Рішення
від 05.11.2020 по справі 320/10760/20
КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

05 листопада 2020 року 320/10760/20

Київський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого - судді Лапія С.М.,

при секретарі судового засідання - Кушнеревич А.В.

за участю:

представника позивача Шестопалова Р.Л.

представників відповідачів Черноволова В.А., Селімова Р.М.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Києві за правилами спрощеного позовного провадження справу за адміністративним позовом суб`єкта виборчого процесу ОСОБА_1 до Бучанської районної територіальної виборчої комісії Київської області , Коцюбинської селищної територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,

в с т а н о в и в:

До Київського окружного адміністративного суду звернувся суб`єкт виборчого процесу ОСОБА_1 з позовом, в якому просить:

- визнати бездіяльність Бучанської районної територіальної виборчої комісії протиправною;

- зобов`язати Бучанську районну територіальну виборчу комісію припинити повноваження усього складу Коцюбинської СТВК Бучанського району Київської області;

- визнати бездіяльність Коцюбинської селищної територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області протиправною;

- зобов`язати Коцюбинську селищну територіальну виборчу комісію Бучанського району Київської області провести повторний підрахунок голосів виборців на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року по ДВК № № 321315, 321316, 321317, 321318, 321319 у смт Коцюбинське Київської області.

На обгрунтування позовних вимог позивач зазначив, що на безперервному засіданні Коцюбинської СТВК було прийнято рішення про повторний підрахунок голосів виборців на ДВК № 321315, 321318, 321319 з перших місцевих виборів депутатів до Київської обласної ради та на ДВК № 321318 до депутатів Бучанської районної ради Київської області, однак на порушення ст. 37 ВК України зазначені рішення не були належним чином задокументовані та прилюднені.

Також позивачем зазначено, що під час проведення повторного підрахунку голосів Коцюбинська СТВК повинна була діяти за процедурою, передбаченою ст. 250 ВК України.

Так, Коцюбинською СТВК було допущено бездіяльність, яка виразилася у невиконанні ч. 13, ч. 22, с. 27 , ч. 28, ч. 33, ч. 35, ч. 36 ст. 250 ВК України.

У зв`язку із зазначеними порушеннями Коцюбинською СТВК позивачкою 01.11.2020 подано скарги до Бучанської РТВК.

За результатами розгляду скарги позивачки Бучанська РТВК частково погодилася з її висновками та задовольнила скаргу частково, проте порушила ч. 2 ст. 19 ВК України.

Крім того, позивачка зазначила, що, враховуючи числені порушення виборчого процесу Коцюбинською СТВК, належного реагування від Бучанської РТВК не було.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 03.11.2020 відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження.

Представник позивача у судовому засіданні підтримав позовні вимоги та просив їх задовольнити.

Представник відповідача Коцюбинської СТВК у судовому засіданні проти позову заперечив та просив відмовити у задоволенні позовних вимог, зазначивши, що всі скарги позивачки були розглянуті та за результатами їх розгляду прийнято відповідні рішення.

Порушень з боку комісії під час прийняття виборчих документів від дільничних виборчих комісій та проведенні повторного підрахунку голосів не було.

Представник відповідача Бучанської РТВК у судовому засіданні проти позову заперечив та просив відмовити у задоволенні позовних вимог. Зазначив, що порушень у роботі Коцюбинської СТВК виявлено не було.

Судом встановлено, що позивач є кандидатом у депутати Коцюбинської селищної ради Бучанського району Київської області, висунутих Київською обласною організацією Політичної партії УДАР (Український Демократичний Альянс за Реформи) Віталія Кличка .

Представником ПП УДАР Шестопаловим Р.Л. та позивачкою за період з 25.09.2020 по 03.11.2020 подавалися заяви та скарги як до Коцюбинської СТВК, так і до Бучанської РТВК.

За результатами розгляду скарг та заяв позивачки та її представника відповідачами приймалися відповідні рішення, що не заперечувалося представником позивача.

Представник позивача у судовому засіданні пояснив, що бездіяльність Коцюбинської СТВК полягає у порушенні ст. 250 ВК України, а саме:

- ч. 13 ст. 250 ВК України, оскільки не були складені акти про невідповідність кількості контрольних талонів та кількості виборців, які взяли участь в голосуванні, акти про невідповідність суми кількості невикористаних бюлетенів і кількості виборців, які отримали виборчі бюлетені, кількості виборчих бюдетенів, отриманих ДВК, так як за результатами перерахунку голосів виборців ДВК 321315 та ДВК 321319 було виявлено більшу кількість бюлетенів, ніж видавали під підпис. Крім того, було виявлено та незаактовано те, що відривні талони з ДВК 321319 у кількості понад 60 шт не мали номеру ДВК, а на 44 шт був зазначений номер ДВК 321316;

- ч. 22 ст. 250 ВК України, оскільки Коцюбинська СТВК не перевіряла наявність контрольних листів;

- ч. 27 ст. 250 ВК України, оскільки члени Коцюбинської СТВК не оголошували вголос бюлетені, які підлягали підрахунку;

- ч. 28 та ч. 33 ст. 250 ВК України, оскільки були відсутні таблички, що містили назву організації та партії та напис ''недійсні";

- ч. 35 ст. 250 ВК України, оскільки голова Коцюбинської СТВК не оголошувала результати підрахунку голосів, а секретар не заносила їх у протокол, оскільки взагалі його не вела;

- ч. 36 ст. 250 ВК України, оскільки після підрахунку виборчі бюлетені були запаковані неналежним чином, зокрема на пакуванні не були проставлені підписи членів Коцюбинської СТВК, присутніх на засіданні, та не була проставлена печатка.

Вважаючи, що Коцюбинською СТВК вчинено безліч порушень виборчого законодавства та станом на 01.11.2020 не було складено та не оприлюднено жодного протоколу про повторний підрахунок голосів виборців з виборів депутатів Київської обласної ради по ДВК 321315, 321318 та 321319, що є грубим порушенням ст 37 ВК України, позивачка звернулася 01.11.2020 зі скаргою № 756 до Бучанської РТВК.

За результатами розгляду скарги, Бучанська РТВК 02.11.2020 прийняла протокольне рішення, яким вирішила:

- делегувати представників Бучанської РТВК: заступника голови комісії Карнаух В.П. та члена комісії ОСОБА_2 до Коцюбинської СТВК для контролю повторного перерахунку та встановлення результатів на ДВК № 321317,

- звернутися до Київської обласної територіальної виборчої комісії делегувати свого представника для контролю повторного перерахунку та встановлення результатів на ДВК № 321317;

- зобов`язати Коцюбинську СТВК провести повний повторний перерахунок на ДВК № 321317 03.11.2020 о 09:00 та терміново повідомити відповідних суб`єктів виборчого процесу.

Позивачка вважає, що Бучанською РТВК в ході розгляду її скарги було порушено ч. 2 ст. 19 ВК України.

Вважаючи бездіяльність відповідачів протиправною, позивачка звернулася до суду з даним позовом.

Надаючи правову оцінку обставинам, що склалися, суд зазначає наступне.

Підготовка та проведення виборів регулюється Виборчим кодексом України від 19 грудня 2019 року № 396-IX (далі - ВК України).

Відповідно до ч. 3 ст. 206 ВК України територіальна виборча комісія, яка відповідно до частини першої статті 255 цього Кодексу встановлює підсумки голосування на відповідних місцевих виборах, під час організації підготовки і проведення таких виборів здійснює повноваження, передбачені пунктами 3, 11, 12, 15, 16, 20-22 частини другої цієї статті, передає дільничним виборчим комісіям виборчі бюлетені, складає протокол про підсумки голосування з відповідних місцевих виборів та транспортує його разом з іншою виборчою документацією до виборчої комісії, яка встановлює результати таких виборів:

1) сільська, селищна, міська виборча комісія складає протокол про підсумки голосування з відповідних виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної ради у територіальних виборчих округах, частині територіального виборчого округу, утворених у межах відповідно села, селища, міста (чи відповідної територіальної громади), та передає його виборчій комісії Автономної Республіки Крим, відповідній обласній виборчій комісії;

2) районна в місті виборча комісія складає і передає міській виборчій комісії:

а) протокол про підсумки голосування з виборів депутатів міської ради в територіальному виборчому окрузі чи його частині (у міській територіальній громаді з кількістю виборців 10 тисяч і більше) або в багатомандатних виборчих округах (у міській територіальній громаді з кількістю виборців до 10 тисяч);

б) протокол про підсумки голосування з виборів міського голови;

3) сільська, селищна, міська виборча комісія складає та передає до районної виборчої комісії протокол про підсумки голосування з виборів депутатів відповідної районної ради в територіальному виборчому окрузі, частині територіального виборчого округу, утворених у межах відповідно села, селища, міста (чи відповідної територіальної громади), та передає встановлені підсумки до відповідної районної виборчої комісії.

Згідно п. 16 - п. 23 ч. 2 ст. 206 ВК України відповідна територіальна виборча комісія, яка встановлює результати виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, районної у місті, сільської, селищної ради, результати виборів сільського, селищного, міського голови, зокрема :

визнає голосування на виборчій дільниці недійсним за результатами повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці у випадках та порядку, передбачених цим Кодексом;

встановлює результати виборів депутатів, сільського, селищного, міського голови в порядку, визначеному цим Кодексом, здійснює офіційне оприлюднення результатів відповідних місцевих виборів;

реєструє обраних депутатів, сільського, селищного, міського голову;

організовує проведення повторного голосування і повторних місцевих виборів у випадках, передбачених цим Кодексом;

розглядає звернення, заяви і скарги стосовно підготовки та проведення відповідних місцевих виборів, приймає щодо них рішення;

здійснює в межах відповідної адміністративно-територіальної одиниці контроль за додержанням та однаковим застосуванням законодавства про місцеві вибори в частині, що стосується відповідних місцевих виборів; скликає у разі необхідності за власною ініціативою засідання дільничної виборчої комісії;

здійснює інші повноваження, передбачені цим Кодексом та законами України.

Відповідно до ч.1- ч. 6 ст. 254 ВК України з моменту закінчення голосування територіальна виборча комісія розпочинає безперервне засідання, яке продовжується безперервно до встановлення підсумків голосування та результатів відповідних місцевих виборів у виборчому окрузі. На цей час члени територіальної виборчої комісії не можуть залучатися до виконання інших функцій, крім участі в засіданні виборчої комісії.

Засідання територіальної виборчої комісії, зазначене у частині першій цієї статті, оформляється протоколом безперервного засідання, який підписується головою або головуючим на засіданні, а також секретарем виборчої комісії та/або членом виборчої комісії, який виконував на зазначеному засіданні обов`язки секретаря. До протоколу приєднуються (за наявності) окремі думки членів виборчої комісії, які брали участь у засіданні і не згодні з прийнятим окружною виборчою комісією рішенням.

На засіданні територіальної виборчої комісії, зазначеному у частині першій цієї статті, голова територіальної виборчої комісії або визначений ним член комісії приймає запечатані пакети з протоколами дільничних виборчих комісій, розпечатує їх та оголошує зміст протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на відповідних виборчих дільницях, а також приймає запечатані пакети з іншими виборчими документами, передбаченими частиною десятою статті 251 цього Кодексу. Час прийняття територіальною виборчою комісією протоколів дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, перелік прийнятих виборчих документів і занесені до протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці відомості фіксуються у протоколі засідання територіальної виборчої комісії.

При прийнятті документів дільничної виборчої комісії територіальна виборча комісія перевіряє комплектність документів та цілісність упаковки усіх пакетів з виборчими документами. При цьому кожний член комісії має право оглянути кожний пакет з документами.

За результатами розгляду документів дільничної виборчої комісії та скарг про порушення вимог цього Кодексу під час проведення голосування та підрахунку голосів на виборчій дільниці, а також під час транспортування виборчих документів до територіальної виборчої комісії, що надійшли до територіальної виборчої комісії на момент прийняття документів дільничної виборчої комісії, територіальна виборча комісія приймає одне з таких рішень:

1) врахувати відомості протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці;

2) зобов`язати дільничну виборчу комісію виправити виявлені недоліки шляхом складання протоколу з позначкою "Уточнений";

3) провести повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці в порядку, встановленому цим Кодексом.

Рішення, передбачене частиною п`ятою цієї статті, приймається шляхом голосування членів територіальної виборчої комісії більшістю голосів від загального складу комісії і фіксується у протоколі засідання територіальної виборчої комісії.

Згідно п. 12 ст. 254 ВК України повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у відповідному виборчому окрузі з відповідних місцевих виборів здійснюється територіальною виборчою комісією після розгляду і прийняття протоколів та інших документів від усіх дільничних виборчих комісій. У повторному підрахунку територіальною виборчою комісією голосів виборців на виборчій дільниці мають право брати участь усі члени цієї дільничної виборчої комісії і можуть бути присутніми кандидати в депутати, кандидати на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довірені особи, уповноважені особи організацій партій, офіційні спостерігачі на відповідних місцевих виборах.

Повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів здійснюється членами територіальної виборчої комісії в порядку, визначеному Центральною виборчою комісією з урахуванням положень статті 250 цього Кодексу.

Відповідно до ч. 13, ч. 22, ч. 27, ч. 28, ч. 33, ч. 35, ч. 36 ст. 250 ВК України у разі відповідності кількості контрольних талонів, зазначеної у частині дванадцятій цієї статті, кількості виборців, зазначеній у частині одинадцятій цієї статті, ця кількість оголошується і заноситься секретарем виборчої комісії до протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці як кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені.

У разі невідповідності кількості контрольних талонів, зазначеної у частині дванадцятій цієї статті, кількості, зазначеній у частині одинадцятій цієї статті, складається акт із зазначенням встановленої рішенням дільничної виборчої комісії причини такої невідповідності, який підписується присутніми членами дільничної виборчої комісії. Підписи скріплюються печаткою комісії. Цей акт мають право підписати присутні кандидати у депутати, кандидати на посаду сільського, селищного, міського голови, довірені особи кандидатів, уповноважені особи організацій партій, офіційні спостерігачі. Після цього комісія приймає рішення про встановлення кількості виборців, які отримали виборчі бюлетені для голосування з відповідних виборів. Ця кількість оголошується і заноситься до протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці.

У разі відсутності у виборчій скриньці контрольного листа дільнична виборча комісія складає за формою і в порядку, передбаченими частиною шостою статті 37 цього Кодексу, акт про відсутність у скриньці контрольного листа, в якому зазначає кількість виборчих бюлетенів, що знаходяться у цій скриньці з кожних місцевих виборів. Ці виборчі бюлетені вважаються такими, що не підлягають врахуванню при встановленні загальної кількості виборців, які взяли участь у голосуванні, та при підрахунку голосів виборців з відповідних місцевих виборів.

Виборчі бюлетені для голосування з кожних місцевих виборів і по кожному виборчому округу відокремлюються одні від одних. Виборча комісія підраховує загальну кількість виборчих бюлетенів окремо з кожних місцевих виборів та по кожному виборчому округу, за винятком бюлетенів, які не підлягають врахуванню.

Під час підрахунку виборчих бюлетенів визначений виборчою комісією член комісії рахує виборчі бюлетені вголос. Усі предмети, що не є виборчими бюлетенями встановленої форми, складаються окремо і не підраховуються. У разі виникнення сумнівів, чи є предмет виборчим бюлетенем, дільнична виборча комісія вирішує це питання шляхом голосування. При цьому кожен член виборчої комісії має право особисто оглянути предмет. На час огляду підрахунок виборчих бюлетенів припиняється. Предмети, що не є виборчими бюлетенями, запаковуються в окремий пакет. До предметів відносять і контрольні листи. На пакеті робиться напис "Предмети", зазначаються назва місцевих виборів, позначення та/або номер виборчого округу, номер виборчої дільниці, дата і час пакування, ставляться підписи присутніх членів дільничної виборчої комісії та печатка комісії. Встановлена у підсумку підрахунку кількість є кількістю виборців, які взяли участь у голосуванні. Ця кількість оголошується і заноситься секретарем комісії до відповідного протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів.

При підрахунку виборчих бюлетенів з виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) виборчі бюлетені розкладаються на місця, позначені окремими табличками, що містять з обох боків назву організації партії, напис "Недійсні".

При підрахунку виборчих бюлетенів з виборів депутатів міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців до 10 тисяч), сільського, селищного, міського голови виборчі бюлетені розкладаються на місця, позначені окремими табличками, що містять з обох боків прізвище кандидата у депутати, зареєстрованого у відповідному багатомандатному виборчому окрузі, або відповідно прізвища кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, та для кожного з цих видів виборів - з написом "Недійсні".

При розкладанні виборчих бюлетенів визначений виборчою комісією член комісії показує кожний виборчий бюлетень усім членам комісії, виголошуючи результат волевиявлення виборця. У разі виникнення сумнівів щодо змісту виборчого бюлетеня виборча комісія вирішує питання шляхом голосування. При цьому кожен член комісії має право оглянути особисто виборчий бюлетень. На час огляду виборчого бюлетеня робота з іншими виборчими бюлетенями припиняється.

Дільнична виборча комісія почергово опрацьовує виборчі бюлетені з голосами виборців, які підтримали територіальний виборчий список кожної організації партії, для встановлення кількості голосів, поданих на підтримку кожного кандидата у депутати, включеного до такого виборчого списку. З цією метою виборчі бюлетені з голосами виборців, які підтримали територіальний виборчий список кожної організації партії, розкладаються на місця, позначені окремими табличками, що містять з обох боків порядкові номери кандидатів відповідно до територіального виборчого списку кандидатів у депутати від цієї організації партії, а також напис "Підтримали весь список".

Результати підрахунку голосів у вигляді кількості голосів виборців, які підтримали кожного конкретного кандидата, включеного до територіального виборчого списку відповідної організації партії, та кількості голосів виборців, які підтримали весь територіальний виборчий список відповідної організації партії, не підтримавши конкретного кандидата, оголошуються головою комісії і заносяться секретарем виборчої комісії до протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці.

Після закінчення опрацювання виборчих бюлетенів з голосами виборців, які підтримали територіальний виборчий список відповідної організації партії, дільнична виборча комісія зобов`язана перевірити, чи дорівнює кількість голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список цієї організації партії, сумі кількості голосів виборців, які підтримали кожного з кандидатів у депутати, включених до територіального виборчого списку цієї організації партії, та кількості голосів виборців, які підтримали весь територіальний виборчий список від цієї організації партії, не підтримуючи окремого кандидата у депутати з цього списку. У разі невідповідності цих даних дільнична виборча комісія може повторно перерахувати виборчі бюлетені. При підтвердженні зазначеної невідповідності дільнична виборча комісія складає акт за формою, встановленою Центральною виборчою комісією, та в порядку, передбаченому частиною шостою статті 37 цього Кодексу, із зазначенням встановленої рішенням дільничної виборчої комісії причини такої невідповідності.

Частиною 5 ст. 254 ВК України визначено, що за результатами розгляду документів дільничної виборчої комісії та скарг про порушення вимог цього Кодексу під час проведення голосування та підрахунку голосів на виборчій дільниці, а також під час транспортування виборчих документів до територіальної виборчої комісії, що надійшли до територіальної виборчої комісії на момент прийняття документів дільничної виборчої комісії, територіальна виборча комісія приймає одне з таких рішень:

1) врахувати відомості протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці;

2) зобов`язати дільничну виборчу комісію виправити виявлені недоліки шляхом складання протоколу з позначкою "Уточнений";

3) провести повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці в порядку, встановленому цим Кодексом.

Відповідно до вимог ч. 9 ст. 254 ВК України за наявності заяв або скарг, підтверджених відповідно оформленими актами, складеними кандидатами у депутати, кандидатами на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довіреними особами, уповноваженими особами організацій партій, офіційними спостерігачами, виборцями, про порушення вимог цього Кодексу під час проведення голосування та/або підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, що ставлять під сумнів результати підрахунку голосів виборців на цій виборчій дільниці, територіальна виборча комісія може прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці.

Вимогами ч. 12 ст. 254 ВК України визначено, що повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у відповідному виборчому окрузі з відповідних місцевих виборів здійснюється територіальною виборчою комісією після розгляду і прийняття протоколів та інших документів від усіх дільничних виборчих комісій.

Позивач, вважаючи протиправною бездіяльність Коцюбинської СТВК щодо невиконання вимог ч.13, ч. 22, ч. 27, ч. 28, ч. 33, ч. 35, ч. 36 ст. 250 ВК України, зазначив, що Коцюбинська СТВК при повторному перерахунку голосів мала діяти як дільнична комісія у повній відповідності до вимог ст. 250 ВК України.

Суд звертає увагу, що ст. 250 ВК України передбачає, що повторний підрахунок голосів виборців здійснюється членами територіальної виборчої комісії в порядку , визначеному Центральною виборчою комісією з урахуванням положень статті 250 цього Кодексу , а не у повній відповідності до цієї статті.

Крім того, частина зазначених позивачем порушень Коцюбинською СТВК не могла вплинути на результати голосування.

Щодо ненадання Коцюбинською СТВК протоколів про повторний підрахунок голосів виборців на дільничних виборчих комісіях, суд зазначає таке.

Згідно ч.1 - ч. 2 ст. 37 ВК України документування діяльності виборчих комісій здійснюється у порядку, встановленому цим Кодексом та порядком ведення діловодства виборчих комісій, що затверджується Центральною виборчою комісією.

На засіданні виборчої комісії протокол засідання веде секретар комісії. За відсутності секретаря комісії чи у разі невиконання ним своїх повноважень на засіданні комісія обирає зі свого складу секретаря засідання, який виконує обов`язки секретаря комісії на відповідному засіданні та при оформленні документів засідання. Протокол засідання комісії підписується головуючим на засіданні та секретарем комісії (секретарем засідання). Протокол засідання комісії надається для ознайомлення членам комісії на їхню вимогу не пізніше наступного засідання комісії, при цьому член комісії має право його підписати. Протокол засідання комісії може бути наданий для ознайомлення суб`єкту виборчого процесу на його вимогу не пізніше наступного засідання комісії .

Відповідно до ч.1- ч. 2 ст. 254 ВК України з моменту закінчення голосування територіальна виборча комісія розпочинає безперервне засідання , яке продовжується безперервно до встановлення підсумків голосування та результатів відповідних місцевих виборів у виборчому окрузі. На цей час члени територіальної виборчої комісії не можуть залучатися до виконання інших функцій, крім участі в засіданні виборчої комісії.

Засідання територіальної виборчої комісії, зазначене у частині першій цієї статті, оформляється протоколом безперервного засідання, який підписується головою або головуючим на засіданні, а також секретарем виборчої комісії та/або членом виборчої комісії, який виконував на зазначеному засіданні обов`язки секретаря. До протоколу приєднуються (за наявності) окремі думки членів виборчої комісії, які брали участь у засіданні і не згодні з прийнятим окружною виборчою комісією рішенням.

Згідно ч. 14 ст. 254 ВК України протокол про повторний підрахунок голосів виборців на відповідній виборчій дільниці складається територіальною виборчою комісією у чотирьох примірниках. Примірники протоколу нумеруються і мають однакову юридичну силу. Кожен примірник протоколу зобов`язані підписати голова, заступник голови, секретар та інші члени територіальної виборчої комісії, присутні на засіданні комісії, та члени дільничної виборчої комісії, які брали участь у повторному підрахунку голосів. Кожен примірник протоколу засвідчується печаткою територіальної виборчої комісії. Відомості протоколу оголошуються. Перший примірник протоколу мають право підписати кандидати в депутати, кандидати на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довірені особи, уповноважені особи організації партії, офіційні спостерігачі на відповідних місцевих виборах, присутні під час підрахунку голосів виборців. У разі незгоди з відомостями, що зазначені у протоколі, член комісії зобов`язаний викласти у письмовій формі свою окрему думку, яка додається до протоколу.

Відповідно до ч. 13 ст. 254 ВК України територіальна виборча комісія за результатами повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці складає протокол про повторний підрахунок голосів виборців на відповідній виборчій дільниці за формою, встановленою Центральною виборчою комісією. Протокол про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці може виготовлятися за допомогою технічних засобів.

Відповідно до ч. 15 ст. 254 ВК України територіальна виборча комісія може прийняти рішення про визнання голосування на виборчій дільниці недійсним лише у разі виявлення при повторному підрахунку голосів виборців на відповідній виборчій дільниці обставин, зазначених у частині першій статті 252 цього Кодексу.

Відповідно до ч. 17 ст. 254 ВК України перший примірник протоколу територіальної виборчої комісії про повторний підрахунок голосів виборців на відповідній виборчій дільниці разом з відповідним протоколом дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, рішенням територіальної виборчої комісії про визнання голосування на виборчій дільниці недійсним додається відповідно до протоколу територіальної виборчої комісії про підсумки голосування (у разі якщо на відповідних місцевих виборах протокол про підсумки голосування не складається - до протоколу про результати відповідних виборів). Другий примірник протоколу територіальної виборчої комісії про повторний підрахунок голосів виборців на відповідній виборчій дільниці зберігається у секретаря територіальної виборчої комісії, третій - передається дільничній виборчій комісії, четвертий - відразу вивішується для загального ознайомлення у приміщенні територіальної виборчої комісії . Відомості протоколу територіальної виборчої комісії про повторний підрахунок голосів виборців на відповідній виборчій дільниці оголошуються .

Виходячи з викладеного, Коцюбинська СТВК діяла у межах та спосіб, передбачений законодавством, позивачем не надано суду доказів протиправної бездіяльності Коцюбинської СТВК, а тому відсутні підстави для задоволення позовних вимог у цій частині.

Щодо позовних вимог про зобов`язання провести повторний підрахунок голосів виборців на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року по ДВК № № 321315, 321316, 321317, 321318, 321319 у смт Коцюбинське Київської області, суд зазначає наступне.

Як слідує з матеріалів справи, Коцюбинською СТВК проведено повторний підрахунок голосів виборців з виборів депутатів Київської обласної ради по ДВК 321315, 321318 та 321319, про що складено відповідні протоколи.

Щодо проведення повторного підрахунку голосів на ДВК № 321316, 321317, то позивачем не надано доказів щодо наявності підстав для такого підрахунку.

Крім того, як слідує з витягу з протоколу засідання Бучанської РТВК від 04.11.2020, протоколи Коцюбинської СТВК округу № 7 вже прийняті Бучанською РТВК.

Відповідно до п. 10 ст. 254 ВК України у разі наявності акта або письмової заяви осіб, зазначених у частині першій статті 253 цього Кодексу, про порушення вимог цього Кодексу під час транспортування протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці та інших документів до територіальної виборчої комісії територіальна виборча комісія може, а в разі наявних ознак розпечатування пакетів із запакованими документами, а також у разі неможливості усунення без перерахунку бюлетенів неточностей у протоколі дільничної виборчої комісії - зобов`язана прийняти рішення про повторний підрахунок голосів виборців на цій дільниці.

Прийняття рішення територіальною виборчою комісією про проведення повторного підрахунку голосів у разі виявлення порушення цілісності пакетів із запакованими документами, а також у разі неможливості усунення без перерахунку бюлетенів неточностей у протоколі дільничної виборчої комісії після прийняття виборчих документів від дільничної виборчої комісії не допускається.

Щодо позовних вимог про визнання бездіяльності Бучанської районної територіальної виборчої комісії протиправною, суд зазначає наступне.

Як вже зазначалося судом, за результатами розгляду скарги позивачки Бучанська РТВК 02.11.2020 прийняла протокольне рішення, яким вирішила:

- делегувати представників Бучанської РТВК: заступника голови комісії Карнаух В.П. та члена комісії ОСОБА_2 до Коцюбинської СТВК для контролю повторного перерахунку та встановлення результатів на ДВК № 321317,

- звернутися до Київської обласної територіальної виборчої комісії делегувати свого представника для контролю повторного перерахунку та встановлення результатів на ДВК № 321317;

- зобов`язати Коцюбинську СТВК провести повний повторний перерахунок на ДВК № 321317 03.11.2020 о 09:00 та терміново повідомити відповідних суб`єктів виборчого процесу.

Таким чином, позивачем не надано доказів протиправної бездіяльності Бучанської РТВК, а отже, позовні вимоги в цій частині задоволенню не підлягають.

Щодо позовних вимог про зобов`язання Бучанську районну територіальну виборчої комісію припинити повноваження усього складу Коцюбинської СТВК Бучанського району Київської області, суд зазначає.

Відповдіно до ч.3 ст .208 ВК України повноваження усього складу територіальної, дільничної виборчої комісії можуть бути достроково припинені в установленому законом порядку виборчою комісією, яка сформувала (утворила) відповідну територіальну, дільничну виборчу комісію, рішенням виборчої комісії вищого рівня з відповідних місцевих виборів або рішенням суду в разі одноразового грубого порушення чи систематичного порушення комісією Конституції України, цього Кодексу та законів України, невиконання рішень виборчої комісії вищого рівня.

Оскільки ні Бучанською РТВК, ні судом у судовому засіданні не встановлено грубих або систематичних порушень Коцюбинською СТВК Конституції України, ВК України та законів України, невиконання рішень виборчої комісії вищого рівня, то підстав для припинення повноваження усього складу Коцюбинської СТВК немає, а отже, дана позовна вимога також задоволенню не підлягає.

Статтею 90 КАС України передбачено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), що міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Надаючи оцінку кожному окремому специфічному доводу всіх учасників справи, що мають значення для правильного вирішення адміністративної справи, суд застосовує позицію ЄСПЛ (в аспекті оцінки аргументів учасників справи у касаційному провадженні), сформовану в п. 58 рішення у справі "Серявін та інші проти України" (№ 4909/04): згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" (Ruiz Torija v. Spain) №303-A, пункт 29).

Наведена позиція ЄСПЛ також застосовується у практиці Верховним Судом, що як приклад відображено у постанові від 28.08.2018 у справі № 802/2236/17-а.

Згідно з ч. 1 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до вимог ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Тобто, ці норми одночасно покладають обов`язок на сторін доводити суду обґрунтованість своїх тверджень або заперечень.

Таким чином, виходячи з меж заявлених позовних вимог та доказів, наявних у матеріалах справи, суд дійшов висновку про необґрунтованість позову.

Щодо розподілу судових витрат, суд зазначає, що відповідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України судові витрати не підлягають розподілу, оскільки у задоволенні позову відмовлено.

Керуючись ст.ст. 9, 14, 72-78, 90, 139, 143, 242- 246, 250, 255, 273-277 КАС України, суд

в и р і ш и в:

У задоволенні позовних вимог відмовити.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі його апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом двох днів з дня його проголошення, а на судове рішення, ухвалене до дня голосування, - не пізніш як за чотири години до початку голосування.

Відповідно до підпункту 15.5 пункту 1 Розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи до або через Київський окружний адміністративний суд.

Суддя Лапій С.М.

СудКиївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення05.11.2020
Оприлюднено09.11.2020
Номер документу92684605
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —320/10760/20

Ухвала від 19.11.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Мєзєнцев Євген Ігорович

Ухвала від 18.11.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Мєзєнцев Євген Ігорович

Постанова від 10.11.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Мєзєнцев Євген Ігорович

Ухвала від 08.11.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Мєзєнцев Євген Ігорович

Ухвала від 08.11.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Мєзєнцев Євген Ігорович

Рішення від 05.11.2020

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Лапій С.М.

Ухвала від 03.11.2020

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Лапій С.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні