Рішення
від 08.11.2020 по справі 600/2221/20-а
ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

08 листопада 2020 р. м. Чернівці Справа № 600/2221/20-а

Чернівецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Кушнір В.О., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Чернівецької обласної організації політичної партії "Громадський рух "Народний контроль" до Чернівецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району про визнання незаконними та скасування дій, визнання нечинними та скасування рішень, -

В С Т А Н О В И В:

Чернівецька обласна організація політичної партії "Громадський рух "Народний контроль" звернулась до суду з позовом, у якому просить:

- визнати незаконною та скасувати дію Чернівецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району про проведення повторного підрахунку голосів на ДВК №730274, яка вчинена 03.11.2020р.;

- скасувати, як таке, що суперечить законодавству України, рішення Чернівецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району про результати повторного перерахунку голосів виборців на виборчій дільниці №730274 з виборів Чернівецького міського голови.

- визнати нечинним протокол повторного перерахунку голосів виборців на виборчій дільниці №730274 з виборів Чернівецького міського голови;

- скасувати, як таке, що суперечить законодавству України, рішення Чернівецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району про результати повторного перерахунку голосів виборців на виборчій дільниці №730274 з виборів депутатів Чернівецької районної ради Чернівецької області;

- визнати нечинним протокол повторного перерахунку голосів виборців по виборчій дільниці №730274 з виборів депутатів Чернівецької районної ради Чернівецької області;

- скасувати, як таке, що суперечить законодавству України рішення Чернівецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району про результати повторного перерахунку голосів виборців на виборчій дільниці №730274 з виборів депутатів Чернівецької міської ради;

- визнати нечинним протокол повторного перерахунку голосів виборців на виборчій дільниці №730274 з виборів депутатів Чернівецької міської ради;

- скасувати, як таке, що суперечить законодавству України рішення Чернівецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району про результати повторного перерахунку голосів виборців на виборчій дільниці №730274 з виборів депутатів Чернівецької обласної ради;

- визнати нечинним протокол повторного перерахунку голосів виборців на виборчій дільниці №730274 з виборів депутатів Чернівецької обласної ради.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що Чернівецька обласна організація політичної партії "Громадський рух "Народний контроль" висунула кандидатів на участь у чергових місцевих виборах 2020. Вказує, що дільничною виборчою комісією №730274, після закінчення голосування та підрахунку голосів запаковано виборчі документи в порядку, визначеному Виборчим кодексом України та транспортовано до Чернівецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району. На засіданні ТВК члени комісії прийняли запечатані пакети з протоколами дільничних виборчих комісій, розпечатали їх та оголосили зміст протоколів ДВК про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №730274, а також прийняли запечатані пакети з іншими виборчими документами, передбаченими частиною 10 статті 251 Виборчого кодексу України. При цьому, позивач зазначає, що при прийнятті документів територіальна виборча комісія перевірила комплектність документів та цілісність упаковки усіх пакетів з виборчими документами, ніяких зауважень не було.

Позивач зазначає, що за результатами розгляду документів ДВК №730274, територіальна виборча комісія прийняла рішення врахувати відомості протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці. Однак, після прийняття бюлетенів, 03.11.2020р., Чернівецька міська територіальна виборча комісія Чернівецького району в порушення ч.2 п.10. ст.254 Виборчого кодексу України почала здійснювати перерахунок голосів на виборчій дільниці №730274, без прийнятого рішення про проведення повторного підрахунку голосів та після отримання документів від ДВК. Позивач вважає зазначені дії відповідача незаконними та такими, що порушують, встановлений положеннями Виборчого кодексу України, порядок.

Крім того, позивач зазначає, що 05.11.2020р. Чернівецька міська територіальна виборча комісія Чернівецького району засвідчила копії: протоколу повторного перерахунку голосів виборців на виборчій дільниці №730274 з виборів Чернівецького міського голови, протоколу повторного перерахунку голосів виборців на виборчій дільниці №730274 з виборів депутатів Чернівецької районної ради Чернівецької області, протоколу повторного перерахунку голосів виборців на виборчій дільниці №730274 з виборів депутатів Чернівецької міської ради, протоколу повторного перерахунку голосів виборців на виборчій дільниці №730274 з виборів депутатів Чернівецької обласної ради, які підписані членами комісії 03.11.2020р. Однак, вказує, що відомості, які містяться в протоколах не відповідають дійсності, оскільки до 05.11.2020р. протоколи не були складені і рішення по них не приймалося. Указані обставини позивач підтверджує відеозаписом, здійсненим 04.11.2020р., на якому кандидат на посаду міського голови від ЧОО ПП "Громадський рух "Народний контроль" ОСОБА_1 звертається до членів Чернівецької ТВК щодо отримання копій указаних документів.

Ухвалою суду від 06.11.2020р. відкрито провадження у справі та призначено до розгляду в порядку спрощеного позовного провадження з викликом учасників справи. Вказаною ухвалою, серед іншого відповідача зобов`язано в строк до 12:00год. 07.11.2020р. подати відзив на позовну заяву та витребувано докази: акт або письмову заяву осіб, зазначених у частині 1 статті 253 Виборчого кодексу України, у разі складення таких у відповідності до ч.10 ст.254 Виборчого кодексу України; рішення, прийняте Чернівецькою міською територіальною виборчою комісією Чернівецького району за результатом прийняття та розгляду виборчих документів від дільничної виборчої комісії №730274 (с.Чорнівка), в порядку, передбаченому ч.5 ст.254 Виборчого кодексу України. Вказані докази відповідача зобов`язано подати 12:00год. 07.11.2020р.

У встановлений судом строк відповідачем не надано відзиву на позовну заяву та докази, що витребовувались судом ухвалою суду від 06.11.2020р.

У судовому засіданні 07.11.2020р., (розпочалось о 13:37год.) вирішено питання про виклик в засідання свідків за клопотанням представника позивача, а саме: ОСОБА_8., ОСОБА_2., ОСОБА_1., ОСОБА_6

В судовому засіданні також, судом встановлено, що представник відповідача не надала відзиву та доказів, на виконання вимог ухвали суду від 06.11.2020р. Представник позивача просила надати додатковий час для їх надання, у зв`язку з чим у судовому засіданні оголошено перерву до 16:30год.

В судове засідання після перерви представник відповідача не з`явився, відзиву та доказів відповідачем до суду не подано. У зв`язку з цим, ухвалою суду від 07.11.2020р. до відповідача застосовано захід процесуального примусу у вигляді штрафу та зобов`язано надати витребувані докази до 09:30год. 08.11.2020р.

Ухвалою суду від 07.11.2020р. у відповідача витребувано додаткові докази та встановлено строк їх подання до 10:00год. 08.11.2020р., а саме:

- рішення Чернівецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району про результати повторного перерахунку голосів виборців на виборчій дільниці №730274 з виборів Чернівецького міського голови;

- рішення Чернівецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району про результати повторного перерахунку голосів виборців на виборчій дільниці №730274 з виборів депутатів Чернівецької районної ради Чернівецької області;

- рішення Чернівецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району про результати повторного перерахунку голосів виборців на виборчій дільниці №730274 з виборів депутатів Чернівецької міської ради;

- рішення Чернівецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району про результати повторного перерахунку голосів виборців на виборчій дільниці №730274 з виборів депутатів Чернівецької обласної ради.

Суд у відповідності до вимог ч.3 ст.268 КАС України, у зв`язку з неявкою представника відповідача, продовжує розгляд справи за його відсутності.

В судовому засіданні представник позивача у вступному слові підтримав позовні вимоги та просив їх задовольнити, посилаючись на обставини, викладені у позовній заяві.

Також, у судовому засіданні допитано у якості свідків: ОСОБА_1 - кандидата на посаду міського голови на місцевих виборах 25.10.2020р. від Чернівецької обласної організації політичної партії "Громадський рух "Народний контроль", ОСОБА_2 - інспектор інспекторського відділу УОАЗОР ГУНП у Чернівецькій області, яка серед інших, була задіяна у забезпеченні порядку на місцевих виборах 25.10.2020р. на виборчій дільниці №730274, ОСОБА_3 - голова дільничної виборчої комісії №730274, ОСОБА_6 - член дільничної виборчої комісії №730274.

В судовому засіданні досліджено відеозаписи, надані позивачем в якості доказів.

Представник позивача у судовому засіданні просив справу розглянути в порядку письмового провадження.

Зважаючи на подану представником позивача заяву, керуючись ч.6 ст.162 та ч.3 ст.194 КАС України суд продовжує розгляд справи в письмовому провадженні.

Судом встановлені наступні обставини та відповідні їм правовідносини.

Чернівецька обласна організація політичної партії "Громадський рух "Народний контроль" (код ЄДРПОУ 37596834) 12.06.2015р. зареєстрована як юридична особа, вид діяльності "94.92 діяльність політичних організацій" (а.с.33-38).

Верховна Рада України постановою від 15 липня 2020 року №795-IX призначила чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на неділю, 25 жовтня 2020 року.

На підставі вказаної Постанови Центральною виборчою комісією прийнято постанову від 08.08.2020р. №160 "Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 р.", згідно пункту 1 якої на неділю 25 жовтня 2020 року призначено перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів за переліками згідно з додатками 1 - 24.

Постановою Центральної виборчої комісії від 10.08.2020р. "Про утворення та формування складу обласних, районних (крім районів в Автономній Республіці Крим), місцевих (крім міст в Автономній Республіці Крим), районних у місті Києві територіальних виборчих комісій" від 10.08.2020 №172 утворено та сформовано склад обласних, районних (крім районів в Автономній Республіці Крим), міських (крім міст в Автономній Республіці Крим), районах у місті Києві територіальних виборчих комісій, у тому числі у межах Чернівецької області.

Постановою Центральної виборчої комісії від 10.08.2020р. №172 утворено і сформовано склад Чернівецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області, голова комісії - ОСОБА_4 .

Згідно офіційної інформації Центральної виборчої комісії, відображеної на її офіційному сайті "https://www.cvk.gov.ua/" Рішенням з`їзду політичної партії "Громадський рух "Народний контроль" від 30.08.2020р. "Про участь місцевих організацій політичної партії "Громадський рух "Народний контроль" у місцевих виборах, що відбудуться "25" жовтня 2020 року" прийнято рішення про участь їх місцевих організацій в усіх місцевих виборах, призначених на 25 жовтня 2020 року.

За результатами проведених 25.10.2020р. місцевих виборів, Чернівецькою міською територіальною виборчою комісією Чернівецького району розпочато безперервне засідання, яке продовжується безперервно до встановлення підсумків голосування та результатів відповідних місцевих виборів у виборчому окрузі.

Дільничною виборчою комісією №730274 (с.Чорнівка), після закінчення голосування на виборчій дільниці доставлено та передано виборчі документи до Чернівецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району.

Позивач стверджує, що на засіданні Чернівецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району члени комісії 26.10.2020р. в період з 08:00 до 08:30 прийняли запечатані пакети з протоколами дільничної виборчої комісії №730274, розпечатали їх та оголосили зміст протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на виборчий дільниці №730274, а також прийняли запечатані пакети з іншими виборчими документами. Вказує, що при прийнятті документів територіальна виборча комісія перевірила комплектність документів та цілісність упаковки усіх пакетів з виборчими документами та жодних зауважень не було. Однак, зазначає, що за результатами розгляду документів дільничної виборчої комісії №730274 територіальна виборча комісія прийняла рішення врахувати відомості протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, після чого почала здійснювати перерахунок голосів на ДВК №730274.

05.11.2020р. на вимогу представника позивача Чернівецькою міською територіальною виборчою комісією Чернівецького району надано останньому протоколи повторного підрахунку голосів:

- протокол про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №730274 з виборів Чернівецького міського голови, складений та підписаний 03.11.2020р. о 19год.15хв. (а.с.8-11);

- протокол про повторний підрахунок голосів виборців по виборчій дільниці №730274 з виборів депутатів Чернівецької районної ради Чернівецької області, складений та підписаний 03.11.2020р. о 13год.37хв. (а.с.12-17);

- протокол про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №730274 з виборів депутатів Чернівецької міської ради, складений та підписаний 03.11.2020р. о 19год.00хв. (а.с.18-26);

- протокол про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №730274 з виборів депутатів Чернівецької обласної ради, складений та підписаний 03.11.2020р. о 13год.37хв. (а.с.27-32).

Згідно відеозапису, наданого представником позивача до матеріалів справи в якості доказу, головою Чернівецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району поставлено на обговорення питання щодо затвердження протоколів про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №730274 (а.с.90-91).

Позивач вважає, що такі дії ТВК є незаконними, оскільки, повторний перерахунок голосів здійснено без прийнятого рішення про такий перерахунок, після прийняття документів від ДВК та без наявних на те правових підстав. Позивач вважає, що такі обставини є підставою для визнання нечинними зазначених вище протоколів, а також рішень про результати повторного перерахунку голосів виборців на виборчій дільниці №730274, прийнятих комісією за наслідками розгляду таких протоколів. У зв`язку з цим позивач звернувся до суду з даним позовом.

До вказаних правовідносин суд застосовує наступні положення чинного законодавства та робить висновки по суті спору.

Виборчий кодекс України відповідно до Конституції України визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів.

За визначенням статті 20 Виборчого кодексу України виборчий процес - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.

Згідно із ч.1 ст.32 Виборчого кодексу України в Україні утворюються і діють передбачені цим Кодексом виборчі комісії як незалежні органи адміністрування виборчих процесів, які відповідно до своїх повноважень забезпечують здійснення визначених Конституцією України та цим Кодексом основних принципів виборчого права, засад виборчого процесу, реалізацію виборчих прав громадян України, підготовку та проведення виборів.

До виборчих комісій, у відповідності до ч.2 ст.32 Виборчого кодексу України належать: 1) Центральна виборча комісія; 2) окружні виборчі комісії; 3) територіальні виборчі комісії; 4) дільничні виборчі комісії.

Виборчі комісії діють на підставі, в межах повноважень та у спосіб, встановлені Конституцією України, цим Кодексом та законами України (ч.3 ст.32 Виборчого кодексу України).

За змістом ч.4 ст.33 Виборчого кодексу України територіальні виборчі комісії в межах повноважень, визначених цим Кодексом, забезпечують організацію підготовки та проведення місцевих виборів. Територіальні виборчі комісії є комісіями вищого рівня щодо всіх дільничних виборчих комісій з відповідних місцевих виборів.

Згідно ч.1 ст.63 Виборчого кодексу України, рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, можуть бути оскаржені до суду або до виборчої комісії.

Відповідно ч.1 ст.64 Виборчого кодексу України, суб`єкт виборчого процесу може оскаржити рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, до суду в порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України.

В силу ч.1 ст.202 Виборчого кодексу України, систему виборчих комісій з місцевих виборів, що здійснюють підготовку та проведення місцевих виборів, становлять: Центральна виборча комісія, яка є виборчою комісією вищого рівня для всіх виборчих комісій з усіх місцевих виборів; територіальні виборчі комісії, серед яких, міські виборчі комісії; дільничні виборчі комісії.

Порядок підрахунку голосів на виборчій дільниці врегульовано ст.250 Виборчого кодексу України.

Зокрема, частиною 2 статті 250 Виборчого кодексу України встановлено послідовність дій дільничної виборчої комісії при проведенні підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці.

Підрахунок голосів виборців з кожних місцевих виборів завершується складанням протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів в порядку, визначеному статтею 251 цього Кодексу. Пакети з протоколами та іншою виборчою документацією з виборів, підрахунок щодо яких вже завершено, до закінчення засідання дільничної виборчої комісії зберігаються у приміщенні, де відбувається засідання, у полі зору членів дільничної виборчої комісії та осіб, присутніх на засіданні комісії. Пакети з виборчою документацією транспортуються в порядку, встановленому статтею 253 цього Кодексу, до територіальної виборчої комісії, яка встановлює підсумки голосування, а у випадках, передбачених цим Кодексом, - до територіальної виборчої комісії, що встановлює результати виборів, відразу після завершення підрахунку голосів виборців та складання відповідних протоколів з усіх місцевих виборів, які організовувалися відповідною дільничною виборчою комісією (абзаци 2 та 4 ч.2 ст.250 Виборчого кодексу України).

У відповідності до ч.6 ст.250 Виборчого кодексу України дільнична виборча комісія запаковує опрацьовані виборчі документи у пакети. Пакет з виборчими документами заклеюється, на пакеті робиться напис, який вказує на кількість та вид запакованих документів, а також зазначаються назва місцевих виборів, позначення та/або номер виборчого округу, номер виборчої дільниці, кількість запакованих виборчих бюлетенів, дата і час пакування, ставляться підписи присутніх членів дільничної виборчої комісії та печатка комісії.

Згідно із ч.10 ст.251 Виборчого кодексу України пакети з протоколами дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, виборчими бюлетенями, контрольними талонами і предметами, списками виборців, а також (за наявності) окремими думками членів виборчої комісії, викладеними у письмовій формі, актами, заявами, скаргами та рішеннями, прийнятими комісією, після закінчення засідання комісії транспортуються до відповідної територіальної виборчої комісії у порядку, визначеному статтею 253 цього Кодексу.

Статтею 253 Виборчого кодексу України встановлено порядок транспортування і передачі виборчих документів до територіальної виборчої комісії.

Згідно із ч.1 ст.253 Виборчого кодексу України транспортування документів, зазначених у частині десятій статті 251 цього Кодексу, здійснюється головою або заступником голови дільничної виборчої комісії та іншими двома членами цієї комісії - представниками різних суб`єктів подання кандидатур до складу відповідної дільничної виборчої комісії. Під час транспортування виборчих документів членами дільничної виборчої комісії їх супроводжують поліцейські, а у разі необхідності, за зверненням територіальної виборчої комісії, - співробітники Служби безпеки України, які повинні забезпечити охорону під час транспортування. Інші члени дільничної виборчої комісії, не зайняті у транспортуванні виборчих документів, кандидати, їх довірені особи, уповноважені особи місцевих організацій партій, офіційні спостерігачі за їхнім бажанням можуть також супроводжувати транспортування таких документів. Супроводження таких документів іншими особами забороняється. Під час транспортування документів забороняється розпечатувати пакети з виборчими бюлетенями та іншою документацією.

Протокол про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці та інші документи дільничної виборчої комісії передаються відповідній територіальній виборчій комісії на її засіданні членами дільничної виборчої комісії, які здійснювали транспортування виборчої документації відповідно до частини першої цієї статті (ч.5 ст.253 Виборчого кодексу України).

Так, позивач зазначає, що дільничною виборчою комісією №730274 26.10.2020р. в період з 08:00год. до 08:30год., у відповідності до вище наведених положень Виборчого кодексу України транспортовано та передано до Чернівецької міської ТВК Чернівецького району виборчі документи. В свою чергу члени ТВК прийняли запечатані пакети з протоколами ДВК, розпечатали їх та оголосили зміст протоколів ДВК про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №730274. При цьому, позивач також зазначає, що за результатами розгляду документів ДВК №730274, прийняла рішення врахувати відомості протоколу про підрахунок голосів виборців на указаній виборчій дільниці, однак, згодом, 03.11.2020р. здійснила повторний підрахунок голосів.

В судовому засіданні в якості свідка допитано голову ДВК №730274 ОСОБА_3 , яка зазначила, що запечатані пакети з протоколами ДВК були цілі. Окремо були запаковані невикористані бюлетені в кількості 5008шт., які були занесені у іншу кімнату одним із членів ДВК - ОСОБА_5 . Після чого, голова територіальної виборчої комісії запитала де виборчі протоколи та чи є печатки, встановивши їх наявність голова ОСОБА_4 показала усім членам територіальної виборчої комісії, що на пакетах є наявні усі печатки.

Допитана в якості свідка член ДВК №730274 - ОСОБА_6 надала пояснення аналогічні тим, які надала ОСОБА_3 . Крім того, вказала, що у членів територіальної виборчої комісії не було зауважень щодо цілісності пакетів з документами та наявності на них печаток.

В судовому засіданні в якості свідка допитано ОСОБА_2 - інспектора інспекторського відділу УОАЗОР ГУНП у Чернівецькій області, яка серед інших, була задіяна у забезпеченні порядку на місцевих виборах 25.10.2020р. на виборчій дільниці №730274. Свідок повідомила, що разом із інспектором ОСОБА_7 , супроводжувала голову та інших членів ДВК №730274 під час транспортування виборчих документів від ДВК до Чернівецької міської ТВК Чернівецького району. Зазначила, що всі пакети з виборчими документами були цілі.

Частиною 5 ст.254 Виборчого кодексу України врегульовано, що за результатами розгляду документів дільничної виборчої комісії та скарг про порушення вимог цього Кодексу під час проведення голосування та підрахунку голосів на виборчій дільниці, а також під час транспортування виборчих документів до територіальної виборчої комісії, що надійшли до територіальної виборчої комісії на момент прийняття документів дільничної виборчої комісії, територіальна виборча комісія приймає одне з таких рішень:

1) врахувати відомості протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці;

2) зобов`язати дільничну виборчу комісію виправити виявлені недоліки шляхом складання протоколу з позначкою "Уточнений";

3) провести повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці в порядку, встановленому цим Кодексом.

Отже, на момент прийняття документів дільничної виборчої комісії, територіальна виборча комісія приймає одне із трьох наведених вище рішень. При цьому, таке рішення приймається шляхом голосування членів територіальної виборчої комісії більшістю голосів від загального складу комісії і фіксується у протоколі засідання територіальної виборчої комісії у відповідності до ч.6 ст.254 Виборчого кодексу України.

Ухвалою суду від 06.11.2020р. судом витребувано у відповідача рішення, передбачене ч.5 ст.254 Виборчого кодексу України. Однак, на момент розгляду справи таке рішення відповідачем не надано.

У відповідності до ч.9 ст.254 КАС України за наявності заяв або скарг, підтверджених відповідно оформленими актами, складеними кандидатами у депутати, кандидатами на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довіреними особами, уповноваженими особами організацій партій, офіційними спостерігачами, виборцями, про порушення вимог цього Кодексу під час проведення голосування та/або підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, що ставлять під сумнів результати підрахунку голосів виборців на цій виборчій дільниці, територіальна виборча комісія може прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці.

У разі наявності акта або письмової заяви осіб, зазначених у частині першій статті 253 цього Кодексу, про порушення вимог цього Кодексу під час транспортування протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці та інших документів до територіальної виборчої комісії територіальна виборча комісія може, а в разі наявних ознак розпечатування пакетів із запакованими документами, а також у разі неможливості усунення без перерахунку бюлетенів неточностей у протоколі дільничної виборчої комісії - зобов`язана прийняти рішення про повторний підрахунок голосів виборців на цій дільниці (ч.10 ст.254 КАС України).

З метою з`ясування фактичних обставин справи, зокрема, встановлення наявності підстав для здійснення повторного підрахунку голосів, ухвалою суду від 06.11.2020р. судом витребувано у відповідача акт або письмову заяву осіб, зазначених у частині 1 статті 253 Виборчого кодексу України, у разі складення таких у відповідності до ч.10 ст.254 Виборчого кодексу України.

Натомість, відповідач на момент розгляду справи такі документи (докази) суду не надав.

Зважаючи на вказане, суд приходить до висновку про обґрунтованість доводів позивача про те, що відповідачем здійснено повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці №730274 без прийняття рішення, у відповідності до ч.5 ст.254 Виборчого кодексу України та за відсутності підстав, визначених ч.10 ст.254 КАС України.

Вирішуючи спір, на підставі встановлених обставин та наявних у справі матеріалів, суд виходить з наступного.

Відповідно до ч.1 ст.9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до ст.72 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Ці дані встановлюються такими засобами: 1) письмовими, речовими і електронними доказами; 2) висновками експертів; 3) показаннями свідків.

Статею 75 КАС України передбачено, що достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи.

Частиною 1 статті 77 КАС України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

При цьому, згідно із ч.2 ст.77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Суд звертає увагу на те, що відповідачем не надано відзиву на позовну заяву без поважних причин, що в силу ч.4 ст.159 КАС України може бути кваліфіковано судом як визнання позову.

Крім того, ухвалою суду від 07.11.2020р. до відповідача за не надання витребуваних доказів застосовано захід процесуального примусу у вигляді штрафу, та встановлено новий строк для їх подання до 09:30год. 08.11.2020р.

Однак, відповідачем ні у встановлений судом строк, ні станом на момент розгляду справи не надано жодного доказу, який би спростовував доводи позивача.

В судовому засіданні в якості свідка допитано кандидата на посаду міського голови від ЧОО ПП "Громадський рух "Народний контроль" ОСОБА_1 , який пояснив, що 03.11.2020р., 04.11.2020р. та 05.11.2020р. звертався до голови Чернівецької ТВК щодо надання протоколів про повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці №730274, однак такі документи надані лише 05.11.2020р. При цьому, зазначає, що голова ТВК вказувала на неможливість надання таких протоколів з тих підстав, що ведеться єдиний протокол засідання комісії і окремих протоколів повторного перерахунку немає. Також, на вимогу ОСОБА_1 вказати підстави для повторного підрахунку голосів на виборчій дільниці №730274 та надати відповідні документи, головою ТВК таких підстав не зазначено.

Пояснення ОСОБА_1 підтверджуються оглянутим у судовому засіданні відеодоказом (а.с.90-91).

За таких обставин, суд приходить до висновку, що Чернівецькою міською територіальною виборчою комісією порушено вимоги ч.5, ч.9, ч.10 ст.254 Виборчого кодексу України в частині протиправного та безпідставного призначення повторного підрахунку голосів на виборчій дільниці. Відтак, позов в частині визнання протиправною дії Чернівецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району про проведення повторного підрахунку голосів на ДВК №730274, яка вчинена 03.11.2020р., підлягає задоволенню.

З приводу скасування зазначеної вище дії, суд зазначає, що за правилами адміністративного судочинства скасуванню підлягають акти індивідуальної дії (рішення суб`єкта владних повноважень), а не дії суб`єкта владних повноважень. Крім того, в даному випадку скасування дії щодо проведення повторного підрахунку голосів, не поновить порушене право позивача. Відтак, позов в цій частині задоволенню не підлягає.

Згідно з ч.1 ст.278 КАС України суд, встановивши порушення законодавства про вибори чи референдум, визначає у рішенні спосіб захисту порушених прав та інтересів, а також порядок усунення усіх наслідків цих порушень відповідно до закону або приймає інше визначене законом рішення. У разі виявлення порушень, що можуть бути підставою для притягнення до відповідальності не за правилами цього Кодексу, суд постановляє окрему ухвалу з повідомленням про наявність таких порушень і надсилає її до органів чи осіб, уповноважених вжити у зв`язку з цим заходів, встановлених законом.

Згідно із ч.13 ст.254 Виборчого кодексу України територіальна виборча комісія за результатами повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці складає протокол про повторний підрахунок голосів виборців на відповідній виборчій дільниці за формою, встановленою Центральною виборчою комісією. Протокол про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці може виготовлятися за допомогою технічних засобів.

Відповідна територіальна виборча комісія надсилає повідомлення про підсумки голосування у відповідному виборчому окрузі Центральній виборчій комісії в порядку та за формою, встановленими Центральною виборчою комісією (ч.18 ст.254 Виборчого кодексу України).

Отже, в даному випадку протоколи про повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці №730274 є підставою для визначення підсумків голосування на відповідних місцевих виборах, які, в свою чергу, визначаються шляхом додавання голосів, поданих за виборчий список та конкретного кандидата на кожній із виборчих дільниць.

Враховуючи те, що зазначені протоколи є юридичним наслідком протиправної дії відповідача щодо проведення повторного підрахунку голосів, такі протоколи є також протиправними.

Водночас, визначаючись щодо способу поновлення порушеного права позивача, суд виходить з того, що оскаржувані протоколи не є нормативно-правовими актами, які можуть бути визнані нечинними у відповідності до приписів статті 245 КАС України. У зв`язку з цим, суд керуючись повноваженнями, наведеними у згаданій статті КАС України, вважає за необхідне визнати такі протоколи протиправними та скасувати їх.

Отже, позов в цій частині підлягає задоволенню шляхом визнання протиправними та скасування:

- протоколу про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №730274 з виборів Чернівецького міського голови;

- протоколу про повторний підрахунок голосів виборців по виборчій дільниці №730274 з виборів депутатів Чернівецької районної ради Чернівецької області;

- протоколу про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №730274 з виборів депутатів Чернівецької міської ради;

- протоколу про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №730274 з виборів депутатів Чернівецької обласної ради.

Разом з тим, суд вважає, що не підлягають задоволенню вимоги: скасувати, як таке, що суперечить законодавству України, рішення Чернівецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району про результати повторного перерахунку голосів виборців на виборчій дільниці №730274 з виборів Чернівецького міського голови; скасувати, як таке, що суперечить законодавству України, рішення Чернівецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району про результати повторного перерахунку голосів виборців на виборчій дільниці №730274 з виборів депутатів Чернівецької районної ради Чернівецької області; скасувати, як таке, що суперечить законодавству України рішення Чернівецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району про результати повторного перерахунку голосів виборців на виборчій дільниці №730274 з виборів депутатів Чернівецької міської ради; скасувати, як таке, що суперечить законодавству України рішення Чернівецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району про результати повторного перерахунку голосів виборців на виборчій дільниці №730274 з виборів депутатів Чернівецької обласної ради.

Прийняття таких рішень Виборчим кодексом України не передбачено, а підсумки голосування, у випадку скасування протоколів про повторний перерахунку голосів встановлюються на підставі протоколів дільничних виборчих комісій.

За таких обставин, позов в цій частині задоволенню не підлягає.

Згідно зі ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах та у спосіб передбачені Конституцією та законами України.

Частиною 2 статті 2 КАС України визначено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

В ході судового розгляду справи відповідачем, як суб`єктом владних повноважень, на виконання вимог ч.2 ст.77 КАС України не доведено правомірності здійснення повторного підрахунку голосів на виборчій дільниці №730274. Більше того, відповідачем не надано відзиву на позов чи будь-яких інших пояснень для доказування правомірності такої дії. Відтак позов підлягає задоволенню частково.

Згідно ч.9 ст.273 КАС України суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.

Таким чином, судові витрати слід розподілити за правилами ст.139 КАС України пропорційно до задоволених вимог.

Керуючись статтями 2, 9, 77, 90, 241 - 246, 250, 273 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

В И Р І Ш И В:

1. Позов задовольнити частково.

2. Визнати протиправною дію Чернівецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району про проведення повторного підрахунку голосів на ДВК №730274, яка вчинена 03.11.2020р.

3. Визнати протиправними та скасувати:

- протокол про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №730274 з виборів Чернівецького міського голови;

- протокол про повторний підрахунок голосів виборців по виборчій дільниці №730274 з виборів депутатів Чернівецької районної ради Чернівецької області;

- протокол про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №730274 з виборів депутатів Чернівецької міської ради;

- протокол про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №730274 з виборів депутатів Чернівецької обласної ради.

4. У задоволенні іншої частини вимог - відмовити.

5. Стягнути з Чернівецької обласної організації політичної партії "Громадський рух "Народний контроль" (код ЄДРПОУ 37596834) до Державного бюджету України (стягувач: Державна судова адміністрація України, отримувач коштів Чернівецьке УК/м.Чернівці/22030101; код отримувача (ЄДРПОУ) 37978173; банк отримувача Казначейство України (ЕАП); код банку отримувача (МФО) - 899998; номер рахунку отримувача (ІВАN) UA828999980313191206084024002; код класифікації доходів бюджету 22030101; призначення платежу за подання адміністративного позову) - судовий збір у сумі 1051 (одну тисячу п`ятдесят одну) грн.

6. Стягнути з Чернівецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району (код ЄДРПОУ 43767642) до Державного бюджету України (стягувач: Державна судова адміністрація України, отримувач коштів Чернівецьке УК/м.Чернівці/22030101; код отримувача (ЄДРПОУ) 37978173; банк отримувача Казначейство України (ЕАП); код банку отримувача (МФО) - 899998; номер рахунку отримувача (ІВАN) UA828999980313191206084024002; код класифікації доходів бюджету 22030101; призначення платежу за подання адміністративного позову) - судовий збір у сумі 1051 (одну тисячу п`ятдесят одну) грн.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 278 Кодексу адміністративного судочинства України.

Апеляційна скарга на рішення суду до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи подається до Сьомого апеляційного адміністративного суду через Чернівецький окружний адміністративний суд протягом двох днів з дня його проголошення (підписання).

Повне найменування учасників процесу:

Позивач - Чернівецька обласна організація політичної партії "Громадський рух "Народний контроль" (вул.Головна, 27, м.Чернівці, 58000; код ЄДРПОУ 39836374)

Відповідач - Чернівецька міська територіальна виборча комісія Чернівецької області (вул.Емінеску 2, м.Чернівці, 58010; код ЄДРПОУ 43767642)

Суддя В.О. Кушнір

Дата ухвалення рішення08.11.2020
Оприлюднено09.11.2020
Номер документу92708318
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання незаконними та скасування дій, визнання нечинними та скасування рішень

Судовий реєстр по справі —600/2221/20-а

Постанова від 12.11.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Смілянець Е. С.

Ухвала від 12.11.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Смілянець Е. С.

Ухвала від 11.11.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Смілянець Е. С.

Ухвала від 11.11.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Смілянець Е. С.

Рішення від 08.11.2020

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Кушнір Віталіна Олександрівна

Ухвала від 07.11.2020

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Кушнір Віталіна Олександрівна

Ухвала від 07.11.2020

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Кушнір Віталіна Олександрівна

Ухвала від 06.11.2020

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Кушнір Віталіна Олександрівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні