ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
05 листопада 2020 р.м. ХерсонСправа № 540/3446/20 Херсонський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Гомельчука С.В., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Херсонської регіональної організації Політичної партії "Партія Ігоря Колихаєва "НАМ ТУТ ЖИТИ!" до Бехтерської сільської територіальної виборчої комісії Скадовського району Херсонської області, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору Херсонської обласної організації політичної партії "БЛОК ВОЛОДИМИРА САЛЬДО" про визнання незаконним дії щодо прийняття 29.10.2020 уточненого протоколу про підсумки голосування у межах частини територіального виборчого округу № 5,
встановив:
03.11.2020 року о 17:50 год. Херсонська регіональна організація Політична партія "Партія Ігоря Колихаєва "НАМ ТУТ ЖИТИ!" (далі - позивач, ХРОПП " ОСОБА_1 "НАМ ТУТ ЖИТИ!") через свого представника звернулась до суду з позовом до Бехтерської сільської територіальної виборчої комісії Скадовського району Херсонської області (далі - відповідач, Бехтерська СТВК), у якому просить:
- визнати незаконними дії Бехтерської СТВК щодо прийняття 29.10.2020 року уточненого протоколу про підсумки голосування з виборів депутатів Херсонської обласної ради у межах частини територіального виборчого округу №5;
- скасувати рішення Бехтерської СТВК про прийняття 29.10.2020 року уточненого протоколу про підсумки голосування з виборів депутатів Херсонської обласної ради у межах частини територіального виборчого округу №5 та визнати зазначений протокол недійсним;
- зобов`язати Бехтерську СТВК розглянути питання про внесення змін до уточненого протоколу, шляхом складання нового протоколу про підсумки голосування з виборів депутатів Херсонської обласної ради у межах частини територіального виборчого округу №5 та скласти новий протокол.
Позовні вимоги мотивовані тим, що відповідно до п. 15 уточненого протоколу встановлення підсумків голосування з виборів депутатів Херсонської обласної ради в межах частини територіального виборчого округу №5, складного 29.10.2020 року о 18.56 год., кількість голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список кандидатів у депутати від кожної місцевої організації політичних партій у межах територіального виборчого округу (частини територіального виборчого округу) становить, зокрема Херсонської обласної організації політичної партії НАШ КРАЙ (ХООПП НАШ КРАЙ ) - 802, а Херсонська обласна організація політичної партії Блок Володимира Сальдо (ХООПП БЛОК ВОЛОДИМИРА САЛЬДО ) - 717, в той же час, проаналізувавши протоколи про підрахунок голосів, складені дільничними виборчими комісіями в межах частини територіального виборчого округу №5 з виборів депутатів Херсонської обласної ради, позивачем виявлено, що Бехтерська СТВК невірно встановила підсумки голосування з виборів депутатів Херсонської обласної ради у межах частини територіального виборчого округу №5. За наведених обставин, позивач звернувся до суду за захистом своїх прав.
Ухвалою суду від 04.11.2020 року провадження у справі відкрито, вирішено здійснювати її розгляд за правилами спрощеного позовного провадження, призначено розгляд справи по суті у судовому засіданні на 05.11.2020 року о 09:30 год.
За змістом відзиву, Бехтерська СТВК не визнає заявлені позивачем вимоги, вважає, що спірне рішення, оформлене уточненим протоколом, прийняте у відповідності до вимог чинного виборчого законодавства, тому скасуванню не підлягає, у зв`язку із чим, відповідач просить залишити позовні вимоги політичної партії без задоволення.
У день судового засідання представником ХООПП БЛОК ВОЛОДИМИРА САЛЬДО подано заяву про залучення означеної партії до участі у розгляді справи в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору.
Сторони у судове засідання з`явились.
Представники позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримали, посилаючись на обставини, викладені в позовній заяві.
Представник відповідача в судовому засіданні проти позову заперечував, посилаючись на обставини викладені у відзиві на позов.
Протокольною ухвалою судом залучено до участі у розгляді справи Херсонську обласну організацію політичну партію БЛОК ВОЛОДИМИРА САЛЬДО в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору.
У судовому засіданні, призначеному на 05.11.2020 року о 09:30 год., судом оголошено перерву для витребування додаткових доказів. Призначено чергове засідання на 16:30 год.
Ухвалою суду зобов`язано Херсонську обласну територіальну виборчу комісію у строк до 16:00 год. 05.11.2020 року надати суду для огляду та дослідження оригінали протоколів, складених дільничними виборчими комісіями за №650262, №650261, №650260, №650273, №650270, №650269, №650283, №650282, №650274, №650264, №650281, №650263 про підрахунок голосів виборців з виборів депутатів Херсонської обласної ради у межах частини територіального виборчого округу №5.
ОСОБА_2 виконала вимоги наведеної ухвали, витребувані докази надала своєчасно.
У призначений судом час 16:30 год. сторони у судове засідання не з`явились, хоча були належним чином повідомлені про дату, час і місце розгляду справи.
Представники позивача та третьої особи надали заяви про розгляд справи без їх участі. В зв`язку із цим суд, вирішив розглянути справу в порядку письмового провадження, що не суперечить положенням ч. 9 ст. 205 КАС України.
Розглянувши надані сторонами документи, з`ясувавши фактичні обставини справи, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду спору по суті, проаналізувавши норми законодавства які регулюють спірні відносини та їх застосування сторонами, судом встановлено наступне.
Пунктом 1 постанови Верховної Ради України від 15.07.2020 року №795-ІХ Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських селищних та міських голів (крім визначених у п.2 та 3 цієї постанови) на неділю 25.10.2020 року.
На підставі вказаної постанови Центральною виборчою комісією прийнято постанову від 08.08.2020 року №160 Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 р. , згідно п. 1 якої призначено на неділю 25.10.2020 року перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів за переліками згідно додатків 1-24.
23.03.2020 року, згідно відомостей Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань зареєстровано Херсонську регіональну організацію Політичної партії "Партія Ігоря Колихаєва "НАМ ТУТ ЖИТИ!" (номер запису: 14991020000023284).
25.10.2020 року відбулись місцеві вибори, в тому числі і вибори депутатів Херсонської обласної ради на території у межах частини територіального виборчого округу №5.
26.10.2020 року дільничними виборчими комісіями на виборчих дільницях №650262, №650261, №650260, №650273, №650270, №650269, №650283, №650282, №650274, №650264, №650281, №650263 здійснено підрахунок голосів, за результатом яких складено протоколи.
Повноваження щодо встановлення підсумків голосування з виборів депутатів Херсонської обласної ради у межах частини територіального виборчого округу №5 покладені на Бехтерську сільську територіальну виборчу комісію Скадовського району Херсонської області.
29.10.2020 року Бехтерською СТВК складено уточнений протокол про підсумки голосування з виборів депутатів Херсонської обласної ради у межах частини територіального виборчого округу №5.
Позивач вважає, що відповідачем протиправно внесено до п. п. 15, 16, 17 уточненого протоколу про підсумки голосування більшу кількість голосів щодо ХООПП НАШ КРАЙ та ХООПП "БЛОК ВОЛОДИМИРА САЛЬДО", аніж сумарно по п. п. 12, 13, 14 протоколів дільничних виборчих комісій, у зв`язку з чим, звернувся до суду з даною позовною заявою.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд враховує наступні положення чинного законодавства.
Гарантії права громадян на участь у виборах, підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів визначає та регулює Виборчий кодекс України від 19.12.2019 року №396-IX (далі - ВК України).
Згідно ч. ч. 1-3 ст. 32 ВК України в Україні, утворюються і діють передбачені цим Кодексом виборчі комісії як незалежні органи адміністрування виборчих процесів, які відповідно до своїх повноважень забезпечують здійснення визначених Конституції України та цим Кодексом основних принципів виборчого права, засад виборчого процесу, реалізацію виборчих прав громадян України, підготовку та проведення виборів.
До виборчих комісій належать: 1) Центральна виборча комісія; 2) окружні виборчі комісії; 3) територіальні виборчі комісії; 4) дільничні виборчі комісії.
Виборчі комісії діють на підставі, в межах повноважень та у спосіб, встановлені Конституцією України, цим Кодексом та законами України.
Частиною 1 ст. 33 ВК України передбачено, що виборчі комісії є спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення виборів і забезпечувати реалізацію виборчих прав громадян України, додержання та однакове застосування виборчого законодавства.
Відповідно до ч. 4 ст. 33 ВК України, територіальні виборчі комісії в межах повноважень, визначених цим Кодексом, забезпечують організацію підготовки та проведення місцевих виборів. Територіальні виборчі комісії є комісіями вищого рівня щодо всіх дільничних виборчих комісій з відповідних місцевих виборів.
Частиною 5 ст. 33 ВК України встановлено, що дільничні виборчі комісії в межах повноважень, визначених цим Кодексом, забезпечують організацію підготовки та проведення загальнодержавних і місцевих виборів у межах відповідних виборчих дільниць.
Згідно ч. 1 ст. 250 ВК України, підсумкове засідання дільничної виборчої комісії розпочинається після закінчення голосування виборців на виборчій дільниці і проводиться у тому самому приміщенні, де відбувалося голосування. Підсумкове засідання проводиться без перерви і закінчується після складення та підписання протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці.
Зі змісту ч. 2 ст. 250 ВК України слідує, що підрахунок голосів виборців з кожних місцевих виборів завершується складанням протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів в порядку, визначеному статтею 251 цього Кодексу.
Підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці здійснюється відкрито і прозоро виключно членами дільничної виборчої комісії. Підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці проводиться у послідовності викладених положень цієї статті та у порядку, встановленому Центральною виборчою комісією (ч. 5 ст. 250 ВК України).
Частинами 31, 34 ст. 250 ВК України встановлено, що дільнична виборча комісія підраховує кількість голосів виборців, які підтримали територіальні виборчі списки організацій партій з виборів депутатів Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше). Під час підрахунку голосів кожен член комісії має право перевірити або перерахувати відповідні виборчі бюлетені. Результати підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, які отримали територіальні виборчі списки кожної організації партії та всіх організацій партій, оголошуються і заносяться секретарем комісії до протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці.
Дільнична виборча комісія підраховує кількість голосів виборців, які підтримали кожного з кандидатів у депутати, включених до територіального виборчого списку відповідної організації партії, а також кількість голосів виборців, які підтримали весь територіальний виборчий список кандидатів у депутати від відповідної організації партії, не підтримуючи окремого кандидата з цього списку. Під час підрахунку голосів кожний член виборчої комісії має право перевірити або перерахувати відповідні виборчі бюлетені.
Результати підрахунку голосів у вигляді кількості голосів виборців, які підтримали кожного конкретного кандидата, включеного до територіального виборчого списку відповідної організації партії, та кількості голосів виборців, які підтримали весь територіальний виборчий список відповідної організації партії, не підтримавши конкретного кандидата, оголошуються головою комісії і заносяться секретарем виборчої комісії до протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці (ч. 35 ст. 250 ВК України).
Приписами ч. 1 ст. 251 ВК України передбачено, що дільнична виборча комісія на своєму засіданні складає протокол про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з кожних місцевих виборів по кожному виборчому округу, в яких проводилося голосування на виборчій дільниці.
Протокол про підрахунок голосів виборців з кожних місцевих виборів по кожному виборчому, округу, по якому проводиться голосування на виборчій дільниці, складається дільничною виборчою комісією у чотирьох примірниках. Примірники протоколу нумеруються і мають однакову юридичну силу (ч. 3 ст. 251 ВК України).
Відповідно до ч. 4 ст. 251 ВК України у протоколі про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці зазначаються дата і час (година і хвилини) його підписання членами дільничної виборчої комісії. Кожен примірник протоколу підписується головою, заступником голови, секретарем та іншими членами дільничної виборчої комісії, які присутні на засіданні виборчої комісії. У разі незгоди із результатами підрахунку голосів, зафіксованими у протоколі комісії, член комісії підписує протокол із позначкою "З окремою думкою". Письмовий виклад окремої думки додається до протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці. Не підписання або відмова від підписання протоколу окремих членів комісії не має правових наслідків для дійсності протоколу. У разі відсутності підпису члена дільничної виборчої комісії у протоколі про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці напроти його прізвища зазначається причина відсутності підпису. Цей протокол підписується членами дільничної виборчої комісії та засвідчується печаткою дільничної виборчої комісії лише після його остаточного заповнення.
Перший і другий примірники протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці мають право також підписати кандидати, їх довірені особи, уповноважені особи організацій партій, офіційні спостерігачі, присутні на засіданні дільничної виборчої комісії під час підрахунку голосів виборців.
Згідно ч. 7 ст. 251 ВК України, перший і другий примірники протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів у відповідному виборчому окрузі, а за наявності - і відповідні примірники протоколу з позначкою "Уточнений", акт про видачу копій протоколу, складений відповідно до частини дев`ятої цієї статті, запаковуються. На пакеті робиться напис "Протокол про підрахунок голосів", зазначаються назва місцевих виборів, позначення та/або номер виборчого округу, номер виборчої дільниці, дата і час пакування, ставляться підписи присутніх членів дільничної виборчої комісії та печатка комісії. Третій примірник протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, поданих на відповідних місцевих виборах у відповідному виборчому окрузі, а також протоколу з позначкою "Уточнений" (у разі його складання) зберігається у секретаря дільничної виборчої комісії, четвертий примірник (з позначкою "Уточнений" у разі його складання) - невідкладно вивішується для загального ознайомлення у приміщенні дільничної виборчої комісії.
Відповідно до ч. 10 ст. 251 ВК України, пакети з протоколами дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, виборчими бюлетенями, контрольними талонами і предметами, списками виборців, а також (за наявності) окремими думками членів виборчої комісії, викладеними у письмовій формі, актами, заявами, скаргами та рішеннями, прийнятими комісією, після закінчення засідання комісії транспортуються до відповідної територіальної виборчої комісії у порядку, визначеному статтею 253 цього Кодексу.
Згідно ч. ч. 1, 3, 4 ст. 254 ВК України, з моменту закінчення голосування територіальна виборча комісія розпочинає безперервне засідання, яке продовжується безперервно до встановлення підсумків голосування та результатів відповідних місцевих виборів у виборчому окрузі.
На засіданні територіальної виборчої комісії, зазначеному у частині першій цієї статті, голова територіальної виборчої комісії або визначений ним член комісії приймає запечатані пакети з протоколами дільничних виборчих комісій, розпечатує їх та оголошує зміст протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на відповідних виборчих дільницях, а також приймає запечатані пакети з іншими виборчими документами, передбаченими частиною десятою статті 251 цього Кодексу. Час прийняття територіальною виборчою комісією протоколів дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, перелік прийнятих виборчих документів і занесені до протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці відомості фіксуються у протоколі засідання територіальної виборчої комісії.
При прийнятті документів дільничної виборчої комісії територіальна виборча комісія перевіряє комплектність документів та цілісність упаковки усіх пакетів з виборчими документами. При цьому кожний член комісії має право оглянути кожний пакет з документами.
Частиною 5 ст. 254 ВК України передбачено, що за результатами розгляду документів дільничної виборчої комісії та скарг про порушення вимог цього Кодексу під час проведення голосування та підрахунку голосів на виборчій дільниці, а також під час транспортування виборчих документів до територіальної виборчої комісії, що надійшли до територіальної виборчої комісії на момент прийняття документів дільничної виборчої комісії, територіальна виборча комісія приймає одне з таких рішень: 1) врахувати відомості протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці; 2) зобов`язати дільничну виборчу комісію виправити виявлені недоліки шляхом складання протоколу з позначкою "Уточнений"; 3) провести повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці в порядку, встановленому цим Кодексом.
Пунктом 3 ч. 1 ст. 255 ВК України визначено, що територіальні виборчі комісії встановлюють підсумки голосування шляхом складання відповідного протоколу з таких місцевих виборів, зокрема міська: протоколу про підсумки голосування з відповідних виборів депутатів обласної ради.
Згідно ч. 2 ст. 255 ВК України, територіальна виборча комісія після прийняття і розгляду протоколів (у тому числі з позначкою "Уточнений") дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на відповідних виборчих дільницях на підставі цих протоколів, а в разі повторного підрахунку голосів виборців - протоколів територіальної виборчої комісії про повторний підрахунок голосів виборців на відповідній виборчій дільниці не пізніш як на дев`ятий день з дня голосування (а у разі проведення повторного голосування - не пізніше як на третій день з дня повторного голосування) встановлює та заносить до протоколу про підсумки голосування по кожному виборчому округу з відповідних місцевих виборів такі відомості: 1) кількість виборчих бюлетенів, одержаних дільничними виборчими комісіями; 2) кількість невикористаних виборчих бюлетенів, погашених дільничними виборчими комісіями; 3) кількість виборців, включених до списків виборців на виборчих дільницях; 4) кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені; 5) кількість виборців, внесених до витягів із списку виборців для голосування за місцем перебування на виборчих дільницях; 6) кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені у приміщенні для голосування; 7) кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені за місцем перебування; 8) кількість виборців, які взяли участь у голосуванні у приміщенні для голосування; 9) кількість виборців, які взяли участь у голосуванні за місцем перебування; 10) кількість виборців, які взяли участь у голосуванні; 11) кількість виборчих бюлетенів, що не підлягають врахуванню, виявлених на виборчих дільницях; 12) кількість виборчих бюлетенів, визнаних недійсними; 13) відсоток загальної кількості виборчих бюлетенів, визнаних недійсними, у відношенні до загальної кількості виборців, які взяли участь у голосуванні.
Відповідно до ч. 4 ст. 255 ВК України, до протоколу територіальної виборчої комісії про підсумки голосування у територіальному виборчому окрузі з виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), крім відомостей, зазначених у частині другій цієї статті, цифрами і прописом заносяться: 1) сумарна кількість голосів виборців, які підтримали територіальні виборчі списки усіх організацій партій в межах територіального виборчого округу (частини територіального виборчого округу); 2) кількість голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список від кожної організації партії в межах територіального виборчого округу (частини територіального виборчого округу); 3) кількість голосів виборців, які підтримали кожного кандидата, включеного до територіального виборчого списку від кожної організації партії, в межах територіального виборчого округу; 4) кількість голосів виборців, які підтримали весь територіальний виборчий список, не підтримавши окремого кандидата з цього списку, від кожної організації партії в межах територіального виборчого округу.
Положеннями ч. ч. 6, 7 ст. 255 ВК України визначено, що відомості про підсумки голосування в межах виборчого округу заносяться цифрами до протоколу територіальної виборчої комісії про підсумки голосування з відповідних місцевих виборів по кожній виборчій дільниці і сумарно по виборчому округу (частині виборчого округу).
Протокол про підсумки голосування у відповідному виборчому окрузі (частині виборчого округу) складається територіальною виборчою комісією у трьох примірниках. Примірники протоколів нумеруються і мають однакову юридичну силу. Протокол територіальної виборчої комісії про підсумки голосування може виготовлятися за допомогою технічних засобів.
За приписами ч. ч. 9-12 ст. 255 ВК України, у протоколі про підсумки голосування зазначаються дата і час (година і хвилини) його підписання членами територіальної виборчої комісії. Кожен примірник протоколу підписується головою, заступником голови, секретарем та іншими членами територіальної виборчої комісії, присутніми на засіданні виборчої комісії. Член територіальної виборчої комісії, присутній на засіданні комісії, зобов`язаний підписати протокол про підсумки голосування. У разі незгоди з діями комісії чи підсумками голосування, зафіксованими у протоколі про підсумки голосування, член комісії підписує протокол із позначкою "З окремою думкою". Письмовий виклад окремої думки додається до відповідного протоколу про підсумки голосування. У разі відсутності підпису члена територіальної виборчої комісії у протоколі про підсумки голосування напроти його прізвища зазначається причина відсутності підпису. Протокол підписується та засвідчується печаткою територіальної виборчої комісії лише після його остаточного заповнення. Перший і другий примірники протоколу про підсумки голосування з відповідних місцевих виборів також мають право підписати кандидати, довірені особи кандидатів, уповноважені особи організацій партій, офіційні спостерігачі, які були присутні на засіданні територіальної виборчої комісії при встановленні підсумків голосування. Не підписання протоколу окремими членами виборчої комісії не має правових наслідків для дійсності протоколу.
Члену відповідної територіальної виборчої комісії, кандидату, його довіреній особі, уповноваженій особі організації партії, офіційному спостерігачу, які були присутніми на засіданні під час складання протоколу, на його прохання невідкладно видається копія протоколу територіальної виборчої комісії про підсумки голосування (у тому числі з позначкою "Уточнений") з розрахунку по одній копії протоколу для члена комісії, кандидата, кожної організації партії та по одній копії протоколу для офіційного спостерігача (групи спостерігачів) від кожної громадської організації, іноземної держави або міжнародної організації. Зазначені копії підписуються на кожній сторінці головою та секретарем територіальної виборчої комісії і скріплюються печаткою виборчої комісії. Копії протоколу територіальної виборчої комісії про підсумки голосування можуть виготовлятися за допомогою технічних засобів.
Якщо після підписання зазначеного протоколу до транспортування його до виборчої комісії, яка встановлює результати виборів, виборча комісія виявила в ньому неточності (описку чи помилку в цифрах), вона на своєму засіданні розглядає питання про внесення змін до протоколу шляхом складання нового протоколу, на якому робиться позначка "Уточнений". Протокол з позначкою "Уточнений" складається і підписується у порядку та в кількості примірників, встановлених цією статтею.
Перший примірник протоколу територіальної виборчої комісії про підсумки голосування з відповідних місцевих виборів по відповідному виборчому округу (частини виборчого округу), а за наявності - і відповідний примірник протоколу з позначкою "Уточнений" запаковуються. На пакеті робиться напис "Протокол про підсумки голосування" та зазначаються назва відповідних виборів, позначення та/або номер виборчого округу, дата і час пакування, кількість запакованих документів, ставляться підписи усіх присутніх членів територіальної виборчої комісії та печатка територіальної виборчої комісії.
Другий примірник протоколу територіальної виборчої комісії про підсумки голосування з відповідних місцевих виборів по відповідному виборчому округу, а також протоколу з позначкою "Уточнений" (за наявності) зберігаються у секретаря територіальної виборчої комісії, третій примірник зазначеного протоколу (за наявності - з позначкою "Уточнений") невідкладно вивішується для загального ознайомлення у приміщенні територіальної виборчої комісії.
З аналізу вказаних норм виборчого законодавства слідує, що Бехтерська СТВК після отримання протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців здійснює фіксування результатів виборів у протоколі (за наявності - з позначкою "Уточнений") про підсумки голосування з виборів депутатів Херсонської обласної ради у межах частини територіального виборчого округу №5, шляхом перенесення цифрових знаків щодо кожної виборчої дільниці та шляхом здійснення додавання по виборчому округу (частині виборчого округу).
Як вбачається з протоколів про підрахунок голосів, складених дільничними виборчими комісіями в межах частини територіального виборчого округу №5 з виборів депутатів Херсонської обласної ради №650262, №650261, №650260, №650273, №650270, №650269, №650283, №650282, №650274, №650264, №650281, №650263 (долучені позивачами до позовних заяв), загальна кількість голосів, яка вказану у:
- п.12 (кількість голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список від кожної місцевої організації політичної партії) щодо ХООПП НАШ КРАЙ становить 802 голоси; щодо ХООПП "БЛОК ВОЛОДИМИРА САЛЬДО" - 317 голосів;
- п.13 (кількість голосів виборців, які підтримали весь територіальний виборний список кандидатів у депутати від кожної місцевої організації політичної партії, не підтримавши окремого кандидата в депутати з цього списку) щодо ХООПП НАШ КРАЙ становить 122 голосів; щодо ХООПП "БЛОК ВОЛОДИМИРА САЛЬДО" - 85 голосів;
- п. 14 (кількість голосів виборців, які підтримали кожного кандидата у депутати, включеного до територіального виборчого списку кандидатів у депутати від кожної місцевої організації політичної партії) щодо ХООПП НАШ КРАЙ становить 676 голосів; щодо ХООПП "БЛОК ВОЛОДИМИРА САЛЬДО" - 219 голосів.
Разом з тим, згідно наданих Херсонською обласною територіальною виборчою комісією до суду оригіналів протоколів (у тому числі уточнених) про підрахунок голосів щодо виборчих дільниць №650262, №650261, №650260, №650273, №650270, №650269, №650283, №650282, №650274, №650264, №650281, №650263, згідно яких вказана така кількість голосів:
- п.12 (кількість голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список від кожної місцевої організації політичної партії) щодо ХООПП НАШ КРАЙ становить 802 голоси; щодо ХООПП "БЛОК ВОЛОДИМИРА САЛЬДО" - 427 голосів;
- п.13 (кількість голосів виборців, які підтримали весь територіальний виборний список кандидатів у депутати від кожної місцевої організації політичної партії, не підтримавши окремого кандидата в депутати з цього списку) щодо ХООПП НАШ КРАЙ становить 122 голосів; щодо ХООПП "БЛОК ВОЛОДИМИРА САЛЬДО" - 145 голосів;
- п. 14 (кількість голосів виборців, які підтримали кожного кандидата у депутати, включеного до територіального виборчого списку кандидатів у депутати від кожної місцевої організації політичної партії) щодо ХООПП НАШ КРАЙ становить 676 голосів; щодо ХООПП "БЛОК ВОЛОДИМИРА САЛЬДО" - 229 голосів.
Як слідує з уточненого протоколу Бехтерської СТВК про підсумки голосування з виборів депутатів Херсонської обласної ради у межах частини територіального виборчого округу №5, до п.15 внесено інформацію щодо кількості голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список кандидатів у депутати від кожної місцевої організації політичної партії у межах територіального виборчого округу (частини територіального виборчого округу), зокрема щодо ХООПП "БЛОК ВОЛОДИМИРА САЛЬДО" вказано кількість голосів - 717. У п. 16 уточненого протоколу внесено інформацію щодо кількості голосів виборців, які підтримали весь територіальний виборчий список кандидатів у депутати, не підтримавши окремого кандидата в депутати з цього списку, від кожної місцевої організації політичної партії у межах територіального виборчого округу (частини територіального виборчого округу), зокрема щодо ХООПП НАШ КРАЙ , відповідно до якої кількість голосів - 126; щодо ХООПП "БЛОК ВОЛОДИМИРА САЛЬДО", згідно якої кількість голосів - 512. У п. 17 уточненого протоколу внесено інформацію щодо кількості голосів виборців, які підтримали кожного кандидата у депутати, включеного до територіального виборчого списку кандидатів у депутати від кожної місцевої організації політичної партії у межах територіального виборчого округу (частини територіального виборчого округу), зокрема щодо ХООПП "БЛОК ВОЛОДИМИРА САЛЬДО", згідно якої кількість голосів - 205.
Таким чином, сумарна кількість голосів у межах територіального виборчого округу (частини територіального виборчого округу) №5 не відповідає сумарній кількості голосів відповідно до протоколів, які складено дільничними виборчими комісіями.
Що стосується належності та допустимості наданих сторонами протоколів дільничних виборчих комісій суд зазначає наступне.
Згідно ч.8 ст.251 ВК України членам дільничної виборчої комісії, кандидатам, їх довіреним особам, уповноваженим особам організацій партій, офіційним спостерігачам, присутніми під час підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, на їхнє прохання невідкладно видаються копії зазначеного у цій статті протоколу з відповідних місцевих виборів, по відповідному виборчому округу, в тому числі з позначкою "Уточнений", засвідчені головою і секретарем дільничної виборчої комісії та скріплені печаткою комісії, з розрахунку не більш як по одній копії кожного протоколу для кожного члена комісії, кожної місцевої організації партії, яка висунула кандидатів у депутати в єдиному багатомандатному виборчому окрузі, кожного кандидата. Копії протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці можуть виготовлятися за допомогою технічних засобів.
Приписами ч.9 ст.251 ВК України визначено, що про видачу копій протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, поданих на відповідних місцевих виборах у відповідному виборчому окрузі, складається акт за формою, встановленою Центральною виборчою комісією. В акті зазначаються перелік осіб, які одержали копії відповідного протоколу, дата та час одержання цих копій і ставляться підписи цих осіб. Акт підписується головою та секретарем дільничної виборчої комісії і скріплюється печаткою дільничної виборчої комісії. Акт запаковується у пакет разом з першим і другим примірниками протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, поданих на відповідних місцевих виборах у відповідному виборчому окрузі.
З аналізу даних правових норм вбачається, що належними та допустимими в розумінні ст.ст.73, 74 КАС України доказами в даному випадку є копії протоколів дільничних комісій №650262, №650261, №650260, №650273, №650270, №650269, №650283, №650282, №650274, №650264, №650281, №650263, які засвідчені головою і секретарем дільничної виборчої комісії та скріплені печаткою комісії.
Надані позивачем копії протоколів вищевказаних дільничних виборчих комісій не засвідчені головою і секретарем дільничної виборчої комісії та не скріплені печаткою відповідної комісії.
Між тим Херсонською обласною територіальною виборчою комісією надано до суду оригінали примірників протоколів дільничних виборчих комісій, копії яких долучено до матеріалів справи.
З огляду на викладене, суд приходить до висновку, що належними та допустимими доказами є саме протоколи, які надано Херсонською ОТВК.
В той же час, внесена відповідачем у п.15 інформація щодо кількості голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список кандидатів у депутати від кожної місцевої організації політичної партії у межах територіального виборчого округу (частини територіального виборчого округу), зокрема щодо ХООПП "БЛОК ВОЛОДИМИРА САЛЬДО" - 717; у п.16 - інформація щодо кількості голосів виборців, які підтримали весь територіальний виборчий список кандидатів у депутати, не підтримавши окремого кандидата в депутати з цього списку, від кожної місцевої організації політичної партії у межах територіального виборчого округу (частини територіального виборчого округу), зокрема щодо ХООПП НАШ КРАЙ - 126, щодо ХООПП "БЛОК ВОЛОДИМИРА САЛЬДО" - 512; у п. 17 - інформація щодо кількості голосів виборців, які підтримали кожного кандидата у депутати, включеного до територіального виборчого списку кандидатів у депутати від кожної місцевої організації політичної партії у межах територіального виборчого округу (частини територіального виборчого округу), зокрема щодо ХООПП "БЛОК ВОЛОДИМИРА САЛЬДО" - 205, не відповідає сумарній кількості голосів, зазначених у протоколах дільничних виборчих комісій, оригінали яких було надано до суду Херсонською ОТВК.
Таким чином, проаналізувавши відповідні показники у пунктах 12-14 протоколів ДВК, суд встановив, що у сумі показники зазначені у пунктах 15-17 уточненого протоколу Бехтерської СТВК не співпадають, що свідчить про порушення відповідачем умов визначення підсумків голосування щодо виборів депутатів Херсонської обласної ради у межах частини територіального виборчого округу №5.
При цьому суд зауважує, що згідно титульної сторінки уточненого протоколу (стор. №1) кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені у приміщенні для голосування вказано - 3913; кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені за місцем перебування - 175; загальна кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені - 4088.
Втім з додатку до уточненого протоколу (стор. №7) вбачається, що кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені у приміщенні для голосування вказано - 4088; кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені за місцем перебування - 175.
За наведених обставин загальна кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені, має становити 4263, що не відповідає даним титульної сторінки уточненого протоколу (стор. №1) з його додатком (стор. №7).
З огляду на те, що уточнений протокол Бехтерської СТВК про підсумки голосування з виборів депутатів Херсонської обласної ради у межах частини територіального виборчого округу №5 винесений з порушенням та всупереч вимогам чинного законодавства, суд вважає його таким, що підлягає скасуванню, а порушені права позивача підлягають поновленню шляхом зобов`язання Бехтерської СТВК розглянути на засіданні питання про внесення змін до уточненого протоколу про підсумки голосування з виборів депутатів Херсонської обласної ради у межах частини територіального виборчого округу № 5.
Окрім наведеного, суд вважає за необхідне вказати, що приймаючи дане рішення бере до уваги судову практику Європейського суду з прав людини. Так, у справі "Беєлер проти Італії" ЄСПЛ зазначив, що будь-яке втручання органу влади у захищене право не суперечитиме загальній нормі, викладеній у першому реченні частини 1 статті 1 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, лише якщо забезпечено "справедливий баланс" між загальним інтересом суспільства та вимогам захисту основоположних прав конкретної особи. Питання щодо того, чи було забезпечено такий справедливий баланс, стає актуальним лише після того, як встановлено, що відповідне втручання задовольнило вимогу законності і не було свавільним.
Крім того, у рішенні від 09.01.2007 року у справі "Інтерсплав" проти України" Суд наголосив, що втручання має бути пропорційним та не становити надмірного тягаря, іншими словами воно має забезпечувати "справедливий баланс" між інтересами особи і суспільства.
Тобто, при вирішенні питання про скасування оскаржуваного рішення та зобов`язання відповідача розглянути на засіданні питання про внесення змін до уточненого протоколу, перш за все, необхідно перевірити, чи було завдано більшої шкоди, ніж вдалося уникнути.
В даному ж конкретному випадку за умови існування сумнівів в правильності результатів виборів у межах частини територіального виборчого округу №5 та ненаданні відповідачем достатніх та допустимих доказів вжиття Бехтерською СТВК вичерпних заходів щодо усунення відповідних сумнівів, суд вважає, що тільки розгляд на засіданні питання про внесення змін до уточненого протоколу може сприяти юридичній визначеності та бути підтвердженням того, що суд та сторони вжили усіх заходів направлених на встановлення об`єктивних результатів волевиявлення громадян.
При цьому, відповідне вирішення спірних правовідносин не порушує прав інших учасників виборчого процесу, та в даному випадку прийняття такого рішення забезпечує "справедливий баланс" між інтересами особи і суспільства.
Варто зазначити, що позовну вимогу, згідно якої позивач просить суд визнати протиправними дії відповідача щодо прийняття 29.10.2020 року уточненого протоколу про підсумки голосування з виборів депутатів Херсонської обласної ради у межах частини територіального виборчого округу №5, суд вважає необґрунтованою тому відмовляє в її задоволенні, так як приймаючи уточнений протокол відповідач діяв згідно вимог чинного законодавства, а саме приписів ч. 11 ст. 255 ВК України.
Оцінюючи наявні докази, суд дотримується позиції, вказаної у рішенні Європейського суду з прав людини, яку він висловив у пункті 53 рішення у справі Федорченко та Лозенко проти України , відповідно до якої суд при оцінці доказів керується критерієм доведення поза розумним сумнівом .
Згідно приписів ч.1 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього кодексу, проте згідно ч.2 ст.77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні (ч. 1 ст. 90 КАС України).
З викладеного, суд приходить до висновку, що доводи позивача частково знайшли своє підтвердження при розгляді справи по суті та ґрунтуються на вимогах закону.
Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат суд зазначає наступне.
Відповідно до ч. 9 ст. 273 КАС України суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.
Згідно з ч.1 ст.4 Закону України "Про судовий збір" від 08.07.2011 р. № 3674-VI (далі - Закон № 3674-VI) судовий збір справляється у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.
Ставка за подання до адміністративного суду адміністративного позову немайнового характеру, який подано суб`єктом владних повноважень, юридичною особою або фізичною особою - підприємцем, становить 1 розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб (пп. 1 п. 3 ч. 2 ст. 4 Закону № 3674-VI).
Стаття 7 Закону України "Про Державний бюджет України на 2020 рік" передбачає встановлення станом на 01 січня 2020 року прожитковий мінімум для працездатних осіб у сумі 2102 грн.
Позивачем заявлено вимогу немайнового характеру. При зверненні до суду позивачем судовий збір за подання адміністративного позову не сплачено.
Враховуючи, що суд прийшов до висновку про задоволення більшої частини позовних вимог, то судовий збір у сумі 2102 грн. підлягає стягненню з відповідача у дохід Державного бюджету України.
Керуючись статтями 9, 14, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 90, 143, 242- 246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
вирішив:
Адміністративний позов Херсонської регіональної організації Політичної партії "Партія Ігоря Колихаєва "НАМ ТУТ ЖИТИ!" (код ЄДРПОУ 43576407, 73003, м. Херсон, вул. Ярослава Мудрого, буд. 12-14) до Бехтерської сільської територіальної виборчої комісії Скадовського району Херсонської області (код ЄДРПОУ 43784927, 75650, Херсонська область, с. Бехтери, вул. Благодатна, 51-а), за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору Херсонської обласної організації політичної партії "БЛОК ВОЛОДИМИРА САЛЬДО" (код ЄДРПОУ 43753451, 73003, м Херсон, вул. Лютеранська, 24, оф. 903) про визнання протиправним та скасування рішення про встановлення підсумків голосування, задовольнити частково.
Визнати протиправним та скасувати рішення Бехтерської сільської територіальної виборчої комісії Скадовського району Херсонської області про встановлення підсумків голосування з виборів депутатів Херсонської обласної ради у межах частини територіального виборчого округу №5, оформленого уточненим протоколом 29.10.2020 року о 18 год. 56 хв.
Зобов`язати Бехтерську сільську територіальну виборчу комісію Скадовського району Херсонської області розглянути на засіданні питання про внесення змін до уточненого протоколу Бехтерської сільської територіальної виборчої комісії Скадовського району Херсонської області про підсумки голосування з виборів депутатів Херсонської обласної ради у межах частини територіального виборчого округу №5, складеного 29.10.2020 року о 18 год. 56 хв.
В решті позовних вимог відмовити.
Стягнути з Бехтерської сільської територіальної виборчої комісії Скадовського району Херсонської області за рахунок бюджетних асигнувань до спеціального фонду Державного бюджету України (стягувач - Державна судова адміністрація України) за наступними реквізитами: Отримувач коштів: ГУК у м. Києві/м.Київ/22030106; код за ЄДРПОУ: 37993783; банк отримувача: Казначейство України (ЕАП); рахунок отримувача: UA908999980313111256000026001; код класифікації доходів бюджету: 22030106) судовий збір у розмірі 2102 (дві тисячі сто дві) грн. 00 коп., шляхом безспірного списання.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення, при цьому відповідно до п.п. 15.5 п. 15 розділу VII "Перехідні положення" КАС України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються через суд першої інстанції, який ухвалив відповідне рішення.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Суддя С.В. Гомельчук
кат. 101030600
Суд | Херсонський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 05.11.2020 |
Оприлюднено | 06.11.2020 |
Номер документу | 92655321 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Херсонський окружний адміністративний суд
Гомельчук С.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні