Постанова
від 21.10.2020 по справі 361/3414/16-ц
КАСАЦІЙНИЙ ЦИВІЛЬНИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

Постанова

Іменем України

21 жовтня 2020 року

м. Київ

справа № 361/3414/16

провадження № 61-3786св20

Верховний Суд у складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду:

головуючого - Луспеника Д. Д.,

суддів: Воробйової І. А. (суддя-доповідач), Коломієць Г. В., Лідовця Р. А.,

Черняк Ю. В.,

учасники справи:

позивач - керівник Броварської місцевої прокуратури в інтересах Держави в особі Київського обласного та по місту Києву Управління лісового та мисливського господарства, Державного підприємства Вищедубечанське лісове господарство ,

відповідачі: Рожнівська сільська рада Броварського району Київської області, ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 ,

представник відповідача ОСОБА_1 - адвокат Кривошей Олександр Юрійович,

третя особа - Відділ реєстрації Броварської районної державної адміністрації Київської області,

розглянув у порядку спрощеного позовного провадження касаційну скаргу ОСОБА_1 , в інтересах якого діє адвокат Кривошей Олександр Юрійович, на рішення Броварського міськрайонного суду Київської області від 22 січня 2019 року у складі судді Радзівіл А. Г. та постанову Київського апеляційного суду від 10 лютого 2020 року у складі колегії суддів: Соколової В. В., Андрієнко А. М., Саліхова В. В.,

ВСТАНОВИВ:

1. Описова частина

Короткий зміст позовних вимог

У липні 2019 року керівник Броварської місцевої прокуратури Київської області в інтересах держави в особі Київського обласного та по місту Києву Управління лісового та мисливського господарства, Державного підприємства Вищедубечанське лісове господарство (далі - ДП Вищедубечанське лісове господарство ) звернувся до суду із позовом до Рожнівської сільської ради Броварського району Київської області,

ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , третя особа - Відділ реєстрації Броварської районної державної адміністрації Київської області про визнання незаконним рішення, скасування рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень.

Позовна заява мотивована тим, що рішенням 38 сесії шостого скликання Рожнівської сільської ради Броварського району Київської області

від 27 вересня 2013 року № 1179 затверджено проект землеустрою, розроблений Товариством з обмеженою відповідальністю ЗемЮрКонсалтинг (далі - ТОВ ЗемЮрКонсалтинг ), щодо відведення земельних ділянок загальною площею 0,4500 га у власність ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 для будівництва й обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд за рахунок земель комунальної власності у с. Рожни Броварського району Київської області та передано

у власність ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 земельні ділянки загальною площею 0,4500 га для будівництва й обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд по АДРЕСА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 та АДРЕСА_2 з кадастровими номерами: 3221287200:02:020:0048, 3221287200:02:020:0047, 3221287200:02:020:0049.

Зазначав, що на підставі вказаного рішення Рожнівської сільської ради реєстраційною службою Броварського міськрайонного управління юстиції Київської області 30 вересня 2013 року здійснено реєстрацію

права власності на земельну ділянку з кадастровим номером: 3221287200:02:020:0048, реєстраційний номер: 6366959, за ОСОБА_1 ; на земельну ділянку з кадастровим номером: 3221287200:02:020:0047, реєстраційний номер: 6368926 за ОСОБА_2 ; на земельну ділянку

з кадастровим номером: 3221287200:02:020:0049 реєстраційний номер: 6365481 за ОСОБА_3 .

Вважав, що рішення Рожнівської сільської ради Броварського району Київської області від 27 вересня 2013 року № 1179 підлягає визнанню недійсним, а рішення про державну реєстрацію права власності на спірні земельні ділянки повинні бути скасовані, оскільки відповідно до інформації ДП Вищедубечанське лісове господарство , зазначені земельні ділянки згідно з наданими викопіюваннями, відносяться до земель лісового фонду та перебувають у користуванні ДП Вищедубечанське лісове господарство на підставі державного акта на право постійного користування землею

від 10 квітня 1998 року ІІ-КВ № 000989. ДП Вищедубечанське лісове господарство не надавало дозволу на вилучення даних земельних ділянок лісового фонду, зміни цільового призначення земель не проводилось. Тобто спірні земельні ділянки були передані у власність відповідачів

з порушенням норм статтей 20, 84, 116, 118 Земельного кодексу України(далі - ЗК України).

Ураховуючи зазначене та уточнені позовні вимоги, керівник Броварської місцевої прокуратури в інтересах Держави в особі Київського обласного та по місту Києву Управління лісового та мисливського господарства, Державного підприємства Вищедубечанське лісове господарство просив суд:

- визнати незаконним рішення Рожнівської сільської ради Броварського району Київської області від 27 вересня 2013 року № 1179 Про затвердження проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та передачу її у власність у межах с. Рожни, на території Рожнівської сільської ради Броварського району Київської області ;

- скасувати рішення Реєстраційної служби Броварського міськрайонного управління юстиції Київської області про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 6368926 від 30 вересня 2013 року, індексний номер 6365481 від 30 вересня 2013 року; 6366959 від 30 вересня 2013 року.

Короткий зміст рішення суду першої інстанції

Рішенням Броварського міськрайонного суду Київської області

від 22 січня 2019 року позов Броварської місцевої прокуратури Київської області в інтересах держави в особі Київського обласного та по місту Києву Управління лісового та мисливського господарства, ДП Вищедубечанське лісове господарство задоволено.

Визнано незаконним рішення Рожнівської сільської ради Броварського району Київської області від 27 вересня 2013 року № 1179 Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та передачу її у власність у межах с. Рожни, на території Рожнівської сільської ради Броварського району Київської області .

Скасовано рішення Реєстраційної служби Броварського міськрайонного управління юстиції Київської області про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 6368926 від 30 вересня 2013 року, індексний номер 6365481 від 30 вересня 2013 року; 6366959 від 30 вересня 2013 року.

Вирішено питання щодо розподілу судових витрат.

Стягнуто з відповідачів Рожнівської сільської ради Броварського району Київської області, ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_1 на користь

ДП Вищедубечанське лісове господарство з кожного витрати на проведення земельно-технічної експертизи по 181,50 грн.

Рішення суду першої інстанції мотивовано тим, що спірні земельні ділянки перебувають у власності відповідачів у порушення вимог земельного законодавства, без вилучення їх у землекористувача ДП Вищедубечанське лісове господарство , оскільки рішення відповідного органу самоврядування чи органу державної влади про їх вилучення не приймалось, згода землекористувача не надавалась. Рішення 38 сесії шостого скликання Рожнівської сільської ради Броварського району Київської області від 27 вересня 2013 року № 1179 Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок та передачу їх у власність в межах прийнято із порушенням вимог земельного законодавства, тому і рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень підлягають скасуванню.

Короткий зміст постанови суду апеляційної інстанції

Постановою Київського апеляційного суду від 10 лютого 2020 року апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишено без задоволення. Рішення Броварського міськрайонного суду Київської області від 22 січня 2019 року залишено без змін.

Постанова апеляційного суду мотивована тим, що при прийнятті Рожнівською сільською радою Броварського району Київської області рішення від 27 вересня 2013 року № 1179 було порушено порядок передання земель у приватну власність, так і порядок зміни цільового призначення земель, тому наявні підстави для визнання недійсним рішення органу місцевого самоврядування про надання (передачу) земельних ділянок громадянам та визнання реєстрації недійсною.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

У касаційній скарзі, поданій у лютому 2020 року до Верховного Суду,

ОСОБА_1 , в інтересах якого діє адвокат Кривошей О. Ю., посилаючись на неправильне застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального права та порушення норм процесуального права, просить скасувати оскаржувані судові рішення скасувати, справу передати на новий розгляд до суду першої інстанції.

Надходження касаційної скарги до суду касаційної інстанції

Ухвалою Верховного Суду від 18 квітня 2020 року відкрито касаційне провадження у справі.

У квітні 2020 року справа надійшла до Верховного Суду.

Ухвалою Верховного Суду від 07 жовтня 2020 року справу призначено до судового розгляду.

Аргументи учасників справи

Доводи особи, яка подала касаційну скаргу

Касаційна скарга мотивована тим, що всупереч вимог частини другої та дев`ятої статті 83 ЦПК України суд першої інстанції долучив під час розгляду справи по суті висновок експерта від 24 вересня 2018 року № 42/18, який було подано позивачем без доказів надіслання сторонам по справі та відповідно взято до уваги при винесенні рішення про задоволення позову.

Вважає, що суд апеляційної інстанції безпідставно відхилив клопотання про призначення повторної експертизи.

Зазначає, що судами попередніх інстанцій не враховано висновку щодо застосування норм права у подібних правовідносинах, викладеного

у постанові Верховного Суду від 13 листопада 2019 року у справі

№ 361/6826/16-ц (провадження № 61-43422св18).

Доводи особи, яка подала відзив на касаційну скаргу

У березні 2020 року ДП Вищедубечанське лісове господарство подало до Верховного Суду відзив на касаційну скаргу ОСОБА_1 , в якому зазначає, що воно не надавало погодження на вилучення та зміну цільового призначення на спірні земельні ділянки, тому просить касаційну скаргу відхилити, а оскаржувані судові рішення залишити без змін.

Фактичні обставини справи, встановлені судами

11 лютого 1998 року рішенням Рожнівської сільської ради Броварського району Київської області Вищедубечанському держлісгоспу на території Рожнівської сільської ради, надано у постійне користування 334,2 га землі, для ведення лісового господарства, відповідно до рішення 17 сесії двадцять другого скликання Рожнівської сільської Ради народних депутатів

від 11 лютого 1998 року, що підтверджується державним актом на право постійного користування землею, ІІ-КВ № 00989 виданого 10 квітня

1998 року (а.с. 138 - 143, т. 1).

Рішенням 38 сесії шостого скликання Рожнівської сільської ради Броварського району Київської області від 27 вересня 2013 року № 1179 Про затвердження проекту землеустрою, щодо відведення земельних ділянок та передачу їх у власність в межах с. Рожни, на території Рожнівської сільської ради Броварського району Київської області , затверджено проект землеустрою розроблений ТОВ ЗемЮрКонсалтинг щодо відведення земельних ділянок, загальною площею 0,4500 га,

у власність ОСОБА_2 (0,1500 га, угіддя-сіножаті, кадастровий номер 3221287200:02:020:0047, місце розташування:

АДРЕСА_2 ), ОСОБА_1 (0,1500 га, угіддя-сіножаті, кадастровий номер 3221287200:02:020:0048, місце розташування:

АДРЕСА_3 , та ОСОБА_3 (0,1500 га, угіддя-сіножаті, кадастровий номер 3221287200:02:020:0047, місце розташування:

АДРЕСА_2) , для будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд, за рахунок земель комунальної власності по АДРЕСА_2 , та передано у власність вказаним громадянам (згідно з додатком) земельні ділянки, загальною площею 0,4500 га, (угіддя-сіножаті) для будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд

по АДРЕСА_2 ,

а також земельним ділянкам присвоєні кадастрові номери: 3221287200:02:020:0047; 3221287200:02:020:0048; 3221287200:02:020:0049 (а.с. 14, т. 1).

Відповідно до інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна № 57982814, № 57982927 та

№ 57982858, земельна ділянка, кадастровий номер 3221287200:02:020:0049, площею 0,15 га, має призначення для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), за адресою: АДРЕСА_1 , належить на праві приватної власності ОСОБА_3 , на підставі свідоцтва про право власності, серії та номер НОМЕР_1 , виданого

30 вересня 2013 року та рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 6365481 від 30 вересня 2013 року;

земельна ділянка, кадастровий номер 3221287200:02:020:0047, площею

0,15 га, має призначення для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), за адресою: АДРЕСА_2 , належить на праві приватної власності ОСОБА_2 , на підставі свідоцтва про право власності, серії та номер НОМЕР_2 , виданого 30 вересня

2013 року та рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 6368926 від 30 вересня 2013 року;

земельна ділянка, кадастровий номер 3221287200:02:020:0048, площею

0,15 га, має призначення для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), за адресою: АДРЕСА_3 , належить на праві приватної власності ОСОБА_1 , на підставі свідоцтва про право власності, серії та номер НОМЕР_3 , виданого 30 вересня

2013 року та рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 6366959від 30 вересня 2013 року (а.с. 19 -21, т. 1).

20 листопада 2015 року ДП Вищедубечанське лісове господарство звернулося до прокуратури Київської області із заявою № 01-01/523 про злочин, в якій повідомляло, що на землях державного лісового фонду, наданих в постійне користування ДП Вищедубечанське лісове господарство , а саме у кварталі 905 виділ 11, 12 Хотянівського (Лівобережного) лісництва (за лісовпорядкуванням 2003 року Пірнівське лісництво, квартал 181, виділ 1) в адміністративних межах Рожнівської сільської ради Броварського району Київської області, відбулось незаконне вилучення земель державного лісового фонду (а.с. 22, т. 1).

Відповідно до листа від 12 квітня 2016 року № 09-01/179

ДП Вищедубечанське лісове господарство Київського обласного та по місту Києву Управління лісового та мисливського господарства, зазначені земельні ділянки, повністю накладаються на землі лісогосподарського призначення, які перебувають в користуванні ДП Вищедубечанський лісове господарство про що свідчить державний акт на право постійного користування землею ІІ-КВ № 00989, та розташовані у Лівобережному лісництві, квартал 905, виділ 12 (за матеріалами лісовпорядкування

2004 року Пірнівське лісництво, квартал 181, виділ 1) (а.с. 15, т. 1).

За інформацією Українського державного проектного лісовпорядного виробничого об`єднання ВО Укрдержлісгосппроект викладеною в листі

від 30 червня 2016 року № 422, яка підтверджується фрагментом кадастрової карти, земельні ділянки, зокрема, із кадастровими номерами: 3221287200:02:020:0047, 3221287200:02:020:0048, 3221287200:02:020:0049, згідно матеріалів лісовпорядкування 2004 та 2014 років, накладаються на землі лісогосподарського призначення квартал 181 Пірнівського лісництва ДП Вищедубечанське лісове господарство (2004 рік) та квартал 905 Лівобережного лісництва ДП Вищедубечанський лісгосп (2014 рік)

(а.с. 144 - 146, т. 1).

Аналогічна інформація наведена Управлінням Держземагенства

у Броварському районі Київської області у листі від 16 жовтня 2014 року

№ 4057, на підтвердження якої наданий фрагмент кадастрової карти

(а.с. 148 - 149, т. 1).

Відповідно до листа Київського обласного та по м. Києву управління лісового та мисливського господарства № 04-36/1396 від 01 липня

2016 року, спірні земельні ділянки, які розташовані на території Рожнівської сільської ради Броварського району Київської області знаходяться

у постійному користуванні ДП Вищедубечанський лісове господарство , який підпорядкований управлінню. Управління та ДП Вищедубечанський лісгосп не надавали погодження на вилучення та зміну цільового призначення на земельні ділянки, зокрема, із кадастровими номерами: 3221287200:02:020:0047, 3221287200:02:020:0048, 3221287200:02:020:0049 (а.с. 147, т. 1).

Згідно із висновком експерта від 24 вересня 2018 року № 42/18 за результатами проведення судової земельно-технічної експертизи, встановлено, що земельні ділянки з кадастровими номерами: 3221287200:02:020:0047 (площею 0,1500 га), 3221287200:02:020:0048 (площею 0,1500 га), 3221287200:02:020:0049 (площею 0,1500 га), повністю розташовані в межах земель, що перебувають у користуванні

ДП Вищедубечанське лісове господарство . Вказаний висновок складений судовим експертом Савчак В. В., яка має відповідну кваліфікацію та дійсне свідоцтво, попереджена про кримінальну відповідальність. У висновку зазначено, що він складений на замовлення ДП Вищедубещанське лісове господарство від 13 серпня 2018 року (а.с.142- 155, т. 2).

2. Мотивувальна частина

Позиція Верховного Суду

Згідно з частиною третьою статті 3 ЦПК України провадження в цивільних справах здійснюється відповідно до законів, чинних на час вчинення окремих процесуальних дій, розгляду і вирішення справи.

Відповідно до пунктів 1, 4 частини другої статті 389 ЦПК України підставами касаційного оскарження судових рішень, зазначених у пункті 1 частини першої цієї статті, є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права виключно у таких випадках: якщо суд апеляційної інстанції в оскаржуваному судовому рішенні застосував норму права без урахування висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного у постанові Верховного Суду, крім випадку наявності постанови Верховного Суду про відступлення від такого висновку; якщо судове рішення оскаржується з підстав, передбачених частинами першою , третьою статті 411 цього Кодексу.

Касаційна скарга ОСОБА_1 , в інтересах якого діє адвокат

Кривошей О. Ю., задоволенню не підлягає.

Мотиви, з яких виходить Верховний Суд, та застосовані норми права

Згідно з частинами першою та другою статті 400 ЦПК України під час розгляду справи в касаційному порядку суд перевіряє в межах касаційної скарги правильність застосування судом першої або апеляційної інстанції норм матеріального чи процесуального права і не може встановлювати або (та) вважати доведеними обставини, що не були встановлені в рішенні чи відкинуті ним, вирішувати питання про достовірність або недостовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими.

Суд касаційної інстанції перевіряє законність судових рішень лише в межах позовних вимог, заявлених у суді першої інстанції.

Частиною першою статті 402 ЦПК України встановлено, що у суді касаційної інстанції скарга розглядається за правилами розгляду справи судом першої інстанції в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи з урахуванням статті 400цього Кодексу.

Відповідно до частин першої, другої та п`ятої статті 263 ЦПК України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.

Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права.

Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог

і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.

У частині 2 статті 19 Конституції України закріплено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

За змістом пункту б) частини першої статті 12 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) до повноважень сільських, селищних, міських рад

у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу.

Відповідно до пункту 34 частини першої статті 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні виключною компетенцією сільських, селищних, міських рад є вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.

Земельна ділянка - це частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, з визначеними щодо неї правами (частина перша статті 79 ЗК України).

Згідно із частиною першою статті 19 ЗК України землі України за основним цільовим призначенням поділяються на відповідні категорії, у тому числі: землі сільськогосподарського призначення; землі житлової та громадської забудови; землі лісогосподарського призначення.

У частині третій статті першої Лісового кодексу (далі - ЛК України) визначено, що усі ліси на території України, незалежно від того, на землях яких категорій за основним цільовим призначенням вони зростають, та незалежно від права власності на них, становлять лісовий фонд України

і перебувають під охороною держави.

Лісова ділянка - ділянка лісового фонду України з визначеними межами, виділена відповідно до цього Кодексу для ведення лісового господарства та використання лісових ресурсів без вилучення її у землекористувача або власника землі (частина четверта статті 1 ЛК України).

Земельна лісова ділянка - земельна ділянка лісового фонду України

з визначеними межами, яка надається або вилучається у землекористувача чи власника земельної ділянки для ведення лісового господарства або інших суспільних потреб відповідно до земельного законодавства (частина шоста статті 1 ЛК України).

Відповідно до статті 7 ЛК України ліси, які знаходяться в межах території України, є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника на ліси здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією України. Ліси можуть перебувати в державній, комунальній та приватній власності. Суб`єктами права власності на ліси є держава, територіальні громади, громадяни та юридичні особи.

Згідно із статтею 8 ЛК України у державній власності перебувають усі ліси України, крім лісів, що перебувають у комунальній або приватній власності. Право державної власності на ліси набувається і реалізується державою

в особі Кабінету Міністрів України, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій відповідно до закону.

Згідно із пунктом 5 Прикінцевих положень ЛК України до одержання

в установленому порядку державними лісогосподарськими підприємствами державних актів на право постійного користування земельними лісовими ділянками, документами, що підтверджують це право на раніше надані землі, є планово-картографічні матеріали лісовпорядкування.

У частині першій статті 57 ЗК України передбачено, що земельні ділянки лісогосподарського призначення за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування надаються в постійне користування спеціалізованим державним або комунальним лісогосподарським підприємствам, іншим державним і комунальним підприємствам, установам та організаціям, у яких створено спеціалізовані підрозділи, для ведення лісового господарства.

За змістом частини другої статті 57 ЗК України порядок використання земель лісогосподарського призначення визначається законом.

Відповідно до частини першої статті 20 ЗК України віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень. Зміна цільового призначення земельних ділянок здійснюється за проектами землеустрою щодо їх відведення.

Згідно із частиною п`ятою статті 116 ЗК України земельні ділянки, які перебувають у власності чи користуванні громадян або юридичних осіб, передаються у власність чи користування за рішенням органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування лише після припинення права власності чи користування ними в порядку, визначеному законом.

У частині першій статті 141 ЗК України встановлено, що підставами припинення права користування земельною ділянкою є: добровільна відмова від права користування земельною ділянкою; вилучення земельної ділянки у випадках, передбачених цим Кодексом ділянкою (пункти а, б).

Відповідно до частини першої статті 149 ЗК України земельні ділянки, надані у постійне користування із земель державної та комунальної власності, можуть вилучатися для суспільних та інших потреб за рішенням органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування на підставі та в порядку, передбачених цим Кодексом.

Відповідно до частини другої статті 149 ЗК України вилучення земельних ділянок провадиться за згодою землекористувачів на підставі рішень Кабінету Міністрів України, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, сільських, селищних, міських рад відповідно до їх повноважень.

Системний аналіз зазначених норм права свідчить про те, що підставою для передання особі у приватну власність земельної ділянки, яка перебуває

у користуванні землекористувача, є її вилучення за згодою цього землекористувача на підставі рішення органів державної влади, тобто обов`язковою умовою є згода землекористувача на вилучення земельної ділянки та відповідне рішення органу держаної влади.

Дослідивши наявні у справі докази, суди дійшли обґрунтованих висновків про те, що ДП Вищедубечанське лісове господарство згоди на вилучення

у нього земельних ділянок із кадастровими номерами 3221287200:02:020:0047 площею 0,1500 га, 3221287200:02:020:0048 площею 0,1500 га, 3221287200:02:020:0049 площею 0,1500 га, що розташовані на території села Рожни Броварського району Київської області, які перебувають у його користуванні, не надавало.

Будь-яких доказів прийняття такого рішення щодо вилучення вказаних земельних ділянки у ДП Вищедубечанське лісове господарство Рожнівською сільською радою теж не приймалося.

Отже, спірні земельні ділянки вибули із власності держави у порушення норм і вимог чинного законодавства, оскільки рішення відповідного органу самоврядування чи органу державної влади про її вилучення

у встановленому законом порядку не приймалося.

У статті 21 ЗК України визначено, що порушення порядку встановлення та зміни цільового призначення земель є підставою для визнання недійсними рішень органів державної влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування про надання (передачу) земельних ділянок громадянам та юридичним особам; відмови в державній реєстрації земельних ділянок або визнання реєстрації недійсною (пункти а, в).

Відповідно до частин другої-третьої статті 152 ЗК України власник земельної ділянки може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків. Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом визнання недійсними рішень органів місцевого самоврядування, застосування інших, передбачених законом, способів.

Отже, суди попередніх інстанцій дійшли обґрунтованого висновку про визнання недійсним рішення Рожнівської сільської ради від 27 вересня

2013 року № 1179 у частині виділення та передачі у власність ОСОБА_1 , ОСОБА_2 та ОСОБА_3 земельних ділянок площею по 0,1500 га.

У касаційній скарзі ОСОБА_1 посилається на те, що висновок експерта № 42/18 за результатами проведення судової земельно-технічної експертизи від 24 вересня 2018 року, є неналежним доказом, оскільки

в основу висновку покладені недостовірні дані - є безпідставним.

Під час проведення експертизи експерт досліджував надані поземельні книги, відкриті управлінням Держземагенства у Броварському районі

від 29 грудня 2012 року, у тому числі щодо спірних земельних ділянок, які містять кадастрові плани досліджуваних земельних ділянок, та державний акт на право постійного користування землею від 10 квітня 1998 року

№ серії ІІ-КВ № 000989.

Вказаний висновок складений судовим експертом Савчак В. В. , яка має відповідну кваліфікацію та дійсне свідоцтво, попереджена про кримінальну відповідальність та відповідає вимогам статтей 102, 106 ЦПК України.

Інші доводи касаційної скарги висновків суду апеляційної інстанції не спростовують, на законність оскаржуваного судового рішення не впливають, а направлені виключно на переоцінку доказів, що знаходиться поза межами повноважень суду касаційної інстанції.

Відповідно до статті 410 ЦПК України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що рішення ухвалено з додержанням норм матеріального і процесуального права. Не може бути скасоване правильне по суті і законне рішення з одних лише формальних міркувань.

Оскільки доводи касаційної скарги не спростовують правильність висновків судів першої та апеляційної інстанцій, касаційну скаргу слід залишити без задоволення, а оскаржувані судові рішення - без змін.

Щодо розподілу судових витрат

Згідно із частиною першою статті 133 ЦПК України Судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.

До витрат, пов`язаних з розглядом справи, належать витрати, зокрема на професійну правничу допомогу (пункт 1 частини третьої статті 133 ЦПК України).

Відповідно до підпункту в пункту 4 частини першої статті 416 ЦПК України суд касаційної інстанції повинен вирішити питання про розподіл судових витрат, понесених у зв`язку з переглядом справи у суді касаційної інстанції.

Оскільки у задоволенні касаційної скарги відмовлено, підстав для нового розподілу судових витрат та витрат на професійну правничу допомогу, понесених у зв`язку з розглядом справи у суді першої та апеляційної інстанції, а також розподілу судових витрат, понесених у зв`язку

з переглядом справи у суді касаційної інстанції, немає.

Керуючись статтями 400, 401, 410, 416 ЦПК України, Верховний Суд у складі постійної колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу ОСОБА_1 в інтересах якого діє адвокат Кривошей Олександр Юрійович залишити без задоволення.

Рішення Броварського міськрайонного суду Київської області від 22 січня 2019 року та постанову Київського апеляційного суду від 10 лютого

2020 року залишити без змін.

Постанова суду касаційної інстанції набирає законної сили з моменту її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.

Головуючий Д. Д. Луспеник

Судді: І. А. Воробйова

Г. В. Коломієць

Р. А. Лідовець

Ю. В. Черняк

СудКасаційний цивільний суд Верховного Суду
Дата ухвалення рішення21.10.2020
Оприлюднено04.11.2020
Номер документу92601999
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —361/3414/16-ц

Ухвала від 09.06.2021

Цивільне

Броварський міськрайонний суд Київської області

Радзівіл А. Г.

Ухвала від 02.03.2021

Цивільне

Броварський міськрайонний суд Київської області

Радзівіл А. Г.

Постанова від 21.10.2020

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Воробйова Ірина Анатоліївна

Ухвала від 07.10.2020

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Воробйова Ірина Анатоліївна

Ухвала від 18.03.2020

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Воробйова Ірина Анатоліївна

Ухвала від 06.03.2020

Цивільне

Броварський міськрайонний суд Київської області

Радзівіл А. Г.

Постанова від 10.02.2020

Цивільне

Київський апеляційний суд

Соколова Вікторія Вячеславівна

Ухвала від 19.12.2019

Цивільне

Київський апеляційний суд

Соколова Вікторія Вячеславівна

Ухвала від 06.12.2019

Цивільне

Київський апеляційний суд

Соколова Вікторія Вячеславівна

Ухвала від 24.10.2019

Цивільне

Броварський міськрайонний суд Київської області

Радзівіл А. Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні