Рішення
від 09.11.2020 по справі 600/2222/20-а
ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

09 листопада 2020 р. м. Чернівці справа № 600/2222/20

Суддя Чернівецького окружного адміністративного суду Левицький В.К., розглянув у порядку письмового провадження справу за адміністративним позовом Чернівецької обласної ради Чернівецької обласної організації Всеукраїнське об`єднання "Свобода" до Берегометської селищної територіальної виборчої комісії Вижницького району про визнання протоколу таким, що не відповідає вимогам законодавства.

В С Т А Н О В И В:

07.11.2020 р. Чернівецька обласна організація Всеукраїнського об`єднання "Свобода" (далі - позивач) звернулася до суду з вказаним позовом, в якому просить визнати протокол Берегометської селищної територіальної виборчої комісії, прийнятий 02.11.2020 р. у межах виборчого процесу, таким, що не відповідає вимогам законодавства.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначав, що протокол про результати виборів депутатів Берегометської селищної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі № 5 від 02.11.2020 р. викликає сумнів у його законності, оскільки він не відповідає вимогам ст. ст. 257, 260 Виборчого кодексу України та постанови Центральної виборчої комісії № 410 від 22.10.2020 "Про Роз`яснення щодо застосування окремих положень Виборчого кодексу України під час встановлення підсумків голосування на місцевих виборах" в частині порушення розрахунку квоти та визначення кількості мандатів кожній партії.

Ухвалою суду від 07.11.2020 р. у справі № 600/2222/20-а відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження, встановленими ст. ст. 257 - 262 КАС України з повідомленням (викликом) учасників справи із врахуванням особливостей провадження у справах щодо оскарження, дій або бездіяльності виборчих комісій, встановлених ст. 273 КАС України та призначено розгляд справи на 12 год. 00 хв. 08.11.2020 р.

Цією ж ухвалою витребувано з Берегометської селищної територіальної виборчої комісії Вижницького району письмові докази по справі.

У судовому засіданні, яке відбулося 08.11.2020 р., представники позивача у вступному слові підтримав позовні вимоги, просили задовольнити позов у повному обсязі.

Після виступу із вступним словом та дослідження письмових доказів по справі, представник позивача подав до суду заяву про розгляд справи без його участі за наявними у справі матеріалами.

У судове засідання призначене на 08.11.2020 р. відповідач не прибув, причини неприбуття не повідомив, хоча належним чином був повідомлений про дату, час та місце судового розгляду, що підтверджується матеріалами справи.

Згідно ч. 3 ст. 194 КАС України учасник справи має право заявити клопотання про розгляд справи за його відсутності. Якщо таке клопотання заявили всі учасники справи, судовий розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження на підставі наявних у суду матеріалів.

Частиною 1, 9 ст. 205 КАС України встановлено, що неявка у судове засідання будь-якого учасника справи, за умови що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею. Якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.

Відповідно до ст. 268 КАС України у справах, визначених, зокрема ст. 273 КАС України, щодо подання позовної заяви та про дату, час і місце розгляду справи суд негайно повідомляє відповідача та інших учасників справи шляхом направлення тексту повістки на офіційну електронну адресу, а за її відсутності - кур`єром або за відомими суду номером телефону, факсу, електронною поштою чи іншим технічним засобом зв`язку. Учасник справи вважається повідомленим належним чином про дату, час та місце розгляду справи, визначеної частиною першою цієї статті, з моменту направлення такого повідомлення працівником суду, про що останній робить відмітку у матеріалах справи, та (або) з моменту оприлюднення судом на веб-порталі судової влади України відповідної ухвали про відкриття провадження у справі, дату, час та місце судового розгляду.

Неприбуття у судове засідання учасника справи, повідомленого відповідно до положень цієї статті, не перешкоджає розгляду справи у судах першої та апеляційної інстанцій.

Враховуючи положення ст. ст. 194, 205, 268 КАС України, суд вважає, що не має перешкод для розгляду справи у порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.

Ухвалою суду від 08.11.2020 р. стягнуто з Берегометської селищної територіальної виборчої комісії Вижницького району в дохід Державного бюджету України штраф у розмірі 1 прожиткового мінімуму для працездатних осіб, що становить 2102,00 грн. Зобов`язано Берегометську селищну територіальну виборчу комісію Вижницького району подати витребувані докази безпосередньо до суду до 10 год. 00 хв. 09.11.2020 р.

09.11.2020 р. Берегометська селищна територіальна виборча комісія Вижницького району (далі - відповідач) подала до суду відзив на позовну заяву, в якому заперечувала проти задоволення позовних вимог. В обґрунтування заперечень відповідач вказував, що позивач не обгрунтував та не надав до суду доказів порушення виборчого законодавства. Крім того, відповідач наголошував, що не було складено жодного акту про виявлене порушення.

Окрім того, на виконання ухвали суду від 07.11.2020 р. відповідачем додано до відзиву наступні докази: протокол засідання про підсумки голосування; протокол засідання про реєстрація; заяву про прийняття документів на реєстрацію; журнал вхідної кореспонденції.

Заслухавши вступне слово представників позивача, з`ясувавши обставини, на які учасники справи посилаються як на підставу своїх вимог та заперечень, дослідивши письмові докази, судом встановлено наступне.

Постановою Верховної Ради України № 795-ІХ від 15.07.2020 р. "Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році" на неділю 25.10.2020 р., призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів (крім визначених пунктами 2 і 3 цієї Постанови).

08.08.2020 р. Центральною виборчою комісією прийнято постанову №160 "Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року", якою призначено на неділю, 25.10.2020 р., вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів за переліками згідно з додатками 1 - 24.

Постановою Чернівецької обласної територіальної виборчої комісії № 14 від 25.09.2020 р. зареєстровано кандидатів у депутати Чернівецької обласної організації Всеукраїнське об`єднання "Свобода", на місцевих виборах 25.10.2020 р. згідно із додатком.

02.11.2020 р. Берегометською селищною територіальною виборчою комісією Вижницького району складено Протокол про результати виборів депутатів Берегометської селищної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі (а.с. 6 - 33).

Не погоджуючись із протоколом, 05.11.2020 р. кандидат в депутати від Чернівецької обласної організації Всеукраїнське об`єднання "Свобода" ОСОБА_1 звернувся до Берегометської селищної територіальної виборчої комісієї Вижницького району із заявою, в якій зазначив, що в процесі встановлення результатів виборів було допущено ряд порушень виборчого законодавства, зокрема: в частині визначення виборчої квоти; при розподілі депутатських мандатів; при формуванні списків депутатів (а.с. 34).

За результатом розгляду заяви, Берегометська селищна територіальна виборча комісія Вижницького району повідомила кандидата в депутати від Чернівецької обласної організації Всеукраїнське об`єднання "Свобода" ОСОБА_1 листом без дати та номеру, що звернення зареєстроване за вх. № 106 від 05.11.2020 р. Із змісту відповіді видно, що Берегометська селищна територіальна виборча комісія Вижницького району прийняла рішення, згідно якого по першому підпункту все вірно, про що свідчать відповідні протоколи, по другому підпункту вирішила питання щодо надання одного гарантованого мандату, а по третьому - запит некомпетентний (а.с. 35).

Як стверджував позивач у позовній заяві та підтверджується матеріалами справи, 06.11.2020 р. в місцевій газеті "Вижницькі обрії" опубліковано повідомлення про результати виборів Берегометського селищного голови та депутатів селищної ради, які відбулися 25.10.2020 р. Згідно вказаного повідомлення, від Чернівецької обласної організації Всеукраїнське об`єднання "Свобода" до Берегометської селищної ради пройшов 1 кандидат - перший кандидат - ОСОБА_1 (а.с. 5).

Не погоджуючись із протоколом про результати виборів депутатів Берегометської селищної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі від 02.11.2020 р., позивач 07.11.2020 р. звернувся до суду.

Розглянувши матеріали справи, встановивши фактичні обставини в справі, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення проти позову, дослідивши та оцінивши надані докази в сукупності, проаналізувавши законодавство, яке регулює спірні правовідносини, суд дійшов висновку, що у задоволенні адміністративного позову необхідно відмовити з таких міркувань.

Згідно із ст. 36 Конституції України громадяни України мають право на свободу об`єднання у політичні партії та громадські організації для здійснення і захисту своїх прав і свобод та задоволення політичних, економічних, соціальних, культурних та інших інтересів, за винятком обмежень, встановлених законом в інтересах національної безпеки та громадського порядку, охорони здоров`я населення або захисту прав і свобод інших людей.

Політичні партії в Україні сприяють формуванню і вираженню політичної волі громадян, беруть участь у виборах. Членами політичних партій можуть бути лише громадяни України. Обмеження щодо членства у політичних партіях встановлюються виключно цією Конституцією і законами України.

Ніхто не може бути примушений до вступу в будь-яке об`єднання громадян чи обмежений у правах за належність чи неналежність до політичних партій або громадських організацій. Усі об`єднання громадян рівні перед законом.

Статтею 38 Конституції України закріплено право громадян брати участь в управлінні державними справами, у всеукраїнському та місцевих референдумах, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.

При цьому, статтею 69 Конституції України гарантовано, що народне волевиявлення здійснюється через вибори, референдум та інші форми безпосередньої демократії.

Вибори до органів державної влади та органів місцевого самоврядування є вільними і відбуваються на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування. Виборцям гарантується вільне волевиявлення (стаття 71 Конституції України).

В свою чергу, гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів, відповідно до Конституції України визначає Виборчий кодекс України від 19.12.2019 р. № 396-IX (далі - ВК України).

Вибори в Україні є основною формою народного волевиявлення, способом безпосереднього здійснення влади Українським народом. Вибори є вільними і відбуваються на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування (ст. 1 ВК України).

Відповідно до ст. 20 ВК України виборчий процес - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.

Відповідно до ч. 1 ст. 21 ВК України виборчий процес кожних виборів, передбачених цим Кодексом, здійснюється на засадах: 1) гарантії реалізації виборчих прав громадян, визначених Конституцією України та цим Кодексом; 2) дотримання основних принципів виборчого права, визначених Конституцією України та цим Кодексом; 3) законності та заборони протиправного втручання будь-кого у виборчий процес; 4) політичного плюралізму та багатопартійності; 5) публічності і відкритості виборчого процесу, усіх його процедур з урахуванням обмежень, встановлених законом, належного інформування виборців та інших суб`єктів виборчого процесу; 6) свободи передвиборної агітації, рівного доступу всіх кандидатів і суб`єктів їх висування на відповідних виборах до засобів масової інформації незалежно від їх форми власності, крім засобів масової інформації, засновниками яких є партії (організації партій); 7) неупередженості органів виконавчої влади, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, підприємств, закладів, установ і організацій, їх керівників, інших посадових і службових осіб до кандидатів, партій.

Згідно з ч. 1 ст. 22 ВК України суб`єктом виборчого процесу відповідних виборів є: 1) виборець, який має право голосу на відповідних виборах; 2) виборча комісія, уповноважена здійснювати підготовку і проведення відповідних виборів; 3) партія (організація партії), яка висунула кандидатів на відповідних виборах; 4) кандидат, зареєстрований для участі у відповідних виборах у порядку, встановленому цим Кодексом; 5) офіційний спостерігач від кандидата чи партії (організації партії) - суб`єкта відповідного виборчого процесу або від громадської організації, зареєстрований у порядку, встановленому цим Кодексом.

Територіальні виборчі комісії в межах повноважень, визначених цим Кодексом, забезпечують організацію підготовки та проведення місцевих виборів. Територіальні виборчі комісії є комісіями вищого рівня щодо всіх дільничних виборчих комісій з відповідних місцевих виборів (ч. 4 ст. 33 ВК України).

Згідно до ч.2 ст. 197 ВК України загальний склад (кількість депутатів) сільської, селищної, міської, районної в місті, районної, обласної ради визначається відповідно до частин третьої та четвертої цієї статті залежно від кількості виборців, які належать до територіальних громад сіл, селищ, міст, проживають на території району в місті, району, області.

Відповідно до п. 2 ч.3 загальний склад (кількість депутатів) місцевої ради становить при чисельності виборців: від 10 тисяч до 30 тисяч виборців - 26 депутатів.

Як видно із дослідженого протоколу про результати виборів депутатів Берегометської селищної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі від 02.11.2020 р., у п. 4 протоколу вказано, що кількість виборців, включених до списків виборців на виборчих дільницях складає - 15591.

Отже, відповідно до п. 2 ч. 3 ст. 197 ВК України, загальний склад (кількість депутатів) Берегометської селищної ради при чисельності виборців 15591 становить 26 депутатів.

Встановлення підсумків голосування на місцевих виборах врегульовано ст. 255 ВК України. Так, ч. 2 цієї статті Кодексу визначено, що територіальна виборча комісія після прийняття і розгляду протоколів (у тому числі з позначкою "Уточнений") дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на відповідних виборчих дільницях на підставі цих протоколів, а в разі повторного підрахунку голосів виборців - протоколів територіальної виборчої комісії про повторний підрахунок голосів виборців на відповідній виборчій дільниці не пізніш як на дев`ятий день з дня голосування (а у разі проведення повторного голосування - не пізніше як на третій день з дня повторного голосування) встановлює та заносить до протоколу про підсумки голосування по кожному виборчому округу з відповідних місцевих виборів відомості, передбачені положеннями ст. 255 ВК України.

Приписами ст. 256 ВК України передбачено процедуру встановлення результатів виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше).

Так, згідно ч. 1 ст. 256 ВК України виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, районна у місті, міська, сільська, селищна виборча комісія на своєму засіданні на підставі протоколів про підсумки голосування в межах територіальних виборчих округів з відповідних місцевих виборів (у тому числі з позначкою "Уточнений") не пізніш як на дванадцятий день після дня голосування встановлює результати виборів депутатів у єдиному багатомандатному виборчому окрузі, про що складає протокол про результати виборів.

Територіальна виборча комісія зобов`язана встановити результати виборів депутатів незалежно від кількості виборчих дільниць/виборчих округів, на яких/в межах яких голосування не було організовано і проведено відповідно до вимог цього Кодексу.

Територіальна виборча комісія може продовжити не більш як на один день зазначений строк у разі необхідності надання територіальній виборчій комісії часу для подання протоколу з позначкою "Уточнений".

У разі нескладання або неналежного складання територіальною виборчою комісією протоколу про встановлення підсумків голосування (у тому числі з позначкою "Уточнений") у строки, визначені цим Кодексом, або його ненадходження до виборчої комісії Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, районної у місті, сільської, селищної (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) виборчої комісії, виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, міська, районна в місті, сільська, селищна (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) виборча комісія здійснює повноваження територіальної виборчої комісії щодо встановлення підсумків голосування у межах відповідного територіального виборчого округу (частини територіального виборчого округу). У такому разі виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, міська, районна в місті, сільська, селищна (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) виборча комісія витребовує та забезпечує транспортування від територіальної виборчої комісії виборчих документів, зазначених у частині десятій статті 251 цього Кодексу, а також може витребувати інші документи.

До протоколу про результати виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) заносяться прописом та цифрами такі відомості:

1) кількість виборчих бюлетенів, виготовлених на замовлення територіальної виборчої комісії;

2) кількість виборчих бюлетенів, одержаних дільничними виборчими комісіями;

3) кількість невикористаних виборчих бюлетенів, погашених дільничними виборчими комісіями;

4) кількість виборців, включених до списків виборців на виборчих дільницях;

5) кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені;

6) кількість виборчих бюлетенів, що не підлягають врахуванню, виявлених на виборчих дільницях;

7) кількість виборців, які взяли участь у голосуванні;

8) кількість виборчих бюлетенів, визнаних недійсними;

9) кількість голосів виборців, які підтримали територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від кожної організації партії, у кожному територіальному окрузі;

10) кількість голосів виборців, які підтримали кожного кандидата, включеного до територіального виборчого списку кандидатів у депутати від кожної організації партії, у кожному територіальному окрузі;

11) кількість голосів виборців, які підтримали весь територіальний список кандидатів у депутати від кожної організації партії, не підтримавши конкретного кандидата з цього списку, у кожному територіальному окрузі;

12) сумарна кількість голосів виборців, які підтримали усі територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від кожної організації партії, в усіх територіальних округах у межах єдиного багатомандатного округу;

13) загальна кількість голосів виборців, які підтримали усі територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від усіх організацій партій, в усіх територіальних округах у межах єдиного багатомандатного округу;

14) відсоток сумарної кількості голосів виборців, які підтримали усі територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від кожної організації партії, в усіх територіальних округах у межах єдиного багатомандатного виборчого округу (пункт 12 цієї частини) у відношенні до загальної кількості голосів виборців, які підтримали усі територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від усіх організацій партій в усіх територіальних округах у межах єдиного багатомандатного виборчого округу (пункт 13 цієї частини).

До протоколу про результати виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) заносяться прописом та цифрами також відомості, передбачені статтями 257-259 цього Кодексу.

Згідно ч. 2 ст. 256 ВК України відомості про результати голосування цифрами заносяться до протоколу територіальної виборчої комісії про результати виборів депутатів. Відомості, зазначені у пунктах 2-8 частини першої цієї статті, заносяться по кожному територіальному виборчому округу і сумарно по єдиному багатомандатному виборчому округу, а відомості, зазначені у пунктах 9-11 частини першої цієї статті, - по кожному територіальному виборчому округу. При цьому відомості, зазначені у пункті 14 частини першої цієї статті, визначаються з точністю до сотих часток відсотка. Протокол про результати виборів депутатів складається у двох примірниках, підписується головою, заступниками голови, секретарем та іншими членами територіальної виборчої комісії, присутніми на засіданні відповідної виборчої комісії, та засвідчується печаткою цієї виборчої комісії. У протоколі зазначаються дата і час (година і хвилини) його підписання членами відповідної виборчої комісії. У разі незгоди із встановленими результатами виборів, зафіксованими у протоколі територіальної виборчої комісії, член цієї виборчої комісії підписує протокол із позначкою "З окремою думкою". Письмовий виклад окремої думки додається до протоколу про результати виборів депутатів. У разі відсутності у протоколі підпису члена територіальної виборчої комісії напроти його прізвища зазначається причина відсутності члена цієї виборчої комісії на її засіданні. Перший примірник протоколу мають право підписати кандидати в депутати, представники партій у територіальній виборчій комісії, присутні під час встановлення результатів виборів депутатів. Зміст протоколу невідкладно оприлюднюється на офіційному веб-сайті (за наявності) територіальної виборчої комісії, веб-сайті Верховної Ради Автономної Республіки Крим, відповідної місцевої ради (за наявності) або в інший визначений цими комісіями спосіб та може оприлюднюватися на веб-сайті регіонального або територіального представництва Центральної виборчої комісії.

Відомості про результати виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) невідкладно передаються до Центральної виборчої комісії у встановленому нею порядку.

Територіальна виборча комісія на підставі відомостей, зазначених у пункті 12 частини першої цієї статті, визначає організації партій, які мають право на участь у розподілі депутатських мандатів. Право на участь у розподілі депутатських мандатів набувають організації партій, на підтримку територіальних виборчих списків від яких у межах єдиного багатомандатного округу подано 5 і більше відсотків загальної кількості голосів виборців, які підтримали територіальні виборчі списки від усіх організацій партій, у межах єдиного багатомандатного округу.

Дослідженням протоколу про результати виборів депутатів Берегометської селищної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі від 02.11.2020 р. встановлено, що Берегометською селищною територіальною виборчою комісією Вижницького району до вказаного протоколу внесено наступні відомості, а саме:

- у п. 7 протоколу вказано, що кількість виборців, які взяли участь у голосуванні складає 5592;

- у п. 8 протоколу вказано, що кількість виборчих бюлетенів визнаних недійсними складає 691;

- у п. 9 протоколу вказано, що кількість голосів виборців, які підтримали територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від кожної місцевої організації політичної партії у кожному територіальному виборчому окрузі, зокрема:

- Чернівецька обласна партійна організація Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина": по округу: 1 - 498 голосів; 2 - 247 голосів; 3 - 181 голос; 4 - 130 голосів; всього в сумі 1056 голосів;

- Чернівецька територіальна організація Політичної партії "Європейська солідарність" по округу: 1 - 331 голос; 2 - 55 голосів; 3 - 62 голоси; 4 -75 голосів. Всього в сумі 523 голоси;

- Чернівецька обласна організація політичної партії "Слуга народу" по округу: 1 - 331 голос; 2 - 129 голосів; 3 - 235 голосів; 4 - 193 голоси. Всього в сумі в сумі 887 голоси;

- Чернівецька обласна партійна організація Аграрної партії України по округу: 1 - 226 голосів; 2 - 44 голоси; 3 - 143 голоси; 4 - 37 голосів. Всього в сумі 450 голосів;

- Чернівецька обласна організація Всеукраїнського об`єднання "Свобода" по округу: 1 - 122 голоси; 2 - 36 голосів; 3 - 84 голоси; 4 - 25 голосів. Всього в сумі 267 голосів;

- Чернівецька регіональна організація політичної партії "Перемога Пальчевського" по округу: 1 - 58 голосів; 2 - 5 голосів; 3 - 11 голосів; 4 - 26 голосів. Всього в сумі 100 голосів;

- Чернівецька регіональна організація Політичної партії "Опозиційна платформа - за життя" по округу: 1 - 63 голоси; 2 - 32 голоси; 3 - 15 голосів; 4 - 18 голосів. Всього в сумі 128 голосів;

- Чернівецька обласна організація політичної партії "Громадський рух "Народний контроль" по округу: 1 - 220 голосів; 2 - 49 голосів; 3 - 94 голоси; 4 - 102 голоси. Всього в сумі 465 голосів;

- Чернівецька обласна організація політичної партії "За майбутнє" по округу: 1 - 88 голосів; 2 - 201 голос; 3 - 79 голосів; 4 - 35 голосів. Всього в сумі 403 голоси;

- Чернівецька обласна організація політичної партії "Сила і честь" по округу: 1 - 101 голос; 2 - 21 голос; 3 - 23 голоси; 4 - 23 голоси. Всього сумі 168 голоси;

- Чернівецька обласна організація політичної партії "Єдина альтернатива" по округу: 1 - 170 голосів; 2 - 166 голосів; 3 - 79 голосів; 4 - 39 голосів. Всього в сумі 454 голоси.

У п. 12 протоколу про результати виборів Берегометської селищної ради зазначено, що сумарна кількість голосів виборців, які підтримали всі територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від кожної місцевої організації політичних партій, в усіх територіальних округах у межах єдиного багатомандатного округу становить, в т.ч.:

- Чернівецька територіальна організація Політичної партії "Європейська солідарність" по округу - 523 голоси;

- Чернівецька обласна організація політичної партії "Слуга народу" - 887 голоси;

- Чернівецька обласна партійна організація Аграрної партії України - 450 голосів;

- Чернівецької обласної організації Всеукраїнське об`єднання "Свобода" - 267 голосів;

- Чернівецька регіональна організація політичної партії "Перемога Пальчевського" - 100 голосів;

- Чернівецька регіональна організація Політичної партії "Опозиційна платформа - за життя" - 128 голосів;

- Чернівецька обласна організація політичної партії "Громадський рух "Народний контроль" - 465 голосів;

- Чернівецька обласна організація політичної партії "За майбутнє" - 403 голоси;

- Чернівецька обласна організація політичної партії "Сила і честь" - 168 голосів;

- Чернівецька обласна організація політичної партії "Єдина альтернатива" - 454 голоси.

У п.13 протоколу про результати виборів Берегометської селищної ради зазначено, що загальна кількість голосів виборців, які підтримали всі територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від усіх місцевих організацій політичних партій, в усіх територіальних округах у межах єдиного багатомандатного округу становить 4901 голоси.

Судом встановлено, що загальну кількість голосів виборців, які підтримали всі територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від усіх місцевих організацій політичних партій, в усіх територіальних округах у межах єдиного багатомандатного округу визначено шляхом використання відомостей наведених в п. 7 та п. 8 оскаржуваного протоколу (5592 - 691 = 4901).

З метою забезпечення однакового застосування положень ст. ст. 256 - 260 ВК України щодо порядку встановлення результатів виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті ради, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), 23.10.2020 р. Центральною виборчою комісією прийнято постанову № 419, якою затверджено Роз`яснення щодо встановлення результатів виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті ради, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) (далі - Постанова № 419).

За приписами п. 4 Постанови № 419, визначення розміру відсотка, передбаченого пунктом 14 протоколу (А), здійснюється щодо кожної місцевої організації політичної партії (далі - організація партії) окремо шляхом ділення сумарної кількості голосів виборців, які підтримали всі територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від цієї організації партії в усіх територіальних виборчих округах у межах єдиного республіканського багатомандатного виборчого округу/єдиного багатомандатного виборчого округу (Б) (пункт 12 протоколу), на загальну кількість голосів виборців, які підтримали усі територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від усіх організацій партій в усіх територіальних виборчих округах у межах єдиного республіканського багатомандатного виборчого округу/єдиного багатомандатного виборчого округу (В) (пункт 13 протоколу), та множення на 100: А = Б / В Х 100.

Відомості про відсоток голосів виборців, отриманий кожною організацією партії, зазначаються у пункті 14 відповідного протоколу.

При цьому відомості, зазначені у пункті 14 відповідного протоколу, визначаються з точністю до сотих часток відсотка (відсотки у протоколах про результати зазначаються без округлення).

Дослідженням протоколу про результати виборів депутатів Берегометської селищної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі від 02.11.2020 р. встановлено, що відповідачем у п. 14 цього протоколу відсоток сумарної кількості голосів виборців, які підтримали усі територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від кожної організації партії, в усіх територіальних округах у межах єдиного багатомандатного виборчого округу (пункт 12) у відношенні до загальної кількості голосів виборців, які підтримали усі територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від усіх організацій партій в усіх територіальних округах у межах єдиного багатомандатного виборчого округу (пункт 13) вираховувався за вищенаведеною формулою.

Зокрема, у п. 14 оскаржуваного протоколу зазначено, наступні відомості:

- Чернівецька обласна партійна організація Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина" - 21,56;

- Чернівецька територіальна організація Політичної партії "Європейська солідарність" по округу - 10, 67;

- Чернівецька обласна організація політичної партії "Слуга народу" - 18,00;

- Чернівецька обласна партійна організація Аграрної партії України - 9,18;

- Чернівецька обласна організація Всеукраїнського об`єднання "Свобода" - 5,44;

- Чернівецька регіональна організація політичної партії "Перемога Пальчевського" - 2,04;

- Чернівецька регіональна організація Політичної партії Опозиційна платформа - за життя - 2,61;

- Чернівецька обласна організація політичної партії "Громадський рух "Народний контроль" - 9,48;

- Чернівецька обласна організація політичної партії "За майбутнє" - 8,22;

- Чернівецька обласна організація політичної партії "Сила і честь" - 3,42;

- Чернівецька обласна організація політичної партії "Єдина альтернатива" - 9,26.

Судом встановлено, що визначення розміру відсотку зазначеного у п. 14 протоколу стосовно позивача здійснено шляхом ділення сумарної кількості голосів виборців, які підтримали всі територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від цієї організації партії в усіх територіальних виборчих округах у межах єдиного багатомандатного виборчого округу (пункт 12 протоколу), на загальну кількість голосів виборців, які підтримали усі територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від усіх організацій партій в усіх територіальних виборчих округах у межах єдиного багатомандатного виборчого округу (пункт 13 протоколу) та множення на 100 (267/4901 х 100 = 5,44).

За аналогічною формулою визначено відсоток сумарної кількості голосів виборців, які підтримали усі територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від кожної організації партії.

За приписами п. 5 Постанови № 419, на підставі відомостей, зазначених у пункті 14 відповідного протоколу, територіальна виборча комісія визначає організації партій, які мають право на участь у розподілі депутатських мандатів. Право на участь у розподілі депутатських мандатів набувають організації партій, на підтримку територіальних виборчих списків кандидатів у депутати від яких у межах єдиного республіканського багатомандатного виборчого округу/єдиного багатомандатного виборчого округу подано 5 (п`ять) і більше відсотків загальної кількості голосів виборців, які підтримали територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від усіх організацій партій, у межах єдиного республіканського багатомандатного виборчого округу/єдиного багатомандатного виборчого округу.

Після визначення організацій партій, які мають право на участь у розподілі депутатських мандатів на відповідних місцевих виборах, територіальна виборча комісія вносить прописом та цифрами відомості про такі організації партій (назви організацій партій та кількість голосів виборців, поданих на підтримку усіх територіальних виборчих списків відповідних організацій партій у межах єдиного республіканського багатомандатного виборчого округу/єдиного багатомандатного виборчого округу) до пункту 15 протоколу про результати виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим/протоколу про результати виборів депутатів обласної, районної, районної у місті ради, міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше):

Територіальна виборча комісія також установлює та вносить до пункту 15 відповідного протоколу відсоток загальної кількості голосів виборців, які підтримали територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від організацій партій (з точністю до сотих часток відсотка), які мають право на участь у розподілі депутатських мандатів, у межах єдиного республіканського багатомандатного виборчого округу/єдиного багатомандатного виборчого округу (інформація про відсоток переноситься з пункту 14 протоколу).

Судом встановлено, що відповідачем до п. 15 протоколу про результати виборів Берегометської селищної ради внесено 8 партій, які подолали 5% та які мають право на участь у розподілі депутатських мандатів, на підтримку територіальних виборчих списків яких у межах єдиного багатомандатного виборчого округу подано 5 і більше відсотків загальної кількості голосів виборців, які підтримали територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від усіх місцевих організацій політичних партій, у межах єдиного багатомандатного виборчого округу.

Зокрема, до п. 15 протоколу внесено 8 місцевих організацій політичної партії:

1. Чернівецька обласна партійна організація Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина";

2. Чернівецька територіальна організація Політичної партії "Європейська солідарність" по округу;

3. Чернівецька обласна організація політичної партії "Слуга народу";

4. Чернівецька обласна партійна організація Аграрної партії України;

5. Чернівецької обласної організації Всеукраїнське об`єднання "Свобода";

6. Чернівецька обласна організація політичної партії "Громадський рух "Народний контроль";

7. Чернівецька обласна організація політичної партії "За майбутнє;

8. Чернівецька обласна організація політичної партії "Єдина альтернатива".

Таким чином, кількість голосів, які підтримали територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від місцевої організації політичної партії становить в сумі 4505 голоси.

За приписами п. 6 Постанови № 419, територіальна виборча комісія на підставі відомостей, зазначених у пункті 15 протоколу, встановлює загальну кількість голосів виборців, поданих на підтримку всіх територіальних виборчих списків організацій партій, які мають право на участь у розподілі депутатських мандатів, у межах єдиного багатомандатного виборчого округу. Така кількість прописом та цифрами вноситься територіальною виборчою комісією до пункту 16 протоколу про результати виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим/протоколу про результати виборів депутатів обласної, районної, районної у місті ради, міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше): 16) загальна кількість голосів виборців, поданих на підтримку всіх територіальних виборчих списків місцевих організацій політичних партій, які мають право на участь у розподілі депутатських мандатів у межах єдиного республіканського багатомандатного виборчого округу/єдиного багатомандатного виборчого округу.

Судом встановлено, що у п. 16 дослідженого протоколу про результати виборів Берегометської селищної ради відповідачем зазначено, що загальна кількість голосів виборців, поданих на підтримку всіх територіальних виборчих списків місцевих організацій політичних партій, які мають право на участь у розподілі депутатських мандатів у межах єдиного багатомандатного виборчого округу становить 4505 голосів, що відповідає даним наведеним в п. 14 протоколу.

Згідно з ч. 1 ст. 258 ВК України у кожному територіальному окрузі депутатські мандати розподіляються між територіальними виборчими списками кандидатів від організацій партій, які мають право на участь у розподілі депутатських мандатів, пропорційно до кількості голосів виборців, поданих на підтримку відповідного територіального виборчого списку, у кількості, визначеній відповідно до частин другої - четвертої цієї статті.

Відповідно до ч. 2 ст. 258 ВК України для визначення кількості депутатських мандатів, отриманих територіальним виборчим списком кандидатів від організації партії, кількість голосів виборців, поданих у територіальному виборчому окрузі на підтримку відповідного територіального виборчого списку (пункт 9 частини першої статті 256 цього Кодексу), ділиться на виборчу квоту, визначену відповідно до частини третьої статті 257 цього Кодексу. Ціла частина отриманої частки становить кількість депутатських мандатів, що отримали кандидати у депутати, включені до відповідного територіального виборчого списку від цієї організації партії.

Положеннями ч. 3 ст. 258 ВК України передбачено, що територіальна виборча комісія встановлює кількість голосів виборців, поданих на підтримку територіального виборчого списку відповідної організації партії, які залишилися невикористаними при розподілі мандатів депутатів у цьому територіальному окрузі (далі - кількість невикористаних голосів виборців, поданих у територіальному окрузі), шляхом віднімання від кількості голосів виборців, поданих на підтримку відповідного територіального виборчого списку (пункт 9 частини першої статті 256 цього Кодексу), добутку виборчої квоти на кількість мандатів, отриманих кандидатами у депутати, включеними до відповідного територіального виборчого списку від цієї організації партії.

Територіальна виборча комісія підсумовує кількість мандатів, отриманих кандидатами у депутати, включеними до територіальних виборчих списків усіх організацій партій, у відповідному територіальному окрузі, встановлюючи сумарну кількість мандатів, розподілених у відповідному територіальному окрузі. Територіальна виборча комісія заносить до протоколу про результати виборів депутатів цифрами по кожному територіальному округу такі відомості:

1) визначену відповідно до частини другої цієї статті кількість депутатських мандатів, отриманих кандидатами у депутати, включеними до кожного територіального виборчого списку кожної організації партії, яка має право на участь у розподілі депутатських мандатів;

2) сумарну кількість депутатських мандатів, розподілених у кожному територіальному окрузі, визначену відповідно до частини четвертої цієї статті;

3) визначену відповідно до частини третьої цієї статті кількість невикористаних голосів виборців, поданих у територіальному окрузі на підтримку виборчого списку кожної організації партії, яка має право на участь у розподілі депутатських мандатів (ч.5 - ч. 6 ст. 258 ВК України).

Згідно до ч. 7 ст. 258 ВК України якщо за результатами виборів у відповідному окрузі кількість отриманих організацією партії депутатських мандатів є більшою, ніж кількість осіб, включених відповідною організацією партії до територіального виборчого списку, весь залишок невикористаних голосів (в тому числі тих, що складають цілу частину від виборчої квоти) зараховується до кількості голосів, поданих у єдиному багатомандатному окрузі на підтримку виборчого списку цієї організації партії.

Відповідно до ч. 1 ст. 260 ВК України шляхом віднімання кількості мандатів, розподілених у територіальних виборчих округах, від загальної кількості депутатських мандатів, що дорівнює кількісному складу Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, районної у місті, сільської, селищної ради, встановлюється кількість мандатів, які підлягають розподілу в єдиному багатомандатному окрузі.

Місцева організація політичної партії, партія, яка отримала право на участь у розподілі депутатських мандатів на відповідних місцевих виборах, гарантовано отримує один депутатський мандат, який розподіляється в порядку черговості відповідно до затвердженого партією єдиного виборчого списку.

Відповідно до ч. 3 ст. 256 ВК України територіальна виборча комісія на підставі відомостей, зазначених у пункті 12 частини першої цієї статті, визначає організації партій, які мають право на участь у розподілі депутатських мандатів. Право на участь у розподілі депутатських мандатів набувають організації партій, на підтримку територіальних виборчих списків від яких у межах єдиного багатомандатного округу подано 5 і більше відсотків загальної кількості голосів виборців, які підтримали територіальні виборчі списки від усіх організацій партій, у межах єдиного багатомандатного округу.

Згідно ст. 257 ВК України виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, міська, районна у місті, сільська, селищна виборча комісія заносить до протоколу про результати виборів відомості про організації партій, які, відповідно до частини третьої статті 256 цього Кодексу, мають право на участь в розподілі депутатських мандатів на відповідних місцевих виборах. Територіальна виборча комісія встановлює загальну кількість голосів, поданих на підтримку усіх територіальних виборчих списків організацій партій, які мають право на участь у розподілі депутатських мандатів, у межах єдиного багатомандатного округу. Ця кількість цифрами заноситься до протоколу про результати виборів депутатів. Територіальна виборча комісія встановлює кількість голосів виборців, необхідних для отримання одного депутатського мандата (виборча квота). Виборча квота обчислюється як ціла частина результату ділення загальної кількості голосів, поданих на підтримку усіх територіальних виборчих списків організацій партій, які мають право на участь у розподілі депутатських мандатів, встановленої відповідно до частини другої цієї статті, на кількість депутатських мандатів, встановлену шляхом віднімання від кількісного складу Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), сумарної кількості гарантованих для кожної партії мандатів відповідно до частини першої статті 260 цього Кодексу.

Згідно п. 6 Постанови № 419 на підставі відомостей наведених в п. 14 протоколу, відповідна виборча комісія обчислює кількість голосів виборців, необхідних для отримання одного депутатського мандата (далі - виборча квота). Виборча квота (А) обчислюється як ціла частина результату ділення загальної кількості голосів виборців, поданих на підтримку всіх територіальних виборчих списків організацій партій, які мають право на участь у розподілі депутатських мандатів (отримали 5 (п`ять) і більше відсотків загальної кількості голосів виборців, які підтримали територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від усіх організацій партій) (пункт 16 протоколу) (Б), на кількість депутатських мандатів, установлену шляхом віднімання від кількісного складу Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті ради, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) (В) сумарної кількості гарантованих для кожної організації партії мандатів відповідно до частини першої статті 260 Кодексу (Г) (дорівнює сумарній кількості організації партій, які мають право на участь у розподілі депутатських мандатів, що визначається за пунктом 15 протоколу): А = Б / (В-Г).

Обчислена виборча квота прописом та цифрами вноситься до пункту 17 відповідного протоколу.

Дослідженням протоколу про результати виборів Берегометської селищної ради встановлено, що в п. 17 оскаржуваного протоколу зазначено, що кількість голосів виборців, необхідних для одного депутатського мандата (виборча квота) становить - 64 голоси.

Перевіривши правильність обчислення відповідачем виборчої квоти, суд зазначає, що у спірних правовідносинах виборча квота повинна проводиться на підставі відомостей наведених в п. 14 оскаржуваного протоколу шляхом обчислення як ціла частина результату ділення загальної кількості голосів виборців, поданих на підтримку всіх територіальних виборчих списків організацій партій, які мають право на участь у розподілі депутатських мандатів (отримали 5 (п`ять) і більше відсотків загальної кількості голосів виборців, які підтримали територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від усіх організацій партій) (пункт 16 протоколу), на кількість депутатських мандатів, установлену шляхом віднімання від кількісного складу селищної ради сумарної кількості гарантованих для кожної організації партії мандатів відповідно до ч. 1 ст. 260 КВК України (дорівнює сумарній кількості організації партій, які мають право на участь у розподілі депутатських мандатів, що визначається за п. 15 протоколу), зокрема: 4505 голосів (п. 16 протоколу) / (26 (загальна кількість мандатів у раді) - 8 (гарантована кількість мандатів)) = 250 голосів.

Отже, виборча квота становить 250 голосів.

Таким чином, всупереч вимог ВК України, в п. 17 протоколу про результати виборів Берегометської селищної ради кількість голосів виборців, необхідних для отримання одного депутатського мандату (виборча квота) зазначено 64 голоси, а не 250 голосів, згідно наведеного вище розрахунку і законодавчого обґрунтування.

Частинами 3 - 4 ст. 260 ВК України встановлено, що для визначення кількості мандатів, отриманих єдиним виборчим списком кандидатів від організації партії, загальна кількість невикористаних голосів виборців, поданих у єдиному багатомандатному окрузі на підтримку єдиного виборчого списку кандидатів від відповідної організації партії, визначена відповідно до частини другої цієї статті, ділиться на виборчу квоту, визначену відповідно до частини третьої статті 257 цього Кодексу. Ціла частина отриманої частки становить кількість депутатських мандатів, яку отримали кандидати у депутати, включені до відповідного єдиного виборчого списку від цієї організації партії. Дробові залишки до трьох знаків після коми враховуються при розподілі відповідно до частини четвертої цієї статті решти депутатських мандатів.

Організації партій, єдині виборчі списки від яких мають більші порівняно з іншими дробові залишки після ділення відповідно до частини третьої цієї статті, отримують по одному додатковому депутатському мандату, починаючи з єдиного виборчого списку кандидатів від організації партії, що має найбільший дробовий залишок. Якщо дробові залишки у двох чи більше виборчих списках кандидатів від організацій партій однакові, першим додатковий депутатський мандат отримує той виборчий список організації партії, за кандидатів у депутати від якої віддано більшу кількість голосів виборців у єдиному багатомандатному окрузі.

Розподіл додаткових депутатських мандатів, які визначені відповідно до частини першої цієї статті та підлягають розподілу в єдиному багатомандатному окрузі, закінчується після вичерпання загальної кількості депутатських мандатів, які визначені відповідно до частини першої цієї статті та підлягають розподілу в єдиному багатомандатному окрузі.

Аналізуючи наведені вище положення ВК України, суд приходить до висновку, що на підставі обчисленої виборчої квоти встановлюється кількість мандатів, отриманих територіальними виборчими списками кандидатів від організацій партій, визначаються депутати, обрані у територіальних виборчих округах, а також встановлюється кількість мандатів та визначення депутатів, обраних у єдиному багатомандатному окрузі.

Оскільки, відповідачем в оскаржуваному протоколі невірно визначено виборчу квоту, суд погоджуються з доводами позивача щодо допущення відповідачем порушення виборчого законодавства, які потягнули за собою невірне встановлюється кількості мандатів, отриманих територіальними виборчими списками кандидатів від організацій партій, визначення депутатів, обраних у територіальних виборчих округах, а також встановлення кількості мандатів та визначення депутатів, обраних у єдиному багатомандатному окрузі.

Беручи до уваги наведене, суд вважає, що оскаржуваний протокол Берегометської селищної територіальної виборчої комісії від 02.11.2020 р. не відповідає вимогам виборчого законодавства.

Оскарження рішень, дій чи бездіяльності, що стосуються виборчого процесу, до суду, а також розгляд та вирішення справ судом здійснюються в порядку, визначеному Кодексом адміністративного судочинства України (далі - КАС України), про що зазначено в ч. 2 ст. 63 ВК України.

Приписами ч. 1 ст. 273 КАС України передбачено, що право оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій мають суб`єкти відповідного виборчого процесу (крім виборчої комісії), а також ініціативна група референдуму, інші суб`єкти ініціювання референдуму.

Отже, суб`єктам відповідного виборчого процесу, крім виборців, надано право на звернення до суду з таким позовом незалежно від того, чи порушені їхні права, свободи та інтереси, або від того, чи уявно вони вважають про таке порушення.

У зазначених випадках під час вирішення виборчих спорів суд повинен перевіряти лише правомірність оскаржуваних рішень, дій чи бездіяльності відповідача та не встановлювати у разі їх протиправності наявність порушення прав, свобод та інтересів позивача.

Згідно з ч. 1 ст. 278 КАС України суд, установивши порушення законодавства про вибори чи референдум, визначає у рішенні спосіб захисту порушених прав та інтересів, а також порядок усунення усіх наслідків цих порушень відповідно до закону або приймає інше визначене законом рішення. У разі виявлення порушень, що можуть бути підставою для притягнення до відповідальності не за правилами цього Кодексу, суд постановляє окрему ухвалу з повідомленням про наявність таких порушень і надсилає її до органів чи осіб, уповноважених вжити у зв`язку з цим заходів, встановлених законом.

Правила зазначеної статті спрямовані на створення умов для реалізації засад юридичної визначеності.

Ураховуючи швидкоплинність виборчого процесу, диспозитивність прав учасників судового процесу та їхніх представників і можливість оскарження рішень, дій або бездіяльності виборчої комісії незалежно від того, чи порушені права відповідного суб`єкта виборчого процесу не повинні створювати умови для багаторазового перегляду одного й того самого публічно-правового спору у виборчому процесі.

Суд зазначає, що подання учасниками виборчого процесу декількох позовів до одного й того самого відповідача з аналогічним предметом і з аналогічних підстав, фактично, передбачає повторне вирішення судом публічно-правового спору, що суперечить принципу юридичної визначеності у швидкоплинному виборчому процесі.

З автоматизованої системи діловодства видно, що рішенням Чернівецького Окружного адміністративного суду від 09.11.2020 р. у справі № 600/2223/20-а позовом кандидата на посаду депутата Берегометської селищної ради ОСОБА_2 до Берегометської селищної територіальної виборчої комісії Вижницького району Чернівецької області про визнання протиправним і скасування рішення, позов задоволено частково.

Визнано протиправними дії Берегометської селищної територіальної виборчої комісії Вижницького району Чернівецької області в частині внесення в протокол Берегометської селищної територіальної виборчої комісії Вижницького району Чернівецької області "Про результати виборів депутатів Берегометської селищної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі" від 02.11.2020 р. неправдивих відомостей та скасовано вказаний протокол.

Зобов`язано Берегометську селищну територіальну виборчу комісію Вижницького району Чернівецької області здійснити розрахунок та скласти новий протокол "Про результати виборів депутатів Берегометської селищної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі" від 02.11.2020 р. із врахуванням вимог ст. 257-260 ВК України та додатку до постанови ЦВК від 23.10.2020 р. №419 "Роз`яснення щодо встановлених результатів виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті ради, а також сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше)". В задоволенні інших позовних вимог відмовлено.

Отже, судовим рішенням справі № 600/2223/20-а, в т.ч.: скасовано протокол Берегометської селищної територіальної виборчої комісії Вижницького району про результати виборів депутатів Берегометської селищної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі від 02.11.2020 р. та зобов`язано відповідача скласти новий протокол про результати виборів депутатів Берегометської селищної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі.

З огляду на викладене, суд дійшов висновку, за яким у разі звернення до суду суб`єкта виборчого процесу до відповідача (відповідної виборчої комісії) з позовом, предмет і підстави якого є аналогічними до позову іншого суб`єкта цього виборчого процесу до того самого відповідача (відповідної виборчої комісії), такий позов не підлягає задоволенню, оскільки відповідний публічно-правовий спір вже вирішений в адміністративній справі № 600/2223/20-а.

При цьому, цей висновок суд застосовує у зв`язку з тим, що звернення до суду не обумовлено порушенням прав безпосередньо позивача.

Оскільки, оскаржуваний протокол про результати виборів депутатів Берегометської селищної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі від 02.11.2020 р. скасовано судом у справі № 600/2223/20-а, відтак суд, з урахуванням положень ст. 245 КАС України, не може повторно скасувати рішення суб`єкта владних повноважень (відповідача).

Окрім того, суд зазначає, що оскаржуваний протокол, який також був предметом розгляду у справі № 600/2223/20-а, у зв`язку з його скасуванням, на разі, не несе жодних юридичних наслідків для позивача.

Беручи до уваги наведене, суд відмовляє позивачу в задоволенні позову.

Водночас, суд звертає увагу, що під час здійснення розрахунку та складання нового протоколу про результати виборів депутатів Берегометської селищної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі, відповідач зобов`язаний також врахувати висновки суду щодо допущених ним порушень, викладених у даній справі (№ 600/2222/20-а).

Стосовно розподілу судових витрат, суд зазначає наступне.

Відповідно до ч. 9 ст. 273 КАС України суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.

Згідно ч. 1 ст. 143 КАС України суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі.

Як вбачається із матеріалів справи, провадження у даній справі було відкрито без сплати позивачем судового збору.

Відповідно до ч. 8 ст. 139 КАС України у випадку зловживання стороною чи її представником процесуальними правами або якщо спір виник внаслідок неправильних дій сторони суд має право покласти на таку сторону судові витрати повністю або частково незалежно від результатів вирішення спору.

Згідно з ч. 2 ст. 4 Закону України "Про судовий збір" за подання до адміністративного суду адміністративного позову немайнового характеру, який подано юридичною особою або фізичною особою - підприємцем ставка судового збору становить 1 розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

Відповідно до ч. 1 ст. 4 Закону №3674-VI судовий збір справляється у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.

Законом України "Про Державний бюджет України на 2020 рік" установлено з 01 січня 2020 року прожитковий мінімум на одну особу в розрахунку на місяць, для працездатних осіб у розмірі - 2102,00 грн.

Як встановлено з матеріалів справи, позивачем подано до суду адміністративний позов, який містить одну вимогу не майнового характеру, за яку необхідно сплатити судовий збір у сумі 2102,00 грн.

Проте, судом встановлено, що спір виник внаслідок неправильних дій відповідача, відтак суд вважає за необхідне стягнути з відповідача судовий збір в сумі 2102,00 грн до Державного бюджету України.

На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 73 - 77, 90, 139, 241 - 246, 250, 273 КАС України, суд, -

В И Р І Ш И В:

1. У задоволенні адміністративного позову кандидата у депутати до Чернівецької обласної ради Чернівецької обласної організації Всеукраїнське об`єднання "Свобода" до Берегометської селищної територіальної виборчої комісії Вижницького району про визнання протоколу таким, що не відповідає вимогам законодавства, - відмовити повністю.

2. Стягнути з Берегометської селищної територіальної виборчої комісії Вижницького району судовий збір у сумі 2102,00 грн до Державного бюджету України (стягувач: Державна судова адміністрація України, отримувач коштів Чернівецьке УК/м.Чернівці/22030101; код отримувача (ЄДРПОУ) 37978173; банк отримувача Казначейство України (ЕАП); код банку отримувача (МФО) - 899998; номер рахунку отримувача (ІВАN) UA828999980313191206084024002; код класифікації доходів бюджету 22030101; призначення платежу за подання адміністративного позову).

Згідно ст. 272 КАС України рішення суду набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження.

У відповідності до ст. ст. 278, 293, 295 КАС України рішення суду першої інстанції може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково. Апеляційна скарга на рішення до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи подається до Сьомого апеляційного адміністративного суду через Чернівецький окружний адміністративний суд протягом двох днів з дня його складання.

Повне найменування учасників процесу:

позивач - Чернівецька обласна організація Всеукраїнське об`єднання "Свобода" (вул. 28 червня, 62, м. Чернівці, код ЄДРПОУ 33971064) ;

відповідач - Берегометської селищної територіальної виборчої комісії Вижницького району (вул. Центральна, 129, смт. Берегомет, Вижницький район, Чернівецька область, код ЄДРПОУ 43777226).

Суддя В.К. Левицький

СудЧернівецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення09.11.2020
Оприлюднено09.11.2020
Номер документу92708327
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —600/2222/20-а

Рішення від 09.11.2020

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Левицький Василь Костянтинович

Ухвала від 08.11.2020

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Левицький Василь Костянтинович

Ухвала від 07.11.2020

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Левицький Василь Костянтинович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні