Справа № 420/1206/20
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
09 листопада 2020 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Танцюри К.О., розглянувши у письмовому провадженні справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Еліт Агротранс" до Управління Укртрансбезпеки в Одеській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача Державна служба України з безпеки на транспорті, про визнання протиправними та скасування постанов,-
ВСТАНОВИВ:
До Одеського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю "Еліт Агротранс" до Управління Укртрансбезпеки в Одеській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача Державна служба України з безпеки на транспорті, про визнання протиправними та скасування постанов Управління Укртрансбезпеки в Одеській області про застосування адміністративно-господарського штрафу від 16.12.2019р. №№169543, №169544, №169545.
Ухвалою суду від 27.02.2020р. відкрито провадження та призначено розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження з викликом сторін.
Ухвалою суду від 17.03.2020р. зупинено провадження у справі №420/1206/20 до завершення обмежувальних протиепідемічних заходів.
Ухвалою суду від 02.04.2020р. поновлено провадження у справі з метою вирішення заяви позивача від 31.03.2020р. про забезпечення позову шляхом зупинення стягнення на підставі постанов Управління Укртрансбезпеки в Одеській області про застосування адміністративно господарського штрафу від 16.12.2019 року № 169543 у розмірі 17 000 грн., № 169544 розмірі 34 000 грн., № 169545 у розмірі 34 000 грн. до набрання законної сили судовим рішенням у цій справі.
Ухвалою суду від 02.04.2020р. заяву Товариства з обмеженою відповідальністю "Еліт Агротранс" про забезпечення позову від 31.03.2020р. задоволено та зупинено стягнення на підставі постанов Управління Укртрансбезпеки в Одеській області про застосування адміністративно господарського штрафу від 16.12.2019 року №169543 у розмірі 17 000,00 грн., № 169544 розмірі 34 000,00 грн., № 169545 у розмірі 34000,00 грн.
Ухвалою суду від 02.04.2020р. зупинено провадження по справі №420/1206/20 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Еліт Агротранс" до Управління Укртрансбезпеки в Одеській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача Державна служба України з безпеки на транспорті, про визнання протиправними та скасування постанов - до завершення обмежувальних протиепідемічних заходів.
Ухвалою суду від 01.10.2020р. поновлено провадження по справі.
В обґрунтування наявності підстав для задоволення позовної заяви позивач у позовній заяві зазначив, що не погоджується із прийняттям постанов Управління Укртрансбезпеки в Одеській області про застосування адміністративно-господарського штрафу від 16.12.2019р. №№169543, №169544, №169545 та просить суд їх скасувати. Позивач, посилаючись на положення Порядку №1567, Порядку №879 та Правила дорожнього руху, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1306 від 10.10.2011р. зазначив, що за результатами габаритно-вагового контролю на стаціонарному або пересувному пункті водієві транспортного засобу видається довідка про здійснення габаритно-вагового контролю із зазначенням часу і місця його здійснення. Представник ТОВ Еліт Агротранс вказав, що товариство не отримувало повідомлення про розгляд справ щодо застосування штрафів разом із документами щодо фіксування таких порушень для участі у засіданні розгляду справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт. Позивач, посилаючись на те, що органом державного контролю здійснено перевірку ТОВ Еліт Агротранс щодо дотримання вимог законодавства про автомобільний транспорт з порушенням вимог діючого законодавства та застосовано штрафні санкції за відсутності належних правових підстав, просить суд задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.
19.03.2020р. до суду від Управління Укртрансбезпеки в Одеській області надійшов відзив на адміністративний позов, згідно якого відповідач вказав, що за результатами рейдової перевірки посадовими особами управлінь було складено рейдові акти додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом, якими зафіксовано порушення вимог ст. 48 Закону України Про автомобільний транспорт , а саме відсутній дозвіл або плата за проїзд, що дає право на рух автомобільними дорогами загального користування з перевищення вагових обмежень. Відповідач зазначив, що на розгляд справ по оскарженим постановам, який відбувся 16.12.2019р. позивач викликався листом №75711/32-1/24-19 від 19.12.2019р. та виклик здійснено рекомендованим листом з повідомленням, однак позивач на розгляд справи не з`явився. У зв`язку з викладеним та посилаючись на те, що відповідачем було виконано всі вимоги передбачені законодавством, Управління Укртрансбезпеки в Одеській області просить суд відмовити у задоволенні позовних вимог товариства.
20.08.2020р. до суду від представника позивача надійшла відповідь на відзив згідно якої ТОВ Еліт Агротранс зазначило, що відповідачем не надано відповідних довідок про здійснення габаритно-вагового контролю щодо транспортних засобів, перевірка яких відбувалась згідно актів перевірки №№ 173898, 173870 від 11.11.2019р., № 198214 від 13.11.2019р., що свідчить, на думку позивача, про нездійснення перевірки вагових параметрів відповідних транспортних засобів у визначеному законодавством порядку та відповідно у актах про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів №№ 0015932, 039505 від 11.11.2019р. не міститься повна інформація щодо фактичного навантаження. Вказані у акті про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів № 032958 від 13.11.2019р. фактичні показники повної маси та осьових навантажень не підтверджені у встановленому законодавством порядку. Позивач вказав, що відповідачем долучено до відзиву на позов фіскальний чек Укрпошти зі списком згрупованих поштових відправлень листів рекомендованих, а опис вкладення відправлення до ТОВ Еліт Агротранс та поштове повідомлення про вручення відсутні, з чого випливає, що належні та допустимі докази сповіщення позивача про розгляд відповідної справи відсутні, що є достатньою самостійною підставою для визнання протиправними спірних постанов про накладення штрафу та їх скасування.
Сторони повідомлялись про день та час слухання справи, однак у судове засідання не з`явились. Керуючись положеннями ч.9 ст. 205 КАС України судом продовжено розгляд справи у письмовому провадженні.
Дослідивши матеріали справи, судом встановлено наступне.
11.11.2019р. інспекторами Управління Укртрансбезпеки у Дніпропетровській області здійснено документальний ваговий контроль вантажного транспортного засобу марки MAN номерний знак НОМЕР_1 , з напівпричепом КRONE, номерний знак НОМЕР_2 , під час проведення якої встановлено, що згідно товарно-транспортної накладної №11 від 11.11.2019р. вага тари склала 16 530кг, вага вантажу - 38 880кг, загальна вага - 55410,00грн., у тому числі порушення відповідальність за яке передбачена ст.60 Закону України Про автомобільний транспорт , а саме перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 20% при перевезенні вантажу без відповідного дозволу, про що складено акт перевірки №1173898 від 11.11.2019р.(а.с.57) та акт про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів №0015932 від 19.12.2019р. (а.с.58). Згідно розрахунку плати за проїзд №0015932 від 11.11.2019р. плата за проїзд склала 48,60євро (а.с.59).
13.11.2019р. інспекторами Чорноморського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки здійснено габаритно-ваговий контроль вантажного транспортного засобу марки MAN номерний знак НОМЕР_3 , з напівпричепом KOGEL, номерний знак НОМЕР_4 , під час проведення якої встановлено, що водій здійснював перевезення вантажу (насіння соняшника) з порушенням нормативних вагових обмежень, у тому числі порушення відповідальність за яке передбачена ст.60 Закону України Про автомобільний транспорт , а саме перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 10% при перевезенні вантажу без відповідного дозволу, про що складено акт перевірки №198214 від 13.11.2019р. (а.с.60) та акт про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів №032958 від 13.11.2019р. (а.с.62). Згідно розрахунку плати за проїзд №1172/19 від 13.11.2019р. плата за проїзд склала 558,00 євро(а.с.61).
11.11.2019р. інспекторами Управління Укртрансбезпеки у Дніпропетровській області здійснено документальний ваговий контроль вантажного транспортного засобу марки MAN номерний знак НОМЕР_5 , з напівпричепом KOGEL, номерний знак НОМЕР_6 , під час проведення якої встановлено, що згідно товарно-транспортної накладної №12 від 11.11.2019р. вага тари склала 16 710кг, вага вантажу - 39690кг, загальна вага -56400,00грн., у тому числі порушення відповідальність за яке передбачена ст.60 Закону України Про автомобільний транспорт , а саме перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 20% при перевезенні вантажу без відповідного дозволу, про що складено акт перевірки №173870 від 11.11.2019р. (а.с.63) та акт про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів №039505 від 11.11.2019р. (а.с.65). Згідно розрахунку плати за проїзд №039505 від 11.11.2019р. плата за проїзд склала 81,60євро (а.с.64).
Управлінням Укртрансбезпеки в Одеській області прийнято постанови про застосування адміністративно-господарського штрафу від 16.12.2019р.:
- №169543 про стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю"Еліт Агротранс"адміністративно-господарського штрафу у розмірі 17 000,00грн., на підставі акту проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом №198214 від 13.11.2019р. (а.с. 53, 60);
- №169544 про стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю "Еліт Агротранс" адміністративно-господарського штрафу у розмірі 34 000,00грн., на підставі акту проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом №173870 від 11.11.2019р. (а.с.54, 63)
- №169545 про стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю "Еліт Агротранс" адміністративно-господарського штрафу у розмірі 34 000,00грн., на підставі акту проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом №173899 від 11.11.2019р. (а.с.55-57).
Відповідно до вимог ч.2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Засади організації та діяльності автомобільного транспорту визначені Законом України Про автомобільний транспорт від 5 квітня 2001 року № 2344-III, відповідно до ст.6 якого державний контроль автомобільних перевізників на території України здійснюється шляхом проведення планових, позапланових і рейдових перевірок (перевірок на дорозі).
Порядок здійснення державного контролю на автомобільному транспорті затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 8 листопада 2006 р. № 1567, п.3 якого передбачено, що органами державного контролю на автомобільному транспорті (далі - органи державного контролю) є Укртрансбезпека, її територіальні органи.
Статтею 1 Закону України Про автомобільний транспорт встановлено, що автомобільний перевізник - фізична або юридична особа, яка здійснює на комерційній основі чи за власний кошт перевезення пасажирів чи (та) вантажів транспортними засобами.
Відповідно абз.15, 16 ч.1 ст. 60 Закону України "Про автомобільний транспорт" pа порушення законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників застосовуються адміністративно-господарські штрафи, зокрема, за перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 10%, але не більше 20% при перевезенні вантажу без відповідного дозволу - штраф у розмірі однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян; перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 20% при перевезенні вантажу без відповідного дозволу - штраф у розмірі двох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Тобто, відповідальність за порушення вимог законодавства у сфері автомобільного транспорту під час перевезення вантажів підлягають саме перевізники.
Механізм здійснення габаритно-вагового контролю великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів (далі - великовагові та/або великогабаритні транспорті засоби), що використовуються на автомобільних дорогах загального користування визначений Порядком здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27 червня 2007 р. № 879, згідно п.3, 4 якого габаритно-ваговий контроль транспортних засобів на автомобільних дорогах загального користування здійснюється Укртрансбезпекою, її територіальними органами та уповноваженими підрозділами Національної поліції. Робота пунктів габаритно-вагового контролю в частині організації та проведення робіт із зважування транспортних засобів забезпечується Укртрансбезпекою, її територіальними органами, службами автомобільних доріг в Автономній Республіці Крим, областях та м. Севастополі і підприємствами, визначеними в установленому законодавством порядку.
Пунктом 16 Порядку №879 встановлено, що габаритно-ваговий контроль включає документальний та/або точний контроль.
Відповідно до п.п. 4, 5-1 п.2 Порядку 879 габаритно-ваговий контроль - контроль за проїздом великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування, який включає перевірку відповідності габаритно-вагових параметрів таких транспортних засобів установленим законодавством параметрам і нормам, наявності дозволу на рух за визначеними маршрутами, а також дотримання визначених у дозволі умов та режиму руху транспортних засобів; документальний габаритно-ваговий контроль - визначення загальної маси транспортного засобу шляхом додавання власної маси транспортного засобу та маси вантажу.
Під час з`ясування офіційних обставин справи судом встановлено, що Товариство з обмеженою відповідальністю "Еліт Агротранс" є перевізником вантажу, що не спростовується позивачем.
Разом з тим, "Еліт Агротранс" повідомлявся про розгляд справи про порушення про автомобільний транспорт, що підтверджується запрошенням на розгляд справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт від 29.11.2019р. №7511/32-1/24-19 , квитанцією ПАТ УКРПОШТА від 02.12.2020р. та списком відправлень листів Укртрансбезпеки, однак представник Товариства з обмеженою відповідальністю "Еліт Агротранс" не з`явився, пояснення та/або додаткові докази, Управлінню Укртрансбезпеки в Одеській області, надано не було (а.с.56,66).
Стосовно доводів позивача що відсутність довідок про результати здійснення перевірки вантажних транспортних засобів, суд зазначає наступне.
Пунктом 18 Порядку №879 передбачено, що за результатами габаритно-вагового контролю на стаціонарному або пересувному пункті водієві транспортного засобу видається довідка про здійснення габаритно-вагового контролю із зазначенням часу і місця його здійснення.
Відповідно до п.4 Порядку взаємодії Державної інспекції України з безпеки на наземному транспорті, Міністерства внутрішніх справ України, Державного агентства автомобільних доріг України під час організації та проведення робіт із зважування та здійснення габаритно-вагового контролю транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів на автомобільних дорогах загального користування, затвердженого наказом Міністерства інфраструктури України, Міністерства внутрішніх справ України від 10 грудня 2013 року №1007/1207 посадові особи Укртрансінспекції під час здійснення габаритно-вагового контролю, зокрема: видають довідку про результати здійснення габаритно-вагового контролю; складають акт про перевищення транспортним засобом нормативних габаритних або вагових параметрів та визначають суму плати за проїзд за формулою розрахунку відповідно до пунктів 30 - 31 Порядку здійснення габаритно-вагового контролю; при здійсненні габаритно-вагового контролю перевіряють у водіїв великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів наявність дозволів на участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, оформлених та виданих в установленому законодавством порядку; у разі відсутності документів, визначених ст.48 ЗУ Про автомобільний транспорт , застосовують до автомобільних перевізників адміністративно-господарські штрафи, визначені ст.60 ЗУ Про автомобільний транспорт .
Таким чином, саме довідка про здійснення габаритно-вагового контролю є підтверджуючим документом щодо здійснення габаритно-вагового контролю, на підставі показників якої складають акт про перевищення транспортним засобом нормативних габаритних або вагових параметрів.
Однак, ні позивачем ні відповідачем разом із відзивом не було надано відповідні довідки про здійснення габаритно-вагового контролю.
У зв`язку з викладеним, оскільки Управлінням Укртрансбезпеки в Одеській області не надано до суду довідку про здійснення габаритно-вагового контролю, яка є підтверджуючим документом щодо здійснення габаритно-вагового контролю, що містить найменування, місце розташування пункту габаритно-вагового контролю, результати вагового котролю на осі та габаритного контролю транспортного засобу, відомості посадової особи Укртрансінспекції, що проводила габаритно-ваговий контроль та оператора вагового комплексу, суд вважає, що відповідачем не доведено обґрунтованість прийняття постанови від 16.12.2019р. №169543 про стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю "Еліт Агротранс" адміністративно-господарського штрафу у розмірі 17 000,00грн., на підставі акту проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом №198214 від 13.11.2019р.
Щодо оскаржених постанов Управління Укртрансбезпеки в Одеській області від 16.12.2020р. №169544 та №169545, суд зазначає, що як вбачається з актів перевірки №198214 від 13.11.2019р. (а.с.60), №173870 від 11.11.2019р. (а.с.63) та актів про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів №032958 від 13.11.2019р. (а.с.62), №039505 від 11.11.2019р. (а.с.65) перевіряючими було здійснено документальна вагова перевірка за наданими водієм документами, зокрема товарно -транспортними накладними, з яких було встановлено перевищення встановлених законодавством габаритно - вагових норм понад 20% шляхом додавання власної маси транспортного засобу та маси вантажу.
За таких обставин, обов`язок у відповідача щодо складання довідки про здійснення габаритно-вагового контролю при здійсненні документальної вагової перевірки відсутній.
На спростування встановлених порушень (перевищення встановлених законодавством габаритно - вагових норм за наданими до перевірки документами) позивачем не надано до суду відповідних доказів чи пояснень.
У зв`язку з викладеним суд приходить до висновку, що постанови Управління Укртрансбезпеки в Одеській області від 16.12.2020р. №169544 та №169545 прийнято відповідно до норм чинного законодавства та скасуванню не підлягають.
Відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Згідно з ч.1 та ч.2 ст.6 КАС України суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.
Відповідно до положень ст.9 Конституції України та ст.17, ч.5 ст.19 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" суди та органи державної влади повинні дотримуватись положень Європейської конвенції з прав людини та її основоположних свобод 1950 року, застосовувати в своїй діяльності рішення Європейського суду з прав людини з питань застосування окремих положень цієї Конвенції.
Згідно з п.58 рішення Європейського суду з прав людини у справі "Серявін та інші проти України" від 10.02.2010 року, заява 4909/04, суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" від 09.12.1994 року, серія A, № 303-A, п.29).
За таких обставин, суд приходить до висновку про наявність підстав для часткового задоволення позовних вимог Товариства з обмеженою відповідальністю "Еліт Агротранс".
Частиною 1 ст. 157 КАС України визначено, що суд може скасувати заходи забезпечення позову з власної ініціативи або за вмотивованим клопотанням учасника справи.
Враховуючи викладене та у зв`язку з прийняттям рішення по вказаній справі, суд приходить до висновку про наявність підстав для скасування заходів забезпечення позову застосованих ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 02.04.2020р.
Частиною 3 ст.139 КАС України визначено, що при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.
Враховуючи те, що суд прийшов до висновку про наявність підстав для часткового задоволення позовної заяви товариства, суд вважає за можливе стягнути з відповідача пропорційно до розміру задоволених позовних вимог на користь позивача сплачений судовий збір у розмірі 420,40грн.
Керуючись ст.ст. 241-246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Еліт Агротранс" -задовольнити частково.
Визнати протиправним та скасувати постанову Управління Укртрансбезпеки в Одеській області від 16.12.2019р. №169543 про стягнення з адміністративно-господарського штрафу у розмірі 17 000,00грн.
У задоволенні іншої частини позовних вимог - відмовити.
Стягнути з Управління Укртрансбезпеки в Одеській області (вул. Успенська, 4 м.Одеса ) за рахунок бюджетних асигнувань на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Еліт Агротранс" (код ЄДРПОУ 37454939, м. Чорноморськ, вул. Шевченка 7-а, офіс 38) судовий збір у розмірі 420,40 грн. (чотириста двадцять гривень сорок копійок).
Скасувати заходи забезпечення позову застосованих ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 02.04.2020р.
Рішення набирає законної сили згідно ст. 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими ст.ст. 293, 295 та п. 15-5 розділу VII Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя К.О. Танцюра
.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 09.11.2020 |
Оприлюднено | 09.11.2020 |
Номер документу | 92707294 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Танцюра К.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні