РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
У Х В А Л А
про залишення позовної заяви в частині позовних вимог без розгляду
10 листопада 2020 року м. Рівне №460/8269/20
Рівненський окружний адміністративний суд у складі судді Зозулі Д.П., розглядаючи матеріали позовної заяви
Рівненської обласної партійної організації Аграрної партії України доРівненської районної територіальної виборчої комісії, Рівненської міської територіальної виборчої комісії про визнання бездіяльності протиправною, скасування постанови, В С Т А Н О В И В :
10.11.2020 Рівненська обласна партійна організація Аграрної партії України (далі - позивач) звернулася до суду з позовом до Рівненської районної територіальної виборчої комісії (далі - відповідач 1), Рівненської міської територіальної виборчої комісії (далі - відповідач 2), в якому просила суд:
- визнати протиправною бездіяльність Рівненської міської територіальної виборчої комісії, яка полягає у відсутності на виборчих дільницях виборчих округів № 5 № 6, що розташовані в м. Рівне інформаційних плакатів Рівненської обласної партійної організації Аграрної партії України у місцях, доступних для виборців, чим порушенні законні права, які передбаченні Виборчим кодексом України щодо можливості інформування виборців з програмою партії та переліком кандидатів у депутати ( їх фото, відомостями про освіту, посаду (заняття), місце роботи, партійність тощо) у приміщенні для голосування, у тому числі в день голосування та під час голосування;
- скасувати постанову Рівненської районної територіальної виборчої комісії (код ЄДРПОУ 43756028, 33001, Рівненська обл., місто Рівне, вул. Соборна, будинок 195) від 05.11.2020 року № 99 про оголошення результати виборів депутатів до Рівненської районної ради, в частині визнання виборів депутатів до Рівненської районної ради у 5 та 6 виборчих округах міста Рівного, зобов`язати Рівненську районну територіальну виборчу комісію (код ЄДРПОУ 43756028, 33001, Рівненська обл., місто Рівне, вул. Соборна, будинок 195) прийняти рішення про визнання виборів депутатів до Рівненської районної ради у 5 та 6 виборчих округах міста Рівного такими, що не відбулися та призначити повторні вибори у відповідності до Виборчого кодексу України.
Розглянувши подану позовну заяву, повно і всебічно з`ясувавши всі обставини в їх сукупності на підставі чинного законодавства, судом встановлено наступне.
Особливості провадження у справах щодо оскарження рішень, дій або бездіяльності виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій визначені у статті 273 Кодексу адміністративного судочинства України (далі іменується - КАС України).
Відповідно до частини шостої статті 273 КАС України, позовні заяви щодо рішень, дій чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму, членів цих комісій може бути подано до адміністративного суду у п`ятиденний строк із дня прийняття рішення, вчинення дії або допущення бездіяльності.
Суд зауважує, що важливим елементом цих строків є момент їх початку перебігу, який визначається днем прийняття рішення, вчинення дії або допущення бездіяльності.
Це головна відмінність строку звернення до суду щодо вирішення виборчих спорів від строку звернення до суду в інших спорах адміністративної юрисдикції, в яких, як правило, цей строк обчислюється з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод та інтересів.
Тобто, з урахуванням приписів частини шостої статті 273 КАС України, у виборчих спорах відсутня необхідність з`ясування обставин щодо дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод та інтересів. Таке правове становище дозволяє чітко визначити початок перебігу строку звернення до суду для вирішення виборчих спорів, який не залежить від суб`єктивного сприйняття позивачем моменту порушення його права чи інтересу.
Висновки аналогічного характеру викладені Верховним Судом у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду у постанові від 26.03.2019 у справі №855/91/19.
За правилами частини першої статті 270 КАС України, на обчислення строків, встановлених статтями 273-277, 280-283 цього Кодексу, не поширюються правила частин другої - десятої статті 120 цього Кодексу.
Частинами 2, 3, 4, 5 статті 270 КАС України передбачено, що строки, встановлені у справах, визначених цією статтею, обчислюються календарними днями і годинами. Останнім днем строку, який має закінчитися з настанням певної події, є день, що передує дню вказаної події. Днем бездіяльності є останній день встановленого законом строку, в який мало бути вчинено дію або прийнято рішення. Днем подання позовної заяви, апеляційної скарги є день їх надходження до відповідного суду. Строки подання позовних заяв і апеляційних скарг, встановлені у справах, визначених цією статтею, не може бути поновлено. Позовні заяви, апеляційні скарги, подані після закінчення цих строків, суд залишає без розгляду.
Зі змісту позовної заяви та доданих до неї доказів вбачається, що позивач просить визнати протиправною бездіяльність Рівненської міської територіальної виборчої комісії, яка полягає у відсутності на виборчих дільницях виборчих округів № 5 та № 6, що розташовані в м. Рівне інформаційних плакатів Рівненської обласної партійної організації Аграрної партії України у місцях, доступних для виборців, чим порушенні законні права, які передбаченні Виборчим кодексом України щодо можливості інформування виборців з програмою партії та переліком кандидатів у депутати ( їх фото, відомостями про освіту, посаду (заняття), місце роботи, партійність тощо) у приміщенні для голосування, у тому числі в день голосування та під час голосування.
Разом з тим, згідно із частини першої статті 233 Виборчого кодексу України, виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, міська, районна у місті, сільська, селищна виборча комісія за рахунок бюджетних коштів, виділених на підготовку і проведення відповідних виборів, забезпечує виготовлення інформаційних плакатів кожної організації партії - суб`єкта виборчого процесу з виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, відповідної обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше).
Частиною четвертою цієї статті визначено, що виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, міська, районна у місті, сільська, селищна виборча комісія погоджує з представником організації партії у виборчій комісії текст інформаційних плакатів організації партії.
За приписами частин п`ятої, сьомої, восьмої статті 233 Виборчого кодексу України, виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, міська, районна у місті, сільська, селищна виборча комісія забезпечує виготовлення інформаційних плакатів для кожного територіального виборчого округу із розрахунку по п`ять примірників на кожну виборчу дільницю та для кожної територіальної виборчої комісії. Інформаційні плакати організацій партій - суб`єктів виборчого процесу використовуються для інформування виборців у приміщенні для голосування, у тому числі в день голосування та під час голосування за місцем перебування виборців. Відповідальність за збереження інформаційних плакатів організацій партій покладається на дільничні виборчі комісії.
Суд звертає увагу, що у відповідності до частини шостої статті 233 Виборчого кодексу України, інформаційні плакати організацій партій - суб`єктів виборчого процесу передаються відповідним дільничним виборчим комісіям разом із виборчими бюлетенями.
Згідно із пунктами 2, 3 частини 4 статті 242 Виборчого кодексу України, територіальна виборча комісія, яка встановлює результати місцевих виборів, передає виборчі бюлетені в упаковці підприємства-виготовлювача територіальним виборчим комісіям, які встановлюють підсумки відповідних місцевих виборів, у такі строки:
- районна виборча комісія передає виборчі бюлетені з виборів депутатів районної ради відповідним сільським, селищним, міським виборчим комісіям - не пізніш як за чотири дні до дня голосування;
- міська (у містах з районним поділом) виборча комісія передає виборчі бюлетені з виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської ради у територіальних або багатомандатних виборчих округах, міського голови відповідним районним у місті виборчим комісіям - не пізніш як за чотири дні до дня голосування.
Про передачу відповідним територіальним виборчим комісіям виборчих бюлетенів з відповідних місцевих виборів територіальна виборча комісія, яка передає або приймає виборчі бюлетені на своєму засіданні, складає у трьох примірниках протокол у порядку, передбаченому частиною шостою статті 37 цього Кодексу, та за формою, встановленою Центральною виборчою комісією (частина шоста статті 242 Виборчого кодексу України).
Так, місцеві вибори відбулися 25.10.2020, що є загальновідомим фактом, що не потребує доказуванню (частина третя статті 78 КАС України).
Таким чином, з системного аналізу наведених норм права суд дійшов висновку, що останнім днем бездіяльності Рівненської міської територіальної виборчої комісії, яка полягає на думку позивача, у відсутності на виборчих дільницях виборчих округів № 5 № 6, які розташовані в м. Рівне інформаційних плакатів Рівненської обласної партійної організації Аграрної партії України, - є 22.10.2020, тобто за три дні до дня голосування.
Позивач у позовній заяві вказує на те, що 25.10.2020 у день виборів під час перевірок виборчих дільниць, виборчих округів № 5, 6, які розташовані в м. Рівне, ним було виявлено та зафіксовано низку порушень виборчого законодавства з боку Рівненської міської територіальної виборчої комісії та дільничих виборчих дільниць м. Рівне, а саме відсутність інформаційних плакатів та інформаційних буклетів.
Вказав, що причинно-наслідковий зв`язок виявлених у день голосування порушень та результатів виборів, став відомий лише після офіційного оголошення - 09.11.2020 Рівненською районною територіальною виборчою комісією, результатів голосувань на виборах у депутати Рівненської районної ради по виборчих округа.
Суд звертає увагу, що важливим елементом цих строків є момент їх початку перебігу, який визначається днем прийняття рішення, вчинення дії або допущення бездіяльності, тобто як вказано у частині четвертій статті 270 КАС України, днем бездіяльності є останній день встановленого законом строку, в який мало бути вчинено дію або прийнято рішення.
За приписами частини шостої статті 273 КАС України, позовні заяви щодо рішень, дій чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму, членів цих комісій може бути подано до адміністративного суду у п`ятиденний строк із дня прийняття рішення, вчинення дії або допущення бездіяльності.
Суд вважає також за необхідне підкреслити, що законодавче обмеження строку звернення до суду з позовом та запровадження таких строків обумовлене досягненням юридичної визначеності у публічно-правових відносинах. Ці строки обмежують час, протягом якого такі правовідносини можуть вважатися спірними.
Це головна відмінність строку звернення до суду щодо вирішення виборчих спорів від строку звернення до суду в інших спорах адміністративної юрисдикції, в яких, як правило, цей строк обчислюється з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод та інтересів.
Таким чином, враховуючи те, що останнім днем бездіяльності Рівненської міської територіальної виборчої комісії є 22.10.2020, тобто за три дні до дня голосування, то позовна заява про визнання протиправною бездіяльність Рівненської міської територіальної виборчої комісії, яка полягає у відсутності на виборчих дільницях виборчих округів № 5 № 6, що розташовані в м. Рівне інформаційних плакатів та бюлетенів Рівненської обласної партійної організації Аграрної партії України у місцях, доступних для виборців, могла бути подана лише до 27.10.2020, тобто у п`ятиденний строк із дня допущення бездіяльності.
Відтак, вказані позивачем у позовній заяві причинно-наслідкові зв`язки виявлених ним у день голосування порушень та офіційно оголошених результатів виборів (09.11.2020), не можуть братися до уваги судом, як точка відліку від яких обраховується строк звернення до суду, оскільки момент початку перебігу строку визначається днем допущення бездіяльності, який не залежить від суб`єктивного сприйняття позивачем моменту порушення його права чи інтересу.
У рішенні Конституційного Суду України № 17-рп/2011 від 13.12.2011 визначено, що держава може встановленням відповідних процесуальних строків, обмежувати строк звернення до суду, що не впливає на зміст та обсяг конституційного права на судових захист і доступ до правосуддя.
Отже, встановлення процесуальних строків законом передбачено з метою дисциплінування учасників адміністративного судочинства та своєчасного виконання ними передбачених КАС України певних процесуальних дій. Інститут строків в адміністративному процесі сприяє досягненню юридичної визначеності у публічно-правових відносинах, а також стимулює учасників адміністративного процесу добросовісно ставитися до виконання своїх обов`язків. Ці строки обмежують час, протягом якого такі правовідносини можуть вважатися спірними; після їх завершення, якщо ніхто не звернувся до суду за вирішенням спору, відносини стають стабільними.
Практика Європейського суду з прав людини також свідчить про те, що право на звернення до суду не є абсолютним і може бути обмеженим, в тому числі і встановленням строків на звернення до суду за захистом порушених прав (справа «Стаббігс на інші проти Великобританії» , справа «Девеер проти Бельгії» ).
Крім того, Європейський суд з прав людини у рішенні від 28.03.2006 (справа «Мельник проти України» ) погодився з тим, що правила регулювання строків для подання скарги, безумовно, мають на меті забезпечення належного відправлення правосуддя і дотримання принципу юридичної визначеності. А також указав, що зацікавлені особи повинні розраховувати на те, що ці правила будуть застосовані.
Таким чином суд дійшов висновку, що позивач, у зазначені частині позовних вимог, повинен був звернутися до суду із захистом своїх прав, свобод та інтересів щодо визнання протиправної бездіяльності відповідача 2, по 27.10.2020.
Оскільки у встановлений строк позивач не звернувся до суду з позовом щодо визнання протиправною бездіяльності, то у відповідності до частини п`ятої статті 270 КАС України, це є безумовною підставою для залишення позовної заяви у цій частині без розгляду.
Враховуючи наведене та керуючись статтями 270, 273, 294 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
У Х В А Л И В :
Позовну заяву Рівненської обласної партійної організації Аграрної партії України до Рівненської районної територіальної виборчої комісії, Рівненської міської територіальної виборчої комісії в частині позовних вимог щодо визнання протиправною бездіяльності Рівненської міської територіальної виборчої комісії, яка полягає у відсутності на виборчих дільницях виборчих округів № 5 та № 6, що розташовані в м. Рівне, інформаційних плакатів Рівненської обласної партійної організації Аграрної партії України у місцях, доступних для виборців, чим порушенні законні права, які передбаченні Виборчим кодексом України щодо можливості інформування виборців з програмою партії та переліком кандидатів у депутати (їх фото, відомостями про освіту, посаду (заняття), місце роботи, партійність тощо) у приміщенні для голосування, у тому числі в день голосування та під час голосування, - залишити без розгляду.
Ухвала набирає законної сили негайно після її підписання.
Ухвала може бути оскаржена. Апеляційна скарга на ухвалу суду подається протягом двох днів з дня її підписання. Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Рівненський окружний адміністративний суд.
Повний текст ухвали складений 10 листопада 2020 року.
Суддя Д.П. Зозуля
Суд | Рівненський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.11.2020 |
Оприлюднено | 12.11.2020 |
Номер документу | 92737805 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Заверуха Олег Богданович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Заверуха Олег Богданович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Заверуха Олег Богданович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Заверуха Олег Богданович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Заверуха Олег Богданович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Заверуха Олег Богданович
Адміністративне
Рівненський окружний адміністративний суд
Д.П. Зозуля
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні