Постанова
від 03.11.2020 по справі 600/1997/20-а
СЬОМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 600/1997/20-а Головуючий у 1-й інстанції: Левицький Василь Костянтинович

Суддя-доповідач: Іваненко Т.В.

03 листопада 2020 року

м. Вінниця

Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді: Іваненко Т.В.

суддів: Граб Л.С. Сторчака В. Ю.

за участю:

секретаря судового засідання: Стаднік Л. В.,

представника позивача: Раздорського Р.А.,

представника відповідача: Бурми А.С.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в режимі відеоконференції апеляційну скаргу Чернівецької обласної організації політичної партії "РІДНЕ МІСТО" на рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 30 жовтня 2020 року (місце ухвалення - м.Чернівці) у справі за адміністративним позовом Чернівецької обласної організації політичної партії "РІДНЕ МІСТО" до Чернівецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області про визнання протиправним та скасування рішення, заборону вчинити певні дії,

В С Т А Н О В И В :

Чернівецька обласна організація політичної партії "Рідне місто" (далі - позивач) звернулася до Чернівецького окружного адміністративного суду з позовом до Чернівецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області (далі - відповідач), в якому просила суд:

- визнати протиправним та скасувати рішення Чернівецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області від 27.10.2020 р. про здійснення повторного підрахунку голосів на виборчій дільниці № 730080;

- заборонити Чернівецькій міській територіальній виборчій комісії Чернівецького району Чернівецької області здійснювати повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці № 730080.

Рішенням Чернівецького окружного адміністративного суду від 30 жовтня 2020 року у задоволені адміністративного позову відмовлено.

Не погоджуючись з даним рішенням суду, позивач подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом норм матеріального права, просить скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги.

В обґрунтування вимог апеляційної скарги позивач зазначає, що у відповідача не було правових підстав для прийняття оскаржуваного рішення про здійснення повторного підрахунку голосів на виборчій дільниці № 730080. Крім того, оскаржуване рішення є абсолютно невмотивованим, оскільки в ньому не конкретизовано, які саме порушення було допущено при оформленні протоколів про підрахунок голосів, та чому такі порушення неможливо усунути без перерахунку бюлетенів.

Чернівецька міська територіальна виборча комісія Чернівецького району Чернівецької області подала до суду відзив на апеляційну скаргу, в якому просила відмовити у задоволенні апеляційної скарги та залишити рішення суду першої інстанції без змін.

Під час судового засідання представник позивача підтримав доводи апеляційної скарги та просив їх задовольнити у повному обсязі, з викладених в апеляційній скарзі підстав.

Представник відповідача заперечив щодо задоволення апеляційної скарги та просив суд залишити її без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.

Заслухавши суддю-доповідача, пояснення учасників судового процесу, перевіривши доводи апеляційної скарги та оцінивши докази, що мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає частковому задоволенню, з огляду на таке.

Постановою Верховної Ради України №795-ІХ від 15.07.2020 "Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році" на неділю 25.10.2020 призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів (крім визначених пунктами 2 і 3 цієї Постанови).

08.08.2020 Центральною виборчою комісією прийнято постанову №160 "Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року", якою призначено на неділю, 25.10.2020, перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів за переліками згідно з додатками 1 - 24.

Постановою Чернівецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області № 9 від 25.09.2020 р. було зареєстровано кандидатів у депутати Чернівецької міської ради Чернівецького району Чернівецької області на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Чернівецької обласної організації політичної партії "Рідне місто".

Чернівецька обласна організація політичної партії "Рідне місто" є суб`єктом виборчого процесу на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 р.

Згідно витягу із протоколу № 16 засідання Чернівецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області, яке розпочато 25.10.2020 р. о 20:00 год. слухали: голову ЧМТВК Саінчук А.К., яка зазначила, що враховуючи порушення, допущені при оформленні протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 730080 з виборів Чернівецького міського голови та з виборів депутатів Чернівецької районної ради Чернівецької області та неможливість усунення без перерахунку бюлетенів неточностей у протоколі дільничної виборчої комісії повинен бути проведений перерахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 730 080 (п.10, ст.253 ВК України).

Враховуючи зазначені порушення, постановлено провести перерахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 730080 після прийняття ЧМТВК протоколів про підрахунок голосів від усіх ДВК у присутності членів ДВК № 730080. За це рішення проголосували: за - 15; проти - 0; утримались - 0.

Отже, Чернівецька міська територіальна виборча комісія Чернівецького району Чернівецької області на своєму засіданні прийняла рішення про здійснення повторного підрахунку голосів на виборчій дільниці № 730080.

Не погоджуючись із прийнятим рішенням, 28.10.2020 р. позивач звернувся до суду з позовом.

Відмовляючи в задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції дійшов висновку, що у відповідача були наявні правові підстави для прийняття оскаржуваного рішення про повторний перерахунку голосів виборців на виборчій дільниці №730080.

Колегія суддів частково погоджується з таким висновком суду першої інстанції з огляду на встановлені обставини справи та норми чинного законодавства України.

Так, положенням пункту 2 частини 1 статті 5 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України) передбачено, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом: визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень.

Статтею 38 Конституції України закріплено право громадян брати участь в управлінні державними справами, у всеукраїнському та місцевих референдумах, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.

При цьому, статтею 69 Конституції України гарантовано, що народне волевиявлення здійснюється через вибори, референдум та інші форми безпосередньої демократії.

Вибори до органів державної влади та органів місцевого самоврядування є вільними і відбуваються на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування. Виборцям гарантується вільне волевиявлення (стаття 71 Конституції України).

В свою чергу, гарантії права громадян на участь у виборах, регулювання підготовки та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів, старост села, селища визначені Виборчим кодексом України № 396-IX від 19.12.2019 (далі ВК України).

Відповідно до статті 20 ВК України виборчий процес - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.

За змістом статті 32 ВК України в Україні утворюються і діють передбачені цим Кодексом виборчі комісії як незалежні органи адміністрування виборчих процесів, які відповідно до своїх повноважень забезпечують здійснення визначених Конституцією України та цим Кодексом основних принципів виборчого права, засад виборчого процесу, реалізацію виборчих прав громадян України, підготовку та проведення виборів.

Частиною 3 цієї статті встановлено, що виборчі комісії діють на підставі, в межах повноважень та у спосіб, встановлені Конституцією України, цим Кодексом та законами України.

Територіальні виборчі комісії в межах повноважень, визначених цим Кодексом, забезпечують організацію підготовки та проведення місцевих виборів. Територіальні виборчі комісії є комісіями вищого рівня щодо всіх дільничних виборчих комісій з відповідних місцевих виборів (ч. 4 ст. 33 ВК України).

Згідно з положеннями ч.ч.1,5 ст. 250 ВК України підсумкове засідання дільничної виборчої комісії розпочинається після закінчення голосування виборців на виборчій дільниці і проводиться у тому самому приміщенні, де відбувалося голосування. Підсумкове засідання проводиться без перерви і закінчується після складення та підписання протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці.

Підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці здійснюється відкрито і прозоро виключно членами дільничної виборчої комісії. Підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці проводиться у послідовності викладених положень цієї статті та у порядку, встановленому Центральною виборчою комісією.

На виконання вказаних норм, постановою Центральної виборчої комісії від 15.10.2020 р. № 386 затверджено Порядок підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці та складання протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів, порядок повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці (далі - Порядок № 386).

У п. 1.1 Порядку № 386 зазначено, що після закінчення голосування виборців на виборчій дільниці дільнична виборча комісія у тому самому приміщенні, де відбувалося голосування, розпочинає підсумкове засідання, на якому здійснюється підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці. Підсумкове засідання дільничної виборчої комісії проводиться без перерви і закінчується після складання та підписання відповідних протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з усіх місцевих виборів та по всіх виборчих округах, у яких проводилося голосування на виборчій дільниці.

За приписами п. 2.1 Порядку № 386 до протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті ради, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) цифрами заносяться відповідні відомості, передбачені частиною другою статті 251 Кодексу (додатки 1, 2 до постанови Центральної виборчої комісії від 24 вересня 2020 року № 296), яким відповідають пункти протоколу, а саме: 1) кількість виборчих бюлетенів, одержаних дільничною виборчою комісією; 2) кількість невикористаних виборчих бюлетенів, погашених дільничною виборчою комісією; 3) кількість виборців, включених до списку виборців на виборчій дільниці (на момент закінчення голосування); 4) кількість виборців, внесених на виборчій дільниці до витягу із списку виборців для голосування за місцем перебування; 5) кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені у приміщенні для голосування; 6) кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені за місцем перебування; 7) загальна кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені; 8) кількість виборчих бюлетенів, що не підлягають врахуванню; 9) кількість виборців, які взяли участь у голосуванні на виборчій дільниці; 10) кількість виборчих бюлетенів, визнаних недійсними; 11) сумарна кількість голосів виборців, які підтримали територіальні виборчі списки усіх місцевих організацій політичних партій; 12) кількість голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список від кожної місцевої організації політичної партії; 13) кількість голосів виборців, які підтримали весь територіальний виборчий список кандидатів у депутати від кожної місцевої організації політичної партії, не підтримавши окремого кандидата в депутати з цього списку; 14) кількість голосів виборців, які підтримали кожного кандидата в депутати, включеного до територіального виборчого списку кандидатів у депутати від кожної місцевої організації політичної партії.

До протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з виборів сільського/селищного/міського голови, поданих за кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, цифрами вносяться відповідні відомості, передбачені частиною другою статті 251 Кодексу, яким відповідають пункти протоколу, а саме: 1) кількість виборчих бюлетенів, одержаних дільничною виборчою комісією; 2) кількість невикористаних виборчих бюлетенів, погашених дільничною виборчою комісією; 3) кількість виборців, включених до списку виборців на виборчій дільниці (на момент закінчення голосування); 4) кількість виборців, внесених на виборчій дільниці до витягу із списку виборців для голосування за місцем перебування; 5) кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені у приміщенні для голосування; 6) кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені за місцем перебування; 7) загальна кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені; 8) кількість виборчих бюлетенів, що не підлягають врахуванню; 9) кількість виборців, які взяли участь у голосуванні на виборчій дільниці; 10) кількість виборчих бюлетенів, визнаних недійсними; 11) кількість голосів виборців, поданих за кожного кандидата на посаду сільського/селищного/міського голови.

За приписами п. 3.3 Порядку № 386 результати підрахунку голосів у вигляді кількості голосів виборців, які підтримали весь територіальний виборчий список відповідної місцевої організації політичної партії, не підтримавши конкретного кандидата в депутати, та кількості голосів виборців, які підтримали кожного конкретного кандидата в депутати, включеного до територіального виборчого списку відповідної місцевої організації політичної партії, оголошуються головою (головуючим на засіданні) комісії і вносяться секретарем (секретарем засідання) виборчої комісії до пунктів "13) кількість голосів виборців, які підтримали весь територіальний виборчий список кандидатів у депутати від кожної місцевої організації політичної партії, не підтримавши окремого кандидата в депутати з цього списку" та "14) кількість голосів виборців, які підтримали кожного кандидата в депутати, включеного до територіального виборчого списку кандидатів у депутати від кожної місцевої організації політичної партії" протоколу.

Після закінчення опрацювання виборчих бюлетенів з голосами виборців, які підтримали територіальний виборчий список відповідної місцевої організації політичної партії, дільнична виборча комісія зобов`язана перевірити, чи дорівнює кількість голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список цієї організації політичної партії (пункт 12 протоколу), сумі кількості голосів виборців, які підтримали кожного з кандидатів у депутати, включених до територіального виборчого списку кандидатів у депутати від цієї організації політичної партії (пункт 14 протоколу), та кількості голосів виборців, які підтримали весь територіальний виборчий список кандидатів у депутати від цієї організації партії, не підтримавши окремого кандидата в депутати з цього списку (пункт 13 протоколу). У разі невідповідності цих даних дільнична виборча комісія може повторно перерахувати виборчі бюлетені. Аналогічні положення викладені в ч.36 ст.250 ВК України.

Частиною 41 ст. 250 ВК України унормовано, що дільнична виборча комісія при підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, поданих за кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови зобов`язана перевірити, чи дорівнює кількість виборців, які взяли участь у голосуванні, сумі кількості недійсних виборчих бюлетенів та виборчих бюлетенів, голоси в яких подані за кандидатів на виборчій дільниці в цьому виборчому окрузі.

Згідно із ч. 10 ст. 251 пакети з протоколами дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, виборчими бюлетенями, контрольними талонами і предметами, списками виборців, а також (за наявності) окремими думками членів виборчої комісії, викладеними у письмовій формі, актами, заявами, скаргами та рішеннями, прийнятими комісією, після закінчення засідання комісії транспортуються до відповідної територіальної виборчої комісії у порядку, визначеному статтею 253 цього Кодексу.

Частиною 5 ст. 254 ВК України врегульовано, що за результатами розгляду документів дільничної виборчої комісії та скарг про порушення вимог цього Кодексу під час проведення голосування та підрахунку голосів на виборчій дільниці, а також під час транспортування виборчих документів до територіальної виборчої комісії, що надійшли до територіальної виборчої комісії на момент прийняття документів дільничної виборчої комісії, територіальна виборча комісія приймає одне з таких рішень:

1) врахувати відомості протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці;

2) зобов`язати дільничну виборчу комісію виправити виявлені недоліки шляхом складання протоколу з позначкою "Уточнений";

3) провести повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці в порядку, встановленому цим Кодексом.

Водночас у ч.10 ст. 254 зазначено, що у разі наявності акта або письмової заяви осіб, зазначених у частині першій статті 253 цього Кодексу, про порушення вимог цього Кодексу під час транспортування протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці та інших документів до територіальної виборчої комісії територіальна виборча комісія може, а в разі наявних ознак розпечатування пакетів із запакованими документами, а також у разі неможливості усунення без перерахунку бюлетенів неточностей у протоколі дільничної виборчої комісії - зобов`язана прийняти рішення про повторний підрахунок голосів виборців на цій дільниці.

Прийняття рішення територіальною виборчою комісією про проведення повторного підрахунку голосів у разі виявлення порушення цілісності пакетів із запакованими документами, а також у разі неможливості усунення без перерахунку бюлетенів неточностей у протоколі дільничної виборчої комісії після прийняття виборчих документів від дільничної виборчої комісії не допускається.

Як вбачається з резолютивної частини оскаржуваного рішення Чернівецькою міською територіальною виборчою комісією Чернівецького району Чернівецької області було прийняте рішення про здійснення повторного підрахунку голосів на виборчій дільниці № 730080 з виборів депутатів обласної, районної, міської ради та міського голови, а тому судом досліджуються всі протоколи дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №730080.

Так, з дослідженого протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 730080 з виборів депутатів Чернівецької районної ради Чернівецького району Чернівецької області, який підписаний присутніми членами дільничної виборчої комісії 26.10.2020 р., судами першої та апеляційної інстанцій встановлено наступне:

- у п.12 протоколу - кількість голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список від кожної місцевої організації політичної партії, а саме від Чернівецької обласної організації політичної партії "Слуга Народу" зазначено 212 голосів;

- у п. 13 протоколу - кількість голосів виборців, які підтримали весь територіальний виборчий список кандидатів у депутати від кожної місцевої організації політичної партії "Слуга Народу", не підтримавши окремого кандидата в депутати з цього списку, зазначено 19 голосів;

- у п. 14 протоколу - кількість голосів виборців, які підтримали кожного кандидата в депутати, включеного до територіального виборчого списку кандидатів у депутати від Чернівецької обласної організації політичної партії "Слуга Народу" зазначена наступна кількість голосів: кандидат №1 -173, кандидат №2 - 3, кандидат №3 - 2, кандидат №4 - 2, кандидат №5 - 1, кандидат №6 - 2, кандидат №7 - 4, кандидат №8 - 3. В сумі кількість голосів виборців становить - 190.

Враховуючи, що загальна кількість голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список Чернівецької обласної організації політичної партії Слуга Народу становить 212, а кількість виборців, які підтримали весь територіальний виборчий список цієї партії становить - 19, то сума голосів виборці, внесених до п.14 протоколу мала б дорівнювати 193, а не 190. Таким чином, при арифметичному додаванні голосів, зазначених у п.13 та п.14, у сумі становить 209 голосів, що вказує на різницю в три голоси. Однак, встановити, кому із кандидатів належать невраховані голоси не можливо без здійснення повторного перерахунку голосів виборців.

Крім того, з протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 730080 з виборів депутатів Чернівецької районної ради Чернівецького району Чернівецької області судом апеляційної інстанції встановлено наступне:

- п.12 протоколу - кількість голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список від кожної місцевої організації політичної партії, а саме від Чернівецької обласної організації політичної партії "За Майбутнє" зазначено 35 голосів;

- п. 13 протоколу - кількість голосів виборців, які підтримали весь територіальний виборчий список кандидатів у депутати від кожної місцевої організації політичної партії, не підтримавши окремого кандидата в депутати з цього списку, а саме Чернівецької обласної організації політичної партії "За Майбутнє" зазначено - 9 голосів;

- у п. 14 протоколу - кількість голосів виборців, які підтримали кожного кандидата в депутати, включеного до територіального виборчого списку кандидатів у депутати від Чернівецької обласної організації політичної партії "За Майбутнє" зазначена наступна кількість голосів: кандидат №1 -14, кандидат №2 - 1, кандидат №3 - 0, кандидат №4 - 5, кандидат №5 - 0, кандидат №6 - 2, кандидат №7 - 1, кандидат №8 - 0, кандидат №9 - 2, кандидат №10 - 0, кандидат №11 - відсутні дані. В сумі кількість зазначених голосів виборців становить - 25.

Враховуючи, що загальна кількість голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список Чернівецької обласної організації політичної партії "За Майбутнє" становить 35, а кількість виборців, які підтримали весь територіальний виборчий список цієї партії становить - 9, то сума голосів виборці, внесених до п.14 протоколу мала б дорівнювати 26, а не 25. Таким чином, при арифметичному додаванні голосів, зазначених у п.13 та п.14 у сумі становить 34 голосів, що вказує на різницю в один голос. Однак, встановити, кому із кандидатів належить неврахований голос не можливо без здійснення повторного перерахунку голосів виборців.

Водночас, в ході дослідження протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 730080 з виборів депутатів Чернівецької районної ради Чернівецького району Чернівецької області, судом апеляційної інстанції з`ясовано наступне:

- у п. 12 протоколу - кількість голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список від кожної місцевої організації політичної партії, а саме від Чернівецької обласної партійної організації Всеукраїнське об`єднання "Батьківщина" зазначено 28 голосів;

- у п. 13 протоколу - кількість голосів виборців, які підтримали весь територіальний виборчий список кандидатів у депутати від кожної місцевої організації політичної партії, не підтримавши окремого кандидата в депутати з цього списку", саме Чернівецької обласної партійної організації Всеукраїнське об`єднання "Батьківщина" зазначено 6 голосів;

- у п. 14 протоколу - кількість голосів виборців, які підтримали кожного кандидата в депутати, включеного до територіального виборчого списку кандидатів у депутати від Чернівецької обласної партійної організації Всеукраїнське об`єднання "Батьківщина" зазначена наступна кількість голосів: кандидат №1 -3, кандидат №2 - 2, кандидат №3 - 2, кандидат №4 - 4, кандидат №5 - 1, кандидат №6 - 2, кандидат №7 - 0, кандидат №8 - 1, кандидат №9 - 0, кандидат №10 - 0, кандидат №11 - 0. В сумі кількість зазначених голосів виборців становить - 15.

Враховуючи, що загальна кількість голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список Чернівецької обласної партійної організації Всеукраїнське об`єднання "Батьківщина" становить 28, а кількість виборців, які підтримали весь територіальний виборчий список цієї партії становить - 6, то сума голосів виборці, внесених до п.14 протоколу мала б дорівнювати 22, а не 15. Таким чином, при арифметичному додаванні голосів, зазначених у п.13 та п.14 у сумі становить 21 голосів, що вказує на різницю в сім голосів. Однак, встановити, кому із кандидатів належать невраховані голоси не можливо без здійснення повторного перерахунку голосів.

Отже, з дослідженого протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 730080 з виборів депутатів Чернівецької районної ради Чернівецького району Чернівецької області судами встановлено наявність помилок та неточностей у протоколі про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, які неможливо усунути без повторного перерахунку голосів.

Відтак, колегія суддів вважає, що рішення територіальної виборчої комісії щодо необхідності проведення повторного перерахунку голосів виборців на виборчій дільниці № 730080 з виборів депутатів Чернівецької районної ради Чернівецького району Чернівецької області є законним та прийнятим, в межах повноважень, наданих ч.10 ст. 254 ВК України.

В той же час, з дослідженого протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 730080 з виборів депутатів Чернівецької міської ради Чернівецького району Чернівецької області, який підписаний присутніми членами дільничної виборчої комісії 26.10.2020 р., судом встановлено наступне:

- у п. 12 протоколу - кількість голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список від кожної місцевої організації політичної партії, а саме від Чернівецької обласної організації політичної партії Партія Чернівчан зазначено 18 голосів;

- у п. 13 протоколу - кількість голосів виборців, які підтримали весь територіальний виборчий список кандидатів у депутати від кожної місцевої організації політичної партії, не підтримавши окремого кандидата в депутати з цього списку, саме Чернівецької обласної політичної партії Партія Чернівчан зазначено 3 голосів;

- у п. 14 протоколу - кількість голосів виборців, які підтримали кожного кандидата в депутати, включеного до територіального виборчого списку кандидатів у депутати від кожної місцевої організації політичної партії - політичної партії Партія Чернівчан загальній сумі становить 69 голосів. Зазначена наступна кількість голосів: кандидат №1 -4, кандидат №2 - 0, кандидат №3 - 2, кандидат №4 - 22, кандидат №5 - 41, кандидат №6 - 0.

Враховуючи, що загальна кількість голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список Чернівецької обласної політичної партії Партія Чернівчан становить 18, а кількість виборців, які підтримали весь територіальний виборчий список цієї партії становить - 3, то сума голосів виборці, внесених до п.14 протоколу мала б дорівнювати 15, а не 69. Таким чином, при арифметичному додаванні голосів, зазначених у п.13 та п.14 у сумі становить 72 голосів, що вказує на невідповідність даних, зазначених у протоколі, виправити які не можливо без здійснення повторного перерахунку голосів.

Крім того, з дослідженого протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 730080 з виборів депутатів Чернівецької міської ради Чернівецького району Чернівецької області, судом апеляційної інстанції також встановлено наступне:

- у п. 12 протоколу - кількість голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список від кожної місцевої організації політичної партії, а саме від Чернівецької обласної організації політичної партії Наш край зазначено 14 голосів;

- у п. 13 протоколу - кількість голосів виборців, які підтримали весь територіальний виборчий список кандидатів у депутати від кожної місцевої організації політичної партії, не підтримавши окремого кандидата в депутати з цього списку, саме Чернівецької обласної політичної партії Наш край зазначено 3 голосів;

- у п. 14 протоколу - кількість голосів виборців, які підтримали кожного кандидата в депутати, включеного до територіального виборчого списку кандидатів у депутати від кожної місцевої організації політичної партії - політичної партії Наш край становить 0 голосів (а.с.54-62).

Таким чином, при арифметичному додаванні голосів, зазначених у п.13 та п.14, у сумі становить 3 голоси, а не 14, як зазначено у п.12 і є на 11 голосів більше, що вказує на невідповідність даних, внесених у протокол. Усунути таку невідповідність та встановити точну кількість голосів, відданого за кожного кандидата, не можливо без повторного перерахунку усіх бюлетенів.

Колегією суддів також встановлено, що у п.14 таблиці даних стосовно Чернівецької обласної партійної організації Всеукраїнського об`єднання Батьківщина у четвертому рядку зазначена цифра "1", в якому відсутнє прізвище будь-якого з кандидатів у депутати.

Отже, судом апеляційної інстанції виявлено наявність помилок та неточностей у протоколі дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 730080 з виборів депутатів Чернівецької міської ради Чернівецького району Чернівецької області, які неможливо усунути без повторного перерахунку голосів.

Відтак, колегія суддів вважає, що рішення територіальної виборчої комісії щодо необхідності проведення повторного перерахунку голосів виборців на виборчій дільниці № 730080 з виборів депутатів Чернівецької міської ради Чернівецького району Чернівецької області є законним та прийнятим, в межах повноважень, наданих ч.10 ст. 254 ВК України.

Відповідно до п. 4.3 Порядку № 386 дільнична виборча комісія підраховує кількість голосів виборців, поданих за кожного кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови. Результати підрахунку голосів виборців за кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови на виборчій дільниці оголошуються і вносяться до пункту "11) кількість голосів виборців, поданих за кожного кандидата на посаду сільського/селищного/міського голови" протоколу.

Дільнична виборча комісія під час підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, поданих за кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, зобов`язана перевірити, чи дорівнює кількість виборців, які взяли участь у голосуванні на виборчій дільниці (пункт 9 протоколу), сумі кількості виборчих бюлетенів, визнаних недійсними (пункт 10 протоколу), та виборчих бюлетенів, голоси в яких подані за кандидатів на виборчій дільниці в цьому виборчому окрузі (пункт 11 протоколу).

Дослідженням протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 730080 з виборів Чернівецького міського голови Чернівецького району Чернівецької області, який підписаний членами дільничної виборчої комісії 26.10.2020 р., що присутні на засіданні, встановлено наступне:

- у п. 9 протоколу - кількість виборців, які взяли участь у голосуванні на виборчій дільниці зазначено 539 голоси;

- у п. 10 протоколу - кількість виборчих бюлетенів, визнаних недійсними становить зазначено 47 голосів;

- у п. 11 протоколу - кількість голосів виборців поданих за кожного кандидата на виборчій дільниці в цьому виборчому окрузі у загальній сумі становить 520 голосів (а.с. 71-73).

Таким чином, судами першої та апеляційної інстанцій встановлено, що кількість виборців, які взяли участь у голосуванні на виборчій дільниці (пункт 9 протоколу) не відповідає сумі кількості виборчих бюлетенів, визнаних недійсними (пункт 10 протоколу), та виборчих бюлетенів, голоси в яких подані за кандидатів на виборчій дільниці в цьому виборчому окрузі (пункт 11 протоколу). (При додаванні п. 10 та п. 11 протоколу (47 + 520) сума кількості виборчих бюлетенів має дорівнювати 561, замість 539 виборчих бюлетенів, які зазначені в п. 9 протоколу.

З дослідженого протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 730080 з виборів Чернівецького міського голови Чернівецького району Чернівецької області судами встановлено наявність помилок та неточностей у протоколі про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, які неможливо усунути без повторного перерахунку голосів.

Відтак, колегія суддів вважає, що рішення територіальної виборчої комісії щодо необхідності проведення повторного перерахунку голосів виборців на виборчій дільниці № 730080 з виборів Чернівецького міського голови Чернівецького району Чернівецької області є законним та прийнятим, в межах повноважень, наданих ч.10 ст. 254 ВК України.

Стаття 19 Конституції України визначає, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно ч. 2 ст. 2 КАС України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Згідно з ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

З огляду на вищевстановлені обставини справи, колегія суддів приходить до висновку, що відповідач під час прийняття оскаржуваного рішення щодо здійснення повторного перерахунку голосів виборців на виборчій дільниці № 730080 з виборів депутатів Чернівецької районної ради, Чернівецької міської ради та Чернівецького міського голови, діяв на підставі та у спосіб, що передбачений чинним законодавством України, у межах повноважень та обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття такого рішення.

Доводи апеляційної скарги в цій частині спростовуються встановленими судом апеляційної інстанції обставинами, наявними в матеріалах справи доказами та нормами права, зазначеними в мотивувальній частині рішення суду.

Однак, колегія суддів не погоджується з рішенням суду першої інстанції щодо наявності підстав для здійснення перерахунку голосів виборців на виборчій дільниці № 730080 з виборів депутатів Чернівецької обласної ради, на підставі наступного.

Так, дослідженням протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 730080 з виборів депутатів Чернівецької обласної ради у територіальному виборчому окрузі №7, підписаним членами дільничної виборчої комісії, що присутні на засіданні 26.10.2020 р., судом встановлено наступне:

- у п. 14 протоколу - кількість голосів виборців, які підтримали кожного кандидата в депутати, включеного до територіального виборчого списку кандидатів у депутати від кожної місцевої організації політичної партії, а саме Чернівецької обласної партійної організації Аграрної партії України зазначено, що кількість голосів за кандидатів ОСОБА_1 та ОСОБА_2 - по 1 голосу. Водночас, навпроти інших кандидатів відсутні будь-які дані.

Інших неточностей в оформленні зазначеного протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 730080 з виборів депутатів Чернівецької обласної ради Чернівецького району Чернівецької області колегією суддів не встановлено.

Частиною 7 ст.254 ВК України визначено, що у разі виявлення у протоколі дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці виправлень, помилок, неточностей, які можливо усунути без повторного підрахунку голосів, територіальна виборча комісія своїм рішенням може зобов`язати дільничну виборчу комісію виправити виявлені недоліки шляхом складання протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з позначкою "Уточнений" відповідно до пункту 2 частини п`ятої цієї статті (якщо зміст таких виправлень, помилок та неточностей неможливо з`ясувати та усунути без складання протоколу з позначкою "Уточнений" дільничною виборчою комісією), про що зазначається у протоколі засідання територіальної виборчої комісії. Протягом часу розгляду цього питання дільничною виборчою комісією подані до територіальної виборчої комісії примірники протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, виборчі бюлетені та інші виборчі документи, зазначені у частині десятій статті 251 цього Кодексу, зберігаються в територіальній виборчій комісії.

У разі виявлення у протоколі виправлень, помилок та неточностей, які можливо усунути без повторного підрахунку голосів та які не потребують складання протоколу з позначкою "Уточнений", територіальна виборча комісія приймає рішення, передбачене пунктом 1 частини п`ятої цієї статті, із зазначенням виявлених виправлень, помилок та неточностей. Таке рішення додається до протоколу дільничної виборчої комісії.

Враховуючи встановлені обставини справи, колегія суддів дійшла висновку, що допущені у п.14 протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 730080 з виборів депутатів Чернівецької обласної ради Чернівецького району Чернівецької області неточності є такими, які можливо усунути без повторного підрахунку голосів.

Відтак, рішення відповідача щодо здійснення перерахунку голосів виборців на виборчій дільниці № 730080 з виборів депутатів Чернівецької обласної ради у територіальному виборчому окрузі №7 не ґрунтується на вимогах чинного виборчого законодавства України, є протиправним та таким, що підлягає скасуванню.

Крім того, колегія суддів вважає, що вимоги позивача щодо заборони Чернівецькій міській територіальній виборчій комісії Чернівецького району Чернівецької області здійснювати повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці № 730080 є передчасними, ні з матеріалів справи, ні з пояснень представників сторін не встановлено, що відповідачем вчиняються активні дії з метою проведення повторного перерахунку голосів виборців. Більше того, суд не наділений повноваженнями приймати рішення щодо заборони утриматись від вчинення певний дій на майбутнє за відсутності доказів того, що такими діями буде порушено законні права позивача.

У відповідності з ст.242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Як зазначено в п. 4.1 Рішення Конституційного суду України від 02.11.2004 р. N 15-рп/2004 суд, здійснюючи правосуддя на засадах верховенства права, забезпечує захист гарантованих Конституцією та законами України прав і свобод людини і громадянина, прав і законних інтересів юридичних осіб, інтересів суспільства і держави.

Колегія суддів апеляційної інстанції бере до уваги правову позицію Європейського суду з прав людини, яка викладена в справі Пономарьов проти України (пункт 40 мотивувальної частини рішення від 3 квітня 2008 року), в якому Суд наголосив, що право на справедливий судовий розгляд , яке гарантовано п. 1 ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року, має розумітися у світлі преамбули Конвенції, у відповідній частині якої зазначено, що верховенство права є спільною спадщиною Високих Договірних Сторін. Одним з фундаментальних аспектів верховенства права є принцип правової визначеності, який передбачає повагу до принципу res judicata - принципу остаточності рішень суду.

У справі Сокуренко і Стригун проти України Європейський суд з прав людини зазначив, що стаття 6 Конвенції не зобов`язує держав - учасників Конвенції створювати апеляційні чи касаційні суди. Однак там, де такі суди існують, необхідно дотримуватись гарантій, визначених у статті 6 (пункт 22 мотивувальної частини рішення від 20 липня 2006 року).

Також колегія суддів враховує позицію Європейського суду з прав людини (в аспекті оцінки аргументів учасників справи у апеляційному провадженні), сформовану, зокрема у справах Салов проти України (№ 65518/01; пункт 89), Проніна проти України (№ 63566/00; пункт 23) та Серявін та інші проти України (№ 4909/04; пункт 58): принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, передбачає, що у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (див. рішення у справі Руїс Торіха проти Іспанії (Ruiz Torija v.Spain) серія A. 303-A; пункт 29).

Аналіз наведених положень дає підстави колегії суддів апеляційної інстанції дійти висновку, що апеляційна скарга Чернівецької обласної організації політичної партії "РІДНЕ МІСТО" підлягає частковому задоволенню.

У силу п.2 ч.1 ст.315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право скасувати судове рішення повністю або частково і ухвалити нове судове рішення у відповідній частині або змінити судове рішення.

Згідно зі ст.317 КАС України підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є:

1) неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи;

2) недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими;

3) невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи;

4) неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.

Оскільки апелянтом при поданні апеляційної скарги не було сплачено судовий збір, колегія суддів дійшла висновку про необхідність стягнення з позивача відповідно до вимог ч. 9 ст. 273 КАС України судового збору.

Згідно з частиною першою статті 4 Закону України "Про судовий збір" судовий збір справляється у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.

Законом України "Про Державний бюджет України на 2020 рік" встановлено розмір прожиткового мінімуму на одну працездатну особу в розрахунку на місяць станом на 1 січня 2020 року - 2102, 00 грн.

За подання до адміністративного суду адміністративного позову немайнового характеру який подано суб`єктом владних повноважень, юридичною особою сплачується судовий збір в сумі 1 розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб (ч.2 ст. 4 Закону України "Про судовий збір").

Підпунктом 2 пункту 3 частини другої статті 4 Закону України "Про судовий збір" встановлено, що за подання до адміністративного суду апеляційної скарги на рішення суду ставка судового збору становить 150 відсотків ставки, що підлягала сплаті при поданні позовної заяви.

Враховуючи, що позивач звернувся до суду з позовом, у якому заявлено дві вимоги немайнового характеру, сума судового збору, яка підлягала сплаті при поданні апеляційної скарги становила 6 306 грн.

Враховуючи, що при поданні апеляційної скарги апелянт не сплатив судовий збір, колегія суддів дійшла висновку про необхідність стягнення його в судовому порядку.

Керуючись ст.ст. 243, 250, 272, 273, 308, 310, 315, 317, 321, 322 КАС України, суд

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Чернівецької обласної організації політичної партії "Рідне місто" - задовольнити частково.

Рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 30 жовтня 2020 року у справі №600/1997/20 в частині відмови в задоволенні позовних вимог про визнання протиправним та скасування рішення Чернівецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області від 27 жовтня 2020 року про здійснення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці №730080 щодо здійснення повторного перерахунку голосів виборців на виборчій дільниці №730080 з виборів депутатів Чернівецької обласної ради у територіальному виборчому окрузі №7 - скасувати.

Прийняти в цій частині нову постанову, якою позовні вимоги задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення Чернівецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області від 27 жовтня 2020 року про здійснення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці №730080 в частині здійснення повторного перерахунку голосів виборців на виборчій дільниці №730080 з виборів депутатів Чернівецької обласної ради у територіальному виборчому окрузі №7.

В решті рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 30 жовтня 2020 року залишити без змін.

Стягнути з Чернівецької обласної організації політичної партії "Рідне місто" (код ЄДРПОУ 37830475) на користь Державної судової адміністрації України (01601, м. Київ, вул. Липська, 18/5, код ЄДРПОУ 26255795) судовий збір за подання апеляційної скарги у розмірі 6306 (шість тисяч триста шість) гривень.

За приписами ч. 3 ст. 272 КАС України, судові рішення суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду справ, визначених статтями 273-277, 282-286 цього Кодексу, набирають законної сили з моменту проголошення і не можуть бути оскаржені.

Головуючий Іваненко Т.В. Судді Граб Л.С. Сторчак В. Ю.

Дата ухвалення рішення03.11.2020
Оприлюднено04.11.2020
Номер документу92601282
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —600/1997/20-а

Постанова від 03.11.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Іваненко Т.В.

Ухвала від 01.11.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Іваненко Т.В.

Ухвала від 01.11.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Іваненко Т.В.

Ухвала від 01.11.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Іваненко Т.В.

Рішення від 30.10.2020

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Левицький Василь Костянтинович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні