ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа № 320/10760/20 Суддя (судді) першої інстанції: Лапій С.М.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
10 листопада 2020 року м. Київ
Шостий апеляційний адміністративний суд в складі: головуючого - судді Мєзєнцева Є.І., суддів - Земляної Г.В., Сорочка Є.О., при секретарі Войтковській Ю.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Кандидата у депутати Коцюбинської селищної ради Бучанського району Київської області ОСОБА_1 на рішення Київського окружного адміністративного суду від 05 листопада 2020 року у справі за адміністративним позовом Кандидата у депутати Коцюбинської селищної ради Бучанського району Київської області ОСОБА_1 до Бучанської районної територіальної виборчої комісії Київської області, Коцюбинської селищної територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ :
Кандидат у депутати Коцюбинської селищної ради Бучанського району Київської області ОСОБА_1 звернулась до Київського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Бучанської районної територіальної виборчої комісії Київської області, Коцюбинської селищної територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області про визнання бездіяльності Бучанської районної територіальної виборчої комісії протиправною; зобов`язання Бучанської районної територіальної виборчої комісії припинити повноваження усього складу Коцюбинської селищної територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області; визнання бездіяльності Коцюбинської селищної територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області протиправною; зобов`язання Коцюбинської селищної територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області провести повторний підрахунок голосів виборців на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року по ДВК № № 321315, 321316, 321317, 321318, 321319 у смт. Коцюбинське Київської області.
Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 05 листопада 2020 року у задоволенні адміністративного позову відмовлено повністю.
В апеляційній скарзі позивач, посилаючись на невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи та неправильне застосування норм матеріального права, порушення норм процесуального права, які призвели до неправильного вирішення справи, просить скасувати оскаржуване рішення та прийняти нове, яким задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.
Представник позивача у судовому засіданні підтримав вимоги апеляційної скарги, просив скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове, яким задовольнити позовні вимоги у повному обсязі. Позивач наголосив на тому, що суддею першої інстанції ОСОБА_2 порушено таємницю нарадчої кімнати, оскільки під час перебування в нарадчій кімнаті отримано електронною поштою відзив відповідача з додатками, з подальшим приєднанням цих документів до матеріалів справи та прийняттям їх змісту до уваги.
Представник відповідача Бучанської районної територіальної виборчої комісії Київської області до судового засідання не з`явився, не зважаючи на належне повідомлення судом про час та місце судового засідання, відзиву на позову заяву не надав. Наразі зазначене не є перешкодою для розгляду апеляційної скарги в силу 268 КАС України.
Представник Коцюбинської селищної територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області проти задоволення апеляційної скарги заперечував, вважає дії свого довірителя законними та обґрунтованими, а тому відсутні підстави для задоволення позовних вимог. В судовому засіданні представник другого відповідача усно підтвердив факт невиконання рішення Бучанської районної територіальної виборчої комісії Київської області щодо проведення перерахунку голосів ДВК № 321317, посилаючись на відсутність законних підстав для вжиття таких заходів.
Заслухавши в судовому засіданні наявних представників сторін процесу та суддю-доповідача, дослідивши наявні матеріали справи, перевіривши повноту встановлення окружним адміністративним судом фактичних обставин справи та правильність застосування ним норм матеріального і процесуального права, колегія суддів дійшла наступних висновків.
Судом першої інстанції встановлено, що позивач є кандидатом у депутати Коцюбинської селищної ради Бучанського району Київської області, висунутих Київською обласною організацією Політичної партії "УДАР (Український Демократичний Альянс за Реформи) Віталія Кличка", тобто, суб`єктом виборчого процесу.
Вказане надає право позивачу здійснювати звернення до адміністративного суду з вимогами щодо усунення порушень виборчого законодавства в порядку статті 273 КАС України.
Представником Політичної партії "УДАР" Шестопаловим Р.Л. та позивачкою за період з 25.09.2020 по 03.11.2020 подавалися заяви та скарги як до Коцюбинської селищної територіальної виборчої комісії, так і до Бучанської районної територіальної виборчої комісії Київської області.
Вважаючи, що Коцюбинською селищною територіальною виборчою комісією вчинено значну кількість порушень виборчого законодавства та станом на 01.11.2020 не було складено та оприлюднено жодного протоколу про повторний підрахунок голосів виборців з виборів депутатів Київської обласної ради по ДВК 321315, 321318 та 321319, що є грубим порушенням статті 37 ВК України, позивачка звернулася 01.11.2020 зі скаргою № 756 до Бучанської районної територіальної виборчої комісії Київської області.
Вказані порушення позивач підтвердив наявними в матеріалах справами актами.
За результатами розгляду скарги, Бучанська районна територіальна виборча комісія Київської області 02.11.2020 прийняла протокольне рішення, яким вирішила:
- делегувати представників Бучанської районної територіальної виборчої комісії Київської області: заступника голови комісії ОСОБА_3 та члена комісії ОСОБА_4 до Коцюбинської селищної територіальної виборчої комісії для контролю повторного перерахунку та встановлення результатів на ДВК № 321317,
- звернутися до Київської обласної територіальної виборчої комісії делегувати свого представника для контролю повторного перерахунку та встановлення результатів на ДВК № 321317;
- зобов`язати Коцюбинську селищну територіальну виборчу комісію провести повний повторний перерахунок на ДВК № 321317 03.11.2020 о 09:00 та терміново повідомити відповідних суб`єктів виборчого процесу.
Позивачка вважає, що Бучанською районною територіальною виборчою комісією Київської області в ході розгляду її скарги було порушено ч. 2 ст. 19 Виборчого кодексу України.
Вважаючи бездіяльність відповідачів протиправною, позивач звернулась до суду з адміністративним позовом.
Виборчий кодекс України відповідно до Конституції України визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів.
Відповідно до ч. 3 ст. 206 Виборчого кодексу України територіальна виборча комісія, яка відповідно до частини першої статті 255 цього Кодексу встановлює підсумки голосування на відповідних місцевих виборах, під час організації підготовки і проведення таких виборів здійснює повноваження, передбачені пунктами 3, 11, 12, 15, 16, 20-22 частини другої цієї статті, передає дільничним виборчим комісіям виборчі бюлетені, складає протокол про підсумки голосування з відповідних місцевих виборів та транспортує його разом з іншою виборчою документацією до виборчої комісії, яка встановлює результати таких виборів:
1) сільська, селищна, міська виборча комісія складає протокол про підсумки голосування з відповідних виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної ради у територіальних виборчих округах, частині територіального виборчого округу, утворених у межах відповідно села, селища, міста (чи відповідної територіальної громади), та передає його виборчій комісії Автономної Республіки Крим, відповідній обласній виборчій комісії;
2) районна в місті виборча комісія складає і передає міській виборчій комісії:
а) протокол про підсумки голосування з виборів депутатів міської ради в територіальному виборчому окрузі чи його частині (у міській територіальній громаді з кількістю виборців 10 тисяч і більше) або в багатомандатних виборчих округах (у міській територіальній громаді з кількістю виборців до 10 тисяч);
б) протокол про підсумки голосування з виборів міського голови;
3) сільська, селищна, міська виборча комісія складає та передає до районної виборчої комісії протокол про підсумки голосування з виборів депутатів відповідної районної ради в територіальному виборчому окрузі, частині територіального виборчого округу, утворених у межах відповідно села, селища, міста (чи відповідної територіальної громади), та передає встановлені підсумки до відповідної районної виборчої комісії.
Згідно п. 16 - п. 23 ч. 2 ст. 206 Виборчого кодексу України відповідна територіальна виборча комісія, яка встановлює результати виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, районної у місті, сільської, селищної ради, результати виборів сільського, селищного, міського голови, зокрема:
визнає голосування на виборчій дільниці недійсним за результатами повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці у випадках та порядку, передбачених цим Кодексом;
встановлює результати виборів депутатів, сільського, селищного, міського голови в порядку, визначеному цим Кодексом, здійснює офіційне оприлюднення результатів відповідних місцевих виборів;
реєструє обраних депутатів, сільського, селищного, міського голову;
організовує проведення повторного голосування і повторних місцевих виборів у випадках, передбачених цим Кодексом;
розглядає звернення, заяви і скарги стосовно підготовки та проведення відповідних місцевих виборів, приймає щодо них рішення;
здійснює в межах відповідної адміністративно-територіальної одиниці контроль за додержанням та однаковим застосуванням законодавства про місцеві вибори в частині, що стосується відповідних місцевих виборів; скликає у разі необхідності за власною ініціативою засідання дільничної виборчої комісії;
здійснює інші повноваження, передбачені цим Кодексом та законами України.
Відповідно до ч. 1-6 ст. 254 Виборчого кодексу України з моменту закінчення голосування територіальна виборча комісія розпочинає безперервне засідання, яке продовжується безперервно до встановлення підсумків голосування та результатів відповідних місцевих виборів у виборчому окрузі. На цей час члени територіальної виборчої комісії не можуть залучатися до виконання інших функцій, крім участі в засіданні виборчої комісії.
Засідання територіальної виборчої комісії, зазначене у частині першій цієї статті, оформляється протоколом безперервного засідання, який підписується головою або головуючим на засіданні, а також секретарем виборчої комісії та/або членом виборчої комісії, який виконував на зазначеному засіданні обов`язки секретаря. До протоколу приєднуються (за наявності) окремі думки членів виборчої комісії, які брали участь у засіданні і не згодні з прийнятим окружною виборчою комісією рішенням.
На засіданні територіальної виборчої комісії, зазначеному у частині першій цієї статті, голова територіальної виборчої комісії або визначений ним член комісії приймає запечатані пакети з протоколами дільничних виборчих комісій, розпечатує їх та оголошує зміст протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на відповідних виборчих дільницях, а також приймає запечатані пакети з іншими виборчими документами, передбаченими частиною десятою статті 251 цього Кодексу. Час прийняття територіальною виборчою комісією протоколів дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, перелік прийнятих виборчих документів і занесені до протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці відомості фіксуються у протоколі засідання територіальної виборчої комісії.
При прийнятті документів дільничної виборчої комісії територіальна виборча комісія перевіряє комплектність документів та цілісність упаковки усіх пакетів з виборчими документами. При цьому кожний член комісії має право оглянути кожний пакет з документами.
За результатами розгляду документів дільничної виборчої комісії та скарг про порушення вимог цього Кодексу під час проведення голосування та підрахунку голосів на виборчій дільниці, а також під час транспортування виборчих документів до територіальної виборчої комісії, що надійшли до територіальної виборчої комісії на момент прийняття документів дільничної виборчої комісії, територіальна виборча комісія приймає одне з таких рішень:
1) врахувати відомості протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці;
2) зобов`язати дільничну виборчу комісію виправити виявлені недоліки шляхом складання протоколу з позначкою "Уточнений";
3) провести повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці в порядку, встановленому цим Кодексом.
Рішення, передбачене частиною п`ятою цієї статті, приймається шляхом голосування членів територіальної виборчої комісії більшістю голосів від загального складу комісії і фіксується у протоколі засідання територіальної виборчої комісії.
Згідно п. 12 ст. 254 Виборчого кодексу України повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у відповідному виборчому окрузі з відповідних місцевих виборів здійснюється територіальною виборчою комісією після розгляду і прийняття протоколів та інших документів від усіх дільничних виборчих комісій. У повторному підрахунку територіальною виборчою комісією голосів виборців на виборчій дільниці мають право брати участь усі члени цієї дільничної виборчої комісії і можуть бути присутніми кандидати в депутати, кандидати на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довірені особи, уповноважені особи організацій партій, офіційні спостерігачі на відповідних місцевих виборах.
Повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів здійснюється членами територіальної виборчої комісії в порядку, визначеному Центральною виборчою комісією з урахуванням положень статті 250 цього Кодексу.
Відповідно до ч. 13, ч. 22, ч. 27, ч. 28, ч. 33, ч. 35, ч. 36 ст. 250 Виборчого кодексу України у разі відповідності кількості контрольних талонів, зазначеної у частині дванадцятій цієї статті, кількості виборців, зазначеній у частині одинадцятій цієї статті, ця кількість оголошується і заноситься секретарем виборчої комісії до протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці як кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені.
У разі невідповідності кількості контрольних талонів, зазначеної у частині дванадцятій цієї статті, кількості, зазначеній у частині одинадцятій цієї статті, складається акт із зазначенням встановленої рішенням дільничної виборчої комісії причини такої невідповідності, який підписується присутніми членами дільничної виборчої комісії. Підписи скріплюються печаткою комісії. Цей акт мають право підписати присутні кандидати у депутати, кандидати на посаду сільського, селищного, міського голови, довірені особи кандидатів, уповноважені особи організацій партій, офіційні спостерігачі. Після цього комісія приймає рішення про встановлення кількості виборців, які отримали виборчі бюлетені для голосування з відповідних виборів. Ця кількість оголошується і заноситься до протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці.
У разі відсутності у виборчій скриньці контрольного листа дільнична виборча комісія складає за формою і в порядку, передбаченими частиною шостою статті 37 цього Кодексу, акт про відсутність у скриньці контрольного листа, в якому зазначає кількість виборчих бюлетенів, що знаходяться у цій скриньці з кожних місцевих виборів. Ці виборчі бюлетені вважаються такими, що не підлягають врахуванню при встановленні загальної кількості виборців, які взяли участь у голосуванні, та при підрахунку голосів виборців з відповідних місцевих виборів.
Виборчі бюлетені для голосування з кожних місцевих виборів і по кожному виборчому округу відокремлюються одні від одних. Виборча комісія підраховує загальну кількість виборчих бюлетенів окремо з кожних місцевих виборів та по кожному виборчому округу, за винятком бюлетенів, які не підлягають врахуванню.
Під час підрахунку виборчих бюлетенів визначений виборчою комісією член комісії рахує виборчі бюлетені вголос. Усі предмети, що не є виборчими бюлетенями встановленої форми, складаються окремо і не підраховуються. У разі виникнення сумнівів, чи є предмет виборчим бюлетенем, дільнична виборча комісія вирішує це питання шляхом голосування. При цьому кожен член виборчої комісії має право особисто оглянути предмет. На час огляду підрахунок виборчих бюлетенів припиняється. Предмети, що не є виборчими бюлетенями, запаковуються в окремий пакет. До предметів відносять і контрольні листи. На пакеті робиться напис "Предмети", зазначаються назва місцевих виборів, позначення та/або номер виборчого округу, номер виборчої дільниці, дата і час пакування, ставляться підписи присутніх членів дільничної виборчої комісії та печатка комісії. Встановлена у підсумку підрахунку кількість є кількістю виборців, які взяли участь у голосуванні. Ця кількість оголошується і заноситься секретарем комісії до відповідного протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів.
При підрахунку виборчих бюлетенів з виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) виборчі бюлетені розкладаються на місця, позначені окремими табличками, що містять з обох боків назву організації партії, напис "Недійсні".
При підрахунку виборчих бюлетенів з виборів депутатів міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців до 10 тисяч), сільського, селищного, міського голови виборчі бюлетені розкладаються на місця, позначені окремими табличками, що містять з обох боків прізвище кандидата у депутати, зареєстрованого у відповідному багатомандатному виборчому окрузі, або відповідно прізвища кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, та для кожного з цих видів виборів - з написом "Недійсні".
При розкладанні виборчих бюлетенів визначений виборчою комісією член комісії показує кожний виборчий бюлетень усім членам комісії, виголошуючи результат волевиявлення виборця. У разі виникнення сумнівів щодо змісту виборчого бюлетеня виборча комісія вирішує питання шляхом голосування. При цьому кожен член комісії має право оглянути особисто виборчий бюлетень. На час огляду виборчого бюлетеня робота з іншими виборчими бюлетенями припиняється.
Дільнична виборча комісія почергово опрацьовує виборчі бюлетені з голосами виборців, які підтримали територіальний виборчий список кожної організації партії, для встановлення кількості голосів, поданих на підтримку кожного кандидата у депутати, включеного до такого виборчого списку. З цією метою виборчі бюлетені з голосами виборців, які підтримали територіальний виборчий список кожної організації партії, розкладаються на місця, позначені окремими табличками, що містять з обох боків порядкові номери кандидатів відповідно до територіального виборчого списку кандидатів у депутати від цієї організації партії, а також напис "Підтримали весь список".
Результати підрахунку голосів у вигляді кількості голосів виборців, які підтримали кожного конкретного кандидата, включеного до територіального виборчого списку відповідної організації партії, та кількості голосів виборців, які підтримали весь територіальний виборчий список відповідної організації партії, не підтримавши конкретного кандидата, оголошуються головою комісії і заносяться секретарем виборчої комісії до протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці.
Після закінчення опрацювання виборчих бюлетенів з голосами виборців, які підтримали територіальний виборчий список відповідної організації партії, дільнична виборча комісія зобов`язана перевірити, чи дорівнює кількість голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список цієї організації партії, сумі кількості голосів виборців, які підтримали кожного з кандидатів у депутати, включених до територіального виборчого списку цієї організації партії, та кількості голосів виборців, які підтримали весь територіальний виборчий список від цієї організації партії, не підтримуючи окремого кандидата у депутати з цього списку. У разі невідповідності цих даних дільнична виборча комісія може повторно перерахувати виборчі бюлетені. При підтвердженні зазначеної невідповідності дільнична виборча комісія складає акт за формою, встановленою Центральною виборчою комісією, та в порядку, передбаченому частиною шостою статті 37 цього Кодексу, із зазначенням встановленої рішенням дільничної виборчої комісії причини такої невідповідності.
Відповідно до вимог ч. 9 ст. 254 Виборчого кодексу України за наявності заяв або скарг, підтверджених відповідно оформленими актами, складеними кандидатами у депутати, кандидатами на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довіреними особами, уповноваженими особами організацій партій, офіційними спостерігачами, виборцями, про порушення вимог цього Кодексу під час проведення голосування та/або підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, що ставлять під сумнів результати підрахунку голосів виборців на цій виборчій дільниці, територіальна виборча комісія може прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці.
Вимогами ч. 12 ст. 254 Виборчого кодексу України визначено, що повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у відповідному виборчому окрузі з відповідних місцевих виборів здійснюється територіальною виборчою комісією після розгляду і прийняття протоколів та інших документів від усіх дільничних виборчих комісій.
Позивач, вважаючи протиправною бездіяльність Коцюбинської селищної територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області щодо невиконання вимог ч.13, ч. 22, ч. 27, ч. 28, ч. 33, ч. 35, ч. 36 ст. 250 Виборчого кодексу України, зазначив, що Коцюбинська СТВК при повторному перерахунку голосів мала діяти як дільнична комісія у повній відповідності до вимог статті 250 Виборчого кодексу України.
Згідно ч.1 - ч. 2 ст. 37 Виборчого кодексу України документування діяльності виборчих комісій здійснюється у порядку, встановленому цим Кодексом та порядком ведення діловодства виборчих комісій, що затверджується Центральною виборчою комісією.
На засіданні виборчої комісії протокол засідання веде секретар комісії. За відсутності секретаря комісії чи у разі невиконання ним своїх повноважень на засіданні комісія обирає зі свого складу секретаря засідання, який виконує обов`язки секретаря комісії на відповідному засіданні та при оформленні документів засідання. Протокол засідання комісії підписується головуючим на засіданні та секретарем комісії (секретарем засідання). Протокол засідання комісії надається для ознайомлення членам комісії на їхню вимогу не пізніше наступного засідання комісії, при цьому член комісії має право його підписати. Протокол засідання комісії може бути наданий для ознайомлення суб`єкту виборчого процесу на його вимогу не пізніше наступного засідання комісії.
Відповідно до ч.1- ч. 2 ст. 254 Виборчого кодексу України з моменту закінчення голосування територіальна виборча комісія розпочинає безперервне засідання, яке продовжується безперервно до встановлення підсумків голосування та результатів відповідних місцевих виборів у виборчому окрузі. На цей час члени територіальної виборчої комісії не можуть залучатися до виконання інших функцій, крім участі в засіданні виборчої комісії.
Засідання територіальної виборчої комісії, зазначене у частині першій цієї статті, оформляється протоколом безперервного засідання, який підписується головою або головуючим на засіданні, а також секретарем виборчої комісії та/або членом виборчої комісії, який виконував на зазначеному засіданні обов`язки секретаря. До протоколу приєднуються (за наявності) окремі думки членів виборчої комісії, які брали участь у засіданні і не згодні з прийнятим окружною виборчою комісією рішенням.
Відповідно до ч. 13 ст. 254 Виборчого кодексу України територіальна виборча комісія за результатами повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці складає протокол про повторний підрахунок голосів виборців на відповідній виборчій дільниці за формою, встановленою Центральною виборчою комісією. Протокол про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці може виготовлятися за допомогою технічних засобів.
Згідно з ч. 14 ст. 254 Виборчого кодексу України протокол про повторний підрахунок голосів виборців на відповідній виборчій дільниці складається територіальною виборчою комісією у чотирьох примірниках. Примірники протоколу нумеруються і мають однакову юридичну силу. Кожен примірник протоколу зобов`язані підписати голова, заступник голови, секретар та інші члени територіальної виборчої комісії, присутні на засіданні комісії, та члени дільничної виборчої комісії, які брали участь у повторному підрахунку голосів. Кожен примірник протоколу засвідчується печаткою територіальної виборчої комісії. Відомості протоколу оголошуються. Перший примірник протоколу мають право підписати кандидати в депутати, кандидати на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довірені особи, уповноважені особи організації партії, офіційні спостерігачі на відповідних місцевих виборах, присутні під час підрахунку голосів виборців. У разі незгоди з відомостями, що зазначені у протоколі, член комісії зобов`язаний викласти у письмовій формі свою окрему думку, яка додається до протоколу.
Відповідно до ч. 15 ст. 254 Виборчого кодексу України територіальна виборча комісія може прийняти рішення про визнання голосування на виборчій дільниці недійсним лише у разі виявлення при повторному підрахунку голосів виборців на відповідній виборчій дільниці обставин, зазначених у частині першій статті 252 цього Кодексу.
Відповідно до ч. 17 ст. 254 Виборчого кодексу України перший примірник протоколу територіальної виборчої комісії про повторний підрахунок голосів виборців на відповідній виборчій дільниці разом з відповідним протоколом дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, рішенням територіальної виборчої комісії про визнання голосування на виборчій дільниці недійсним додається відповідно до протоколу територіальної виборчої комісії про підсумки голосування (у разі якщо на відповідних місцевих виборах протокол про підсумки голосування не складається - до протоколу про результати відповідних виборів). Другий примірник протоколу територіальної виборчої комісії про повторний підрахунок голосів виборців на відповідній виборчій дільниці зберігається у секретаря територіальної виборчої комісії, третій - передається дільничній виборчій комісії, четвертий - відразу вивішується для загального ознайомлення у приміщенні територіальної виборчої комісії . Відомості протоколу територіальної виборчої комісії про повторний підрахунок голосів виборців на відповідній виборчій дільниці оголошуються.
Представником Коцюбинської селищної територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області було зазначено у відзиві на апеляційну скаргу та у судовому засіданні на те, що у порядку встановленому ст. 254 Виборчого кодексу України, здійснено повторний підрахунок голосів виборців по ДВК 32315, 321318 та 321319, про що було складено відповідні протоколи. Вказані протоколи за усними поясненнями другого відповідача були оприлюднені на дошці оголошень, що знаходиться у приміщенні, де розміщується Коцюбинська селищна територіальна виборча комісія Бучанського району Київської області.
Водночас, відповідачем не було надано належних та допустимих доказів на підтвердження вказаного факту оприлюднення Коцюбинською селищною територіальною виборчою комісією Бучанського району Київської області протоколів про повторний підрахунок голосів виборців на дільничних виборчих комісіях 321315, 321318 та 321319 у строки встановлені ч. 4 ст. 37 Виборчого кодексу України, що позбавляє суб`єктів виборчого процесу права на оскарження результатів голосування.
Відповідно до ч. 2 ст. 94 КАС України, письмові докази подаються в оригіналі або в належним чином засвідченій копії, якщо інше не визначено цим Кодексом. Якщо для вирішення спору має значення лише частина документа, подається засвідчений витяг з нього.
Копії документів вважаються засвідченими належним чином, якщо їх засвідчено в порядку, встановленому чинним законодавством, або електронним цифровим підписом (ч.3, 4 ст. 94 КАС України).
Як вбачається з наявних в матеріалах справи додатків до відзиву (а.с. 124-160), останні не засвідченні належним чином, і є лише фотокопіями, які в розумінні ч. 2 ст. 94 КАС України не можуть братись до уваги в якості належних та допустимих доказів, оскільки зазначені документи не завірені підписом повноважної особи або її електронним цифровим підписом, та не завірені печаткою, із зазначенням напису З оригіналом згідно .
Відповідно до частини 2 статті 73 КАС України предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Відповідно до частин 1, 2 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Згідно з частинами 1-3 статті 90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Натомість відсутність вказаних протоколів підтверджена належними чином складеними позивачем актами, в порядку частини 9 статті 254 ВК України.
Таким чином, позовні вимоги в частині визнання протиправною бездіяльності Коцюбинської селищної територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
Щодо позовних вимог про зобов`язання провести повторний підрахунок голосів виборців на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року по ДВК № № 321315, 321316, 321317, 321318, 321319 у смт. Коцюбинське Київської області, колегія суддів зазначає наступне.
Як вбачається з матеріалів справи, за результатами розгляду скарги позивачки Бучанська районна територіальна виборча комісія прийняла протокольне рішення від 02.11.2020, яким вирішила:
- делегувати представників Бучанської районної територіальної виборчої комісії: заступника голови комісії Карнаух В.П. та члена комісії ОСОБА_4 до Коцюбинської селищної територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області для контролю повторного перерахунку та встановлення результатів на ДВК № 321317;
- звернутися до Київської обласної територіальної виборчої комісії делегувати свого представника для контролю повторного перерахунку та встановлення результатів на ДВК № 321317;
- зобов`язати Коцюбинську селищну територіальну виборчу комісію Бучанського району Київської області провести повний повторний перерахунок на ДВК № 321317 03.11.2020 о 09:00 та терміново повідомити відповідних суб`єктів виборчого процесу.
Представником Коцюбинської селищної територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області було зазначено, що повторний перерахунок на дільничній виборчій комісії № 321317 не здійснювався.
Відповідно до приписів частини 2 статті 19 Виборчого кодексу України забезпечення умов для реалізації виборчих прав громадян, дотримання основних засад виборчого права, належне здійснення виборчих процедур і механізмів, передбачених цим Кодексом, точне і достовірне встановлення результатів виборів гарантується .
Враховуючи встановлені порушення, допущені Коцюбинською селищною територіальною виборчою комісією Бучанського району Київської області під час повторного підрахунку голосів, ставляться під сумнів результати повторного підрахунку на дільничних виборчих комісіях 321315, 321318, 321319, а також результат підрахунку голосів на дільничній виборчій комісії № 321317 та № 321316.
Враховуючи, що другим відповідачем, як суб`єктом владних повноважень не виконано обов`язку доведення суду належними та допустимими доказами факту правомірності своїх дій та бездіяльності, у тому числі щодо належного оприлюднення результатів підрахунку голосів на спірних п`яти дільницях, колегія суддів дійшла висновку про зобов`язання Коцюбинської селищної територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області провести повторний підрахунок голосів виборців на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року по ДВК № № 321315, 321317, 321316, 321318, 321319 у смт. Коцюбинське Київської області.
Суд першої інстанції, посилаючись на п. 10 ст. 254 Виборчого кодексу України зазначив, що відповідно витягу з протоколу засідання Бучанської районної територіальної виборчої комісії від 04.11.2020, протоколи Коцюбинської селищної територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області округу № 7 вже були прийняті Бучанською районною територіальною виборчою комісією, а тому прийняття рішення про проведення повторного підрахунку голосів не допускається.
Наразі за висновком колегії апеляційного суду, цей висновок не є застосовним у спірній ситуації, оскільки відповідно до п. 10 ст. 254 Виборчого кодексу України у разі наявності акта або письмової заяви осіб, зазначених у частині першій статті 253 цього Кодексу, про порушення вимог цього Кодексу під час транспортування протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці та інших документів до територіальної виборчої комісії територіальна виборча комісія може, а в разі наявних ознак розпечатування пакетів із запакованими документами, а також у разі неможливості усунення без перерахунку бюлетенів неточностей у протоколі дільничної виборчої комісії - зобов`язана прийняти рішення про повторний підрахунок голосів виборців на цій дільниці.
При цьому, прийняття рішення територіальною виборчою комісією про проведення повторного підрахунку голосів не допускається лише у разі виявлення порушення цілісності пакетів із запакованими документами, а також у разі неможливості усунення без перерахунку бюлетенів неточностей у протоколі дільничної виборчої комісії після прийняття виборчих документів від дільничної виборчої комісії, таким чином, оскільки наведені позивачем порушення не пов`язані з розпечатуванням пакетів з бюлетенями, ця норма права застосована бути не може.
Щодо позовних вимог про визнання протиправної бездіяльності Бучанської районної територіальної виборчої комісії та зобов`язання Бучанської районної територіальної виборчої комісії припинити повноваження усього складу Коцюбинської селищної територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області, судова колегія вважає наступне.
Позивачем зазначено, що численні порушення Коцюбинською селищною територіальною виборчою комісією Бучанського району Київської області стали підставою для подання позивачем скарги до Бучанської районної територіальної виборчої комісії №756 від 01.11.2020 року.
Водночас, Бучанською районною територіальною виборчою комісією на своєму засіданні 02.11.2020 року було розглянуто означену скаргу, за результатами якої було прийнято рішення про часткове задоволення вказаної скарги.
Діями суб`єкта владних повноважень закон вважає активну поведінку, яка має вплив на права, свободи та інтереси фізичних та юридичних осіб. Натомість бездіяльністю в цьому контексті закон вважає пасивну поведінку суб`єкта владних повноважень, яка може мати вплив на реалізацію вказаних прав, свобод та інтересів.
Враховуючи викладене, а також зважаючи на той факт, що позивачем не надано доказів, а судом не встановлено протиправної бездіяльності Бучанської районної територіальної виборчої комісії щодо вжиття заходів за поданою скаргою, суд першої інстанції дійшов вірного висновку про відсутність підстав для задоволення позовних вимог в цій частині.
Відповідно до ч. 3 ст. 208 Виборчого кодексу України повноваження усього складу територіальної, дільничної виборчої комісії можуть бути достроково припинені в установленому законом порядку виборчою комісією, яка сформувала (утворила) відповідну територіальну, дільничну виборчу комісію, рішенням виборчої комісії вищого рівня з відповідних місцевих виборів або рішенням суду в разі одноразового грубого порушення чи систематичного порушення комісією Конституції України, цього Кодексу та законів України, невиконання рішень виборчої комісії вищого рівня.
Оскільки судом апеляційної інстанції під час розгляду справи по суті було встановлено певні порушення Коцюбинською селищною територіальною виборчою комісією Бучанського району Київської області норм чинного законодавства, які виразилися у фактичному недоведенні суду належними та допустимим доказами правомірності та законності своїх дій щодо підрахунку голосів, водночас відсутні підстави вважати вказані порушення грубими та систематичними, або такими, які не можуть бути усуненими, тому суд вважає достатнім та ефективним способом захисту порушеного права позивача саме зобов`язання другого відповідача провести повторний перерахунок голосів виборців з належним оформленням та оприлюдненням результатів такого підрахунку.
Враховуючи вказане, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про недостатність законних підстав для задоволення позовних вимог в частині припинення повноваження усього складу Коцюбинської селищної територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області.
Посилання позивача щодо порушення судом першої інстанції норм статті 228 КАС України щодо таємниці нарадчої кімнати - не вважаються обґрунтованими через наступне.
Згідно матеріалів справи № 320/10856/20, які досліджені в судовому засіданні (а.с.121-123), 05.11.2020 року об 14 годині 35 хвилин судом першої інстанції отримано та зареєстровано під вхідним номером 38025/20 відзив другого відповідача на позовну заяву. Вказаний відзив, що долучений до матеріалів справи, містить підпис особи, яка представляє сторону процесу (В.А.Черноволов).
Згідно звукозапису судового засідання від 05.11.2020 року, о 15 годині 27 хвилин суддя в порядку частини 2 статті 227 КАС України вийшов з нарадчої кімнати та повідомив сторонам про надходження електронного варіанту вказаного відзиву разом з додатками.
Таким чином, відзив другого відповідача надійшов до суду у паперовому (письмовому) та електронному варіантах у різний час, що було констатовано судом першої інстанції.
За протоколом судового засідання від 05.11.2020 року (а.с.161-164), суддя Лапій С.М. після вчинення окремих процесуальних дій в порядку частини 2 статті 227 КАС України, вийшов до нарадчої кімнати для ухвалення рішення по суті 5 листопада о 15 годині 54 хвилин 34 секунди, та повернувся до зали судового засідання для оголошення повного тексту рішення лише о 18 годині 12 хвилин 30 секунд. Водночас, жодних фактів втручання у роботу судді в нарадчій кімнаті у часовому відрізку з 15:54:34 години до 18:12:30 години - колегії суддів не доведено, тому посилання на порушення таємниці нарадчої кімнати враховані бути не можуть.
Решта тверджень та посилань сторін судовою колегією апеляційного суду не приймається до уваги через їх неналежність до предмету позову або непідтвердженість матеріалами справи.
Згідно зі ст. 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
Згідно п. 2 ч. 1 ст. 315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право скасувати судове рішення повністю або частково і ухвалити нове судове рішення у відповідній частині або змінити судове рішення.
Згідно п. 4 ч. 1 ст. 317 КАС України, підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.
Враховуючи викладене, колегія суддів вважає, що неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи, зокрема, визначення доведеними фактів на підставі неналежним чином засвідчених документів, призвели до неправильного вирішення справи в певній частині, а тому рішення суду першої інстанції в частині позовних вимог про визнання бездіяльності Коцюбинської селищної територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області протиправною та зобов`язання Коцюбинської селищної територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області провести повторний підрахунок голосів виборців на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року по ДВК № № 321315, 321317, 321318 та 321319 у смт. Коцюбинське Київської області підлягає скасуванню.
За приписами статті 143 КАС України, суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі.
Відповідно до частини 9 статті 273 КАС України, суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.
Відповідно до пункту 3 частини 2 статті 4 Закону України "Про судовий збір", за подання до адміністративного суду заяви немайнового характеру юридичною особою, судовий збір становить 1 розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
За подання до адміністративного суду апеляційної скарги на рішення суду, сплачується 150 відсотків ставки, що підлягала сплаті при поданні позовної заяви.
У разі коли в позовній заяві об`єднано дві і більше вимог немайнового характеру, судовий збір сплачується за кожну вимогу немайнового характеру (частина 3 статті 6 Закону України "Про судовий збір").
Позивачем у позовній заяви сформульовано чотири вимоги немайнового характеру, втім вимоги щодо визнання протиправною бездіяльності відповідачів та зобов`язання їх вчинити дії - є пов`язаними, тому вважаються заявленими як одна вимога. Таким чином, з метою стягнення судового збору, судова колегія вважає, що позивачем заявлено дві вимоги немайнового характеру.
Згідно зі статтею 7 Закону України "Про Державний бюджет України на 2020 рік" установлено з 1 січня 2020 року прожитковий мінімум для працездатних осіб у розмірі 2102 грн. Враховуючи часткове задоволення апеляційної скарги та часткове задоволення позову, з апелянта та з другого відповідача до спеціального фонду Державного бюджету України необхідно стягнути судовий збір у розмірі 3153 гривні (2102 грн. * 150%) з кожного.
Керуючись вищенаведеним, на підставі статей 273, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 329, 331 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ :
Апеляційну скаргу кандидата у депутати Коцюбинської селищної ради Бучанського району Київської області Матюшиної Ольги Володимирівни - задовольнити частково.
Рішення Київського окружного адміністративного суду від 05 листопада 2020 року в частині визнання бездіяльності Коцюбинської селищної територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області протиправною та зобов`язання Коцюбинської селищної територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області провести повторний підрахунок голосів виборців на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року по ДВК № № 321315, 321316, 321317, 321318, 321319 у смт. Коцюбинське Київської області - скасувати.
Адміністративний позов кандидата у депутати Коцюбинської селищної ради Бучанського району Київської області ОСОБА_1 задовольнити частково.
Визнати протиправною бездіяльність Коцюбинської селищної територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області.
Зобов`язати Коцюбинську селищну територіальну виборчу комісію Бучанського району Київської області провести повторний підрахунок голосів виборців на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року по ДВК № № 321315, 321316, 321317, 321318 та 321319 у смт. Коцюбинське Київської області.
В решті рішення Київського окружного адміністративного суду від 05 листопада 2020 року у справі № 320/10760/20 - залишити без змін.
Стягнути з кандидата у депутати Коцюбинської селищної ради Бучанського району Київської області ОСОБА_1 (ідентифікаційний код НОМЕР_1 , місцезнаходження: АДРЕСА_1 ) до спеціального фонду Державного бюджету України (рахунок - UA908999980313111256000026001, отримувач коштів - ГУК у м.Києві/м.Київ/22030106, код отримувача - 37993783, код класифікації доходів - 22030106, банк отримувача - Казначейство України (ЕАП)) судовий збір за розгляд апеляційної скарги в розмірі 3153 грн. (три тисячі сто п`ятдесят три гривні).
Стягнути з Коцюбинської селищної територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області (ідентифікаційний код 43803638, місцезнаходження: 08298, Київська обл., місто Ірпінь, смт. Коцюбинське, вул. Доківська, будинок 2) до спеціального фонду Державного бюджету України (рахунок - UA908999980313111256000026001, отримувач коштів - ГУК у м.Києві/м.Київ/22030106, код отримувача - 37993783, код класифікації доходів - 22030106, банк отримувача - Казначейство України (ЕАП)) судовий збір за розгляд апеляційної скарги в розмірі 3153 грн. (три тисячі сто п`ятдесят три гривні).
Постанова набирає законної сили з моменту її проголошення та оскарженню не підлягає відповідно до приписів статті 272 КАС України.
Головуючий суддя Є.І.Мєзєнцев
cуддя Г.В.Земляна
суддя Є.О.Сорочко
Суд | Шостий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.11.2020 |
Оприлюднено | 11.11.2020 |
Номер документу | 92745485 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Мєзєнцев Євген Ігорович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні