Постанова
від 11.11.2020 по справі 420/11902/20
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

11 листопада 2020 р.м.ОдесаСправа № 420/11902/20 Головуючий в 1 інстанції: Бутенко А.В.

П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

доповідача - судді Стас Л.В.

суддів - Турецької І.О., Шеметенко Л.П.

за участю секретаря - Худика С.А.

за участю представників апелянта - Осадчого А.Ю., Прущак В.Є.

за участю представника відповідача -Садакова К.І.

за участю представників третіх осіб - Чапуріної С.І., Данилюка М.М.

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Довіреної особи кандидата на посаду Одеського міського голови ОСОБА_1 - Тодощака Олега Володимировича , Одеської обласної організації Української морської партії Сергія Ківалова на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 07 листопада 2020 року по справі за позовом кандидата на посаду Одеського міського голови Одеського району Одеської області ОСОБА_1 , Одеської обласної організації Української морської партії Сергія Ківалова до Приморської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області, за участю 3-х осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору - Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області, Одеської міської організації Політичної партії «Довіряй ділам» про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

Кандидат на посаду Одеського міського голови Одеського району Одеської області ОСОБА_1 , Одеська обласна організація Української морської партії Сергія Ківалова звернулися до суду з позовом до Приморської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області, за участю 3-х осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору - Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області, Одеської міської організації Політичної партії «Довіряй ділам» , в якому просили:

1) визнати протиправним та скасувати рішення Приморської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області про підсумки голосування з виборів Одеського міського голови Одеського району Одеської області в єдиному одномандатному міському виборчому окрузі у межах Приморського територіального виборчого округу, оформлене протоколом Приморської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області від 31 жовтня 2020 року о 23 годині 10 хвилин з позначкою «Уточнений» ;

2) визнати протиправним та скасувати рішення Приморської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області про підсумки голосування з виборів депутатів Одеської міської ради Одеського району Одеської області у межах територіального виборчого округу № 5, оформлене протоколом Приморської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області від 31 жовтня 2020 року о 23 годині 20 хвилин з позначкою «Уточнений» ;

3) визнати протиправним та скасувати рішення Приморської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області про підсумки голосування з виборів депутатів Одеської міської ради Одеського району Одеської області у межах територіального виборчого округу № 6, оформлене протоколом Приморської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області від 31 жовтня 2020 року о 23 годині 30 хвилин з позначкою «Уточнений» ;

4) зобов`язати Приморську районну у місті Одесі територіальну виборчу комісію Одеської області повторно перерахувати голоси виборців з виборів Одеського міського голови Одеського району Одеської області в єдиному одномандатному міському виборчому окрузі у межах Приморського територіального виборчого округу на виборчих дільницях за номерами: 511245, 511246, 511247, 511248, 511249, 511250, 511251, 511252, 511253, 511254, 511255, 511256, 511257, 511258, 511259, 511260, 511261, 511262, 511263, 511264, 511265, 511266, 511267, 511269, 511270, 511271, 511272, 511273, 511274, 511275, 511276, 511277, 511278, 511279, 511280, 511281, 511282, 511283, 511286, 511287, 511288, 511289, 511290, 511291, 511437, 511326, 511327, 511328, 511329, 511330, 511334, 511454, 511284, 511285, 511292, 511293, 511294, 511295, 511296, 511297, 511298, 511299, 511300, 511301, 511302, 511303, 511304, 511305, 511306, 511307, 511308, 511309, 511310, 511311, 511312, 511313, 511314, 511315,511316, 511317, 511318, 511319, 511320, 511321, 511322, 511323, 511324, 511325, 511442, 511331, 511332, 511333, 511335, 511336, 511337, 511338, 511339;

5) зобов`язати Приморську районну у місті Одесі територіальну виборчу комісію Одеської області повторно перерахувати голоси виборців з виборів депутатів Одеської міської ради Одеського району Одеської області на виборчих дільницях за номерами: 511284, 511285, 511292, 511293, 511294, 511295, 511296, 511297, 511298, 511299, 511300, 511301, 511302, 511303, 511304, 511305, 511306, 511307, 511308, 511309, 511310, 511311, 511312, 511313, 511314, 511315, 511316, 511317, 511318, 511319, 511320, 511321, 511322, 511323, 511324, 511325, 511442, 511331, 511332, 511333, 511335, 511336, 511337, 511338, 511339 у виборчому окрузі № 5 у місті Одеса Одеського району Одеської області.

6) зобов`язати Приморську районну у місті Одесі територіальну виборчу комісію Одеської області повторно перерахувати голоси виборців з виборів депутатів Одеської міської ради Одеського району Одеської області на виборчих дільницях за номерами: 511245, 511246, 511247, 511248, 511249, 511250, 511251, 511252, 511253, 511254, 511255, 511256, 511257, 511258, 511259, 511260, 511261, 511262, 511263, 511264, 511265, 511266, 511267,, 511269, 511270, 511271, 511272, 511273, 511274, 511275, 511276, 511277, 511278, 511279, 511280, 511281, 511282, 511283, 511286, 511287, 511288, 511289, 511290, 511291, 511437, 511326, 511327, 511328, 511329, 511330, 511334, 511454 у виборчому окрузі № 6 у місті Одеса Одеського району Одеської області.

В обґрунтування адміністративного позову зазначено, що під час транспортування і передачі виборчих документів до Приморської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області, дільничними виборчими комісіями у межах Приморського територіального виборчого округу, а саме: єдиного одномандатного міського виборчого округу з виборів Одеського міського голови Одеського району Одеської області та територіальних виборчих округів № 5 та № 6 з виборів депутатів Одеської міської ради Одеського району Одеської області було допущено грубі системні порушення порядку і транспортування виборчих документів до Приморської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області.

Так, виборчі документи дільничних виборчих комісій знаходилися певний час біля будівлі та у будівлі Приморської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області до їх передачі Приморській районній у місті Одесі територіальній виборчий комісії Одеської області без супроводу відповідних представників дільничних виборчих комісій та представників Національної поліції.

Також, Приморською районною у місті Одесі територіальною виборчою комісією Одеської області під час проведення безперервного засідання комісії до встановлення підсумків голосування неодноразово оголошувались перерви. Під час даних перерв, виборча документація дільничних виборчих комісій, яка ще не була передана Приморській районній у місті Одесі територіальній виборчій комісії Одеської області частково поверталася до відповідних дільничних комісій, частково залишалася у приміщенні Приморської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області без супроводу осіб, передбачених законом.

Приморською районною у місті Одесі територіальною виборчою комісією Одеської області здійснювалось прийняття протоколів від деяких дільничних виборчих комісій у пакетах, які не були запечатані, зокрема від дільничних виборчих комісій за № 511267, 511279 у виборчому окрузі № 6.

Також, під час очікування черги для передачі виборчих документів у приміщенні Приморської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області, представниками деяких дільничних виборчих комісій здійснювалось заповнення протоколів про підрахунок голосів виборців. При цьому використовувались печатки дільничних виборчих комісій та незаповнені бланки протоколів, які згідно з вимогами абзацу першого частини шостої статті 251 ВК України мають залишатися у сейфі (металевій шафі) у приміщенні дільничної виборчої комісії. Крім того, представниками деяких дільничних виборчих комісій здійснювалось запечатування пакетів з протоколами безпосередньо у приміщенні Приморської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області під час очікування.

Крім того, позивачем зазначено, що під час складання протоколів на виборчих дільницях порушено вимоги ч. 9 ст. 250 ВК України, оскільки відомості щодо кількості недійсних бюлетенів в протоколах, поданих дільничними виборчими комісіями (надалі - ДВК) до територіальної виборчої комісії (ТВК), не відповідають таким відомостям в протоколах Приморської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області про підсумки голосування з виборів Одеського міського голови Одеського району Одеської області та з виборів депутатів Одеської міської ради Одеського району Одеської області у межах територіальних виборчих округів №№ 5,6. Крім того, вбачається не заповнення певних аркушів та виправлення у протоколах дільничних комісій.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 07 листопада 2020 року - в задоволенні позову - відмовлено.

Не погоджуючись з вказаним рішенням, кандидат на посаду Одеського міського голови Ківалов С.В., Одеська обласна організація Української морської партії Сергія Ківалова звернулися із апеляційною скаргою, в якій просять скасувати оскаржуване рішення, як таке, що прийняте із порушенням норм матеріального і процесуального права, та прийняти нове рішення, яким позов задовольнити. Апелянтами наводяться доводи, аналогічні тим, які містяться в позовній заяві та були предметом розгляду судом першої інстанції.

У відзиві на апеляційну скаргу, Приморська районна у місті Одесі територіальна виборча комісія Одеської області, послалася на відсутність підстав для визнання протиправними та незаконними протоколів Приморської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області від 31 жовтня 2020 року: про підсумки голосування з виборів Одеського міського голови Одеського району Одеської області в єдиному одномандатному міському виборчому окрузі у межах Приморського району, та про підсумки голосування з виборів депутатів Одеської міської ради Одеського району Одеської області у межах територіальних виборчих округів №№ 5,6.

У відзиві на апеляційну скаргу, 3- я особа - Одеська міська організація Політичної партії «Довіряй ділам» , зазначила, що апеляційна скарга, як й позовна заява, ґрунтуються на недостовірних та не підтверджених жодними доказами обставинах.

Заслухавши суддю-доповідача, розглянувши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення в межах позовних вимог і доводів апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з таких мотивів.

З матеріалів справи вбачається, що постановою Верховної Ради України Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році від 15.07.2020 №795-IX призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів (крім визначених пунктами 2 і 3 цієї постанови) на неділю 25.10.2020.

Постановою Центральної виборчої комісії від 10 серпня 2020 року №172 «Про утворення та формування складу обласних, районних (крім районів в Автономній Республіці Крим), міських (крім міст в Автономній Республіці Крим), районних у місті Києві територіальних виборчих комісій» утворена, зокрема, Одеська міська територіальна виборча комісія Одеського району Одеської області.

Постановою Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області від 28.09.2020 року № 57 о 22 год. 39 хв., ОСОБА_1 зареєстрований кандидатом на посаду Одеського міського голови Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25.10.2020 року, висунутого Одеською обласною організацією Української морської партії Сергія Ківалова.

Одеська обласна організація Української морської партії Сергія Ківалова є суб`єктом виборчого процесу на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року з виборів Одеського міського голови Одеського району Одеської області та депутатів Одеської міської ради Одеського району Одеської області.

Постановою Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області від 05.10.2020 № 131 зареєстровано кандидатів у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області, висунутих Одеською обласною організацією Української морської партії Сергія Ківалова.

Протоколом Приморської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області від 31 жовтня 2020 року 0 23 годині 10 хвилин з позначкою «Уточнений» встановлено підсумки голосування з виборів Одеського міського голови Одеського району Одеської області в єдиному одномандатному міському виборчому окрузі у межах Приморського територіального виборчого округу.

Протоколом Приморської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області від 31 жовтня 2020 року о 23 годині 20 хвилин з позначкою «Уточнений» встановлено підсумки голосування з виборів депутатів Одеської міської ради Одеського району Одеської області у межах територіального виборчого округу № 5.

Протоколом Приморської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області від 31 жовтня 2020 року о 23 годині 30 хвилин з позначкою «Уточнений» встановлено підсумки голосування з виборів депутатів Одеської міської ради Одеського району Одеської області у межах територіального виборчого округу № 6.

Вважаючи рішення Приморської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області, оформлені вказаними протоколами, протиправними, позивачі звернулись до суду з даним позовом.

Суд першої інстанції , відмовляючи в задоволенні позову виходив з того, що позивачами не надано доказів того, що до Приморської ТВК суб`єктами виборчого процесу подавались скарги про порушення ВК України, які підтверджені відповідно оформленими актами. В свою чергу, Виборчий кодекс України не передбачає усної форми подання скарги до відповідної виборчої комісії. Позивачами не надано жодного належного та допустимого доказу на підтвердження правової позиції вчинення порушення дільничними виборчими комісіями порядку транспортування виборчої документації. Позивачі, заявляючи про порушення вимог виборчого законодавства під час транспортування виборчої документації дільничними виборчими комісіями, не надали акти та/або відповідні заяви та скарги щодо таких порушень, що унеможливлює взагалі встановлення обставин можливого порушення ВК України та вимог статті 253 ВК України.

Колегія суддів погоджується з висновками суду з таких підстав.

Виборчий кодекс України від 19.12.2019 № 396-IX відповідно до Конституції України визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів.

Відповідно до статті 20 Виборчого кодексу України виборчий процес - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.

Згідно з частиною першою статті 22 Виборчого кодексу України суб`єктом виборчого процесу відповідних виборів є: 1) виборець, який має право голосу на відповідних виборах; 2) виборча комісія, уповноважена здійснювати підготовку і проведення відповідних виборів; 3) партія (організація партії), яка висунула кандидатів на відповідних виборах; 4) кандидат, зареєстрований для участі у відповідних виборах у порядку, встановленому цим Кодексом; 5) офіційний спостерігач від кандидата чи партії (організації партії) - суб`єкта відповідного виборчого процесу або від громадської організації, зареєстрований у порядку, встановленому цим Кодексом.

Частиною четвертою статті 22 Виборчого кодексу України передбачено, що дільничні виборчі комісії одночасно є суб`єктами усіх виборчих процесів, в організації і проведенні яких вони беруть участь.

Відповідно до частин першої-четвертої статті 32 Виборчого кодексу України, в Україні утворюються і діють передбачені цим Кодексом виборчі комісії як незалежні органи адміністрування виборчих процесів, які відповідно до своїх повноважень забезпечують здійснення визначених Конституцією України та цим Кодексом основних принципів виборчого права, засад виборчого процесу, реалізацію виборчих прав громадян України, підготовку та проведення виборів.

До виборчих комісій належать: 1) Центральна виборча комісія; 2) окружні виборчі комісії; 3) територіальні виборчі комісії; 4) дільничні виборчі комісії.

Виборчі комісії діють на підставі, в межах повноважень та у спосіб, встановлені Конституцією України, цим Кодексом та законами України.

Ніхто не має права втручатися в діяльність виборчих комісій, зокрема у вирішення питань, віднесених до їхніх повноважень, крім випадків, передбачених законом.

Згідно з частиною першою статті 33 Виборчого кодексу України, виборчі комісії є спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення виборів і забезпечувати реалізацію виборчих прав громадян України, додержання та однакове застосування виборчого законодавства.

Частиною четвертою статті 33 Виборчого кодексу України визначено, що територіальні виборчі комісії в межах повноважень, визначених цим Кодексом, забезпечують організацію підготовки та проведення місцевих виборів.

Територіальні виборчі комісії є комісіями вищого рівня щодо всіх дільничних виборчих комісій з відповідних місцевих виборів.

Частиною першою статті 63 Виборчого кодексу України встановлюється можливість оскарження рішення, дії чи бездіяльності, що стосуються виборчого процесу, до суду або до виборчої комісії.

Згідно частини третьої цієї ж норми Виборчого кодексу України, оскарження рішень, дій чи бездіяльності, що стосуються виборчого процесу, до відповідної виборчої комісії, а також розгляд скарг та прийняття рішення виборчою комісією здійснюються в порядку, визначеному цим Кодексом.

Відповідно до частини четвертої статті 65 Виборчого кодексу України до територіальної комісії, яка встановлює підсумки голосування з відповідних місцевих виборів, може бути подана скарга на рішення, дії чи бездіяльність дільничної виборчої комісії, яка забезпечує організацію і проведення відповідних місцевих виборів.

Частиною першою статті 66 Виборчого кодексу України встановлюється, що скарга до виборчої комісії може бути подана суб`єктом звернення зі скаргою протягом двох днів після прийняття рішення, вчинення дії чи бездіяльності суб`єктом оскарження, за винятком випадків, зазначених у частинах другій і третій цієї статті.

Частиною восьмою статті 67 Виборчого кодексу України передбачено, що суб`єкт звернення може у скарзі заявляти вимоги про:

1) визнання рішення суб`єкта оскарження таким, що не відповідає вимогам законодавства (є протиправними), порушує виборчі права громадян, права та законні інтереси суб`єкта виборчого процесу та його скасування;

2) визнання дій суб`єкта оскарження такими, що не відповідають вимогам законодавства (є протиправними), порушують виборчі права громадян, права та законні інтереси суб`єкта виборчого процесу та зобов`язання утриматися від вчинення певних дій;

3) визнання бездіяльності суб`єкта оскарження такою, що не відповідає вимогам законодавства (є протиправною), порушує виборчі права громадян, права та законні інтереси суб`єкта виборчого процесу та зобов`язання вчинити певні дії;

4) поновлення в інший спосіб, що не суперечить Кодексу, порушених виборчих прав громадян, прав та законних інтересів суб`єкта виборчого процесу.

Згідно з частиною першою статті 196 Виборчого кодексу України виборчий процес місцевих виборів включає такі етапи: 1) утворення виборчих округів; 2) утворення дільничних виборчих комісій; 3) складання списків виборців, їх перевірка та уточнення; 4) висування та реєстрація кандидатів; 5) проведення передвиборної агітації; 6) голосування у день виборів; 7) підрахунок голосів виборців, установлення підсумків голосування і результатів місцевих виборів.

Статтею 253 ВК України визначено порядок транспортування і передачі виборчих документів до територіальної виборчої комісії. Так, транспортування документів, зазначених у частині десятій статті 251 цього Кодексу, здійснюється головою або заступником голови дільничної виборчої комісії та іншими двома членами цієї комісії - представниками різних суб`єктів подання кандидатур до складу відповідної дільничної виборчої комісії. Під час транспортування виборчих документів членами дільничної виборчої комісії їх супроводжують поліцейські, а у разі необхідності, за зверненням територіальної виборчої комісії, - співробітники Служби безпеки України, які повинні забезпечити охорону під час транспортування. Інші члени дільничної виборчої комісії, не зайняті у транспортуванні виборчих документів, кандидати, їх довірені особи, уповноважені особи місцевих організацій партій, офіційні спостерігачі за їхнім бажанням можуть також супроводжувати транспортування таких документів. Супроводження таких документів іншими особами забороняється. Під час транспортування документів забороняється розпечатувати пакети з виборчими бюлетенями та іншою документацією.

У разі одночасного проведення місцевих виборів з виборами Президента України, народних депутатів України чи всеукраїнським референдумом виборча документація з місцевих виборів транспортується до відповідних територіальних виборчих комісій трьома членами дільничної виборчої комісії, які не беруть участі у транспортуванні виборчої документації до окружних виборчих комісій з виборів Президента України, народних депутатів України, окружних комісій з всеукраїнського референдуму.

У разі, якщо на виборчій дільниці здійснювалося голосування одночасно з декількох видів місцевих виборів, транспортування виборчих документів на яких передбачено цією статтею до різних територіальних виборчих комісій, дільнична виборча комісія приймає рішення про визначення не менше трьох членів комісії - представників різних суб`єктів подання кандидатур до складу комісії, відповідальних за транспортування та передачу виборчої документації до кожної територіальної виборчої комісії, до якої здійснюватиметься транспортування.

Статтею 254 Виборчого кодексу України визначено порядок прийняття та розгляду виборчих документів дільничних виборчих комісій територіальною виборчою комісією.

З моменту закінчення голосування територіальна виборча комісія розпочинає безперервне засідання, яке продовжується безперервно до встановлення підсумків голосування та результатів відповідних місцевих виборів у виборчому окрузі. На цей час члени територіальної виборчої комісії не можуть залучатися до виконання інших функцій, крім участі в засіданні виборчої комісії (частина перша статті 254 Виборчого кодексу України).

Засідання територіальної виборчої комісії, зазначене у частині першій цієї статті, оформляється протоколом безперервного засідання, який підписується головою або головуючим на засіданні, а також секретарем виборчої комісії та/або членом виборчої комісії, який виконував на зазначеному засіданні обов`язки секретаря. До протоколу приєднуються (за наявності) окремі думки членів виборчої комісії, які брали участь у засіданні і не згодні з прийнятим окружною виборчою комісією рішенням (частина друга статті 254 Виборчого кодексу України).

На засіданні територіальної виборчої комісії, зазначеному у частині першій цієї статті, голова територіальної виборчої комісії або визначений ним член комісії приймає запечатані пакети з протоколами дільничних виборчих комісій, розпечатує їх та оголошує зміст протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на відповідних виборчих дільницях, а також приймає запечатані пакети з іншими виборчими документами, передбаченими частиною десятою статті 251 цього Кодексу. Час прийняття територіальною виборчою комісією протоколів дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, перелік прийнятих виборчих документів і занесені до протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці відомості фіксуються у протоколі засідання територіальної виборчої комісії (частина третя статті 254 Виборчого кодексу України).

При прийнятті документів дільничної виборчої комісії, територіальна виборча комісія перевіряє комплектність документів та цілісність упаковки усіх пакетів з виборчими документами. При цьому, кожний член комісії має право оглянути кожний пакет з документами (частина четверта статті 254 Виборчого кодексу України).

Згідно з частиною п`ятою статті 254 Виборчого кодексу України, за результатами розгляду документів дільничної виборчої комісії та скарг про порушення вимог цього Кодексу під час проведення голосування та підрахунку голосів на виборчій дільниці, а також під час транспортування виборчих документів до територіальної виборчої комісії, що надійшли до територіальної виборчої комісії на момент прийняття документів дільничної виборчої комісії, територіальна виборча комісія приймає одне з таких рішень:

1) врахувати відомості протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці;

2) зобов`язати дільничну виборчу комісію виправити виявлені недоліки шляхом складання протоколу з позначкою Уточнений ;

3) провести повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці в порядку, встановленому цим Кодексом.

Рішення, передбачене частиною п`ятою цієї статті, приймається шляхом голосування членів територіальної виборчої комісії більшістю голосів від загального складу комісії і фіксується у протоколі засідання територіальної виборчої комісії (частина шоста статті 254 Виборчого кодексу України).

У разі виявлення у протоколі дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці виправлень, помилок, неточностей, які можливо усунути без повторного підрахунку голосів, територіальна виборча комісія своїм рішенням може зобов`язати дільничну виборчу комісію виправити виявлені недоліки шляхом складання протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з позначкою Уточнений відповідно до пункту 2 частини п`ятої цієї статті (якщо зміст таких виправлень, помилок та неточностей неможливо з`ясувати та усунути без складання протоколу з позначкою Уточнений дільничною виборчою комісією), про що зазначається у протоколі засідання територіальної виборчої комісії. Протягом часу розгляду цього питання дільничною виборчою комісією подані до територіальної виборчої комісії примірники протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, виборчі бюлетені та інші виборчі документи, зазначені у частині десятій статті 251 цього Кодексу, зберігаються в територіальній виборчій комісії.

У разі виявлення у протоколі виправлень, помилок та неточностей, які можливо усунути без повторного підрахунку голосів та які не потребують складання протоколу з позначкою Уточнений , територіальна виборча комісія приймає рішення, передбачене пунктом 1 частини п`ятої цієї статті, із зазначенням виявлених виправлень, помилок та неточностей. Таке рішення додається до протоколу дільничної виборчої комісії (частина сьома статті 254 Виборчого кодексу України).

Дільнична виборча комісія зобов`язана у строк, визначений територіальною виборчою комісією, розглянути питання про внесення змін до відповідного протоколу без перерахунку виборчих бюлетенів. Протокол з позначкою Уточнений складається відповідно до цього Кодексу у порядку, в якому було складено протокол дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, який потребує уточнення, транспортується до територіальної виборчої комісії в порядку, встановленому статтею 253 цього Кодексу. Час прийняття територіальною виборчою комісією протоколу дільничної виборчої комісії з позначкою Уточнений і занесені до цього протоколу відомості фіксуються у протоколі засідання територіальної виборчої комісії (частина восьма статті 254 Виборчого кодексу України).

За наявності заяв або скарг, підтверджених відповідно оформленими актами, складеними кандидатами у депутати, кандидатами на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довіреними особами, уповноваженими особами організацій партій, офіційними спостерігачами, виборцями, про порушення вимог цього Кодексу під час проведення голосування та/або підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, що ставлять під сумнів результати підрахунку голосів виборців на цій виборчій дільниці, територіальна виборча комісія може прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці (частина дев`ята статті 254 Виборчого кодексу України).

У разі наявності акта або письмової заяви осіб, зазначених у частині першій статті 253 цього Кодексу, про порушення вимог цього Кодексу під час транспортування протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці та інших документів до територіальної виборчої комісії територіальна виборча комісія може, а в разі наявних ознак розпечатування пакетів із запакованими документами, а також у разі неможливості усунення без перерахунку бюлетенів неточностей у протоколі дільничної виборчої комісії - зобов`язана прийняти рішення про повторний підрахунок голосів виборців на цій дільниці.

Прийняття рішення територіальною виборчою комісією про проведення повторного підрахунку голосів у разі виявлення порушення цілісності пакетів із запакованими документами, а також у разі неможливості усунення без перерахунку бюлетенів неточностей у протоколі дільничної виборчої комісії після прийняття виборчих документів від дільничної виборчої комісії, не допускається (частина десята статті 254 Виборчого кодексу України).

Також, відповідно до ч. 2 ст. 255 ВК України територіальна виборча комісія після прийняття і розгляду протоколів (у тому числі з позначкою "Уточнений") дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на відповідних виборчих дільницях на підставі цих протоколів, а в разі повторного підрахунку голосів виборців - протоколів територіальної виборчої комісії про повторний підрахунок голосів виборців на відповідній виборчій дільниці не пізніш як на дев`ятий день з дня голосування (а у разі проведення повторного голосування - не пізніше як на третій день з дня повторного голосування) встановлює та заносить до протоколу про підсумки голосування по кожному виборчому округу з відповідних місцевих виборів певні відомості.

Крім того, відповідно до ч.ч. 1, 3 ст. 37 ВК України документування діяльності виборчих комісій здійснюється у порядку, встановленому цим Кодексом та порядком ведення діловодства виборчих комісій, що затверджується Центральною виборчою комісією.

Рішення виборчої комісії з розглянутого питання письмово оформляється у формі постанови.

Жодних інших законодавчих вимог саме до процедури (підстав) встановлення та занесення до протоколу про підсумки голосування по кожному виборчому округу з відповідних місцевих виборів певних відомостей - не передбачено.

З наведеного вбачається, що вищенаведеними протоколами відповідачем встановлені та занесені до протоколів про підсумки голосування по кожному виборчому округу з відповідних місцевих виборів певні відомості, тобто, вчинено певні дії, а не прийнято рішення, як помилково вважають позивачі.

Отже, позиція позивачів із посиланням на те, що усі інші дії відповідача, зазначені у позові, як такі, що вчинені із порушеннями, та які передували прийняттю оскаржених рішень, оформлених протоколами про підсумки голосування, входять до процедури їх прийняття, - є помилковою, такою, що не відповідає положенням ч. 2 ст. 255 ВК України та п. 1 ч. 2 ст. 2 КАС України.

Відповідно, посилання позивачів на положення ст.ст. 253, 254 ВК України, як такі, що регулюють саме спірні правовідносини - є помилковою.

Судом встановлено, що протоколи (у тому числі з позначкою "Уточнений") дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на відповідних виборчих дільницях, прийнято і розглянуто відповідачем 26-31.10.2020 року, що підтверджено наданими відповідачем додатками до протоколу № 22 безперервного засідання відповідача від 25 жовтня 2020 року.

При цьому жодних доводів та доказів на їх підтвердження щодо оскарження позивачами рішень, дій чи бездіяльності відповідача з прийняття і розгляду протоколів (у тому числі з позначкою "Уточнений") дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на відповідних виборчих дільницях, та протоколів територіальної виборчої комісії про повторний підрахунок голосів виборців на відповідній виборчій дільниці, на підставі яких відповідачем встановлені та занесені до оскаржених протоколів про підсумки голосування певні відомості - позивачами не наведено та не надано.

Представники позивачів наголошують на тому, що Приморською ТВК було невірно заповнені відомості в протоколі про підсумки голосування з виборів депутатів Одеської міської ради Одеського району Одеської області у межах територіального виборчого округу № 5 з позначкою «Уточнений» від 31.10.2020 та протоколі Приморської ТВК про підсумки голосування з виборів депутатів Одеської міської ради Одеського району Одеської області у межах територіального виборчого округу № 6 з позначкою «Уточнений» від 31.10.2020.

Однак, при цьому, не зазначають про встановлені порушення або розбіжності при складанні протоколу про підсумки голосування з виборів Одеського міського голови Одеського району Одеської області в єдиному одномандатному міському виборчому окрузі у межах Приморського територіального виборчого округу від 31 жовтня 2020 року о 23 годині 10 хвилин з позначкою «Уточнений» .

Судом першої інстанції під час судового засідання досліджені протоколи дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях №№ 511330, 511265, 511263, 511326, 511247, 5113288, 511273, 511334 з виборів депутатів Одеської міської ради Одеського району Одеської області у територіальному виборчому окрузі № 6, протоколи дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях №№ 511299, 511310, 511339, 511442 з виборів депутатів Одеської міської ради Одеського району Одеської області у територіальному виборчому окрузі № 5 та протоколи дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях №№ 511265, 511263 з виборів Одеського міського голови Одеського району Одеської області.

Виходячи з предмету спору, меж доказування, наявність в позовній заяві посилань на деякі невідповідності між відомостями щодо кількості недійсних бюлетенів, прийнятих і розглянутих протоколів (у тому числі з позначкою "Уточнений") дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на відповідних виборчих дільницях, та протоколів територіальної виборчої комісії, та встановленими Приморською районною у місті Одесі територіальною виборчою комісією Одеської області відомостями, занесеними в оскаржені протоколи, не наведення позивачами жодних доводів та ненадання жодних доказів на їх підтвердження щодо оскарження позивачами рішень, дій чи бездіяльності відповідача з прийняття і розгляду протоколів (у тому числі з позначкою "Уточнений") дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на відповідних виборчих дільницях, на підставі яких відповідачем встановлені та занесені до оскаржених протоколів про підсумки голосування певні відомості, - копії відповідних протоколів дільничних виборчих комісій у зв`язку із великим їх обсягом, враховані судом лише як докази фактичної наявності у відповідача відповідних доказів, як таких, на підставі яких складено оскаржені протоколи.

Колегія суддів погоджується з висновком суду, що зазначені розбіжності не можуть бути підставою для визнання протиправними та скасування протоколів Приморської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області про підсумки голосування перших місцевих виборів 25 жовтня 2020 року, а також прийняття рішення про перерахунок голосів виборців майже на всіх виборчих дільницях.

З матеріалів справи вбачається, що кількість виборців у протоколах дільничних виборчих комісії та протоколах Приморської ТВК про підсумки голосування є однаковою, а можливі розбіжності щодо кількості недійсних бюлетенів не впливають на кількість голосів виборців, які підтримали територіальні виборчі списки або кожного кандидата в депутати, включеного до територіального виборчого списку кандидатів у депутати від кожної місцевої організації політичної партії.

Також, в судовому засіданні встановлено та не заперечується сторонами, що до міської територіальної виборчої комісії скарг про порушення Виборчого кодексу не надходило. Позивачами не надано доказів того, що до Приморської ТВК подавались скарги про порушення ВК України, які підтверджені відповідно оформленими актами.

В свою чергу, Виборчий кодекс України не передбачає усної форми подання скарги до відповідної виборчої комісії.

Постановою Центральної виборчої комісії від 10.08.2020 року №173 затверджено Порядок організації роботи та ведення діловодства виборчих комісій з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів.

Цей Порядок спрямований на забезпечення однакового застосування положень Виборчого кодексу України (далі - Кодекс) з питань організації роботи виборчих комісій з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів (крім Центральної виборчої комісії) (далі - виборчі комісії) і на підставі статей 36, 37 Кодексу встановлює єдиний порядок роботи виборчих комісій, у тому числі з документами, заявами (клопотаннями), скаргами, пропозиціями (зауваженнями), запитами (далі - документи, звернення), з моменту їх створення або одержання до завершення виконання або відправлення чи передачі на зберігання до відповідної архівної установи.

Приморською ТВК від 25.10.2020 року оформлено Журнал реєстрації документів, заяв і скарг у виборчій комісії.

Відповідно до п. 6.1. Порядку №173, на засіданнях виборчої комісії, у тому числі під час підрахунку голосів виборців та встановлення результатів голосування, на виборчій дільниці в день виборів чи в день повторного голосування у приміщенні, де проводиться голосування, без дозволу чи запрошення відповідної виборчої комісії мають право бути присутніми з додержанням вимог Кодексу та цього Порядку:

1) члени Центральної виборчої комісії, працівники Секретаріату Центральної виборчої комісії, Служби розпорядника Державного реєстру виборців, посадові особи відповідного територіального та регіонального представництв Центральної виборчої комісії;

2) члени виборчих комісій вищого рівня;

3) кандидати на відповідних виборах, їх довірені особи, уповноважені особи партій (організацій партій) - суб`єктів відповідного виборчого процесу, офіційні спостерігачі від кандидатів, партій (організацій партій) (не більше однієї особи від одного кандидата, однієї партії (організації партії);

4) офіційні спостерігачі від громадських організацій, які отримали дозвіл мати офіційних спостерігачів на відповідних виборах (не більше двох осіб від однієї громадської організації);

5) офіційні спостерігачі від іноземних держав і міжнародних організацій;

6) представники засобів масової інформації (не більше двох осіб від одного засобу масової інформації).

Так, з Журналу реєстрації документів, заяв і скарг у виборчій комісії від 25.10.2020 року вбачається, що у ньому зареєстровані особи, зокрема, передбачені пп. 3-6 п. 6.1 Порядку №173. В той час, прізвища представників позивачів чи довірених осіб в даному журналі не зазначено, що підтверджує відсутність звернень.

Таким чином, позивачі мали право, у день голосування, під час підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, встановлення підсумків голосування та/або під час транспортування виборчих документів, невідкладно звернутися до суду з відповідною позовною заявою, в разі бездіяльності або відмови у задоволенні скарг до ДВК або Приморської ТВК, проте таким правом не скористались.

При цьому, позивачі не звертались до суду з позовною заявою про визнання бездіяльності Приморської ТВК щодо не розгляду заяв, скарг під час опрацювання протоколів дільничних виборчих комісій відповідачем.

Також, позивач вказує, що під час транспортування і передачі виборчих документів до Приморської ТВК, дільничними виборчими комісіями у межах Приморського територіального виборчого округу єдиного одномандатного міського виборчого округу з виборів Одеського міського голови Одеського району Одеської області та територіальних виборчих округів № 5 та № 6 з виборів депутатів Одеської міської ради Одеського району Одеської області було допущено грубі системні порушення порядку і транспортування виборчих документів до Приморської ТВК.

Однак, позивачами не вказано, якою саме дільничною виборчою комісією та/або особою було порушено порядок транспортування виборчих документів. Ніяким чином не зафіксовано вказане порушення, в тому числі не складено акту про виявлення порушень вимог ВК України, не зафіксовано звернень в правоохоронні органи з приводу порушення порядку транспортування виборчих документів дільничними виборчими комісіями.

Приморською районною у місті Одесі територіальною виборчою комісією Одеської області під час приймання виборчої документації від дільничних виборчих комісій не було виявлено порушень порядку транспортування виборчої документації, а також до Приморської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області не надходило скарг з достатніми доказами, які б підтверджували порушення дільничними виборчими комісіями порядку транспортування виборчої документації. Саме по собі порушення дільничною виборчою комісією порядку транспортування виборчих документів до територіальної виборчої комісії, не може бути підставою для визнання протиправними та скасування протоколів Приморської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області про підсумки голосування перших місцевих виборів 25 жовтня 2020 року, а також прийняття рішення про перерахунок голосів виборців майже на всіх виборчих дільницях.

Судом апеляційної інстанції встановлено, що виборча документація від дільничних виборчих комісій № 511267, 511279 територіального виборчого округу № 6 надійшла з пошкодженням пакування внаслідок тонких пакунків, що було зафіксовано на засіданні Приморської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області 26 жовтня 2020 року.

Однак, доказів наявних ознак розпечатування пакетів із запакованими документами, а також неможливості внаслідок цього усунути неточності без перерахунку бюлетенів у протоколах дільничної виборчої комісії, які є підставами для прийняття територіальною виборчою комісією рішення про повторний підрахунок голосів на цих дільницях, як того вимагає ч. 10 ст. 254 ВК України, суду не надано.

Слід також зазначити, що на засіданні Приморської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області щодо встановлення підсумків голосування, не було виявлено інших порушень, в тому числі стосовно цілісності пакетів, комплектності документів та інших.

Крім того, як вбачається з матеріалів справи, в процесі безперервного засідання Приморською районною у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області, яке тривало з 20 годин 00 хвилин 25.10.2020 р. по 23 годину 30 хвили 31.10.2020 р., не було оголошено жодної перерви, натомість оголошувалися технічні паузи з підготовкою протоколів Приморської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області про підсумки голосування перших місцевих виборів 25 жовтня 2020 року.

Оголошення технічних пауз в процесі безперервного засідання територіальної виборчої комісії не являється порушенням виборчого законодавства України та не може бути підставою для визнання протиправними та скасування протоколів Приморської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області про підсумки голосування перших місцевих виборів 25 жовтня 2020 року, а також прийняття рішення про перерахунок голосів виборців майже на всіх виборчих дільницях.

Пояснення допитаних в судовому засіданні свідків ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 не можуть вважатись належними та допустимими доказами в даному спорі в розумінні ст. ст. 72-76 КАС України.

За таких обставин, суд дійшов правильного висновку про відсутність правових підстав для задоволення позовних вимог щодо визнання протиправними та скасування рішень Приморської ТВК про підсумки голосування з виборів Одеського міського голови Одеського району Одеської області в єдиному одномандатному міському виборчому окрузі у межах Приморського територіального виборчого округу, оформлене протоколом Приморської ТВК від 31 жовтня 2020 року о 23 годині 10 хвилин з позначкою «Уточнений» ; рішення Приморської ТВК про підсумки голосування з виборів депутатів Одеської міської ради Одеського району Одеської області у межах територіального виборчого округу № 5, оформлене протоколом Приморської ТВК від 31 жовтня 2020 року о 23 годині 20 хвилин з позначкою «Уточнений» ; рішення Приморської ТВК про підсумки голосування з виборів депутатів Одеської міської ради Одеського району Одеської області у межах територіального виборчого округу № 6, оформлене протоколом Приморської ТВК від 31 жовтня 2020 року о 23 годині 30 хвилин з позначкою «Уточнений» .

Також, не підлягають задоволенню позовні вимоги про зобов`язання Приморську районну у місті Одесі територіальну виборчу комісію Одеської області прийняти рішення про повторний підрахунок голосів виборців у виборчих округах №№ 5,6 у місті Одеса Одеського району Одеської області, в порядку, встановленому Виборчим кодексом України, оскільки вони є похідними від вищевказаних позовних вимог.

При цьому, інші доводи апеляційної скарги не спростовують правильності висновків суду першої інстанції щодо відсутності правових підстав для задоволення позову та вважає, що судом першої інстанції повно встановлено фактичні обставини справи, правильно визначено норми матеріального і процесуального права, які підлягають застосуванню, з дотриманням вимог ст. 242 КАС України.

Судом апеляційної інстанції враховується, що згідно п. 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.

Таким чином, колегія суддів вирішила згідно ст. 316 КАС України залишити апеляційну скаргу без задоволення, а рішення суду - без змін, з урахуванням того, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права.

За приписами статті 143 КАС України суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі.

Керуючись ст.ст. 273, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329, 331 КАС України, суд

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційні скарги Довіреної особи кандидата на посаду Одеського міського голови ОСОБА_1 - Тодощака Олега Володимировича, Одеської обласної організації Української морської партії Сергія Ківалова - залишити без задоволення.

Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 07 листопада 2020 року по справі за позовом кандидата на посаду Одеського міського голови Одеського району Одеської області ОСОБА_1 , Одеської обласної організації Української морської партії Сергія Ківалова до Приморської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області, за участю 3-х осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору - Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області, Одеської міської організації Політичної партії «Довіряй ділам» про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії, - залишити без змін.

Стягнути з кандидата на посаду Одеського міського голови Одеського району Одеської області ОСОБА_1 Одеського району Одеської області (РНОКПП НОМЕР_1 ) на користь Держави (отримувач коштів ГУК у м. Києві/м.Київ/22030106; код отримувача (ЄДРПОУ) 37993473; банк отримувача Казначейство України (ЕАП); рахунок отримувача UA9089 9998 03131 1125 60000 26001; код класифікації доходів бюджету 22030106) судовий збір за подання апеляційної скарги у сумі 1 261 (одна тисяча двісті шістдесят одна) грн. 20 коп.

Стягнути з Одеської обласної організації Української морської партії Сергія Ківалова (код ЄДРПОУ 26052916) на користь Держави (отримувач коштів: ГУК у м. Києві/м. Київ/22030106; код ЄДРПОУ: 37993783; банк отримувача: Казначейство України (ЕАП); рахунок отримувача: UA9089 9998 03131 1125 60000 26001; код класифікації доходів бюджету: 22030106) судовий збір за подання апеляційної скарги у розмірі 3 153,00 грн. (три тисячі сто п`ятдесят три гривні).

Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття, та оскарженню в касаційному порядку не підлягає.

Дата складення повного судового рішення 11 листопада 2020 р.

Головуючий суддя Стас Л.В. Судді Турецька І.О. Шеметенко Л.П.

СудП'ятий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення11.11.2020
Оприлюднено12.11.2020
Номер документу92786042
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —420/11902/20

Постанова від 11.11.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Стас Л.В.

Ухвала від 10.11.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Стас Л.В.

Ухвала від 10.11.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Стас Л.В.

Рішення від 07.11.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бутенко А.В.

Ухвала від 06.11.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бутенко А.В.

Ухвала від 06.11.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бутенко А.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні