Постанова
від 03.03.2021 по справі 420/8067/20
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

03 березня 2021 р.м.ОдесаСправа № 420/8067/20 Головуючий в 1 інстанції: Токмілова Л.М.

П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Джабурія О.В.

суддів - Вербицької Н.В.

- Кравченка К.В.

при секретарі - Філімович І.М.

за участю:

представника відповідача - Палтека В.В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за апеляційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 10 листопада 2020 року по справі за позовом ОСОБА_1 до Головного управління ДПС в Одеській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень, -

ПОЗОВНІ ВИМОГИ ТА

НАСЛІДКИ ВИРІШЕННЯ ПОЗОВУ СУДОМ ПЕРШОЇ ІНСТАНЦІЇ

В серпні 2020 року до Одеського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов ОСОБА_1 до Головного управління ДПС в Одеській області, в якому позивач просить скасувати податкові повідомлення-рішення Головного управління ДПС в Одеській області від 02.06.2020 року №87405-5306-1503, № 87404-5306-1503, № 87403-5306-1503, № 87402-5306-1503.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що позивачу на підставі права власності належить земельна ділянка, яка розміщена на території Прилиманської сільської ради Овідіопольського району Одеської області. Позивачем вказано, що він отримав податкові повідомлення-рішення, відповідно до яких йому нараховано суму податкового зобов`язання зі сплати земельного податку з фізичних осіб за 2018, 2019 та 2020 роки. На думку позивача, прийняті податкові повідомлення-рішення є протиправними, оскільки не містять відповідних розрахунків податкових зобов`язань, що унеможливлює з`ясування бази оподаткування земельним податком та ставку земельного податку, яку застосовано для його розрахунку.

ГУ ДПС в Одеській області направило відзив на позовну заяву (вх.№40695/20), в обґрунтування якого зазначено, що оскаржувані податкові повідомлення-рішення складено контролюючим органом з урахуванням рішень Авангардівської селищної ради Овідіопольського району Одеської області, якими встановлено розмір ставки земельного податку 1% від нормативної грошової оцінки землі.

15.10.2020 року (вх.№42943/20) від позивача надійшла відповідь на відзив, в якій позивач підтримав позицію, викладену у позовній заяві.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 10 листопада 2020 року у задоволенні позову ОСОБА_1 до Головного управління ДПС в Одеській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень -відмовлено.

На вказане рішення суду ОСОБА_1 подав апеляційну скаргу. Апелянт просить поновити строк на подання апеляційної скарги, задовольнити апеляційну скаргу, скасувати рішення Одеського окружного адміністративного суду від 10 листопада 2020 року та ухвалити нове рішення, яким задовольнити адміністративний позов ОСОБА_1 до ГУ ДПС в Одеські області про визнання протиправним та скасування податкових повідомлень-рішень від 02 червня 2020 року №87405-5306-1503, № 87404-5306-1503, № 87403-5306-1503, № 87402-5306-1503 в повному обсязі. Визнати протиправними та скасувати вищевказані податкові повідомлення-рішення ГУ ДПС в Одеській області. Відшкодувати за рахунок відповідача понесені апелянтом судові витрати. Апелянт в своїй апеляційній скарзі зазначає, що судом першої інстанції при ухваленні рішення порушені норми матеріального права, у зв`язку з чим, на думку апелянта, рішення є незаконним та таким, що підлягає скасуванню.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши доповідача, доводи апеляційної скарги, перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

КОЛЕГІЯ СУДДІВ ВСТАНОВИЛА

Як вірно встановлено судом першої інстанції та вбачається з матеріалів справи, ОСОБА_1 на підставі права власності належить земельна ділянка за адресою: Одеська область, Овідіопольський район, Прилиманська сільська рада, масив 12 , земельна ділянка НОМЕР_4, кадастровий номер 5123783500:01:001:1382, цільове призначення 03.07 для будівництва та експлуатації об`єктів комерційного, громадського та складського призначення у складі торгівельно-складського комплексу для обслуговування жителів території громади Овідіопольського району, площею 1,83 га (а.с.18-20).

Рішенням Авангардівської селищної ради Овідіопольського району Одеської області від 14.07.2016 року №337-VI розмір ставки земельного податку, % від нормативної грошової оцінки землі (НГО) для власників земельних ділянок (юридичних та фізичних осіб) , які мають належним чином оформлене право власності на земельну ділянку складає - 1%.

Рішенням Авангардівської селищної ради Овідіопольського району Одеської області від 30.11.2017 року №19-VII розмір ставки земельного податку, % від нормативної грошової оцінки землі (НГО) для власників земельних ділянок (юридичних та фізичних осіб) , які мають належним чином оформлене право власності на земельну ділянку складає - 1%.

Рішенням Авангардівської селищної ради Овідіопольського району Одеської області від 10.07.2018 року №443-VІІ розмір ставки земельного податку, за земельні ділянки, нормативно грошову оцінку яких проведено (незалежно від місцезнаходження), встановлено ставку податку "03-Землі громадської забудови (03.15 - для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови) -1%.

Рішенням Авангардівської селищної ради Овідіопольського району Одеської області від 12 червня 2019 року №1016 "Елементи плати за землю" встановлено ставку податку: "03-Землі громадської забудови (03.15 - для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови) - 1% від нормативної грошової оцінки (незалежно від місцезнаходження)".

Відповідно витягу з технічної документації про нормативно грошову оцінку земель району від 21.04.2020 року №1478, нормативна грошова оцінка земельної ділянки загальною площею - 1,83 га, яка знаходиться за адресою: земельна ділянка НОМЕР_4, масив 12 , Прилиманська сільська рада, Овідіопольський район, Одеська область та належить ОСОБА_1 , (РНОКПП НОМЕР_3 ), становить 11 996 397,39 грн.

02.06.2020 року Головним управлінням ДПС в Одеській області прийнято податкові повідомлення-рішення форми "Ф" про суму податкового зобов`язання за платежем земельний податок з фізичних осіб №87402-5306-1503 за 2017 рік, №87403-5306-1503 за 2018 рік, №87404-5306-1503 за 2019 рік та №87405-5306-1503 за 2020 рік.

Не погоджуючись із вказаними рішеннями контролюючого органу, позивач звернувся до суду з даним позовом.

ЗАСТОСУВАННЯ НОРМ ПРАВА

Вимогами ч.1 ст.2 КАС України передбачено, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Відповідно до вимог ч.2 ст.2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень, адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Керуючись положеннями вищевказаних законів, Кодексом та контекстом Конституції України можна зробити висновок, що однією з найважливіших тенденцій розвитку сучасного законодавства України є розширення сфери судового захисту, в тому числі судового контролю за правомірністю і обґрунтованістю рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень.

Відповідно до вимог ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, колегія суддів зазначає та враховує наступне.

Відповідно до вимог ст.270 Податкового кодексу України об`єктами оподаткування є земельні ділянки.

Єдиною підставою для нарахування земельного податку у відповідності до вимог п.286.1 ст.286 ПК України є дані державного земельного кадастру.

Згідно з вимогами п.п.14.1.147 п.14.1 ст.14 ПК України плата за землю - загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

Підпунктами 14.1.72, 14.1.73, п.14.1 ст.14 Податкового кодексу України визначено, що земельний податок - обов`язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів. У свою чергу, землекористувачі - юридичні та фізичні особи (резиденти і нерезиденти), яким відповідно до закону надані у користування земельні ділянки державної та комунальної власності, у тому числі на умовах оренди.

Згідно з вимогами п.286.5 Податкового кодексу України нарахування фізичним особам сум податку проводиться контролюючими органами, які видають платникові до 1 липня поточного року податкове повідомлення-рішення про внесення податку за формою, встановленою у порядку, визначеному статтею 58 Кодексу.

Тобто, нарахування фізичним особам сум податку, згідно з вимогами п.286.5 ст.286 Податкового кодексу України (в редакції, чинній на час виникнення спірних відносин) проводиться контролюючими органами, які видають платникові до 1 липня поточного року податкове повідомлення-рішення про внесення податку за формою, встановленою у порядку визначеному статтею 58 цього Кодексу.

Податок фізичними особами сплачується протягом 60 днів з дня вручення податкового повідомлення-рішення (п.287.5 ст.287 Податкового кодексу України). У відповідності до п.289.1 ст.289 Податкового кодексу для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.

Крім того, що відповідно до вимог статті 271 ПК України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) базою оподаткування є: нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом; площа земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено.

Рішення рад щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок розташованих у межах населених пунктів офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування нормативної грошової оцінки земель або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.

Пунктом 286.1 статті 286 ПК України встановлено, що підставою для нарахування земельного податку є дані державного земельного кадастру. Центральні органи виконавчої влади, що реалізують державну політику у сфері земельних відносин та у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно у сфері будівництва щомісяця, але не пізніше 10 числа наступного місяця, а також за запитом відповідного контролюючого органу за місцезнаходженням земельної ділянки подають інформацію, необхідну для обчислення і справляння плати за землю, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Згідно з пунктом 274.1 статті 274 ПК України ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі не більше 3 відсотків від їх нормативної грошової оцінки, а для сільськогосподарських угідь та земель загального користування - не більше 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки.

Разом з тим, відповідно до вимог статті 1, частини другої статті 20 Закону України "Про оцінку земель" від 11 грудня 2003 року №1378-IV (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин; далі - Закон №1378-IV) нормативна грошова оцінка земельних ділянок - це капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки, як установлено частиною третьою статті 23 Закон №1378-IV, видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

ОБҐРУНТУВАННЯ ДОВОДІВ СТОРІН

Як углядається з матеріалів справи, земельна ділянка НОМЕР_4, масив 12 , Прилиманська сільська рада, Овідіопольський район, Одеська область має кадастровий номер 5123783500:01:001:1382 та згідно з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна, вказана земельна ділянка, площею 1,83 га, належить ОСОБА_1 .

Відповідно витягу з технічної документації про нормативно грошову оцінку земель району від 21.04.2020 року №1478, нормативна грошова оцінка земельної ділянки загальною площею - 1,83 га, яка знаходиться за адресою: земельна ділянка НОМЕР_4, масив 12 , Прилиманська сільська рада, Овідіопольський район, Одеська область та належить ОСОБА_1 , (РНОКПП НОМЕР_3 ), становить 11 996 397,39 грн.

Крім того, згідно листа Чорноморського управління ГУ ДПС в Одеській області від 23.04.2020 року №9051/9/15-32-53-06-04 ОСОБА_1 належить земельна ділянка кадастровий номер 5123783500:01:001:1382, нормативно грошова оцінка якої становить 11 996 397,39 грн.

Враховуючи рішення Авангардівської селищної ради Овідіопольського району Одеської області від 14.07.2016 року №337-VI, від 30.11.2017 року №19-VII, від 10.07.2018 року №443-VІІ, від 12.06.2019 року №1016, якими встановлено розмір ставки земельного податку - 1% від нормативної грошової оцінки землі для власників земельних ділянок, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що податковим органом правомірно встановлено земельний податок з фізичних осіб по Прилиманській сільській раді ОСОБА_1 у сумі 119 963,97 грн. (11 996 397,39 х 1%).

Таким чином, на підставі наведеного, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції дійшов вірного висновку про те, що Головне управління ДПС в Одеській області мало правові підстави для складання податкових повідомлень-рішень від 02.06.2020 року №87405-5306-1503, №87404-5306-1503, №87403-5306-1503, №87402-5306-1503, якими ОСОБА_1 правомірно визначено суму податкового зобов`язання з земельного податку з фізичних осіб за 2018, 2019 та 2020 роки.

Отже, позовні вимоги задоволенню не підлягають.

Відповідно до вимог ч.2 ст.6 КАС України, суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права з урахуванням судової практики Європейського Суду з прав людини.

Судом апеляційної інстанції враховується, що згідно п.41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.

За таких обставин колегія суддів вважає наведені висновки суду першої інстанції правильними і такими, що відповідають вимогам ст.ст. 2, 7, 8, 9, 10, 73, 74, 77 КАС України та не приймає доводи, наведені в апеляційній скарзі про те, що судове рішення підлягає скасуванню.

Відповідно до вимог ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу, а в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. Отже, в адміністративному процесі, як виняток із загального правила, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень встановлена презумпція його винуватості. Презумпція винуватості покладає на суб`єкта владних повноважень обов`язок аргументовано, посилаючись на докази, довести правомірність свого рішення, дії чи бездіяльності та спростувати твердження позивача про порушення його прав, свобод чи інтересів.

Враховуючи вищевикладене, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції порушень норм матеріального і процесуального права при вирішенні справи не допустив, а наведені в апеляційній скарзі доводи правильність висновків суду не спростовують. За таких обставин, апеляційна скарга задоволенню не підлягає.

Керуючись ст.ст. 308; 310; 315; 316; 321; 322; 325 КАС України, суд апеляційної інстанції, -

П О С Т А Н О В И В :

Апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення, а рішення Одеського окружного адміністративного суду від 10 листопада 2020 року - без змін.

Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття, але може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту судового рішення з підстав, передбачених статтею 328 КАС України.

Повний текст судового рішення виготовлений 09.03.2021 року.

Головуючий суддя Джабурія О.В. Судді Кравченко К.В. Вербицька Н. В.

СудП'ятий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення03.03.2021
Оприлюднено10.03.2021
Номер документу95378033
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —420/8067/20

Постанова від 03.03.2021

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Джабурія О.В.

Постанова від 03.03.2021

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Джабурія О.В.

Ухвала від 15.02.2021

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Джабурія О.В.

Ухвала від 26.01.2021

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Джабурія О.В.

Рішення від 10.11.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Токмілова Л.М.

Ухвала від 11.09.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Токмілова Л.М.

Ухвала від 31.08.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Токмілова Л.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні