Україна
Донецький окружний адміністративний суд
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
04 листопада 2020 р. Справа№200/10118/20-а
приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов`янськ, вул. Добровольського, 1
Донецький окружний адміністративний суд в складі: головуючого судді - Зінченка О.В., суддів: Кравченко Т.О., Голуб В.А., за участі секретаря судового засідання - Сєдих В.В.,
за участю:
представника позивача - Сакуна В.А.,
представника відповідача - Кайдашова В.С.,
представника третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог, на стороні відповідача - не з`явився,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні Донецького окружного адміністративного суду адміністративну справу за позовом Донецької регіональної організації Політичної партії Опозиційна платформа - ЗА ЖИТТЯ (юридична адреса: 84116, Донецька область, місто Слов`янськ, вулиця Волзька, буд. 162, код ЄДРПОУ 41767043) до Добропільської міської територіальної виборчої комісії Покровського району Донецької області (юридична адреса: 84122, Донецька область, місто Добропілля, вулиця Першотравнева, будинок 83, каб. 206, код ЄДРПОУ 43756494), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: Регіональна організація Політичної партії Опозиційний блок в Донецькій області (юридична адреса: 84395, Донецька область, місто Краматорськ, вулиця Кузнецова, будинок 11, код ЄДРПОУ 39751914) про визнання протиправним та скасування протоколу про результати виборів депутатів Добропільської міської ради від 30 жовтня 2020 року, визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинити певні дії,-
ВСТАНОВИВ:
02 листопада 2020 року о 00 год. 10 хв. до Донецького окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Донецької регіональної організації Політичної партії Опозиційна платформа - ЗА ЖИТТЯ (далі - позивач) до Добропільської міської територіальної виборчої комісії Покровського району Донецької області, в якій просить:
- визнати протиправним та скасувати протокол про результати виборів депутатів Добропільської міської ради від 30 жовтня 2020 року, складений Добропільською міською територіальною виборчою комісією Покровського району Донецької області;
- визнати протиправною бездіяльність Добропільської міської територіальної виборчої комісії Покровського району Донецької області щодо неврахування відомостей в протоколах про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях №№ 140760, 170761, 140762, 140763, 140764;
- зобов`язати Добропільську міську територіальну виборчу комісію Покровського району Донецької області встановити результати виборів депутатів Добропільської міської ради шляхом складання уточненого протоколу про результати виборів Добропільської міської ради, яким врахувати відомості в протоколах про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях №№ 140760, 170761,140762, 140763, 140764.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що 25 жовтня 2020 року відбулись вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів (надалі - Вибори). Добропільська міська територіальна виборча комісія Покровського району Донецької області (надалі - відповідач) має повноваження встановлювати результати виборів на своєму засіданні на підставі протоколів про підсумки голосування в межах територіальних виборчих округів з відповідних місцевих виборів, що передбачено частиною 1 статті 256 Виборчого кодексу України.
30 жовтня 2020 року відповідач склав протокол про результати виборів депутатів Добропільської міської ради (надалі - Протокол). Позивач вважає, що до протоколу внесені викривлені відомості про голосування. А саме по Територіальному виборчому округу №1 з виборів депутатів Добропільської міської ради (виборчі дільниці 140760, 140761, 140762, 140763, 140764) в протоколі відповідача за кандидата в депутати від Регіональної організації політичної партії "Опозиційний блок" в Донецькій області (надалі - 3 особа) ОСОБА_1 вказано кількість голосів - 295.
Однак, з копій протоколів, складених на виборчих дільницях 140760 - 26 голосів, 170761 - 5 голосів, 140762 - 14 голосів, 140763 - 15 голосів, 140764 --21 голос. А всього 81 голос за кандидата в депутати ОСОБА_1 .
Також у протоколі відповідача за кандидата в депутати від Донецької регіональної організації Політичної партії "Опозиційна платформа - ЗА ЖИТТЯ" ОСОБА_2 вказано кількість голосів - 147.
Однак, з копій протоколів, складених на виборчих дільницях 140760 - 25 голосів, 170761 - 20 голосів, 140762 - 49 голосів, 140763 - 51 голос, 140764 - 47 голосів. А всього 192 голосів за кандидата в депутати ОСОБА_2 .
Також у протоколі відповідача за кандидата в депутати від Донецької регіональної організації Політичної партії "Опозиційна платформа - ЗА ЖИТТЯ" ОСОБА_3 вказано кількість голосів - 154.
Однак, з копій протоколів, складених на виборчих дільницях 140760 - 51 голос, 170761 - 11 голосів, 140762 - 44 голоси, 140763 - 47 голосів, 140764 - 46 голосів. А всього 199 голосів за кандидата в депутати ОСОБА_3 .
Крім того, у протоколі відповідача вказана кількість виборців, які підтримали територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від Регіональної організації політичної партії "Опозиційний блок" - 435, а списки кандидатів у депутати від Донецької регіональної організації Політичної партії "Опозиційна платформа - ЗА ЖИТТЯ" - 702.
Однак, з копій протоколів, складених на виборчих дільницях 140760 - 56 голосів, 170761 - 15 голосів, 140762 - 57 голосів, 140763 - 54 голоси, 140764 - 50 голосів. А всього 232 голосів за виборчі списки кандидатів у депутати від Регіональної організації політичної партії "Опозиційний блок".
Також, з копій протоколів, складених на виборчих дільницях 140760 - 153 голосів 170761 - 64 голоси, 140762 - 194 голосів, 140763 - 223 голосів, 140764 - 197 голосів. А всього 831 голосів за виборчі списки кандидатів у депутати від Донецької регіональної організації Політичної партії "Опозиційна платформа - ЗА ЖИТТЯ".
Виходячи з наведеного, позивач вважає, що відповідач зменшив кількість голосів за окремих кандидатів та за виборчі списки кандидатів у депутати від Донецької регіональної організації Політичної партії "Опозиційна платформа - ЗА ЖИТТЯ", одночасно збільшив кількість голосів за окремих кандидатів та за виборчі списки кандидатів у депутати від Регіональної організації політичної партії "Опозиційний блок", що порушило права позивача бути обраними відповідно до відданих голосів виборців.
З огляду на викладене, звернувся до суду із згаданим позовом.
Згідно витягу з протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 02 листопада 2020 року адміністративну справу № 200/10118/20-а передано на розгляд судді Зінченку О.В.
Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 02 листопада 2020 року позовну заяву Донецької регіональної організації Політичної партії "Опозиційна платформа - ЗА ЖИТТЯ" залишено без руху, встановлено позивачеві строк до 16 год. 00 хв. 02 листопада 2020 року, для усунення недоліків позовної заяви шляхом надання до суду додатків до позову, завірених належним чином у відповідності до частини 5 статті 94 КАС України у двох примірниках.
У встановлений судом строк позивачем усунено недоліки позовної заяви, які стали підставою для залишення її без руху.
Згідно витягу з протоколу автоматичного визначення складу колегії суддів від 02 листопада 2020 року, визначено колегію з трьох суддів для розгляду даної справи у складі: головуючого судді - Зінченка О.В., судді Голуб В.А., судді Кравченко Т.О.
Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 02 листопада 2020 року в порядку, визначеному ст. 171, 273 Кодексу адміністративного судочинства України, відкрито провадження в адміністративній справі, справу призначено до розгляду у відкритому судовому засіданні на 03 листопада 2020 року о 13 год. 00 хв.
Наведеною ухвалою залучено до участі у справі Регіональну організацію Політичної партії "Опозиційний блок" в Донецькій області (юридична адреса: 84395, Донецька область, місто Краматорськ, вулиця Кузнецова, будинок 11, код ЄДРПОУ 39751914) третьою особою на стороні відповідача без самостійних вимог щодо предмету спору.
03 листопада 2020 року через відділ діловодства та архівної роботи суду відповідач надав відзив на позовну заяву, яким зазначив, що позовні вимоги не підлягають задоволенню та надав частково докази по справі, які були витребувані ухвалою суду від 02 листопада 2020 року.
Відповідач зауважив, що як до початку підрахунку голосів на вказаних позивачем виборчих дільницях, так і на момент початку засідання ДВК з підрахунку голосів будь- яких скарг, актів, заяв чи інших документів, що свідчать про порушення вимог виборчого законодавства, до ДВК не надходило. До відповідних протоколів, складених ДВК, не додано окремих думок членів ДВК, що також свідчить, на його думку, про відсутність будь-яких порушень під час виборчого процесу чи зауважень до нього.
Вказав, що до Добропільської міської територіальної виборчої комісії Покровського району Донецької області не надходило будь-яких скарг, заяв, актів чи інших документів, що свідчать про наявність будь-яких порушень виборчого законодавства під час виборчого процесу. Так само, у наданих дільничними виборчими комісіями виборчих документах були відсутні скарги, заяви, акти, окремі думки членів ДВК чи інші документи, які б свідчили про наявність порушень виборчого законодавства під час виборчого процесу.
Щодо начебто неправомірності дій членів Добропільської міської територіальної виборчої комісії Покровського району Донецької області також зазначає, що відповідний протокол ДМТВК від 30 жовтня 2020 року про результати виборів депутатів Добропільської міської ради складений та проголошений на відповідному засіданні ДМТВК. Будь-яких окремих думок з приводу його змісту від членів ДМТВК не надходило.
Зауважив, що стосовно окремих ДВК, що наведені позивачем, ДМТВК ухвалено протокольне рішення зобов`язати ДВК виправити виявлені неточності й помилки шляхом складання відповідних протоколів з позначкою Уточнений .
На виконання вказаного протокольного рішення відповідні ДВК склали протоколи про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з позначкою Уточнений , дані з яких й були в подальшому враховані відповідачем під час складання протоколу від 30 жовтня 2020 року про результати виборів депутатів Добропільської міської ради.
У відзиві зазначив, що позивачем не надано жодного належного й допустимого доказу того, з яких саме джерел ним отримані дані, на які він посилається у своїй позовній заяві.
Щодо надання витягу з протоколу безперервного засідання Добропільської міської територіальної виборчої комісії Покровського району Донецької області в частині прийняття відповідного рішення щодо спірних виборчих дільниць, відповідач вказав, що відповідно до статті 254 Виборчого кодексу України, з моменту закінчення голосування територіальна виборча комісія розпочинає безперервне засідання, яке продовжується безперервно до встановлення підсумків голосування та результатів відповідних місцевих виборів у виборчому окрузі. На цей час члени територіальної виборчої комісії не можуть залучатися до виконання інших функцій, крім участі в засіданні виборчої комісії.
Таким чином, з моменту закриття виборчих дільниць 25 жовтня 2020 року, Добропільська міська територіальна виборча комісія Покровського району Донецької області розпочала безперервне засідання, яке продовжується й до цього часу. Зважаючи на те, що до цього часу безперервне засідання ДМТВК триває, відповідний протокол безперервного засідання ще не складався. Отже, відповідач не має можливості виконати вимогу суду щодо надання витягу з протоколу безперервного засідання Добропільської міської територіальної виборчої комісії Покровського району в частині прийняття відповідного рішення щодо спірних виборчих дільниць.
Відповідач зауважує, що причиною можливих невідповідностей, що наведені позивачем у позовній заяві, є, ймовірно, відсутність в останнього протоколів про підрахунок голосів виборців на окремих виборчих дільницях з позначкою Уточнений , а тому вважає позов таким, що не підлягає задоволенню.
03 листопада 2020 року у судове засідання з`явився представник позивача, надав суду пояснення, вказав, що відповідачем не направлено додатки до відзиву у зв`язку з чим, він не мав змоги з ними ознайомитися, просив надати час для ознайомлення.
Протокольною ухвалою суду оголошено перерву до 04 листопада 2020 року до 10 годин 00 хвилин.
03 листопада 2020 року представником позивача подана заява про збільшення позовних вимог, згідно якої просив доповнити позовні вимоги в частині визнання протиправною бездіяльності відповідача щодо не проведення повторного підрахунку голосів з виборів депутатів Добропільської міської ради на виборчий дільниці №140764 та зобов`язати відповідача прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів з виборів депутатів Добропільської міської ради на виборчій дільниці №140764, яка не прийнята судом до розгляду та повернута заявнику на підставі частини 7 статті 47 Кодексу адміністративного судочинства України, оскільки заявником не надано доказів направлення даної заяви усім учасникам судового процесу, зокрема третій особі.
04 листопада 2020 року у судове засідання з`явився представник позивача підтримав заявлені позовні вимоги, надав пояснення, аналогічні викладеним у позові. Додатково повідомив, що про наявність уточненого протоколу ДВК з виборів депутатів Добропільської міської ради на виборчій дільниці №140764 йому було невідомо. Цим протоколом спотворено результати голосування виборців на вказаній дільниці. Позовні вимоги просив задовольнити у повному обсязі, а також зауважив, що окрім первісних позовних вимог позивача, ефективним захистом порушеного права позивача буде зобов`язання відповідача прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів на виборчий дільниці №140764 з виборів депутатів Добропільської міської ради.
У судове засідання 04 листопада 2020 року з`явився представник відповідача, який заперечував проти задоволення позовних вимог, з підстав, зазначених у відзиві.
04 листопада 2020 року через відділ документообігу та діловодства суду третьою особою, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Регіональна організація Політичної партії Опозиційний блок в Донецькій області, надано пояснення, в яких зазначено, що у разі виявлення у протоколі дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці виправлень, помилок, неточностей, які можливо усунути без повторного підрахунку голосів, територіальна виборча комісія своїм рішенням може зобов`язати дільничну виборчу комісію виправити виявлені недоліки шляхом складання протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з позначкою "Уточнений" відповідно до пункту другого частини п`ятої статті 254 Виборчого кодексу України (якщо зміст таких виправлень, помилок та неточностей неможливо з`ясувати та усунути без складання протоколу з позначкою "Уточнений" дільничною виборчою комісією), про що зазначається у протоколі засідання територіальної виборчої комісії. Протягом часу розгляду цього питання дільничною виборчою комісією подані до територіальної виборчої комісії примірники протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, виборчі бюлетені та інші виборчі документи, зазначені у частині десятій статті 251 Виборчого кодексу України, зберігаються в територіальній виборчій комісії.
Дільнична виборча комісія зобов`язана у строк, визначений територіальною виборчою комісією, розглянути питання про внесення змін до відповідного протоколу без перерахунку виборчих бюлетенів. Протокол з позначкою "Уточнений" складається відповідно до цього Кодексу у порядку, в якому було складено протокол дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, який потребує уточнення, транспортується до територіальної виборчої комісії в порядку, встановленому статтею 253 цього Кодексу. Час прийняття територіальною виборчою комісією протоколу дільничної виборчої комісії з позначкою "Уточнений" і занесені до цього протоколу відомості фіксуються у протоколі засідання територіальної виборчої комісії.
Зауважив, що Регіональна організацій Політичної партії Опозиційний блок в Донецькій області обізнана про обставини стосовно окремих ДВК, що наведені позивачем, за якими відповідачем було ухвалено рішення про необхідність зобов`язати ДВК виправити виявлені неточності й помилки шляхом складання відповідних протоколів із позначкою Уточнений .
Таким чином, вважає, що при складанні цифр й чисел за всіма протоколами підрахунку голосів на виборчих округах № № 140760, 140761, 140762, 140763, 140764, у тому числі, які були надані ДВК з позначкою Уточнений , загальна сума кількості голосів відповідає загальній сумі голосів, зазначеній в протоколі відповідача про результати виборів депутатів Добропільської міської ради від 30 жовтня 2020 року, а тому позовні вимоги задоволенню не підлягають.
04 листопада 2020 року у судовому засіданні суд допитав свідків ОСОБА_4 та ОСОБА_5 .
Дослідивши подані сторонами документи, заслухавши пояснення представників позивача та відповідача, допитавши свідків, всебічно і повно з`ясувавши всі обставини справи, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення справи по суті, судом встановлено наступне.
Згідно з Основним Законом держави Україна є правовою державою, в якій визнається і діє принцип верховенства права; права і свободи людини і громадянина визначають зміст і спрямованість діяльності держави (статті 1, 3, 8).
Конституція України закріпила право громадян вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування (частина перша статті 38).
Виборчі права громадян України - це гарантовані Конституцією України та Виборчим кодексом України (далі - Кодекс) їхні права на участь у виборах, які проводяться в Україні; виборчі права громадян України здійснюються в обсязі і порядку, передбачених виборчим законодавством (частини перша, четверта статті 6 Кодексу).
Не допускаються обмеження щодо участі громадян України у виборчому процесі, крім обмежень, передбачених Конституцією України та Кодексом (частина восьма статті 7 Кодексу).
Пунктом 2 статті 19 Кодексу встановлено, що забезпечення умов для реалізації виборчих прав громадян, дотримання основних засад виборчого права, належне здійснення виборчих процедур і механізмів, передбачених цим Кодексом, точне і достовірне встановлення результатів виборів гарантується.
Відповідно до пункту 30 частини першої статті 85 Конституції України, частини другої статті 194 Виборчого кодексу України, керуючись частиною п`ятою статті 8 Закону України "Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України", статтею 2 Закону України "Про особливості державної політики із забезпечення державного суверенітету України на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях", Законом України "Про внесення змін до деяких законів України щодо визначення територій та адміністративних центрів територіальних громад", статтями 1, 3 Закону України "Про військово-цивільні адміністрації", Указом Президента України від 7 лютого 2019 року № 32/2019 "Про межі та перелік районів, міст, селищ і сіл, частин їх територій, тимчасово окупованих у Донецькій та Луганській областях", Постановою Верховної Ради України № 795-ІХ від 15.07.2020 року "Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році" на неділю 25 жовтня 2020 року призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських селищних, міських голів, у тому числі в м. Добропіллі Покровського району Донецької області.
На виконання вищевказаної Постанови Центральною виборчою комісією України прийнято Постанову № 172 від 10.08.2020 року "Про утворення та формування складу обласних, районних (крім районів в Автономній Республіці Крим), міських (крім міст в Автономній Республіці Крим), районних у місті Києві територіальних виборчих комісій", відповідно до якої утворено Добропільську міську територіальну виборчу комісію Покровського району Донецької області (додаток №80 до постанови Центральної виборчої комісії від 10.08.2020 року №172).
Позивач, Донецька регіональна організація Політичної партії "Опозиційна платформа - ЗА ЖИТТЯ", юридична адреса: 84116, Донецька область, місто Слов`янськ, вулиця Волзька, буд. 162, код ЄДРПОУ 41767043, є учасником виборчого процесу на чергових місцевих виборах у 2020 році депутатів місцевих рад та сільських селищних, міських голів, у тому числі депутатів Добропільської міської ради Покровського району Донецької області.
30 жовтня 2020 року о 18 годині 55 хвилин Добропільською міською територіальною виборчою комісією Покровського району Донецької області складено протокол про результати виборів депутатів Добропільської міської ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі, яким визначені відповідні результати виборів (том 1 арк. справи 112-151). Означений протокол складено на підставі відповідних протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях з виборів депутатів Добропільської міської ради, у тому числі на дільницях за №№ 140760, 140761,140762, 140763, 140764.
Як встановлено судом у судовому засіданні з пояснень представника позивача, внесення відомостей до протоколу від 30 жовтня 2020 року Добропільською міською територіальною виборчою комісією Покровського району Донецької області на підставі відомостей з протоколів дільничних виборчих комісій за №№ 140760, 140761,140762, 140763 про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях з виборів депутатів Добропільської міської ради не є спірною обставиною у справі між сторонами.
Спірною обставиною між сторонами є внесення відомостей до протоколу про результати виборів депутатів Добропільської міської ради на підставі протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №140764 з виборів депутатів Добропільської міської ради з поміткою Уточнений (том 1 арк. справи 231-234), а не на підставі протоколу означеної дільничної виборчої комісії, але без помітки Уточнений (том 1 арк. справи 53-56).
Як вказано позивачем, йому не було нічого відомо про складення протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №140764 з виборів депутатів Добропільської міської ради з поміткою Уточнений . Даний протокол має суттєві розбіжності із первісним протоколом, ним спотворено результати голосування, а тому, на думку представника позивача, відповідач зобов`язаний був прийняти рішення про повторний підрахунок голосів виборців на означеній дільниці.
З дослідження у судовому засіданні протоколів дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №140764 первісного та уточненого судом встановлено, що пунктах 9 та 11 маються розбіжності, зокрема, у первісному протоколі вказано: кількість виборців, які взяли участь у голосуванні на виборчий дільниці (пункт 9) - 693, кількість виборчих бюлетенів, визнаних недійсними (пункт 10) - 43, сумарна кількість голосів виборців, які підтримали територіальні виборчі списки усіх місцевих організацій політичних партій (пункт 11) - 704; в уточненому протоколі: пункт 9 - 704, пункт 10 - 43, пункт 11 - 661.
На переконання суду означені неточності могли бути виправлені шляхом складання протоколу з відміткою Уточнений .
Однак, з подальшого дослідження означених протоколів судом встановлено, що уточнений протокол має суттєві розбіжності із первісним в частині відданих голосів виборців за місцеві організації політичних партій та кандидатів, у тому числі, але не виключно, у пункті 12 кількість голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список від кожної місцевої організації політичної партії наступні розбіжності в голосах: Регіональна організація політичної партії Опозиційний блок в Донецькій області у первісному протоколі - 50, в уточненому 253; Донецька територіальна організація політичної партії Європейська солідарність у первісному протоколі - 40, в уточненому 0; Донецька обласна територіальна організація політичної партії Голос було 54, стало 42; Донецька обласна організація політичної партії За майбутнє було 10 стало 1; Донецька обласна організація політичної партії Пропозиція у первісному протоколі - 12, в уточненому 0; Донецька регіональна організація політичної партії Опозиційна платформа - за життя було 197, стало 68; Донецька регіональна обласна партійна організація політичної партії Порядок було 198 стало 213; Донецька обласна організація політичної партії Слуга народу було 45, стало 35; Донецька обласна організація політичної партії Наш край у первісному протоколі - 44, в уточненому 38. Аналогічна ситуація в інших пунктах протоколу, у тому числі стосовно кількості голосів виборців, які підтримували кандидатів у депутати від місцевих організацій політичних партій.
Допитана у судовому засіданні свідок ОСОБА_4 , яка є членом дільничної виборчої комісії №140764, пояснила, що їй нічого не було відомо про складання уточненого протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчий дільниці №140764. За наслідками пред`явлення свідку оригіналу протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №140764 з виборів депутатів Добропільської міської ради з поміткою Уточнений , в якому міститься підпис від її імені, свідок повідомила, що в пред`явленому протоколі навпроти її прізвища стоїть не її підпис. Даний протокол вона не підписувала та ніколи його не бачила.
Допитана у судовому засіданні свідок ОСОБА_5 також повідомила, що вона є членом дільничної виборчої комісії №140764. Вказала, що їй було відомо про складання уточненого протоколу, однак у ньому лише усувались виявлені розбіжності на першій сторінці. Повторний перерахунок голосів не проводився. Категорично не змогла надати відповідь чи підписувала вона наданий їй для ознайомлення у судовому засіданні оригінал уточненого протоколу, вказала, що дуже схоже на те, що стоїть не її підпис. Водночас, вказала, що і в оригіналі первісного протоколу стоїть можливо не її підпис, зауваживши, що коли нею протоколи підписувалися вона знаходилася у втомленому стані, а тому не може остаточно визначити чи стоять її підписи на пред`явлених документах.
Відповідно до статті 254 Виборчого кодексу України (далі - Кодекс), з моменту закінчення голосування територіальна виборча комісія розпочинає безперервне засідання, яке продовжується безперервно до встановлення підсумків голосування та результатів відповідних місцевих виборів у виборчому окрузі. На цей час члени територіальної виборчої комісії не можуть залучатися до виконання інших функцій, крім участі в засіданні виборчої комісії.
Засідання територіальної виборчої комісії, зазначене у частині першій цієї статті, оформляється протоколом безперервного засідання, який підписується головою або головуючим на засіданні, а також секретарем виборчої комісії та/або членом виборчої комісії, який виконував на зазначеному засіданні обов`язки секретаря. До протоколу приєднуються (за наявності) окремі думки членів виборчої комісії, які брали участь у засіданні і не згодні з прийнятим окружною виборчою комісією рішенням.
На засіданні територіальної виборчої комісії, зазначеному у частині першій цієї статті, голова територіальної виборчої комісії або визначений ним член комісії приймає запечатані пакети з протоколами дільничних виборчих комісій, розпечатує їх та оголошує зміст протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на відповідних виборчих дільницях, а також приймає запечатані пакети з іншими виборчими документами, передбаченими частиною десятою статті 251 цього Кодексу. Час прийняття територіальною виборчою комісією протоколів дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, перелік прийнятих виборчих документів і занесені до протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці відомості фіксуються у протоколі засідання територіальної виборчої комісії.
При прийнятті документів дільничної виборчої комісії територіальна виборча комісія перевіряє комплектність документів та цілісність упаковки усіх пакетів з виборчими документами. При цьому кожний член комісії має право оглянути кожний пакет з документами.
За результатами розгляду документів дільничної виборчої комісії та скарг про порушення вимог цього Кодексу під час проведення голосування та підрахунку голосів на виборчій дільниці, а також під час транспортування виборчих документів до територіальної виборчої комісії, що надійшли до територіальної виборчої комісії на момент прийняття документів дільничної виборчої комісії, територіальна виборча комісія приймає одне з таких рішень:
1) врахувати відомості протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці;
2) зобов`язати дільничну виборчу комісію виправити виявлені недоліки шляхом складання протоколу з позначкою "Уточнений";
3) провести повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці в порядку, встановленому цим Кодексом.
Рішення, передбачене частиною п`ятою цієї статті, приймається шляхом голосування членів територіальної виборчої комісії більшістю голосів від загального складу комісії і фіксується у протоколі засідання територіальної виборчої комісії.
Частиною 10 статті 254 Кодексу передбачено, що у разі наявності акта або письмової заяви осіб, зазначених у частині першій статті 253 цього Кодексу, про порушення вимог цього Кодексу під час транспортування протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці та інших документів до територіальної виборчої комісії територіальна виборча комісія може, а в разі наявних ознак розпечатування пакетів із запакованими документами, а також у разі неможливості усунення без перерахунку бюлетенів неточностей у протоколі дільничної виборчої комісії - зобов`язана прийняти рішення про повторний підрахунок голосів виборців на цій дільниці. Прийняття рішення територіальною виборчою комісією про проведення повторного підрахунку голосів у разі виявлення порушення цілісності пакетів із запакованими документами, а також у разі неможливості усунення без перерахунку бюлетенів неточностей у протоколі дільничної виборчої комісії після прийняття виборчих документів від дільничної виборчої комісії не допускається.
Разом з тим, відповідно до пункту 6.3 Порядку підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці та складання протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів, порядку повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, затвердженого Центральною виборчою комісією 15 жовтня 2020 року постановою за № 386 (далі - Порядок № 386) визначено, що у разі наявності акта або письмової заяви осіб, зазначених у частині першій статті 253 Кодексу, про порушення вимог Кодексу під час транспортування протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці та інших документів до територіальної виборчої комісії територіальна виборча комісія може, а в разі наявних ознак розпечатування пакетів із запакованими документами, а також за неможливості усунення без перерахунку бюлетенів неточностей у протоколі дільничної виборчої комісії - зобов`язана прийняти рішення про повторний підрахунок голосів виборців на цій дільниці.
Прийняття рішення територіальною виборчою комісією про проведення повторного підрахунку голосів виборців у разі виявлення порушення цілісності пакетів із запакованими документами, а також у разі неможливості усунення без перерахунку бюлетенів неточностей у протоколі дільничної виборчої комісії після прийняття виборчих документів від дільничної виборчої комісії не допускається.
Протоколи про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці та запечатані пакети з іншими виборчими документами дільничної виборчої комісії до проведення відповідного повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці територіальною виборчою комісією зберігаються у приміщенні, де відбувається засідання територіальної виборчої комісії (пункт 6.4 Порядку № 386).
Повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у відповідному виборчому окрузі з відповідних місцевих виборів здійснюється територіальною виборчою комісією після розгляду і прийняття протоколів та інших документів від усіх дільничних виборчих комісій. У повторному підрахунку територіальною виборчою комісією голосів виборців на виборчій дільниці мають право брати участь усі члени цієї дільничної виборчої комісії і можуть бути присутніми кандидати в депутати, кандидати на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довірені особи, уповноважені особи місцевих організацій політичних партій, офіційні спостерігачі на відповідних місцевих виборах (пункт 6.5).
Повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів здійснюється членами територіальної виборчої комісії з урахуванням положень статті 250 Кодексу та цього Порядку (пункт 6.6).
Визначене вище кореспондується з положеннями частини 10 статті 254 Кодексу.
На переконання суду, з огляду на встановлені судом обставини, зокрема на те, що протокол дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №140764 з виборів депутатів Добропільської міської ради з поміткою Уточнений мав суттєві розбіжності від первісного протоколу в частині відданих голосів виборців за місцеві організації політичних партій та кандидатів, а відповідач на означену обставину не звернув увагу та безпідставно не прийняв єдине можливе рішення у даному випадку стосовно проведення повторного підрахунку голосів виборців на означеній виборчій дільниці, внаслідок чого до спірного протоколу про результати виборів депутатів Добропільської міської ради від 30 жовтня 2020 року, внесені спотворені відомості, а тому останній є протиправним та підлягає скасуванню.
За приписами частин 1, 2 статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. Суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Під час розгляду даної адміністративної справи судом не встановлена протиправна бездіяльність Добропільської міської територіальної виборчої комісії Покровського району Донецької області щодо неврахування відомостей в протоколах про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях №№ 140760, 170761, 140762, 140763, 140764, а тому в цій частині позовні вимоги позивача не підлягають задоволенню. Так само не підлягають задоволенню і позовні вимоги позивача в частині зобов`язання Добропільську міську територіальну виборчу комісію Покровського району Донецької області встановити результати виборів депутатів Добропільської міської ради шляхом складання уточненого протоколу про результати виборів Добропільської міської ради, яким врахувати відомості в протоколах про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях №№ 140760, 170761,140762, 140763, 140764.
Втім, з метою ефективного захисту прав виборців, які брали участь у місцевих виборах, а також інтересів позивача від порушень з боку суб`єкта владних повноважень - відповідача у справі, на переконання суду, останнього слід зобов`язати провести повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №140764, за наслідками чого скласти новий протокол про результати виборів депутатів Добропільської міської ради Покровського району Донецької області, з позначкою "Уточнений".
Отже, позовні вимоги позивача підлягають частковому задоволенню.
Щодо розподілу судових витрат.
Під час подання позовної заяви позивачем судовий збір не сплачено.
Відповідно до частини 9 статті 273 КАС України суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.
Відповідно до частини третьої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.
Таким чином, з огляду на положення частини дев`ятої статті 273 та частини третьої статті 139 КАС України судові витрати підлягають стягненню з позивача та відповідача на користь Державного бюджету України пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.
Керуючись статтею 2, п. 10 ч. 1 статті 4, статтями 5-17, 19, 90, 94-99, 132, 143, 211, 241, 243, 245, 246, 255, 272, 273, 276, 279, 293, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
ВИРІШИВ:
Позовну заяву Донецької регіональної організації Політичної партії Опозиційна платформа - ЗА ЖИТТЯ (юридична адреса: 84116, Донецька область, місто Слов`янськ, вулиця Волзька, буд. 162, код ЄДРПОУ 41767043) до Добропільської міської територіальної виборчої комісії Покровського району Донецької області (юридична адреса: 84122, Донецька область, місто Добропілля, вулиця Першотравнева, будинок 83, каб. 206, код ЄДРПОУ 43756494), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: Регіональна організація Політичної партії Опозиційний блок в Донецькій області (юридична адреса: 84395, Донецька область, місто Краматорськ, вулиця Кузнецова, будинок 11, код ЄДРПОУ 39751914), про визнання протиправним та скасування протоколу про результати виборів депутатів Добропільської міської ради від 30 жовтня 2020 року, визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинити певні дії,- - задовольнити частково.
Визнати протиправним та скасувати протокол про результати виборів депутатів Добропільської міської ради Покровського району Донецької області від 30 жовтня 2020 року.
Зобов`язати Добропільську міську територіальну виборчу комісію Покровського району Донецької області провести повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці № 140764 з виборів депутатів Добропільської міської ради у Донецької області, за наслідками чого скласти новий протокол про результати виборів депутатів Добропільської міської ради Покровського району Донецької області, з позначкою "Уточнений".
В задоволенні інших позовних вимог відмовити.
Стягнути з Добропільської міської територіальної виборчої комісії Покровського району Донецької області (юридична адреса: 84122, Донецька область, місто Добропілля, вулиця Першотравнева, будинок 83, каб. 206, код ЄДРПОУ 43756494) на користь спеціального фонду Державного бюджету України за наступними реквізитами: рахунок - Державна судова адміністрація України (01601, м. Київ, вул. Липська, 18/5, код ЄДРПОУ 26255795), отримувач коштів: ГУК у м.Києві/м.Київ/22030106, Код отримувача (код за ЄДРПОУ): 37993783, Банк отримувача: Казначейство України (ЕАП), Код банку отримувача (МФО): 899998, Рахунок отримувача: UA908999980313111256000026001, Код класифікації доходів бюджету: 22030106) суму судового збору у розмірі 1051 (одна тисяча п`ятдесят одна) гривня 00 копійок.
Стягнути з Донецької регіональної організації Політичної партії Опозиційна платформа - ЗА ЖИТТЯ (юридична адреса: 84116, Донецька область, місто Слов`янськ, вулиця Волзька, буд. 162, код ЄДРПОУ 41767043) на користь спеціального фонду Державного бюджету України за наступними реквізитами: рахунок - Державна судова адміністрація України (01601, м. Київ, вул. Липська, 18/5, код ЄДРПОУ 26255795), отримувач коштів: ГУК у м.Києві/м.Київ/22030106, Код отримувача (код за ЄДРПОУ): 37993783, Банк отримувача: Казначейство України (ЕАП), Код банку отримувача (МФО): 899998, Рахунок отримувача: UA908999980313111256000026001, Код класифікації доходів бюджету: 22030106) суму судового збору у розмірі 1051 (одна тисяча п`ятдесят одна) гривня 00 копійок.
Повний текст судового рішення виготовлено, проголошено та підписано 04 листопада 2020 року.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі його апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції, в порядку передбаченому статтею 272 Кодексу адміністративного судочинства України.
Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана у дводенний строк з дня складання повного тексту рішення до Першого апеляційного адміністративного суду.
Головуючий суддя О.В. Зінченко
Судді Т.О. Кравченко
В.А. Голуб
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.11.2020 |
Оприлюднено | 05.11.2020 |
Номер документу | 92645232 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гаврищук Тетяна Григорівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гаврищук Тетяна Григорівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гаврищук Тетяна Григорівна
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Зінченко О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні