціальному журналі або акті, який підписують як представник виробника, так і представник споживача.

У разі відмови представника споживача поставити свій підпис у журналі або акті представник виробника зазначає про це в журналі або акті.

7. Відмова споживача виділити уповноваженого представника для відбору проб фіксується в акті за підписом представника виробника, виробник виставляє споживачу рахунок за понаднормативний скид забруднень з коефіцієнтом кратності K k = 2 за розрахунковий місяць, у якому було вчинено це порушення.

Зволікання з допуском уповноваженого представника виробника на територію споживача (більше ніж 30 хвилин після його прибуття) або створення перешкод у відборі проб з боку представників споживача фіксується в акті за підписом представника виробника. Виробник виставляє споживачу рахунок за понаднормативний скид забруднень з коефіцієнтом кратності K k = 5 за розрахунковий місяць, у якому було вчинено це порушення.

8. У разі виявлення перевищення ДК забруднюючих речовин, встановлених цими Правилами та місцевими правилами приймання, виробник у строк не більше п`яти робочих днів з дати відбору контрольної проби направляє споживачу лист-повідомлення про виявлене перевищення ДК забруднюючих речовин у стічних водах споживача та результати хімічного аналізу.

У строк, що не перевищує шести місяців після визначення перевищення допустимих концентрацій, виробник направляє споживачу рахунок за скид стічних вод з перевищенням ДК забруднюючих речовин та копії підтвердних документів.

10. У місцевих правилах приймання конкретизуються питання щодо:

1) відбору проб стічних вод на аналіз;

2) оформлення процедури відбору проб, у тому числі форми супровідного документа, що складатиметься за результатом відбору проб, з фіксуванням інформації щодо відібраної проби (дата, час, місце відбору; вид, об`єм проби; тип матеріалу тари, його об`єм; процедура попередньої обробки проби; відомості про особу, яка відбирала пробу, тощо) з урахування вимог та положень ДСТУ ISO 5667-2-2003 "Якість води. Відбір проб. Частина 2. Настанови щодо методів відбирання проб", ДСТУ ISO 5667-3-2001 "Якість води. Відбір проб. Частина 3. Настанови щодо зберігання та поводження з пробами", ДСТУ ISO 5667-10-2005 "Якість води. Відбирання проб. Частина 10. Настанови щодо відбирання проб стічних вод", КНД 211.1.0.009-94 "Гідросфера. Відбір проб для визначення складу та властивостей стічних і технологічних вод", Правил користування.

Виконавчий комітет Черкаської міської ради рішенням від 24.04.2019 №480 затвердив Правила приймання стічних вод у міську каналізаційну мережу м. Черкаси, якими у таблиці №1 пункту 1.18 передбачив допустимі концентрації забруднюючих речовин якості стічних вод споживачів при скиді у каналізаційну мережу м. Черкаси.

Правила приймання стічних вод у міську каналізаційну мережу м. Черкаси містять, зокрема, такі пункти:

6.5. КП "Черкасиводоканал" здійснює контроль за витратою та якістю стічних вод, що скидають споживачі. Цю роботу організовує адміністрація КП "Черкасиводоканал", яка розробляє інструктивні матеріали щодо контролю за стічними водами споживача, які затверджує керівник КП "Черкасиводоканал".

6.9. З метою контролю якості стічних вод споживачів КП "Черкасиводоканал" здійснює відбір контрольних проб. Виявлені в цих пробах перевищення ДК забруднюючих речовин у стічних водах є достатньою підставою для нарахування плати за скид понаднормативних забруднень.

Відбір контрольних разових проб стічних вод споживачів виконується уповноваженим представником КП "Черкасиводоканал", який має необхідне технічне забезпечення та несе відповідальність за відбір, доставку, зберігання, оформлення документів, дотримання правил техніки безпеки при доставці проб до лабораторії.

Відбір контрольних разових проб здійснюється з контрольного колодязя в присутності представника споживача та фіксується у Акті відбору проб, який підписують як представник КП "Черкасиводоканал", так і представник споживача (додаток 1 до Порядку відбору проб).

У разі відмови представника споживача поставити свій підпис представник КП "Черкасиводоканал" зазначає про це в акті.

6.13. Відмова споживача виділити уповноваженого представника для відбору проб фіксується в акті за підписом представника КП "Черкасиводоканал", КП "Черкасиводоканал" виставляє споживачу рахунок за понаднормативний скид забруднень з коефіцієнтом кратності Кк = 2 за розрахунковий місяць, у якому було вчинено це порушення.

6.14. У разі виявлення перевищення ДК забруднюючих речовин,

встановлених цими Правилами, КП "Черкасиводоканал" у строк не більше п`яти робочих днів з дати відбору контрольної проби направляє споживачу повідомлення (телефонограмою, електронною поштою) про виявлене перевищення ДК забруднюючих речовин у стічних водах споживача та результати хімічного аналізу.

У строк, що не перевищує шести місяців після визначення перевищення допустимих концентрацій, виробник направляє споживачу рахунок за скид стічних вод з перевищенням ДК забруднюючих речовин та протокол до рахунку про сплату за скид до мережі міської каналізації стічних вод із забрудненнями, концентрації яких перевищують допустимі норми.

6.15. Плата за скид споживачем стічних вод із перевищенням ДК забруднюючих речовин, що встановлено аналізом контрольної проби та підтверджено актом, стягується за період від попереднього відбору контрольної проби, проведеного КП "Черкасиводоканал", до дати зафіксованого порушення, але не більше дев`яноста днів. Підвищена плата стягується за весь обсяг стічних вод, скинутих споживачем за цей період з певного об`єкта.

6.16. Плата за скид стічних вод до систем централізованого водовідведення у разі порушення вимог щодо якості і режиму їх скидання вноситься споживачем на рахунок КП "Черкасиводоканал" у строк не більше п`ятнадцяти робочих днів з дати отримання рахунка за скид стічних вод з перевищенням ДК забруднюючих речовин та протоколу до рахунка про сплату за скид до мережі міської каналізації стічних вод із забрудненнями, концентрації яких перевищують допустимі норми.

У разі прострочення платежів з споживачів стягується пеня згідно з умовами договору.

Додатком №4 до затверджених рішенням виконавчого комітету Черкаської міської ради від 24.04.2019 №480 Правил приймання стічних вод у міську каналізаційну мережу м. Черкаси є Порядок відбору проб для визначення складу і властивостей стічних вод споживача при їх скиданні у міську каналізаційну мережу м. Черкаси. Пунктами 5.1, 5.2, 5.5 і 5.6 цього Порядку встановлено, що:

5.1. З метою контролю складу і властивостей стічних вод споживача, виробник здійснює відбір контрольних проб. Виявлені в цих пробах перевищення вмісту забруднюючих речовин понад допустимі є підставою для нарахування плати за скид понаднормативних забруднень.

5.2. Відбір проб проводиться з контрольного колодязя споживача відповідно до схеми розмежування.

5.5. Відбір контрольних проб стічних вод споживача, виконується уповноваженими представниками виробника - пробовідбірниками, які мають необхідну професійну підготовку та несуть відповідальність за відбір, доставку, зберігання проб, оформлення документів, дотримання правил техніки безпеки при відборі та доставці проб до лабораторії.

Відбір контрольних проб здійснюється в присутності уповноваженого представника споживача та фіксується у спеціальному акті відбору проб, який підписують як представник виробника, так і представник споживача. Форма акту відбору надана в додатку № 1 до Порядку відбору проб.

5.6. Споживачі повинні надавати можливість і сприяти відбору проб стічної води виробником у будь-який час доби, забезпечуючи при цьому надання необхідних відомостей щодо системи каналізації, та виділяти уповноваженого представника для відбору проб.

Уповноваженим представником споживача для відбору проб може бути особа, яка вказана в договорі на водовідведення, або призначена наказом по підприємству, чи інший представник, який має офіційне доручення щодо права відбору проб.

Відмова споживача виділити уповноваженого представника для відбору проб фіксується в акті за підписом представника виробника, виробник виставляє споживачу рахунок за понаднормативний скид забруднень з коефіцієнтом Кк=2 за розрахунковий місяць, у якому було вчинено порушення.

Зволікання з допуском уповноваженого представника виробника на територію споживача для відбору проб (більше ніж 30 хвилин після його прибуття) або створення перешкод у відборі проб з боку представників споживача фіксується в акті за підписом представника виробника. Виробник виставляє споживачу рахунок за понаднормативний скид забруднень з коефіцієнтом Кк=5 за розрахунковий місяць, у якому було вчинено це порушення.

Як підтверджується наявними матеріалами справи та вірно встановлено судом першої інстанції, і з чим погоджується суд апеляційної інстанції, у договорі №33 не вказані особи, які є уповноваженими представниками відповідача для відбору проб стічних вод.

В свою чергу, відповідач вказував, що акти відбору стічних вод, на які позивач посилається в обгрунтування своїх позовних вимог, підписані і рахунки-фактури отримані від імені відповідача не уповноваженою ним особою, а у ОСОБА_1 і ОСОБА_2 відсутні повноваження на відбір проб стічних вод.

З урахуванням наведеного, суд апеляційної інстанції погоджується з висновками суду першої інстанції про те, що враховуючи невизначеність та відсутність у договорі №33 відомостей щодо узгодження між позивачем та відповідачем уповноважених представників відповідача для відбору проб стічних вод, наявність таких повноважень у ОСОБА_1 та у ОСОБА_2 станом як на момент такого відбору, так і в момент складання відповідних актів, які посвідчують певну спірну обставину, має підтверджуватися певними документальними доказами, зокрема. відповідними наказами відповідача та/або його дорученнями.

При цьому, суд апеляційної інстанції враховує, що відповідач заперечував обставину наявності у ОСОБА_1 і ОСОБА_2 повноважень на здійснення представництва відповідача у спірних правовідносинах, зокрема і щодо участі у відповідному відборі проб стічних вод та отримання рахунків.

При цьому, суд апеляційної інстанції враховує, що відповідач заперечував обставину наявності у ОСОБА_1 і ОСОБА_2 повноважень на здійснення представництва відповідача у спірних правовідносинах, зокрема і щодо участі у відповідному відборі проб стічних вод та отримання рахунків.

Крім того, суд апеляційної інстанції зазначає, що позивачем, як особою на яку процесуальним законом покладено доведення своїх вимог та заперечень належними та допустимими доказами, не було доведено в розумінні ст. ст. 76,77 Господарського процесуального кодексу України, що особи, які вчинили підписи на актах відбору проб від 15.08.2019 і 29.10.2019, і протоколі № 70 ( ОСОБА_1 і ОСОБА_2 ) були уповноваженими представниками відповідача в розумінні п. 6.13 розділу 6, п.п. 11 п. 5.2 розділу 5, п.п. 13 п. 2.4 розділу 2 Правил № 480 від 24.04.2019.

При цьому, суд апеляційної інстанції зазначає, що позивач не був позбавлений права як вимагати, так і здійснити перевірку повноважень осіб, які були присутніми під час забору проб, за наслідками якого оформлено спірні акти відбору проб від 15.08.2019 і 29.10.2019, які вимагати повідомлення відомостей стосовно таких осіб в силу п. 6.13 розділу 6 Правил № 480 від 24.04.2019, а відповідний обов`язок споживача повідомити про таких осіб у випадку відсутності зазначення їх у договорі, передбачено п.п. 11 п. 5.2 розділу 5, п.п. 13 п. 2.4 розділу 2 Правил № 480 від 24.04.2019.

Також, суд апеляційної інстанції зазначає, що учасниками спору не заперечувався факт щорічної пролонгації укладеного договору на водопостачання та водовідведення №33, і позивач не був позбавлений права в силу п.п. 11 п. 5.2 розділу 5 Правил № 480 від 24.04.2019 вимагати надання відповідних відомостей щодо уповноважених осіб від відповідача, а останній - зобов`язаний надати такі відомості задля попередження реалізації позивачем своїх прав, обумовлених п. 5.6 розділу 5 Порядку відбору проб для визначення складу і властивостей стічних вод споживача при їх скиданні у міську каналізаційну мережу м. Черкаси, що є додатком № 4 до Правил № 480 від 24.04.2019, а також п. 2.1 розділу 2 Правил № 480 від 24.04.2019.

При цьому, відповідач посилався в обгрунтування заперечень на позов на те, що при відборі стічних вод 15.08.2019 і 29.10.2019 акти відбору стічних вод, на які позивач посилається в обгрунтування своїх позовних вимог, підписані і рахунки-фактури отримані від імені відповідача не уповноваженими ним особами, а саме: ОСОБА_1 та ОСОБА_2 , оскільки ОСОБА_1 та ОСОБА_2 не були уповноважені відповідачем на здійснення відповідних дій і належні і допустимі докази їх уповноваження (обумовлені зокрема, п. 6.13 розділу 6 Правил № 480 від 24.04.2019, п.п. 11 п. 5.2 розділу 5, п.п. 13 п. 2.4 розділу 2 Правил № 480 від 24.04.2019) - матеріали справи не містять, адже наведені особи не внесені в умови договору, які уповноважені особи відповідача, і як такі не погоджувались у встановленому законом порядку.

Доводи скаржника в апеляційній скарзі про те, що ОСОБА_1 працював у відповідача без оформлення трудових відносин та неодноразово підписував акти відбору, а ОСОБА_2 проходив випробувальний термін, докази в підтвердження чого є більш вірогідними, на переконанян позивача - судом апеляційної інстанції відхиляються та не є підставою для скасування оскаржуваного рішення, оскільки по-перше, наведені доводи не підтверджуються жодними доказами в розумінні ст. ст. 76, 77 Господарського процесуального кодексу України; а-по-друге, наведені обставини жодним чином не спростовують обов`язки позивача щодо реалізації своїх повноважень у сфері контролю за скидом споживачами стічних вод у каналізаційну мережу м. Черкаси, обумовлених, зокрема, п. 2.1 розділу 2 Правил № 480 від 24.04.2019, зокрема і щодо проведення відбору проб у відповідності з вказаними Правилами, при наявності уповноважених представників відповідача, які не спростовують і обов`язки останнього повідомити позивача про відповідних осіб та узгодити їх дані у договорі або в порядку, встановленими Правилами № 480 від 24.04.2019.

З огляду на викладене, суд апеляційної інстанції погоджується з висновками суду першої інстанції про те, що за встановлених обставин та наявних у справі доказів відсутні підстави вважати ОСОБА_1 та ОСОБА_2 уповноваженими представниками відповідача для відбору проб стічних вод, за наслідками якого оформлено спірні акти відбору проб від 15.08.2019 і 29.10.2019, а відсутність у ОСОБА_1 та ОСОБА_2 повноважень на представництво відповідача при відборі стічних вод свідчить про те, що 15.08.2019 і 29.10.2019 відбір проб стічних вод відповідача був здійснений пробовідбірником позивача ОСОБА_3 у відсутності уповноваженого представника відповідача, що суперечить вимогам вказаних вище норм Правил приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення, затверджених наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 01.12.2017 №316, і Правил приймання стічних вод у міську каналізаційну мережу м. Черкаси, затверджених рішенням виконавчого комітету Черкаської міської ради від 24.04.2019 №480.

З урахуванням наведеного, суд апеляційної інстанції погоджується з висновками суду першої інстанції про те, що здійснення позивачем 15.08.2019 і 29.10.2019 відборів проб стічних вод відповідача з порушенням вимог чинного законодавства (без участі уповноваженого представника відповідача для відбору проб стічних вод і без фіксації у акті відмови відповідача у виділенні такого представника) свідчить про юридичну неспроможність таких відборів і результатів хімічного аналізу відібраних проб стічних вод відповідача, що позбавляє позивача права на підставі атів відбору проб стічних вод абонентів м. Черкаси від 15.08.2019 №574 і від 29.10.2019 №771 і результатів хімічного аналізу відібраних проб стічних вод відповідача нараховувати останньому і стягувати з нього плату за понаднормативний скид забруднюючих речовин у стічні води.

При цьому, суд апеляційної інстанції зазначає, що позивач не позбавлений права реалізувати у встановленому законом порядку свої вищенаведені повноваження, обумовлені Правилами № 480 від 24.04.2019, зокрема, щодо визначення та повідомлення відповідачем уповноважених представників для проведення відповідних заборів проб згідно Правил № 480 від 24.04.2019.

Крім того, судом апеляційної інстанції враховано, що позивачем до матеріалів позову подано протокол № 70 від 30.08.2019, в якому плата за скиди вод розрахована у сумі 45 059,93 грн., в якому також зазначено, що вказаний протокол отримано ОСОБА_1 , доказів в підтвердження повноважень якого саме як уповноваженого представника відповідача - матеріали справи не містять. При цьому, доводи відповідача у відзиві стосовно помилковості відповідних нарахувань не мають юридичного впливу на висновки суду першої інстанції стосовно неуповноваженості осіб зі сторони відповідача в розумінні п. 6.13 розділу 6 Правил № 480 від 24.04.2019, п.п. 11 п. 5.2 розділу 5, п.п. 13 п. 2.4 розділу 2 Правил № 480 від 24.04.2019, які були присутні при відборі проб, за наслідками якого оформлено спірні акти відбору проб від 15.08.2019 і 29.10.2019.

З урахуванням наведеного, оцінивши наявні у справі докази в сукупності, суд апеляційної інстанції дійшов висновку про відмову у задоволенні позовних вимог за наявних позивачем у позові підстав, у зв`язку з чим погоджується з висновками суду першої інстанції, викладеними в оскаржуваному рішенні.

Аналізуючи питання обсягу дослідження доводів скаржника та їх відображення у судових рішеннях, питання вичерпності висновків суду, суд апеляційної інстанції зазначає, що висновки суду ґрунтуються на висновках, що їх зробив Європейський суд з прав людини у справі "Проніна проти України" (Рішення ЄСПЛ від 18.07.2006). Зокрема, ЄСПЛ у своєму рішенні зазначив, що пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент. Межі цього обов`язку можуть бути різними в залежності від характеру рішення. Крім того, необхідно брати до уваги різноманітність аргументів, які сторона може представити в суд, та відмінності, які існують у державах-учасницях, з огляду на положення законодавства, традиції, юридичні висновки, викладення та формулювання рішень. Таким чином, питання, чи виконав суд свій обов`язок щодо подання обґрунтування, що випливає зі статті 6 Конвенції, може бути визначено тільки у світлі конкретних обставин справи. У даній справі апеляційний суд дійшов висновку, що скаржникові було надано вичерпну відповідь на всі істотні питання, що виникають при кваліфікації спірних відносин як у матеріально-правовому, так і у процесуальному сенсах, а доводи, викладені в апеляційній скарзі не спростовують обґрунтованих та правомірних висновків суду першої інстанції у вказаній справі.

Висновки суду апеляційної інстанції за результатами розгляду апеляційної скарги

У відповідності з п. 3 ч. 2 ст. 129 Конституції України та ч. 1 ст. 74 Господарського процесуального кодексу України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів (ч. 1 ст. 86 Господарського процесуального кодексу України).

Належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення. (ст. 76 Господарського процесуального кодексу України).

Статтею 79 Господарського процесуального кодексу України визначено, що наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування. Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

Ч. 1 статті 276 Господарського процесуального кодексу України визначено, що суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

З огляду на викладене, Північний апеляційний господарський суд визнає, що доводи скаржника викладені в апеляційній скарзі, не спростовують висновків господарського суду першої інстанції, викладених в оскаржуваному рішенні, оскаржуване рішення ухвалено з повним і достовірним встановленням всіх фактичних обставин, а також з дотриманням норм процесуального та матеріального права, у зв`язку з чим, суд апеляційної інстанції не вбачає підстав для зміни або скасування рішення за наведених скаржником доводів та мотивів апеляційної скарги.

Розподіл судових витрат

Згідно із ст. 129 Господарського процесуального кодексу України, витрати по сплаті судового збору за подання апеляційної скарги покладаються на скаржника.

Керуючись ст.ст. 129, 267-271, 273, 275-276, 281-284 Господарського процесуального кодексу України, Північний апеляційний господарський суд, -

ПОСТАНОВИВ:

1. Апеляційну скаргу Комунального підприємства "Черкасиводоканал" Черкаської міської ради на рішення Господарського суду Черкаської області від 09.06.2020 у справі №925/415/20 - залишити без задоволення.

2. Рішення Господарського суду Черкаської області від 09.06.2020 у справі №925/415/20 - залишити без змін.

3. Судовий збір за подачу апеляційної скарги залишити за Комунальним підприємстваом "Черкасиводоканал" Черкаської міської ради.

4. Матеріали справи № 925/415/20 повернути до Господарського суду Черкаської області.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена до суду касаційної інстанції у господарських справах, яким є Верховний Суд, шляхом подачі касаційної скарги в порядку, строки та випадках, визначених ст.ст. 286-291 Господарського процесуального кодексу України.

Головуючий суддя С.Р. Станік

Судді С.Я. Дикунська

К.В. Тарасенко

СудПівнічний апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення30.10.2020
Оприлюднено02.11.2020
Номер документу92554149
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —925/415/20

Рішення від 27.11.2020

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Дорошенко М.В.

Постанова від 30.10.2020

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Станік С.Р.

Ухвала від 10.08.2020

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Станік С.Р.

Ухвала від 13.07.2020

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Станік С.Р.

Ухвала від 18.06.2020

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Дорошенко М.В.

Рішення від 09.06.2020

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Дорошенко М.В.

Ухвала від 13.04.2020

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Дорошенко М.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні