Постанова
від 04.11.2020 по справі 640/26821/20
ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа № 640/26821/20 Головуючий у 1-й інстанції: Літвінова А.В.

Суддя-доповідач: Василенко Я.М.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

04 листопада 2020 року м. Київ

Шостий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого Василенка Я.М.,

суддів Кузьмишиної О.М., Кузьменка В.В.,

за участю секретаря Шляги А.О.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Київської міської організації політичної партії Єдність Олександра Омельченка на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 02.11.2020 у справі за адміністративним позовом Київської міської організації політичної партії Єдність Олександра Омельченка до Солом`янської районної у місті Києві територіальної виборчої комісії про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії, -

В С Т А Н О В И В:

Київська міська організація політичної партії Єдність Олександра Омельченка звернулась до суду першої інстанції з позовом, в якому просила:

- визнати протиправним та скасувати рішення Солом`янської районної у місті Києві територіальної виборчої комісії про врахування відомостей протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 800874 з позначкою Уточнений від 27.10.2020;

- зобов`язати територіальну виборчу комісію провести повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці № 800874 в порядку, встановленому Виборчим кодексом України.

Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 02.11.2020 у задоволенні позову відмовлено.

Не погоджуючись з вказаним рішенням Київська міська організація політичної партії Єдність Олександра Омельченка звернулась із апеляційною скаргою, в якій просить скасувати оскаржуване рішення, як таке, що прийняте із порушенням норм матеріального і процесуального права, та прийняти нове рішення, яким позов задовольнити.

Заслухавши суддю-доповідача, пояснення представників позивача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, виходячи з наступних підстав.

З матеріалів справи вбачається, що постановою Верховної Ради України Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році від 15.07.2020 №795-IX призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів (крім визначених пунктами 2 і 3 цієї постанови) на неділю 25.10.2020.

З матеріалів справи вбачається, що дільничною виборчою комісією № 800874 був складений протокол про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 800874 з виборів депутатів Київської міської ради у територіальному виборчому окрузі № 12, який підписаний головою дільничної виборчої комісії ОСОБА_3, заступником голови дільничної виборчої комісії ОСОБА_1 та секретарем дільничної виборчої комісії ОСОБА_2 26.10.2020 о 05 год. 07 хв.

Також, дільничною виборчою комісією № 800874 був складений протокол про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №800874 з виборів депутатів Київської міської ради у територіальному виборчому окрузі № 12 з позначкою Уточнений , який підписаний головою дільничної виборчої комісії ОСОБА_3, заступником голови дільничної виборчої комісії ОСОБА_1 та секретарем дільничної виборчої комісії ОСОБА_2 27.10.2020 о 05 год. 27 хв.

Позивачем зазначено, що рішення Солом`янської районної у місті Києві територіальної виборчої комісії про зобов`язання дільничної виборчої комісії № 800874 виправити виявлені недоліки шляхом складання протоколу з позначкою Уточнений було прийняте 26.10.2020, а рішення Солом`янської районної у місті Києві територіальної виборчої комісії про врахування відомостей протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 800874 з позначкою Уточнений - 27.10.2020, що на думку позивача прийнято з порушенням частини сьомої статті 254 Виборчого кодексу України, оскільки відповідно до часу та дати складання протоколу, був порушений порядок складання протоколу з позначкою Уточнений , а також відбулась зміна результатів волевиявлення громадян.

Позивач, вважаючи рішення Солом`янської районної у місті Києві територіальної виборчої комісії про врахування відомостей протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 800874 з позначкою Уточнений від 27.10.2020 протиправним, звернувся з даним адміністративним позовом до суду першої інстанції.

Суд першої інстанції мотивував своє рішення тим, що оскільки уточнений протокол від 27.10.2020 дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 800874 з виборів депутатів Київської міської ради у територіальному виборчому окрузі №12 має підписи відповідних осіб, печатку дільничної виборчої комісії №800874, скарг щодо його складання від учасників виборчого процесу не надходило, то у відповідача не було підстав ставити під сумнів його показники, які і було враховано у протоколі Солом`янської районної у місті Києві територіальної виборчої комісії від 31.10.2020 про підсумки голосування з виборів депутатів Київської міської ради у межах усього територіального виборчого округу № 12, у зв`язку із чим у задоволенні позову слід відмовити.

Апелянт у своїй скарзі зазначає, що Солом`янською районною у місті Києві територіальною виборчою комісією під час врахування відомостей протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 800874 з позначкою Уточнений від 27.10.2020 не взято до уваги всіх обставин. Також, апелянт зазначає, що прийняття рішення територіальною виборчою комісією про врахування відомостей протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 800874 з позначкою Уточнений від 27.10.2020 є грубим порушенням Виборчого кодексу України, оскільки відповідно до часу та дати складання протоколу, був порушений порядок складання протоколу з позначкою Уточнений , а також відбулась зміна результатів волевиявлення громадян.

Представником відповідача подано відзив на апеляційну скаргу, в якому він зазначив, що дільнична виборча комісія № 800874 математично неправильно порахувала голоси в протоколі від 26.10.2020. При цьому, враховуючи те, що дільнична виборча комісія № 800874 погодилася з тим, що вона допустила помилку, Солом`янська районна у місті Києві територіальна виборча комісія у відповідності до частини сьомої статті 254 Виборчого кодексу України без повторного підрахунку голосів зобов`язала дільничну виборчу комісію виправити виявлені недоліки шляхом складання протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з позначкою Уточнений . Також, представником відповідача вказано, що скарг та зауважень від суб`єктів виборчого процесу, зокрема, від уповноваженої особи позивача під час оголошення та підписання протоколу з позначкою Уточнений не надходило.

Колегія суддів погоджується з рішенням суду першої інстанції та вважає доводи апелянта безпідставними, враховуючи наступне.

Виборчий кодекс України від 19.12.2019 № 396-IX відповідно до Конституції України визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів.

Відповідно до статті 20 Виборчого кодексу України виборчий процес - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.

Згідно з частиною першою статті 22 Виборчого кодексу України суб`єктом виборчого процесу відповідних виборів є: 1) виборець, який має право голосу на відповідних виборах; 2) виборча комісія, уповноважена здійснювати підготовку і проведення відповідних виборів; 3) партія (організація партії), яка висунула кандидатів на відповідних виборах; 4) кандидат, зареєстрований для участі у відповідних виборах у порядку, встановленому цим Кодексом; 5) офіційний спостерігач від кандидата чи партії (організації партії) - суб`єкта відповідного виборчого процесу або від громадської організації, зареєстрований у порядку, встановленому цим Кодексом.

Частиною четвертою статті 22 Виборчого кодексу України передбачено, що дільничні виборчі комісії одночасно є суб`єктами усіх виборчих процесів, в організації і проведенні яких вони беруть участь.

Відповідно до частин першої-четвертої статті 32 Виборчого кодексу України, в Україні утворюються і діють передбачені цим Кодексом виборчі комісії як незалежні органи адміністрування виборчих процесів, які відповідно до своїх повноважень забезпечують здійснення визначених Конституцією України та цим Кодексом основних принципів виборчого права, засад виборчого процесу, реалізацію виборчих прав громадян України, підготовку та проведення виборів.

До виборчих комісій належать: 1) Центральна виборча комісія; 2) окружні виборчі комісії; 3) територіальні виборчі комісії; 4) дільничні виборчі комісії.

Виборчі комісії діють на підставі, в межах повноважень та у спосіб, встановлені Конституцією України, цим Кодексом та законами України.

Ніхто не має права втручатися в діяльність виборчих комісій, зокрема у вирішення питань, віднесених до їхніх повноважень, крім випадків, передбачених законом.

Згідно з частиною першою статті 33 Виборчого кодексу України, виборчі комісії є спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення виборів і забезпечувати реалізацію виборчих прав громадян України, додержання та однакове застосування виборчого законодавства.

Частиною четвертою статті 33 Виборчого кодексу України визначено, що територіальні виборчі комісії в межах повноважень, визначених цим Кодексом, забезпечують організацію підготовки та проведення місцевих виборів.

Територіальні виборчі комісії є комісіями вищого рівня щодо всіх дільничних виборчих комісій з відповідних місцевих виборів.

В силу приписів статті 37 Виборчого кодексу України на засіданні виборчої комісії протокол засідання веде секретар комісії. Протокол засідання комісії підписується головуючим на засіданні та секретарем комісії (секретарем засідання). Акти і протоколи виборчої комісії складаються у випадках, передбачених цим Кодексом, за формами, затвердженими Центральною виборчою комісією, та у кількості примірників, встановленій цим Кодексом. Акт або протокол комісії підписується всіма присутніми на засіданні членами виборчої комісії, підписи яких скріплюються печаткою виборчої комісії. Перший примірник акта чи протоколу мають право підписати присутні на засіданні кандидати, їх довірені особи, уповноважені представники партій (місцевих організацій партій), кандидатів, уповноважені особи партій, офіційні спостерігачі.

Відповідно до статті 38 Виборчого кодексу України члену виборчої комісії забороняється агітувати за чи проти кандидатів на відповідних виборах, а також публічно оцінювати діяльність кандидатів, партій (місцевих організацій партій) - суб`єктів виборчого процесу.

Частиною першою статті 63 Виборчого кодексу України встановлюється можливість оскарження рішення, дії чи бездіяльності, що стосуються виборчого процесу, до суду або до виборчої комісії.

Згідно частини третьої цієї ж норми Виборчого кодексу України оскарження рішень, дій чи бездіяльності, що стосуються виборчого процесу, до відповідної виборчої комісії, а також розгляд скарг та прийняття рішення виборчою комісією здійснюються в порядку, визначеному цим Кодексом.

Серед суб`єктів звернення до виборчої комісії зі скаргою, що стосується виборчого процесу, пунктом 3 частини першої статті 65 Виборчого кодексу України передбачений і такий суб`єкт звернення як офіційний спостерігач від кандидата, партії (організації партії) - суб`єкта відповідного виборчого процесу, громадської організації.

Відповідно до частини четвертої статті 65 Виборчого кодексу України до територіальної комісії, яка встановлює підсумки голосування з відповідних місцевих виборів, може бути подана скарга на рішення, дії чи бездіяльність дільничної виборчої комісії, яка забезпечує організацію і проведення відповідних місцевих виборів.

Частиною першою статті 66 Виборчого кодексу України встановлюється, що скарга до виборчої комісії може бути подана суб`єктом звернення зі скаргою протягом двох днів після прийняття рішення, вчинення дії чи бездіяльності суб`єктом оскарження, за винятком випадків, зазначених у частинах другій і третій цієї статті.

Частиною восьмою статті 67 Виборчого кодексу України передбачено, що суб`єкт звернення може у скарзі заявляти вимоги про:

1) визнання рішення суб`єкта оскарження таким, що не відповідає вимогам законодавства (є протиправними), порушує виборчі права громадян, права та законні інтереси суб`єкта виборчого процесу та його скасування;

2) визнання дій суб`єкта оскарження такими, що не відповідають вимогам законодавства (є протиправними), порушують виборчі права громадян, права та законні інтереси суб`єкта виборчого процесу та зобов`язання утриматися від вчинення певних дій;

3) визнання бездіяльності суб`єкта оскарження такою, що не відповідає вимогам законодавства (є протиправною), порушує виборчі права громадян, права та законні інтереси суб`єкта виборчого процесу та зобов`язання вчинити певні дії;

4) поновлення в інший спосіб, що не суперечить Кодексу, порушених виборчих прав громадян, прав та законних інтересів суб`єкта виборчого процесу.

Відповідно до частини першої статті 121 Виборчого кодексу України, дільнична виборча комісія на своєму засіданні складає протокол про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці за формою, встановленою Центральною виборчою комісією, не пізніше ніж за вісімдесят днів до дня виборів.

Забороняється складання протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці в іншому порядку, ніж визначений Центральною виборчою комісією.

Порядок виготовлення та вимоги до протоколів дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці встановлюються Центральною виборчою комісією не пізніше ніж за сімдесят днів до дня виборів.

Згідно з частиною другою статті 121 Виборчого кодексу України до протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці цифрами заносяться:

1) кількість виборчих бюлетенів, одержаних дільничною виборчою комісією або виготовлених нею з дозволу Центральної виборчої комісії;

2) кількість невикористаних виборчих бюлетенів, погашених дільничною виборчою комісією;

3) кількість виборців, внесених до списку виборців на виборчій дільниці (на момент закінчення голосування);

4) кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені;

5) кількість виборчих бюлетенів, що не підлягають врахуванню;

6) кількість виборців, які взяли участь у голосуванні на виборчій дільниці;

7) кількість виборчих бюлетенів, визнаних недійсними;

8) кількість голосів виборців, поданих за кожного кандидата на пост Президента України.

У протоколі про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці зазначаються дата і час (година і хвилини) його підписання членами дільничної виборчої комісії. Кожен примірник протоколу підписується головою, заступником голови, секретарем та іншими членами дільничної виборчої комісії, присутніми на засіданні виборчої комісії. У разі своєї незгоди із результатами підрахунку голосів, зафіксованими у протоколі комісії, член комісії підписує протокол із приміткою З окремою думкою . Письмовий виклад окремої думки додається до протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці. Непідписання або відмова у підписанні протоколу окремими членами комісії не має правових наслідків для дійсності протоколу. У разі відсутності підпису члена дільничної виборчої комісії у протоколі про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці напроти його прізвища зазначається причина відсутності підпису. Зазначений протокол підписується членами дільничної виборчої комісії та засвідчується печаткою дільничної виборчої комісії лише після його остаточного заповнення (частина четверта статті 121 Виборчого кодексу України).

Частиною п`ятою статті 121 Виборчого кодексу України забороняється заповнення протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці олівцем, а також внесення до них будь-яких виправлень без відповідного рішення комісії.

Згідно з частиною першою статті 196 Виборчого кодексу України виборчий процес місцевих виборів включає такі етапи: 1) утворення виборчих округів; 2) утворення дільничних виборчих комісій; 3) складання списків виборців, їх перевірка та уточнення; 4) висування та реєстрація кандидатів; 5) проведення передвиборної агітації; 6) голосування у день виборів; 7) підрахунок голосів виборців, установлення підсумків голосування і результатів місцевих виборів.

Статтею 254 Виборчого кодексу України визначено порядок прийняття та розгляду виборчих документів дільничних виборчих комісій територіальною виборчою комісією.

З моменту закінчення голосування територіальна виборча комісія розпочинає безперервне засідання, яке продовжується безперервно до встановлення підсумків голосування та результатів відповідних місцевих виборів у виборчому окрузі. На цей час члени територіальної виборчої комісії не можуть залучатися до виконання інших функцій, крім участі в засіданні виборчої комісії (частина перша статті 254 Виборчого кодексу України).

Засідання територіальної виборчої комісії, зазначене у частині першій цієї статті, оформляється протоколом безперервного засідання, який підписується головою або головуючим на засіданні, а також секретарем виборчої комісії та/або членом виборчої комісії, який виконував на зазначеному засіданні обов`язки секретаря. До протоколу приєднуються (за наявності) окремі думки членів виборчої комісії, які брали участь у засіданні і не згодні з прийнятим окружною виборчою комісією рішенням (частина друга статті 254 Виборчого кодексу України).

На засіданні територіальної виборчої комісії, зазначеному у частині першій цієї статті, голова територіальної виборчої комісії або визначений ним член комісії приймає запечатані пакети з протоколами дільничних виборчих комісій, розпечатує їх та оголошує зміст протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на відповідних виборчих дільницях, а також приймає запечатані пакети з іншими виборчими документами, передбаченими частиною десятою статті 251 цього Кодексу. Час прийняття територіальною виборчою комісією протоколів дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, перелік прийнятих виборчих документів і занесені до протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці відомості фіксуються у протоколі засідання територіальної виборчої комісії (частина третя статті 254 Виборчого кодексу України).

При прийнятті документів дільничної виборчої комісії територіальна виборча комісія перевіряє комплектність документів та цілісність упаковки усіх пакетів з виборчими документами. При цьому, кожний член комісії має право оглянути кожний пакет з документами (частина четверта статті 254 Виборчого кодексу України).

Згідно з частиною п`ятою статті 254 Виборчого кодексу України за результатами розгляду документів дільничної виборчої комісії та скарг про порушення вимог цього Кодексу під час проведення голосування та підрахунку голосів на виборчій дільниці, а також під час транспортування виборчих документів до територіальної виборчої комісії, що надійшли до територіальної виборчої комісії на момент прийняття документів дільничної виборчої комісії, територіальна виборча комісія приймає одне з таких рішень:

1) врахувати відомості протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці;

2) зобов`язати дільничну виборчу комісію виправити виявлені недоліки шляхом складання протоколу з позначкою Уточнений ;

3) провести повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці в порядку, встановленому цим Кодексом.

Рішення, передбачене частиною п`ятою цієї статті, приймається шляхом голосування членів територіальної виборчої комісії більшістю голосів від загального складу комісії і фіксується у протоколі засідання територіальної виборчої комісії (частина шоста статті 254 Виборчого кодексу України).

У разі виявлення у протоколі дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці виправлень, помилок, неточностей, які можливо усунути без повторного підрахунку голосів, територіальна виборча комісія своїм рішенням може зобов`язати дільничну виборчу комісію виправити виявлені недоліки шляхом складання протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з позначкою Уточнений відповідно до пункту 2 частини п`ятої цієї статті (якщо зміст таких виправлень, помилок та неточностей неможливо з`ясувати та усунути без складання протоколу з позначкою Уточнений дільничною виборчою комісією), про що зазначається у протоколі засідання територіальної виборчої комісії. Протягом часу розгляду цього питання дільничною виборчою комісією подані до територіальної виборчої комісії примірники протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, виборчі бюлетені та інші виборчі документи, зазначені у частині десятій статті 251 цього Кодексу, зберігаються в територіальній виборчій комісії.

У разі виявлення у протоколі виправлень, помилок та неточностей, які можливо усунути без повторного підрахунку голосів та які не потребують складання протоколу з позначкою Уточнений , територіальна виборча комісія приймає рішення, передбачене пунктом 1 частини п`ятої цієї статті, із зазначенням виявлених виправлень, помилок та неточностей. Таке рішення додається до протоколу дільничної виборчої комісії (частина сьома статті 254 Виборчого кодексу України).

Дільнична виборча комісія зобов`язана у строк, визначений територіальною виборчою комісією, розглянути питання про внесення змін до відповідного протоколу без перерахунку виборчих бюлетенів. Протокол з позначкою Уточнений складається відповідно до цього Кодексу у порядку, в якому було складено протокол дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, який потребує уточнення, транспортується до територіальної виборчої комісії в порядку, встановленому статтею 253 цього Кодексу. Час прийняття територіальною виборчою комісією протоколу дільничної виборчої комісії з позначкою Уточнений і занесені до цього протоколу відомості фіксуються у протоколі засідання територіальної виборчої комісії (частина восьма статті 254 Виборчого кодексу України).

За наявності заяв або скарг, підтверджених відповідно оформленими актами, складеними кандидатами у депутати, кандидатами на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довіреними особами, уповноваженими особами організацій партій, офіційними спостерігачами, виборцями, про порушення вимог цього Кодексу під час проведення голосування та/або підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, що ставлять під сумнів результати підрахунку голосів виборців на цій виборчій дільниці, територіальна виборча комісія може прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці (частина дев`ята статті 254 Виборчого кодексу України).

У разі наявності акта або письмової заяви осіб, зазначених у частині першій статті 253 цього Кодексу, про порушення вимог цього Кодексу під час транспортування протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці та інших документів до територіальної виборчої комісії територіальна виборча комісія може, а в разі наявних ознак розпечатування пакетів із запакованими документами, а також у разі неможливості усунення без перерахунку бюлетенів неточностей у протоколі дільничної виборчої комісії - зобов`язана прийняти рішення про повторний підрахунок голосів виборців на цій дільниці.

Прийняття рішення територіальною виборчою комісією про проведення повторного підрахунку голосів у разі виявлення порушення цілісності пакетів із запакованими документами, а також у разі неможливості усунення без перерахунку бюлетенів неточностей у протоколі дільничної виборчої комісії після прийняття виборчих документів від дільничної виборчої комісії не допускається (частина десята статті 254 Виборчого кодексу України).

Протоколи про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці та запечатані пакети з іншими виборчими документами дільничної виборчої комісії до проведення відповідного повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці територіальною виборчою комісією зберігаються у приміщенні, де відбувається засідання територіальної виборчої комісії (частина одинадцята статті 254 Виборчого кодексу України).

Повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у відповідному виборчому окрузі з відповідних місцевих виборів здійснюється територіальною виборчою комісією після розгляду і прийняття протоколів та інших документів від усіх дільничних виборчих комісій. У повторному підрахунку територіальною виборчою комісією голосів виборців на виборчій дільниці мають право брати участь усі члени цієї дільничної виборчої комісії і можуть бути присутніми кандидати в депутати, кандидати на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довірені особи, уповноважені особи організацій партій, офіційні спостерігачі на відповідних місцевих виборах.

Повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів здійснюється членами територіальної виборчої комісії в порядку, визначеному Центральною виборчою комісією з урахуванням положень статті 250 цього Кодексу (частина дванадцята статті 254 Виборчого кодексу України).

Територіальна виборча комісія за результатами повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці складає протокол про повторний підрахунок голосів виборців на відповідній виборчій дільниці за формою, встановленою Центральною виборчою комісією. Протокол про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці може виготовлятися за допомогою технічних засобів (частина тринадцята статті 254 Виборчого кодексу України).

Протокол про повторний підрахунок голосів виборців на відповідній виборчій дільниці складається територіальною виборчою комісією у чотирьох примірниках. Примірники протоколу нумеруються і мають однакову юридичну силу. Кожен примірник протоколу зобов`язані підписати голова, заступник голови, секретар та інші члени територіальної виборчої комісії, присутні на засіданні комісії, та члени дільничної виборчої комісії, які брали участь у повторному підрахунку голосів. Кожен примірник протоколу засвідчується печаткою територіальної виборчої комісії. Відомості протоколу оголошуються. Перший примірник протоколу мають право підписати кандидати в депутати, кандидати на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довірені особи, уповноважені особи організації партії, офіційні спостерігачі на відповідних місцевих виборах, присутні під час підрахунку голосів виборців. У разі незгоди з відомостями, що зазначені у протоколі, член комісії зобов`язаний викласти у письмовій формі свою окрему думку, яка додається до протоколу.

Непідписання або відмова від підписання протоколу окремих членів комісії не має правових наслідків для дійсності протоколу (частина чотирнадцята статті 254 Виборчого кодексу України).

Територіальна виборча комісія може прийняти рішення про визнання голосування на виборчій дільниці недійсним лише у разі виявлення при повторному підрахунку голосів виборців на відповідній виборчій дільниці обставин, зазначених у частині першій статті 252 цього Кодексу (частина п`ятнадцята статті 254 Виборчого кодексу України).

У разі визнання голосування на виборчій дільниці недійсним при повторному підрахунку голосів усі виборчі бюлетені, що використовувалися для голосування на відповідній виборчій дільниці, вважаються такими, що не підлягають врахуванню. У цьому випадку протокол територіальної виборчої комісії про повторний підрахунок голосів виборців з відповідних виборів на цій виборчій дільниці складається у порядку, встановленому частинами тринадцятою та чотирнадцятою цієї статті, та повинен містити лише відомості, зазначені в абзацах другому - дев`ятому частини другої статті 251 цього Кодексу або в абзацах сімнадцятому - двадцять четвертому частини другої статті 251 цього Кодексу. На місці інших відомостей ставиться прочерк (частина шістнадцята статті 254 Виборчого кодексу України).

Перший примірник протоколу територіальної виборчої комісії про повторний підрахунок голосів виборців на відповідній виборчій дільниці разом з відповідним протоколом дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, рішенням територіальної виборчої комісії про визнання голосування на виборчій дільниці недійсним додається відповідно до протоколу територіальної виборчої комісії про підсумки голосування (у разі якщо на відповідних місцевих виборах протокол про підсумки голосування не складається - до протоколу про результати відповідних виборів). Другий примірник протоколу територіальної виборчої комісії про повторний підрахунок голосів виборців на відповідній виборчій дільниці зберігається у секретаря територіальної виборчої комісії, третій - передається дільничній виборчій комісії, четвертий - відразу вивішується для загального ознайомлення у приміщенні територіальної виборчої комісії. Відомості протоколу територіальної виборчої комісії про повторний підрахунок голосів виборців на відповідній виборчій дільниці оголошуються (частина сімнадцята статті 254 Виборчого кодексу України).

Членам територіальної виборчої комісії, кандидатам у депутати, кандидатам на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довіреним особам, уповноваженим особам організацій партій, офіційним спостерігачам на відповідних місцевих виборах, які були присутні при повторному підрахунку голосів, на їхнє прохання невідкладно видаються копії зазначеного у цій статті протоколу з відповідних місцевих виборів, засвідчені головою і секретарем територіальної виборчої комісії та скріплені печаткою комісії, з розрахунку не більш як по одній копії протоколу для кожного члена комісії, кандидата, організації партії та для кожного офіційного спостерігача. Копії протоколу про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці можуть виготовлятися за допомогою технічних засобів.

Відповідна територіальна виборча комісія надсилає повідомлення про підсумки голосування у відповідному виборчому окрузі Центральній виборчій комісії в порядку та за формою, встановленими Центральною виборчою комісією (частина вісімнадцята статті 254 Виборчого кодексу України).

Як уже було зазначено вище, дільничною виборчою комісією № 800874 був складений протокол про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 800874 з виборів депутатів Київської міської ради у територіальному виборчому окрузі № 12, який підписаний головою дільничної виборчої комісії ОСОБА_3, заступником голови дільничної виборчої комісії ОСОБА_1 та секретарем дільничної виборчої комісії ОСОБА_2 26.10.2020 о 05 год. 07 хв.

Судом першої інстанції було встановлено, що Солом`янською районною у місті Києві територіальною виборчою комісією в первинному протоколі дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 800874 з виборів депутатів Київської міської ради у територіальному виборчому окрузі № 12 від 26.10.2020 були виявлені неточності, зокрема, внаслідок допущення арифметичних помилок (7+5=12, а не 22, як зазначено в протоколі), які зобов`язано усунути без повторного підрахунку голосів. Допущення таких помилок, за посиланням відповідача, не заперечувалось представниками дільничної виборчої комісії і пояснювалось втомою під час складання протоколу.

27.10.2020 о 05 год. 27 хв. дільничною виборчою комісією № 800874 був складений протокол про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 800874 з виборів депутатів Київської міської ради у територіальному виборчому окрузі № 12 з позначкою Уточнений , який підписаний головою дільничної виборчої комісії ОСОБА_3, заступником голови дільничної виборчої комісії ОСОБА_1 та секретарем дільничної виборчої комісії ОСОБА_2 .

З матеріалів справи, зокрема позовної заяви та апеляційної скарги, вбачається, що позивачем фактично заперечується факт складання уточненого протоколу від 27.10.2020 дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 800874 з виборів депутатів Київської міської ради у територіальному виборчому окрузі № 12.

Разом із тим, колегія суддів звертає увагу, що відповідні скарги та/або заяви з цього приводу у порядку, визначеному Виборчим кодексом України, не подавались. Також, вказані дії дільничної виборчої комісії позивачем не оскаржувались, ані в судовому порядку, ані до виборчої комісії.

При цьому, засідання комісії є безперервним, перешкод для участі у засіданні територіальної виборчої комісії для представників позивача, що не заперечувалось останнім, не вчинялось, від позивача ні 26.10.2020, ні 27.10.2020 під час приймання територіальною виборчою комісією запечатаного пакету з протоколами дільничних виборчих комісій, їх розпечатування, оголошення їх змісту скарг та заяв не надходило.

Також, як було зазначено представником відповідача в судовому засіданні суду першої інстанції, у разі надходження скарг щодо підрахунку голосів на виборчих дільницях, територіальною виборчою комісією приймалось рішення про перерахунок голосів на відповідних дільницях.

Разом з тим, колегія суддів звертає увагу, що зазначених скарг щодо підрахунку голосів на виборчій дільниці № 800874, зокрема зі сторони позивача, не було.

Посилання апелянта на акт та скаргу, які долучені до матеріалів справи, колегія суддів не бере до уваги, оскільки вони складені лише під час оголошення протоколу Солом`янської районної у місті Києві територіальної виборчої комісії від 31.10.2020 про підсумки голосування з виборів депутатів Київської міської ради у межах усього територіального виборчого округу № 12, тобто з порушенням строків визначених Виборчим кодексом України.

Щодо показів ОСОБА_2 , якого було допитано в судовому засіданні суду першої інстанції в якості свідка, про те, що він заперечував факт складання та підписання протоколу від 26.10.2020 та уточненого протоколу від 27.10.2020 дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 800874 з виборів депутатів Київської міської ради у територіальному виборчому окрузі № 12, то колегія суддів не бере до уваги його свідчення, оскільки:

- свідок не впевнений, що складав протокол дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 800874 з виборів депутатів Київської міської ради у територіальному виборчому окрузі № 12 від 26.10.2020 (за його посиланням складав помічник чи член комісії);

- свідок наполягає на оригінальності протоколу, копія якого долучена позивачем до матеріалів позову, однак, вона містить численні виправлення показників голосів за кандидатів;

- свідок не був присутній під час прийняття територіальною виборчою комісією документів дільничної виборчої комісії, перевірки комплектності документів та цілісності упаковки усіх пакетів з виборчими документами;

- були відсутні скарги та заяви кандидатів у депутати, їх довірених осіб, уповноважених осіб організацій партій, офіційних спостерігачів, виборців, про порушення вимог Виборчого кодексу України під час проведення голосування та/або підрахунку голосів виборців на дільничній виборчій дільниці станом на 27.10.2020;

- свідок, за його повідомленням у суді першої інстанції, особисто знайомий із кандидатом у депутати від Київської міської організації політичної партії Єдність Олександра Омельченка , в інтересах якого позивач і просить зобов`язати здійснити перерахунок голосів.

Посилання апелянта на протоколи допиту свідків у кримінальному провадженні № 12020100090005464 колегія суддів не бере до уваги, до винесення вироку в рамках кримінального провадження, протокол допиту під час досудового розслідування чи інші матеріали досудового розслідування, а також ухвали слідчого судді про надання дозволу на проведення окремих слідчих дій, не можуть вважатись належним доказом в адміністративному судочинстві. Тобто, доказове значення в адміністративному процесі може мати виключно вирок суду в кримінальному провадженні, який набрав законної сили.

Отже, враховуючи вищевикладене та те, що уточнений протокол від 27.10.2020 дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №800874 з виборів депутатів Київської міської ради у територіальному виборчому окрузі №12 має підписи відповідних осіб, печатку дільничної виборчої комісії № 800874, скарг щодо його складання від учасників виборчого процесу не надходило, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що у відповідача не було підстав ставити під сумнів його показники, які і було враховано у протоколі Солом`янської районної у місті Києві територіальної виборчої комісії від 31.10.2020 про підсумки голосування з виборів депутатів Київської міської ради у межах усього територіального виборчого округу № 12, у зв`язку із чим позовні вимоги в частині визнання протиправним та скасування рішення Солом`янської районної у місті Києві територіальної виборчої комісії про врахування відомостей протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 800874 з позначкою Уточнений від 27.10.2020 задоволенню не підлягають.

Також, не підлягають задоволенню позовні вимоги про зобов`язання територіальної виборчої комісії провести повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці № 800874 в порядку, встановленому Виборчим кодексом України, оскільки вони є похідними від вищевказаних позовних вимог.

При цьому, інші доводи апеляційної скарги не спростовують правильності висновків суду першої інстанції щодо відсутності правових підстав для задоволення позову та вважає, що судом першої інстанції повно встановлено фактичні обставини справи, правильно визначено норми матеріального і процесуального права, які підлягають застосуванню, з дотриманням вимог ст. 159 КАС України.

Судом апеляційної інстанції враховується, що згідно п. 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.

Таким чином, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції прийняв законне та обґрунтоване рішення, з дотриманням норм матеріального та процесуального права.

Відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Апелянт не надав до суду належних доказів, що б підтверджували факт протиправності рішення суду першої інстанції.

Таким чином, колегія суддів вирішила згідно ст. 316 КАС України залишити апеляційну скаргу без задоволення, а рішення суду - без змін, з урахуванням того, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права.

За приписами статті 143 КАС України суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі.

Відповідно до частини 9 статті 273 КАС України суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.

Відповідно до пункту 3 частини 2 статті 4 Закону України Про судовий збір за подання до адміністративного суду заяви немайнового характеру юридичною особою, судовий збір становить 1 розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

За подання до адміністративного суду апеляційної скарги на рішення суду, сплачується 150 відсотків ставки, що підлягала сплаті при поданні позовної заяви.

Згідно зі статтею 7 Закону України Про Державний бюджет України на 2020 рік установлено з 1 січня 2020 року прожитковий мінімум для працездатних осіб у розмірі 2 102, 00 грн.

Таким чином, з апелянта до спеціального фонду Державного бюджету України необхідно стягнути судовий збір у розмірі 3 153, 00 грн. (2 102, 00 грн. х 150 %).

Керуючись ст.ст. 273, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329, 331 КАС України, суд

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Київської міської організації політичної партії Єдність Олександра Омельченка залишити без задоволення, а рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 02.11.2020 - без змін.

Стягнути з Київської міської організації політичної партії Єдність Олександра Омельченка (01004, місто Київ, вул. Пушкінська, будинок 32, корпус А, код ЄДРПОУ 26064138) до спеціального фонду Державного бюджету України (рахунок - UA908999980313111256000026001, отримувач коштів - ГУК у місті Києві/місто Київ/22030106, код отримувача - 37993783, код класифікації доходів - 22030106, банк отримувача - Казначейство України (ЕАП)) судовий збір за подання апеляційної скарги в розмірі 3 153, 00 грн.

Постанова набирає законної сили з моменту проголошення та оскарженню не підлягає.

Головуючий: Василенко Я.М.

Судді: Кузьмишина О.М.

Кузьменко В.В.

СудШостий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення04.11.2020
Оприлюднено05.11.2020
Номер документу92623949
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —640/26821/20

Постанова від 04.11.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Василенко Ярослав Миколайович

Ухвала від 04.11.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Василенко Ярослав Миколайович

Ухвала від 04.11.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Василенко Ярослав Миколайович

Ухвала від 04.11.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Василенко Ярослав Миколайович

Ухвала від 04.11.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Василенко Ярослав Миколайович

Ухвала від 04.11.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Василенко Ярослав Миколайович

Рішення від 02.11.2020

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Літвінова А.В.

Ухвала від 02.11.2020

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Літвінова А.В.

Ухвала від 02.11.2020

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Літвінова А.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні