Рішення
від 08.10.2020 по справі 817/449/18
РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

08 жовтня 2020 року м. Рівне №817/449/18

Рівненський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Друзенко Н.В. розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом

ОСОБА_1 доДубенського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Рівненської області про визнання дій протиправними, зобов`язання вчинення певних дій, -

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 звернувся в суд з позовом до Дубенського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Рівненської області про визнання дій Дубенського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Рівненської області протиправними та зобов`язання відповідача провести йому перерахунок пенсії відповідно до статті 100 Закону України "Про пенсійне забезпечення" на підставі раніше діючого законодавства, зокрема, Положення про порядок призначення та виплати державних пенсій, затвердженого постановою Ради Міністрів СРСР від 03.08.1972 №590 та з врахуванням списку №1 згідно з постановою Кабінету Міністрів України № 1173 від 22.08.1956, розділ VIII, хімічне виробництво, підрозділ 1, позиція 4, що дає право на державну пенсію на пільгових умовах і в пільгових розмірах.

Ухвалою суду від 12.02.2018 відкрито провадження у справі №817/449/18 та вирішено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

Ухвалою суду від 16.03.2020 провадження у справі зупинено до набрання чинності рішенням суду касаційної інстанції у справі №559/1494/17.

Ухвалою суду від 08.10.2020 провадження у справі поновлено та ухвалено розгляд справи здійснювати за правилами спрощеного (письмового) провадження.

Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач зазначає, що відповідачем протиправно нарахована пенсія по статті 27 з урахуванням статті 28 Закону України "Про пенсійне забезпечення", а не по статті 100 цього Закону. Позивач звернувся до відповідача про здійснення перерахунку пенсії, однак відповідач відмовив. Позивач вказує, що його право на нарахування пенсії з врахуванням статті 100 Закону України "Про пенсійне забезпечення" встановлене судовим рішенням від 27.11.2014 у справі №559/2663/14-а. На підставі викладеного просив позов задовольнити повністю.

Відповідач проти задоволення позову заперечив, у встановлений судом строк подав відзив на позов. В обґрунтування заперечення зазначає, що при призначенні пенсії позивачу зараховано пільговий стаж по Списку №1 з 30.11.1979 по 31.12.1991, що становить 12 років 01 місяць 02 дні. Коефіцієнт страхового стажу (в тому числі подвійне зарахування по Списку №1 становить 12 повних років). Вартість одного року страхового стажу становить 1,35 та складає 0,53663 (27 років 12 місяців + 9 місяців + (12 років, які зараховані по списку №1*12)*1,35:1200). Тобто пенсійний орган здійснив нарахування пенсії позивачу з урахуванням пільгового стажу в подвійному розмірі (12 повних років) за Списком №1. На підставі викладеного, відповідач просив відмовити в задоволенні позову повністю.

Відповідно до вимог частини четвертої статті 229 Кодексу адміністративного судочинства України фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Розглянувши матеріали та з`ясувавши всі обставини адміністративної справи, які мають юридичне значення для розгляду та вирішення спору по суті, дослідивши наявні у справі докази у їх сукупності, суд встановив наступне.

Постановою Дубенського міськрайонного суду Рівненської області від 27.08.2014, яка набрала законної сили 17.09.2014, зобов`язано управління Пенсійного фонду України в Дубенському районі Рівненської області призначити ОСОБА_1 пільгову пенсію за віком на пільгових умовах по списку № 1 згідно постанови Кабінету Міністрів України № 1173 від 22.08.1956, розділ VІІІ хімічне виробництво, підрозділ 1, позиція 4 (а.с. 7-10).

Згодом, після призначення пенсії, позивач дізнався, що його пенсія була нарахована не по статті 100 Закону України "Про пенсійне забезпечення", а по статті 27 з урахуванням статті 28 цього Закону.

Протягом двох років позивач звертався усно до Пенсійного фонду, щоб виправили помилку та нарахували пенсію відповідно до його спеціального трудового стажу. Жодних дій зі сторони працівників Пенсійного фонду щодо розгляду звернень не було.

05.01.2018 ОСОБА_1 звернувся до Дубенського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Рівненської області із заявою про перерахунок пенсії, враховуючи пільговий стаж, який дає право на пільгову пенсію за віком на пільгових умовах по списку №1, який становить 12 років 1 місяць 02 дні з врахуванням статті 100 Закону України "Про пенсійне забезпечення" та з врахуванням постанови Кабінету Міністрів України №1173 від 22.08.1956, розділ VІІІ хімічне виробництво, підрозділ 1, позиція 4 (а.с. 11).

Листом від 15.01.2018 №1/02-20-Н Дубенське об`єднане управління Пенсійного фонду України Рівненської області повідомило позивача, що з 10.02.2014 йому призначено пенсію за віком на пільгових умовах відповідно до Списку № 1 згідно з статтею 100 Закону України "Про пенсійне забезпечення", а розмір пенсії визначений відповідно до статті 27 та з урахуванням статті 28 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" (а.с. 12-13).

Не погодившись з прийнятим рішенням позивач звернувся до суду за захистом порушеного права.

Вирішуючи адміністративний спір по суті, суд зазначає наступне.

Частиною другою статті 19 Конституції Україні передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до пункту "а" частини першої статті 13 Закону України Про пенсійне забезпечення (далі - Закон №1788, в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) на пільгових умовах мають право на пенсію за віком, незалежно від місця останньої роботи, працівники, зайняті повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, - за списком №1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджуваним Кабінетом Міністрів України, і за результатами атестації робочих місць - після досягнення 50 років і при стажі роботи не менше 25 років у чоловіків, з них не менше 10 років на зазначених роботах, і не менше 20 років у жінок, з них не менше 7 років 6 місяців на зазначених роботах.

З 01.01.2004 набрав чинності Закон України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" (далі - Закон №1058), який згідно з преамбулою розроблений відповідно до Конституції України та Основ законодавства України про загальнообов`язкове державне соціальне страхування, визначає принципи, засади і механізми функціонування системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, призначення, перерахунку і виплати пенсій, надання соціальних послуг з коштів Пенсійного фонду, що формуються за рахунок страхових внесків роботодавців, бюджетних та інших джерел, передбачених цим Законом, а також регулює порядок формування Накопичувального пенсійного фонду та фінансування за рахунок його коштів видатків на оплату договорів страхування довічних пенсій або одноразових виплат застрахованим особам, членам їхніх сімей та іншим особам, передбаченим цим Законом. Зміна умов і норм загальнообов`язкового державного пенсійного страхування здійснюється виключно шляхом внесення змін до цього Закону.

Отже, з 01.01.2004 Закон №1058 є основним законом, який визначає принципи, засади і механізми функціонування системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, призначення, перерахунку і виплати пенсій, надання соціальних послуг з коштів Пенсійного фонду.

Відповідно до пункту 2 розділу XV Прикінцевих положень Закону №1058 пенсійне забезпечення застрахованих осіб, які працювали або працюють на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за Списком №1 та на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за Списком №2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, на посадах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах або за вислугу років, які відповідно до законодавства, що діяло раніше, мали право на пенсію на пільгових умовах або за вислугу років, здійснюється згідно з окремим законодавчим актом через професійні та корпоративні фонди.

До запровадження пенсійного забезпечення через професійні та корпоративні фонди вищезазначеним особам пенсії призначаються за нормами цього Закону в разі досягнення пенсійного віку та наявності трудового стажу, передбачених Законом України "Про пенсійне забезпечення". У цьому випадку розміри пенсій визначаються відповідно до статті 27 та з урахуванням норм статті 28 цього Закону. Особам, які працювали на роботах із шкідливими і важкими умовами праці та мали або матимуть право на пенсію відповідно до статті 100 Закону України "Про пенсійне забезпечення", пенсії призначаються за нормами цього Закону, виходячи з вимог віку та стажу, встановлених раніше діючим законодавством.

Пунктом 16 наведеного розділу Закону №1058 визначено, що до приведення законодавства України у відповідність із цим Законом закони України та інші нормативно-правові акти застосовуються в частині, що не суперечить цьому Закону. Положення Закону України Про пенсійне забезпечення застосовуються в частині визначення права на пенсію за віком на пільгових умовах і за вислугу років.

Статтею 100 Закону України "Про пенсійне забезпечення" визначено право на пільгове пенсійне забезпечення осіб, які працювали до введення в дію цього Закону (до 01.01.1992) на роботах із шкідливими і важкими умовами праці, передбачених раніше діючим законодавством.

При цьому, відповідно до пункту 8 Порядку застосування списків №1 і № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників при обчисленні стажу роботи, що дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, затвердженого наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 18.11.2005 № 383, застосовуються списки, затверджені постановою Ради Міністрів СРСР № 1173 від 22.08.1956.

Тобто, право на пенсію відповідно до статті 100 Закону України "Про пенсійне забезпечення" має особа, яка набула необхідний стаж роботи із шкідливими і важкими умовами праці, що дає право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах до 01.01.1992 і після цієї дати не працювала на цих роботах. При цьому наявності атестації робочих місць не вимагається.

Аналогічний висновок викладений у постанові Верховного Суду від 07.08.2019 у справі №805/1120/17-а.

Особі, яка до і після 01.01.1992 працювала на роботах, передбачених списками, пенсія призначається відповідно до статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення".

Як встановлено судом, позивач з 30.11.1979 по 01.11.2000 працював слюсарем по ремонту технологічного обладнання цеху вулканізації технічних виробів гумового виробництва.

Пільгова посада, за якою позивач працював повний робочий день, починаючи із 30.11.1979 по 31.12.1991 (слюсар), передбачена Списком № 1.

Згідно з постановою Дубенського міськрайонного суду Рівненської області від 27.08.2014 у справі №559/2663/14, яка залишена без змін ухвалою Житомирського апеляційного адміністративного суду від 17.09.2014, зобов`язано управління Пенсійного фонду України в Дубенському районі Рівненської області призначити ОСОБА_1 пільгову пенсію за віком на пільгових умовах по списку №1 згідно з постановою Кабінету Міністрів України №1173 від 22.08.1956, розділ VІІІ хімічне виробництво, підрозділ 1, позиція 4.

Як встановлено судом апеляційної інстанції, при призначенні пенсії ОСОБА_1 зараховано пільговий стаж по Списку №1 з 30.11.1979 по 31.12.1991, що становить 12 років 01 місяць 02 дні.

Коефіцієнт страхового стажу (в тому числі подвійне зарахування по Списку №1 становить 12 повних років).

Вартість одного року страхового стажу становить 1,35% та складає 0,53663 ((27 років *12 місяців +9 місяців + (12 років, які зараховані по списку №1*12))*1,35:1200.

З огляду на викладене, позивачу пенсійним органом вже було враховано 12 повних років стажу, передбачених Списком №1, до загального стажу, який становить з його урахуванням 27 років 09 місяців 28 днів, тобто пенсійний орган здійснив нарахування пенсії позивачу з урахуванням пільгового стажу в подвійному розмірі (12 повних років) за Списком №1. Дані обставини відповідачем не заперечуються.

Слід зазначити, що правомірність дій органу Пенсійного фонду при призначені пенсії позивачу підтверджується постановою Верховного Суду від 17.06.2020 у справі №559/1494/17, висновки якої відповідно до статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України враховуються судом.

У вказаному судовому рішенні Верховний Суд зазначив, що позивач і після 01.01.1992 працював на роботах, передбачених списком, а тому відсутня необхідність застосування відповідачем у спірних правовідносинах відносно позивача статті 100 Закону України "Про пенсійне забезпечення" (http://reyestr.court.gov.ua/Review/89868892).

Слід зазначити, що позивач в позовні заяві просить зобов`язати відповідача провести йому перерахунок пенсії відповідно до статті 100 Закону України "Про пенсійне забезпечення" на підставі раніше діючого законодавства, зокрема, Положення про порядок призначення та виплати державних пенсій, затвердженого постановою Ради Міністрів СРСР від 03.08.1972 №590, однак, в заяві від 05.01.2018 позивач звертаючись до відповідача не просив здійснити перерахунок пенсії з урахуванням вказаної постанови.

Частиною першою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Відповідно до частини першої статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

За наведеного позовні вимоги ОСОБА_1 до задоволення не підлягають.

Підстави для розподілу судових витрат відповідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України відсутні.

Керуючись статтями 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

В И Р І Ш И В :

Адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ; РНОКПП НОМЕР_1 ) до Дубенського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Рівненської області (35600, Рівненська область, місто Дубно, вулиця Шевченка, 27; код ЄДРПОУ 41250769) про визнання дій протиправними, зобов`язання вчинення певних дій - залишити без задоволення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Рівненський окружний адміністративний суд.

Повний текст рішення складений 08 жовтня 2020 року.

Суддя Н.В. Друзенко

СудРівненський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення08.10.2020
Оприлюднено09.11.2020
Номер документу92707450
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —817/449/18

Рішення від 08.10.2020

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Н.В. Друзенко

Ухвала від 08.10.2020

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Н.В. Друзенко

Ухвала від 16.03.2018

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Друзенко Н.В.

Ухвала від 12.02.2018

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Друзенко Н.В.

Ухвала від 12.02.2018

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Друзенко Н.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні