Рішення
від 07.11.2020 по справі 420/11902/20
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/11902/20

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

07 листопада 2020 року м. Одеса

18:20

Одеський окружний адміністративний суд у складі:

судді - Бутенко А.В.,

за участю секретаря - Сініцина А.С.,

за участю сторін:

представник позивача - Осадчий А.Ю.

представник позивача - Прущак В.Є.

представник відповідача - Садаков К.І.

представник третьої особи- Чапуріна С.І.

представник третьої особи- Данилюк М.М.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом кандидата на посаду Одеського міського голови Одеського району Одеської області ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ), Одеської обласної організації Української морської партії Сергія Ківалова (65009, м. Одеса, вул. Фонтанська дорога, 33) до Приморської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області (65039, м. Одеса, вул. Канатна, 134), за участю 3-х осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору - Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області (65074, м. Одеса, вул. Косовська, 2-Д, каб. 135), Одеської міської організації Політичної партії Довіряй ділам (65039, м. Одеса, вул. Транспортна, 10, кв. 12) про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

Стислий зміст позовних вимог.

До Одеського окружного адміністративного суду надійшов позов кандидата на посаду Одеського міського голови Одеського району Одеської області ОСОБА_1 , Одеської обласної організації Української морської партії Сергія Ківалова до Приморської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області, за участю 3-х осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору - Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області, Одеської міської організації Політичної партії Довіряй ділам , в якому позивач просить суд:

1. Визнати протиправним та скасувати рішення Приморської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області про підсумки голосування з виборів Одеського міського голови Одеського району Одеської області в єдиному одномандатному міському виборчому окрузі у межах Приморського територіального виборчого округу, оформлене протоколом Приморської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області від 31 жовтня 2020 року 23 година 10 хвилин з позначкою Уточнений .

2. Визнати протиправним та скасувати рішення Приморської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області про підсумки голосування з виборів депутатів Одеської міської ради Одеського району Одеської області у межах територіального виборчого округу № 5, оформлене протоколом Приморської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області від 31 жовтня 2020 року 23 година 20 хвилин з позначкою Уточнений .

3. Визнати протиправним та скасувати рішення Приморської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області про підсумки голосування з виборів депутатів Одеської міської ради Одеського району Одеської області у межах територіального виборчого округу № 6, оформлене протоколом Приморської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області від 31 жовтня 2020 року 23 година 30 хвилин з позначкою Уточнений .

4. Зобов`язати Приморську районну у місті Одесі територіальну виборчу комісію Одеської області повторно перерахувати голоси виборців з виборів Одеського міського голови Одеського району Одеської області в єдиному одномандатному міському виборчому окрузі у межах Приморського територіального виборчого округу на виборчих дільницях за номерами: 511245, 511246, 511247, 511248, 511249, 511250, 511251, 511252, 511253, 511254, 511255, 511256, 511257, 511258, 511259, 511260, 511261, 511262, 511263, 511264, 511265, 511266, 511267, 511269, 511270, 511271, 511272, 511273, 511274, 511275, 511276, 511277, 511278, 511279, 511280, 511281, 511282, 511283, 511286, 511287, 511288, 511289, 511290, 511291, 511437, 511326, 511327, 511328, 511329, 511330, 511334, 511454, 511284, 511285, 511292, 511293, 511294, 511295, 511296, 511297, 511298, 511299, 511300, 511301, 511302, 511303, 511304, 511305, 511306, 511307, 511308, 511309, 511310, 511311, 511312, 511313, 511314, 511315,511316, 511317, 511318, 511319, 511320, 511321, 511322, 511323, 511324, 511325, 511442, 511331, 511332, 511333, 511335, 511336, 511337, 511338, 511339.

5. Зобов`язати Приморську районну у місті Одесі територіальну виборчу комісію Одеської області повторно перерахувати голоси виборців з виборів депутатів Одеської міської ради Одеського району Одеської області на виборчих дільницях за номерами: 511284, 511285, 511292, 511293, 511294, 511295, 511296, 511297, 511298, 511299, 511300, 511301, 511302, 511303, 511304, 511305, 511306, 511307, 511308, 511309, 511310, 511311, 511312, 511313, 511314, 511315, 511316, 511317, 511318, 511319, 511320, 511321, 511322, 511323, 511324, 511325, 511442, 511331, 511332, 511333, 511335, 511336, 511337, 511338, 511339 у виборчому окрузі № 5 у місті Одеса Одеського району Одеської області.

6. Зобов`язати Приморську районну у місті Одесі територіальну виборчу комісію Одеської області повторно перерахувати голоси виборців з виборів депутатів Одеської міської ради Одеського району Одеської області на виборчих дільницях за номерами: 511245, 511246, 511247, 511248, 511249, 511250, 511251, 511252, 511253, 511254, 511255, 511256, 511257, 511258, 511259, 511260, 511261, 511262, 511263, 511264, 511265, 511266, 511267,, 511269, 511270, 511271, 511272, 511273, 511274, 511275, 511276, 511277, 511278, 511279, 511280, 511281, 511282, 511283, 511286, 511287, 511288, 511289, 511290, 511291, 511437, 511326, 511327, 511328, 511329, 511330, 511334, 511454 у виборчому окрузі № 6 у місті Одеса Одеського району Одеської області.

Виклад позиції позивача та заперечень відповідача.

В обґрунтування адміністративного позову зазначено, що під час транспортування і передачі виборчих документів до Приморської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області, дільничними виборчими комісіями у межах Приморського територіального виборчого округу, а саме єдиного одномандатного міського виборчого округу з виборів Одеського міського голови Одеського району Одеської області та територіальних виборчих округів № 5 та № 6 з виборів депутатів Одеської міської ради Одеського району Одеської області було допущено грубі системні порушення порядку і транспортування виборчих документів до Приморської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області.

Так, виборчі документи дільничних виборчих комісій знаходилися певний час біля будівлі та у будівлі Приморської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області до їх передачі Приморській районній у місті Одесі територіальній виборчий комісії Одеської області без супроводу відповідних представників дільничних виборчих комісій та представників Національної поліції.

Також, Приморською районною у місті Одесі територіальною виборчою комісією Одеської області під час проведення безперервного засідання комісії до встановлення підсумків голосування неодноразово оголошувались перерви. Під час даних перерв виборча документація дільничних виборчих комісій, яка ще не була передана Приморській районній у місті Одесі територіальній виборчій комісії Одеської області частково поверталася до відповідних дільничних комісій, частково залишалася у приміщенні Приморської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області без супроводу осіб, передбачених законом.

Приморською районною у місті Одесі територіальною виборчою комісією Одеської області здійснювалось прийняття протоколів від деяких дільничних виборчих комісій у пакетах, які не були запечатані. Також під час очікування черги для передачі виборчих документів у приміщенні Приморської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області представниками деяких дільничних виборчих комісій здійснювалось заповнення протоколів про підрахунок голосів виборців. При цьому використовувались печатки дільничних виборчих комісій та незаповнені бланки протоколів, які згідно з вимогами абзацу першого частини шостої статті 251 ВК України мають залишатися у сейфі (металевій шафі) у приміщенні дільничної виборчої комісії. Крім того, представниками деяких дільничних виборчих комісій здійснювалось запечатування пакетів з протоколами безпосередньо у приміщенні Приморської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області під час очікування.

Приморська районна в місті Одесі територіальна виборча комісія Одеської області приймала виборчі документи, зокрема бюлетені з виборів депутатів Одеської районної ради Одеської області та Одеської обласної ради.

Також, під час встановлення підсумків голосування з виборів депутатів Одеської міської ради Одеського району Одеської області у межах територіального виборчого округу № 5 Приморською районною у місті Одесі територіальною виборчою комісією Одеської області враховано відомості протоколів про підрахунок голосів виборців, зокрема на виборчих дільницях: 511310, № 511323, № 511333, № 511334, № 511442.

Разом з цим у протоколах про підрахунок голосів виборців на зазначених виборчих дільницях та протоколі Приморської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області від 31 жовтня 2020 року 23 година 20 хвилин з позначкою Уточнений по округу № 5 містяться розбіжності, а саме: у протоколі про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №511310 та протоколі Приморської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області від 31 жовтня 2020 року 23 година 20 хвилин з позначкою Уточнений по округу № 5 містяться наступні розбіжності: у протоколі ДВК № 511310 недійсних бюлетенів 25; у протоколі Приморської ТВК недійсних - 27.

При цьому кількість голосів виборців, які підтримали територіальні списки всіх місцевих організацій політичних партій в обох зазначених протоколах є однаковою.

У протоколі про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №511323 та протоколі Приморської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області від 31 жовтня 2020 року 23 година 20 хвилин з позначкою Уточнений по округу № 5 містяться наступні розбіжності: у протоколі ДВК № 511323 недійсних бюлетенів 0; у протоколі Приморської ТВК недійсних - 27.

При цьому кількість голосів виборців, які підтримали територіальні списки всіх місцевих організацій політичних партій в обох зазначених протоколах є однаковою.

У протоколі про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №511333 та протоколі Приморської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області від 31 жовтня 2020 року 23 година 20 хвилин з позначкою Уточнений по округу № 5 містяться наступні розбіжності: у протоколі ДВК № 511333 недійсних бюлетенів 5; у протоколі Приморської ТВК недійсних - 8.

При цьому кількість голосів виборців, які підтримали територіальні списки всіх місцевих організацій політичних партій в обох зазначених протоколах є однаковою.

У протоколі про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 511442 та протоколі Приморської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області від 31 жовтня 2020 року 23 година 20 хвилин з позначкою Уточнений по округу № 5 містяться наступні розбіжності: у протоколі ДВК № 511442 недійсних бюлетенів 30; у протоколі Приморської ТВК недійсних - 33.

При цьому кількість голосів виборців, які підтримали територіальні списки всіх місцевих організацій політичних партій в обох зазначених протоколах є однаковою.

Під час встановлення підсумків голосування з виборів депутатів Одеської міської ради Одеського району Одеської області у межах територіального виборчого округу № 6 Приморською районною у місті Одесі територіальною виборчою комісією Одеської області враховано відомості протоколів про підрахунок голосів виборців, зокрема на виборчих дільницях: №511263, № 511265, № 511273, № 511279, № 511291.

Разом з цим у протоколах про підрахунок голосів виборців на зазначених виборчих дільницях та протоколі Приморської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області від 31 жовтня 2020 року 23 година ЗО хвилин з позначкою Уточнений по округу № 6 містяться розбіжності, а саме: у протоколі про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №511263 та протоколі Приморської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області від 31 жовтня 2020 року 23 година 3 0 хвилин з позначкою Уточнений по округу № 6 містяться наступні розбіжності: у протоколі ДВК № 511263 недійсних бюлетенів 30; у протоколі Приморської ТВК недійсних - 33.

При цьому кількість голосів виборців, які підтримали територіальні списки всіх місцевих організацій політичних партій в обох зазначених протоколах є однаковою.

У протоколі про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №511265 та протоколі Приморської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області від 31 жовтня 2020 року 23 година 30 хвилин з позначкою Уточнений по округу № 6 містяться наступні розбіжності: у протоколі ДВК № 511265 недійсних бюлетенів 30; у протоколі Приморської ТВК недійсних - 32.

При цьому кількість голосів виборців, які підтримали територіальні списки всіх місцевих організацій політичних партій в обох зазначених протоколах є однаковою.

У протоколі про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 511273 та протоколі Приморської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області від 31 жовтня 2020 року 23 година 30 хвилин з позначкою Уточнений по округу № 6 містяться наступні розбіжності: у протоколі ДВК № 511273 недійсних бюлетенів 30; у протоколі Приморської ТВК недійсних - 32.

При цьому кількість голосів виборців, які підтримали територіальні списки всіх місцевих організацій політичних партій в обох зазначених протоколах є однаковою.

У протоколі про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №511279 та протоколі Приморської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області від 31 жовтня 2020 року 23 година 30 хвилин з позначкою Уточнений по округу № 6 містяться наступні розбіжності: у протоколі ДВК № 511279 недійсних бюлетенів 59; у протоколі Приморської ТВК недійсних - 63.

При цьому кількість голосів виборців, які підтримали територіальні списки всіх місцевих організацій політичних партій в обох зазначених протоколах є однаковою.

У протоколі про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 511334 та протоколі Приморської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області від 31 жовтня 2020 року 23 година 30 хвилин з позначкою Уточнений по округу № 6 містяться наступні розбіжності: у протоколі ДВК № 511334 недійсних бюлетенів 3; у протоколі Приморської ТВК недійсних - 2.

При цьому кількість голосів виборців, які підтримали територіальні списки всіх місцевих організацій політичних партій в обох зазначених протоколах є однаковою.

У протоколі про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №511291 та протоколі Приморської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області від 31 жовтня 2020 року 23 година 30 хвилин з позначкою Уточнений по округу № 6 містяться наступні розбіжності: у протоколі ДВК кількість голосів виборців - 17; у протоколі Приморської ТВК - 31.

В судовому засіданні представники позивачів після вивчення протоколів дільничних виборчих комісій в обґрунтування позову також зазначили про наявність порушень при заповненні цих протоколів, а саме не заповнення певних аркушів та виправлення у протоколах дільничних комісій №№ 511339, 511328, 511265, 511247,511330, 511326.

Щодо незаконно оголошенні перерв у засідання Приморської ТВК звернули увагу суду на сторінки 36, 46, 51, 52 протоколу безперервного засідання Приморської ТВК.

07.11.2020 року за вх. № 47047/20 від Приморської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області надійшов відзив, в обґрунтування якого зазначено, що позовні вимоги є необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню з наступних підстав.

Так, в позові не вказано, якою саме дільничною виборчою комісією та/або особою було порушено порядок транспортування виборчих документів. Ніяким чином не зафіксовано вказане порушення, в тому числі не складено акту про виявлення порушень вимог ВК України не зафіксовано звернень в правоохоронні органи з приводу порушення порядок транспортування виборчих документів дільничними виборчими комісіями.

Приморською районною у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області під час приймання виборчої документації від дільничних виборчих комісій не було виявлено порушень порядку транспортування виборчої документації, а також до Приморської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області не надходило скарг з достатніми доказами, які б підтверджували порушення дільничними виборчими комісіями порядку транспортування виборчої документації. Саме по собі порушення дільничною виборчою комісією порядку транспортування виборчих документів до територіальної виборчої комісії, не може бути підставою для визнання протиправними та скасування протоколів Приморської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області про підсумки голосування перших місцевих виборів 25 жовтня 2020 року, а також прийняття рішення про перерахунок голосів виборців майже на всіх виборчих дільницях.

Також, в процесі безперервного засідання Приморською районною у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області, яке тривало з 20 годин 00 хвилин 25.10.2020 р. по 23 годину 30 хвили 31.10.2020 р., не було оголошено жодної перерви, натомість оголошувалися технічні паузи пов`язані з проведенням заходів щодо запобігання поширення та захворюванню СОVID-19, технічні паузи пов`язані з підготовкою протоколів Приморської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області про підсумки голосування перших місцевих виборів 25 жовтня 2020 року.

Оголошення технічних пауз в процесі безперервного засідання територіальної виборчої комісії не являється порушенням виборчого законодавства України та не може бути підставою для визнання протиправними та скасування протоколів Приморської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області про підсумки голосування перших місцевих виборів 25 жовтня 2020 року, а також прийняття рішення про перерахунок голосів виборців майже на всіх виборчих дільницях.

Під час перевірки поданих документів, дільничними виборчими комісіями, на засіданні Приморської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області, не було виявлено порушень, в тому числі стосовно цілісності пакетів, комплектності документів та інших. Також нічим не підтверджене твердження щодо заповнення представниками деяких дільничних виборчих комісій протоколів про підрахунок голосів виборців, їх запечатування в пакети з використанням печатки, безпосередньо у приміщенні Приморської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області.

В позові не вказано якою саме дільничною виборчою комісією та/або особою було допущено зазначенні порушення. Ніяким чином не зафіксовано вказані порушення, в тому числі не складено акту про виявлення порушень вимог ВК України не зафіксовано звернень в правоохоронні органи з приводу таких порушень.

Приморська районна у місті Одесі територіальна виборча комісія Одеської області приймала лише виборчі документи з виборів Одеського міського голови, виборів депутатів Одеської міської ради Одеського району Одеської області, в тому числі, в межах єдиного багатомандатного виборчого округу та з виборів депутатів Одеської міської ради Одеського району Одеської області (Територіальний виборчий округ №5, Територіальний виборчий округ №6).

Стосовно розбіжностей, зазначених в протоколах про підрахунок голосів виборців з виборів депутатів Одеської міської ради Одеського району Одеської області у межах територіального виборчого округу №5, зокрема на виборчих дільницях: №511310, №511323, №511333, №511334, №511442 та протоколі Приморської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області від 31 жовтня 2020 року 23 години 20 хвилин з позначкою Уточнений по округу №5, зазначено, що було складено акти розбіжностей, які відповідного до вимог ВК України було передано до Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області разом з першими примірниками протоколів дільничних виборчих комісій.

Зазначені розбіжності не можуть бути підставою для визнання протиправними та скасування протоколів Приморської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області про підсумки голосування перших місцевих виборів 25 жовтня 2020 року, а також прийняття рішення про перерахунок голосів виборців майже на всіх виборчих дільницях.

Стосовно розбіжностей зазначених в протоколах про підрахунок голосів виборців з виборів депутатів Одеської міської ради Одеського району Одеської області у межах територіального виборчого округу №6, зокрема на виборчих дільницях: №511263, №511265, №511273, №511279, №511291 та протоколі Приморської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області від 31 жовтня 2020 року 23 години 20 хвилин з позначкою Уточнений по округу №6, зазначено, що також було складено акти розбіжностей, які відповідного до вимог ВК України було передано до Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області разом з першими примірниками протоколів дільничних виборчих комісій.

Зазначені розбіжності не можуть бути підставою для визнання протиправними та скасування протоколів Приморської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області про підсумки голосування перших місцевих виборів 25 жовтня 2020 року, а також прийняття рішення про перерахунок голосів виборців майже на всіх виборчих дільницях.

Представник третьої особи Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області, окрім зазначеного в письмових поясненнях, додатково зазначила, про пропущення позивача строків звернення зі скаргами, передбачених ч.ч.3-4, ст. 66 ВК України, а також звернула увагу на п.9.5 Постанови Центральної Виборчої комісії № 173.

Представник третьої особи Одеської міської організації Політичної партії Довіряй ділам також додатково зазначив, що такий спосіб захисту права як зобов`язання повторно перерахувати голоси виборців, чинним законодавством не передбачено. Представник вказує, що кількість виборців у протоколах дільничних виборчих комісії та протоколах Приморської ТВК про підсумки голосування є однаковою, а можливі розбіжності щодо кількості недійсних бюлетенів не впливають на кількість голосів виборців, які підтримали територіальні виборчі списки або кожного кандидата в депутати, включеного до територіального виборчого списку кандидатів у депутати від кожної місцевої організації політичної партії.

Заяви чи клопотання від сторін.

05.11.2020 року від представників позивачів разом із позовом надійшли клопотання про витребування доказів по справі та допит свідків.

06.11.2020 року за вх. № ЕП/20212/20 до суду надійшла заява про залучення до участі у справі у якості 3-ї особи без самостійних вимог на предмет спору на боці відповідача Одеську міську організацію Політичної партії Довіряй ділам .

06.11.2020 року за вх. № ЕП/20277/20 надійшли пояснення третьої особи Одеської міської організації Політична партія Довіряй ділам .

06.11.2020 року за вх. № ЕП/20278/20 від Одеської міської організації Політична партія Довіряй ділам надійшло клопотання про витребування доказів.

07.11.2020 року за вх. № ЕП/20279/20 від Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області надійшли пояснення на позовну заяву.

Інших заяв чи клопотань від сторін, до суду не надходило.

Процесуальні дії, вчинені судом.

Ухвалою суду від 06 листопада 2020 року відмовлено у відкритті провадження у справі щодо частини позовних вимог про:

- визнання недійсним голосування на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року з виборів Одеського міського голови Одеського району Одеської області на виборчій дільниці № 511268 у межах Приморського територіального виборчого округу;

- визнання недійсним голосування на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року з виборів депутатів Одеської міської ради Одеського району Одеської області на виборчій дільниці № 511268 у виборчому окрузі № 6 у місті Одеса Одеського району Одеської області.

Ухвалою суду від 06 листопада 2020 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі з урахуванням особливостей, встановлених ст.ст. 268-273 КАС України, витребувано від відповідача певні докази по справі та призначено судове засідання на 07 листопада 2020 року о 11 год. 00 хв.

Ухвалою суду від 06 листопада 2020 року залучено до участі у справі у якості 3-ї особи без самостійних вимог на предмет спору на боці відповідача Одеську міську організацію Політичної партії Довіряй ділам .

07.11.2020 року, в судовому засіданні в якості свідків допитані ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 .

Інші процесуальні дії судом не вчинялись.

Представник позивача в судовому засіданні підтримав позовні вимоги у повному обсязі.

Представники відповідача заперечували щодо задоволення позовних вимог з підстав, зазначених у відзиві на позов.

Обставини справи.

Постановою Верховної Ради України від 15 липня 2020 року № 795-IX «Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році» на неділю, 25 жовтня 2020 року, призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів.

Постановою Центральної виборчої комісії від 10 серпня 2020 року №172 «Про утворення та формування складу обласних, районних (крім районів в Автономній Республіці Крим), міських (крім міст в Автономній Республіці Крим), районних у місті Києві територіальних виборчих комісій» утворена, зокрема, Одеська міська територіальна виборча комісія Одеського району Одеської області.

Постановою Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області від 28.09.2020 року № 57 о 22 год. 39 хв., ОСОБА_1 зареєстрований кандидатом на посаду Одеського міського голови Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25.10.2020 року, висунутого Одеською обласною організацією Української морської партії Сергія Ківалова.

Одеська обласна організація Української морської партії Сергія Ківалова є суб`єктом виборчого процесу на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року з виборів Одеського міського голови Одеського району Одеської області та депутатів Одеської міської ради Одеського району Одеської області.

Постановою Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області від 05.10.2020 № 131 зареєстровано кандидатів у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області, висунутих Одеською обласною організацією Української морської партії Сергія Ківалова.

Протоколом Приморської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області від 31 жовтня 2020 року 23 година 10 хвилин з позначкою Уточнений встановлено підсумки голосування з виборів Одеського міського голови Одеського району Одеської області в єдиному одномандатному міському виборчому окрузі у межах Приморського територіального виборчого округу.

Протоколом Приморської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області від 31 жовтня 2020 року 23 година 20 хвилин з позначкою Уточнений встановлено підсумки голосування з виборів депутатів Одеської міської ради Одеського району Одеської області у межах територіального виборчого округу № 5.

Протоколом Приморської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області від 31 жовтня 2020 року 23 година 30 хвилин з позначкою Уточнений встановлено підсумки голосування з виборів депутатів Одеської міської ради Одеського району Одеської області у межах територіального виборчого округу № 6.

Вважаючи рішення Приморської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області, оформлені вказаними протоколами, протиправними позивачі звернулись до суду з даним позовом.

Джерела права й акти їх застосування.

Відповідно до ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

В силу ч.2 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Гарантії права громадян на участь у виборах, підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів, визначає Виборчий кодекс України.

Відповідно до частин 1, 2 ст.63 Виборчого кодексу України (далі ВК України), рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, можуть бути оскаржені до суду або до виборчої комісії.

Оскарження рішень, дій чи бездіяльності, що стосуються виборчого процесу, до суду, а також розгляд та вирішення справ судом здійснюються в порядку, визначеному Кодексом адміністративного судочинства України.

Згідно з ч.1 ст.64 ВК України, суб`єкт виборчого процесу може оскаржити рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, до суду в порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України.

Відповідно до п. 1-1 ч.1 ст.64 ВК України, виключно до суду шляхом подання позовної заяви оскаржують ся рішення чи дії окружної виборчої комісії, рішення чи дії територіальної виборчої комісії, крім встановлених цим Кодексом випадків.

Виборчий процес, у розумінні ч. 1 ст. 20 ВК України - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.

Відповідно до ч. 1 ст. 22 ВК України суб`єктом виборчого процесу відповідних виборів є: 1) виборець, який має право голосу на відповідних виборах; 2) виборча комісія, уповноважена здійснювати підготовку і проведення відповідних виборів; 3) партія (організація партії), яка висунула кандидатів на відповідних виборах; 4) кандидат, зареєстрований для участі у відповідних виборах у порядку, встановленому цим Кодексом; 5) офіційний спостерігач від кандидата чи партії (організації партії) - суб`єкта відповідного виборчого процесу або від громадської організації, зареєстрований у порядку, встановленому цим Кодексом.

Відповідно до ч. 3 ст. 32 ВК України виборчі комісії діють на підставі, в межах повноважень та у спосіб, встановлені Конституцією України, цим Кодексом та законами України.

Виборчі комісії, у розумінні ч. 1 ст. 33 ВК України, є спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення виборів і забезпечувати реалізацію виборчих прав громадян України, додержання та однакове застосування виборчого законодавства.

Частиною 4 статті 33 ВК України визначено, що територіальні виборчі комісії в межах повноважень, визначених цим Кодексом, забезпечують організацію підготовки та проведення місцевих виборів.

Відповідно до вимог ч. 1 ст. 206 ВК України територіальна виборча комісія на період здійснення своїх повноважень забезпечує організацію і проведення місцевих виборів у межах повноважень та в порядку, передбачених цим Кодексом та законами України.

При цьому, пунктами 1, 22, 23 частини 2 статті 206 ВК України визначено, що відповідна територіальна виборча комісія, яка встановлює результати виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, районної у місті, сільської, селищної ради, результати виборів сільського, селищного, міського голови, зокрема: забезпечує підготовку та проведення відповідних місцевих виборів; здійснює інші повноваження, передбачені цим Кодексом та законами України.

Таким чином, ВК України зобов`язано територіальну виборчу комісію забезпечити організацію і проведення місцевих виборів у межах повноважень та в порядку, передбачених цим Кодексом та законами України.

Частиною 3 ст. 196 ВК України виборчий процес завершується через 15 днів після офіційного оприлюднення результатів виборів у порядку, передбаченого цим Кодексом.

Статтею 253 ВК України визначено порядок транспортування і передачі виборчих документів до територіальної виборчої комісії. Так, транспортування документів, зазначених у частині десятій статті 251 цього Кодексу, здійснюється головою або заступником голови дільничної виборчої комісії та іншими двома членами цієї комісії - представниками різних суб`єктів подання кандидатур до складу відповідної дільничної виборчої комісії. Під час транспортування виборчих документів членами дільничної виборчої комісії їх супроводжують поліцейські, а у разі необхідності, за зверненням територіальної виборчої комісії, - співробітники Служби безпеки України, які повинні забезпечити охорону під час транспортування. Інші члени дільничної виборчої комісії, не зайняті у транспортуванні виборчих документів, кандидати, їх довірені особи, уповноважені особи місцевих організацій партій, офіційні спостерігачі за їхнім бажанням можуть також супроводжувати транспортування таких документів. Супроводження таких документів іншими особами забороняється. Під час транспортування документів забороняється розпечатувати пакети з виборчими бюлетенями та іншою документацією.

У разі одночасного проведення місцевих виборів з виборами Президента України, народних депутатів України чи всеукраїнським референдумом виборча документація з місцевих виборів транспортується до відповідних територіальних виборчих комісій трьома членами дільничної виборчої комісії, які не беруть участі у транспортуванні виборчої документації до окружних виборчих комісій з виборів Президента України, народних депутатів України, окружних комісій з всеукраїнського референдуму.

У разі якщо на виборчій дільниці здійснювалося голосування одночасно з декількох видів місцевих виборів, транспортування виборчих документів на яких передбачено цією статтею до різних територіальних виборчих комісій, дільнична виборча комісія приймає рішення про визначення не менше трьох членів комісії - представників різних суб`єктів подання кандидатур до складу комісії, відповідальних за транспортування та передачу виборчої документації до кожної територіальної виборчої комісії, до якої здійснюватиметься транспортування.

Транспортування виборчої документації до відповідних територіальних виборчих комісій здійснюється відразу після складання протоколів про підрахунок голосів виборців з усіх місцевих виборів по всіх виборчих округах, голосування на яких організовувалося дільничною виборчою комісією.

Дільнична виборча комісія виборчої дільниці, утвореної на території села, селища, міста доставляє відповідно до сільської, селищної, міської виборчої комісії:

1) протокол про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з виборів депутатів відповідно Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної ради у територіальному виборчому окрузі;

2) протокол про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з виборів депутатів районної ради у територіальному виборчому окрузі;

3) протокол про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з виборів депутатів відповідно сільської, селищної, міської ради у територіальному виборчому окрузі (територіальній громаді з кількістю виборців 10 тисяч і більше) або у багатомандатному виборчому окрузі (територіальній громаді з кількістю виборців до 10 тисяч);

4) протокол про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з виборів відповідно сільського, селищного, міського голови.

Дільнична виборча комісія виборчої дільниці, утвореної на території міста з районним поділом, в якому не утворені районні у місті ради, доставляє:

1) до міської виборчої комісії:

а) протокол про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з виборів депутатів відповідно Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної ради у територіальному виборчому окрузі;

б) протокол про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з виборів депутатів районної ради у багатомандатному виборчому окрузі;

2) до районної у місті виборчої комісії:

а) протокол про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з виборів депутатів міської ради у територіальному виборчому окрузі (територіальній громаді з кількістю виборців 10 тисяч і більше) або у багатомандатному виборчому окрузі (територіальній громаді з кількістю виборців до 10 тисяч);

б) протокол про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з виборів міського голови.

Дільнична виборча комісія виборчої дільниці, утвореної на території району у місті, в якому утворені районні у місті ради, доставляє:

1) до міської виборчої комісії:

а) протокол про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з виборів депутатів відповідно Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної ради у територіальному виборчому окрузі;

б) протокол про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з виборів депутатів районної ради у багатомандатному виборчому окрузі;

2) до районної у місті виборчої комісії:

а) протокол про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з виборів депутатів міської ради у територіальному виборчому окрузі (територіальній громаді з кількістю виборців 10 тисяч і більше) або у багатомандатному виборчому окрузі (територіальній громаді з кількістю виборців до 10 тисяч);

б) протокол про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з виборів міського голови;

в) протокол про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з виборів депутатів районної у місті ради в багатомандатному виборчому окрузі.

Протокол про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці та інші документи дільничної виборчої комісії передаються відповідній територіальній виборчій комісії на її засіданні членами дільничної виборчої комісії, які здійснювали транспортування виборчої документації відповідно до частини першої цієї статті.

Під час транспортування виборчої документації печатка дільничної виборчої комісії та незаповнені бланки протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці зберігаються у сейфі (металевій шафі) у приміщенні дільничної виборчої комісії.

У разі прийняття відповідною територіальною виборчою комісією рішення про зобов`язання виправити виявлені недоліки шляхом складання протоколу про підрахунок голосів на виборчій дільниці з позначкою "Уточнений", дільнична виборча комісія розглядає питання про внесення змін до відповідного протоколу на своєму засіданні та складає протокол з позначкою "Уточнений" після повернення членів комісії, які здійснювали транспортування виборчої документації, у строк, визначений територіальною виборчою комісією. Протокол з позначкою "Уточнений", невідкладно після його складання, транспортується до територіальної виборчої комісії в порядку, визначеному цією статтею.

Відповідно до ч. 1 ст. 273 КАС України, право оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій мають суб`єкти відповідного виборчого процесу (крім виборчої комісії), а також ініціативна група референдуму, інші суб`єкти ініціювання референдуму. Порядок прийняття та розгляду виборчих документів дільничних виборчих комісій територіальною виборчою комісією визначений статтею 254 ВК України.

Так Відповідно до ч.ч 1, 2 ст. 254 ВК України, з моменту закінчення голосування територіальна виборча комісія розпочинає безперервне засідання, яке продовжується безперервно до встановлення підсумків голосування та результатів відповідних місцевих виборів у виборчому окрузі. На цей час члени територіальної виборчої комісії не можуть залучатися до виконання інших функцій, крім участі в засіданні виборчої комісії.

Засідання територіальної виборчої комісії, зазначене у частині першій цієї статті, оформляється протоколом безперервного засідання, який підписується головою або головуючим на засіданні, а також секретарем виборчої комісії та/або членом виборчої комісії, який виконував на зазначеному засіданні обов`язки секретаря. До протоколу приєднуються (за наявності) окремі думки членів виборчої комісії, які брали участь у засіданні і не згодні з прийнятим окружною виборчою комісією рішенням.

Згідно ч. 5 ст. 254 ВК України, за результатами розгляду документів дільничної виборчої комісії та скарг про порушення вимог цього Кодексу під час проведення голосування та підрахунку голосів на виборчій дільниці, а також під час транспортування виборчих документів до територіальної виборчої комісії, що надійшли до територіальної виборчої комісії на момент прийняття документів дільничної виборчої комісії, територіальна виборча комісія приймає одне з таких рішень:

1) врахувати відомості протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці;

2) зобов`язати дільничну виборчу комісію виправити виявлені недоліки шляхом складання протоколу з позначкою "Уточнений";

3) провести повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці в порядку, встановленому цим Кодексом.

Відповідно до ч. 9 ст. 254 ВК України, за наявності заяв або скарг, підтверджених відповідно оформленими актами, складеними кандидатами у депутати, кандидатами на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довіреними особами, уповноваженими особами організацій партій, офіційними спостерігачами, виборцями, про порушення вимог цього Кодексу під час проведення голосування та/або підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, що ставлять під сумнів результати підрахунку голосів виборців на цій виборчій дільниці, територіальна виборча комісія може прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці.

Висновки суду.

Як встановлено судом та вбачається із протоколів засідань Приморської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області (далі- Приморської ТВК), прийняття та розгляд виборчих документів дільничних виборчих комісій з місцевих виборів 25 жовтня 2020 року виборчих дільниць № № 511245, 511246, 511247, 511248, 511249, 511250, 511251, 511252, 511253, 511254, 511255, 511256, 511257, 511258, 511259, 511260, 511261, 511262, 511263, 511264, 511265, 511266, 511267, 511269, 511270, 511271, 511272, 511273, 511274, 511275, 511276, 511277, 511278, 511279, 511280, 511281, 511282, 511283, 511286, 511287, 511288, 511289, 511290, 511291, 511437, 511326, 511327, 511328, 511329, 511330, 511334, 511454, 511284, 511285, 511292, 511293, 511294, 511295, 511296, 511297, 511298, 511299, 511300, 511301, 511302, 511303, 511304, 511305, 511306, 511307, 511308, 511309, 511310, 511311, 511312, 511313, 511314, 511315,511316, 511317, 511318, 511319, 511320, 511321, 511322, 511323, 511324, 511325, 511442, 511331, 511332, 511333, 511335, 511336, 511337, 511338, 511339 з виборів Одеського міського голови Одеського району Одеської області, відбувалось 26.10.2020 року, а не як зазначають позивачі 31.10.2020 року.

Із протоколів засідань Приморської ТВК, прийняття та розгляд виборчих документів дільничних виборчих комісій з місцевих виборів 25 жовтня 2020 року з виборів депутатів Одеської міської ради Одеського району Одеської області у територіальному виборчому окрузі № 5 по виборчим дільницям: №№ 511284, 511285, 511292, 511293, 511294, 511295, 511296, 511297, 511298, 511299, 511300, 511301, 511302, 511303, 511304, 511305, 511306, 511307, 511308, 511309, 511310, 511311, 511312, 511313, 511314, 511315, 511316, 511317, 511318, 511319, 511320, 511321, 511322, 511323, 511324, 511325, 511442, 511331, 511332, 511333, 511335, 511336, 511337, 511338, 511339 та по виборчим дільницям у виборчому окрузі № 6 за номерами: 511245, 511246, 511247, 511248, 511249, 511250, 511251, 511252, 511253, 511254, 511255, 511256, 511257, 511258, 511259, 511260, 511261, 511262, 511263, 511264, 511265, 511266, 511267,, 511269, 511270, 511271, 511272, 511273, 511274, 511275, 511276, 511277, 511278, 511279, 511280, 511281, 511282, 511283, 511286, 511287, 511288, 511289, 511290, 511291, 511437, 511326, 511327, 511328, 511329, 511330, 511334, 511454, також відбулося 26.10.2020 року, а не 31.10.2020 року, як зазначає позивач.

Також, в судовому засіданні встановлено та не заперечується сторонами, що до міської територіальної виборчої комісії скарг про порушення Виборчого кодексу не надходило.

Суд звертає увагу також на те, що позивачами не надано доказів того, що до Приморської ТВК подавались скарги про порушення ВК України, які підтверджені відповідно оформленими актами.

В свою чергу, Виборчий кодекс України не передбачає усної форми подання скарги до відповідної виборчої комісії.

Постановою Центральної виборчої комісії від 10.08.2020 року №173 затверджено Порядок організації роботи та ведення діловодства виборчих комісій з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів.

Цей Порядок спрямований на забезпечення однакового застосування положень Виборчого кодексу України (далі - Кодекс) з питань організації роботи виборчих комісій з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів (крім Центральної виборчої комісії) (далі - виборчі комісії) і на підставі статей 36, 37 Кодексу встановлює єдиний порядок роботи виборчих комісій, у тому числі з документами, заявами (клопотаннями), скаргами, пропозиціями (зауваженнями), запитами (далі - документи, звернення), з моменту їх створення або одержання до завершення виконання або відправлення чи передачі на зберігання до відповідної архівної установи.

Приморською ТВК від 25.10.2020 року оформлено Журнал реєстрації документів, заяв і скарг у виборчій комісії.

Відповідно до п. 6.1. Порядку №173, на засіданнях виборчої комісії, у тому числі під час підрахунку голосів виборців та встановлення результатів голосування, на виборчій дільниці в день виборів чи в день повторного голосування у приміщенні, де проводиться голосування, без дозволу чи запрошення відповідної виборчої комісії мають право бути присутніми з додержанням вимог Кодексу та цього Порядку:

1) члени Центральної виборчої комісії, працівники Секретаріату Центральної виборчої комісії, Служби розпорядника Державного реєстру виборців, посадові особи відповідного територіального та регіонального представництв Центральної виборчої комісії;

2) члени виборчих комісій вищого рівня;

3) кандидати на відповідних виборах, їх довірені особи, уповноважені особи партій (організацій партій) - суб`єктів відповідного виборчого процесу, офіційні спостерігачі від кандидатів, партій (організацій партій) (не більше однієї особи від одного кандидата, однієї партії (організації партії);

4) офіційні спостерігачі від громадських організацій, які отримали дозвіл мати офіційних спостерігачів на відповідних виборах (не більше двох осіб від однієї громадської організації);

5) офіційні спостерігачі від іноземних держав і міжнародних організацій;

6) представники засобів масової інформації (не більше двох осіб від одного засобу масової інформації).

Так, з Журналу реєстрації документів, заяв і скарг у виборчій комісії від 25.10.2020 року вбачається, що у ньому зареєстровані особи, зокрема, передбачені пп. 3-6 п. 6.1 Порядку №173.

В той час, прізвища представників позивачів чи довірених осіб в даному журналі не зазначено, що підтверджує відсутність звернень.

Оригінали вище зазначених Журналів оглянуті судом в судовому засіданні 07.11.2020 року та виготовлено копії, які засвідчені судом та залучені до матеріалів справи.

Допитана в судовому засіданні свідок ОСОБА_2 , пояснила, що знаходилася у приміщенні Приморської ТВК, як представник засобів масової інформації, 28.10.2020 року з 24.00 год. до 06.00 год. та 12.00 год. до 18.00 год., 29.10.2020 року з 19.00 год. до 24.00 год., 30.10.2020 року - цілий день. Двері зали засідань комісії були відчинені, представників ДВК № 511267 та № 511279 поліція не супроводжувала. При цьому свідок бачила якісь документи, але не впевнена, що це була виборча документація.

Допитаний в якості свідка ОСОБА_3 після дня голосування 25.10.2020 року не був присутній у приміщенні Приморської ТВК.

Допитана в судовому засіданні свідок ОСОБА_5 пояснила, що була присутня в приміщенні Приморської ТВК як кандидат у депутати 26.10.2020 року з 18.00 до 24.00 год. та 28.10.2020 року з ранку до обіду, вхід до зали засідань комісіїї був вільний, при прийнятті рішень був кворум, деякі члени ТВК виходили за межі приміщення. 28.10.2020 року з 07.00 год. до 09.00 год. зал був порожній, членів комісії на місці не було, охорона знаходилась за межами приміщення, не санкціонованого доступу до виборчої документації - не бачила, акти про виявленні порушення не складала, зі скаргами до Приморської ТВК не зверталась.

За таких обставин, суд дійшов висновку про відсутність правових підстав для задоволення позовних вимог щодо визнання протиправними та скасування рішень Приморської ТВК про підсумки голосування з виборів Одеського міського голови Одеського району Одеської області в єдиному одномандатному міському виборчому окрузі у межах Приморського територіального виборчого округу, оформлене протоколом Приморської ТВК від 31 жовтня 2020 року 23 година 10 хвилин з позначкою Уточнений ; рішення Приморської ТВК про підсумки голосування з виборів депутатів Одеської міської ради Одеського району Одеської області у межах територіального виборчого округу № 5, оформлене протоколом Приморської ТВК від 31 жовтня 2020 року 23 година 20 хвилин з позначкою Уточнений ; рішення Приморської ТВК про підсумки голосування з виборів депутатів Одеської міської ради Одеського району Одеської області у межах територіального виборчого округу № 6, оформлене протоколом Приморської ТВК від 31 жовтня 2020 року 23 година 30 хвилин з позначкою Уточнений .

Щодо позовних вимог про зобов`язання Приморської ТВК повторно перерахувати голоси виборців з виборів Одеського міського голови Одеського району Одеської області в єдиному одномандатному міському виборчому окрузі у межах Приморського територіального виборчого округу на виборчих дільницях за номерами: 511245, 511246, 511247, 511248, 511249, 511250, 511251, 511252, 511253, 511254, 511255, 511256, 511257, 511258, 511259, 511260, 511261, 511262, 511263, 511264, 511265, 511266, 511267, 511269, 511270, 511271, 511272, 511273, 511274, 511275, 511276, 511277, 511278, 511279, 511280, 511281, 511282, 511283, 511286, 511287, 511288, 511289, 511290, 511291, 511437, 511326, 511327, 511328, 511329, 511330, 511334, 511454, 511284, 511285, 511292, 511293, 511294, 511295, 511296, 511297, 511298, 511299, 511300, 511301, 511302, 511303, 511304, 511305, 511306, 511307, 511308, 511309, 511310, 511311, 511312, 511313, 511314, 511315,511316, 511317, 511318, 511319, 511320, 511321, 511322, 511323, 511324, 511325, 511442, 511331, 511332, 511333, 511335, 511336, 511337, 511338, 511339; повторно перерахувати голоси виборців з виборів депутатів Одеської міської ради Одеського району Одеської області у виборчому окрузі № 5 у місті Одеса Одеського району Одеської області на виборчих дільницях за номерами: 511284, 511285, 511292, 511293, 511294, 511295, 511296, 511297, 511298, 511299, 511300, 511301, 511302, 511303, 511304, 511305, 511306, 511307, 511308, 511309, 511310, 511311, 511312, 511313, 511314, 511315, 511316, 511317, 511318, 511319, 511320, 511321, 511322, 511323, 511324, 511325, 511442, 511331, 511332, 511333, 511335, 511336, 511337, 511338, 511339 та повторно перерахувати голоси виборців з виборів депутатів Одеської міської ради Одеського району Одеської області на виборчих дільницях за номерами: 511245, 511246, 511247, 511248, 511249, 511250, 511251, 511252, 511253, 511254, 511255, 511256, 511257, 511258, 511259, 511260, 511261, 511262, 511263, 511264, 511265, 511266, 511267,, 511269, 511270, 511271, 511272, 511273, 511274, 511275, 511276, 511277, 511278, 511279, 511280, 511281, 511282, 511283, 511286, 511287, 511288, 511289, 511290, 511291, 511437, 511326, 511327, 511328, 511329, 511330, 511334, 511454 у виборчому окрузі № 6 у місті Одеса Одеського району Одеської області, суд зазначає наступне.

Так, позивач вказує, що під час транспортування і передачі виборчих документів до Приморської ТВК, дільничними виборчими комісіями у межах Приморського територіального виборчого округу єдиного одномандатного міського виборчого округу з виборів Одеського міського голови Одеського району Одеської області та територіальних виборчих округів № 5 та № 6 з виборів депутатів Одеської міської ради Одеського району Одеської області було допущено грубі системні порушення порядку і транспортування виборчих документів до Приморської ТВК.

Разом з тим, до позовної заяви не надано жодного належного та допустимого доказу на підтвердження правової позиції вчинення порушення дільничними виборчими комісіями порядку транспортування виборчої документації. Тим більше, позивачі, заявляючи про порушення вимог виборчого законодавства під час транспортування виборчої документації дільничними виборчими комісіями не лише не надають акти та/або відповідні заяви та скарги щодо таких порушень, а й, навіть, не зазначають номери дільничних виборчих комісій, виборча документація яких, на думку позивачів, була доставлена з порушеннями законодавства, обмежуючись при цьому визначенням деякі , що унеможливлює взагалі встановлення обставин можливого порушення ВК України та вимог статті 253 ВК України.

Допитаний в якості свідка ОСОБА_4 , пояснив, що в ніч з 26.10.2020 року на 27.10.2020 року до 04.00 год. ранку був присутній на виборчій дільниці № 511314 як кандидат у депутати, супроводжував членів ДВК разом з поліцією, однак працівників поліції в залі засідання ТВК не було, вхід до зали був вільний, технічної паузи в роботі комісії не оголошувалось, особисто акти про виявлені порушення не складав та скарги не подавав.

Допитаний в якості свідка ОСОБА_6 , пояснив суду, що 26-28.10.2020 року як кандидат у депутати був присутній в приміщенні Приморської ТВК, вхід до якої був вільний, з власної ініціативи зареєструвався як присутній кандидат у депутати, представників поліції не бачив. 28.10.2020 року о 08.30 год. комісією була оголошена перерва, під час якої у залі засідань комісії мав можливість знаходитись будь-хто, свідок бачив охорону, яка знаходилась поза залою засідань комісії. Також, свідок пояснив, що пакети із виборчою документацією по ДВК № 511267 та 511279 були пошкоджені, але ним акти про порушення не складались, скарги до Приморської ТВК не подавались.

Таким чином, зазначене без належних доказів не є беззаперечним доказом вчинення порушення виборчого законодавства членами Проиморської ТВК.

Відповідно до ч.ч 1,3 ст. 63 ВК України, рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, можуть бути оскаржені до суду або до виборчої комісії.

Оскарження рішень, дій чи бездіяльності, що стосуються виборчого процесу, до відповідної виборчої комісії, а також розгляд скарг та прийняття рішення виборчою комісією здійснюються в порядку, визначеному цим Кодексом.

Згідно ч.3 ст. 66 ВК України, скарга щодо рішень, дій чи бездіяльності виборчої комісії, членів виборчих комісій, що мали місце у день голосування, під час підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, встановлення підсумків голосування та/або під час транспортування виборчих документів, може бути подана до виборчої комісії не пізніше наступного дня після дня прийняття рішення, вчинення дії або бездіяльності, але не пізніше часу прийняття відповідною виборчою комісією виборчих документів такої виборчої комісії відповідно до цього Кодексу.

В той же час обов`язковою умовою для прийняття територіальною виборчою комісією рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці є наявність заяви або скарги, підтверджених відповідно оформленими актами, складеними кандидатами у депутати, кандидатами на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довіреними особами, уповноваженими особами організацій партій, офіційними спостерігачами, виборцями.

Позивачі мали право, у день голосування, під час підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, встановлення підсумків голосування та/або під час транспортування виборчих документів, невідкладно звернутися до суду з відповідною позовною заявою, в разі бездіяльності або відмови у задоволенні скарг до ДВК або Приморської ТВК, проте таким правом не скористались.

При цьому, позивачі не звертались до суду з позовною заявою про визнання бездіяльності Приморської ТВК щодо не розгляду заяв, скарг під час опрацювання протоколів дільничних виборчих комісій відповідачем.

Представники позивачів наголошують на тому, що Приморською ТВК було невірно заповнені відомості в протоколі про підсумки голосування з виборів депутатів Одеської міської ради Одеського району Одеської області у межах територіального виборчого округу № 5 з позначкою Уточнений від 31.10.2020 та протоколі Приморської ТВК про підсумки голосування з виборів депутатів Одеської міської ради Одеського району Одеської області у межах територіального виборчого округу № 6 з позначкою Уточнений від 31.10.2020.

При цьому, не зазначають про встановлені порушення або розбіжності при складанні протоколу про підсумки голосування з виборів Одеського міського голови Одеського району Одеської області в єдиному одномандатному міському виборчому окрузі у межах Приморського територіального виборчого округу від 31 жовтня 2020 року 23 година 10 хвилин з позначкою Уточнений .

Судом під час судового засідання досліджені протоколи дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях №№ 511330, 511265, 511263, 511326, 511247, 5113288, 511273, 511334 з виборів депутатів Одеської міської ради Одеського району Одеської області у територіальному виборчому окрузі № 6, протоколи дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях №№ 511299, 511310, 511339, 511442 з виборів депутатів Одеської міської ради Одеського району Одеської області у територіальному виборчому окрузі № 5 та протоколи дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях №№ 511265, 511263 з виборів Одеського міського голови Одеського району Одеської області.

Суд зазначає, що при перевірці даних, які містяться в протоколах дільничних виборчих комісій № 511265, в тому числі з позначкою Уточнений та в протоколі Приморської ТВК про підсумки голосування з виборів Одеського міського голови Одеського району Одеської області вказаних розбіжностей судом не виявлено.

При перевірці даних, які містяться в протоколах дільничних виборчих комісій № 511310, № 511330, № 511339, № 511247, № 511263, № 511273, № 511326, № 511328, № 511334, № 511265 в тому числі з позначкою Уточнений та в протоколі Приморської ТВК про підсумки голосування у межах територіального округу № 5 та № 6 вказаних розбіжностей виявлено не було.

Судом встановлено розбіжності у протоколах ДВК із протоколом Приморської ТВК про підсумки голосування по дільницях № 511263,511334,511310 та не заповнення окремих граф у протоколах ДВК № 511339,511299, 511328,511265,511247,511330,511326.

Також, суд зазначає, що до позовної заяви не додано жодного належного та допустимого доказу, який давав би змогу дійти висновку про наявність обставин вчинення порушення виборчого законодавства, зафіксованого офіційними спостерігачами від суб`єкта виборчого процесу, кандидатами у депутати, довіреними особами кандидатів та іншими повноважними особами, які були присутні під час засідання Приморської ТВК.

Також, щодо скасування Приморською ТВК власного рішення про перерахунок голосів на окремих виборчих дільницях, суд погоджується із твердженням представника відповідача про те, що призначення повторного підрахунку голосів після прийняття виборчих документів від ДВК суперечить ч. 10 ст.254 ВК України.

З огляду на вказане, дослідивши всі обставини справи та перевіривши їх письмовими доказами наданими учасниками справи, суд дійшов висновку про відмову у задоволенні позовних вимог.

Згідно з частиною другою статті 6 КАС України та статті 17 Закону України "Про виконання рішень і застосування практики Європейського Суду з прав людини" передбачено застосування судами Конвенції та практики ЄСПЛ, як джерела права.

У пункті 58 Рішення Європейського суду з прав людини у справі "Серявін та інші проти України" від 10.02.2010 Суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення. Хоча національний суд має певну свободу розсуду щодо вибору аргументів у тій чи іншій справі та прийняття доказів на підтвердження позицій сторін, орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень.

У рішенні Європейського суду з прав людини від 20 січня 2012 року у справі «Рисовський проти України» Судом акцентовано на особливу важливість принципу «належного урядування» . Він передбачає, що в разі коли йдеться про питання загального інтересу, зокрема якщо справа впливає на основоположні права людини, державні органи повинні діяти вчасно та в належний і якомога послідовніший спосіб. При цьому на них покладено обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок і сприятимуть юридичній визначеності у правовідносинах (параграф 70).

Принцип "належного урядування", як правило, не повинен перешкоджати державним органам виправляти випадкові помилки, навіть ті, причиною яких є їхня власна недбалість (див. зазначене вище рішення у справі "Москаль проти Польщі" (Moskalv. Poland), п. 73). Будь-яка інша позиція була б рівнозначною, interalia, санкціонуванню неналежного розподілу обмежених державних ресурсів, що саме по собі суперечило б загальним інтересам (див. там само). З іншого боку, потреба виправити минулу "помилку" не повинна непропорційним чином втручатися в нове право, набуте особою, яка покладалася на легітимність добросовісних дій державного органу (див., mutatismutandis, рішення у справі "Пінкова та Пінк проти Чеської Республіки" (PincovaandPincv. TheCzechRepublic), заява № 36548/97, п. 58, ECHR 2002-VIII).

Згідно з ч.1 ст.9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до частини 1 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частиною 1 статті 72 КАС України передбачено, що доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Статтю 73 КАС України передбачено, що належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення. Сторони мають право обґрунтовувати належність конкретного доказу для підтвердження їхніх вимог або заперечень.

Відповідно до статей 74-76 КАС України обставини справи, які за законом мають бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи. Достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

Згідно зі ст.242 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.

Відповідно до ч.3 ст.161 КАС України, до позовної заяви додається документ про сплату судового збору у встановлених порядку і розмірі або документи, які підтверджують підстави звільнення від сплати судового збору відповідно до закону.

Позивачами при поданні позовної заяви не додано до неї доказів сплати судового збору.

Згідно з частиною 9 статті 273 КАС України, суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.

У свою чергу, правові засади справляння судового збору, платники, об`єкти та розміри ставок судового збору, порядок сплати, звільнення від сплати та повернення судового збору визначені Законом України «Про судовий збір» №3674-VІ від 08.07.2001 року (далі - Закон України «Про судовий збір» ).

Згідно ч.1 ст.2 Закону України «Про судовий збір» , платники судового збору - громадяни України, іноземці, особи без громадянства, підприємства, установи, організації, інші юридичні особи (у тому числі іноземні) та фізичні особи - підприємці, які звертаються до суду чи стосовно яких ухвалене судове рішення, передбачене цим Законом.

Статтею 4 Закону України «Про судовий збір» встановлено, що судовий збір справляється у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.

Згідно статті 4 Закону України «Про судовий збір» за подання до адміністративного суду адміністративного позову немайнового характеру, який подано суб`єктом владних повноважень, юридичною особою або фізичною особою - підприємцем, встановлюється ставка судового збору - 1 розмір прожиткового мінімуму на одну працездатну особу, фізичною особою - 0,4 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

Законом України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» встановлено, що з 01 січня 2020 року прожитковий мінімум для працездатних осіб становить 2102 гривень.

У разі коли у позовній заяві об`єднано дві і більше вимог немайнового характеру, судовий збір сплачується за кожну вимогу немайнового характеру.

Позивачами заявлено шість вимог немайнового характеру, три з яких є взаємопов`язаними, відтак, за заявлені позовні вимоги належало сплатити судовий збір у розмірі 2522,40 грн. (840,80 грн. х 2) та 8408 грн. (2102 грн. х 4).

З огляду на вищевикладене, оскільки позивачами не було сплачено судовий збір при подачі позову, суд вважає за необхідне стягнути з кандидата на посаду Одеського міського голови Одеського району Одеської області ОСОБА_1 , Одеської обласної організації Української морської партії Сергія Ківалова на користь Державного бюджету України судові витрати у розмірі 2522,40 грн.

Керуючись ст. ст. 72-77, 139, 241-246, 255, 268-273, 278 КАС України суд, -

ВИРІШИВ:

У задоволенні адміністративного позову кандидата на посаду Одеського міського голови Одеського району Одеської області ОСОБА_1 , Одеської обласної організації Української морської партії Сергія Ківалова до Приморської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області, за участю 3-х осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору - Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області, Одеської міської організації Політичної партії Довіряй ділам про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії - відмовити.

Стягнути з кандидата на посаду Одеського міського голови Одеського району Одеської області ОСОБА_1 (ІПН НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 ), на користь Державного бюджету України судові витрати у розмірі 1681 (одна тисяча шістьсот вісімдесят одна) грн. 60 грн.

Стягнути з Одеської обласної організації Української морської партії Сергія Ківалова (ЄДРПО 26052916, 65009, м. Одеса, вул. Фонтанська дорога, 33), на користь Державного бюджету України судові витрати у розмірі 8408 (вісім тисяч чотириста вісім) грн.

Рішення може бути оскаржено в порядку та в строки встановлені ст. 278 КАС України, з урахуванням особливостей, встановлених п. 15.5 Розділу VII Перехідних Положень КАС України.

Рішення набирає законної сили в порядку та в строки, встановлені ст. 272 КАС України.

Суддя Бутенко А.В.

.

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення07.11.2020
Оприлюднено09.11.2020
Номер документу92701849
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —420/11902/20

Постанова від 11.11.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Стас Л.В.

Ухвала від 10.11.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Стас Л.В.

Ухвала від 10.11.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Стас Л.В.

Рішення від 07.11.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бутенко А.В.

Ухвала від 06.11.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бутенко А.В.

Ухвала від 06.11.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бутенко А.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні