Рішення
від 06.11.2020 по справі 300/3122/20
ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"06" листопада 2020 р. справа № 300/3122/20

м. Івано-Франківськ 17:39 год.

Івано-Франківський окружний адміністративний суд у складі судді Чуприни О.В.,

при секретарі судового засідання Мельник О.Я.,

за участю:

представинка позивача (Кандидата в депутати Загвіздянської об`єднаної територіальної громади ОСОБА_1 ) - Вінтоняка Назарія Михайловича ,

представника відповідача (Загвіздянської сільської територіальної виборчої комісії Івано-Франківського району Івано-Франківської області) - Майкович Лесі Миколайовича,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду адміністративну справу за позовом Кандидата в депутати Загвіздянської об`єднаної територіальної громади ОСОБА_1 до Загвіздянської сільської територіальної виборчої комісії Івано-Франківського району Івано-Франківської області про визнання протиправною та скасування постанови ''Про відмову в задоволенні скарги'' №32 від 31.10.2020, визнання незаконною бездіяльність щодо не прийняття рішення про проведення повторного підрахунку голосів на виборчій дільниці №260742 і №260743, зобов`язання провести повторний підрахунок голосів на вказаних дільницях, -

В С Т А Н О В И В:

Кандидат в депутати Загвіздянської об`єднаної територіальної громади ОСОБА_1 (надалі по тексту також - позивач, ОСОБА_1 , кандидат в депутати, кандидат в депутати ОСОБА_1 ) 05.11.2020 року о 10:56 год. звернувся в суд з позовною заявою до Загвіздянської сільської територіальної виборчої комісії Івано-Франківського району Івано-Франківської області (надалі по тексту також - відповідач, комісія, сільська територіальна виборча комісія, Загвіздянська сільська територіальна виборча комісія), у якій просить:

- визнати протиправною та скасувати постанову сільської територіальної виборчої комісії ''Про відмову в задоволенні скарги'' №32 від 31.10.2020 (надалі по тексту також - оскаржуване рішення/постанова №32 від 31.10.2020);

- визнати незаконною бездіяльність сільської територіальної виборчої комісії щодо не прийняття рішення за результатами розгляду документів дільничної виборчої комісії та скарг про порушення вимог Виборчого кодексу України в порядку статті 254 частини 5 пункту 3 Виборчого кодексу України про проведення повторного підрахунку голосів на виборчій дільниці №260742 та №260743 в порядку, встановленому цим Кодексом;

- зобов`язати сільську територіальну виборчу комісію провести повторний підрахунок голосів на виборчих дільницях №260742 та №260743 в порядку, встановленому Виборчим кодексом України.

За змістом мотивів позовної заяви, на переконання ОСОБА_1 , не має підстав вважати, що вибори депутатів Загвіздянської сільської ради проходили в межах чинного законодавства і без будь-яких порушень на виборчих дільницях №260742 та №260743, оскільки підрахунок голосів було складено та відображено в протоколах про підсумки голосування з виборів депутатів з порушенням вимог виборчого законодавства. Зокрема, не всі бюлетені, які члени комісії опрацьовували, були зачитані в голос; було порушено порядок пакування виборчих бюлетенів. При підрахунку голосів безпідставно порушено послідовність проведення підрахунку. За доводами позивача, в день голосування на першому окрузі, виборцям, які голосували в дома давали бюлетені з кандидатами четвертого округу про, що подано відповідне звернення до поліції. Враховуючи вказане, ОСОБА_1 подано заяву до територіальної виборчої комісії з вимогою здійснити перерахунок голосів відданих за кандидатів в депутати у зв`язку з розбіжностями у виборчих протоколах дільничних виборчих комісіях №260742 та №260743. Однак, відповідач не належно надав правову оцінку доводами і вимогам позивача та оскаржуваною постановою №32 від 31.10.2020 відмовив у задоволені такої заяви.

Як вважає ОСОБА_1 інші суб`єкти виборчого процесу також зверталися із скаргами і заявами про порушення виборчого законодавства під час голосування, підрахунку голосів та складання протоколів на відповідних дільничних виборчих комісіях №260742 та №260743.

Крім того, позивач вважає, що територіальною виборчою комісією в порушення частини 1 статті 37, частини 5 статті 254 Виборчого кодексу України (надалі по тексту також - Кодекс) за результатами розгляду документів дільничних виборчих комісій та скарг не прийнято одне із трьох рішень, а саме: врахувати відомості протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці; зобов`язати дільничну виборчу комісію виправити виявлені недоліки шляхом складання протоколу з позначкою ''Уточнений''; провести повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці.

Окрім цього, має місце порушення частини 12 статті 36 Виборчого кодексу України так як два члена Загвіздянської сільської територіальної виборчої комісії не голосували та не брали участі в засіданні територіальної виборчої комісії під час встановлення результатів виборів депутатів сільської ради, а також такі члени не підписували протоколи про результати голосування, хоча в самому протоколі підписи наявні.

З огляду на викладені обставини, зважаючи на те, що відповідач не розглянув належним чином подану скаргу від ОСОБА_1 та інших суб`єктів виборчого процесу, а відсутність необхідних рішень має на меті втручання у виборчий процес щоб допомогти протиправним способом потрапити до органу місцевого самоврядування, позивач просить суд позовні вимоги задовольнити у повному обсязі.

Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 05.11.2020 о 15:00 год. відкрито провадження в даній адміністративній справі за правилами статей 268-273 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі по тексту також - КАС України) та призначено судове засідання у справі на 06.11.2020 о 11:00 год. (а.с.9-13).

Реалізовуючи принцип офіційного з`ясування усіх обставин у справі суд витребував в кандидата в депутати і сільської територіальної виборчої комісії оформленні та засвідчені відповідно до вимог статті 94 КАС України письмові пояснення і копії письмових доказів, які, на переконання суду на стадії відкриття провадження, мали значення для правильного вирішення спору.

Про відкриття провадження у даній справі, про дату, час та місце проведення судового розгляду справи на підставі статей 268 та 273 КАС України повідомлено завчасно учасників справи і виборчу комісію шляхом направлення ухвали та позовної заяви, разом з доданими до неї матеріалами, повістки про виклик до суду на відомі адреси електронної пошти, а також скеровано відповідні повідомлення на контактні номери телефону сторін, що зазначені в позовній заяві та наявні в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

Паперові копії ухвал і повісток вручені сторонам 05.11.2020 о 16:09 год. і 17:14 год.

Загвіздянська сільська територіальна виборча комісія скористалась правом на подання відзиву на позов, який до судового засідання надійшов на адресу суд 06.11.2020 о 10:25 год., відповідно до якого відповідач щодо заявлених позовних вимог заперечив, вважає заявлені вимоги безпідставними та надуманими з огляду на наступне. Так, територіальна виборча комісія в силу вимог частини 9 статті 254 Виборчого кодексу України може прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці в окремих випадках, а саме: за наявності заяв або скарг, підтверджених актами, складеними відповідними суб`єктами виборчого процесу про порушення вимог Виборчого кодексу України під час проведення голосування та/або підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці; у разі наявності акта або письмової заяви осіб, які супроводжували транспортування виборчих документів дільничної виборчої комісії, про порушення вимог Виборчого кодексу України під час транспортування протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці та інших документів до територіальної виборчої комісії. Отож за доводами відповідача територіальна виборча комісія не зобов`язана, а може прийняти рішення про проведення нею повторного підрахунку голосів на виборчій дільниці при наявності тих чи інших фактів, які свідчать про порушення вимог Виборчого кодексу України під час проведення голосування та/або підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці. При цьому, обов`язок для відповідача у прийнятті рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців визначений виключно у випадках, які передбачені в частині 10 статті 254 коментованого Кодексу, зокрема: в разі наявності ознак розпечатування пакетів із запакованими документами, які надійшли до територіальної виборчої комісії або у разі неможливості усунення без перерахунку бюлетенів неточностей у протоколі дільничної виборчої комісії. Тобто, у даному питанні територіальна виборча комісія наділена дискреційними повноваженнями, які передбачають право самостійного вибору прийняття рішення за умов наявності права та обов`язку. За доводами представника відповідача як станом на 26.10.2020 - день прийняття Загвіздянської сільської територіальної виборчої комісії протоколів про результати голосування з виборів депутатів Загвіздянської сільської ради в багатомандатному виборчому окрузі в шести виборчих округах, так і станом на 31.10.2020 - день подання і розгляду скарги позивача, окрім самих скарг, в розумінні виборчого законодавства були відсутні будь-які докази наявності обставин і підстав, які визначені в частинах 9 і 10 статті 254 вказаного Кодексу. ,

Як стверджує відповідач, позивач тільки 31.10.2020 року о 15 год. 19 хв. звернувся із заявою до Загвіздянської сільської територіальної виборчої комісії, не надавши в обґрунтування своєї вимоги жодного документа, який би підтверджував про порушення вимог Виборчого кодексу України під час проведення голосування та/або підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях №260742 та №260743. Тобто, заява від 31.10.2020 не містить посилання на акти суб`єктів виборчого процесу, якими фіксується порушення виборчого законодавства. Так само як і до позовної заяви ОСОБА_1 не подано доказів на підтвердження інформації та власних доводів, повідомлених в заяві, зокрема до прикладу - актів, складених кандидатами у депутати, їх довіреними особами, уповноваженими особами організацій партій, офіційними спостерігачами, виборцями тощо. Додатково відповідач вказав на пропущення позивачем строків подання позовної заяви, оскільки протоколи Загвіздянської сільської територіальної виборчої комісії про результати голосування з виборів депутатів Загвіздянської сільської ради в багатомандатному виборчому окрузі №1, №2, №3, №4, №5, №6 були складені 26.10.2020 року о 20 год. 44 хв., 26.10.2020 о 21 год. 08 хв., 26.10.2020 о 21 год. 25 хв., 26.10.2020 о 21 год. 50 хв., 26.10.2020 о 22 год. 10 хв., 26.10.2020 о 22 год. 30 хв., а отже кінцевий термін подачі позовної заяви закінчився 28.10.2020. В зв`язку із наведеним просить суд в задоволенні позову відмовити (а.с. 25-31).

До відзиву на позов відповідач продав письмові документи, якими обґрунтовує свої заперечення (а.с.32-81).

Позивачем і його представником не виконано вимоги пункту 7 резолютивної частини ухвали суду про відкриття провадження у справі від 05.11.2020 в частині надання доказів на підтвердження власних доводів про порушення вимог виборчого законодавства, зміст яких визначений в адміністративному позові як підстава звернення до суду (а.с.11). Про причини неподання чи неможливості подання таких доказів представник позивача в судовому засіданні суд не повідомив, з будь-якими клопотаннями не звертався.

На початку судового засідання суд повідомив учасників справи про розгляд даної справи за правилами загального позовного провадження із особливостями положень статті 273 КАС України.

Відповідно до вимог частини 2 статті 183 КАС України протокольною ухвалою суду від 06.11.2020 о 11:38 год. закрито підготовче провадження та розпочато судовий розгляд справи по суті в цьому ж судовому засіданні.

У судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав із підстав, визначних у позовній заяві, а представник відповідача заперечила щодо їх задоволення, посилаючи на зміст відзиву на позов.

Вислухавши доводи представників сторін, дослідивши заяви по суті спору та матеріали справи, суд 06.11.2020 о 12:25 год. вийшов до нарадчої кімнати для ухвалення рішення.

Розглянувши матеріали адміністративної справи, заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши в сукупності письмові докази, якими обґрунтовуються позовні вимоги, суд виходить із наступних підстав та мотивів.

Постановою Верховної Ради України "Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році" №795-ІХ від 15.07.2020 призначено на 25.10.2020 чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів.

Згідно постанови Центральної виборчої комісії "Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25.10.2020" №160 від 08.08.2020 призначено на неділю, 25.10.2020, перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів.

Центральною виборчою комісією 30.08.2020 прийнято постанову №208 "Про початок виборчого процесу місцевих виборів 25 жовтня 2020 року", якою оголошено з 5 вересня 2020 року початок виборчого процесу місцевих виборів, призначених на 25 жовтня 2020 року.

Так, в межах Івано-Франківської районної територіальної виборчої комісії Івано-Франківської області для забезпечення організації і проведення місцевих виборів утворено Загвіздянську сільську територіальну виборчу комісію Івано-Франківського району Івано-Франківської області.

З 06.09.2020 для організації і проведення перших виборів депутатів Загвіздянської сільської ради Івано-Франківського району Івано-Франківської області затверджено 6 багатомандатних виборчих округів, зокрема, до меж дільничної виборчої комісії №260742 віднесено 1 і 2 виборчі округа, до меж комісії №260743 - 3 і 4 округа, до меж комісії №260757 - 5 і 6 округа.

ОСОБА_1 у вересні 2020 року зареєстрований сільською територіальною виборчою комісією кандидатом в депутати в багатомандатному виборчому окрузі №1 з виборів депутатів Загвіздянської сільської ради, призначених на 25 жовтня 2020 року, свідченням чого є посвідчення №2 від 21.09.2020 (а.с.6).

Вважаючи, що вибори депутатів Загвіздянської сільської ради на виборчих дільницях №260742 та №260743 проходили поза межами чинного законодавства і з порушеннями виборчого законодавства ОСОБА_1 31.10.2020 подано до відповідача скаргу (а.с.36).

Як свідчить зміст даної скарги, на виконання постанови Центральної виборчої комісії від 21.08.2020 за №192 ''Про порядок розгляду скарг виборчими комісіями з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів'', відповідно до статті 63 Виборчого кодексу України у зв`язку із розбіжностями у виборчих протоколах дільничних виборчих комісіях №260742 та №260743, позивач просив здійснити перерахунок голосів, відданих за кандидатів в депутати сільської ради.

За наслідками розгляду відповідачем скарги позивача Загвіздянська сільська територіальна виборча комісія 31.10.2020 о 20:10 год. прийнято постанову за №32 ''Про відмову у задоволенні скарги''.

Із змісту оскаржуваної постанови слідує, що відповідно до частини 13 статті 72 Виборчого кодексу України відповідачем постановлено відмовити у задоволенні скарги ОСОБА_1 від 31.10.2020 по причині того, що суб`єктом звернення з даною скаргою не надано підтвердження порушення сільською територіальною виборчою комісією законодавства про вибори, будь-які докази та матеріали до скарги не надані, щоб встановити факт будь-яких розбіжностей, про які йдеться у скарзі, та не надано належних доказів, передбачених чинним законодавством України.

Така постанова підписна головою комісії Майкович Л.М. і секретарем комісії Хамагановою Л.С. (а.с.7).

Не погоджуючись із результати розгляду відповідачем скарги, вважаючи, що мало місце порушення виборчого законодавства, в тому числі під час голосування, при проведенні пакування виборчих бюлетенів, підрахунку голосів, оформлення результатів голосування, не прийняття рішення про врахування відомостей протоколів про підрахунок голосів виборців, не голосування і не підписання окремими членами комісії при встановленні результатів виборів, кандидат в депутати ОСОБА_1 звернувся до суду із даним позовом.

Надаючи правову оцінку правовідносинам, що склалися між сторонами, суд, в першу чергу зазначає, що за змістом пункту 20 частини 1 статті 92 Конституції України організація і порядок проведення виборів і референдумів визначаються виключно законами України.

При вирішенні спору суд керується положеннями Конституції України, Кодексу адміністративного судочинства України та Виборчим кодексом України від 19.12.2019 №396-IX, яким затверджено гарантії права громадян на участь у виборах, підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів.

Приписами частини 1 статті 1 ВК України передбачено, що вибори в Україні є основною формою народного волевиявлення, способом безпосереднього здійснення влади Українським народом.

Згідно з частинами 1, 2 статті 63 ВК України рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, можуть бути оскаржені до суду або до виборчої комісії.

В розумінні пункту 4 частини 1 статті 22, частини 1 статті 64 ВК України, частини 1 статті 273 КАС України позивач є суб`єктом виборчого процесу, який вправі оскаржити до суду рішення, дії чи бездіяльність виборчої комісії, що стосуються виборчого процесу.

За змістом частини 1 статті 20 ВК України виборчий процес - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.

Частиною 1 статті 196 ВК України виборчий процес місцевих виборів включає такі етапи: 1) утворення виборчих округів; 2) утворення дільничних виборчих комісій; 3) складання списків виборців, їх перевірка та уточнення; 4) висування та реєстрація кандидатів; 5) проведення передвиборної агітації; 6) голосування у день виборів; 7) підрахунок голосів виборців, установлення підсумків голосування і результатів місцевих виборів.

Відповідно до частин 1, 3, 4 статті 32 ВК України визначено, що в Україні утворюються і діють передбачені цим Кодексом виборчі комісії як незалежні органи адміністрування виборчих процесів, які відповідно до своїх повноважень забезпечують здійснення визначених Конституцією України та цим Кодексом основних принципів виборчого права, засад виборчого процесу, реалізацію виборчих прав громадян України, підготовку та проведення виборів.

Територіальні і дільничні виборчі комісії як і усіх інші виборчі комісії діють на підставі, в межах повноважень та у спосіб, встановлені Конституцією України, цим Кодексом та законами України.

Ніхто не має права втручатися в діяльність виборчих комісій, зокрема у вирішення питань, віднесених до їхніх повноважень, крім випадків, передбачених законом.

За приписами частини 1, 4 і 5 статті 33 ВК України виборчі комісії є спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення виборів і забезпечувати реалізацію виборчих прав громадян України, додержання та однакове застосування виборчого законодавства.

Територіальні виборчі комісії в межах повноважень, визначених Кодексом, забезпечують організацію підготовки та проведення місцевих виборів, а дільничні виборчі комісії - загальнодержавних і місцевих виборів у межах відповідних виборчих дільниць.

Рішення виборчої комісії, що суперечить законодавству України або прийнято з перевищенням її повноважень, відповідно до частини 15 статті 36 Виборчого кодексу України може бути, серед іншого, скасовано судом.

Зважаючи на зміст спірних правовідносин підлягає дослідженню і перевірці кожний із доводів позивача окремо з урахуванням фактичних обставин у справі та заперечень відповідача у справі.

Так, в частині доводів ОСОБА_1 про те, що ''не всі бюлетені, які члени комісії опрацьовували, були зачитані в голос'' суд виходить із того, що відповідно до частини 5 статті 250 Виборчого кодексу України підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці здійснюється відкрито і прозоро виключно членами дільничної виборчої комісії. Підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці проводиться у послідовності викладених положень цієї статті та у порядку, встановленому Центральною виборчою комісією.

У разі якщо під час проведення голосування до дільничної виборчої комісії надходили заяви, скарги щодо порушень, що мали місце під час проведення голосування на виборчій дільниці, дільнична виборча комісія розглядає їх на початку засідання, до початку підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці (частина 4 статті 250 Виборчого кодексу України).

Частиною 27 статті 250 Виборчого кодексу України визначено, що виборчі бюлетені для голосування з кожних місцевих виборів і по кожному виборчому округу відокремлюються одні від одних. Виборча комісія підраховує загальну кількість виборчих бюлетенів окремо з кожних місцевих виборів та по кожному виборчому округу, за винятком бюлетенів, які не підлягають врахуванню.

Під час підрахунку виборчих бюлетенів визначений виборчою комісією член комісії рахує виборчі бюлетені вголос.

Звертаючись до суду як і викладаючи власне бачення порушень виборчого законодавства у скарзі від 31.10.2020 ОСОБА_1 не навів жодної конкретної обставини відповідного ймовірного порушення, прізвищ членів дільничних виборчих комісій, які допускали порушення і які були свідками такого порушення, не вказав про складання актів, якими зафіксовано те чи інше недотримання порядку оголошення відомостей про бюлетень і результатів голосування, зафіксованого у ньому.

В контексті аргументів позивача про ''порушеня порядок пакування виборчих бюлетенів'' суд вказує на те, що частинами 6, 10, 14, 15, 26, 27, 30, 37, 38, 39, 40 статті 250 Виборчого кодексу України визначено перелік виборчих документів, порядок і спосіб їх пакування за наслідками опрацювання, зокрема: список виборців, доданий до нього витяг із списку виборців, виготовлений згідно з частинами 2, 3 статті 249 Кодексу, заяви, на підставі яких складався витяг із списку, рішення суду про внесення змін до списку виборців, повідомлення органу ведення Державного реєстру виборців; контрольні талони виборчих бюлетенів для голосування з кожних місцевих виборів по кожному округу; виборчі бюлетені, що не підлягають врахуванню; недійсні виборчі бюлетені; виборчі бюлетені з голосами виборців.

Так, відповідно до частини 6 статті 250 коментованого Кодексу дільнична виборча комісія запаковує опрацьовані виборчі документи у пакети. Пакет з виборчими документами заклеюється, на пакеті робиться напис, який вказує на кількість та вид запакованих документів, а також зазначаються назва місцевих виборів, позначення та/або номер виборчого округу, номер виборчої дільниці, кількість запакованих виборчих бюлетенів, дата і час пакування, ставляться підписи присутніх членів дільничної виборчої комісії та печатка комісії.

Після підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, поданих за кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, виборчі бюлетені з голосами виборців, поданими за кожного кандидата, запаковуються окремо. На пакетах зазначаються прізвище та ініціали кандидата, назва виборів, позначення та/або номер округу, номер виборчої дільниці, кількість запакованих виборчих бюлетенів, дата і час пакування, ставляться підписи присутніх членів дільничної виборчої комісії та печатка комісії (частина 42 статті 250 Виборчого кодексу України).

При прийнятті документів дільничної виборчої комісії територіальна виборча комісія відповідно до частини 4 статті 254 Кодексу перевіряє комплектність документів та цілісність упаковки усіх пакетів з виборчими документами. При цьому кожний член комісії має право оглянути кожний пакет з документами.

Відповідно до частини 10 статті 254 Виборчого кодексу України у разі наявних ознак розпечатування пакетів із запакованими документами, територіальна виборча комісія зобов`язана прийняти рішення про повторний підрахунок голосів виборців на цій дільниці.

Аналогічно до попереднього випадку позивач ні перед відповідачем, ні перед судом не довів із посиланням на будь-який доказ чи зафіксований відповідним актом наявність обставини порушення порядок пакування виборчих бюлетенів, дотримання цілісності запечатаних пакетів із відповідною виборчою документацією від дільничної до територіальної виборчої комісії.

В частині недотримання норм виборчого законодавства ''при проведення підрахунку голосів виборців'' суд виходить із положень частини 40 статті 250 Виборчого кодексу України, положеннями якої визначено, що дільнична виборча комісія підраховує кількість голосів виборців, поданих за кожного кандидата у депутати в багатомандатному окрузі з виборів депутатів міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців до 10 тисяч), кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови. Під час підрахунку голосів виборців кожен член дільничної виборчої комісії має право перевірити або перерахувати відповідні виборчі бюлетені. Результати підрахунку голосів виборців за кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови на виборчій дільниці оголошуються і заносяться до протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у відповідному виборчому окрузі.

Якщо на виборчій дільниці проводилося голосування більш як в одному виборчому окрузі, дільнична виборча комісія проводить дії, передбачені цим Кодексом, та встановлює відповідні відомості окремо по кожному багатомандатному округу, в якому проводилося голосування на виборчій дільниці. Відповідні відомості при їх встановленні вносяться до протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у відповідному багатомандатному окрузі. У такому разі дільнична виборча комісія розділяє виборчі бюлетені, які підлягають врахуванню, відповідно до багатомандатних округів, у яких проводилося голосування на виборчій дільниці. Встановлення результатів голосування проводиться по кожному такому багатомандатному виборчому округу окремо у порядку їхніх номерів.

Матеріали адміністративної справи свідчать не представлення ОСОБА_1 в розумінні частини 7 статті 67 і статті 71 Виборчого кодексу України будь-якого належного та допустимого доказу на підтвердження власних доводів про порушення, які мали місце при проведення підрахунку голосів виборців.

Не заслуговують на увагу аргументи позивача про те, що ''при підрахунку голосів безпідставно порушено послідовність проведення підрахунку'' .

Так, за змістом частин 2 і 5 статті 250 Виборчого кодексу України підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці проводиться дільничною виборчою комісією в такій послідовності:

1) підрахунок голосів на виборах Президента України, виборах народних депутатів України або на всеукраїнському референдумі (в разі одночасного проведення місцевих виборів із виборами Президента України, виборами народних депутатів України або всеукраїнським референдумом);

2) підрахунок голосів на виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної ради;

3) підрахунок голосів на виборах депутатів районної ради;

4) підрахунок голосів на виборах міського голови;

5) підрахунок голосів на виборах депутатів міської ради;

6) підрахунок голосів на виборах міського голови міста, яке входить до складу іншого міста згідно з адміністративно-територіальним устроєм;

7) підрахунок голосів на виборах депутатів районної у місті ради, міської ради міста, яке входить до складу іншого міста згідно з адміністративно-територіальним устроєм;

8) підрахунок голосів на виборах сільського, селищного голови;

9) підрахунок голосів на виборах депутатів сільської, селищної ради.

Підрахунок голосів виборців з кожних місцевих виборів завершується складанням протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів в порядку, визначеному статтею 251 цього Кодексу.

Під час підрахунку голосів виборців з кожних місцевих виборів бюлетені з тих місцевих виборів, підрахунок голосів виборців з яких ще не проводився, складаються у виборчі скриньки, які постійно перебувають у полі зору членів дільничної виборчої комісії.

Пакети з протоколами та іншою виборчою документацією з виборів, підрахунок щодо яких вже завершено, до закінчення засідання дільничної виборчої комісії зберігаються у приміщенні, де відбувається засідання, у полі зору членів дільничної виборчої комісії та осіб, присутніх на засіданні комісії. Пакети з виборчою документацією транспортуються в порядку, встановленому статтею 253 цього Кодексу, до територіальної виборчої комісії, яка встановлює підсумки голосування, а у випадках, передбачених цим Кодексом, - до територіальної виборчої комісії, що встановлює результати виборів, відразу після завершення підрахунку голосів виборців та складання відповідних протоколів з усіх місцевих виборів, які організовувалися відповідною дільничною виборчою комісією.

Підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці здійснюється відкрито і прозоро виключно членами дільничної виборчої комісії. Підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці проводиться у послідовності викладених положень цієї статті та у порядку, встановленому Центральною виборчою комісією.

В контексті вказаного суд вкотре констатує відсутність у матеріалах адміністративної справи відповідних доказів порушення частини 2 статті 250 Виборчого кодексу України, незважаючи на те, що ухвалою про відкриття провадження у справі такі докази витребовувалися у ОСОБА_1 судом з власної ініціативи. Як свідчить зміст скарги позивача до відповідача від 31.10.2020 в цій частині доводів як і у відношенні до усіх інших - належних доказів для розгляду і врахування на засідання сільської територіальної виборчої комісії не подано.

Суд, досліджуючи спірні обставини, доводи ОСОБА_1 про ''надання виборцям, які в день голосування голосували в дома на першому окрузі, бюлетені з кандидатами четвертого округу'' вважає лише припущеннями позивача так як доказів порушення порядку організації голосування виборців за місцем перебування, визначеного статтею 249 Виборчого кодексу України, до матеріалів справи не представлено. Такі ж докази відсутні і серед додатків скарги позивача від 31.10.2020.

В частині доводів ОСОБА_1 про ''належне надання правової оцінки доводам і вимогам позивача, викладених у скарзі від 31.10.2020'' , а також щодо ''звернення інших суб`єктів виборчого процесу із скаргами і заявами про порушення виборчого законодавства під час голосування, підрахунку голосів та складання протоколів на відповідних дільничних виборчих комісіях №260742 та №260743'' , ''необхідність проведення повторного підрахунку голосів на виборчих дільницях №260742 та №260743'' , суд виходить із наступних підстав та мотивів.

Виборчий кодекс України передбачає випадки, за яких територіальна виборча комісія на етапі прийняття та розгляду виборчих документів дільничних виборчих комісій може прийняти рішення про повторний підрахунок нею голосів виборців на виборчій дільниці, а також випадки, коли територіальна виборча комісія зобов`язана прийняти таке рішення.

Так, територіальна виборча комісія може прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці у таких випадках: 1) за наявності заяв або скарг, підтверджених актами, складеними відповідними суб`єктами виборчого процесу, про порушення вимог Виборчого кодексу України під час проведення голосування та/або підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, що ставлять під сумнів результати підрахунку голосів виборців на цій виборчій дільниці (частина 9 статті 254 Виборчого кодексу України); у разі наявності акта або письмової заяви осіб, які супроводжували транспортування виборчих документів дільничної виборчої комісії, про порушення вимог Виборчого кодексу України під час транспортування протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці та інших документів до територіальної виборчої комісії (частина 10 статті 254 Виборчого кодексу України).

Водночас, відповідно до частини 10 статті 254 Виборчого кодексу України територіальна виборча комісія зобов`язана прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці у разі наявних ознак розпечатування пакетів із запакованими документами, які надійшли до територіальної виборчої комісії, або у разі неможливості усунення без перерахунку бюлетенів неточностей у протоколі дільничної виборчої комісії.

В усіх випадках рішення щодо доцільності, можливості чи обов`язку провести повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці членами територіальної виборчої комісії повинно розглядатися на засіданні територіальної виборчої комісії та після обговорення прийматися шляхом відкритого голосування, оскільки саме такий спосіб дій та організації роботи територіальної виборчої комісії як спеціального колегіального органу передбачений статтею 36 Виборчого кодексу України. Відповідне рішення фіксується у протоколі засідання територіальної виборчої комісії, як це передбачено частиною 6 статті 254 Виборчого кодексу України.

Виходячи з норм частин 5, 6, 9 статті 254 Виборчого кодексу України, територіальна виборча комісія не зобов`язана, а може прийняти рішення про проведення нею повторного підрахунку голосів на виборчій дільниці при наявності тих чи інших фактів, які свідчать про порушення вимог Виборчого кодексу України під час проведення голосування та/або підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці. У цьому питанні територіальна виборча комісія наділена дискреційними повноваженнями, які передбачають право самостійного вибору прийняття рішення. Це дозволяє комісії об`єктивно оцінити наведені у заяві чи скарзі факти на предмет того, чи є вони порушеннями вимог Виборчого кодексу України, чи є ці порушення такими, що ставлять під сумнів результати підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, та прийняти пропорційне рішення з дотриманням необхідного балансу інтересів суб`єктів виборчого процесу.

Проте, позивач звертаючись 31.10.2020 о 15 год. 19 хв. до відповідача подав лише заяву про здійснення перерахунку голосів на дільничних виборчих комісіях №260742 і №260743, не надавши в обґрунтування своєї вимоги жодного документа, який би підтверджував про порушення вимог Виборчого кодексу України під час проведення голосування та/або підрахунку голосів виборців на таких дільницях.

Доводи ОСОБА_1 про "розбіжності у виборчих протоколах дільничних виборчих комісіях №260742 і №260743" залишилися необґрунтованими та недоведеними не тільки при розгляді відповідачем скарги позивача від 31.10.2020, але і у судовому засіданні на пропозицію суду не отримав від представника позивача будь-яких пояснень, в чому саме полягає зміст такої розбіжності, в яких саме розділах чи графах протоколів комісій про підрахунок голосів від 26.10.2020 їх виявлено чи допущено.

Відповідно до частин 1, 2, 3, 10 статті 251 Виборчого кодексу України дільнична виборча комісія на своєму засіданні складає протокол про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з кожних місцевих виборів по кожному виборчому округу, в яких проводилося голосування на виборчій дільниці.

До протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, поданих за кандидатів у депутати в багатомандатному виборчому окрузі, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови цифрами заносяться: 1) кількість виборчих бюлетенів, одержаних дільничною виборчою комісією; 2) кількість невикористаних виборчих бюлетенів, погашених дільничною виборчою комісією; 3) кількість виборців, включених до списку виборців на виборчій дільниці (на момент закінчення голосування); 4) кількість виборців, внесених на виборчій дільниці до витягу із списку виборців для голосування за місцем перебування; 5) кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені у приміщенні для голосування; 6) кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені за місцем перебування; 7) загальна кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені; 8) кількість виборчих бюлетенів, що не підлягають врахуванню; 9) кількість виборців, які взяли участь у голосуванні на виборчій дільниці; 10) кількість виборчих бюлетенів, визнаних недійсними; 11) кількість голосів виборців, поданих за кожного кандидата.

Протокол про підрахунок голосів виборців з кожних місцевих виборів по кожному виборчому, округу, по якому проводиться голосування на виборчій дільниці, складається дільничною виборчою комісією у чотирьох примірниках. Примірники протоколу нумеруються і мають однакову юридичну силу.

Пакети з протоколами дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, виборчими бюлетенями, контрольними талонами і предметами, списками виборців, а також (за наявності) окремими думками членів виборчої комісії, викладеними у письмовій формі, актами, заявами, скаргами та рішеннями, прийнятими комісією, після закінчення засідання комісії транспортуються до відповідної територіальної виборчої комісії у порядку, визначеному статтею 253 цього Кодексу.

Частиною 4 статті 65 Виборчого кодексу України передбачено, що до територіальної виборчої комісії, яка встановлює результати відповідних місцевих виборів, може бути подана скарга, зокрема на рішення, дії чи бездіяльність дільничної виборчої комісії, яка забезпечує організацію і проведення відповідних місцевих виборів.

Згідно із частиною 1 статті 67 Виборчого кодексу України скарга до виборчої комісії подається у письмовій формі і повинна містити: 1) назву виборчої комісії, до якої вона подається; 2) прізвище, ім`я, по батькові (найменування) суб`єкта звернення зі скаргою, його місце проживання чи офіційну контактну адресу (юридичну або поштову адресу), а також номер засобу зв`язку, адресу електронної пошти, якщо такі є; 3) прізвище, ім`я, по батькові (найменування) суб`єкта оскарження, його місце проживання чи офіційну контактну адресу (юридичну або поштову адресу), а також номер засобу зв`язку, адресу електронної пошти, якщо такі відомі суб`єкту звернення; 4) суть порушеного питання; 5) виклад обставин і зазначення доказів, якими суб`єкт звернення зі скаргою обґрунтовує свої вимоги; 6) чітко сформульовані вимоги із зазначенням суті рішення, ухвалення якого вимагається від суб`єкта розгляду скарги; 7) перелік документів і матеріалів, що додаються; 8) підпис суб`єкта звернення зі скаргою чи особи, яка уповноважена представляти відповідного суб`єкта, із зазначенням дати підписання.

Положеннями частини 7 статті 67 коментованого Кодексу визначено, що до скарги додаються її копії, докази, зазначені у скарзі, та копії усіх документів, що приєднуються до скарги, у кількості, що дорівнює кількості суб`єктів оскарження та заінтересованих осіб, зазначених у скарзі. Письмові докази подаються в оригіналі або в засвідченій у встановленому порядку копії.

При цьому, належність і допустимість доказів в розумінні виборчого законодавства визначено статтю 71 Виборчого кодексу України.

Відповідно до положень частин 1-4 статті 70 Виборчого кодексу України скарга, оформлена з додержанням вимог цього Кодексу, розглядається відповідною виборчою комісією на її засіданні.

На засідання виборчої комісії з розгляду скарги обов`язково запрошується суб`єкт звернення зі скаргою, суб`єкт оскарження, заінтересовані особи, зазначені у скарзі.

Протокол засідання відповідача №14 від 31.10.2020 свідчить, що ОСОБА_1 був присутнім при розгляді своєї заяви (а.с.32-34).

Відповідно до положень частин 9, 10 статті 254 Виборчого кодексу України за наявності заяв або скарг, підтверджених відповідно оформленими актами, складеними кандидатами у депутати, кандидатами на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довіреними особами, уповноваженими особами організацій партій, офіційними спостерігачами, виборцями, про порушення вимог цього Кодексу під час проведення голосування та/або підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, що ставлять під сумнів результати підрахунку голосів виборців на цій виборчій дільниці, територіальна виборча комісія може прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці.

У разі наявності акта або письмової заяви осіб, зазначених у частині 1 статті 253 цього Кодексу, про порушення вимог цього Кодексу під час транспортування протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці та інших документів до територіальної виборчої комісії територіальна виборча комісія може, а в разі наявних ознак розпечатування пакетів із запакованими документами, а також у разі неможливості усунення без перерахунку бюлетенів неточностей у протоколі дільничної виборчої комісії - зобов`язана прийняти рішення про повторний підрахунок голосів виборців на цій дільниці.

Таким чином частини 9, 10 статті 254 Виборчого кодексу України містять норми щодо дискреційних повноважень територіальної виборчої комісії, коли вона може прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів, а також імперативні норми права, коли територіальна виборча комісія зобов`язана прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців на дільниці.

Проте, позивачем, як зазначено вище по тексту рішення суду, ні до сільської територіальної виборчої комісії, ні при зверненні до суду не долучено жодних доказів щодо факту виявлених порушень на виборчих дільницях №260742 та №260743. Тобто, у заяві від 31.10.2020 відсутнє посилання на будь-які акти, якими було би зафіксовано порушення виборчого законодавства.

Не надано також до позовної заяви доказів на підтвердження інформації чи обставин, повідомлених ОСОБА_1 в заяві, зокрема, актів, складених кандидатами у депутати, їх довіреними особами, уповноваженими особами організацій партій, офіційними спостерігачами, виборцями, в тому числі і повідомлення в територіальні органи національної поліції в області щодо вчинення правопорушення, за яке встановлено адміністративну чи кримінальну відповідальність.

Окрім цього, сторони не заперечують, що Загвіздянською сільською територіальною виборчою комісією реєструвалися офіційні спостерігачі від різних суб`єктів виборчого процесу, які були присутні у день виборів на виборчих дільницях і у період підрахунку голосів.

Позивач не довів перед судом про надходження обґрунтованих скарг про порушення виборчого законодавства із фіксацію конкретних випадків. Відповідач щодо таких порушень і надходження заяв/скарг заперечує.

В контексті посилання позивача на надходження також заяв і скарг від інших суб`єктів виборчого процесу судом з`ясовано, що дійсно в той же день, 31.10.2020, аналогічні за змістом заяви без жодного доказу надійшли від кандидата на посаду голови ОСОБА_5 і кандидата у депутати ОСОБА_6 (а.с.38, 39).

Дані заяви як і заява позивача розглянуті 31.10.2020 на засіданні сільської територіально виборчої комісії, у задавлені яких з тих же підстав відмовлено (а.с.32-39).

При цьому, суд звертає увагу на те, що ОСОБА_5 і ОСОБА_6 є самостійними суб`єктами виборчого процесу, які у даній справі не виступають як співпозивачі чи третіми особами із самостійними вимогами.

У суду відсутні відомості, що після розгляду відповідачем коментованих скарг ОСОБА_5 і ОСОБА_6 далі не погоджуються із результатами підрахунку голосів на спірних дільницях.

Виходячи із того, що кожний суб`єкт виборчого процесу наділений власним обсягом суб`єктивних права, свобод та інтересів, суд позбавлений процесуальної можливості у даній справі вирішувати питання порушення виборчих прав та інтересів саме ОСОБА_5 та ОСОБА_6 .

В сукупності вище вказаного суд вважає, що приймаючи оскаржену постанову №32 від 31.10.2020 відповідач діяв згідно вимог частини 13 статті 72 Виборчого кодексу України, згідно якої виборча комісія відмовляє в задоволенні скарги, якщо встановить, що суб`єктом звернення зі скаргою не надано підтвердження порушення суб`єктом оскарження законодавства про вибори, а наявних у матеріалах скарги доказів недостатньо для встановлення цього факту виборчою комісією.

При розгляді справи судом також перевірено і з`ясовано аргументи позивача в частині ''порушення частини 12 статті 36 Виборчого кодексу України так як два члена Загвіздянської сільської територіальної виборчої комісії не голосували та не брали участі в засіданні територіальної виборчої комісії під час встановлення результатів виборів депутатів сільської ради, а також такі члени не підписували протоколи про результати голосування, хоча в самому протоколі підписи наявні'' .

Так, за змістом частини 12 статті 36 Кодексу рішення виборчої комісії після його розгляду та обговорення на засіданні виборчої комісії приймається відкритим голосуванням більшістю голосів від складу комісії, крім випадків, передбачених цим Кодексом.

Рішення комісії набирає чинності з моменту його прийняття.

На засіданні окружної, територіальної або дільничної виборчої комісії у день голосування, зокрема, при підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, встановленні підсумків голосування в межах виборчого округу, у разі присутності менше ніж двох третин членів комісії від складу комісії рішення комісії приймається не менше ніж двома третинами голосів від числа членів комісії, присутніх на засіданні комісії.

В судовому засіданні на запитання представника відповідача представник позивача не зміг назвати ні прізвища конкретних членів виборчої комісії, які не брали участі у голосуванні, втім підписи яких містяться проставленими на протоколах про результати голосування, ні назву виборчого документа, в якому має місце виконання таких підписів без згоди членів комісії, ні часу і місце встановлення та виявлення примірників у формі оригіналу чи копії згаданого документа.

Матеріали справи не містять жодного доказу на підтвердження коментованих аргументів ОСОБА_1

Щодо ''порушення територіальною виборчою комісією частини 1 статті 37 Виборчого кодексу України за результатами розгляду документів дільничних виборчих комісій та скарг в частині не прийняття одне із трьох рішень, вичерпний перелік із зміст яких визначений частини 5 статті 254 Виборчого кодексу України'' , суд виходить із наступних підстав та мотивів.

Як визначено в частині 5 статті 254 Виборчого кодексу України за результатами розгляду документів дільничної виборчої комісії та скарг про порушення вимог цього Кодексу під час проведення голосування та підрахунку голосів на виборчій дільниці, а також під час транспортування виборчих документів до територіальної виборчої комісії, що надійшли до територіальної виборчої комісії на момент прийняття документів дільничної виборчої комісії, територіальна виборча комісія приймає одне з таких рішень:

1) врахувати відомості протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці;

2) зобов`язати дільничну виборчу комісію виправити виявлені недоліки шляхом складання протоколу з позначкою "Уточнений";

3) провести повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці в порядку, встановленому цим Кодексом.

Частиною 6 статті 254 Виборчого кодексу України визначено, що рішення, передбачене частиною 5 цієї статті, приймається шляхом голосування членів територіальної виборчої комісії більшістю голосів від загального складу комісії і фіксується у протоколі засідання територіальної виборчої комісії.

Вказане свідчить, що в період часу між надходженням від дільничних виборчих комісій протоколів про підрахунок голосів виборців на дільниці та прийняттям сільськими територіальними виборчими комісіями власних протоколів про результати голосування з виборів, у спірному випадку у 6-ти багатомандатних виборчих округах, дійсно приймається протокольне рішення, зміст яких визначається в частині 5 статті 254 Виборчого кодексу України.

Відповідачем подано в суд засвідчені копії перших примірників протоколів дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях №№260742, 260743 з виборів депутатів до сільської ради в багатомандатному виборчому округах №№1, 2, 3, 4, які підписані 26.10.2020 о 04:58 год., 05:43 год., 06:03 год., 06:20 год., 07:30 год., 07:50 год., 08:00 год. і 08:45 год. (а.с.40-63).

Окрім цього, матеріали справи містять другі примірники протоколів сільської територіальної виборчої комісії про результати голосування з виборів Загвіздянської сільської ради у багатомандатному виборчому округах №№1, 2, 3, 4, 5 і 6, які підписані 26.10.2020 о 20:44 год., 21:08 год., 21:25 год., 21:50 год., 22:10 год. і 22:30 год.

Представник відповідача визнала, що в проміжку часу з моменту надходження від дільничних виборчих комісій протоколів підрахунку голосів і складанням протоколів про результати голосування в день 26 жовтня 2020 року комісією не приймалося протокольне рішення відповідно до пункту 1 частини 5 статті 254 Виборчого кодексу України, а саме, врахувати відомості протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці.

При цьому, як свідчать обставини справи позивач не довів наявність обставин для прийняття відповідачем одного із прокольних рішень, зміст яких визначений в пунктах 2 і 3 частини 5 статті 254 Виборчого кодексу України, зокрема: зобов`язати дільничну виборчу комісію виправити виявлені недоліки шляхом складання протоколу з позначкою "Уточнений" та/або провести повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці в порядку, встановленому цим Кодексом.

Відтак, відповідач як колегіальний орган дійсно у спірних правовідносинах не прийняв рішення, визначене пунктом 1 частини 5 статті 254 коментованого Кодексу.

Однак, незважаючи на вказане, та із урахуванням відсутності підстав для прийняття інших рішень згідно пунктів 2 і 3 частини 5 статті 254 Виборчого кодексу України, суд вказує, що таке порушення не може бути самостійною і достатньою підставою для прийняття рішення про проведення повторного підрахунку голосів на виборчій дільниці №260742 та №260743 в порядку, встановленому цим Кодексом.

Більше того, однією із передумов для вирішення питань, визначених в пунктах 2 і 3 частини 5 статті 254 Виборчого кодексу України, є скарги про порушення вимог цього Кодексу під час проведення голосування та підрахунку голосів на виборчій дільниці, а також під час транспортування виборчих документів до територіальної виборчої комісії, що надійшли до територіальної виборчої комісії на момент прийняття документів дільничної виборчої комісії.

Як свідчать матеріали справи заяви і скарги ОСОБА_1 , ОСОБА_6 , ОСОБА_5 надійшли 31.10.2020, в той час як протоколи і виборча документація від дільничних виборчих комісій надійшла до відповідача 26.10.2020.

Позивач не довів перед судом подання ним чи іншими суб`єктами виборчого процесу відповідних скарг/заяв чи доведення до відмова відповідача іншим способом про порушення виборчого законодавства на виборчих дільницях до 26.10.2020.

Всі інші доводи позивача, викладені у адміністративному позові, не змінюють правових висновків суду у даній справі.

Вирішуючи питання розподілу судових витрат суд виходить із наступного.

Частиною 9 статті 273 КАС України встановлено, що суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.

Судом встановлено, що позивачами при зверненні до суду з даною позовною заявою, доказів сплати судового збору не надано.

Відповідно до частини 2 статті 132 КАС України розмір судового збору, порядок його сплати, повернення і звільнення від сплати встановлюються законом.

Правові засади справляння судового збору, платників, об`єкти та розміри ставок судового збору, порядок сплати, звільнення від сплати та повернення судового збору визначає Закон України "Про судовий збір" від 08.07.2011 за №3674-VI (надалі по тексту також - Закон №3674-VI).

Частиною 1 статті 4 Закону України "Про судовий збір" встановлено, що судовий збір справляється у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.

За подання до адміністративного суду адміністративного позову немайнового характеру, який подано фізичною особою ставка судового збору становить 0,4 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб (підпункти 1, 2 пункт 3 частини 2 статті 4 Закону України "Про судовий збір").

Статтею 7 Закону України "Про Державний бюджет України на 2020 рік", встановлено, що прожитковий мінімум для працездатних осіб в розрахунку на місяць з 1 січня 2020 року складає 2 102,00 грн.

Як свідчать обставини справи та слідує зі змісту адміністративного позову і спірних правовідносин позивачем заявлено одну позовну вимогу немайнового характеру, так як решта вимог кандидата в депутата є похідними, а відтак при зверненні до адміністративного суду з даним позовом судовий збір у розмірі 840,80 гривень підлягав до сплати Кандидатом в депутати Загвіздянської об`єднаної територіальної громади ОСОБА_1 .

За таких обставин, враховуючи, що позовні вимоги не підлягають задоволенню, доказів на підтвердження звільнення позивача від сплати судового збору або його оплати суду не надано, підлягає стягненню із позивача до Державного бюджету України судовий збір у розмірі 840,80 гривень.

Доказів понесення сторонами інших судових витрат суду не подано.

На підставі статті 129-1 Конституції України, керуючись статтями 139, 241-246, 250, 295, 271, 272, 273, 297 підпунктом 15.5 пункту 15 частини 1 розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України, суд

У Х В А Л И В:

В задоволенні позову відмовити.

Стягнути з Кандидата в депутати Загвіздянської об`єднаної територіальної громади ОСОБА_1 (реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 ) до Державного бюджету України судовий збір у розмірі 840,80 гривень (вісімсот сорок гривень вісімдесят копійок).

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двох днів, з дня його проголошення.

Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Івано-Франківський окружний адміністративний суд.

Строк на апеляційне оскарження, відповідно до частини 5 статті 270 КАС України, не може бути поновлено.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили з моменту проголошення судового рішення судом апеляційної інстанції.

Учасники справи:

Позивач - Кандидат в депутати Загвіздянської об`єднаної територіальної громади ОСОБА_1 (реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 ), АДРЕСА_1 .

Представник позивача (адвокат) - Вінтоняк Назарій Михайловича (діє на підставі ордера серії ІФ №094429 на надання правової допомоги від 06.11.2020 і Свідоцтва про право зайняття адвокатською діяльністю за №001038 від 30.11.2015).

Відповідач - Загвіздянська сільська територіальна виборча комісія Івано-Франківського району Івано-Франківської області (ідентифікаційний код юридичної особи 43785185), адреса: вул. Липова-Осада, будинок 22, с. Загвіздя, Івано-Франківський район Івано-Франківської області, 77450.

Суддя /підпис/ Чуприна О.В.

СудІвано-Франківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення06.11.2020
Оприлюднено10.11.2020
Номер документу92684531
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —300/3122/20

Рішення від 06.11.2020

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Чуприна О.В.

Ухвала від 05.11.2020

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Чуприна О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні