Рішення
від 06.11.2020 по справі 426/7632/20
СВАТІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 426/7632/20

РІШЕННЯ

іменем України

06 листопада 2020 року , м.Сватове

Сватівський районний суд Луганської області в складі:

головуючого судді Реки А.С.,

за участі секретаря судового засідання Вітер І.П.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Сватове адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Луганській області про скасування постанови про притягнення до адміністративної відповідальності,-

Встановив:

Представник позивача - адвокат Гашинський М.А. звернувся до суду з даним позовом, в обґрунтування якого вказав, що відповідно до наказу в.о. начальника Головного управління Держгеокадастру у Луганській області від 16.09.2020 № 474-ДК про здійснення державного нагляду (контролю) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів, 18 вересня 2020 року державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель Луганської області - головним спеціалістом відділу контролю за використанням та охороною земель у Попаснянському районі та м. Сєвєродонецьку, Лисичанську і Рубіжному Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Луганській області Вітченком Владиславом Васильовичем було здійснено перевірку дотримання вимог земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів під час використання усіх категорій і форм власності. А саме земельної ділянки державної форми власності сільськогосподарського призначення площею 7,8000 га (кадастровий номер 4424084000:10:002:0076), розташованої за межами населеного пункту на території Містківської сільської ради Сватівського району Луганської області. Вказана земельна ділянка перебуває в оренді ФГ Агродар-90 , ЄДРПОУ 35130329, відповідно до договору оренди землі від 18 липня 2007 року, укладеного між Сватівською районною державною адміністрацією Луганської області та ФГ Агродар-90 строком на 49 років. Вказаний договір зареєстрований у Сватівському районному реєстраційному офісі Луганської регіональної філії Центр ДЗК 01 серпня 2007 року за № 240842/040741700074. За результатами перевірки відповідачем було складено протокол про адміністративне правопорушення від 18.09.2020 року № 474-ДК/0132П/07/01/-20 за ст. 53 КУпАП та п. г ч.1 ст. 211 ЗК України, тобто щодо використання земель не за цільовим призначенням. Також складено розрахунок заподіяної шкоди в розмірі 13507,95 грн. В той же день - 18.09.2020, відповідачем був розглянутий вказаний протокол та винесено постанову про накладення адміністративного стягнення № 474-ДК/0132По/08/01/-20, якою визноно засновника ФГ АГРОДАР-90 ОСОБА_1 винним у вчиненні адміністративного правопорушення, відповідальність за яке передбачена ст. 53 КУпАП, та накладено адміністративне стягнення у вигляді штрафу в розмірі 340 грн., із стягненням заподіяної шкоди в розмірі 13 507,95 грн. Вважає, що постанова винесена з неправильним застосуванням норм матеріального права та порушенням норм процесуального права й не відповідає фактичним обставинам та закону. Вказав, що відповідно до договору оренди землі від 18 липня 2007 року, укладеного між Сватівською районною державною адміністрацією Луганської області та ФГ Агродар-90 , в оренду була передана земельна ділянка (пасовища) площею 7,8 га., з нормативною грошовою оцінкою 62656.18 грн., строком на 49 років, з визначеною орендною платою у грошовій формі, для створення селянського (фермерського) господарства (п.2.5. згідно додатку №1 УКЦВЗ), як земля сільськогосподарського призначення. Отже, ФГ Агродар-90 є виробником товарної сільськогосподарської продукції, здійснює її переробку та реалізацію на внутрішньому і зовнішньому ринку з метою отримання прибутку. Отримавши в оренду земельну ділянку для виробництва сільськогосподарської продукції із земель сільськогосподарського призначення, розташованої у масиві земель сільськогосподарського призначення, ФГ Агродар-90 як землекористувач може використовувати орендовану земельну ділянку також для ведення товарного сільськогосподарського виробництва без зміни її цільового призначення. Також зазначив, що у переліку суб`єктів господарювання, що підлягають державному нагляду (контролю) у сфері використання та охорони земель та у Річному плані здійснення заходів державного нагляду (контролю) Державною службою України з питань геодезії, картографії та кадастру на 2020 рік (https://land.gov.ua/icat/derzhavnyi-kontrol-za-vykorystanniam-ta-okhoronoiu-zemel/) ФГ Агродар-90 відсутнє. Відповідач не надав посвідчення (направлення) на проведення заходу державного нагляду (контролю), тобто перевірку здійснив протиправно, та розглянув справу про адміністративне правопорушення і наклав адміністративне стягнення не маючи на це вищевказаних повноважень. Додатково вказав, що протокол про адміністративне правопорушення від 18.09.2020 року №474-ДК/0132П/07/01/-20 складено відносно фізичної особи - громадянина ОСОБА_1 за ст. 53 КУпАП та п. г ч.1 ст. 21 ЗК України, а постанова про накладення адміністративного стягнення від 18.09.2020 року № 474-ДК/0132По/08/01/-20 винесена відносно засновника ФГ Агродар-90 ОСОБА_1 за ст. 53 КУпАП та п.2 ч.5 ст. 20, ст. 96 ЗК України, ст. 37 Закону України Про охорону земель . Фізична особа - громадянин ОСОБА_1 не є суб`єктом вказаного правопорушення, оскільки земельна ділянка перебуває в оренді ФГ Агродар-90 , ЄДРПОУ 35130329, відповідно до договору оренди землі від 18 липня 2007 року, укладеного між Сватівською районною державною адміністрацією Луганської області та ФГ Агродар-90 . Засновник ФГ Агродар-90 ОСОБА_1 також не є суб`єктом вказаного правопорушення, оскільки не є посадовою особою ФГ Агродар-90 , так, як відповідно до Статуту ФГ Агродар-90 особою, в якої наявні організаційно-розпорядчі або адміністративно-господарські функції є власник господарства. Акцентував увагу на тому, що відповідно до постанови про накладення адміністративного стягнення № 474-ДК/0132По/08/01/-20 від 18.09.2020 державний інспектор розглянув не справу про адміністративне правопорушення, а лише протокол про адміністративне правопорушення від 18.09.2020 року №474-ДК/0132П/07/01/-20, і цей розгляд здійснено без підготовки справи до розгляду в день складення протоколу і в місці складання протоколу. Також, в постанові по справі не зазначено строк відшкодування майнової шкоди, яку розраховано із порушенням Методики визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, затвердженої постановою.

Просить суд скасувати постанову про накладення адміністративного стягнення № 474-ДК/0132По/08/01/-20 від 18.09.2020 року, закрити справу про адміністративне правопорушення та судові витрати стягнути з відповідача.

Ухвалою Сватівського районного суду Луганської області від 12 жовтня 2020 року адміністративний позов ОСОБА_1 було залишено без руху та надано позивачу строк для усунення недоліків.

15 жовтня 2020 року недоліки адміністративного позову було усунуто.

Ухвалою Сватівського районного суду Луганської області від 15 жовтня 2020 року відкрито провадження у справі та призначено до розгляду на 21 жовтня 2020 року.

Ухвалою Сватівського районного суду Луганської області від 21 жовтня 2020 року за клопотанням представника відповідача було продовжено процесуальний строк розгляду адміністративної справи за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Луганській області про скасування постанови про притягнення до адміністративної відповідальності та відкладено розгляд справи на 30 жовтня 2020 року.

Ухвалою Сватівського районного суду Луганської області від 30 жовтня 2020 року за клопотанням представника позивача було продовжено процесуальний строк розгляду адміністративної справи за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Луганській області про скасування постанови про притягнення до адміністративної відповідальності та відкладено розгляд справи на 06 листопада 2020 року.

В судове засідання позивач ОСОБА_1 та його представник - адвокат Гашинський М.А. не з`явилися, від представника позивача на адресу суду надійшла зава про розгляд справи за його відсутності та відсутності позивача, позовні вимоги підтримав в повному обсязі та просить їх задовольнити (а.с. 101).

Відповідач - Головне управління Держгеокадастру у Луганській області в судове засідання уповноваженого представника до суду не направили, 29 жовтня 2020 року до суду через систему Електронний суд надіслали відзив на адміністративний позов ОСОБА_1 , в якому заперечували проти заявлених вимог. Вказали, що Головним управлінням видано наказ від 16.09.2019 № 474-ДК Про здійснення державного нагляду (контролю) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів щодо здійснення державного нагляду (контролю) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів шляхом проведення планової перевірки дотримання вимог земельного законодавства під час використання земельної ділянки державної форми власності сільськогосподарського призначення площею 7,8000 га (кадастровий номер 4424084000:10:002:0076), розташованої за межами населених пунктів на території Містківської сільської ради Сватівського району Луганської області у термін з 16.09.2020 по 29.09.2020. Вказана перевірка проводилась державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель Луганської області Вітченком Владиславом Васильовичем. Згідно Національної кадастрової системи земельна ділянка з кадастровим номером 4424084000:10:002:0076, площею 7,8000 га відноситься до земель сільськогосподарського призначення, вид використання - для ведення фермерського господарства (угіддя - пасовища), розташована за межами населеного пункту на території Містківської сільської ради Сватівського району Луганської області. Договором оренди землі від 18.07.2007 року, укладеним між Сватівською РДА та ФГ Агродар-90 в особі засновника ОСОБА_1 , вказана земельна ділянка передана в оренду для створення селянського (фермерського) господарства. Державним інспектором на виконання вимог наказу Головного управління від 16.09.2020 № 474-ДК здійснено обстеження вказаної земельної ділянки та перевірку, по результатам чого складено Акт обстеження земельної ділянки від 18.09.2020 № 474-ДК/135/А0/10/01/-20 та Акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом-земельної ділянки від 18.09.2020 № 474-ДК/350/АП/09/01/-20, згідно яких встановлено відсутність на ґрунтовому покриві земельної ділянки чагарникової рослинності та дерев (що є невід`ємною частиною складу пасовищ), натомість вона має ознаки аграрної обробки зі знищенням чагарникової рослинності, та використовується для вирощування сільськогосподарських культур, знаходиться під посівом соняшника та пожнивних залишків, що свідчить про самостійне здійснення заходів господарської діяльності (технічний обробіток ґрунту, посіви та інші види діяльності) з боку користувача (орендаря) ФГ Агродар-90 в особі засновника ОСОБА_1 , спрямовано на зміну певного виду використання земельної ділянки з виду угідь - пасовища у використання земельної ділянки як рілля, що є порушенням пункту 2 частини п`ятої статті 20, статті 96 Земельного кодексу України, ст. 37 Закону України Про охорону земель , за що відповідно до пункту г ст. 21 ЗК України передбачено відповідальність. По результатам встановлених обставин під час перевірки, державним інспектором складено і вручено відповідачу в той же день: протокол про адміністративне правопорушення від 18.09.2020 № 474-ДК/0132П/07/01/-20; постанову про накладення адміністративного стягнення від 18.09.2020 № 474-ДК/0132По/01/01/-20, згідно якої ОСОБА_1 визнано винним у вчиненні адміністративного правопорушення, відповідальність за яке передбачена ст. 53 КУпАП та накладено на нього адміністративне стягнення у вигляді штрафу в розмірі 340 грн. та розрахована шкода внаслідок використання земельної ділянки не за цільовим призначенням у сумі 13507,95 грн. Винесено припис від 18.09.2020 № 474-ДК/0165 Пр/03/01/-20, згідно якого приписано ОСОБА_2 . усунути виявлене порушення вимог земельного законодавства на земельній ділянці державної форми власності площею 7,8000 га (кадастровий номер 4424084000:10:002:0076) в частині використання земельної ділянки не за цільовим призначенням в 30-денний термін з моменту отримання припису. Також вказали, що посадові особи Держгеокадастру та його територіальних органів, які є державними інспекторами у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель, в межах своїх повноважень мають право, зокрема, безперешкодно обстежувати в установленому законодавством порядку земельні ділянки, що перебувають у власності та користуванні юридичних і фізичних осіб, перевіряти документи щодо використання та охорони земель; давати обов`язкові для виконання вказівки (приписи) з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель відповідно до їх повноважень, а також про зобов`язання приведення земельної ділянки у попередній стан у випадках, установлених законом, за рахунок особи, яка вчинила відповідне правопорушення, з відшкодуванням завданих власнику земельної ділянки збитків; складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, а також подавати в установленому законодавством порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягнення винних осіб до відповідальності. Крім того, Інструкцією з оформлення державними інспекторами у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель матеріалів про адміністративні правопорушення, затвердженої наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 19.01.2017 № 6, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 07 лютого 2017 р. за № 173/30041 визначено порядок оформлення матеріалів у разі виявлення Державними інспекторами у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель порушень вимог земельного законодавства, їх обліку, розгляду, а також оскарження та контролю за провадженням у справах про адміністративні правопорушення. Вимоги Інструкції є обов`язковими для виконання державними інспекторами у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про право складати протоколи про адміністративні правопорушення, розглядати справи про адміністративні правопорушення та накладати адміністративні стягнення, які діють як державні інспектори сільського господарства відповідно до статті 244 КУпАП. Таким чином, вважають, що у державного інспектора ОСОБА_3 були повноваження для проведення відповідної перевірки. Наголосили на тому, що об`єктом перевірки Головного управління була земельна ділянка, а не господарська діяльність підприємства. Враховуючи те, що норми Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності стосуються безпосередньо сфери господарської діяльності суб`єктів господарювання та жодним чином не стосуються перевірок земельних ділянок, у зв`язку з чим на спірні правовідносини розповсюджуються норми Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель , а, відтак, посилання позивача на Закон України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності є безпідставним. Додатково зазначили, що в протоколі про адміністративне правопорушення від 18.09.2020 № 474-ДК/0132П/07/01-20 зазначені відомості про особу, яка вчинила адміністративне правопорушення, в тому числі зазначено місце роботи і посада в ФГ Агродар-90 , що свідчить про те, що протокол складено саме відносно посадової особи цього фермерського господарства, а не просто фізичної особи, як суб`єкта правопорушення. Згідно з відкритими даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, засновником і керівником Фермерського господарства Агродар-90 (ЄДРПОУ 35130329) є ОСОБА_4 , саме та особа, яка була притягнута до адміністративної відповідальності. Таким чином, ОСОБА_1 , який є керівником ФГ Агродар-90 є саме посадовою особою цього фермерського господарства, оскільки саме він наділений санкціями, зокрема організаційно-розпорядчими і представницькими, і саме він як керівник несе відповідальність за порушення законодавства як посадова особа цього фермерського господарства. Те, що він згідно договору оренди значився засновником ФГ Агродар-90 не виключає того, що він одночасно є і керівником фермерського господарства. Також, в постанові про накладення адміністративного стягнення від 18.09.2020 № 474-ДК/0132По/08/01/-20 на виконання вимог статті 283 КУпАП зазначено розмір шкоди, порядок та строки її внесення. В описовій частині рішення зазначено розмір шкоди у сумі 13507,95 грн., пунктом 2 резолютивної частини рішення визначено порядок її внесення, пунктом 3 резолютивної частини рішення визначено строк її сплати, що свідчить про те, що вимоги постанови повинні бути виконані у п`ятнадцятиденний строк, в тому числі й відшкодована матеріальна шкода, бо у зворотньому випадку відбудеться примусове виконання. Просять відмовити в задоволенні адміністративного позову та справу розглянути без участі представників Головного управління (а.с. 66-74).

Суд, дослідивши надані сторонами докази в їх сукупності, встановив наступні обставини і визначені відповідні до них правовідносини.

Як вбачається з матеріалів справи, наказом В.о. начальника Головного управління Держеокадастру у Луганській області від 16.09.2019 № 474-ДК Про здійснення державного нагляду (контролю) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, родючості грунтів державному інспектору у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель Луганської області - головному спеціалісту відділу контролю за використанням та охороною земель у Попаснянському районі та мм. Сєвєродонецьку, Лисичанську і Рубіжному Управління з контролю за використанням та охороню земель Головного управління Держгеокадастру у Луганській області Вітченку В.В. доручено здійснення державного нагляду (контролю) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів шляхом проведення планової перевірки дотримання вимог земельного законодавства під час використання земельної ділянки державної форми власності сільськогосподарського призначення площею 7,8000 га (кадастровий номер 4424084000:10:002:0076), розташованої за межами населених пунктів на території Містківської сільської ради Сватівського району Луганської області у термін з 16.09.2020 по 29.09.2020 року (а.с. 76).

18 вересня 2020 року державним інспектором Вітченком В.В. складено Акт обстеження земельної ділянки від № 474-ДК/135/А0/10/01/-20, Акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом-земельної ділянки від 18.09.2020 року № 474-ДК/350/АП/09/01/-20, зі змісту яких вбачається, що було встановлено відсутність на ґрунтовому покриві земельної ділянки чагарникової рослинності та дерев (що є невід`ємною частиною складу пасовищ), натомість вона має ознаки аграрної обробки зі знищенням чагарникової рослинності, та використовується для вирощування сільськогосподарських культур, знаходиться під посівом соняшника та пожнивних залишків, що свідчить про самостійне здійснення заходів господарської діяльності (технічний обробіток ґрунту, посіви та інші види діяльності) з боку користувача (орендаря) ФГ Агродар-90 в особі засновника ОСОБА_1 , спрямовано на зміну певного виду використання земельної ділянки з виду угідь - пасовища у використання земельної ділянки як рілля, що є порушенням п. 2 ч. 5 ст. 20, ст. 96 ЗК України, ст. 37 Закону України Про охорону земель , за що відповідно до пункту г ст. 21 ЗК України передбачена відповідальність (а.с. 81-84).

Відносно ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , 18 вересня 2020 року було складено протокол про адміністративне правопорушення № 474-ДК/0132П/07/01/-20 за ст. 53 КУпАП, за результатами розгляду якого винесено постанову про накладення адміністративного стягнення від 18.09.2020 року № 474-ДК/0132По/01/01/-20, згідно якої ОСОБА_1 визнано винним у вчиненні адміністративного правопорушення, відповідальність за яке передбачена п. г ст. 21 ЗК України та ст. 53 КУпАП, накладено на нього адміністративне стягнення у вигляді штрафу в розмірі 340 грн., зобов`язано відшкодувати шкоду в наслідок використання земельної ділянки не за цільовим призначенням у сумі 13507,95 грн. (а.с. 85-86, 88-89).

Приписом від 18.09.2020 № 474-ДК/0165 Пр/03/01/-20 ОСОБА_1 приписано усунути виявлене порушення вимог земельного законодавства на земельній ділянці державної форми власності площею 7,8000 га (кадастровий номер 4424084000:10:002:0076), розташованої за межами населених пунктів на території Містківської сільської ради Сватівського району Луганської області в частині використання земельної ділянки не за цільовим призначенням в 30-денний термін з моменту отримання припису (а.с. 87).

Відповідно до положень ст.ст. 187, 188 ЗК України, контроль за використанням та охороною земель полягає в забезпеченні додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями і громадянами земельного законодавства України. Державний контроль за використанням та охороною земель здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, а за додержанням вимог законодавства про охорону земель - центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів. Порядок здійснення державного контролю за використанням та охороною земель встановлюється законом.

Стаття 2 Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель передбачено, що об`єктом державного контролю за використанням та охороною земель є всі землі в межах території України.

У відповідності до положень ст. 6 Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель , до повноважень центрального органу виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, належать, зокрема, здійснення державного контролю за використанням та охороною земель у частині додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства України та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю; виконання вимог щодо використання земельних ділянок за цільовим призначенням.

Згідно Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 № 15, Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства і який реалізує державну політику у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності, земельних відносин, землеустрою, у сфері Державного земельного кадастру, державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів.

Посадові особи Держгеокадастру та його територіальних органів, які є державними інспекторами у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель, в межах своїх повноважень мають право: безперешкодно обстежувати в установленому законодавством порядку земельні ділянки, що перебувають у власності та користуванні юридичних і фізичних осіб, перевіряти документи щодо використання та охорони земель; давати обов`язкові для виконання вказівки (приписи) з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель відповідно до їх повноважень, а також про зобов`язання приведення земельної ділянки у попередній стан у випадках, установлених законом, за рахунок особи, яка вчинила відповідне правопорушення, з відшкодуванням завданих власнику земельної ділянки збитків; складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, а також подавати в установленому законодавством порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягнення винних осіб до відповідальності; у разі неможливості встановлення особи порушника земельного законодавства на місці вчинення правопорушення доставляти його до органів Національної поліції чи до приміщення виконавчого органу сільської, селищної, міської ради для встановлення особи порушника та складення протоколу про адміністративне правопорушення; отримувати в установленому законодавством порядку від центральних та місцевих органів виконавчої влади, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності документи, матеріали та іншу інформацію, необхідну для виконання покладених на Держгеокадастр завдань; проводити лабораторний аналіз стану забруднення земель, у тому числі радіоактивного, в зонах безпосереднього впливу викидів і скидів підприємствами забруднюючих речовин, а також у разі виникнення аварій та надзвичайних ситуацій; звертатися до суду з позовом щодо відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також повернення самовільно зайнятих чи тимчасово зайнятих земельних ділянок, строк користування якими закінчився; викликати громадян, у тому числі посадових осіб, для отримання від них усних або письмових пояснень з питань, пов`язаних з порушенням земельного законодавства; передавати до органів прокуратури, органів дізнання та досудового слідства акти перевірок та інші матеріали про діяння, в яких вбачаються ознаки злочину; проводити у випадках, установлених законом, фотографування, звукозапис, кіно- і відеозйомку як допоміжний засіб для запобігання порушенням земельного законодавства (п. 5-1 вищевказаного Положення).

Таким чином, проведення планової перевірки під час використання земельної ділянки площею 7,8000 га (кадастровий номер 4424084000:10:002:0076), розташованої за межами населених пунктів на території Містківської сільської ради Сватівського району Луганської області було здійснено державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель Луганської області Вітченком В.В. в межах його повноважень в порядку та з підстав, передбачених Законом України Про державний контроль за використанням та охороною земель .

Протокол про адміністративне правопорушення від 18.09.2020 № 474-ДК/0132П/07/01-20 та постанова про накладення адміністративного стягнення від 18.09.2020 року № 474-ДК/0132По/01/01/-20 були складені та розглянуті у відповідності до Інструкції з оформлення державними інспекторами у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель матеріалів про адміністративні правопорушення, затвердженої наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 19.01.2017 № 6, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 07 лютого 2017 р. за № 173/30041, яка визначає порядок оформлення матеріалів у разі виявлення Державними інспекторами у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель порушень вимог земельного законодавства, їх обліку, розгляду, а також оскарження та контролю за провадженням у справах про адміністративні правопорушення, а також у відповідності до ст.ст. 276-280 КУпАП за участі ОСОБА_1 , якому були вручені копії вищевказаних документів.

Посилання представника позивача на ті обставини, що протокол про адміністративне правопорушення від 18.09.2020 року №474-ДК/0132П/07/01/-20 складено відносно фізичної особи - громадянина ОСОБА_1 , а постанова про накладення адміністративного стягнення від 18.09.2020 року № 474-ДК/0132По/08/01/-20 винесена відносно засновника ФГ Агродар-90 ОСОБА_1 , який не є суб`єктом правопорушення, суд вважає необґрунтованими, оскільки в протоколі про адміністративне правопорушення вказані всі відомості про особу, яка притягається до адміністративної відповідальності, як то прізвище, ім`я, по-батькові, місце роботи, посада.

Як вбачається зі змісту постанови № 474-ДК/0132По/08/01/-20, адміністративне стягнення накладено на засновника ФГ Агродар-90 ОСОБА_1

Згідно ст. 4 Закону України Про фермерське господарство , головою фермерського господарства є його засновник або інша визначена в Статуті особа. Голова фермерського господарства представляє фермерське господарство перед органами державної влади, підприємствами, установами, організаціями та окремими громадянами чи їх об`єднаннями відповідно до закону. Голова фермерського господарства укладає від імені господарства угоди та вчиняє інші юридично значимі дії відповідно до законодавства України.

Згідно Статуту Фермерського господарства Агродар-90 засновником та власником господарства є ОСОБА_1 (а.с. 16-21).

З виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців вбачається, що ОСОБА_1 є керівником Фермерського господарства Агродар-90 (а.с. 22).

Таким чином, ОСОБА_1 , як засновник, власник та керівник Фермерського господарства Агродар-90 є посадовою особою господарства та наділений організаційно-розпорядчими і представницькими функціями.

Також, згідно оскаржуваної постанови про накладення адміністративного стягнення від 18.09.2020 року № 474-ДК/0132По/01/01/-20, ОСОБА_1 було визнано винуватим у вчиненні адміністративного правопорушення, відповідальність за яке передбачена п. г ст. 21 ЗК України та ст. 53 КУпАП.

Відповідно до диспозиції ст. 53 КУпАП, адміністративна відповідальність передбачена за використання земель не за цільовим призначенням, невиконання природоохоронного режиму використання земель, розміщення, проектування, будівництво, введення в дію об`єктів, які негативно впливають на стан земель, неправильна експлуатація, знищення або пошкодження протиерозійних гідротехнічних споруд, захисних лісонасаджень.

Згідно ст.1 Закону України Про землеустрій від 22.05.2003 року № 858-ІУ, цільове призначення земельної ділянки - це використання земельної ділянки за призначенням, визначеним на підставі документації із землеустрою в установленому законодавством порядку.

Статтею 19 ЗК України встановлено, що за основним цільовим призначенням землі України поділяються на декілька категорій, зокрема, на землі: сільськогосподарського призначення; природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення; лісогосподарського призначення; водного фонду та іншого призначення.

Відповідно до п.п. 1.2, 1.4 Класифікації видів цільового призначення земель, затвердженої наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23 липня 2010 р. № 548, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 01 листопада 2010 р. за № 1011/18306 (далі - Класифікація), код та цільове призначення земель застосовуються для забезпечення обліку земельних ділянок за видами цільового призначення у державному земельному кадастрі. КВЦПЗ визначає поділ земель на окремі види цільового призначення земель, які характеризуються власним правовим режимом, екосистемними функціями, видом господарської діяльності, типами забудови, типами особливо цінних об`єктів.

Згідно із цією класифікацією вирізняють, зокрема, такі види цільового призначення сільськогосподарських земель: для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (КВЦПЗ - 01.01.01); для ведення фермерського господарства (КВЦПЗ - 01.01.02); для ведення особистого селянського господарства (КВЦПЗ - 01.01.03); для сінокосіння та випасання худоби (КВЦПЗ - 01.01.08).

Віднесення земель до тієї чи іншої категорії згідно з частиною першою статті 20 ЗК України здійснюється на підставі рішень органів державної влади та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень.

Кожна категорія земель має узагальнене цільове призначення, що визначає специфіку її особливого правового режиму.

Так, земельні ділянки, віднесені до однієї категорії, можуть використовуватися за різними видами цільового призначення.

Землями сільськогосподарського призначення, згідно з частиною першою статті 22 ЗК України, визнаються землі, надані для виробництва сільськогосподарської продукції, здійснення сільськогосподарської науково-дослідної та навчальної діяльності, розміщення відповідної виробничої інфраструктури, у тому числі інфраструктури оптових ринків сільськогосподарської продукції, або призначені для цих цілей.

Відповідно до ч. 2 ст. 22 ЗК України до складу сільськогосподарських земель входять: сільськогосподарські угіддя (рілля, перелоги, багаторічні насадження, сіножаті, пасовища); несільськогосподарські угіддя (землі під господарськими будівлями і дворами, шляхами і прогонами, землі, які перебувають у стадії меліоративного будівництва та відновлення родючості, землі тимчасової консервації, забруднені сільськогосподарські угіддя, які не використовуються в сільськогосподарському виробництві).

У свою чергу, відповідно до частини третьої статті 22 ЗК України, землі сільськогосподарського призначення, зокрема, можуть передаватися у власність та надаватися у користування громадянам для ведення особистого селянського господарства, садівництва, городництва, сінокосіння та випасання худоби, ведення товарного сільськогосподарського виробництва.

Частиною 5 ст. 20 ЗК України передбачено, що види використання земельної ділянки в межах певної категорії земель (крім земель сільськогосподарського призначення та земель оборони) визначаються її власником або користувачем самостійно в межах вимог, встановлених законом до використання земель цієї категорії, з урахуванням містобудівної документації та документації із землеустрою.

Земельні ділянки сільськогосподарського призначення використовуються їх власниками або користувачами виключно в межах вимог щодо користування землями певного виду використання, встановлених статтями 31, 33-37 цього Кодексу.

Отже, відповідно до закріпленого принципу раціонального використання та охорони земель земельні ділянки (частини земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування з визначеними щодо неї правами) сільськогосподарського призначення підлягають використанню виключно відповідно до видів їх використання, які відповідають їх цільовому призначенню.

Цільове призначення конкретної земельної ділянки фіксується у рішенні уповноваженого органу про передачу її у власність або надання у користування та в документі, що посвідчує право на земельну ділянку.

Судом встановлено, що 18 липня 2007 року між Сватівською районною державною адміністрацією Луганської області в особі голови райдержадміністрації Мормуля В.В. (орендодавець) та ФГ Агродар-90 в особі засновника Мороза О.І. (орендар) укладений договір оренди земельної ділянки загальною площею 7,8 га, яка знаходиться на території Містківської сільської ради. Земельна ділянка передається в оренду для створення селянського (фермерського) господарства у відповідності до п. 2.5 Додатку 1 УКЦВЗ. Цільове призначення земельної ділянки - землі сільськогосподарського призначення (а.с. 77-78).

Пунктом 2.5 Додатку 1 Українського класифікатору цільового використання землі (УКЦВЗ), затвердженого листом Держкомзему України від 24 квітня 1998 року № 14-1-7/1205, цільове призначення землі сільськогосподарського призначення визначено як земельні ділянки для ведення селянського (фермерського) господарства .

Згідно ч. 1 ст. 1 Закону України Про фермерське господарство , фермерське господарство є формою підприємницької діяльності громадян, які виявили бажання виробляти товарну сільськогосподарську продукцію, здійснювати її переробку та реалізацію з метою отримання прибутку на земельних ділянках, наданих їм у власність та/або користування, у тому числі в оренду, для ведення фермерського господарства, товарного сільськогосподарського виробництва, особистого селянського господарства, відповідно до закону.

Правовий режим земельних ділянок для ведення фермерського господарства визначається статтею 31 ЗК України, відповідно до частини першої якої встановлено, що землі фермерського господарства можуть складатися із: земельної ділянки, що належить на праві власності фермерському господарству як юридичній особі; земельних ділянок, що належать громадянам - членам фермерського господарства на праві приватної власності; земельної ділянки, що використовується фермерським господарством на умовах оренди. Відповідно до частини другої цієї статті громадяни - члени фермерського господарства мають право на одержання безоплатно у власність із земель державної і комунальної власності земельних ділянок у розмірі земельної частки (паю).

Як вбачається з документації із землеустрою, наданої суду відповідачем, а саме з витягу Національної кадастрової системи (а.с. 79-80), земельна ділянка кадастровий номер 44240840000:10:002:0076, площею 7,8000 га, що перебуває в оренді ФГ Агродар-90 та знаходиться на території Містківської сільської ради Сватівського району Луганської області відноситься до категорії земель: землі сільськогосподарського призначення , вид використання: для ведення фермерського господарства , цільове призначення: 01.02. для ведення фермерського господарства .

Згідно виписки з Єдиного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців основним видом економічної діяльності ФГ Агродар-90 є 01.11 вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур (а.с. 22).

Таким чином, земельна ділянка кадастровий номер 44240840000:10:002:0076, площею 7,8000 га, яка знаходиться на території Містківської сільської ради Сватівського району Луганської області відноситься до категорії земель сільськогосподарського призначення, використовується для ведення фермерського господарства, цільове призначення якої, згідно Класифікації видів цільового призначення земель, значиться за кодом 01.02 - для ведення фермерського господарства.Доказів цільового призначення (використання) вищевказаної земельної ділянки сільськогосподарського призначення виключно для сінокосіння та випасання худоби (КВЦПЗ - 01.08), що зумовлює її обов`язкове використання, як передбачено абз. 2 ч. 5 ст. 20 ЗК України, виключно в межах вимог щодо користування землями певного виду використання, встановленого ст.34 ЗК України (Землі для сінокосіння і випасання худоби) відповідачем не надано.

Пунктом г ст.21 ЗК України та ст. 53 КУпАП передбачена відповідальність, зокрема, за використання земель не за цільовим призначенням, але відповідальність за зміну виду використання земель в межах їх цільового призначення, законодавством не передбачено.

Таким чином, суд дійшов висновку, що позивачем не змінено цільове призначення земель, кадастровий номер 44240840000:10:002:0076, що знаходяться у його користуванні та можуть використовуватися згідно Класифікації видів цільового призначення земельза кодом 01.02 - для ведення фермерського господарства, як зазначено у витязі із Національної кадастрової системи щодо вищевказаної земельної ділянки.

Відповідно до ст. 5 КАС України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи чи інтереси.

Частиною 3 ст. 286 КАС України встановлено, що за наслідками розгляду справи з приводу рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень у справах про притягнення до адміністративної відповідальності місцевий загальний суд, як адміністративний має право: 1) залишити рішення суб`єкта владних повноважень без зміни, а позовну заяву без задоволення; 2) скасувати рішення суб`єкта владних повноважень і надіслати справу на новий розгляд до компетентного органу (посадової особи); 3) скасувати рішення суб`єкта владних повноважень і закрити справу про адміністративне правопорушення; 4) змінити захід стягнення в межах, передбачених нормативним актом про відповідальність за адміністративне правопорушення, з тим, однак, щоб стягнення не було посилено.

З урахуванням вищевикладеного, суд приходить до висновку, що постанова про накладення адміністративного стягнення по справі про адміністративне правопорушення № 474-ДК/0132По/08/01/-20, винесена 18 вересня 2020 року про притягнення ОСОБА_1 до адміністративної відповідальності за ст. 53 КУпАП підлягає скасуванню, а справу про адміністративне правопорушення необхідно закрити.

Згідно із ч.ч. 1, 3 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа. При частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.

Приймаючи до уваги вимоги ст. 139 КАС України суд вважає за необхідне стягнути з відповідача на користь позивача судові витрати пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.

Керуючись ст.ст. 19-20, 22, 31, 33-37 ЗК України, ст.ст. 8, 9, 77, 90, 241-246, 286 КАС України, ст.ст. 293, 294 КУпАП, суд,-

Ухвалив:

Адміністративний позов ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Луганській області про скасування постанови про притягнення до адміністративної відповідальності - задовольнити.

Скасувати постанову про накладення адміністративного стягнення по справі про адміністративне правопорушення № 474-ДК/0132По/08/01/-20, винесену 18 вересня 2020 року державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель Луганської області-головним спеціалістом відділу контролю за використанням та охороною земель у Попаснянському районі та м.м. Сєвєродонецьку, Лисичанську і Рубіжному Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Луганській області Вітченком Владиславом Васильовичем про притягнення ОСОБА_1 до адміністративної відповідальністю за ст. 53 КУпАП та накладення адміністративного стягнення у вигляді штрафу в розмірі 340 грн., справу провадженням закрити.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держгеокадастру у Луганській області на користь ОСОБА_1 судовий збір у розмірі 420 (чотириста двадцять) грн. 20 коп.

Учасники справи, а також особи, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, свободи, інтереси та (або) обов`язки, мають право оскаржити в апеляційному порядку рішення суду першої інстанції повністю або частково, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Першого апеляційного адміністративного суду безпосередньо або через Сватівський районний суд Луганської області протягом 30 днів з дня її проголошення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Суддя А.С. Река

СудСватівський районний суд Луганської області
Дата ухвалення рішення06.11.2020
Оприлюднено09.11.2020
Номер документу92688019
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —426/7632/20

Ухвала від 04.02.2021

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гаврищук Тетяна Григорівна

Ухвала від 22.12.2020

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гаврищук Тетяна Григорівна

Рішення від 06.11.2020

Адміністративне

Сватівський районний суд Луганської області

Река А. С.

Ухвала від 30.10.2020

Адміністративне

Сватівський районний суд Луганської області

Река А. С.

Ухвала від 21.10.2020

Адміністративне

Сватівський районний суд Луганської області

Река А. С.

Ухвала від 15.10.2020

Адміністративне

Сватівський районний суд Луганської області

Река А. С.

Ухвала від 12.10.2020

Адміністративне

Сватівський районний суд Луганської області

Река А. С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні