Постанова
від 07.11.2020 по справі 200/10175/20-а
ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

07 листопада 2020 року справа №200/10175/20-а

приміщення суду за адресою: 84301, м. Краматорськ вул. Марата, 15

Перший апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: судді-доповідача Казначеєва Е.Г., суддів Геращенка І.В., Міронової Г.М., секретаря судового засідання Ашумова Т.Е., за участю представника позивача Слєсарєва І.Е., розглянув у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Донецької обласної організації Політичної Партії Партія Шарія на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 04 листопада 2020 року у справі № 200/10175/20-а (головуючий І інстанції Куденков К.О.) за позовом Донецької обласної організації Політичної Партії Партія Шарія до Маріупольської міської територіальної виборчої комісії Маріупольського району Донецької області, третя особа Донецька обласна організація Політичної партії Слуга Народу , Регіональна організація Політичної партії Блок Вадима Бойченко в Донецькій області, Центральна районна у місті Маріуполі територіальна виборча комісія Донецької області, Лівобережна районна у місті Маріуполі територіальна виборча комісія Донецької області, Донецька регіональна організація політичної партії Опозиційна платформа-ЗА ЖИТТЯ , Донецька обласна організація політичної партії ЗА МАЙБУТНЄ , Донецька обласна організація політичної партії Наш край , Донецька обласна організація політичної партії УДАР (Український демократичний альянс за Реформи) Віталія Кличка", Донецька територіальна організація політичної партії ЄВРОПЕЙСЬКА СОЛІДАРНІСТЬ , Донецька обласна партійна організація Всеукраїнського об`єднання БАТЬКІВЩИНА , Маріупольська міська організація політичної партії Сила Людей про визнання протиправним і скасування протоколу, визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинити певні дії,-

В С Т А Н О В И В:

Донецька обласна організація Політичної Партії Партія Шарія (далі - позивач) звернулась до Донецького окружного адміністративного суду з позовом до Маріупольської міської територіальної виборчої комісії Маріупольського району Донецької області, в якому просила: визнати протиправним і скасувати протокол про результати голосування з виборів депутатів Маріупольської міської ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі Маріупольської міської територіальної виборчої комісії Маріупольського району Донецької області від 29 жовтня 2020 року; визнати протиправною і скасувати постанову Маріупольської міської територіальної виборчої комісії Маріупольського району Донецької області від 30.10.2020 № 83 про визначення обраними депутатів у багатомандатному виборчому окрузі кандидатів у депутати; зобов`язати Маріупольську міську територіальну виборчу комісію Маріупольського району Донецької області провести повторний підрахунок голосів на дільничних виборчих комісіях № 142261, 142275, 142285, 142234, 142245, 142405, 142407, 142358, 122363, 142376.

Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 04 листопада 2020 року відмовлено у задоволенні позову.

Позивач, не погодившись з рішенням суду першої інстанції, подав апеляційну скаргу, в якій просив скасувати рішення суду першої інстанції та постановити нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги. В обґрунтування апеляційної скарги зазначено, що суд, замість розгляду справи по суді, фактично залишив позовну заяву без розгляду. Апелянт зазанчає, що вся діяльність виборчих комісій, є об`єктом судового контролю, право на судовий захист та справедливий судовий розгляд не може бути залежним від звернення іншого суб`єкта виборчого процесу до суду чи навіть винесення рішення за його позовом у справі. Більш того, суд мав можливість об`єднати вказані справи згідно ст.172 КАС України до початку підготовчого засідання. Таким чином, розпочавши провадження у справі, суд повинен надати оцінку доказам у справі та розглянути справу по суті. Апелянт зазанчає, що зміна кількості голосів впливає на розподіл мандатів депутатів Маріупольської міської ради та на права позивача, оскільки через зміну результатів голосування на виборчих дільницях, він отримає меншу кількість мандатів. З оскаржуваного протоколу від 29.10.2020 р. вбачається, що за Донецьку обласну організацію політичну партію "СЛУГА НАРОДУ" віддали голоси 4416 виборців, або 5.1%. В результаті порушень, на які вказував позивач у своєму позові вказана кількість голосів завищена на 260. Тобто, реальна кількість голосів виборців, відданих за Донецьку обласну організація політичної партії СЛУГА НАРОДУ складає 4156, або 4,79%, а відповідно Донецька обласна організація політичної партії СЛУГА НАРОДУ згідно до ч.3 ст.256 Виборчого кодексу України взагалі не набула права на участь у розподілі депутатських мандатів, оскільки реально отримала менше 5%. Територіальна комісія, не може неперевіряючи приймати будь-які протоколи ДВК, особливо коли в першому протоколі, яка привозить ДВК разом з усією виборчою документацією, зазначені одні результати голосування, а після цього в протоколах ДВК з`являються інші цифри. Апелянт наоголошує, що наявність будь-яких розбіжностей у результатах голосування, коли не можливо встановити реальні результати волевиявлення громадян, є підставою для зобов`язання відповідача здійснити повторний перерахунок голосів на спірних виборчих дільницях в порядку, встановленому ВК України.

Представник позивача в судовому засіданні доводи апеляційної скарги підтримав.

Представники відповідача ат третіх осіб у судове засідання не з`явились, про час, дату та місце розгляду справи були повідомлені належним чином, що дає суду право провести апеляційний перегляд справи у їх відсутність. Від відповідача надійшли клопотання про розгляд справи без його участі та відзив на скаргу в якому він просив рішення суду залишити бещ щмін.

Суд, заслухавши суддю-доповідача, представника позивача, дослідивши матеріали справи, доводи апеляційної скарги та відзив, здійснюючи апеляційний перегляд у межах доводів та вимог апеляційної скарги, відповідно до частини 1 статті 308 Кодексу адміністративного судочинства України, встановив наступне.

Постановою від 15 липня 2020 року № 795-ІХ «Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році» Центральною виборчою комісією призначені чергові та перші місцеві вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на неділю, 25 жовтня 2020 року, крім виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на тимчасово окупованих територіях Автономної Республіки Крим, міста Севастополя та в окремих районах, містах, селищах і селах Донецької та Луганської областей, а також депутатів Донецької та Луганської обласних рад.

25 жовтня 2020 року відбулись вибори депутатів до Маріупольської міської ради Маріупольського району Донецької області.

Центральною районною у місті Маріуполі ТВК складено протокол про підсумки голосування з виборів депутатів Маріупольської міської ради у межах усього територіального виборчого округу № 2, відповідно до якого здійснено підрахунок голосів виборців на підставі протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях №№ 142228-142230, 142232-142240, 142242-142254, 142271, 142289-142294, 142296 з виборів депутатів Маріупольської міської ради Маріупольського району Донецької області.

Центральною районною у місті Маріуполі ТВК складено протокол про підсумки голосування з виборів депутатів Маріупольської міської ради у межах усього територіального виборчого округу № 3, відповідно до якого здійснено підрахунок голосів виборців на підставі протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях №№ 142255-142257, 142259-142264, 142266-142270, 142272-142278, 142280-142287, 140422-140423, 142295 з виборів депутатів Маріупольської міської ради Маріупольського району Донецької області.

Лівобережною районною у місті Маріуполі ТВК складено протокол про підсумки голосування з виборів депутатів Маріупольської міської ради у межах усього територіального виборчого округу № 6, відповідно до якого здійснено підрахунок голосів виборців на підставі протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях №№ 142369, 142375, 142383-142387, 142391-142411 з виборів депутатів Маріупольської міської ради Маріупольського району Донецької області.

Лівобережною районною у місті Маріуполі ТВК складено протокол про підсумки голосування з виборів депутатів Маріупольської міської ради у межах усього територіального виборчого округу № 7, відповідно до якого здійснено підрахунок голосів виборців на підставі протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях №№ 140376, 140377, 142356-142368, 142370, 142372, 142373, 142376-142382, 142388, 142389 з виборів депутатів Маріупольської міської ради Маріупольського району Донецької області.

29 жовтня 2020 року Маріупольською ТВК складений протокол про результати виборів депутатів Маріупольської міської ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі, яким було встановлено кількість голосів виборців, які підтримали територіальні виборчі списки всіх місцевих організацій політичних партій у межах територіального виборчого округу з викладенням кількості голосів наявних в протоколах Лівобережної та Центральної районної у місті Маріуполі територіальних виборчих комісій Донецької області.

Постановою Маріупольської міської територіальної виборчої комісії Маріупольського району Донецької області № 83 від 30 жовтня 2020 року «Про визначення обраними депутатів у багатомандатному окрузі кандидатів у депутати» визнано депутатів у багатомандатному окрузі обраними.

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та фактам, здійснюючи апеляційний перегляд у межах доводів та вимог апеляційної скарги, відповідно до частини 1 статті 308 Кодексу адміністративного судочинства України, суд апеляційної інстанції зазначає наступне.

Статтею 38 Конституції України передбачено, що громадяни мають право брати участь в управлінні державними справами, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.

Згідно зі ст. 273 Кодексу адміністративного судочинства України, право оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій мають суб`єкти відповідного виборчого процесу (крім виборчої комісії), а також ініціативна група референдуму, інші суб`єкти ініціювання референдуму.

Відповідно ст. 64 Виборчого кодексу України (далі - ВК України), суб`єкт виборчого процесу може оскаржити рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, до суду в порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України. Виключно до суду шляхом подання позовної заяви оскаржуються, зокрема, рішення чи дії окружної виборчої комісії, рішення чи дії територіальної виборчої комісії, крім встановлених цим Кодексом випадків.

Забезпечення умов для реалізації виборчих прав громадян, дотримання основних засад виборчого права, належне здійснення виборчих процедур і механізмів, передбачених цим Кодексом, точне і достовірне встановлення результатів виборів гарантується.

Відповідно до ч. 1, 4, 8 ст. 33 ВК України, виборчі комісії є спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення виборів і забезпечувати реалізацію виборчих прав громадян України, додержання та однакове застосування виборчого законодавства.

Територіальні виборчі комісії в межах повноважень, визначених цим Кодексом, забезпечують організацію підготовки та проведення місцевих виборів.

Територіальні виборчі комісії є комісіями вищого рівня щодо всіх дільничних виборчих комісій з відповідних місцевих виборів.

Окружні та дільничні виборчі комісії є тимчасовими органами, що утворюються на час підготовки та проведення відповідних виборів з урахуванням вимог цього Кодексу. Територіальні виборчі комісії є постійно діючими органами.

Згідно ст. 202 ВК України, до системи виборчих комісій з місцевих виборів входять територіальні виборчі комісії.

Повноваження територіальних виборчих комісій щодо підготовки та проведення місцевих виборів поширюються на територію відповідного виборчого округу або частини виборчого округу в межах адміністративно-територіальної одиниці стосовно відповідних місцевих виборів.

Відповідно до ст. 206 ВК України, територіальна виборча комісія на період здійснення своїх повноважень забезпечує організацію і проведення місцевих виборів у межах повноважень та в порядку, передбачених цим Кодексом та законами України.

Територіальна виборча комісія, яка відповідно до частини 1 статті 255 цього Кодексу встановлює підсумки голосування на відповідних місцевих виборах, під час організації підготовки і проведення таких виборів здійснює повноваження, передбачені пунктами 3, 11, 12, 15, 16, 20-22 частини 2 цієї статті, передає дільничним виборчим комісіям виборчі бюлетені, складає протокол про підсумки голосування з відповідних місцевих виборів та транспортує його разом з іншою виборчою документацією до виборчої комісії, яка встановлює результати таких виборів.

Згідно ч. 1, 2 ст. 37 ВК України, документування діяльності виборчих комісій здійснюється у порядку, встановленому цим Кодексом та порядком ведення діловодства виборчих комісій, що затверджується Центральною виборчою комісією.

На засіданні виборчої комісії протокол засідання веде секретар комісії. За відсутності секретаря комісії чи у разі невиконання ним своїх повноважень на засіданні комісія обирає зі свого складу секретаря засідання, який виконує обов`язки секретаря комісії на відповідному засіданні та при оформленні документів засідання.

Протокол засідання комісії підписується головуючим на засіданні та секретарем комісії (секретарем засідання).

Протокол засідання комісії надається для ознайомлення членам комісії на їхню вимогу не пізніше наступного засідання комісії, при цьому член комісії має право його підписати.

Протокол засідання комісії може бути наданий для ознайомлення суб`єкту виборчого процесу на його вимогу не пізніше наступного засідання комісії.

За положенням ч.1, 2, 5, 31, 34, 35, 41 ст. 250 ВК України, підсумкове засідання дільничної виборчої комісії розпочинається після закінчення голосування виборців на виборчій дільниці і проводиться у тому самому приміщенні, де відбувалося голосування. Підсумкове засідання проводиться без перерви і закінчується після складення та підписання протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці.

Підрахунок голосів виборців з кожних місцевих виборів завершується складанням протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів в порядку, визначеному статтею 251 цього Кодексу.

Підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці здійснюється відкрито і прозоро виключно членами дільничної виборчої комісії. Підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці проводиться у послідовності викладених положень цієї статті та у порядку, встановленому Центральною виборчою комісією.

Дільнична виборча комісія підраховує кількість голосів виборців, які підтримали територіальні виборчі списки організацій партій з виборів депутатів Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше). Під час підрахунку голосів кожен член комісії має право перевірити або перерахувати відповідні виборчі бюлетені. Результати підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, які отримали територіальні виборчі списки кожної організації партії та всіх організацій партій, оголошуються і заносяться секретарем комісії до протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці.

Дільнична виборча комісія підраховує кількість голосів виборців, які підтримали кожного з кандидатів у депутати, включених до територіального виборчого списку відповідної організації партії, а також кількість голосів виборців, які підтримали весь територіальний виборчий список кандидатів у депутати від відповідної організації партії, не підтримуючи окремого кандидата з цього списку. Під час підрахунку голосів кожний член виборчої комісії має право перевірити або перерахувати відповідні виборчі бюлетені.

У разі виникнення сумнівів у членів виборчої комісії щодо змісту волевиявлення виборця у виборчому бюлетені питання вирішується дільничною виборчою комісією шляхом голосування. Перед голосуванням кожний член виборчої комісії має право особисто оглянути виборчий бюлетень. На час огляду виборчого бюлетеня та голосування підрахунок інших виборчих бюлетенів припиняється. Результати голосування фіксуються у протоколі засідання дільничної виборчої комісії.

Результати підрахунку голосів у вигляді кількості голосів виборців, які підтримали кожного конкретного кандидата, включеного до територіального виборчого списку відповідної організації партії, та кількості голосів виборців, які підтримали весь територіальний виборчий список відповідної організації партії, не підтримавши конкретного кандидата, оголошуються головою комісії і заносяться секретарем виборчої комісії до протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці.

Дільнична виборча комісія при підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, поданих за кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови зобов`язана перевірити, чи дорівнює кількість виборців, які взяли участь у голосуванні, сумі кількості недійсних виборчих бюлетенів та виборчих бюлетенів, голоси в яких подані за кандидатів на виборчій дільниці в цьому виборчому окрузі. У разі невідповідності цих даних дільнична виборча комісія складає акт із зазначенням установленої рішенням дільничної виборчої комісії причини такої розбіжності, який підписується членами дільничної виборчої комісії. Підписи засвідчуються печаткою комісії. Цей акт мають право також підписати присутні кандидати в депутати у відповідному багатомандатному виборчому окрузі, кандидати на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довірені особи та офіційні спостерігачі.

За частиною 1, 3, 6, 7, 10 статті 251 ВК України, дільнична виборча комісія на своєму засіданні складає протокол про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з кожних місцевих виборів по кожному виборчому округу, в яких проводилося голосування на виборчій дільниці.

Протокол про підрахунок голосів виборців з кожних місцевих виборів по кожному виборчому, округу, по якому проводиться голосування на виборчій дільниці, складається дільничною виборчою комісією у чотирьох примірниках. Примірники протоколу нумеруються і мають однакову юридичну силу.

Якщо після підписання протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у відповідному окрузі дільнична виборча комісія виявила в ньому неточності (описку чи помилку в цифрах), вона розглядає питання про внесення змін до нього шляхом складення нового протоколу з позначкою "Уточнений". При цьому перерахунок бюлетенів не робиться. Протокол з позначкою "Уточнений" складається у порядку та кількості примірників, встановлених цією статтею.

Перший і другий примірники протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів у відповідному виборчому окрузі, а за наявності - і відповідні примірники протоколу з позначкою "Уточнений", акт про видачу копій протоколу, складений відповідно до частини дев`ятої цієї статті, запаковуються. На пакеті робиться напис "Протокол про підрахунок голосів", зазначаються назва місцевих виборів, позначення та/або номер виборчого округу, номер виборчої дільниці, дата і час пакування, ставляться підписи присутніх членів дільничної виборчої комісії та печатка комісії. Третій примірник протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, поданих на відповідних місцевих виборах у відповідному виборчому окрузі, а також протоколу з позначкою "Уточнений" (у разі його складання) зберігається у секретаря дільничної виборчої комісії, четвертий примірник (з позначкою "Уточнений" у разі його складання) - невідкладно вивішується для загального ознайомлення у приміщенні дільничної виборчої комісії.

Пакети з протоколами дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, виборчими бюлетенями, контрольними талонами і предметами, списками виборців, а також (за наявності) окремими думками членів виборчої комісії, викладеними у письмовій формі, актами, заявами, скаргами та рішеннями, прийнятими комісією, після закінчення засідання комісії транспортуються до відповідної територіальної виборчої комісії у порядку, визначеному статтею 253 цього Кодексу.

Частиною 2 статті 253 ВК України передбачено, що дільнична виборча комісія виборчої дільниці, утвореної на території села, селища, міста доставляє відповідно до сільської, селищної, міської виборчої комісії: протокол про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з виборів депутатів відповідно Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної ради у територіальному виборчому окрузі; 2) протокол про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з виборів депутатів районної ради у територіальному виборчому окрузі; 3) протокол про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з виборів депутатів відповідно сільської, селищної, міської ради у територіальному виборчому окрузі (територіальній громаді з кількістю виборців 10 тисяч і більше) або у багатомандатному виборчому окрузі (територіальній громаді з кількістю виборців до 10 тисяч); 4) протокол про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з виборів відповідно сільського, селищного, міського голови.

Відповідно до приписів ст. 254 ВК України, з моменту закінчення голосування територіальна виборча комісія розпочинає безперервне засідання, яке продовжується безперервно до встановлення підсумків голосування та результатів відповідних місцевих виборів у виборчому окрузі.

Засідання територіальної виборчої комісії, зазначене у частині 1 цієї статті, оформляється протоколом безперервного засідання, який підписується головою або головуючим на засіданні, а також секретарем виборчої комісії та/або членом виборчої комісії, який виконував на зазначеному засіданні обов`язки секретаря. До протоколу приєднуються (за наявності) окремі думки членів виборчої комісії, які брали участь у засіданні і не згодні з прийнятим окружною виборчою комісією рішенням.

На засіданні територіальної виборчої комісії, зазначеному у частині 1 цієї статті, голова територіальної виборчої комісії або визначений ним член комісії приймає запечатані пакети з протоколами дільничних виборчих комісій, розпечатує їх та оголошує зміст протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на відповідних виборчих дільницях, а також приймає запечатані пакети з іншими виборчими документами, передбаченими частиною десятою статті 251 цього Кодексу. Час прийняття територіальною виборчою комісією протоколів дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, перелік прийнятих виборчих документів і занесені до протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці відомості фіксуються у протоколі засідання територіальної виборчої комісії.

При прийнятті документів дільничної виборчої комісії територіальна виборча комісія перевіряє комплектність документів та цілісність упаковки усіх пакетів з виборчими документами. При цьому кожний член комісії має право оглянути кожний пакет з документами.

За результатами розгляду документів дільничної виборчої комісії та скарг про порушення вимог цього Кодексу під час проведення голосування та підрахунку голосів на виборчій дільниці, а також під час транспортування виборчих документів до територіальної виборчої комісії, що надійшли до територіальної виборчої комісії на момент прийняття документів дільничної виборчої комісії, територіальна виборча комісія приймає одне з таких рішень: 1) врахувати відомості протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці; 2) зобов`язати дільничну виборчу комісію виправити виявлені недоліки шляхом складання протоколу з позначкою "Уточнений"; 3) провести повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці в порядку, встановленому цим Кодексом.

Відповідна територіальна виборча комісія надсилає повідомлення про підсумки голосування у відповідному виборчому окрузі Центральній виборчій комісії в порядку та за формою, встановленими Центральною виборчою комісією.

Згідно з частинами 1, 2, 4 статті 255 ВК України, територіальні виборчі комісії встановлюють підсумки голосування шляхом складання відповідного протоколу, зокрема, районна в місті виборча комісія - протоколу про підсумки голосування з виборів депутатів міської ради в територіальному виборчому окрузі чи його частині (у міській територіальній громаді з кількістю виборців 10 тисяч і більше) або в багатомандатних виборчих округах (у міській територіальній громаді з кількістю виборців до 10 тисяч).

Протоколи про підсумки голосування з виборів депутатів сільської, селищної, міської (міста без районного поділу) ради у відповідних багатомандатних виборчих округах, сільського, селищного, міського (міста без районного поділу) голови територіальною виборчою комісією, що встановлює результати виборів, не складаються. Протокол про результати виборів складається в такому разі безпосередньо на підставі протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців з відповідних місцевих виборів.

Територіальна виборча комісія після прийняття і розгляду протоколів (у тому числі з позначкою "Уточнений") дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на відповідних виборчих дільницях на підставі цих протоколів, а в разі повторного підрахунку голосів виборців - протоколів територіальної виборчої комісії про повторний підрахунок голосів виборців на відповідній виборчій дільниці не пізніш як на дев`ятий день з дня голосування (а у разі проведення повторного голосування - не пізніше як на третій день з дня повторного голосування) встановлює та заносить до протоколу про підсумки голосування по кожному виборчому округу з відповідних місцевих виборів такі відомості: 1) кількість виборчих бюлетенів, одержаних дільничними виборчими комісіями; 2) кількість невикористаних виборчих бюлетенів, погашених дільничними виборчими комісіями; 3) кількість виборців, включених до списків виборців на виборчих дільницях; 4) кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені; 5) кількість виборців, внесених до витягів із списку виборців для голосування за місцем перебування на виборчих дільницях; 6) кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені у приміщенні для голосування; 7) кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені за місцем перебування; 8) кількість виборців, які взяли участь у голосуванні у приміщенні для голосування; 9) кількість виборців, які взяли участь у голосуванні за місцем перебування; 10) кількість виборців, які взяли участь у голосуванні; 11) кількість виборчих бюлетенів, що не підлягають врахуванню, виявлених на виборчих дільницях; 12) кількість виборчих бюлетенів, визнаних недійсними; 13) відсоток загальної кількості виборчих бюлетенів, визнаних недійсними, у відношенні до загальної кількості виборців, які взяли участь у голосуванні.

До протоколу територіальної виборчої комісії про підсумки голосування у територіальному виборчому окрузі з виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), крім відомостей, зазначених у частині другій цієї статті, цифрами і прописом заносяться: 1) сумарна кількість голосів виборців, які підтримали територіальні виборчі списки усіх організацій партій в межах територіального виборчого округу (частини територіального виборчого округу); 2) кількість голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список від кожної організації партії в межах територіального виборчого округу (частини територіального виборчого округу); 3) кількість голосів виборців, які підтримали кожного кандидата, включеного до територіального виборчого списку від кожної організації партії, в межах територіального виборчого округу; 4) кількість голосів виборців, які підтримали весь територіальний виборчий список, не підтримавши окремого кандидата з цього списку, від кожної організації партії в межах територіального виборчого округу.

Відповідно до п.п.12.1 - 12.8 п.12 Порядку організації роботи та ведення діловодства виборчих комісій з виборів Президента України, місцевих виборів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 10.08.2020 р. №173 "Про порядок організації роботи та ведення діловодства виборчих комісій з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів" (далі за текстом - Порядок №173) протокол засідання виборчої комісії, в якому фіксується хід і результати обговорення питань та прийняття рішень на засіданні комісії, веде секретар комісії (секретар засідання).

Протокол засідання виборчої комісії повинен містити такі реквізити та відомості: назву документа (протокол); назву виду діяльності виборчої комісії (засідання); назву виборчої комісії; час, дату і місце проведення засідання (якщо засідання тривало кілька днів, дата проведення засідання матиме вигляд інтервалу із зазначенням першого та останнього днів засідання); загальну кількість членів виборчої комісії; кількість та список присутніх на засіданні членів виборчої комісії; список осіб, які беруть участь у засіданні на запрошення виборчої комісії, та осіб, які мають право бути присутніми на засіданні без дозволу чи запрошення комісії (якщо кількість присутніх перевищує 15 осіб, зазначається їх загальна кількість із посиланням на список, що додається до протоколу); порядок денний з формулюванням питань у називному відмінку.

Протокол засідання виборчої комісії оформляє секретар комісії (секретар засідання).

Протокол засідання виборчої комісії підписує головуючий на засіданні та секретар комісії (секретар засідання). У такому разі обов`язково зазначаються фактична посада, ініціали імені і прізвище особи, яка підписала документ.

Протокол засідання виборчої комісії надається для ознайомлення членам комісії на їх вимогу не пізніше наступного засідання комісії, при цьому член комісії має право його підписати.

Протокол засідання виборчої комісії надається для ознайомлення суб`єкту виборчого процесу на його вимогу не пізніше наступного засідання комісії.

За положенням ч.1 ст. 256 Кодексу, виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, районна у місті, міська, сільська, селищна виборча комісія на своєму засіданні на підставі протоколів про підсумки голосування в межах територіальних виборчих округів з відповідних місцевих виборів (у тому числі з позначкою "Уточнений") не пізніш як на дванадцятий день після дня голосування встановлює результати виборів депутатів у єдиному багатомандатному виборчому окрузі, про що складає протокол про результати виборів.

Відповідно до ч. 2 ст. 256 ВК України, відомості про результати голосування цифрами заносяться до протоколу територіальної виборчої комісії про результати виборів депутатів. Відомості, зазначені у пунктах 2-8 частини першої цієї статті, заносяться по кожному територіальному виборчому округу і сумарно по єдиному багатомандатному виборчому округу, а відомості, зазначені у пунктах 9-11 частини першої цієї статті, - по кожному територіальному виборчому округу. При цьому відомості, зазначені у пункті 14 частини першої цієї статті, визначаються з точністю до сотих часток відсотка. Протокол про результати виборів депутатів складається у двох примірниках, підписується головою, заступниками голови, секретарем та іншими членами територіальної виборчої комісії, присутніми на засіданні відповідної виборчої комісії, та засвідчується печаткою цієї виборчої комісії. У протоколі зазначаються дата і час (година і хвилини) його підписання членами відповідної виборчої комісії.

Відомості про результати виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) невідкладно передаються до Центральної виборчої комісії у встановленому нею порядку.

Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 269 ВК України, сільська, селищна, міська територіальна виборча комісія з виборів депутатів сільської, селищної, міської ради (територіальної громади з кількістю виборців до 10 тисяч), встановлюючи результати голосування з виборів у відповідному багатомандатному окрузі, приймає одне з таких рішень: 1) про визнання депутатів обраними у відповідному багатомандатному окрузі; 2) про призначення повторного голосування у відповідному багатомандатному окрузі; 3) про визнання виборів у відповідному багатомандатному виборчому окрузі такими, що не відбулися, та призначення у зв`язку з цим повторних виборів; 4) про призначення повторних виборів у багатомандатному виборчому окрузі щодо тієї кількості депутатських мандатів, які залишилися вакантними. Територіальна виборча комісія з відповідних виборів визнає обраними депутатами у багатомандатному окрузі кандидатів у депутати (у кількості, що дорівнює кількості мандатів у багатомандатному окрузі), які за результатами голосування виборців у відповідному багатомандатному окрузі отримали найбільшу порівняно з іншими кандидатами, зареєстрованими у тому самому окрузі, кількість голосів виборців.

З аналізу викладених норм Виборчого законодавства в частині правовідносин, що є предметом розгляду в даній справі слідує, що районні ТВК встановлюють підсумки голосування шляхом складання відповідних протоколів та в подальшому міська виборча комісія складає протокол про підсумки голосування з виборів депутатів міської ради в межах територіального виборчого округу саме на підставі протоколів районних ТВК про підсумки голосування в межах частини цього округу.

Міська територіальна виборча комісія встановлюючи результати голосування з виборів у відповідному багатомандатному окрузі приймає відповідну постанову про визнання депутатів обраними у відповідному багатомандатному окрузі

З матеріалів справи вбачається, що дільничними виборчими комісіями були передані до територіальних районних у місті виборчих комісій (Центральної районної у місті Маріуполі територіальної виборчої комісії Донецької області та Лівобережної районної у місті Маріуполі територіальної виборчої комісії Донецької області) протоколи у тому числі Уточненні про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з виборів депутатів районної ради у територіальному виборчому окрузі №№ 2,3,6,7 міста Маріуполя.

Матеріали спарви не містять доказів оскарження позивачем дій дільничних виборчих комісії та відповідних протоколів та актів щодо невідповідності даних дільничної виборчої комісії.

На підставі переданих дільничними виборчими комісіями протоклів Центральною та Лівобережною районною у місті Маріуполі ТВК Донецької області були складені відповідні протокли про результати голосування з виборів депутатів Маріупольської міської ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі Маріупольської міської територіальної виборчої комісії Маріупольського району Донецької області від 29 жовтня 2020 року.

Відповідачем за результатами голосування з виборів в багатомандатному окрузі з виборів депутатів Маріупольської міської ради Донецької області, на підставі складених Центральною районною у місті Маріуполі територіальною виборчою комісією Донецької області та Лівобережною районною у місті Маріуполі територіальною виборчою комісією Донецької області підсумкових протоколів засідання територіальної виборчої комісії у межах територіальних виборчих округів №№ 2,3,6,7 було складено протокол про результати виборів депутатів Маріупольської міської ради у єдиному багатомандатному виборчому окрузі та прийнята постанова №83 від 30 жовтня 2020 року про визначення обраними депутатів у багатомандатному окрузі кандидатів у депутати.

Суд зазначає, що предметом доказування в даній справі є наявність або відсутність порушень в діях Маріупольської міської територіальної виборчої комісії Маріупольського району Донецької області, а саме складений відповідачем протокол про результати виборів депутатів Маріупольської міської ради у єдиному багатомандатному виборчому окрузі та прийнята постанова №83 від 30 жовтня 2020 року про визначення обраними депутатів у багатомандатному окрузі кандидатів у депутати.

Позивач, на підтвердження доводів про невірне визначення кількості голосів послався на протоколи дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях які враховувались Центральною районною у місті Маріуполі територіальною виборчою комісією Донецької області та Лівобережною районною у місті Маріуполі територіальною виборчою комісією Донецької області, відповідно до яких кількість голосів виборців, які підтримали Донецьку обласну організацію політичної партії «Слуга Народу»збільшенна за рахунок зменшення кількості голосів виборців, які віддали свої голоси за Регіональну організацію політичної партії Блок Вадима Бойченка .

Отже, позивач фактично посилається на порушення Центральною районною у місті Маріуполі територіальної виборчої комісії Донецької області та Лівобережною районною у місті Маріуполі територіальної виборчої комісії Донецької області в частині розбіжностей в протоколах щодо кількості голосів виборців за Регіональну організацію Політичної партії «Блок Вадима Бойченко» в Донецькій області та за Донецьку обласну організацію Політичної партії «Слуга Народу» в територіальних виборчих округів №№ 2,3,6,7.

Суд вважає необґрунтованим посилання позивача на невідповідність відомостей протоколів дільничних виборчих комісій даним оскаржуваного протоколу, як на підставу задоволення позовних вимог, оскільки протоколи дільничних виборчих комісій не стосуються предмету доказування по даній справі та не відповідають вимогам критерію щодо належності доказів. Позивачем не заперечується передачу у тому числі уточнених протоколів від ДВК.

Крім того, протоколи районних ТВК в територіальних виборчих округах №№ 2,3,6,7 були предметом судового оскарження в справах № 200/10104/20-а та №200/10109/20-а.

Рішеннями Донецького окружного адміністративного суду від 02.11.2020 по справі № 200/10104/20-а та №200/10109/20-а відмовлено в задоволені позовних вимог кандидата в депутати Маріупольської міської ради від Донецької регіональної організації політичної партії Опозиційна платформа - ЗА ЖИТТЯ ОСОБА_1 . Рішення набрало законної сили 04.11.2020.

Матеріали справи не містять належних доказів наявності розбіжностей між даними зазначеними в протокола ДВК та в протоколах Центральної та Лівобережної районних у місті Маріуполі ТВК Донецької області, крім таблиці розбіжностей.

Оскільки протоколи районних у місті територіальних виборчих комісій відповідали вимогам чинного законодавства, відомості із зазначених протоколів були правомірно внесені до протоколу Маріупольської міської територіальної виборчої комісії Маріупольського району Донецької області про результати виборів депутатів Маріупольської міської ради у єдиному багатомандатному виборчому окрузі.

На підставі викладеного, складений Маріупольською міською територіальною виборчою комісію Маріупольського району Донецької області протокол про результати виборів депутатів Маріупольської міської ради у єдиному багатомандатному виборчому окрузі та прийнята постанова №83 від 30 жовтня 2020 року про визнання обраними депутатів у багатомандатному окрузі кандидатів у депутати, були наслідком та відображенням результатів встановлення голосування з виборів у відповідному багатомандатному окрузі на підставі даних відображених в підсумкових протоколах засідання Центральної районної у місті Маріуполі територіальною виборчою комісією Донецької області та Лівобережної районної у місті Маріуполі територіальною виборчою комісією Донецької області у межах територіальних виборчих округів №№ 2,3,6,7.

Таким чином, суд першої інстацнії дійшов до вірного висновку, що позовні вимоги задоволенню не підлягають.

Суд вважає помилковим висновок суду першої інстанції, що звернення до суду не обумовлено порушенням прав безпосередньо позивача, оскільки зміна результатів голосування напряму впливає на позивача. Крім того, положення ВК України та КАС України передбачають право саме суб`єкта виборчого процесу, тобто позивача, оскаржити до суду рішення, дії чи бездіяльність виборчої комісії.

Також, суд вважає помилковим посилання суду першої інстанції на те, що у разі звернення до суду суб`єкта виборчого процесу до відповідача (відповідної виборчої комісії) з позовом, предмет і підстави якого є аналогічними до позову іншого суб`єкта цього виборчого процесу до того самого відповідача (відповідної виборчої комісії), за участю вказаного суб`єкта виборчого процесу не як сторони у справі, а як третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, такий новий позов не підлягає задоволенню, а підлягає вирішенню саме у відкритій раніше адміністративній справі, оскільки зазначене не передбачено положеннями процесуального кодексу та не можи бути підставою для відмови в задоволенні позов.

Разом з цим, ураховуючи наведене, суд не знаходить правових підстав для задоволення апеляційної скарги і відповідно для скасування оскаржуваного судового рішення, оскільки судом першої інстанції правильно по суті вирішено спір, тому залишається без змін з мотивів викладених у цій постанові.

Статтею 316 КАС України визначено, що суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Під час подання апеляційної скарги заявником апеляційної скарги судовий збір не сплачено.

Відповідно до ч. 9 ст. 273 КАС України, суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.

Відповідно до частини 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Таким чином, з огляду на положення ч. 9 ст. 273 та ч. 1 ст. 139 КАС України, суд дійшов висновку, що судові витрати в сумі 3153 грн підлягають стягненню з апелянта на користь Державного бюджету України.

Керуючись статтями 272, 278, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Донецької обласної організації Політичної Партії Партія Шарія на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 04 листопада 2020 року у справі № 200/10175/20-а - залишити без задоволення.

Рішення Донецького окружного адміністративного суду від 04 листопада 2020 року у справі № 200/10175/20-а - залишити без змін.

Стягнути на користь Державного бюджету України (отримувач коштів: ГУК у м. Києві/м.Київ/22030106; код отримувача: 37993783; банк отримувача: Казначейство України (ЕАП); рахунок отримувача: UA908999980313111256000026001; код класифікації доходів бюджету: 22030106) з Донецької обласної організації Політичної Партії Партія Шарія (місцезнаходження: 87534, Донецька область, місто Маріуполь, вул..Лавіцького, б.23, код ЄДРПОУ 43426244) судовий збір у розмірі 3153 (три тисячі сто п`ятдесят три) грн. 00 копійок.

Постанова суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду набирає законної сили з моменту її проголошення та оскарженню не підлягає.

Повне судове рішення складено та підписано колегією суддів 07 листопада 2020 року.

Суддя - доповідач Е.Г. Казначеєв

Судді І.В. Геращенко

Г.М. Міронова

СудПерший апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення07.11.2020
Оприлюднено09.11.2020
Номер документу92690506
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —200/10175/20-а

Постанова від 07.11.2020

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Казначеєв Едуард Геннадійович

Ухвала від 06.11.2020

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Казначеєв Едуард Геннадійович

Ухвала від 06.11.2020

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Казначеєв Едуард Геннадійович

Рішення від 04.11.2020

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Куденков К.О.

Ухвала від 04.11.2020

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Куденков К.О.

Ухвала від 03.11.2020

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Куденков К.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні