Справа № 420/11901/20
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
06 листопада 2020 року Одеський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Завальнюка І.В.,
за участю секретаря - Салюк О.Ю.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Одесі з урахуванням особливостей, встановлених у справах щодо оскарження рішень, дій або бездіяльності виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій справу за адміністративним позовом Кандидата на посаду голови Ширяївської селищної ради Березівського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року ОСОБА_1 , Кандидата на посаду голови Ширяївської селищної ради Березівського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року ОСОБА_2 , Кандидата на посаду голови Ширяївської селищної ради Березівського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року ОСОБА_3 до Ширяївської селищної територіальної виборчої комісії Березівського району Одеської області, треті особи - Центральна виборча комісія, ОСОБА_4 , про визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
Позивачі звернулися до суду із даним позовом, в якому просять суд визнати протиправною та скасувати постанову від 31.10.2020 № 46 про затвердження результатів голосування з виборів Ширяївського селищного голови, за результатами якої на місцевих виборах 25.10.2020 Ширяївським селищним головою обрано ОСОБА_4 ; визнати голосування з виборів Ширяївського селищного голови, за результатами яких на місцевих виборах 25.10.2020 Ширяївським селищним головою обрано ОСОБА_4 , недійсним та таким, яке не було організовано і проведено відповідно до вимог Виборчого кодексу України на всіх виборчих дільницях відповідного виборчого округу; зобов`язати Центральну виборчу комісію та Ширяївську селищну територіальну виборчу комісію Березівського району Одеської області прийняти рішення про визнання виборів у єдиному одномандатному селищному виборчому окрузі з виборів Ширяївського селищного голови такими, що не відбулися, та призначити у зв`язку з цим повторні вибори в цьому окрузі.
В обґрунтування позовних вимог позивачі зазначили, що 26.10.2020 близько 01:00 год., тобто після завершення голосування у Ширяївському територіальному виборчому окрузі Березівського району Одеської області, Ширяївська дільнична виборча комісія № 511436 надала до Ширяївської селищної територіальної виборчої комісії виборчі документи про результати волевиявлення громадян на цій дільниці. Даний факт викликав у позивачів підозру у фальсифікації виборів, оскільки 19.10.2020 виборчі бюлетені, виготовлені для цієї виборчої дільниці були знищені. Попереднім встановленням обставин події стало відомо, що Ширяївською селищною територіальною виборчою комісією двічі здійснювалось друкування виборчих бюлетенів з виборів Ширяївського селищного голови, при цьому обидва рази бюлетені друкувались з грубим порушенням статті 242 Виборчого кодексу України, а також Порядку виготовлення виборчих бюлетенів з місцевих виборів та їх передачі відповідним територіальним і дільничним виборчим комісіям, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 2 жовтня 2020 року №330.
08 жовтня 2020 року Ширяївською територіальною виборчою комісією винесено постанову про друкування виборчих бюлетенів з виборів Ширяївського селищного голови та депутатів Ширяївської селищної ради в кількості 8071 кожних, виконання якого вирішено доручити КП Ширяївська друкарня Ширяївської селищної ради .
Слід зазначити, що одним із кандидатів на посаду голови Ширяївської селищної ради на момент прийняття вказаного рішення був діючий голова цієї ж ради ОСОБА_4 , у підпорядкуванні якого перебуває КП Ширяївська друкарня Ширяївської селищної ради . Вказана обставина, яка фактично є суттєвим конфліктом інтересів, не прийнята головою та членами комісії до уваги, і, не зважаючи на існування прямих корупційних ризиків, 08.10.2020 голова комісії ОСОБА_5 уклав з КП Ширяївська друкарня Ширяївської селищної ради договір № 2 про надання друкарських послуг з виготовлення виборчих бюлетенів з виборів Ширяївського селищного голови та депутатів Ширяївської селищної ради. Укладаючи договір, голова комісії ОСОБА_5 не перевірив та не впевнився в спроможності підприємства-виготовлювача виконати замовлення як з ліцензійно-дозвільної сторони, так і з технічної.
Згідно даних Єдиного державного реєстру юридичних осіб, комунальне підприємство Ширяївська друкарня Ширяївської селищної ради є юридичною особою код 02468078, засновником якого є Ширяївська селищна рада Березівського району Одеської області. Видами діяльності вказаного комунального підприємства є Друкування газет (основний) 18.11 та Виробництво паперових канцелярських виробів 17.23 . Отже, КП Ширяївська друкарня Ширяївської селищної ради взагалі не мала права друкувати виборчі бюлетені, які є бланками суворої звітності з відповідним ступенем захисту, який дане підприємство-виготовлювач не могло забезпечити.
Пунктом 1.2 цього Договору була обумовлена вартість замовлення в сумі 49959,49 грн, що відповідає даним невід`ємної від договору специфікації.
Згідно додатку №1 - Специфікація до вказаного вище договору №2 від 08 жовтня 2020 року Ширяївською селищною територіальною виборчою комісією замовлено виготовлення 8071 бюлетенів з виборів Ширяївського селищного голови, 8071 бюлетень з виборів депутатів Ширяївської селищної ради та по 144 протоколи про підрахунок результатів голосування по кожному виду виборів.
До укладення Договору, порушуючи вимоги Виборчого Кодексу України та Порядку виготовлення виборчих бюлетенів, голова Ширяївської селищної територіальної виборчої комісії ОСОБА_5 07.10.2020 підписав постанову про створення контрольної комісії з контролю за друком бюлетенів, до складу якої включив членів Ширяївської селищної територіальної виборчої комісії ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 та ОСОБА_10 з зазначенням їх партійного представництва.
Разом з цим, ПП Європейська солідарність , ПП ОПЗЖ та ПП Слуга народу , від яких виступали вищезгадані члени виборчої комісії, не вносили подання до Ширяївської селищної ТВК про включення цих осіб до складу контрольної комісії. Сам факт перебування вказаних осіб в членах виборчої комісії не давав голові ОСОБА_5 права включати їх до списку контрольної комісії. Слід також зазначити, що ОСОБА_7 , яка зазначена у постанові про створення контрольної комісії як представник ПП Європейська солідарність , до виборчої комісії була включена як представник ПП Слуга народу .
За вказаних обставин Ширяївською селищною територіальною виборчою комісією умисно допущено порушення вимог ч. З статті 242 Виборчого Кодексу України, згідно приписів якої контроль за виготовленням виборчих бюлетенів на підприємствах-виготовлювачах, дотримання вимог щодо знищення друкарських форм, технічних відходів, поліграфічного браку, помилково виготовлених виборчих бюлетенів здійснює контрольна комісія, що утворюється відповідною територіальною виборчою комісією за поданням місцевих організацій політичних партій, депутатські фракції яких зареєстровані в Апараті Верховної Ради України поточного скликання на початок виборчого процесу, не пізніш як у день затвердження тексту та встановлення ступеня захисту виборчого бюлетеня.
19.10.2020 підприємство-виготовлювач - КП Ширяївська друкарня Ширяївської селищної ради розпочало друк виборчих бюлетенів у присутності членів створеної у незаконний спосіб виборчої комісії та кандидата на посаду голови Ширяївської селищної ради ОСОБА_2 .
Після завершення друку до друкарні надійшов телефонний дзвінок від голови комісії ОСОБА_5 з необґрунтованою вказівкою про знищення 50 бюлетенів з виборів голови Ширяївської селищної ради, призначених для передачі спеціальній дільничній виборчій комісії № 511436. Дане розпорядження було негайно виконано і вказана кількість бюлетенів знищена підприємством - виготовлювачем у присутності членів контрольної комісії, створеної з порушенням ст. 242 ВК України. Про факт знищення складено Акт від 19.10.2020.
Вказані дії вчинені в порушення вимог ч. 7 ст. 242 ВК України, якою врегульовано, що у разі неможливості передачі виборчих бюлетенів до відповідної територіальної виборчої комісії виборчі бюлетені вважаються невикористаними та погашаються відповідною територіальною виборчою комісією шляхом передачі їх для знищення до підприємства-виготовлювача. Виборчі бюлетені знищуються підприємством-виготовлювачем у присутності представників відповідної територіальної виборчої комісії та контрольної комісії, утвореної такою виборчою комісією, про що складається відповідний акт.
Як видно з приписів даної норми, надруковані бюлетені у замовленій кількості повинні бути отримані виборчою комісією зі складанням відповідного акту приймання-передачі. У подальшому, в разі неможливості передачі виборчих бюлетенів до виборчої комісії для голосування, територіальна виборча комісія повинна прийняти рішення про визнання їх невикористаними і направити актом приймання-передачі до підприємства-виготовлювача для знищення у присутності контрольної комісії. Ймовірно, що це не могло відбуватись в один день і без прийняття мотивованих рішень.
В день виготовлення, тобто 19.10.2020, підприємством-виготовлювачем виборчі бюлетені були передані Ширяївській селищній територіальній виборчій комісії.
Згідно Акту приймання виконання робіт №5 від 19.10.2020 року КП Ширяївська друкарня Ширяївської селищної ради виготовлено бланки на суму П`ятдесят три тисячі вісімсот сорок одна гривня 00 коп. в кількості: виборчі бюлетені з виборів депутатів селищної ради - 7987; виборчі бюлетені з виборів на селищного голову - 8037; протоколи з виборів депутатів селищної ради - 96; протоколи з виборів селищного голови - 84 .
Аналізуючи вказані документи шляхом арифметичного підрахунку позивачі дійшли висновку, що підприємство-виготовлювач надрукувало 8071 виборчий бюлетень з виборів селищного голови, знищило 50 цих бланків, а тому мало передати 8021 бюлетенів, однак передало 8037. Аналогічна невідповідність кількості виготовлених і переданих бланків встановлена по іншим бюлетеням та протоколам, яких передано менше, при тому, що вартість виготовлення зросла на 3881 грн. 51 коп. у порівнянні з договірною.
Невідповідність кількості виготовлених бланків бюлетенів підтверджується відомостями про передачу Ширяївською селищною територіальною виборчою комісією бланків виборчих бюлетенів з виборів селищного голови та депутатів селищної ради дільничним виборчим комісіям від 23.10.2020, згідно яких вказаним комісіям передано 8037 бланків виборчих бюлетенів з виборів голови селищної ради та 7997 з виборів депутатів селищної ради.
Отже КП Ширяївська друкарня Ширяївської селищної ради не забезпечила і не могла забезпечити ступінь захисту виборчих бюлетенів, а отже Ширяївська селищна територіальна виборча комісія допустила голосування виборців незахищеними виборчими бюлетенями.
Технічні відходи, поліграфічний брак, виборчі бюлетені, в яких виявлені помилки, про що прийнято рішення територіальної виборчої комісії, а також друкарські форми, як зазначено в. З ст. 242 ВК України, знищуються поліграфічним підприємством у порядку та строки, визначені умовами договору про виготовлення виборчих бюлетенів, про що складається акт у двох примірниках.
Натомість Ширяївська селищна територіальна виборча комісія не дотрималась цього порядку, про що свідчить той факт, що голова комісії ОСОБА_5 станом на 03:00 годину 26.10.2020 зберігав в приміщенні Ширяївської територіальної виборчої комісії друкарську форму бюлетеня з виборів голови Ширяївської селищної ради, яку пред`явив членам комісії та кандидатам на посаду Ширяївського селищного голови.
Умисно продовжуючи порушення порядку виготовлення виборчих бюлетенів, 22.10.2020 о 16:00 годині голова Ширяївської селищної територіальної виборчої комісії ОСОБА_5 підписав постанову № 32 про необхідність виготовлення виборчих бюлетенів з виборів Ширяївського селищного голови в кількості 50 штук та з виборів депутатів Ширяївської селищної ради в кількості 10 штук. Підставою для виготовлення цих бюлетенів стала, як йдеться в постанові, пропозиція виборчої спецдільниці № 511436 виготовити 50 бюлетенів з виборів голови Ширяївської селищної ради та 10 бюлетенів з виборів депутатів Ширяївської селищної ради .
Однак, замість пропозиції Ширяївська селищна територіальна виборча комісія надала копію постанови спеціальної виборчої комісії виборчої дільниці № 511436 від 22.10.2020 № 11, складеної о 15:30 годині за підписом голови цієї комісії ОСОБА_11 Про друкування виборчих бюлетенів для голосування в територіальних виборчих округах Ширяївського селищного голови та депутатів Ширяївської селищної ради . Відповідно до цієї постанови голова комісії ОСОБА_11 самостійно прийняла рішення про друк виборчих бюлетенів для голосування в територіальних виборчих округах Ширяївського селищного голови в кількості 50 штук та за депутатів Ширяївської селищної ради в кількості 10 штук.
22.10.2020 (точний час не встановлено) голова Ширяївської селищної ТВК ОСОБА_5 підписав клопотання № 96 до КП Ширяївська друкарня Ширяївської селищної ради про додаткове виготовлення 50 бюлетенів з виборів голови Ширяївської селищної ради та 10 бюлетенів з виборів депутатів Ширяївської селищної ради.
Будь-якого договору з цього приводу не укладалось, контрольна комісія з контролю за виготовленням бюлетенів не утворювалась.
22.10.2020 о 16:00 годині голова Ширяївської селищної ТВК ОСОБА_5 підписав постанову № 15, що не узгоджується з порядковим номером складеної о тій же 16:00 годині вищезгаданої постанови за № 32 про доручення доставки виготовлених бюлетенів дільничної комісії № 511436 члену Ширяївської селищної територіальної виборчої комісії ОСОБА_10 , секретареві ОСОБА_6 та голові комісії ОСОБА_5
О 16:15 годині 22.10.2020 голова комісії ОСОБА_5 підписав постанову, якою доручив ОСОБА_10 надати до друкарні електронний носій зі зразками виборчих бюлетенів з виборів Ширяївського селищного голови та депутатів Ширяївської селищної ради в кількості 50 та 10 штук відповідно і організувати їх друк.
Згідно акту приймання виконаних робіт № 9 від 22.10.2020 року, підписаного головою Ширяївської селищної ТВК ОСОБА_5 та керівником підприємства- виготовлювача КП Ширяївська друкарня Ширяївської селищної ради , про отримання виборчих бюлетенів з виборів депутатів селищної ради в кількості 10 штук та з виборів селищного голови в кількості 50 штук.
В розпорядження позивачів від Ширяївської селищної територіальної комісії потрапила копія акту приймання-передачі виборчих бюлетенів від підприємства- виготовлювача, датований 22.10.2020. Відповідно тексту цього акту, останній складено відповідно до договору № 47 від 10.08.2020 про те, що Ширяївська друкарня передає, а Ширяївська селищна територіальна виборча комісія приймає 50 бюлетенів з виборів Ширяївського селищного голови в кількості 50 штук.
Таким чином, 22.10.2020 Ширяївська селищна територіальна виборча комісія теоретично отримала 8137 (8027+50+50) бланків бюлетенів з виборів Ширяївського селищного голови.
Відповідно до протоколу про результати голосування з виборів Ширяївського селищного голови в єдиному одномандатному виборчому окрузі, підписаному Ширяївською селищною територіальною виборчою комісією
31.10.2020 о 11:45 годині кількість виборчих бюлетенів, виготовлених на замовлення територіальної виборчої комісії, становить 8037 бланків. Слід зазначити, що саме з причин невідповідності кількості виготовлених виборчих бюлетенів та порушеннями порядку їх виготовлення, 5 членів комісії з 13 не погодились з результатами голосування і підписали протокол з окремою думкою.
Таким чином, з урахуванням існування вищезгаданого конфлікту та високого корупційного ризику на момент прийняття комісією рішення про результати виборів Ширяївського селищного голови від 31.10.2020 року достеменно неможливо було встановити точну кількість виготовлених бланків виборчих бюлетенів з виборів Ширяївського селищного голови, що унеможливлювало достовірне встановлення результатів волевиявлення виборців.
Відсутність в Ширяївській селищній ТВК даних про оплату додаткового друку виборчих бюлетенів свідчить про наявність корупційних ризиків та зацікавленості голови Ширяївської селищної ради ОСОБА_4 як такого, що має службовий вплив на КП Ширяївська друкарня Ширяївської селищної ради за будь-яких обставин, навіть безоплатно, отримати доступ до вільного друку виборчих бюлетенів.
Хто був присутнім при додатковому виготовленні бюлетенів, яка їх кількість була виготовлена, чи знищені були друкарські форми, технічні відходи, поліграфічний брак тощо, а також хто доставляв до Ширяївської селищної ТВК і в якій кількості бланки бюлетенів - невідомо.
Таким чином, голова Ширяївської ТВК ОСОБА_5 вдруге порушив вимоги статті 242 Виборчого кодексу України та Порядку виготовлення виборчих бюлетенів.
За даних обставин існувала висока вірогідність того, що зацікавлена у результатах виборів сторона - кандидат на посаду голови Ширяївської селищної ради ОСОБА_4 шляхом службового впливу на КП Ширяївська друкарня Ширяївської селищної ради мав можливість доступу до вільного і необмеженого друку виборчих бюлетенів, які в подальшому могли бути використані у виборчому процесі та вплинути на результати виборів в цілому.
За непідтвердженою на теперішній час інформацією, яка є предметом розслідування розпочатого Ширяївським ВП Роздільнянського ВП ГУ МВС України в Одеській області кримінального провадження, незаконно виготовлені виборчі бюлетені масово використовувались зацікавленими особами в перекрученні результатів волевиявлення виборців шляхом підміни дійсних бюлетенів на виготовлені в незаконний спосіб з відміткою напроти певного кандидата в однаковій кількості.
Про це свідчить зафіксований офіційним спостерігачем шляхом фотографування на мобільний телефон факт неправомірного сортування виборчих бюлетенів з виборів селищного голови кандидатом в депутати Ширяївської селищної ради ОСОБА_12 , яка була присутня під час підрахунку голосів на дільничній виборчій комісії № 510943.
Допущені порушення порядку виготовлення виборчих бюлетенів та встановлення ступеню їх захисту не дають можливості достовірно встановити точну кількість виготовлених бюлетенів та результати волевиявлення виборців.
Звернення щодо незаконного друку і використання виборчих бюлетенів позивачами подані до правоохоронних органів, колективна заява від кандидатів на посаду Ширяївського селищного голови з підписними листами від виборців з вимогою визнати вибори Ширяївського селищного голови від 25.10.2020 року недійсними подана до Ширяївської селищної територіальної виборчої комісії
Не зважаючи на обґрунтованість заявлених вимог більш ніж 800 мешканців Ширяївської об`єднаної територіальної громади Березівського району Одеської області, Ширяєвська селищна територіальна виборча комісія прийняла рішення про визнання виборів такими, що відбулись, та затвердила протокол підрахунку голосів.
Про порушення Ширяївською селищною територіальною комісією вимог виборчого законодавства щодо організації виборчого процесу кандидатами на посаду Ширяївського селищного голови складено 5 актів, які 31.10.2020 року вручено для розгляду голові комісії ОСОБА_5 на засіданні виборчої комісії з питань встановлення результатів голосування однак до теперішнього часу зазначені акти залишаються без розгляду.
З урахуванням вищенаведених порушень виборчого законодавства, 31.10.2020 в ході підсумкового засідання комісії позивачі наполягали на прийнятті виборчою комісією рішення про призначення повторного голосування з виборів селищного голови, як це дозволяє п. 3 ч. 1 ст. 278 ВК України, з підстав, передбачених п. 6 ч. 1 ст. 280 ВК України - голосування у день голосування не було організовано і проведено відповідно до вимог цього кодексу на всіх дільницях виборчого округу. Дане клопотання залишено без задоволення.
Ухвалою судді від 05.11.2020 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі; ухвалено справу розглядати з урахуванням особливостей, встановлених у справах щодо оскарження рішень, дій або бездіяльності виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій; залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - ОСОБА_4 .
У судовому засіданні позивачі підтримали позовні вимоги та просили суд задовольнити позов. Також підтримали клопотання про виклик свідків ОСОБА_7 , ОСОБА_9 , ОСОБА_13 , ОСОБА_14 , ОСОБА_8 , які можуть підтвердити обставини, викладені у позові з приводу незаконного виготовлення виборчих бюлетенів Ширяївською селищною територіальною виборчою комісією Березівського району Одеської області, в задоволенні якого судом протокольною ухвалою від 06.11.2020 було відмовлено, оскільки зазначені позивачами обставини, про які можуть надати показання свідки, не стосуються предмету позову, а саме обставин прийняття суб`єктом владних повноважень оскаржуваної постанови від 31.10.2020 № 46 про затвердження результатів голосування з виборів Ширяївського селищного голови, за результатами якої на місцевих виборах 25.10.2020 Ширяївським селищним головою обрано ОСОБА_4 , у зв`язку із чим підстави для виклику свідків відсутні. Так, правомірність виготовлення виборчих бюлетенів (про обставини виготовлення яких позивачі бажають допитати свідків) для голосування на виборах, які відбулися 25.10.2020, могла бути предметом судового контролю до моменту відкриття виборчих дільниць для голосування, яким спірні виборчі бюлетені передані, а не після спливу 12 днів з дня проведення виборів.
Представник відповідача до суду не з`явився, про час та місце судового засідання повідомлений завчасно та належним чином; відзив на адміністративний позов не надав, проте 06.11.2020 до суду надійшли копії документів для залучення до матеріалів справи.
Представник третьої особи - Центральної виборчої комісії, а також третя особа - ОСОБА_4 до суду не з`явилися, про час та місце судового розгляду повідомлені завчасно та належним чином; пояснень щодо позовної заяви до суду не надали.
Неявка представника відповідача та третіх осіб не перешкоджає судовому розгляду справи по суті.
Вислухавши пояснення позивачів та дослідивши матеріали справи, суд дійшов висновку необґрунтованість адміністративного позову та відсутність підстав для його задоволення.
Судом встановлено, що постановою Центральної виборчої комісії від 8 серпня 2020 року №160 "Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року" (зі змінами згідно з Постановою Центральної виборчої комісії №181 від 18.08.2020 року), призначено на неділю, 25 жовтня 2020 року, перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів за переліками згідно з додатками 1 - 24.
25.10.2020 відбулися перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів, зокрема Ширяївського селищного голови.
Постановою Ширяївської селищної територіальної виборчої комісії Березівського району Одеської області № 46, ухваленою 31.10.2020 о 11:45 год., постановлено затвердити результати голосування з виборів Ширяївського селищного голови ОСОБА_4 , 1989 року народження, самовисування.
Відповідно до вимог ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень, адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційна, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Відповідно до вимог ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до п. 20 ч. 1 ст. 92 Конституції України виключно законами України визначаються організація і порядок проведення виборів і референдумів.
Статтею 6 Виборчого кодексу України визначено, що виборчі права громадян України - це гарантовані Конституцією України та цим Кодексом їхні права на участь у виборах, які проводяться в Україні.
Основні виборчі права громадян України включають: 1) право вільно обирати (право голосу на виборах); 2) право бути обраним.
Згідно із ч.ч. 1, 3 ст. 12 Виборчого кодексу України вибори проводяться на основі рівного виборчого права. Громадяни України беруть участь у виборах на рівних засадах.
Усі кандидати, зареєстровані у порядку, встановленому цим Кодексом, мають у виборчому процесі виборів, на яких вони висунуті, рівні права та беруть участь у цьому процесі на умовах, рівних для відповідних виборів.
За правилами ч. 1 ст. 20 Виборчого кодексу України виборчий процес - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.
Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 196 Виборчого кодексу України виборчий процес місцевих виборів включає такі етапи: 1) утворення виборчих округів; 2) утворення дільничних виборчих комісій; 3) складання списків виборців, їх перевірка та уточнення; 4) висування та реєстрація кандидатів; 5) проведення передвиборної агітації; 6) голосування у день виборів; 7) підрахунок голосів виборців, установлення підсумків голосування і результатів місцевих виборів.
У випадках, передбачених цим Кодексом, виборчий процес включає також такі етапи: 1) повторне голосування; 2) підрахунок голосів виборців, установлення підсумків повторного голосування і результатів місцевих виборів.
Згідно із ч. 4 ст. 33 Виборчого кодексу України територіальні виборчі комісії в межах повноважень, визначених цим Кодексом, забезпечують організацію підготовки та проведення місцевих виборів.
Вказані положення кореспондуються із приписами ч.ч. 1, 2 ст. 206 Виборчого кодексу України, відповідно до яких територіальна виборча комісія на період здійснення своїх повноважень забезпечує організацію і проведення місцевих виборів у межах повноважень та в порядку, передбачених цим Кодексом та законами України.
Відповідна територіальна виборча комісія, яка встановлює результати виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, районної у місті, сільської, селищної ради, результати виборів сільського, селищного, міського голови, зокрема: забезпечує підготовку та проведення відповідних місцевих виборів; затверджує текст виборчих бюлетенів на відповідних місцевих виборах, забезпечує виготовлення виборчих бюлетенів та передачу їх відповідним територіальним, дільничним виборчим комісіям; визнає голосування на виборчій дільниці недійсним за результатами повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці у випадках та порядку, передбачених цим Кодексом; організовує проведення повторного голосування і повторних місцевих виборів у випадках, передбачених цим Кодексом.
Організація і порядок голосування визначені ст. 248 Виборчого кодексу України.
За наведеними у вказаній статті виборчого законодавства організація і порядок голосування полягають в наступному: проведення голосування в день голосування у визначений період часу; підтриманні у приміщенні для голосування належного порядку, забезпечення таємності волевиявлення виборців; надання виборцю можливості проголосувати за умови наявності виборця у списку виборців на відповідній виборчій дільниці та наявності у нього права голосу на відповідних місцевих виборах, проставленні виборцем підпису у відповідному списку, підписанні членом дільничної виборчої комісії контрольного талону виборчого бюлетеня; засвідченні виборцем отримання виборчих бюлетенів; видачі виборцю виборчого бюлетеня; забезпеченні обліку та зберігання контрольних талонів виборчих бюлетенів членом комісії, який видав виборчі бюлетені; забезпеченні перебування виборця у приміщенні для голосування лише протягом часу, необхідного для голосування; дотриманні правил особистого заповнення виборцем бюлетеня в кабіні для таємного голосування; оголошенні у визначений час головою дільничної виборчої комісії про закінчення голосування та зачиненні виборчої дільниці; не допущенні під час проведення голосування закриття приміщень для голосування, припинення голосування, розкриття виборчих скриньок, підрахунок голосів до закінчення встановленого цим Кодексом часу голосування; забезпеченні дільничною виборчою комісією упродовж дня голосування подання до усіх територіальних виборчих комісій з місцевих виборів, які організовуються та проводяться на цій дільниці, відомостей про кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені на виборчій дільниці, у порядку, встановленому Центральною виборчою комісією.
Відповідно до п. 3 ч. 1, 18, 19 ст. 255 Виборчого кодексу України, зокрема, сільські територіальні виборчі комісії встановлюють підсумки голосування шляхом складання відповідного протоколу з таких місцевих виборів: протоколу про підсумки голосування з відповідних виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної ради; протоколу про підсумки голосування з виборів депутатів відповідної районної ради в територіальному виборчому окрузі.
Територіальна виборча комісія зобов`язана встановити підсумки голосування в межах територіального, багатомандатного виборчих округів незалежно від кількості виборчих дільниць у відповідному окрузі, щодо яких прийнято рішення про визнання голосування на виборчій дільниці недійсним або на яких голосування не було організовано і проведено в день голосування відповідно до вимог цього Кодексу. Визнання голосування недійсним у межах територіального, багатомандатного виборчого округу забороняється.
У разі якщо голосування на всіх виборчих дільницях територіального, багатомандатного виборчих округів у день голосування не було організовано і проведено або визнано недійсним відповідно до вимог цього Кодексу, територіальна виборча комісія встановлює, що голосування в межах відповідного округу не відбулося. У такому разі протокол територіальної виборчої комісії про підсумки голосування в межах відповідного виборчого округу (частини виборчого округу) з відповідних місцевих виборів повинен містити лише відомості, зазначені у пунктах 1 - 5 частини другої цієї статті. На місці інших відомостей ставиться прочерк.
Протокол про підсумки голосування приймається територіальною виборчою комісією, яка встановлює результати відповідних місцевих виборів, в порядку, передбаченому статтею 254 цього Кодексу.
Згідно з ст. 278 Виборчого кодексу України сільська, селищна, міська виборча комісія на підставі протоколу про результати голосування з виборів сільського, селищного, міського голови приймає одне з таких рішень:
1) про визнання особи обраною сільським, селищним, міським головою;
2) про призначення повторного голосування з виборів сільського, селищного, міського голови;
3) про визнання виборів сільського, селищного, міського голови такими, що не відбулися, та призначення у зв`язку з цим повторних виборів.
Територіальна виборча комісія з відповідних виборів визнає обраним сільським, селищним, міським (міст з кількістю виборців до 75 тисяч осіб) головою кандидата, який за результатами голосування виборців отримав найбільшу порівняно з іншими кандидатами на посаду кількість голосів виборців.
За наявності підстав, зазначених у статті 280 цього Кодексу, територіальна виборча комісія приймає рішення про визнання виборів такими, що не відбулися, та призначення повторних виборів сільського, селищного, міського голови.
Так, за правилами п. 6 ч. 1 ст. 280 Виборчого кодексу України територіальна виборча комісія з відповідних місцевих виборів приймає рішення про визнання виборів, зокрема, селищного голови такими, що не відбулися, та про призначення повторних виборів, якщо голосування у день голосування (день повторного голосування) було визнано недійсним або не було організовано і проведено відповідно до цього Кодексу на всіх виборчих дільницях відповідного виборчого округу.
Структура вказаної правової норми містить дві самостійні умови (гіпотези), за яких суб`єкт (територіальна виборча комісія), мусить діяти так, як того вимагає диспозиція (прийняти рішення про визнання виборів такими, що не відбулися, та про призначення повторних виборів):
- голосування у день голосування (день повторного голосування) було визнано недійсним;
- голосування у день голосування (день повторного голосування) не було організовано і проведено відповідно до ВК України на всіх виборчих дільницях відповідного виборчого округу.
Юридично-лінгвістичне тлумачення пункту 6 частини першої статті 280 ВК України дозволяє зробити висновок, що друга умова для прийняття рішення про визнання виборів такими, що не відбулися, та про призначення повторних виборів стосується випадку, коли голосування у день голосування на всіх виборчих дільницях відповідного виборчого округу взагалі не було організовано та проведено.
Аналіз наведених правових норм свідчить, що підставою для прийняття територіальною виборчою комісією з відповідних місцевих виборів рішення про визнання виборів селищного голови такими, що не відбулися, та про призначення повторних виборів, є визнання недійсним голосування у день голосування або не організація і не проведення відповідно до цього Кодексу на всіх виборчих дільницях відповідного виборчого округу голосування у день голосування.
Суд звертає увагу на той факт, що п. 6 ч. 1 ст. 280 Виборчого кодексу України, який покладений в основу правового обґрунтування даного позову, стосується порушень, які виникали саме у день голосування, та які стали підставою для визнання їх недійсними, або саме у день голосування встановлені обставини, які свідчать про те, що голосування не було організовано та проведено відповідно до Виборчого кодексу України на всіх виборчих дільницях відповідного виборчого округу.
Вимоги щодо організації і порядку проведення голосування регламентовані приписами ст.ст. 248-250 ВК України, які чітко регламентують будь-які події в день голосування з 08 до 20 години без перерви.
При цьому законодавець у змісті вимог ст. 280 ВК України чітко пов`язує можливість прийняття відповідною комісією рішення щодо визнання виборів такими, що не відбулися та про призначення повторних виборів саме з подіями, які кореспондуються з визначеннями передбаченими вимогами ст.ст. 248-250 ВК України, тобто з подіями під час голосування та підрахунку.
Так, серед підстав, за якими територіальна виборча комісія з відповідних місцевих виборів приймає рішення про визнання виборів селищного голови такими, що не відбулися, та про призначення повторних виборів, наявна підстава: голосування у день голосування (день повторного голосування) було визнано недійсним або не було організовано і проведено відповідно до цього Кодексу на всіх виборчих дільницях відповідного виборчого округу (п. 6 ч. 1 ст. 280 ВК України).
Проте порушень щодо організації і проведення голосування у день голосування 25.10.2020 на виборчих дільницях єдиного одномандатного округу, до яких відноситься саме організаційні питання, а саме: забезпечення таємності волевиявлення виборців, проведення голосування у встановлений день та час, підтримання у приміщенні для голосування належного порядку тощо, позивачі не зазначають і судом таких порушень не встановлено.
Також суд вважає, що позивачі мали можливість у межах встановлених строків оскаржити відповідні дії суб`єктів виборчого процесу щодо порушення, на їх думку, порядку виготовлення виборчих бюлетенів. При цьому, такі позови мали були подані до суду у п`ятиденний строк із дня прийняття рішення, вчинення дій або допущення бездіяльності, але не пізніше двадцять другої години дня, що передує дню голосування.
Крім того, позови стосовно порушень, що мали місце у день голосування, під час підрахунку голосів та встановлення результатів голосування на дільниці, могли бути подані до суду у дводенний строк із дня прийнятті рішення, вчинення дії або допущення бездіяльності.
В той же час, на запитання суду щодо наявності спорів щодо проведення голосування, наслідків голосування або підрахунку голосів, рівно як і дій щодо порядку виготовлення бюлетенів, позивачі зазначили, що таких спорів немає.
Разом з тим, позивачі не наводять порушень, які б давали підстави для прийняття виборчою комісією рішення відповідно до п. 6 ч. 1 ст. 280 ВК України.
Матеріалами справи підтверджується, що організація і порядок голосування, передбачені ст. 248 Виборчого кодексу України, є реалізованими і порушення з цього приводу в день виборів та під час встановлення результатів голосування встановлені не були.
Так, у єдиному одномандатному селищному виборчому окрузі з виборів Ширяївського селищного голови вибори відбулися та були складені відповідні протоколи.
Позивачі зазначають, що підставою для прийняття рішення про проведення повторних виборів є порушення порядку виготовлення виборчих бюлетенів та встановлення ступеню їх захисту, що в свою чергу не дає можливості достовірно встановити точну кількість виготовлених бюлетенів та результати волевиявлення виборців.
Отже, доводи позивачів про можливі порушення порядку виготовлення виборчих бюлетенів могли мати місце саме до початку голосування, а тому норми матеріального закону, як підстава для задоволення позову (ст. 280 ВКУ), не може бути застосована для задоволення позову.
Суд зазначає, що за умови встановлення підсумків голосування дільничними виборчими комісіями та у подальшому прийняття і врахування територіальною виборчою комісії виборчої документації від дільничних виборчих комісій, в даному випадку відповідач відповідно до вимог ВК України не мав права не встановлювати підсумки голосування за відсутності відповідних підстав на те.
Враховуючи викладені обставини суд приходить до висновку про відсутність підстав, визначених Виборчим кодексом України, для задоволення позовних вимог.
Згідно ч. 9 ст. 273 КАС України суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом. Отже, судові витрати слід розподілити за правилами ст. 139 КАС України.
Керуючись ст.ст. 139, 242-246, 273 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
В задоволенні адміністративного позову Кандидата на посаду голови Ширяївської селищної ради Березівського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ), Кандидата на посаду голови Ширяївської селищної ради Березівського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року ОСОБА_2 (Одеська область, Березівський район, с. Мар`янівка Ширяївської ОТГ), Кандидата на посаду голови Ширяївської селищної ради Березівського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року ОСОБА_3 ( АДРЕСА_2 ) до Ширяївської селищної територіальної виборчої комісії Березівського району Одеської області (Одеська область, Березівський район, с. Ширяєве, вул. Грушевського, 104), треті особи - Центральна виборча комісія (м. Київ, пл. Лесі України, 1), ОСОБА_4 , про визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинити певні дії відмовити.
Стягнути з Кандидата на посаду голови Ширяївської селищної ради Березівського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ; РНОКПП НОМЕР_1 ), Кандидата на посаду голови Ширяївської селищної ради Березівського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року ОСОБА_2 (Одеська область, Березівський район, с. Мар`янівка Ширяївської ОТГ; РНОКПП НОМЕР_2 ), Кандидата на посаду голови Ширяївської селищної ради Березівського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року ОСОБА_3 ( АДРЕСА_2 ; РНОКПП НОМЕР_3 ) на користь Державного бюджету України (Отримувач коштів УК у м. Одесі/Київський р-н/22030101; Код отримувача (код за ЄДРПОУ) 38016923; Банк отримувача Казначейство України (ЕАП); Код банку отримувача (МФО) 899998; Рахунок отримувача UA338999980313181206084015005; Код класифікації доходів бюджету 22030101; Призначення платежу *;101 судовий збір за розгляд Одеським окружним адміністративним судом справи № 420/11901/20) судовий збір в розмірі по 840,80 грн (вісімсот сорок гривень 80 копійок) з кожного.
Рішення суду набирає законної сили в порядку, передбаченому ст. 272 КАС України.
Рішення може бути оскаржене до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги через суд першої інстанції протягом двох днів з дня проголошення судового рішення.
Суддя І.В. Завальнюк
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 06.11.2020 |
Оприлюднено | 09.11.2020 |
Номер документу | 92685330 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Завальнюк І.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні