Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
Харків
05 листопада 2020 року № 520/15239/2020
о 12.30 год.
Харківський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Бадюкова Ю.В.,
при секретарі судового засідання - Андрущенко Д.В.,
за участі:
представників позивача - Лопарева Е.В., Карпова Г.Ю.,
представника відповідача - Кривенка А.М.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу
за позовом кандидата в депутати Вовчанської міської ради Чугуївського району Харківської області та Харківської обласної ради ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , р.н.о.к.п.п. НОМЕР_1 )
про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В:
Кандидат в депутати Вовчанської міської ради Чугуївського району Харківської області та Харківської обласної ради ОСОБА_1 (далі по тексту - позивач, кандидат, ОСОБА_1 ) звернулася з адміністративним позовом до Вовчанської міської територіальної виборчої комісії Чугуївського району Харківської області (далі по тексту - відповідач, Вовчанська МТВК, комісія), в якому просить суд:
- визнати бездіяльність Вовчанської міської територіальної виборчої комісії Чугуївського району Харківської області протиправною;
- зобов`язати Вовчанську міську територіальну виборчу комісію Чугуївського району Харківської області виконати рішення, затверджене своєю Постановою №37 від 29 жовтня 2020 року, а саме провести повторний підрахунок голосів виборців в єдиному одномандатному виборчому окрузі з виборів Вовчанського міського голови Чугуївського району Харківської області, єдиному багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів Чугуївської районної ради Харківської області у територіальному виборчому окрузі № 5, а також з виборів депутатів Вовчанської міської ради Чугуївського району Харківської області в усіх територіальних виборчих округах та з виборів депутатів Харківської обласної ради у територіальному виборчому окрузі № 13.
Позивач в обґрунтовує свої вимоги тим, що своєю постановою № 37 від 29 жовтня 2020 року, задовольняючи скаргу ОСОБА_1 , комісія мала би здійснити повторний перерахунок голосів виборців в обсязі, визначеному у прохальній частині скарги, натомість такий перерахунок було здійснено в частині, а саме 29 та 30 жовтня 2020 року даний підрахунок було зроблено по виборчим дільницям № 630249 та № 630252 і не складено, в порушення вимог ч. 13 ст. 254 Виборчого кодексу України та Постанови Центральної виборчої комісії № 296 від 24 вересня 2020 року, протокол повторного підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях № 630249 та № 630252.
Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 03.11.2020 відкрито провадження у справі та призначено судове засідання на 04.11.2020 об 11 год. 30 хв.
Відповідач відзив на позов не надав, в судовому засіданні представник відповідача пояснив, що оскільки до скарги до комісії позивачем були додані лише чотири протоколи ДВК у яких віднайшли порушення, то й Вовчанська МТВК мала на увазі у своїй постанові № 37 здійснити повторний перерахунок зазначеними дільничними комісіями, що й було ними зроблено.
Присутні у судовому засіданні представники позивача підтримали позовні вимоги та просили суд позов задовольнити з підстав та мотивів, викладених у позовній заяві.
Представник відповідача в судовому засіданні при вирішенні спору поклався на розсуд суду та просив прийняти законне та обґрунтоване рішення.
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши усі фактичні обставини справи, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступні обставини.
ОСОБА_1 є кандидатом в депутати Вовчанської міської територіальної громади та Харківської обласної ради, що підтверджується копіями посвідчень № 3 та № К-0316 відповідно (а.с. 37).
28 жовтня 2020 року ОСОБА_1 , як суб`єктом виборчого процесу на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, до Вовчанської міської територіальної виборчої комісії Чугуївського району Харківської області було подано скаргу
на дії членів дільничних виборчих комісій № 630245, № 630252 та № 630249 з виборів депутатів Харківської обласної ради у територіальному виборчому окрузі № 13, з виборів депутатів Чугуївської районної ради Харківської області у територіальному виборчому окрузі № 5, з виборів депутатів Вовчанської міської ради Харківської області у територіальному виборчому окрузі № 1 та з виборів Вовчанського міського голови Чугуївського району Харківської області.
В обґрунтування зазначеної скарги позивачем зазначено те, що у протоколі дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 630 245 з виборів депутатів Вовчанської міської ради Харківської області у територіальному виборчому окрузі № 1, протоколі дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 630 252 з виборів депутатів Чугуївської районної ради Харківської області у територіальному виборчому окрузі № 5, протоколі дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 630 249 з виборів депутатів Вовчанської міської ради Харківської області у територіальному виборчому окрузі № 1 та протоколі дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 630 252 з виборів депутатів Харківської обласної ради у територіальному виборчому окрузі № 13 нею була виявлена недостовірність даних, зазначених в протоколах. Зокрема, вказаними дільничними виборчими комісіями були допущені помилки при підрахунку виборчих бюлетенів.
Крім того, як далі зазначено у скарзі, 28 жовтня 2020 року, від виборців, які стали свідками порушень виборчого процесу, ОСОБА_1 стало відомо, що в день проведення місцевих виборів члени декількох ДВК здійснювали організацію голосування виборців за місцем перебування з певним порушенням виборчого законодавства, а саме: членами виборчої комісії відвідувалися люди, які не були включені до відповідного витягу із списку виборців для голосуванням за місцем перебування (за формою, встановленою Центральною виборчою комісією). Члени ДВК пропонували таким виборцям проголосувати на дому , при цьому пропонуючи за кого саме треба проголосувати. Факт такого голосування може підтвердити виборець ОСОБА_2 , яка мешкає в с. Симонівка (тел. НОМЕР_3 ), а також інші свідки, як усно, так і письмово.
Підсумовуючи викладене у своїй скарзі, позивач зазначає. що є підстави вважати, що зазначені дії членів ДВК, які були ними здійснені в ході виборчого процесу на перших місцевих виборів 25 жовтня 2020 року, мали системний характер та перешкоджали вільному формуванню та вільному волевиявленню виборців, що є грубим порушенням вимог ч. 3 ст. 14 Виборчого кодексу України, та які, на її погляд, могли вплинути на остаточні результати голосування з відповідних виборів.
Зазначила також, що наведені у цій скарзі факти свідчать про значні порушення з боку дільничних виборчих комісій при організації голосування, підрахунку голосів, складанні протоколів, що могло привести до помилкового встановлення волевиявлення виборців за того або іншого кандидата.
Означена скарга позивача, в розумінні приписів статті 67 Виборчого кодексу України, містить наступну вимогу: провести повторний підрахунок голосів виборців в єдиному одномандатному виборчому окрузі з виборів Вовчанського міського голови Чугуївського району Харківської області та єдиному багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів Чугуївської районної ради Харківської області у територіальному виборчому окрузі №5; депутатів Вовчанської міської ради Чугуївського району Харківської області в усіх територіальних виборчих округах; депутатів Харківської обласної ради у територіальному виборчому окрузі № 13.
Вовчанська міська територіальна виборча комісія Чугуївського району Харківської області прийняла о 10 год. 05 хв. 29 жовтня 2020 року Постанову Про скаргу про порушення Виборчого кодексу України № 37 наступного змісту:
28 жовтня 2020 року Вовчанська міська територіальна виборча комісія отримала скаргу від суб`єкта виборчого процесу ОСОБА_1 , яка вказує, що при ознайомленні з копіями протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців були виявлені про достовірність між копіями які були видані дільничним виборчим комісіям та протоколами які були здані до ТВК.
Таким чином ОСОБА_1 вважає, що виявлені факти є підставою для сумніву щодо реального волевиявлення виборців, що є грубим порушенням Конституції України та ч.3 ст.14 Виборчого кодексу України.
Вовчанська міська територіальна виборча комісія при перевірці копій протоколів та доданих до них документів, протоколів які знаходяться у виборчий комісії, установила факт невідповідності, що не відповідають вимогам законодавству, порушують виборчі права громадян, права та законні інтереси суб`єкту виборчого процесу.
Керуючись п. 5, ч.6 ст.72 Виборчого кодексу України,
Вовчанська міська територіальна виборча комісія постановляє:
1. Задовольнити кожну з вимог суб`єкта звернення зі скаргою, перерахувати виборчі бюлетені у присутності представників усіх політичних партій, суб`єктів виборчого процесу та членів ДВК на дільницях яких було допущені помилки.
2. Встановити уточненим протоколам дійсність та по факту внести зміни волевиявлення виборців на дільниці.
3. Результати перерахунку внести до підсумкового протоколу ТВК.
4. Постанову оприлюднити на сайті Вовчанської міської ради. .
Отже, виходячи зі змісту Постанови Вовчанської МТВК від 29 жовтня 2020 року Про скаргу про порушення Виборчого кодексу України № 37, вимога позивача про проведення повторного підрахунку голосів виборців в єдиному одномандатному виборчому окрузі з виборів Вовчанського міського голови Чугуївського району Харківської області та єдиному багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів Чугуївської районної ради Харківської області у територіальному виборчому окрузі №5; депутатів Вовчанської міської ради Чугуївського району Харківської області в усіх територіальних виборчих округах; депутатів Харківської обласної ради у територіальному виборчому окрузі № 13 була задоволена.
Як встановлено в ході судового розгляду справи, підтверджується копіями Окремих думок членів Вовчанської МТВК ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 та не заперечується представником відповідача, 29 та 30 жовтня 2020 року повторний підрахунок голосів виборців було зроблено по виборчим дільницям № 630249 та № 630252, після чого комісією було складено та підписано протокол про підсумки голосування з виборів депутатів Чугуївської районної ради у межах усього територіального виборчого округу №5, з окремими думками її членів згідно яких вони заявили про свою незгоду з рішенням комісії щодо закінчення процесу підрахунку через те, що комісія з невідомих підстав зупинила виконання рішення, прийнятого своєю постановою № 37 від 29 жовтня 2020 року, якою зобов`язалась задовольнити всі вимоги суб`єкта звернення.
Не погоджуючись з правомірністю невиконання відповідачем цієї постанови, позивач звернувся з даним позовом до суду про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії.
Розв`язуючи спір по суті суд відзначає наступне.
Крім того, відповідно до частин 1 - 2 статті 55 Конституції України, права і свободи людини і громадянина захищаються судом. Кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.
Частиною 1 статті 2 КАС України передбачено, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Суд відзначає, що згідно частин 1 та 3 ст. 63 ВКУ рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, можуть бути оскаржені до суду або до виборчої комісії. Оскарження рішень, дій чи бездіяльності, що стосуються виборчого процесу, до відповідної виборчої комісії, а також розгляд скарг та прийняття рішення виборчою комісією здійснюються в порядку, визначеному цим Кодексом.
Частиною 4 ст. 65 ВКУ передбачено, що до територіальної виборчої комісії, яка встановлює результати відповідних місцевих виборів, може бути подана скарга на:
1) рішення, дії чи бездіяльність територіальної виборчої комісії, яка встановлює підсумки голосування з відповідних місцевих виборів;
2) рішення, дії чи бездіяльність дільничної виборчої комісії, яка забезпечує організацію і проведення відповідних місцевих виборів (у разі якщо підсумки голосування з відповідних місцевих виборів не встановлюються).
До територіальної виборчої комісії, яка встановлює підсумки голосування з відповідних місцевих виборів, може бути подана скарга на рішення, дії чи бездіяльність дільничної виборчої комісії, яка забезпечує організацію і проведення відповідних місцевих виборів.
До територіальної виборчої комісії, яка утворила відповідну дільничну виборчу комісію, може бути подана скарга на дії чи бездіяльність члена такої дільничної виборчої комісії.
Скарга, оформлена з додержанням вимог цього Кодексу, розглядається відповідною виборчою комісією на її засіданні (ч. 1 ст. 70 ВКУ).
Згідно вимог ч. 1 ст. 72 ВКУ рішення суб`єкта розгляду скарги повинно бути законним і обґрунтованим.
Згідно ч.ч. 8, 9 ст. 72 ВКУ при розгляді скарги по суті виборча комісія може задовольнити скаргу повністю або частково чи відмовити в її задоволенні. Виборча комісія, встановивши, що рішення, дії чи бездіяльність не відповідають законодавству про вибори, задовольняє скаргу. При задоволенні скарги виборча комісія може задовольнити усі або частину вимог суб`єкта звернення зі скаргою.
Частинами 12 -14 ст. 36 ВКУ встановлено. що рішення виборчої комісії після його розгляду та обговорення на засіданні виборчої комісії приймається відкритим голосуванням більшістю голосів від складу комісії, крім випадків, передбачених цим Кодексом.
Рішення комісії набирає чинності з моменту його прийняття.
Член виборчої комісії, який бере участь у її засіданні і не згоден з рішенням, прийнятим комісією, має право протягом двох днів після засідання, на якому було прийнято рішення, у письмовій формі висловити окрему думку, яка додається до протоколу відповідного засідання виборчої комісії.
Рішення виборчої комісії, прийняте в межах її повноважень, є обов`язковим для виконання.
Отже, задоволення вимоги позивача Вовчанською МТВК про проведення повторного підрахунку голосів виборців Постановою від 29 жовтня 2020 року Про скаргу про порушення Виборчого кодексу України № 37 має наслідком, передбачене Законом обов`язковість її виконання.
Згідно ч. 9 ст. 254 ВКУ за наявності заяв або скарг, підтверджених відповідно оформленими актами, складеними кандидатами у депутати, кандидатами на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довіреними особами, уповноваженими особами організацій партій, офіційними спостерігачами, виборцями, про порушення вимог цього Кодексу під час проведення голосування та/або підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, що ставлять під сумнів результати підрахунку голосів виборців на цій виборчій дільниці, територіальна виборча комісія може прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці.
Частинами 12, 13 ст. 254 ВКУ встановлено, що повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у відповідному виборчому окрузі з відповідних місцевих виборів здійснюється територіальною виборчою комісією після розгляду і прийняття протоколів та інших документів від усіх дільничних виборчих комісій. У повторному підрахунку територіальною виборчою комісією голосів виборців на виборчій дільниці мають право брати участь усі члени цієї дільничної виборчої комісії і можуть бути присутніми кандидати в депутати, кандидати на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довірені особи, уповноважені особи організацій партій, офіційні спостерігачі на відповідних місцевих виборах.
Повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів здійснюється членами територіальної виборчої комісії в порядку, визначеному Центральною виборчою комісією з урахуванням положень статті 250 цього Кодексу.
Територіальна виборча комісія за результатами повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці складає протокол про повторний підрахунок голосів виборців на відповідній виборчій дільниці за формою, встановленою Центральною виборчою комісією. Протокол про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці може виготовлятися за допомогою технічних засобів.
Так, суд відзначає, що відповідачем до суду не надано, а судом під час розгляду справи не добуто доказів визнання неправомірною та скасування повністю або в певній частині Постанови від 29 жовтня 2020 року Про скаргу про порушення Виборчого кодексу України № 37.
Крім того, відповідачем не надано, а судом під час розгляду справи не добуто жодних належних та допустимих, достатніх та достовірних в розумінні приписів ст. ст. 73-76 КАСУ доказів виконання Постанови від 29 жовтня 2020 року Про скаргу про порушення Виборчого кодексу України № 37.
Таким чином, зі встановлених судом обставин справи та досліджених під час судового розгляду справи доказів убачається порушення відповідачем законодавства про вибори.
Водночас, згідно приписів ч. 1 ст. 278 КАСУ суд, установивши порушення законодавства про вибори чи референдум, визначає у рішенні спосіб захисту порушених прав та інтересів, а також порядок усунення усіх наслідків цих порушень відповідно до закону або приймає інше визначене законом рішення.
Позаяк, позовна вимога позивача про визнання бездіяльності Вовчанської міської територіальної виборчої комісії Чугуївського району Харківської області протиправною є неконкретизованою позивачем та не є способом захисту порушених прав та інтересів, то суд дійшов висновку про наявність підстав для відмови в її задоволенні.
В той же час, судом під час розгляду справи встановлено порушення відповідачем законодавства про вибори та зазначає, що належним способом усунення порушення законодавства у цій справі є зобов`язання Вовчанської міської територіальної виборчої комісії Чугуївського району Харківської області виконати рішення, що прийняте за результатами розгляду скарги кандидата в депутати Вовчанської міської територіальної громади та Харківської обласної ради ОСОБА_1 від 28.10.2020 року, викладене у Постанові Вовчанської міської територіальної виборчої комісії Чугуївського району Харківської області Про скаргу про порушення Виборчого кодексу України № 37, прийнятій о 10 год. 05 хв. 29 жовтня 2020 року.
Згідно із частиною першою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
В даному випадку з урахуванням вищевикладеного, системно проаналізувавши положення чинного законодавства України та надавши оцінку доказам, наявним у матеріалах справи, встановивши порушення законодавства про вибори суд прийшов до висновку про часткове задоволення позову.
Вирішуючи питання про розподіл судових витрат суд виходить із наступного.
Частиною 9 ст. 273 КАС України передбачено, що суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.
Разом із тим, відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
При зверненні до суду з даним позовом судовий збір позивачем сплачено не було.
Розподіл судових витрат належить провести за правилами ст.ст.139, 143, ч.9 ст.273 КАС України та Закону України "Про судовий збір".
Абзацом 7 п. 3 ч. 2 ст. 4 Закону України Про судовий збір встановлено, що за подання позовної заяви немайнового характеру фізичною особою сплачується судовий збір за ставкою 0,4 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
Статтею 7 Закону України "Про Державний бюджет України на 2020 рік" від 14.11.2019 № 294-IX установлено у 2020 році прожитковий мінімум на одну працездатну особу в розрахунку на місяць у розмірі з 1 січня 2020 року - 2102 грн.
Отже, враховуючи заявлені позовні вимоги позивача, та часткове задоволення позову, суд приходить до висновку, що до стягнення з відповідача підлягає 420, 40 грн.
Відповідно до абз.2 ч.4 ст.15 Закону України "Про виконавче провадження" за рішеннями про стягнення судового збору, про накладення штрафу (як засобу процесуального примусу) стягувачем є Державна судова адміністрація України.
Враховуючи вищевикладене, суд приходить до висновку, що з відповідача підлягає стягнення в дохід Державного бюджету України судовий збір у загальному розмірі 420, 40 грн.
Керуючись ст.ст. 72-77, 139, 241-246, 273 Кодексу адміністративного судочинства України суд, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов кандидата в депутати Вовчанської міської ради Чугуївського району Харківської області та Харківської обласної ради ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , р.н.о.к.п.п. НОМЕР_1 ) до Вовчанської міської територіальної виборчої комісії Чугуївського району Харківської області (вул. Пушкіна, буд. 1, м. Вовчанськ, Чугуївський район, Харківська область, 62501, код ЄДРПОУ 43779422) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити частково.
Зобов`язати Вовчанську міську територіальну виборчу комісію Чугуївського району Харківської області (вул. Пушкіна, буд. 1, м. Вовчанськ, Чугуївський район, Харківська область, 62501, код ЄДРПОУ 43779422) виконати рішення, що прийняте за результатами розгляду скарги кандидата в депутати Вовчанської міської територіальної громади та Харківської обласної ради ОСОБА_1 від 28.10.2020 року, викладене у Постанові Вовчанської міської територіальної виборчої комісії Чугуївського району Харківської області Про скаргу про порушення Виборчого кодексу України № 37, прийнятій о 10 год. 05 хв. 29 жовтня 2020 року.
В задоволенні іншої частини позовних вимог - відмовити.
Стягнути з Вовчанської міської територіальної виборчої комісії Чугуївського району Харківської області (вул. Пушкіна, буд. 1, м. Вовчанськ, Чугуївський район, Харківська область, 62501, код ЄДРПОУ 43779422) в дохід Державного бюджету України (ЄДРПОУ 26255795, адреса: м. Київ, вул. Липська, 18/5, реквізити рахунку: отримувач коштів: ГУК у м.Києві/м.Київ/22030106, код отримувача (код за ЄДРПОУ): 37993783, банк отримувача: Казначейство України (ЕАП), код банку отримувача (МФО): 899998, рахунок отримувача: UА798999980000031211256026001, код класифікації доходів бюджету: 22030106) суму судового збору у розмірі 420,40 грн. (чотириста двадцять гривен 40 копійок).
Рішення набирає законної сили в порядку, визначеному статтею 272 Кодексу адміністративного судочинства України. Рішення може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими частиною 2 статті 278 Кодексу адміністративного судочинства України, протягом двох днів з дня його проголошення.
Повне рішення суду складено та проголошено у судовому засіданні 05 листопада 2020 року.
Суддя Бадюков Ю.В.
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 05.11.2020 |
Оприлюднено | 06.11.2020 |
Номер документу | 92655215 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Бадюков Ю.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні