Рішення
від 10.11.2020 по справі 420/8067/20
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/8067/20

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

10 листопада 2020 року м. Одеса

Суддя Одеського окружного адміністративного суду Токмілова Л.М., розглянувши в письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний код НОМЕР_1 ) до Головного управління ДПС в Одеській області (65044, м.Одеса, вул.. Семінарська, 5, код ЄДРПОУ 43142370) про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень,-

ВСТАНОВИВ:

25.08.2020 року до Одеського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов ОСОБА_1 до Головного управління ДПС в Одеській області, в якому позивач просить скасувати податкові повідомлення-рішення Головного управління ДПС в Одеській області від 02.06.2020 року №87405-5306-1503, № 87404-5306-1503, № 87403-5306-1503, № 87402-5306-1503.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що позивачу на підставі права власності належить земельна ділянка, яка розміщена на території Прилиманської сільської ради Овідіопольського району Одеської області. Позивач вказує, що отримав податкові повідомлення-рішення, відповідно до яких йому нараховано суму податкового зобов`язання зі сплати земельного податку з фізичних осіб за 2018, 2019 та 2020 роки. На думку позивача прийняті податкові повідомлення рішення є протиправними, оскільки не містять відповідних розрахунків податкових зобов`язань, що унеможливлює з`ясування бази оподаткування земельним податком та ставку земельного податку, яку застосовано для його розрахунку.

Ухвалою суду від 31.08.2020 року позовну заяву залишено без руху.

Ухвалою суду від 11.09.2020 р. відкрито провадження у справі в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін.

02.10.2020 року (вх. № 40695/20) від Головного управління ДПС в Одеській області надійшов відзив на позовну заяву, в обґрунтування якого зазначено, що оскаржувані податкові повідомлення-рішення складено контролюючим органом з урахуванням рішень Авангардівської селищної ради Овідіопольського району Одеської області, якими встановлено розмір ставки земельного податку 1% від нормативної грошової оцінки землі.

15.10.2020 року (вх. № 42943/20) від позивача надійшла відповідь на відзив, в якій позивач підтримав позицію викладену у позовній заяві.

Розглянувши матеріали справи, всебічно та повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши надані учасниками судового процесу докази в їх сукупності, судом встановлено.

ОСОБА_1 на підставі права власності належить земельна ділянка за адресою АДРЕСА_2 , кадастровий номер 5123783500:01:001:1382, цільове призначення 03.07 для будівництва та експлуатації об`єктів комерційного, громадського та складського призначення у складі торгівельно-складського комплексу для обслуговування жителів території громади Овідіопольського району, площею 1,83 га (а.с.18-20).

Рішенням Авангардівської селищної ради Овідіопольського району Одеської області від 14.07.2016 №337-VI розмір ставки земельного податку, % від нормативної грошової оцінки землі (НГО) для власників земельних ділянок (юридичних та фізичних осіб) , які мають належним чином оформлене право власності на земельну ділянку складає - 1%.

Рішенням Авангардівської селищної ради Овідіопольського району Одеської області від 30.11.2017 №19-VII розмір ставки земельного податку, % від нормативної грошової оцінки землі (НГО) для власників земельних ділянок (юридичних та фізичних осіб) , які мають належним чином оформлене право власності на земельну ділянку складає - 1%.

Рішенням Авангардівської селищної ради Овідіопольського району Одеської області від 10.07.2018 №443-VІІ розмір ставки земельного податку, за земельні ділянки, нормативно грошову оцінку яких проведено (незалежно від місцезнаходження), встановлено ставку податку 03- Землі громадської забудови (03.15 - для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови) -1%.

Рішенням Авангардівської селищної ради Овідіопольського району Одеської області від 12 червня 2019 року № 1016 Елементи плати за землю встановлено ставку податку: 03 - Землі громадської забудови (03.15 - для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови) -1 % від нормативної грошової оцінки (незалежно від місцезнаходження) .

Відповідно витягу з технічної документації про нормативно грошову оцінку земель району від 21.04.2020 № 1478, нормативна грошова оцінка земельної ділянки загальною площею - 1,83 га, яка знаходиться за адресою: земельна ділянка 244/1, масив НОМЕР_2 , Прилиманська сільська рада, Овідіопольський район, Одеська область та належить ОСОБА_1 , (РНОКПП НОМЕР_1 ), становить 11 996 397,39 грн.

02.06.2020 року Головним управлінням ДПС в Одеській області прийнято податкові повідомлення-рішення форми Ф про суму податкового зобов`язання за платежем земельний податок з фізичних осіб № 87402-5306-1503 за 2017 рік, № 87403-5306-1503 за 2018 рік, № 87404-5306-1503 за 2019 рік та № 87405-5306-1503 за 2020 рік.

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституція України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ст. 270 Податкового кодексу України об`єктами оподаткування є земельні ділянки.

Єдиною підставою для нарахування земельного податку у відповідності до п. 286.1 ст. 286 ПК України є дані державного земельного кадастру.

Згідно з п.п.14.1.147 п.14.1 ст.14 ПК України плата за землю - загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

Підпунктами 14.1.72, 14.1.73, п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України визначено, що земельний податок - обов`язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів. У свою чергу, землекористувачі - юридичні та фізичні особи (резиденти і нерезиденти), яким відповідно до закону надані у користування земельні ділянки державної та комунальної власності, у тому числі на умовах оренди.

Згідно з п. 286.5 Податкового кодексу України нарахування фізичним особам сум податку проводиться контролюючими органами, які видають платникові до 1 липня поточного року податкове повідомлення-рішення про внесення податку за формою, встановленою у порядку, визначеному статтею 58 Кодексу.

Тобто, нарахування фізичним особам сум податку, згідно з п. 286.5 ст. 286 Податкового кодексу України (в редакції, чинній на час виникнення спірних відносин) проводиться контролюючими органами, які видають платникові до 1 липня поточного року податкове повідомлення-рішення про внесення податку за формою, встановленою у порядку визначеному статтею 58 цього Кодексу.

Податок фізичними особами сплачується протягом 60 днів з дня вручення податкового повідомлення - рішення (п. 287.5 ст. 287 Податкового кодексу України). У відповідності до п. 289.1 ст. 289 Податкового кодексу для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.

Крім того, що відповідно до статті 271 ПК України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) базою оподаткування є: нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом; площа земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено.

Рішення рад щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок розташованих у межах населених пунктів офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування нормативної грошової оцінки земель або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.

Пунктом 286.1 статті 286 ПК України встановлено, що підставою для нарахування земельного податку є дані державного земельного кадастру. Центральні органи виконавчої влади, що реалізують державну політику у сфері земельних відносин та у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно у сфері будівництва щомісяця, але не пізніше 10 числа наступного місяця, а також за запитом відповідного контролюючого органу за місцезнаходженням земельної ділянки подають інформацію, необхідну для обчислення і справляння плати за землю, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Згідно з пунктом 274.1 статті 274 ПК України ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі не більше 3 відсотків від їх нормативної грошової оцінки, а для сільськогосподарських угідь та земель загального користування - не більше 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки.

Разом з тим, відповідно до статті 1, частини другої статті 20 Закону України Про оцінку земель від 11 грудня 2003 року №1378-IV (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин; далі - Закон №1378-IV) нормативна грошова оцінка земельних ділянок - це капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки, як установлено частиною третьою статті 23 Закон №1378-IV, видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Як встановлено судом та підтверджується матеріалами справи, земельна ділянка 244/1, масив НОМЕР_2 , Прилиманська сільська рада, Овідіопольський район, Одеська область має кадастровий номер 5123783500:01:001:1382 та згідно з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна, вказана земельна ділянка, площею 1.83 га, належить ОСОБА_1 .

Відповідно витягу з технічної документації про нормативно грошову оцінку земель району від 21.04.2020 № 1478, нормативна грошова оцінка земельної ділянки загальною площею - 1,83 га, яка знаходиться за адресою: земельна ділянка 244/1, масив НОМЕР_2 , Прилиманська сільська рада, Овідіопольський район, Одеська область та належить ОСОБА_1 , (РНОКПП НОМЕР_1 ), становить 11 996 397,39 грн.

Крім того, згідно листа Чорноморського управління ГУ ДПС в Одеській області від 23.04.2020 року №9051/9/15-32-53-06-04 ОСОБА_1 належить земельна ділянка кадастровий номер 5123783500:01:001:1382, нормативно грошова оцінка якої становить 11 996 397,39 грн.

Враховуючи рішення Авангардівської селищної ради Овідіопольського району Одеської області від 14.07.2016 №337-VI, від 30.11.2017 №19-VII, від 10.07.2018 №443-VІІ, від 12.06.2019 року № 1016, якими встановлено розмір ставки земельного податку - 1% від нормативної грошової оцінки землі для власників земельних ділянок, суд вважає, що податковим органом правомірно встановлено земельний податок з фізичних осіб по Прилиманській сільській раді ОСОБА_1 у сумі 119 963,97 грн. (11 996 397,39 * 1%).

За таких обставин, суд вважає, що Головного управління ДПС в Одеській області мало правові підстави для складання податкових повідомлень-рішень від 02.06.2020 року №87405-5306-1503, № 87404-5306-1503, № 87403-5306-1503, № 87402-5306-1503, якими ОСОБА_1 правомірно з належних підстав визначено суму податкового зобов`язання з земельного податку з фізичних осіб за 2018, 2019 та 2020 роки.

Згідно ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

За правилами ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідно до ст. 90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Статтею 242 КАС України визначено, що рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.

На підставі встановлених судом обставин та аналізу вищенаведених вимог законодавства, які регулюють спірні правовідносини, суд дійшов висновку про відмову в задоволенні позовних вимог.

Відповідно до ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Враховуючи, що суд відмовляє у задоволенні позовних вимог, відсутні підстави для стягнення судових витрат за рахунок бюджетних асигнувань відповідача на користь позивача.

На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 9, 72-73, 77, 90, 139, 242-246, 255, 262, 263, 295, 297 КАС України, суд,-

ВИРІШИВ:

У задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 до Головного управління ДПС в Одеській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень - відмовити.

Рішення суду набирає законної сили, відповідно ст.255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в порядку та у строки, встановлені ст.295, ст.297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Пунктом 15.5 розділу VII Перехідні положення КАС України від 03 жовтня 2017 року визначено, що до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи зберігаються порядок подачі апеляційних скарг та направлення їх до суду апеляційної інстанції, встановлені Кодексом адміністративного судочинства України від 06 липня 2005 року.

Апеляційна скарга подається до адміністративного суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який ухвалив оскаржуване судове рішення.

Суддя Токмілова Л.М.

.

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення10.11.2020
Оприлюднено11.11.2020
Номер документу92737403
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —420/8067/20

Постанова від 03.03.2021

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Джабурія О.В.

Постанова від 03.03.2021

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Джабурія О.В.

Ухвала від 15.02.2021

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Джабурія О.В.

Ухвала від 26.01.2021

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Джабурія О.В.

Рішення від 10.11.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Токмілова Л.М.

Ухвала від 11.09.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Токмілова Л.М.

Ухвала від 31.08.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Токмілова Л.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні