ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа № 580/4851/20 Суддя (судді) першої інстанції: В.П. Тимошенко
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
06 листопада 2020 року м. Київ
Колегія суддів Шостого апеляційного адміністративного суду у складі:
головуючого - судді Земляної Г. В.
суддів Мєзєнцева Є. І., Парінова А. Б.
за участю секретаря Скидан С.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Кандидата у депутати Кам`янської міської ради Черкаського району Черкаської області ОСОБА_1
на рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 31 жовтня 2020 року
у справі №580/4851/20 (розглянуто у відкритому судовому засіданні)
за позовом Кандидата у депутати Кам`янської міської ради Черкаського району Черкаської області ОСОБА_1
до відповідача Кам`янської міської територіальної виборчої комісії Черкаського району Черкаської області
про визнання бездіяльності та рішення протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,
В С Т А Н О В И Л А :
29 жовтня 2020 року до Черкаського окружного адміністративного суду звернулася кандидат у депутати Кам`янської міської ради Черкаського району Черкаської області ОСОБА_1 (надалі - позивач) з адміністративним позовом до Кам`янської міської територіальної виборчої комісії Черкаського району Черкаської області (надалі - відповідач), в якій просила суд з урахуванням уточнення позовних вимог:
- визнати протиправним та скасувати рішення Кам`янської міської територіальної виборчої комісії про врахування відомостей протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях №710230, 710231, 710232, 710233, 710234, 710235, 710236, 710237, 710238, 710239, 710240, 710241, 710244, 710245, 710246, 710247, 710248, 710251, 710253, 710254, 710260, 710261, 710262 при встановленні підсумків голосування з місцевих виборів 25 жовтня 2020 року до Кам`янської міської ради прийняті на безперервному засіданні з 25.10.2020 по 29.10.2020.
В обґрунтування позовних вимог позивачем зазначено, що під час складання протоколів на виборчих дільницях №710230, 710231, 710232, 710233, 710234, 710235, 710236, 710237, 710238, 710239, 710240, 710241, 710244, 710245, 710246, 710247, 710248, 710251, 710253, 710254, 710260, 710261, 710262 було зафіксовано порушення вимог ч. 9 ст. 250 ВК України, оскільки протоколи, які наявні у позивача не відповідають протоколам поданими дільничними виборчими комісіями (надалі - ДВК) до територіальної виборчої комісії (ТВК) та наявні виправлення, неточності і не заповнення окремих граф.
Рішенням Черкаського окружного адміністративного суду від 31 жовтня 2020 року в задоволенні позовних вимог Кандидату у депутати Кам`янської міської ради Черкаського району Черкаської області ОСОБА_1 - відмовлено повністю.
Приймаючи рішення про відмову в задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції виходив з правомірності дій відповідача. Наявні в протоколах ДВК факти не заповнення граф та інші помилки є технічними неточностями.
Не погоджуючись із прийнятим судовим рішенням, позивачем (надалі - апелянт) подано апеляційну скаргу, в якій просить скасувати оскаржуване рішення суду першої інстанції та прийняти нову постанову про задоволення позовних вимог у повному обсязі.
Свої вимоги апелянт обґрунтовує тим, що суд першої інстанції неправильно застосував норми матеріального та процесуального права. Апелянт зазначає, що судом першої інстанції не дана належна оцінка: наданих ними протоколів про підрахунок голосів на виборчих дільницях; неналежного оформленням протоколів ДВК, та не належне оформлення протоколу №15 ТВК.
Представники позивача в судовому засіданні підтримали доводи викладені в апеляційній скарзі та просили її задовольнити у повному обсязі, а рішення першої інстанції скасувати.
Представники відповідача в судовому засідання заперечували проти апеляційної скарги, а рішення суду першої інстанції просили залишити без змін.
Під час судового засідання представники відповідача зазначали, що дійсно мало місце при складанні протоколів ДВК виправлення та неточності, що є технічними помилками.
На виконання вимог суду представником відповідача надано для огляду оригінали оскаржуваних протоколів ДВК та протокол №15 безперервного засідання відповідача з 25 жовтня 2020 року.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню, з наступних підстав.
Відповідно до положень статті 308 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції переглядає судові рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судом першої інстанції, що ОСОБА_1 є кандидатом у депутати до Кам`янської міської ради Черкаського району Черкаської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року від Черкаської обласної організації політичної партії "Команда Сергія Рудика. Час Змін!", що підтверджується посвідченням кандидата в депутати, включеного до єдиного виборчого списку територіального виборчого округу від "Команда Сергія Рудика. Час Змін!" №129.
25 жовтня 2020 року відбулись вибори у депутати до Кам`янської міської ради Черкаського району Черкаської області.
Відповідно до частини 1 статті 254 ВК України 25.10.2020 року Кам`янська міська територіальна виборча комісія Черкаського району Черкаської області розпочала безперервне засідання.
Порядком денним Протоколом №15 від 25 жовтня 2020 року встановлено:
- встановлення підсумків голосування на чергових місцевих виборах 25 жовтня 2020 року з виборів депутатів Черкаської обласної ради в частині територіального виборчого округу №4;
- встановлення підсумків голосування на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року з виборів депутатів Черкаської районної ради Черкаської області в частині територіального виборчого округу №2;
- встановлення підсумків голосування на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року з виборів депутатів Кам`янської міської ради Черкаського району Черкаської області в єдиному багатомандатному виборчому окрузі;
- встановлення підсумків голосування на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року з виборів Кам`янського міського голови Черкаського району Черкаської області в єдиному одномандатному міському виборчому окрузі.
Судом встановлено, що на безперервному засіданні ТВК були розглянуті протоколи про підрахунок голосів на ДВК №№710230, 710231, 710232, 710233, 710234, 710235, 710236, 710237, 710238, 710239, 710240, 710241, 710244, 710245, 710246, 710247, 710248, 710251, 710253, 710254, 710260, 710261, 710262 та прийнято.
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та висновкам суду першої інстанції, колегія суддів не погоджується з висновками суду першої інстанції, з огляду на наступне.
Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно статті 20 Виборчого кодексу України (далі ВК України) виборчий процес - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.
Відповідно до частини 1 статті 254 ВК з моменту закінчення голосування територіальна виборча комісія розпочинає безперервне засідання, яке продовжується безперервно до встановлення підсумків голосування та результатів відповідних місцевих виборів у виборчому окрузі. На цей час члени територіальної виборчої комісії не можуть залучатися до виконання інших функцій, крім участі в засіданні виборчої комісії.
Згідно з частиною 2 статті 254 ВК засідання територіальної виборчої комісії, зазначене у частині першій цієї статті, оформляється протоколом безперервного засідання, який підписується головою або головуючим на засіданні, а також секретарем виборчої комісії та/або членом виборчої комісії, який виконував на зазначеному засіданні обов`язки секретаря. До протоколу приєднуються (за наявності) окремі думки членів виборчої комісії, які брали участь у засіданні і не згодні з прийнятим окружною виборчою комісією рішенням.
Частиною 5 статті 254 ВК України встановлено, що за результатами розгляду документів дільничної виборчої комісії та скарг про порушення вимог цього Кодексу під час проведення голосування та підрахунку голосів на виборчій дільниці, а також під час транспортування виборчих документів до територіальної виборчої комісії, що надійшли до територіальної виборчої комісії на момент прийняття документів дільничної виборчої комісії, територіальна виборча комісія приймає одне з таких рішень: врахувати відомості протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці; зобов`язати дільничну виборчу комісію виправити виявлені недоліки шляхом складання протоколу з позначкою "Уточнений"; провести повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці в порядку, встановленому цим Кодексом.
Згідно з частиною 6 статті 254 ВК рішення, передбачене частиною 5 цієї статті, приймається шляхом голосування членів територіальної виборчої комісії більшістю голосів від загального складу комісії і фіксується у протоколі засідання територіальної виборчої комісії.
Відповідно до частини 7 статті 254 ВК у разі виявлення у протоколі дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці виправлень, помилок, неточностей, які можливо усунути без повторного підрахунку голосів, територіальна виборча комісія своїм рішенням може зобов`язати дільничну виборчу комісію виправити виявлені недоліки шляхом складання протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з позначкою "Уточнений" відповідно до пункту 2 частини п`ятої цієї статті (якщо зміст таких виправлень, помилок та неточностей неможливо з`ясувати та усунути без складання протоколу з позначкою "Уточнений" дільничною виборчою комісією), про що зазначається у протоколі засідання територіальної виборчої комісії. Протягом часу розгляду цього питання дільничною виборчою комісією подані до територіальної виборчої комісії примірники протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, виборчі бюлетені та інші виборчі документи, зазначені у частині десятій статті 251 цього Кодексу, зберігаються в територіальній виборчій комісії. У разі виявлення у протоколі виправлень, помилок та неточностей, які можливо усунути без повторного підрахунку голосів та які не потребують складання протоколу з позначкою "Уточнений", територіальна виборча комісія приймає рішення, передбачене пунктом 1 частини п`ятої цієї статті, із зазначенням виявлених виправлень, помилок та неточностей. Таке рішення додається до протоколу дільничної виборчої комісії.
Колегія суддів звертає увагу, що судом першої інстанції долучено до матеріалів справи протоколи ДВК, які були надані відповідачем та не були належним чином засвідченні.
Для з`ясування всіх обставин справи колегією суддів в судовому засіданні 05 листопада 2020 року визнано явку відповідача обов`язковою та зобов`язано надати оригінали для огляду протоколів ДВК №1, №2 та Протокол засідання №15 від 25 жовтня 2020.
В судовому засіданні 06 листопада 2020 року колегією суддів досліджено надані представником відповідача оригінали Протоколів ДВК та встановлено, що в протоколах №710230, 710231, 710232, 710233, 710234, 710235, 710236, 710237, 710238, 710239, 710240, 710241, 710244, 710245, 710246, 710247, 710248, 710251, 710253, 710254, 710260, 710261, 710262, містяться виправлення (зафарбовані цифри коректором), що не видно на фотокопіях які долучені до матеріалів справи, а також: не зазначені всі рядки цифровими значеннями, відсутня дата та час складання, відсутні печатки ДВК, зокрема №№710233 (не заповнені всі рядки), 710234 (не заповнені всі рядки), 710236 (не заповнені всі рядки), 710239 (виправлення), 710247 (не заповнені всі рядки), 710248 (відсутня печатка), 710254, (не заповнені всі рядки), 710260 (містяться виправлення 13 виправлено 1 (один)).
У відповідності до ч. 2 ст. 251 ВК України до протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, поданих за територіальні виборчі списки кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) цифрами заносяться: 1) кількість виборчих бюлетенів, одержаних дільничною виборчою комісією; 2) кількість невикористаних виборчих бюлетенів, погашених дільничною виборчою комісією; 3) кількість виборців, включених до списку виборців на виборчій дільниці (на момент закінчення голосування); 4) кількість виборців, внесених на виборчій дільниці до витягу із списку виборців для голосування за місцем перебування; 5) кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені у приміщенні для голосування; 6) кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені за місцем перебування; 7) загальна кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені; 8) кількість виборчих бюлетенів, що не підлягають врахуванню; 9) кількість виборців, які взяли участь у голосуванні на виборчій дільниці; 10) кількість виборчих бюлетенів, визнаних недійсними; 11) сумарна кількість голосів виборців, які підтримали територіальні виборчі списки усіх організацій партій; 12) кількість голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список від кожної організації партії; 13) кількість голосів виборців, які підтримали кожного кандидата, включеного до територіального виборчого списку від кожної організації партії; 14) кількість голосів виборців, які підтримали весь територіальний список від кожної організації партії, не підтримавши окремого кандидата у депутати з цього списку. До протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, поданих за кандидатів у депутати в багатомандатному виборчому окрузі, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови цифрами заносяться: 1) кількість виборчих бюлетенів, одержаних дільничною виборчою комісією; 2) кількість невикористаних виборчих бюлетенів, погашених дільничною виборчою комісією; 3) кількість виборців, включених до списку виборців на виборчій дільниці (на момент закінчення голосування); 4) кількість виборців, внесених на виборчій дільниці до витягу із списку виборців для голосування за місцем перебування; 5) кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені у приміщенні для голосування; 6) кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені за місцем перебування; 7) загальна кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені; 8) кількість виборчих бюлетенів, що не підлягають врахуванню; 9) кількість виборців, які взяли участь у голосуванні на виборчій дільниці; 10) кількість виборчих бюлетенів, визнаних недійсними; 11) кількість голосів виборців, поданих за кожного кандидата.
Так, до протоколів дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці вносяться цифрові значення, зазначається дата і час (година і хвилини) його підписання членами дільничної виборчої комісії та скріплюється печаткою, згідно ч. 2, 3, 4 ст. 251 ВК України.
У відповідно до частин 5 та 6 статті 251 ВК України забороняється заповнення протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці олівцем, а також внесення до них без відповідного рішення комісії будь-яких виправлень, а також підписувати його та засвідчувати печаткою дільничної виборчої комісії до остаточного заповнення. Якщо після підписання протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у відповідному окрузі дільнична виборча комісія виявила в ньому неточності (описку чи помилку в цифрах), вона розглядає питання про внесення змін до нього шляхом складення нового протоколу з позначкою "Уточнений". При цьому перерахунок бюлетенів не робиться. Протокол з позначкою "Уточнений" складається у порядку та кількості примірників, встановлених цією статтею.
Таким чином, при дослідженні оригіналів протоколів, колегією суддів встановлено, що протоколах ДВК №710230, 710231, 710232, 710233, 710234, 710235, 710236, 710237, 710238, 710239, 710240, 710241, 710244, 710245, 710246, 710247, 710248, 710251, 710253, 710254, 710260, 710261, 710262 заповнені з порушенням вимог частин 2 - 4 статті 250 ВК України, а отже рішення відповідача по даних протоколам про врахування голосів прийнято передчасно.
У зв`язку з тим, що судом першої інстанції під час розгляду справи не було досліджено оригінали протоколів ДВК, а отже, помилково прийнято рішення про відмову в задоволенні позовних вимог.
Разом з тим, колегія суддів погоджується з доводами представника позивача щодо не належного оформлення протоколу №15 ТВК в частині прийнятих рішень по оскаржуваних проколах ДВК. Оскільки в судовому засіданні 06.11.2020 року було досліджено оригінал протоколу №15 ТВК (копію якого залучено до матеріалів справи) та встановлено, що під час прийняття документів від вищезазначених ДВК не було враховано їх невідповідність ст. 251 ВК України.
Інші доводи викладені апелянтом в апеляційній скарзі колегія суддів не бере до уваги, оскільки вони є недоведеними.
Відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідачем не надано до суду належних доказів, що б підтверджували факт правомірності вчинення відповідачем дій під час прийняття рішень по оскаржуваним протоколам ДВК.
Враховуючи вищевикладене, колегія суддів доходить висновку, що рішення Кам`янської міської територіальної виборчої комісії про врахування відомостей протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях №710230, 710231, 710232, 710233, 710234, 710235, 710236, 710237, 710238, 710239, 710240, 710241, 710244, 710245, 710246, 710247, 710248, 710251, 710253, 710254, 710260, 710261, 710262 при встановленні підсумків голосування з місцевих виборів 25 жовтня 2020 року до Кам`янської міської ради прийняті на безперервному засіданні з 25.10.2020 по 29.10.2020 року є протиправним та таким, що підлягає скасуванню з підстав неналежно оформлення.
Доводи апелянта, які викладені в апеляційній скарзі та в позовній заяві щодо наявності підстав для задоволення позову з посиланням на протоколи ДВК, які надані представником позивача, колегією суддів ставляться під сумнів достовірність даних протоколів, оскільки вони не є цілісним документом, зокрема не прошитий, не пронумерований та не скріплений печаткою на останньому аркуші.
Отже, судом першої інстанції було неповно встановлено зазначені обставини цієї справи, неправильно застосовано норми матеріального права та порушено норми процесуального права, що призвело до неправильного вирішення спору.
Згідно п. 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.
Відповідно до ст. 317 КАС України підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.
Таким чином, апеляційна скарга Кам`янської міської ради Черкаського району Черкаської області Дяченко Світлани Володимирівни підлягає задоволенню, рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 31 жовтня 2020 року - скасуванню, а адміністративний позов - задоволенню.
Керуючись ст.ст. 242, 308, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, колегія суддів, -
П О С Т А Н О В И Л А:
Апеляційну скаргу кандидата у депутати Кам`янської міської ради Черкаського району Черкаської області Дяченко Світлани Володимирівни - задовольнити.
Рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 31 жовтня 2020 року - скасувати та прийняти нове.
Адміністративний позов Кандидата у депутати Кам`янської міської ради Черкаського району Черкаської області Дяченко Світлани Володимирівни - задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення Кам`янської міської територіальної виборчої комісії про врахування відомостей протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях №710230, 710231, 710232, 710233, 710234, 710235, 710236, 710237, 710238, 710239, 710240, 710241, 710244, 710245, 710246, 710247, 710248, 710251, 710253, 710254, 710260, 710261, 710262 при встановленні підсумків голосування з місцевих виборів 25 жовтня 2020 року до Кам`янської міської ради прийняті на безперервному засіданні з 25.10.2020 по 29.10.2020 року.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та касаційному оскарженню не підлягає.
Головуючий суддя Г. В. Земляна
Судді: Є. І. Мєзєнцев
А. Б. Парінов
Суд | Шостий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 06.11.2020 |
Оприлюднено | 09.11.2020 |
Номер документу | 92691237 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Земляна Галина Володимирівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Земляна Галина Володимирівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Земляна Галина Володимирівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Земляна Галина Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні