Рішення
від 07.11.2020 по справі 440/6445/20
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

07 листопада 2020 року м. ПолтаваСправа № 440/6445/20

Полтавський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді - Алєксєєвої Н.Ю., розглянувши у письмовому провадженні справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Полтавської міської територіальної виборчої комісії Полтавського району Полтавської області, Шевченківської районної у місті Полтава територіальної виборчої комісії Полтавської області про визнання дій та рішення протиправними, зобов`язання вчинити певні дії,

В С Т А Н О В И В:

06 листопада 2020 року позивач ОСОБА_1 звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Полтавської міської територіальної виборчої комісії Полтавського району Полтавської області (далі - Полтавська МТВК), Шевченківської районної у місті Полтава територіальної виборчої комісії Полтавської області (далі - Шевченківська районна у місті Полтаві ТВК), у якій просить:

- визнати протиправним рішення Шевченківської районної у місті Полтава ТВК з встановлення підсумків голосування з виборів депутатів Полтавської міської ради у межах усього територіального виборчого округу №5, оформлене протоколом від 03.11.2020 (час складання 18 година 30 хвилин);

- зобов`язати Шевченківську районну у місті Полтава ТВК повторно встановити підсумки голосування з виборів депутатів Полтавської міської ради у межах усього територіального виборчого округу №5 шляхом складення уточненого протоколу про підсумки голосування з виборів депутатів Полтавської міської ради у межах усього територіального виборчого округу №5;

- визнати протиправними рішення та дії Полтавської МТВК з прийняття від Шевченківської районної у місті Полтава ТВК протоколу про підсумки голосування з виборів депутатів Полтавської міської ради у межах усього територіального виборчого округу №5;

- зобов`язати Полтавську МТВК повернути/направити на уточнення протокол Шевченківської районної у місті Полтава ТВК про підсумки голосування з виборів депутатів Полтавської міської ради у межах усього територіального виборчого округу №5 від 03.11.2020 (час складання 18 година 30 хвилин).

В обґрунтування позовних вимог позивач посилався на те, що Полтавська МТВК під час прийняття виборчої документації належним чином її не оглянула та прийняла виборчу документацію, прийняття та обробку якої мала здійснити Шевченківська районна у місті Полтава ТВК. Зазначав, що Шевченківська районна у місті Полтава ТВК протиправно прийняла рішення про повторний підрахунок голосів по ДВК №531236 без наявності належної виборчої документації. Пояснював, що про визнання цих дій протиправними позивачем подано позов. На теперішній час по справі №440/6341/20 немає судового рішення, яке б набрало законної сили, оскільки триває процедура апеляційного оскарження рішення першої інстанції. Однак, 03.11.2020 районна комісія затвердила, а міська комісія прийняла протокол про підсумки голосування по округу №5 в цілому. Такі дії та рішення комісій, на думку позивача, є незаконними, оскільки обидві комісії прийняли рішення про встановлення підсумків голосування по кругу в цілому, не дочекавшись висновку суду про (не) законність встановлення підсумків голосування по виборчій дільниці №531236, яка входила в цей округ. На переконання позивача, підсумки голосування по ДВК №531236 встановлені з грубим порушенням.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 06 листопада 2020 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, постановлено розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження з викликом учасників справи, відмовлено у задоволенні клопотання позивача про надання можливості адвокату позивача взяти участь у судовому засіданні в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду з використанням власних технічних засобів.

07.11.2020 представниками відповідачів надано до суду відзиви на позов, в яких представники відповідачів просили відмовити у задоволенні позову, посилаючись на те, що позовна заява не містить обґрунтування позовних вимог. В розділі фактичні обставини міститься опис приймання від ДВК №531236 виборчої документації з виборів депутатів Полтавської міської ради, причини незгоди з таким порядком прийняття Шевченківською районною у місті Полтава ТВК та Полтавською МТВК. Також міститься посилання на рішення по справі №440/6341/20, яке оскаржується в апеляційному порядку.

Зазначали, що при прийнятті документації ТВК не має права розпечатувати пакунки з документацією і оглядати їх зміст. Таким чином, Полтавською МТВК було прийнято єдине законне рішення про прийняття виборчої документації від ДВК №531236. Про те, що у запечатаних пакунках містилися виборчі бюлетені з виборів депутатів до Полтавської міської ради стало відомо тільки після прийняття рішення та безпосередньо під час проведення повторного підрахунку голосів Шевченківською районною в Полтава ТВК. Виборчим кодексом України передбачено порядок транспортування виборчої документації, при цьому Кодексом не передбачено ні обов`язку, ні можливості, ні порядку передачі виборчої документації від однієї ТВК до іншої ТВК в разі виявлення під час повторного підрахунку голосів виборчих бюлетенів з інших видів виборів. Полтавська міська ТВК, як суб`єкт владних повноважень, має діяти виключно в межах законодавства.

Вказували, що твердження позивача про те, що відповідачі не мали права приймати рішення про встановлення підсумків голосування не дочекавшись висновків суд, на їх думку, є абсурдним, оскільки відповідачі мали вчиняти дії передбачені Виборчим кодексом України та діяти в межах Кодексу. Пояснювали, що жодною нормою ВК України не передбачена заборона приймати рішення про встановлення підсумків голосування. Крім того позивач мав право звертатися із заявою про забезпечення позову шляхом заборони вчиняти дії, проте не звертався.

В судове засідання, призначене судом на 11 год. 00 хв. 07.11.2020 учасники справи, належним чином повідомлені про дату, час та місце судового розгляду, не прибули.

Представник позивача та позивач надіслали суду заяви про розгляд справи за їх відсутності.

Представники відповідачів через канцелярію суду надали клопотання про розгляд справи за їх відсутності у порядку письмового провадження.

Відповідно до вимог частини 1 ст. 205 Кодексу адміністративного судочинства (далі - КАС України), неявка у судове засідання будь-якого учасника справи, за умови що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.

З урахуванням зазначеного, суд дійшов висновку про можливість розгляду справи за відсутності учасників справи та відповідно до частини 4 ст. 229 КАС України не здійснювати фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу.

Частиною 9 ст. 205 КАС України, встановлено, що у разі якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.

На підставі зазначеного, з урахуванням достатності в матеріалах справи належних доказів для вирішення справи та відсутності потреби заслухати свідка чи експерта, суд вважає за доцільне здійснити розгляд справи у порядку письмового провадження.

Прохальна частина позовної заяви містить клопотання позивача про зупинення провадження у справі, обґрунтоване тим, що позивачем оскаржено до суду дії відповідачів по проведенню 01.11.2020 повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці №531236 з виборів депутатів Полтавської міської ради Полтавського району, Полтавської області у територіальному виборчому окрузі №5, на підставі наявних у територіальної виборчої комісії документів. Зазначено, що обидві комісії прийняли рішення про встановлення підсумків голосування по кругу в цілому, не дочекавшись висновку суду про (не) законність встановлення підсумків голосування по виборчій дільниці №531236, яка входила в цей округ. На переконання позивача, підсумки голосування по ДВК №531236 встановлені з грубим порушенням, що є предметом розгляду по справі №440/6341/20, у зв`язку з чим вважає, що провадження у справі, що розглядається, має бути зупинене до розгляду справи №440/6341/20.

Ознайомившись із поданим клопотання, суд вважає за необхідне зазначити наступне.

Підстави для зупинення провадження у справі передбачені ст. 236 КАС України. Зазначеною статтею визначено передумови для обов`язкового зупинення провадження у справі та випадки, коли суд має право зупинити провадження у справі, а також строки зупинення провадження та підстави і порядок відновлення зупиненого провадження у справі.

Відповідно до своєї правової природи зупинення провадження у справі є тимчасовим зупиненням розгляду справи, у зв`язку з обставинами, які перешкоджають розглядові справи, до їх усунення або виконання необхідних дій.

Відповідно до пункту 3 частини 1 статті 236 Кодексу адміністративного судочинства України суд зупиняє провадження у справі в разі об`єктивної неможливості розгляду цієї справи до вирішення іншої справи, що розглядається в порядку конституційного провадження, адміністративного, цивільного, господарського чи кримінального судочинства, - до набрання законної сили судовим рішенням в іншій справі; суд не може посилатися на об`єктивну неможливість розгляду справи у випадку, коли зібрані докази дозволяють встановити та оцінити обставини (факти), які є предметом судового розгляду.

Вказана норма передбачає право суду зупинити провадження у справі лише у разі наявності обставин, що створюють об`єктивні перешкоди для реалізації правосуддя в адміністративній справі.

Обставини неможливості розгляду справи судом встановлюються у кожному конкретному випадку залежно від змісту справи.

З матеріалів даної справи суд не встановив необхідних умов для зупинення провадження у справі, які передбачені п. 3 частини 1 ст. 236 КАС України. При цьому, зібрані докази дозволяють встановити та оцінити обставини (факти), які є предметом судового розгляду, а саме зупинення провадження у справі у даному випадку призведе до необґрунтованого затягування судового процесу

Враховуючи викладене, суд приходить до висновку, що підстави для зупинення провадження у даній справі відсутні. Клопотання про зупинення провадження у справі задоволенню не підлягає.

Розглянувши подані сторонами документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

Постановою Верховної Ради України "Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році" №795-ІХ від 15.07.2020 призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на неділю 25.10.2020.

Постановою Центральної виборчої комісії "Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року" №160 від 08.09.2020 призначено на неділю, 25.10.2020, перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів.

25.10.2020 року відбулись чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів.

Як встановлено судом з матеріалів справи, 01 листопада 2020 року о 11 годині 30 хвилин Шевченківська районна у місті Полтаві ТВК прийняла постанову про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці №531236 на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року у зв`язку з неточностями, які містилися у протоколі дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на дільниці №531236 з виборів депутатів Полтавської міської ради Полтавського району Полтавської області у територіальному виборчому окрузі №5, з позначкою "Уточнений", а саме, у протоколі було зафіксовано численні виправлення за допомогою коректора, помилки та неточності, які неможливо було усунути без повторного підрахунку голосів.

Відповідно до протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №531236 з виборів депутатів Полтавської міської ради Полтавського району Полтавської області у територіальному виборчому окрузі №5, загальна кількість отриманих комісією бюлетенів - 2137, з них використані виборцями - 661 бюлетень.

Однак, під час огляду виборчої документації, комісія встановила відсутність майже всіх бюлетенів з виборів депутатів Полтавської міської ради Полтавського району, Полтавської області на виборчій дільниці №531236 у територіальному виборчому окрузі №5. Серед отриманої від виборчої дільниці №531236 документації виявлено лише 4 бюлетені з виборів депутатів до Полтавської міської ради.

З пояснень членів дільничної виборчої комісії працівниками Шевченківської районної у місті Полтаві ТВК встановлено, що дільнична виборча комісія помилково транспортувала виборчу документацію до Полтавської міської територіальної виборчої комісії Полтавського району Полтавської області.

В подальшому, голова Шевченківської районної у місті Полтава ТВК о 13 годині 40 хвилин 01 листопада 2020 року особисто усно звернулася до Полтавської МТВК з проханням повернути пакунки виборчих документів виборчої дільниці №531236 до Шевченківської районної у місті Полтава ТВК.

Згідно витягу з протоколу Полтавської МТВК №31, на засіданні комісії прийняте рішення, яким відмовлено у поверненні Шевченківській районній у місті Полтава ТВК виборчої документації з виборів депутатів Полтавської міської ради Полтавського району, Полтавської області на виборчій дільниці №531236 у територіальному виборчому окрузі №5 та вказано про проведення Шевченківською районною у місті Полтава ТВК підсумку по виборчій дільниці №531236 за підсумками результатів з голосування з виборів 25 жовтня 2020 року за документацією, яка є в наявності.

У зв`язку з відхиленням звернення про видачу виборчої документації, 01.11.2020 Шевченківською районною у м. Полтаві ТВК проведено повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №531236 з виборів депутатів Полтавської міської ради Полтавського району, Полтавської області у територіальному виборчому окрузі №5, на підставі наявних у територіальної виборчої комісії документів, про що складено протокол про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №531236 з виборів депутатів Полтавської міської ради Полтавського району, Полтавської області у територіальному виборчому окрузі №5 від 01.11.2020 о 16 годині 45 хвилин.

Далі, 03.11.2020 Шевченківською районною у м. Полтаві ТВК встановлено підсумки голосування шляхом складання протоколу про підсумки голосування з виборів депутатів Полтавської міської ради у межах усього територіального виборчого округу №5.

Не погоджуючись із протоколом Шевченківської районної у місті Полтава ТВК від 03.11.2020, діями Полтавської МТВК щодо прийняття від Шевченківської районної у місті Полтава ТВК протоколу про підсумки голосування з виборів депутатів Полтавської міської ради у межах усього територіального виборчого округу №5 від 03.11.2020, позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом.

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам, письмовим доказам, поясненням та аргументам учасників справи, суд виходить з наступного.

Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України та законами України.

Згідно ст.55 Конституції України кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.

Статтею 38 Конституції України закріплено право громадян брати участь в управлінні державними справами, у всеукраїнському та місцевих референдумах, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.

При цьому статтею 69 Конституції України передбачено, що народне волевиявлення здійснюється через вибори, референдум та інші форми безпосередньої демократії.

Вибори до органів державної влади та органів місцевого самоврядування є вільними і відбуваються на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування. Виборцям гарантується вільне волевиявлення (стаття 71 Конституції України).

Право оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій мають суб`єкти відповідного виборчого процесу (крім виборчої комісії), а також ініціативна група референдуму, інші суб`єкти ініціювання референдуму (частина 1 ст. 273 КАС України).

Спеціальним нормативно-правовим актом, який визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів є Виборчий кодекс України від 19.12.2019 року №396-IX (далі - ВК України).

Порядок підготовки та проведення виборів депутатів усіх рівнів визначено Виборчим кодексом України від 19.12.2019 №396-ІХ (далі по тексту Виборчий кодекс або ВК України).

Встановлення підсумків голосування на місцевих виборах територіальною виборчою комісією та процедура і механізм оформлення таких рішень передбачена статтею 255 ВК України.

Так, територіальні виборчі комісії встановлюють підсумки голосування шляхом складання відповідного протоколу. Протоколи про підсумки голосування з виборів депутатів сільської, селищної, міської (міста без районного поділу) ради у відповідних багатомандатних виборчих округах, сільського, селищного, міського (міста без районного поділу) голови територіальною виборчою комісією, що встановлює результати виборів, не складаються. Протокол про результати виборів складається в такому разі безпосередньо на підставі протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців з відповідних місцевих виборів.

Територіальна виборча комісія після прийняття і розгляду протоколів (у тому числі з позначкою "Уточнений") дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на відповідних виборчих дільницях на підставі цих протоколів, а в разі повторного підрахунку голосів виборців - протоколів територіальної виборчої комісії про повторний підрахунок голосів виборців на відповідній виборчій дільниці не пізніш як на дев`ятий день з дня голосування (а у разі проведення повторного голосування - не пізніше як на третій день з дня повторного голосування) встановлює та заносить до протоколу про підсумки голосування по кожному виборчому округу з відповідних місцевих виборів.

Відповідно до частини шостої статті 255 ВК України, відомості про підсумки голосування в межах виборчого округу заносяться цифрами до протоколу територіальної виборчої комісії про підсумки голосування з відповідних місцевих виборів по кожній виборчій дільниці і сумарно по виборчому округу (частині виборчого округу).

Протокол про підсумки голосування у відповідному виборчому окрузі (частині виборчого округу) складається територіальною виборчою комісією у трьох примірниках. Примірники протоколів нумеруються і мають однакову юридичну силу. Протокол територіальної виборчої комісії про підсумки голосування може виготовлятися за допомогою технічних засобів (частина сьома статті 255 Виборчого кодексу України).

Відповідно до частини дев`ятої статті 255 Виборчого кодексу України, у протоколі про підсумки голосування зазначаються дата і час (година і хвилини) його підписання членами територіальної виборчої комісії. Кожен примірник протоколу підписується головою, заступником голови, секретарем та іншими членами територіальної виборчої комісії, присутніми на засіданні виборчої комісії. Член територіальної виборчої комісії, присутній на засіданні комісії, зобов`язаний підписати протокол про підсумки голосування. У разі незгоди з діями комісії чи підсумками голосування, зафіксованими у протоколі про підсумки голосування, член комісії підписує протокол із позначкою "З окремою думкою". Письмовий виклад окремої думки додається до відповідного протоколу про підсумки голосування. У разі відсутності підпису члена територіальної виборчої комісії у протоколі про підсумки голосування напроти його прізвища зазначається причина відсутності підпису. Протокол підписується та засвідчується печаткою територіальної виборчої комісії лише після його остаточного заповнення. Перший і другий примірники протоколу про підсумки голосування з відповідних місцевих виборів також мають право підписати кандидати, довірені особи кандидатів, уповноважені особи організацій партій, офіційні спостерігачі, які були присутні на засіданні територіальної виборчої комісії при встановленні підсумків голосування. Не підписання протоколу окремими членами виборчої комісії не має правових наслідків для дійсності протоколу.

Питання виготовлення та вимоги до протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях з відповідних місцевих виборів, протоколів територіальних виборчих комісій про підсумки голосування в межах відповідного виборчого округу (його частини), протоколів територіальних виборчих комісій про результати виборів (голосування) з відповідних місцевих виборів та їх передачі відповідним виборчим комісіям, врегульовані Порядком виготовлення, передачі та вимоги до протоколів територіальних і дільничних виборчих комісій, затвердженим постановою Центральної виборчої комісії від 04.10.2020 №342 у редакції із змінами і доповненнями, внесеними постановою Центральної виборчої комісії від 22.10.2020 року № 410 (надалі також Порядок № 342).

Пунктом 1.2 Порядку № 342 установлено, що за наявності технічної можливості протоколи дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях з відповідних місцевих виборів, протоколи територіальних виборчих комісій про підсумки голосування в межах відповідного виборчого округу (його частини), протоколи територіальних виборчих комісій про результати виборів (голосування) з відповідних місцевих виборів можуть заповнюватися та виготовлятися територіальною виборчою комісією, яка встановлює результати відповідних місцевих виборів, територіальною виборчою комісією, що встановлює підсумки голосування на відповідних місцевих виборах, дільничною виборчою комісією за допомогою технічних засобів (комп`ютера, принтера тощо) у порядку, встановленому розділом 4 цього Порядку.

Згідно положень пункту 4.7 Порядку № 342, територіальна виборча комісія, яка встановлює підсумки голосування, а також територіальна виборча комісія, яка встановлює результати виборів (голосування), виготовляють та складають відповідно протокол про підсумки голосування, протокол про результати виборів (голосування) в електронній формі в порядку, визначеному пунктами 4.3 - 4.6 цього Порядку для дільничної виборчої комісії, з урахуванням вимог Кодексу щодо складання відповідних протоколів.

Відповідно до абзацу першого пункту 4.4 Порядку № 342, після занесення секретарем (секретарем засідання) дільничної виборчої комісії до електронної форми всіх відомостей, передбачених частиною другою статті 251 Кодексу, він роздруковує один примірник протоколу та передає його голові (головуючому на засіданні) комісії.

Голова (головуючий на засіданні) дільничної виборчої комісії перевіряє правильність заповнення протоколу та оголошує відомості, занесені до протоколу. У разі відповідності відомостей, зазначених у протоколі, даним, установленим дільничною виборчою комісією під час підрахунку голосів виборців, секретар (секретар засідання) дільничної виборчої комісії роздруковує відповідний протокол у чотирьох примірниках (пункт 4.5 Порядку № 342).

Згідно із вимогами пункту 4.6 Порядку № 342, примірники нумеруються та підписуються в порядку, визначеному статтею 251 Кодексу, після чого кожний примірник протоколу засвідчується печаткою відповідної виборчої комісії.

Судом оглянуто надані учасниками справи копії протоколу Шевченківської районної у місті Полтаві ТВК про підсумки голосування з виборів депутатів Полтавської міської ради у межах усього територіального виборчого округу №5 та встановлено, що даний протокол виготовлений за допомогою технічних засобів.

Даний протокол містить відомості, передбачені вимогами статті 255 Виборчого кодексу України, зазначення дати і часу (години і хвилини) його підписання членами територіальної виборчої комісії, підписи голови, заступника голови, секретаря та інших членів територіальної виборчої комісії, засвідчені печаткою територіальної виборчої комісії.

Приписами частин 12-18 ст. 255 ВК України встановлено, що перший примірник протоколу територіальної виборчої комісії про підсумки голосування з відповідних місцевих виборів по відповідному виборчому округу (частини виборчого округу), а за наявності - і відповідний примірник протоколу з позначкою "Уточнений" запаковуються. На пакеті робиться напис "Протокол про підсумки голосування" та зазначаються назва відповідних виборів, позначення та/або номер виборчого округу, дата і час пакування, кількість запакованих документів, ставляться підписи усіх присутніх членів територіальної виборчої комісії та печатка територіальної виборчої комісії.

Другий примірник протоколу територіальної виборчої комісії про підсумки голосування з відповідних місцевих виборів по відповідному виборчому округу, а також протоколу з позначкою "Уточнений" (за наявності) зберігаються у секретаря територіальної виборчої комісії, третій примірник зазначеного протоколу (за наявності - з позначкою "Уточнений") невідкладно вивішується для загального ознайомлення у приміщенні територіальної виборчої комісії.

Перший примірник протоколу територіальної виборчої комісії про підсумки голосування в межах виборчого округу (частини виборчого округу), а в разі внесення змін до цього протоколу - і протокол, в якому були допущені неточності (описки чи помилки у цифрах), разом з відповідними протоколами та актами дільничних виборчих комісій, рішеннями, прийнятими на підставі цих актів, та (за наявності) протоколами територіальної виборчої комісії про повторний підрахунок голосів виборців на відповідній виборчій дільниці, окремими думками членів територіальної виборчої комісії, викладеними у письмовій формі, заявами і скаргами про порушення територіальною виборчою комісією порядку встановлення підсумків голосування та рішеннями, прийнятими виборчою комісією за результатами їх розгляду, територіальна виборча комісія транспортує до виборчої комісії, яка встановлює результати відповідних виборів.

Територіальна виборча комісія на засіданні, на якому встановлюються підсумки голосування у відповідних виборчих округах з відповідних місцевих виборів, приймає рішення щодо визначення трьох, а в разі неможливості - двох членів комісії, які будуть транспортувати виборчі документи з відповідних місцевих виборів до територіальної виборчої комісії, що встановлює результати відповідних виборів.

У разі прийняття відповідною територіальною виборчою комісією, яка встановлює результати відповідних виборів, рішення про зобов`язання виправити виявлені недоліки шляхом складання протоколу про підсумки голосування з позначкою "Уточнений", територіальна виборча комісія, яка встановлює підсумки голосування, розглядає питання про внесення змін до відповідного протоколу на своєму засіданні та складає протокол з позначкою "Уточнений" у строк, визначений територіальною виборчою комісією, яка встановлює результати виборів. Протокол про підсумки голосування з позначкою "Уточнений", невідкладно після його складання, транспортується до територіальної виборчої комісії, яка встановлює результати виборів, в порядку, визначеному цією статтею.

У разі якщо межі територіального виборчого округу включають декілька сіл, селищ, міст або декілька районів у місті, відповідні сільські, селищні, міські, районні в місті виборчі комісії складають протоколи про підсумки голосування з відповідних виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, районної у місті, селищної, сільської (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) ради в межах частини територіального округу - на виборчих дільницях, утворених на території відповідного села, селища, міста, району в місті.

У разі якщо на території села, селища, міста, району в містах Києві, Севастополі утворено більше одного територіального, багатомандатного виборчого округу відповідна виборча комісія складає протоколи про підсумки голосування в межах усіх таких виборчих округів після прийняття та розгляду документів відповідних дільничних виборчих комісій села, селища, міста, району в місті.

У разі якщо межі повноважень територіальної виборчої комісії, що встановлювала підсумки голосування в межах територіального виборчого округу, поширюються на частину відповідного територіального виборчого округу, підсумки голосування в межах відповідного виборчого округу в цілому встановлює територіальна виборча комісія, що встановлює результати відповідних місцевих виборів, в порядку, визначеному цією статтею, на підставі протоколів територіальних виборчих комісій про підсумки голосування в межах частини територіального виборчого округу (на виборчих дільницях, утворених на території відповідного району, міста, району в містах Києві, Севастополі).

Територіальна виборча комісія зобов`язана встановити підсумки голосування в межах територіального, багатомандатного виборчих округів незалежно від кількості виборчих дільниць у відповідному окрузі, щодо яких прийнято рішення про визнання голосування на виборчій дільниці недійсним або на яких голосування не було організовано і проведено в день голосування відповідно до вимог цього Кодексу. Визнання голосування недійсним у межах територіального, багатомандатного виборчого округу забороняється.

У разі якщо голосування на всіх виборчих дільницях територіального, багатомандатного виборчих округів у день голосування не було організовано і проведено або визнано недійсним відповідно до вимог цього Кодексу, територіальна виборча комісія встановлює, що голосування в межах відповідного округу не відбулося. У такому разі протокол територіальної виборчої комісії про підсумки голосування в межах відповідного виборчого округу (частини виборчого округу) з відповідних місцевих виборів повинен містити лише відомості, зазначені у пунктах 1-5 частини другої цієї статті. На місці інших відомостей ставиться прочерк.

Таким чином, Виборчим кодексом України передбачено порядок встановлення підсумків голосування шляхом складання відповідного протоколу, при цьому даним Кодексом не передбачено виключних випадків, що надають можливість порушити ТВК вимогу про встановлення підсумків у дев`ятиденний термін з голосування, тобто ВК України не містить ні обов`язку, ні можливості, ні порядку, ні підстав зупинення чи заборони приймати рішення про встановлення підсумків голосування.

Крім того, в позові ні позивачем, ні представником позивача не наведено жодної норми права яка б зобов`язувала чи надавала повноваження Шевченківській районій у місті Полтаві ТВК на зупинення або заборону приймати ТВК рішення про встановлення підсумків голосування та вчиняти інші дії, ніж ті, які передбачено Виборчим кодексом України.

Також суд зазначає, що позивач не скористався своїм правом на звернення до суду із заявою про забезпечення позову, шляхом заборони вчиняти відповідачем певних дій.

Щодо посилань позивача як на єдину підставу позову про протиправність дій Полтавська МТВК під час прийняття виборчої документації від Шевченківської районної у місті Полтава ТВК та протиправності прийняття Шевченківською районною у місті Полтава ТВК рішення про повторний підрахунок голосів по ДВК №531236, судом встановлено наступне.

Відповідно до приписів ст. 251 ВК України, дільнична виборча комісія на своєму засіданні складає протокол про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з кожних місцевих виборів по кожному виборчому округу, в яких проводилося голосування на виборчій дільниці.

Пакети з протоколами дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, виборчими бюлетенями, контрольними талонами і предметами, списками виборців, а також (за наявності) окремими думками членів виборчої комісії, викладеними у письмовій формі, актами, заявами, скаргами та рішеннями, прийнятими комісією, після закінчення засідання комісії транспортуються до відповідної територіальної виборчої комісії у порядку, визначеному статтею 253 цього Кодексу.

Частиною 2 статті 253 ВК України передбачено, що дільнична виборча комісія виборчої дільниці, утвореної на території села, селища, міста доставляє відповідно до сільської, селищної, міської виборчої комісії: протокол про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з виборів депутатів відповідно Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної ради у територіальному виборчому окрузі; 2) протокол про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з виборів депутатів районної ради у територіальному виборчому окрузі; 3) протокол про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з виборів депутатів відповідно сільської, селищної, міської ради у територіальному виборчому окрузі (територіальній громаді з кількістю виборців 10 тисяч і більше) або у багатомандатному виборчому окрузі (територіальній громаді з кількістю виборців до 10 тисяч); 4) протокол про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з виборів відповідно сільського, селищного, міського голови.

Так з матеріалів справи вбачається, що дільничною виборчою комісією №531236 було передано до Шевченківської районної у місті Полтава ТВК протокол про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з виборів депутатів Полтавської міської ради Полтавського району, Полтавської області у територіальному виборчому окрузі №5.

У зв`язку з неточностями, які містилися у протоколі дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на дільниці №531236 з позначкою "Уточнений" а, відповідно, неможливістю встановити результати виборів, 01 листопада 2020 року о 11 годині 30 хвилин Шевченківська районна у місті Полтаві ТВК прийняла постанову про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці №531236 на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, встановивши дату 01 листопада 2020 року.

Відповідно до частин 12-15 ст. 254 ВК України повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у відповідному виборчому окрузі з відповідних місцевих виборів здійснюється територіальною виборчою комісією після розгляду і прийняття протоколів та інших документів від усіх дільничних виборчих комісій. У повторному підрахунку територіальною виборчою комісією голосів виборців на виборчій дільниці мають право брати участь усі члени цієї дільничної виборчої комісії і можуть бути присутніми кандидати в депутати, кандидати на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довірені особи, уповноважені особи організацій партій, офіційні спостерігачі на відповідних місцевих виборах.

Повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів здійснюється членами територіальної виборчої комісії в порядку, визначеному Центральною виборчою комісією з урахуванням положень статті 250 цього Кодексу.

Територіальна виборча комісія за результатами повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці складає протокол про повторний підрахунок голосів виборців на відповідній виборчій дільниці за формою, встановленою Центральною виборчою комісією. Протокол про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці може виготовлятися за допомогою технічних засобів.

Протокол про повторний підрахунок голосів виборців на відповідній виборчій дільниці складається територіальною виборчою комісією у чотирьох примірниках. Примірники протоколу нумеруються і мають однакову юридичну силу. Кожен примірник протоколу зобов`язані підписати голова, заступник голови, секретар та інші члени територіальної виборчої комісії, присутні на засіданні комісії, та члени дільничної виборчої комісії, які брали участь у повторному підрахунку голосів. Кожен примірник протоколу засвідчується печаткою територіальної виборчої комісії. Відомості протоколу оголошуються. Перший примірник протоколу мають право підписати кандидати в депутати, кандидати на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довірені особи, уповноважені особи організації партії, офіційні спостерігачі на відповідних місцевих виборах, присутні під час підрахунку голосів виборців. У разі незгоди з відомостями, що зазначені у протоколі, член комісії зобов`язаний викласти у письмовій формі свою окрему думку, яка додається до протоколу.

Непідписання або відмова від підписання протоколу окремих членів комісії не має правових наслідків для дійсності протоколу.

Територіальна виборча комісія може прийняти рішення про визнання голосування на виборчій дільниці недійсним лише у разі виявлення при повторному підрахунку голосів виборців на відповідній виборчій дільниці обставин, зазначених у частині першій статті 252 цього Кодексу.

01 листопада 2020 року Шевченківською районною у м. Полтаві ТВК проведено повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №531236 з виборів депутатів Полтавської міської ради Полтавського району, Полтавської області у територіальному виборчому окрузі №5, на підставі наявної у територіальної виборчої комісії виборчої документації, наданої виборчою дільницею №531236.

За результатами проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці №531236 відповідачем складено протокол про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №531236 з виборів депутатів Полтавської міської ради Полтавського району, Полтавської області у територіальному виборчому окрузі №5 від 01.11.2020 о 16 годині 45 хвилин.

Позивачем та представником позивача не надано жодного доказу (акту, протоколу тощо) на підтвердження факту про порушення вимог закону під час проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці №531236, що ставить під сумнів результати підрахунку голосів виборців на цій дільниці, порушення під час транспортування до територіальної виборчої комісії протоколів про підрахунок голосів виборців та інших документів, а також про встановлення підсумків голосування на місцевих виборах.

Водночас, суд наголошує, що під час розгляду справи, суд встановлює лише правомірність прийняття оскаржуваного протоколу Шевченківської районної умісті Полтава ТВК від 03.11.2020 та обставину чи діяв відповідач на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України під час її прийняття.

При цьому, суд не встановлює обставин щодо законності проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці №531236, оформленого протоколом від 01.11.2020, а лише перевіряє чи протокол від 03.11.2020, прийнятий на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України.

Обґрунтування позивача оскарження протоколу Шевченківської районної умісті Полтава ТВК від 03.11.2020 прийняттям Полтавським окружним адміністративним судом рішення у справі №440/6341/20, суд вважає необґрунтованим, оскільки як зазначив сам позивач, таке рішення суду не набрало законної сили, а відповідач зобов`язаний співставити виконання рішення суду, яке не набрало законної сили, з можливими наслідками від порушення ним положень Виборчого кодексу України, ризиками затримки встановлення підсумків голосування, його обов`язком діяти без затримки для виборчого процесу.

Зважаючи на викладене, підстав для задоволення позовних вимог про визнання протиправним протоколу Шевченківської районної у місті Полтава ТВК про підсумки голосування з виборів депутатів Полтавської міської ради у межах усього територіального виборчого округу №5 відсутні.

Позовні вимоги про зобов`язання Шевченківської районної у місті Полтава ТВК повторно встановити підсумки голосування з виборів депутатів Полтавської міської ради у межах усього територіального виборчого округу №5 шляхом складення уточненого протоколу про підсумки голосування з виборів депутатів Полтавської міської ради у межах усього територіального виборчого округу №5 є похідними, а отже задоволенню не підлягають.

Щодо позовної вимоги про визнання протиправними рішення та дії Полтавської МТВК з прийняття від Шевченківської районної у місті Полтава ТВК протоколу про підсумки голосування з виборів депутатів Полтавської міської ради у межах усього територіального виборчого округу №5, суд зазначає наступне.

Згідно з частиною 19 ст. 255 ВК України протокол про підсумки голосування приймається територіальною виборчою комісією, яка встановлює результати відповідних місцевих виборів, в порядку, передбаченому ст. 254 цього Кодексу.

Відповідно до ст. 256 ВК України виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, районна у місті, міська, сільська, селищна виборча комісія на своєму засіданні на підставі протоколів про підсумки голосування в межах територіальних виборчих округів з відповідних місцевих виборів (у тому числі з позначкою Уточнений ) не пізніш як на дванадцятий день після дня голосування встановлює результати виборів депутатів у єдиному багатомандатному виборчому окрузі, про що складає протокол про результати виборів.

Територіальна виборча комісія зобов`язана встановити результати виборів депутатів незалежно від кількості виборчих дільниць/виборчих округів, на яких/в межах яких голосування не було організовано і проведено відповідно до вимог цього Кодексу.

Територіальна виборча комісія може продовжити не більш як на один день зазначений строк у разі необхідності надання територіальній виборчій комісії часу для подання протоколу з позначкою "Уточнений".

У разі нескладання або неналежного складання територіальною виборчою комісією протоколу про встановлення підсумків голосування (у тому числі з позначкою "Уточнений") у строки, визначені цим Кодексом, або його ненадходження до виборчої комісії Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, районної у місті, сільської, селищної (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) виборчої комісії, виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, міська, районна в місті, сільська, селищна (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) виборча комісія здійснює повноваження територіальної виборчої комісії щодо встановлення підсумків голосування у межах відповідного територіального виборчого округу (частини територіального виборчого округу). У такому разі виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, міська, районна в місті, сільська, селищна (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) виборча комісія витребовує та забезпечує транспортування від територіальної виборчої комісії виборчих документів, зазначених у частині десятій статті 251 цього Кодексу, а також може витребувати інші документи.

В позові позивачем не наведено жодної норми права яка б забороняла Полтавській МТВК чи надавала останній повноваження відмовити у прийнятті від територіальної виборчої комісії протоколів про підсумки голосування в межах територіальних виборчих округів з відповідних місцевих виборів (у тому числі з позначкою "Уточнений").

Відповідно до вимог частини 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Враховуючи вищевикладене, суд доходить висновку, що Полтавська МТВК при прийнятті від Шевченківської районної у місті Полтаві ТВК протоколу про підсумки голосування з виборів депутатів Полтавської міської ради у межах усього територіального виборчого округу №5 від 03.11.2020 діяла у межах повноважень та у спосіб, що встановлені Конституцією України та Виборчим кодексом України.

Таким чином, суд приходить до переконання про недоведення позивачем обставин, на які він посилався в позові, у зв`язку із чим у суду відсутні правові підстави для визнання протиправними дій та рішення Полтавської МТВК з прийняття від Шевченківської районної у місті Полтава ТВК протоколу про підсумки голосування з виборів депутатів Полтавської міської ради у межах територіального виборчого округу №5.

За вказаних обставин, не підлягає задоволенню і вимога позивача про зобов`язання Полтавської МТВК повернути/направити на уточнення протокол Шевченківської районної у місті Полтава ТВК про підсумки голосування з виборів депутатів Полтавської міської ради у межах усього територіального виборчого округу №5 від 03.11.2020 (час складання 18 година 30 хвилин), оскільки вказана вимога є похідною від попередніх.

Відповідно до ч. 1 ст. 75 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Частиною 1 ст. 77 КАС України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

Частиною 2 ст. 77 КАС України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Згідно із ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

З урахуванням викладеного, суд вважає, що відповідачами не допущено протиправності під час здійснення власних повноважень та приходить до висновку про відсутність підстав, передбачених законом, для задоволення позову.

Відповідно до частини дев`ятої статті 273 Кодексу адміністративного судочинства суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.

При зверненні до суду з цим позовом позивачем не було надано документ, що підтверджує сплату судового збору.

Частиною першою статті 4 Закону України "Про судовий збір" встановлено, що судовий збір справляється у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.

Відповідно до частини другої статті 4 Закону України "Про судовий збір" за подання до адміністративного суду адміністративного позову немайнового характеру, який подано фізичною особою або фізичною особою - підприємцем, ставка судового збору встановлюється у розмірі - 1 відсоток ціни позову, але не менше 0,4 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб та не більше 5 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

У цьому провадженні позивачами заявлено до відповідачів дві основні вимоги немайнового характеру.

Таким чином, з урахуванням розміру позовних вимог та встановленого Законом України "Про Державний бюджет України на 2020 рік" розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, позивачу за подання до суду цього позову необхідно було сплатити 1681,60 грн.

Враховуючи, що судом відмовлено у задоволенні позовних вимог, судовий збір у сумі 1681,60 грн. слід стягнути з позивача.

Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України,

В И Р І Ш И В:

В задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , рнокпп НОМЕР_1 ) до Полтавської міської територіальної виборчої комісії Полтавського району Полтавської області (вул.Соборності, 36, м. Полтава, Полтавська область, 36000, код ЄДРПОУ 43755087), Шевченківської районної у місті Полтава територіальної виборчої комісії Полтавської області (вул.І.Мазепи, 30, м. Полтава, Полтавська область, 36040, код ЄДРПОУ 43772469) про визнання дій та рішення протиправними, зобов`язання вчинити певні дії - відмовити.

Стягнути з ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , рнокпп НОМЕР_1 ) судовий збір у розмірі 1681,60 грн (одна тисяча шістсот вісімдесят одна гривня шістдесят копійок) на користь держави (отримувач: ГУК у м. Києві/м. Київ/22030106, код ЄДРПОУ: 37993783, банк: Казначейство України (ЕАП), рахунок: UA908999980313111256000026001, код класифікації доходів бюджету:22030106).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Другого апеляційного адміністративного суду з урахуванням особливостей подання апеляційних скарг, встановлених пунктом 15.5 частини 1 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України в редакції від 03.10.2017 року.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двох днів з дня його проголошення.

Суддя Н.Ю. Алєксєєва

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення07.11.2020
Оприлюднено09.11.2020
Номер документу92685452
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —440/6445/20

Постанова від 11.11.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Катунов В.В.

Ухвала від 10.11.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Катунов В.В.

Ухвала від 10.11.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Катунов В.В.

Ухвала від 09.11.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Катунов В.В.

Рішення від 07.11.2020

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.Ю. Алєксєєва

Ухвала від 06.11.2020

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.Ю. Алєксєєва

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні