ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
07 листопада 2020 року справа №200/10118/20-а
приміщення суду за адресою: 84301, м. Краматорськ вул. Марата, 15
Перший апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого судді: Гаврищук Т.Г.
суддів: Блохіна А.А.
Гайдара А.В.
за участю секретаря судового засіданні Антонюк А.С.
за участю сторін по справі:
позивач: ОСОБА_1 , Кормільцев О.В., Заргана В.В.
відповідач: Кайдашов В.С., Кузьміна К.С.
третя особа: не з`явилася
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Добропільської міської територіальної виборчої комісії Покровського району Донецької області на рішення Донецького окружного адміністративного суду (суддя Зінченка О.В.) від 04 листопада 2020 року (повний текст рішення складений 04 листопада 2020 року у м.Слов`янськ) у справі №200/10118/20-а за позовом Донецької регіональної організації Політичної партії Опозиційна платформа - ЗА ЖИТТЯ до Добропільської міської територіальної виборчої комісії Покровського району Донецької області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Регіональна організація Політичної партії Опозиційний блок в Донецькій області про визнання протиправним та скасування протоколу про результати виборів депутатів Добропільської міської ради від 30 жовтня 2020 року, визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся до суду з позовом до Добропільської міської територіальної виборчої комісії Покровського району Донецької області про визнання протиправним та скасування протоколу про результати виборів депутатів Добропільської міської ради від 30 жовтня 2020 року, складений Добропільською міською територіальною виборчою комісією Покровського району Донецької області; визнання протиправною бездіяльність Добропільської міської територіальної виборчої комісії Покровського району Донецької області щодо неврахування відомостей в протоколах про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях №№ 140760, 170761, 140762, 140763, 140764; зобов`язання Добропільську міську територіальну виборчу комісію Покровського району Донецької області встановити результати виборів депутатів Добропільської міської ради шляхом складання уточненого протоколу про результати виборів Добропільської міської ради, яким врахувати відомості в протоколах про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях №№ 140760, 170761,140762, 140763, 140764.
Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 02 листопада 2020 року залучено до участі у справі третю особу на стороні відповідача без самостійних вимог щодо предмету спору Регіональну організацію Політичної партії «Опозиційний блок» в Донецькій області.
Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 04 листопада 2020 року позов задоволено частково, визнано протиправним та скасовано протокол про результати виборів депутатів Добропільської міської ради Покровського району Донецької області від 30 жовтня 2020 року; зобов`язано Добропільську міську територіальну виборчу комісію Покровського району Донецької області провести повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці № 140764 з виборів депутатів Добропільської міської ради у Донецької області, за наслідками чого скласти новий протокол про результати виборів депутатів Добропільської міської ради Покровського району Донецької області, з позначкою "Уточнений". В задоволенні інших позовних вимог відмовлено.
В апеляційній скарзі відповідач просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове рішення, яким в задоволені позовних вимог відмовити в повному обсязі.
В обґрунтування доводів апеляційної скарги відповідач посилається на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права. Відповідач зазначив, що протокол ДВК №140764 про підрахунок голосів виборців є офіційним документом, що встановлює підсумки голосування виборців на цій виборчій дільниці. Позивачем не надано жодного належного доказу, що протокол ДВК №140764 є незаконним. Доказів оскарження буд-яких- дій ДВК №140764 позивачем не надано. Відповідач вважає, що суд першої інстанції у відповідності до вимог п.8 ст.79 КАС України не мав законних підстав брати до уваги показання свідків, які були допитані під час судового засідання. Окрім того, на думку відповідача, фактично свідки ОСОБА_2 та ОСОБА_3 не надали жодних належних й допустимих (урозумінні КАС України) доказів того, що Протокол ДВК №140764 з позначкою Уточнений не був взагалі складений або ж містить недостовірні відомості. Також наведені свідки підтвердили, що всі члени ДВК №140764 були дуже стомлені через довготривалу фізичну та психоемоційну напругу, через що ними неодноразово допускалися певні помилки. Отже наявність у відповідному протоколі підпису пані ОСОБА_4 могло бути обумовлено простою технічною помилкою, коли інший член ДВК поставив свій підпис або двічі, або в іншому місці.. Судом першої інстанції не було враховано, що як до початку підрахунку голосів на вказаних позивачем виборчих дільницях, так і на момент початку засідання ДВК з підрахунку голосів будь-яких скарг, актів, заяв чи інших документів, що свідчать про порушення вимог виборчого законодавства, до ДВК не надходило. Відповідач також зазначив, що до відповідних протоколів, складених ДВК, не надано окремих думок членів ДВК, що також свідчить про відсутність будь-яких порушень під час виборчого процесу чи зауважень до нього. Відповідач також зазначає, що судом першої інстанції не було враховано, що ДМТВК прийняла одне в визначених частиною 5 статті 254 Виборчого Кодексу України рішень, а саме: зобов`язати дільничну виборчу комісію виправити виявлені недоліки шляхом складання протоколу з позначкою Уточнений . Виконання відповідною виборчою комісією №140764 вимог ДМТВК та складання протоколу із позначкою Уточнений у порядку, що визначений ВК України, в якому було складено протокол дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, який потребує уточнення. Відповідач звертає увагу на те, що частиною 8 статті 254 ВК України визначено, що зазначеним Кодексом врегульовано лише питання складання протоколу із позначкою Уточнений , а не його подання до ТВК та розгляду на засіданні ТВК. ДМТВК прийняла від ДВК №140764 відповідний протокол із позначкою Уточнений та зафіксувала наведені в ньому відомості у протоколі засідання територіальної виборчої комісії. Однак, ані Виборчий Кодекс України, ані будь-яка постанова ЦВК України не містять вказівки щодо того, що ТВК повинна повторно розглянути протокол про підрахунок голосів із позначкою Уточнений та перевірити наведені в ньому відомості. Стаття 254 Виборчого Кодексу України прямо передбачає, що в разі надходження до ТВК протоколу про підрахунок голосів із позначкою Уточнений , остання лише фіксує наведені в ньому відомості.
Представниками позивача подано відзив на апеляційну скаргу, в якому вони проти доводів апеляційної скарги заперечували, вважають, що рішення суду є законним та обґрунтованим, ухвалено судом відповідно до норм матеріального та процесуального права на підставі повного і всебічного з`ясування обставин в адміністративній справі.
Третя особа, у судове засідання не прибула, була належним чином повідомлена про дату, час і місце судового засідання.
Колегія суддів, заслухавши доповідь судді-доповідача, пояснення представників позивача, представників відповідача, перевіривши матеріали справи і обговоривши доводи апеляційної скарги, відзив на скаргу, встановила наступне.
Відповідно до пункту 30 частини першої статті 85 Конституції України, частини другої статті 194 Виборчого кодексу України, керуючись частиною п`ятою статті 8 Закону України "Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України", статтею 2 Закону України "Про особливості державної політики із забезпечення державного суверенітету України на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях", Законом України "Про внесення змін до деяких законів України щодо визначення територій та адміністративних центрів територіальних громад", статтями 1, 3 Закону України "Про військово-цивільні адміністрації", Указом Президента України від 7 лютого 2019 року № 32/2019 "Про межі та перелік районів, міст, селищ і сіл, частин їх територій, тимчасово окупованих у Донецькій та Луганській областях", Постановою Верховної Ради України № 795-ІХ від 15.07.2020 року «Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році» на неділю 25 жовтня 2020 року призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських селищних, міських голів, у тому числі в м. Добропіллі Покровського району Донецької області.
На виконання вищевказаної постанови Центральною виборчою комісією України прийнято постанову № 172 від 10.08.2020 року «Про утворення та формування складу обласних, районних (крім районів в Автономній Республіці Крим), міських (крім міст в Автономній Республіці Крим), районних у місті Києві територіальних виборчих комісій» , відповідно до якої утворено Добропільську міську територіальну виборчу комісію Покровського району Донецької області (додаток №80 до постанови Центральної виборчої комісії від 10.08.2020 року №172).
Позивач, Донецька регіональна організація Політичної партії «Опозиційна платформа - ЗА ЖИТТЯ» , є учасником виборчого процесу на чергових місцевих виборах у 2020 році депутатів місцевих рад та сільських селищних, міських голів, у тому числі депутатів Добропільської міської ради Покровського району Донецької області.
30 жовтня 2020 року о 18 годині 55 хвилин Добропільською міською територіальною виборчою комісією Покровського району Донецької області складено протокол про результати виборів депутатів Добропільської міської ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі, яким визначені відповідні результати виборів (том 1 арк. справи 112-151). Означений протокол складено на підставі відповідних протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях з виборів депутатів Добропільської міської ради, у тому числі на дільницях за №№ 140760, 140761,140762, 140763, 140764.
Судом першої інстанції позов задоволено частково. Визнано протиправним та скасовано протокол про результати виборів депутатів Добропільської міської ради Покровського району Донецької області від 30 жовтня 2020 року; зобов`язано Добропільську міську територіальну виборчу комісію Покровського району Донецької області провести повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці № 140764 з виборів депутатів Добропільської міської ради у Донецької області, за наслідками чого скласти новий протокол про результати виборів депутатів Добропільської міської ради Покровського району Донецької області, з позначкою "Уточнений". В задоволенні інших позовних вимог відмовлено.
Позивачем апеляційна скарга не подавалась, а тому суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги відповідача.
Судом першої інстанції під час дослідження у судовому засіданні протоколів дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №140764 первісного та уточненого встановлено, що у пунктах 9 та 11 маються розбіжності, зокрема, у первісному протоколі вказано: кількість виборців, які взяли участь у голосуванні на виборчий дільниці (пункт 9) - 693, кількість виборчих бюлетенів, визнаних недійсними (пункт 10) - 43, сумарна кількість голосів виборців, які підтримали територіальні виборчі списки усіх місцевих організацій політичних партій (пункт 11) - 704; в уточненому протоколі: пункт 9 - 704, пункт 10 - 43, пункт 11 - 661.
На переконання суду означені неточності могли бути виправлені шляхом складання протоколу з відміткою Уточнений .
Однак, з подальшого дослідження означених протоколів судом встановлено, що уточнений протокол має суттєві розбіжності із первісним в частині відданих голосів виборців за місцеві організації політичних партій та кандидатів, у тому числі, але не виключно, у пункті 12 кількість голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список від кожної місцевої організації політичної партії наступні розбіжності в голосах: Регіональна організація політичної партії Опозиційний блок в Донецькій області у первісному протоколі - 50, в уточненому 253; Донецька територіальна організація політичної партії Європейська солідарність у первісному протоколі - 40, в уточненому 0; Донецька обласна територіальна організація політичної партії Голос було 54, стало 42; Донецька обласна організація політичної партії За майбутнє було 10 стало 1; Донецька обласна організація політичної партії Пропозиція у первісному протоколі - 12, в уточненому 0; Донецька регіональна організація політичної партії Опозиційна платформа - за життя було 197, стало 68; Донецька регіональна обласна партійна організація політичної партії Порядок було 198 стало 213; Донецька обласна організація політичної партії Слуга народу було 45, стало 35; Донецька обласна організація політичної партії Наш край у первісному протоколі - 44, в уточненому 38. Аналогічна ситуація в інших пунктах протоколу, у тому числі стосовно кількості голосів виборців, які підтримували кандидатів у депутати від місцевих організацій політичних партій.
Допитана у судовому засіданні свідок ОСОБА_2 , яка є членом дільничної виборчої комісії №140764, пояснила, що їй нічого не було відомо про складання уточненого протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчий дільниці №140764. За наслідками пред`явлення свідку оригіналу протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №140764 з виборів депутатів Добропільської міської ради з поміткою Уточнений , в якому міститься підпис від її імені, свідок повідомила, що в пред`явленому протоколі навпроти її прізвища стоїть не її підпис. Даний протокол вона не підписувала та ніколи його не бачила.
Допитана у судовому засіданні свідок ОСОБА_3 також повідомила, що вона є членом дільничної виборчої комісії №140764. Вказала, що їй було відомо про складання уточненого протоколу, однак у ньому лише усувались виявлені розбіжності на першій сторінці. Повторний перерахунок голосів не проводився. Категорично не змогла надати відповідь чи підписувала вона наданий їй для ознайомлення у судовому засіданні оригінал уточненого протоколу, вказала, що дуже схоже на те, що стоїть не її підпис. Водночас, вказала, що і в оригіналі первісного протоколу стоїть можливо не її підпис, зауваживши, що коли нею протоколи підписувалися вона знаходилася у втомленому стані, а тому не може остаточно визначити чи стоять її підписи на пред`явлених документах.
З огляду на встановлені обставини, зокрема на те, що протокол дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №140764 з виборів депутатів Добропільської міської ради з поміткою Уточнений мав суттєві розбіжності від первісного протоколу в частині відданих голосів виборців за місцеві організації політичних партій та кандидатів, а відповідач на означену обставину не звернув увагу та безпідставно не прийняв єдине можливе рішення у даному випадку стосовно проведення повторного підрахунку голосів виборців на означеній виборчій дільниці, внаслідок чого до спірного протоколу про результати виборів депутатів Добропільської міської ради від 30 жовтня 2020 року, внесені спотворені відомості, суд першої інстанції дійшов висновку про те, що останній є протиправним та підлягає скасуванню.
Під час розгляду даної адміністративної справи судом першої інстанції не встановлена протиправна бездіяльність Добропільської міської територіальної виборчої комісії Покровського району Донецької області щодо неврахування відомостей в протоколах про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях №№ 140760, 170761, 140762, 140763, 140764.
Втім, з метою ефективного захисту прав виборців, які брали участь у місцевих виборах, а також інтересів позивача від порушень з боку суб`єкта владних повноважень - відповідача у справі, та на підставі частини 10 статті 254 Виборчого кодексу, пункту 6.3 Порядку №386, суд першої інстанції дійшов висновку про необхідність зобов`язати відповідача провести повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №140764, за наслідками чого скласти новий протокол про результати виборів депутатів Добропільської міської ради Покровського району Донецької області, з позначкою "Уточнений".
Суд апеляційної інстанції не може погодитися з наведеним висновком суду першої інстанції з огляду на наступне.
Статтею 38 Конституції України передбачено, що громадяни мають право брати участь в управлінні державними справами, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.
Спеціальним законом, який визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення, зокрема, виборів депутатів обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів, є Виборчий кодекс України від 19.12.2019р. № 396-IX (далі - Виборчий кодекс).
За приписами частини 1 статті 14 Виборчого кодексу вибори в Україні є вільними. Громадянам України забезпечуються умови для вільного формування своєї волі та її вільного виявлення при голосуванні.
Відповідно до частини 1 статті 28 цього Кодексу підготовка організації і проведення голосування та підрахунок голосів виборців здійснюються на виборчих дільницях, що утворюються Центральною виборчою комісією або окружною виборчою комісією відповідно до цього Кодексу та існують на постійній чи тимчасовій основі.
Частинами 1, 2 статті 32 Виборчого кодексу передбачено, що в Україні утворюються і діють передбачені цим Кодексом виборчі комісії як незалежні органи адміністрування виборчих процесів, які відповідно до своїх повноважень забезпечують здійснення визначених Конституцією України та цим Кодексом основних принципів виборчого права, засад виборчого процесу, реалізацію виборчих прав громадян України, підготовку та проведення виборів.
До виборчих комісій належать: 1) Центральна виборча комісія; 2) окружні виборчі комісії; 3) територіальні виборчі комісії; 4) дільничні виборчі комісії.
Порядок підрахунку голосів на виборчій дільниці визначено статтею 250 Виборчого кодексу, згідно з частинами 34, 35 якої дільнична виборча комісія підраховує кількість голосів виборців, які підтримали кожного з кандидатів у депутати, включених до територіального виборчого списку відповідної організації партії, а також кількість голосів виборців, які підтримали весь територіальний виборчий список кандидатів у депутати від відповідної організації партії, не підтримуючи окремого кандидата з цього списку.
Результати підрахунку голосів у вигляді кількості голосів виборців, які підтримали кожного конкретного кандидата, включеного до територіального виборчого списку відповідної організації партії, та кількості голосів виборців, які підтримали весь територіальний виборчий список відповідної організації партії, не підтримавши конкретного кандидата, оголошуються головою комісії і заносяться секретарем виборчої комісії до протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці.
Частинами 1,4,6,7,8,10 статті 251 Виборчого кодексу визначено, що дільнична виборча комісія на своєму засіданні складає протокол про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з кожних місцевих виборів по кожному виборчому округу, в яких проводилося голосування на виборчій дільниці.
У протоколі про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці зазначаються дата і час (година і хвилини) його підписання членами дільничної виборчої комісії. Кожен примірник протоколу підписується головою, заступником голови, секретарем та іншими членами дільничної виборчої комісії, які присутні на засіданні виборчої комісії. У разі незгоди із результатами підрахунку голосів, зафіксованими у протоколі комісії, член комісії підписує протокол із позначкою "З окремою думкою". Письмовий виклад окремої думки додається до протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці. Непідписання або відмова від підписання протоколу окремих членів комісії не має правових наслідків для дійсності протоколу. У разі відсутності підпису члена дільничної виборчої комісії у протоколі про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці напроти його прізвища зазначається причина відсутності підпису. Цей протокол підписується членами дільничної виборчої комісії та засвідчується печаткою дільничної виборчої комісії лише після його остаточного заповнення.
Якщо після підписання протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у відповідному окрузі дільнична виборча комісія виявила в ньому неточності (описку чи помилку в цифрах), вона розглядає питання про внесення змін до нього шляхом складення нового протоколу з позначкою "Уточнений". При цьому перерахунок бюлетенів не робиться. Протокол з позначкою "Уточнений" складається у кількості примірників, зазначеній у частині третій цієї статті.
Перший і другий примірники протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів у відповідному виборчому окрузі, а за наявності - і відповідні примірники протоколу з позначкою "Уточнений", акт про видачу копій протоколу, складений відповідно до частини дев`ятої цієї статті, запаковуються. На пакеті робиться напис "Протокол про підрахунок голосів", зазначаються назва місцевих виборів, позначення та/або номер виборчого округу, номер виборчої дільниці, дата і час пакування, ставляться підписи присутніх членів дільничної виборчої комісії та печатка комісії. Третій примірник протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, поданих на відповідних місцевих виборах у відповідному виборчому окрузі, а також протоколу з позначкою "Уточнений" (у разі його складання) зберігається у секретаря дільничної виборчої комісії, четвертий примірник (з позначкою "Уточнений" у разі його складання) - невідкладно вивішується для загального ознайомлення у приміщенні дільничної виборчої комісії.
Членам дільничної виборчої комісії, кандидатам, їх довіреним особам, уповноваженим особам організацій партій, офіційним спостерігачам, присутніми під час підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, на їхнє прохання невідкладно видаються копії зазначеного у цій статті протоколу з відповідних місцевих виборів, по відповідному виборчому округу, в тому числі з позначкою "Уточнений", засвідчені головою і секретарем дільничної виборчої комісії та скріплені печаткою комісії, з розрахунку не більш як по одній копії кожного протоколу для кожного члена комісії, кожної місцевої організації партії, яка висунула кандидатів у депутати в єдиному багатомандатному виборчому окрузі, кожного кандидата. Копії протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці можуть виготовлятися за допомогою технічних засобів.
Пакети з протоколами дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, виборчими бюлетенями, контрольними талонами і предметами, списками виборців, а також (за наявності) окремими думками членів виборчої комісії, викладеними у письмовій формі, актами, заявами, скаргами та рішеннями, прийнятими комісією, після закінчення засідання комісії транспортуються до відповідної територіальної виборчої комісії у порядку, визначеному статтею 253 цього Кодексу.
Порядок прийняття та розгляду виборчих документів дільничних виборчих комісій територіальною виборчою комісією визначено статтею 254 Виборчого кодексу, згідно частин 1-3 якої з моменту закінчення голосування територіальна виборча комісія розпочинає безперервне засідання, яке продовжується безперервно до встановлення підсумків голосування та результатів відповідних місцевих виборів у виборчому окрузі та оформляється протоколом безперервного засідання.
На засіданні територіальної виборчої комісії, зазначеному у частині першій цієї статті, голова територіальної виборчої комісії або визначений ним член комісії приймає запечатані пакети з протоколами дільничних виборчих комісій, розпечатує їх та оголошує зміст протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на відповідних виборчих дільницях, а також приймає запечатані пакети з іншими виборчими документами, передбаченими частиною десятою статті 251 цього Кодексу. Час прийняття територіальною виборчою комісією протоколів дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, перелік прийнятих виборчих документів і занесені до протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці відомості фіксуються у протоколі засідання територіальної виборчої комісії.
Згідно частин 5 та 6 статті 254 Виборчого кодексу за результатами розгляду документів дільничної виборчої комісії та скарг про порушення вимог цього Кодексу під час проведення голосування та підрахунку голосів на виборчій дільниці, а також під час транспортування виборчих документів до територіальної виборчої комісії, що надійшли до територіальної виборчої комісії на момент прийняття документів дільничної виборчої комісії, територіальна виборча комісія приймає одне з таких рішень: 1) врахувати відомості протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці; 2) зобов`язати дільничну виборчу комісію виправити виявлені недоліки шляхом складання протоколу з позначкою "Уточнений"; 3)провести повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці в порядку, встановленому цим Кодексом.
Рішення, передбачене частиною п`ятою цієї статті, приймається шляхом голосування членів територіальної виборчої комісії більшістю голосів від загального складу комісії і фіксується у протоколі засідання територіальної виборчої комісії.
За приписами частини 7 статті 254 Виборчого кодексу у разі виявлення у протоколі дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці виправлень, помилок, неточностей, які можливо усунути без повторного підрахунку голосів, територіальна виборча комісія своїм рішенням може зобов`язати дільничну виборчу комісію виправити виявлені недоліки шляхом складання протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з позначкою "Уточнений" відповідно до пункту 2 частини п`ятої цієї статті (якщо зміст таких виправлень, помилок та неточностей неможливо з`ясувати та усунути без складання протоколу з позначкою "Уточнений" дільничною виборчою комісією), про що зазначається у протоколі засідання територіальної виборчої комісії. Протягом часу розгляду цього питання дільничною виборчою комісією подані до територіальної виборчої комісії примірники протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, виборчі бюлетені та інші виборчі документи, зазначені у частині десятій статті 251 цього Кодексу, зберігаються в територіальній виборчій комісії.
У разі виявлення у протоколі виправлень, помилок та неточностей, які можливо усунути без повторного підрахунку голосів та які не потребують складання протоколу з позначкою "Уточнений", територіальна виборча комісія приймає рішення, передбачене пунктом 1 частини п`ятої цієї статті, із зазначенням виявлених виправлень, помилок та неточностей. Таке рішення додається до протоколу дільничної виборчої комісії.
Частиною 9 статті 254 Виборчого кодексу встановлено, що за наявності заяв або скарг, підтверджених відповідно оформленими актами, складеними кандидатами у депутати, кандидатами на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довіреними особами, уповноваженими особами організацій партій, офіційними спостерігачами, виборцями, про порушення вимог цього Кодексу під час проведення голосування та/або підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, що ставлять під сумнів результати підрахунку голосів виборців на цій виборчій дільниці, територіальна виборча комісія може прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці.
Зазначені норми Виборчого кодексу України кореспондуються з Порядком підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці та складання протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів, порядок повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, затвердженого Центральною виборчою комісією була прийнята постанова 15 жовтня 2020 року №386, який відповідно до частини п`ятої статті 250, частини першої статті 251, частини дванадцятої статті 254 Виборчого кодексу України визначає процедуру підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці та складання протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці під час проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у місті, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів (далі - місцеві вибори), а також процедуру повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці.
Аналіз наведених норм дозволяє дійти висновку про те, що рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці територіальна виборча комісія може прийняти за сукупності таких умов:
-по-перше, за наявності заяв або скарг про порушення вимог Виборчого кодексу під час проведення голосування та/або підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці;
-по-друге, зазначені у заявах або скаргах порушення мають бути підтверджені відповідно оформленими актами, складеними кандидатами у депутати, кандидатами на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довіреними особами, уповноваженими особами організацій партій, офіційними спостерігачами, виборцями;
-по-третє, вказані порушення мають ставити під сумнів результати підрахунку голосів виборців на відповідній виборчій дільниці.
Як вбачається з матеріалів справи до відповідача не надходило будь-яких скарг, заяв, актів чи інших документів, що свідчать про наявність буд-яких порушень виборчого законодавства під час виборчого процесу.
Згідно пояснень відповідача, також у наданих дільничною виборчою комісією виборчих документах були відсутні скарги, заяви, акти, окремі думки членів ДВК чи інші документи, які б свідчили про наявність порушень виборчого законодавства під час проведення голосування та/або підрахунку голосів на виборній дільниці.
Доказів зворотного позивачем не надано.
Пояснення допитаних судом першої інстанції свідків ОСОБА_2 та ОСОБА_3 також не містять в собі відомостей щодо допущених порушень під час проведення голосування та підрахунку голосів.
Частиною 10 статті 254 Виборчого кодексу встановлено, що у разі наявності акта або письмової заяви осіб, зазначених у частині першій статті 253 цього Кодексу, про порушення вимог цього Кодексу під час транспортування протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці та інших документів до територіальної виборчої комісії територіальна виборча комісія може, а в разі наявних ознак розпечатування пакетів із запакованими документами, а також у разі неможливості усунення без перерахунку бюлетенів неточностей у протоколі дільничної виборчої комісії - зобов`язана прийняти рішення про повторний підрахунок голосів виборців на цій дільниці.
Прийняття рішення територіальною виборчою комісією про проведення повторного підрахунку голосів у разі виявлення порушення цілісності пакетів із запакованими документами, а також у разі неможливості усунення без перерахунку бюлетенів неточностей у протоколі дільничної виборчої комісії після прийняття виборчих документів від дільничної виборчої комісії не допускається.
Відтак, прийняття рішення територіальною виборчою комісією про проведення повторного підрахунку голосів можливий лише до прийняття виборчих документів від дільничної виборчої комісії і у випадку, якщо є необхідним перерахунок бюлетенів для усунення відповідних неточностей у протоколах дільничних виборчих комісій.
Положення наведеної норми не були враховані судом першої інстанції під час прийняття рішення у цій справі.
Суд апеляційної інстанції зазначає, що чинними нормами Виборчого кодексу визначено чітку процедуру, виключно за додержання якої виникають підстави для повторного перерахунку голосів.
Суд також зауважує, що на відповідача покладено обов`язок прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, лише з підстав: коли наявні ознаки розпечатування пакетів із запакованими документами або у разі неможливості усунення без перерахунку бюлетенів неточностей у протоколі дільничної виборчої комісії.
В свою чергу, як встановлено колегією суддів, позивачем не надано до суду жодних доказів на підтвердження наявних ознак розпечатування пакетів із запакованими документами або неточностей у протоколах дільничних виборчих комісій по підрахунках голосів на виборчих дільницях, які неможливо усунути без перерахунку бюлетенів.
Враховуючи, що протокол дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №140764 з виборів депутатів Добропільської міської ради з поміткою Уточнений від 26.10.2020р. має підписи відповідних осіб, печатку дільничної виборчої комісії, скарг щодо його складання від учасників виборчого процесу не надходило, колегія суддів вважає, що у відповідача не було підстав ставити під сумнів його показники, які і було враховано у протоколі про результати виборів депутатів Добропільської міської ради від 30 жовтня 2020 року.
Відповідно до пункту 9 Протоколу із позначкою Уточнений кількість виборців, які взяли участь у голосуванні складає 704, відповідно до суми показників кількості виборців поданих за кожного кандидата зазначених у пункті 11 Протоколу складає 661, з додаванням до даної суми показника зазначеного у п.10 кількість виборчих бюлетенів, визнаних недійсними , а саме 42, виходить загальна сума 704, що відповідає показнику, зазначеному у пункті 9 Протоколу.
Статтею 71 Виборчого кодексу України визначено перелік доказів, на підставі яких виборча комісія під час розгляду скарги встановлює наявність чи відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення суб`єкта звернення зі скаргою, суб`єкта оскарження чи заінтересованих осіб, та інших обставин, що мають значення для правильного розгляду скарги.
Відповідно до статті 9 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. Суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог.
Враховуючи вищезазначені положення, дослідивши фактичні обставини справи, колегія суддів дійшла висновку про те, що позивачем не доведено наявності підстав, передбачених статтею 254 Виборчого кодексу, які б надавали право відповідачу призначити проведення повторного підрахунку голосів.
З урахуванням вищевикладеного, колегія суддів вважає, що судом першої інстанції безпідставно було скасовано спірний протокол та зобов`язано відповідача провести повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці № 140764 з виборів депутатів Добропільської міської ради у Донецької області, за наслідками чого скласти новий протокол про результати виборів депутатів Добропільської міської ради Покровського району Донецької області, з позначкою "Уточнений".
Відповідно до статті 317 КАС України підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.
Враховуючи приписи частини шостої статті 139 КАС України та частини дев`ятої статті 273 КАС України, суд апеляційної інстанції цією постановою змінює розподіл судових витрат та вирішує питання щодо стягнення судового збору за подання апеляційної скарги відповідно.
Керуючись статтями 23, 33, 292, 308, 310, 315, 317, 321, 322, 325 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Добропільської міської територіальної виборчої комісії Покровського району Донецької області на рішення Донецького окружного адміністративного від 04 листопада 2020 року у справі №200/10118/20-а - задовольнити.
Рішення Донецького окружного адміністративного суду від 04 листопада 2020 року у справі №200/10118/20-а - скасувати в частині визнання протиправним та скасування протоколу про результати виборів депутатів Добропільської міської ради Покровського району Донецької області від 30 жовтня 2020 року; зобов`язання Добропільську міську територіальну виборчу комісію Покровського району Донецької області провести повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці № 140764 з виборів депутатів Добропільської міської ради у Донецької області, за наслідками чого скласти новий протокол про результати виборів депутатів Добропільської міської ради Покровського району Донецької області, з позначкою "Уточнений".
У задоволенні позовних вимог Донецької регіональної організації Політичної партії Опозиційна платформа - ЗА ЖИТТЯ до Добропільської міської територіальної виборчої комісії Покровського району Донецької області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Регіональна організація Політичної партії Опозиційний блок в Донецькій області про визнання протиправним та скасування протоколу про результати виборів депутатів Добропільської міської ради Покровського району Донецької області від 30 жовтня 2020 року; зобов`язання Добропільську міську територіальну виборчу комісію Покровського району Донецької області провести повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці № 140764 з виборів депутатів Добропільської міської ради у Донецької області, за наслідками чого скласти новий протокол про результати виборів депутатів Добропільської міської ради Покровського району Донецької області, з позначкою "Уточнений" - відмовити.
Абзац п`ятий резолютивної частини рішення Донецького окружного адміністративного суду від 04 листопада 2020 року у справі №200/10118/20-а - виключити.
В абзаці шостому резолютивної частини рішення Донецького окружного адміністративного суду від 04 листопада 2020 року у справі №200/10118/20-а вислів 1051 (одна тисяча п`ятдесят одна) гривня 00 копійок замінити висловом 2 102,00 грн. (дві тисячі сто дві гривні 00 копійок) .
В іншій частині рішення Донецького окружного адміністративного суду від 04 листопада 2020 року у справі №200/10118/20-а - залишити без змін.
Постанова у повному обсязі складена у нарадчій кімнаті 07 листопада 2020 року.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з 07 листопада 2020 року та оскарженню не підлягає.
Головуючий: Т.Г. Гаврищук
Судді: А.А. Блохін
А.В. Гайдар
Суд | Перший апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 07.11.2020 |
Оприлюднено | 09.11.2020 |
Номер документу | 92690505 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гаврищук Тетяна Григорівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гаврищук Тетяна Григорівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гаврищук Тетяна Григорівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні