ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
04 листопада 2020 року м. Дніпросправа № 160/13924/20
Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючого - судді Білак С.В. (доповідач), суддів: Шальєвої В.А., Олефіренко Н.А., секретар судового засідання Лащенко Р.В., з участю представника позивача Баркова С.Є., представників відповідача Яблонської І.В., Павленко В.В., представника третьої особи кандидата на посаду Криворізького міського голови Криворізького району Дніпропетровської області від Дніпропетровської територіальної організації політичної партії Європейська солідарність ОСОБА_1 - Горовий С.О., третьої особи кандидата на посаду депутата Металургійної районної в м. Кривому Розі ради від політичної партії Блок Вілкула Українська перспектива ОСОБА_2 , розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі судового засідання Третього апеляційного адміністративного суду у м. Дніпрі апеляційну скаргу кандидата на посаду Криворізького міського голови Криворізького району Дніпропетровської області від Криворізької міської організації Політичної партії Слуга народу ОСОБА_3 на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 31.10.2020 р. (суддя Боженко Н.В. ) в справі № 160/13924/20 за позовом кандидата на посаду Криворізького міського голови Криворізького району Дніпропетровської області від Криворізької міської організації Політичної партії Слуга народу ОСОБА_3 до Металургійної районної у місті Кривому Розі територіальної виборчої комісії Дніпропетровської області, треті особи, що не заявляють самостійних вимог на предмет спору: кандидат на посаду Криворізького міського голови Криворізького району Дніпропетровської області від Дніпропетровської територіальної організації політичної партії Європейська солідарність ОСОБА_1 , кандидат на посаду депутата Металургійної районної в м. Кривому Розі ради від політичної партії Блок Вілкула Українська перспектива ОСОБА_2 про визнання дій та бездіяльності протиправними , зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
Кандидат на посаду Криворізького міського голови Криворізького району Дніпропетровської області від Криворізької міської організації Політичної партії Слуга народу ОСОБА_3 звернувся до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовом до Металургійної районної у місті Кривому Розі територіальної виборчої комісії Дніпропетровської області, треті особи, що не заявляють самостійних вимог на предмет спору: кандидат на посаду Криворізького міського голови Криворізького району Дніпропетровської області від Дніпропетровської територіальної організації політичної партії Європейська солідарність ОСОБА_1 , кандидат на посаду депутата Металургійної районної в м. Кривому Розі ради від політичної партії Блок Вілкула Українська перспектива ОСОБА_2 про визнання дій та бездіяльності протиправними , зобов`язання вчинити певні дії.
Позивач просив:
- визнати протиправними дії Металургійної районної у місті Кривому Розі територіальної виборчої комісії Дніпропетровської області з прийняття пакетів з протоколами та іншої виборчої документації дільничних виборчих комісій №№121484, 121489, 121486, 121503, та 121507 та врахування відомостей протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №121503, виборчій дільниці № 121484, виборчій дільниці № 121486, виборчої дільниці № 121489 та виборчій дільниці № 121507 під час встановлення підсумків голосування на місцевих виборах у виборчому окрузі № 7 у місті Кривий Ріг Криворізького району Дніпропетровської області з виборів депутатів Криворізької міської ради Криворізького району Дніпропетровської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року та з виборів Криворізького міського голови Криворізького району Дніпропетровської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року;
- визнати бездіяльність Металургійної районної у місті Кривому Розі територіальної виборчої комісії Дніпропетровської області щодо неприйняття рішення про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 121484, виборчій дільниці № 121486, виборчій дільниці 121489, виборчій дільниці № 121503 та виборчій дільниці № 121507 у виборчому окрузі № 7 у місті Кривий Ріг Криворізького району з виборів депутатів Криворізької міської ради Криворізького району Дніпропетровської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року та з виборів Криворізького міського голови Криворізького району Дніпропетровської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року після розгляду і прийняття протоколів та інших документів від усіх дільничних виборчих комісій;
- зобов`язати Металургійну районну у місті Кривому Розі територіальну виборчу комісію Дніпропетровської області вчинити дії з проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці № 121484, виборчій дільниці № 121486, виборчій дільниці 121489, виборчій дільниці № 121503 та виборчій дільниці № 121507 у виборчому окрузі № 7 у місті Кривий Ріг Криворізького району з виборів депутатів Криворізької міської ради Криворізького району Дніпропетровської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року та з виборів Криворізького міського голови Криворізького району Дніпропетровської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року.
В обґрунтування позовних вимог кандидатом на посаду міського голови Криворізького району Дніпропетровської області від Криворізької міської організації Політичної партії Слуга народу ОСОБА_3 зазначено, що згідно заяви № 254 від 26.10.2020 р. про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 121484 довірена особа кандидата на посаду міського голови Криворізького району Дніпропетровської області від Криворізької міської організації Політичної партії Слуга народу ОСОБА_3 ОСОБА_5 (далі довірена особа), серед іншого, звернула увагу ТВК, що ДВК № 121484 було порушено порядок транспортування виборчої документації до ТВК, у тому числі відмовлено офіційному спостерігачеві у супроводжуванні вказаної документації до ТВК. Крім того, довірена особа поданням вищевказаної заяви заявила, що при прийнятті документів ТВК від ДВК № 121484 26 жовтня 2020 р. о 09 год. 49 хв. виявлено ознаки розпечатування пакетів із запакованими документами дільничної виборчої комісії. Довірена особа просила ТВК прийняти рішення про повторний підрахунок ТВК голосів на виборчій дільниці № 121484 та здійснити відповідний повторний підрахунок голосів, однак, ТВК, не перевіривши належним чином зазначене повідомлення довіреної особи, прийняла виборчу документацію з ДВК № 121484. Також позивач вказує, що згідно заяви № 252 від 26.10.2020 р. про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 121486 довірена особа, серед іншого, звернула увагу ТВК, що ДВК № 121486 було порушено порядок транспортування виборчої документації до ТВК, у тому числі відмовлено офіційному спостерігачеві у супроводжуванні вказаної документації до ТВК. Також довірена особа поданням вищевказаної заяви заявила, що при прийнятті документів ТВК від ДВК № 121486 26 жовтня 2020 р. о 09 год. 58 хв. виявлено ознаки розпечатування пакетів із запакованими документами дільничної виборчої комісії, на підставі чого довірена особа просила ТВК прийняти рішення про повторний підрахунок ТВК голосів на виборчій дільниці № 121486 та здійснити відповідний повторний підрахунок голосів. Також факт наявності ознак пошкодження та розпечатування підтверджується фотознімками упакування виборчої документації. Також, згідно заяви №253 від 26.10.2020 року про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №121489 довірена особа, серед іншого, звернула увагу ТВК, що ДВК №121489 було порушено порядок транспортування виборчої документації до ТВК, у тому числі, відмовлено офіційному спостерігачеві у супроводженні вказаної документації до ТВК. Довірена особа, поданням вище означеної заяви, повідомила, що при прийнятті документів ТВК від ДВК №121489 26 жовтня 2020 року о 08 год. 33 хв. виявлено ознаки розпечатування пакетів із запакованими документами дільничної виборчої комісії, у зв`язку з чим просила ТВК прийняти рішення про повторний підрахунок ТВК голосів на вказаній виборчій дільниці. Факт порушення цілісності виборчої документації підтверджується відповідним актом про порушення виборчого законодавства України, складеним офіційними спостерігачами, відеозаписом та фотознімком коробки з виборчими документами. Як зазначає позивач, згідно заяви вх. № 257 від 26.10.2020 р. про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №121503 довірена особа, серед іншого, звернула увагу ТВК, що ДВК №121503 було порушено порядок транспортування виборчої документації до ТВК, крім того, відмовлено офіційному спостерігачеві у супроводжуванні вказаної документації до ТВК. Також довірена особа цією заявою повідомила, що при прийнятті документів ТВК від ДВК №121503 26 жовтня 2020 року о 16 год.45 хв. виявлено ознаки розпечатування пакетів із запакованими документами дільничної виборчої комісії. При цьому, довірена особа просила ТВК прийняти рішення про повторний підрахунок ТВК голосів на вказаній виборчій дільниці та здійснити відповідний повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці № 121503. За заявою вх.№507 від 26.10.2020 року про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №121507 довірена особа серед іншого, звернула увагу ТВК, що ДВК №121507 було порушено порядок транспортування виборчої документації до ТВК, крім того, відмовлено офіційному спостерігачеві у супроводжуванні вказаної документації до ТВК. Також довірена особа цією заявою повідомила, що при прийнятті документів ТВК від ДВК №121507 26 жовтня 2020 року о 08 год.01 хв. виявлено ознаки розпечатування пакетів із запакованими документами дільничної виборчої комісії. Довірена особа просила ТВК прийняти рішення про повторний підрахунок ТВК голосів на вказаній виборчій дільниці та здійснити відповідний повторний підрахунок голосів. Факт порушення цілісності виборчої документації підтверджується відповідним актом про порушення виборчого законодавства України, складеним офіційним спостерігачем, зі змісту якого вбачається, що пакети з протоколами та іншою виборчою документацією мають ознаки розклеювання, коробка з виборчою документацією є відкритою та не опломбована, що також підтверджується фото та відео зйомкою. Розглянувши вищезазначені заяви, відповідачем було вчинено дії направлені на прийняття виборчої документації та протоколів з зазначених вище виборчих дільниць, а у подальшому прийнято рішення врахувати відомості протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях під час встановлення підсумків голосування. Як зазначає позивач, зазначені вище факти у своїй сукупності ставлять під сумнів можливість достовірно встановити результати волевиявлення виборців на виборчих ділянках №№121484, 121489, 121486, 121503, та 121507 без проведення повторного перерахунку голосів на відповідній виборчій дільниці, у зв`язку з чим позивач вважає дії відповідача та бездіяльність відповідача стосовно неприйняття рішень про повторний підрахунок голосів виборців на зазначених виборчих дільницях протиправними, оскільки ТВК зобов`язано було прийняти рішення про повторний підрахунок голосів виборців на відповідній виборчій дільниці у відповідності до вимог ч. 10 ст. 254 Виборчого кодексу, тому позивач просить зобов`язати відповідача вчинити дії з проведення повторного підрахунку голосів виборців на означених виборчих дільницях.
Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 31.10.2020 року у задоволенні позову відмовлено.
Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, позивач подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції з підстав неправильного застосування норм матеріального права, порушення норм процесуального права, ухвалити нове рішення про задоволення позову.
В обгрунтування апеляційної скарги, апелянт зазначив, що при прийнятті протоколів та іншої виборчої документації відповідачем від дільничних виборчих комісій № № 121484, 121489, 121486, 121503, 121507, 26 жовтня 2020 року виявлено ознаки розпечатування пакетів із запакованими документами дільничної виборчої комісії у зв`язку з чим, позивачем було заявлено про те, що виборча документація зазначених ДВК має пошкодження упакування та ознаки розпечатування пакетів із запакованими документами, що є порушенням ст.ст.250, 253, 254 Виборчого кодексу України.
Суд першої інстанції не врахував приписів ч.10 ст.254 Виборчого кодексу України, якими передбачено, що у разі наявності акта або письмової заяви осіб, зазначених у ч.1 ст.253 цього Кодексу, про порушення вимог цього Кодексу під час транспортування протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці та інших документів до територіальної виборчої комісії, остання може , а в разі наявних ознак розпечатування пакетів із запакованими документами, а також у разі неможливості усунення без перерахунку бюлетенів неточностей у протоколі дільничної виборчої комісії, зобов`язана прийняти рішення про повторний підрахунок голосів виборців на цій дільниці.
В відзивах на апеляційну скаргу, поданих Металургійною районною у місті Кривому Розі територіальною виборчою комісією Дніпропетровської області, третьою особою, що не заявляють самостійних вимог на предмет спору кандидатом на посаду Криворізького міського голови Криворізького району Дніпропетровської області від Дніпропетровської територіальної організації політичної партії Європейська солідарність ОСОБА_1 заявники просять апеляційну скаргу залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін.
В судовому засіданні представник позивача підтримав доводи апеляційної скарги.
Представники відповідача та третя особа, представник третьої особи заперечували проти доводів апеляційної скарги.
Заслухавши доповідь судді-доповідача, доводи апеляційної скарги представника позивача, заперечення проти доводів апеляційної скарги представників відповідача, третьої особи та представника третьої особи, перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, суд апеляційної інстанції встановив наступне.
Відмовляючи в задоволенні позовних вимог, судом першої інстанції встановлено, що Металургійною районною у місті Кривому Розі територіальною виборчою комісією Дніпропетровської області було прийнято рішенням про прийняття виборчої документації про підрахунок голосів на дільничній виборчій комісії № 121484, № 121486, № 121489, № 121503, 121507.
Під час передачі протоколів про підрахунок голосів виборців та іншої виборчої документації зазначених ДВК до ТВК, довіреною особою кандидата на посаду Криворізького міського голови Криворізького району Дніпропетровської області від Криворізької міської організації політичної партії Слуга народу ОСОБА_3 , ОСОБА_5 було заявлено про те, що виборча документація зазначених ДВК має пошкодження упакування та ознаки розпечатування пакетів із запакованими документами, у зв`язку з чим останній звернувся до відповідача з заявами про повторний перерахунок голосів виборців.
Згідно з частини 10 ст. 254 Виборчого кодексу України, у разі наявності акта або письмової заяви осіб, зазначених у частині першій статті 253 цього Кодексу, про порушення вимог цього Кодексу під час транспортування протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці та інших документів до територіальної виборчої комісії територіальна виборча комісія може, а в разі наявних ознак розпечатування пакетів із запакованими документами, а також у разі неможливості усунення без перерахунку бюлетенів неточностей у протоколі дільничної виборчої комісії, зобов`язана прийняти рішення про повторний підрахунок голосів виборців на цій дільниці.
Прийняття рішення територіальною виборчою комісією про проведення повторного підрахунку голосів у разі виявлення порушення цілісності пакетів із запакованими документами, а також у разі неможливості усунення без перерахунку бюлетенів неточностей у протоколі дільничної виборчої комісії після прийняття виборчих документів від дільничної виборчої комісії не допускається.
Таким чином, закон чітко визначає умови прийняття територіальною виборчою комісією рішення про повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці, серед яких є наявність скарг або заяв, наявність актів, які підтверджують порушення вимог Виборчого кодексу України під час проведення голосування та/або підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, вказані порушення ставлять під сумнів результати підрахунку голосів виборців на цій виборчій дільниці, та за наявності ознак розпечатування пакетів із запакованими документами зобов`язана прийняти рішення про повторний підрахунок голосів виборців на цій дільниці.
Під час судового розгляду справи належними та допустимими доказами факту розпечатування або пошкодження пакетів та коробок із запакованими документами, наявних ознак розпечатування пакетів із запакованими документам, судом не встановлено, та як наслідок не встановлено протиправність дій та бездіяльності відповідача.
Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції та зазначає наступне.
Судом апеляційної інстанції встановлено, що постановою Верховної Ради України "Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році" №795-ІХ від 15.07.2020 року призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на неділю 25.10.2020 року.
Постановою Центральної виборчої комісії "Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25.10.2020 року" №160 від 08.08.2020 року призначено на неділю, 25.10.2020 року, перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів.
Позивач є кандидатом на посаду Криворізького міського голови Криворізького району Дніпропетровської області від Криворізької міської організації Політичної партії Слуга народу на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року
25 жовтня 2020 року розпочалося безперервне засідання Металургійної районної у місті Кривому Розі територіальної виборчої комісії Дніпропетровської області (далі ТВК) з встановлення підсумків голосування та результатів відповідних місцевих виборів у виборчих округах у місті Кривий Ріг Криворізького району Дніпропетровської області.
26 жовтня 2020 року дільничними виборчими комісіями (далі ДВК) № 121484, № 121486, 121489, 121503, № 121507 складені протоколи про підрахунок голосів виборців з виборів Криворізького міського голови Криворізького району Дніпропетровської області, депутатів Металургійної районної у місті Кривому Розі ради Криворізького району Дніпропетровської області у територіальних виборчих округах, депутатів Криворізької міської ради Криворізького району Дніпропетровської області у територіальному виборчому окрузі № 3, які передано до Металургійної районної у місті Кривому Розі територіальної виборчої комісії Дніпропетровської області.
Під час передачі протоколів про підрахунок голосів виборців та іншої виборчої документації зазначених ДВК до ТВК, довіреною особою кандидата на посаду Криворізького міського голови Криворізького району Дніпропетровської області від Криворізької міської організації політичної партії Слуга народу ОСОБА_3 - ОСОБА_5 було заявлено про те, що виборча документація зазначених ДВК має пошкодження упакування та ознаки розпечатування пакетів із запакованими документами, у зв`язку з чим останній звернувся до відповідача з заявами від 26 жовтня 2020 року про повторний підрахунок голосів виборців, а саме: з заявою вх. № 254 про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №121484, в якій вказано, зокрема, що ДВК № 121484 було порушено порядок транспортування виборчої документації до ТВК, крім того, відмовлено офіційному спостерігачеві у супроводжуванні вказаної документації до ТВК та виявлено ознаки розпечатування пакетів із запакованими документами дільничної виборчої комісії, що є порушенням ст. 253 Виборчого кодексу України; з заявою вх. № 252 про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 121486, в якій, серед іншого, вказано, що ДВК №121486 було порушено порядок транспортування виборчої документації до ТВК та відмовлено офіційному спостерігачеві у супроводжуванні вказаної документації до ТВК та виявлено ознаки розпечатування пакетів із запакованими документами дільничної виборчої комісії, що є порушенням ст. 253 Виборчого кодексу України; з заявою вх. № 253, в якій довірена особа просила прийняти рішення про повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці № 121489 з огляду на те, що ДВК № 121489 було порушено порядок транспортування виборчої документації до ТВК та, у тому числі, відмовлено офіційному спостерігачеві у супроводжуванні вказаної документації до ТВК та виявлено ознаки розпечатування пакетів із запакованими документами дільничної виборчої комісії, що є порушенням ст. 253 Виборчого кодексу України; з заявою вх. № 257 про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 121503, посилаючись на те, що ДВК №121503 було порушено порядок транспортування виборчої документації до ТВК та відмовлено офіційному спостерігачеві у супроводжуванні вказаної документації до ТВК та при прийнятті документів ТВК від ДВК виявлено ознаки розпечатування пакетів із запакованими документами дільничної виборчої комісії та виявлено порушення цілісності коробки для транспортування, у тому числі у місці опломбування, що є порушенням ст. 253 Виборчого кодексу України; з заявою вх. № 507 про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 121507, в якій зазначено, що порушено порядок транспортування виборчої документації до ТВК, та відмовлено офіційному спостерігачеві у супроводжуванні вказаної документації до ТВК та виявлено ознаки розпечатування пакетів із запакованими документами дільничної виборчої комісії, що є порушенням ст. 253 Виборчого кодексу України.
Довіреною особою ОСОБА_5 складено Акт про порушення виборчого законодавства України від 26 жовтня 2020 року, в якому зазначено, що пакети з протоколами та іншою виборчою документацією мають ознаки розпакування та коробка з виборчою документацією є відкритою та не опломбованою по виборчій дільниці № 121507 та підписаний двома свідками. На підтвердження обставин, порушення ч. 10 ст. 254 Виборчого кодексу України позивач надав фото та відео докази.
Металургійною районною у місті Кривому Розі територіальною виборчою комісією Дніпропетровської області було прийнято рішення про прийняття виборчої документації про підрахунок голосів на дільничній виборчій комісії № 121484, № 121486, № 121489, № 121503, 121507.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, колегія суддів виходить з наступного.
Порядок прийняття та розгляду виборчих документів дільничних виборчих комісій територіальною виборчою комісією врегульовано ст. 254 Виборчого кодексу України.
За приписами ч. 1 ст. 254 Виборчого кодексу України з моменту закінчення голосування територіальна виборча комісія розпочинає безперервне засідання, яке продовжується безперервно до встановлення підсумків голосування та результатів відповідних місцевих виборів у виборчому окрузі. На цей час члени територіальної виборчої комісії не можуть залучатися до виконання інших функцій, крім участі в засіданні виборчої комісії.
Відповідно ч. 9 ст. 254 Виборчого кодексу України за наявності заяв або скарг, підтверджених відповідно оформленими актами, складеними кандидатами у депутати, кандидатами на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довіреними особами, уповноваженими особами організацій партій, офіційними спостерігачами, виборцями, про порушення вимог цього Кодексу під час проведення голосування та/або підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, що ставлять під сумнів результати підрахунку голосів виборців на цій виборчій дільниці, територіальна виборча комісія може прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці.
Згідно частини 10 ст. 254 Виборчого кодексу України, у разі наявності акта або письмової заяви осіб, зазначених у частині першій статті 253 цього Кодексу, про порушення вимог цього Кодексу під час транспортування протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці та інших документів до територіальної виборчої комісії територіальна виборча комісія може, а в разі наявних ознак розпечатування пакетів із запакованими документами, а також у разі неможливості усунення без перерахунку бюлетенів неточностей у протоколі дільничної виборчої комісії - зобов`язана прийняти рішення про повторний підрахунок голосів виборців на цій дільниці.
Прийняття рішення територіальною виборчою комісією про проведення повторного підрахунку голосів у разі виявлення порушення цілісності пакетів із запакованими документами, а також у разі неможливості усунення без перерахунку бюлетенів неточностей у протоколі дільничної виборчої комісії після прийняття виборчих документів від дільничної виборчої комісії не допускається.
Згідно ч. 12 цієї статті повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у відповідному виборчому окрузі з відповідних місцевих виборів здійснюється територіальною виборчою комісією після розгляду і прийняття протоколів та інших документів від усіх дільничних виборчих комісій.
Таким чином, закон чітко визначає умови прийняття територіальною виборчою комісією рішення про повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці, серед яких є наявність скарг або заяв, наявність актів, які підтверджують порушення вимог Виборчого кодексу України під час проведення голосування та/або підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, вказані порушення ставлять під сумнів результати підрахунку голосів виборців на цій виборчій дільниці, та за наявності ознак розпечатування пакетів із запакованими документами зобов`язана прийняти рішення про повторний підрахунок голосів виборців на цій дільниці.
Відповідно до ч. 1 ст. 250 Виборчого кодексу України підсумкове засідання дільничної виборчої комісії розпочинається після закінчення голосування виборців на виборчій дільниці і проводиться у тому самому приміщенні, де відбувалося голосування. Підсумкове засідання проводиться без перерви і закінчується після складення та підписання протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці.
Пакети з протоколами дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, виборчими бюлетенями, контрольними талонами і предметами, списками виборців, а також (за наявності) окремими думками членів виборчої комісії, викладеними у письмовій формі, актами, заявами, скаргами та рішеннями, прийнятими комісією, після закінчення засідання комісії транспортуються до відповідної територіальної виборчої комісії у порядку, визначеному статтею 253 цього Кодексу (ч. 10 ст. 251 Виборчого кодексу України).
Згідно з ч. 1 ст. 253 Виборчого кодексу України, транспортування документів, зазначених у частині десятій статті 251 цього Кодексу, здійснюється головою або заступником голови дільничної виборчої комісії та іншими двома членами цієї комісії - представниками різних суб`єктів подання кандидатур до складу відповідної дільничної виборчої комісії. Під час транспортування виборчих документів членами дільничної виборчої комісії їх супроводжують поліцейські, а у разі необхідності, за зверненням територіальної виборчої комісії, - співробітники Служби безпеки України, які повинні забезпечити охорону під час транспортування. Інші члени дільничної виборчої комісії, не зайняті у транспортуванні виборчих документів, кандидати, їх довірені особи, уповноважені особи місцевих організацій партій, офіційні спостерігачі за їхнім бажанням можуть також супроводжувати транспортування таких документів. Супроводження таких документів іншими особами забороняється. Під час транспортування документів забороняється розпечатувати пакети з виборчими бюлетенями та іншою документацією.
Частиною 5 ст. 253 Виборчого кодексу України встановлено, що протокол про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці та інші документи дільничної виборчої комісії передаються відповідній територіальній виборчій комісії на її засіданні членами дільничної виборчої комісії, які здійснювали транспортування виборчої документації відповідно до частини першої цієї статті.
Згідно ч. 4 ст. 254 Виборчого кодексу України, при прийнятті документів дільничної виборчої комісії територіальна виборча комісія перевіряє комплектність документів та цілісність упаковки усіх пакетів з виборчими документами. При цьому кожний член комісії має право оглянути кожний пакет з документами.
Частиною 5 ст. 254 названого Кодексу встановлено, що за результатами розгляду документів дільничної виборчої комісії та скарг про порушення вимог цього Кодексу під час проведення голосування та підрахунку голосів на виборчій дільниці, а також під час транспортування виборчих документів до територіальної виборчої комісії, що надійшли до територіальної виборчої комісії на момент прийняття документів дільничної виборчої комісії, територіальна виборча комісія приймає одне з таких рішень:
1) врахувати відомості протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці;
2) зобов`язати дільничну виборчу комісію виправити виявлені недоліки шляхом складання протоколу з позначкою "Уточнений";
3) провести повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці в порядку, встановленому цим Кодексом.
Відповідно до ч.6 ст. 254 Виборчого кодексу України рішення, передбачене частиною п`ятою цієї статті, приймається шляхом голосування членів територіальної виборчої комісії більшістю голосів від загального складу комісії і фіксується у протоколі засідання територіальної виборчої комісії.
Як вбачається з матеріалів справи, відповідачем представлено до матеріалів справи копію журналу реєстрації документів, заяв, скарг у Металургійній районній у місті Кривому Розі територіальній виборчій комісії, у якому під вхідними номерами 252, 253, 254, 255, 257 зареєстровано заяви довіреної особи про повторний підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях №№121484, 121489, 121486, 121503, та 121507.
У відповіді на вищезазначені заяви, відповідачем зазначено, що при прийнятті ТВК виборчої документації порушень транспортування виявлено не було. При цьому вказано, що коробка для транспортування виборчої документації не є обов`язковим елементом процесу здачі виборчих документів дільничною територіальною виборчою комісією. Так, скоч не витримав вантажу з документацією, але в наявності опис, наліпки з підписами та печатками. Зазначено, що членами ТВК приймалося колегіальне рішення про прийняття документації. Помилки, неточності у протоколах про підрахунок голосів відсутні, протоколи перевірено у електронному кабінеті і прийнято. У зв`язку з відсутністю в діях членів дільничних територіальних виборчих комісій ознак порушення законодавства не виявлено, тому в задоволенні заяв довіреної особи відмовлено.
В наданих позивачем до матеріалів справи фото доказах на підтвердження фактів порушення цілісності виборчої документації неможливо встановити факти порушення цілісності упаковок з виборчою документацію, саме на ДВК № 121489, № 121507, більш того, неможливо ідентифікувати, що саме ці упаковки належали до транспортування та були транспортовані на вищевказані виборчі дільниці. Щодо фото доказу по ДВК № 121486 та другого фото доказу ДВК № 121507 наявних ознак саме розпечатування пакетів із запакованими документами не вбачається.
Під час з`ясування обставин у справі судом було досліджено відеозапис, наданий позивачем, проте досліджений відеозапис не довів наявність порушень виборчого законодавства з боку відповідача в межах заявлених позовних вимог. З відеозаписів досліджених під час судового розгляду справи достеменно встановити, зокрема, щодо ДВК № 121489 ознаки розпечатування пакету не можливо, оскільки з відеозапису не видно, яка саме виборча документація знаходилася в цьому пакеті, яка згідно з Законом підлягає обов`язковому опечатуванню під час транспортування.
Колегія суддів зазначає, що з відеозапису не вбачається, що подія відбувається не в приміщенні ТВК, та не під час прийняття відповідачем виборчих документів ДВК, без участі всіх членів комісії. З відеозапису по ДВК № 121507 також достеменно не підтверджено обставини викладенні в Акті про порушення виборчого законодавства України від 26 жовтня 2020 року.
Також, в матеріалах справи відсутні належні та допустимі і докази порушення порядку транспортування та відмови офіційному спостерігачеві у супроводжуванні виборчої документації від ДВК до ТВК.
Отже, під час судового розгляду справи належними та допустимими доказами факту розпечатування або пошкодження пакетів з виборчою документацією, наявних ознак розпечатування пакетів із запакованими документами, судом не встановлено, а закон чітко визначає умови прийняття територіальною виборчою комісією рішення про повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці за наявності ознак розпечатування пакетів із запакованими документами, а не коробок для транспортування, які не є обов`язковим елементом процесу здачі виборчих документів.
Відповідно до ч. 1 ст. 9 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних справах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Статтями 73 та 74 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення. Обставини справи, які за законом мають бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
Оцінюючи правомірність дій та рішень органів владних повноважень, суд керується критеріями, закріпленими у ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України, які певною мірою відображають принципи адміністративної процедури.
З урахуванням викладеного суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що судом першої інстанції повно з`ясовані обставин, що мають значення для справи, висновки, викладені у рішенні суду першої інстанції, відповідають обставинам справи, судом першої інстанції правильно застосовано норми матеріального права та норми процесуального права, а тому відсутні підстави для скасування рішення суду першої інстанції.
Доводи апеляційної скарги не спростовують правильності прийнятого судом першої інстанції судового рішення.
Керуючись статтями 242, 243, 268-273, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 328 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу кандидата на посаду Криворізького міського голови Криворізького району Дніпропетровської області від Криворізької міської організації Політичної партії Слуга народу ОСОБА_3 залишити без задоволення.
Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 31.10.2020 р. в справі № 160/13924/20 за позовом кандидата на посаду Криворізького міського голови Криворізького району Дніпропетровської області від Криворізької міської організації Політичної партії Слуга народу ОСОБА_3 до Металургійної районної у місті Кривому Розі територіальної виборчої комісії Дніпропетровської області, треті особи, що не заявляють самостійних вимог на предмет спору: кандидат на посаду Криворізького міського голови Криворізького району Дніпропетровської області від Дніпропетровської територіальної організації політичної партії Європейська солідарність ОСОБА_1 , кандидат на посаду депутата Металургійної районної в м. Кривому Розі ради від політичної партії Блок Вілкула Українська перспектива ОСОБА_2 про визнання дій та бездіяльності протиправними , зобов`язання вчинити певні дії, залишити без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з моменту її проголошення та касаційному оскарженню не підлягає.
Повне судове рішення складено 04.11.2020 р.
Головуючий - суддя С.В. Білак
суддя В.А. Шальєва
суддя Н.А. Олефіренко
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.11.2020 |
Оприлюднено | 05.11.2020 |
Номер документу | 92622489 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Білак С.В.
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Боженко Наталія Василівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Боженко Наталія Василівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Боженко Наталія Василівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Боженко Наталія Василівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Боженко Наталія Василівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Боженко Наталія Василівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні