Копія
Справа № 560/4365/20
РІШЕННЯ
іменем України
04 листопада 2020 рокум. Хмельницький
Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Тарновецького І.І.
за участю:секретаря судового засідання Бачок О.В. представника позивача - Зубрій Р.В., представника відповідача - Чубко Л.В. розглянувши адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Діва-Нова" до Головного управління Державної податкової служби у Хмельницькій області , Державної податкової служби України про визнання протиправним, скасування рішення та зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся до суду з позовом до Головного управління ДПС у Хмельницькій області, Державної податкової служби України, в якому просив суд:
- визнати протиправними та скасувати рішення Головного управління ДПС у Хмельницькій області від 05.02.2020 №1450284/39362253, №1450285/39362253, №1450286/39362253, №1450283/39362253, №1450282/39362253, №1450281/39362253 про відмову у реєстрації податкових накладних №21 від 31.10.2019, №22 від 31.10.2019, №23 від 29.11.2019, №24 від 30.11.2019, №25 від 28.12.2019, №26 від 28.12.2019 в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні Товариства з обмеженою відповідальністю "Діва-Нова" №21 від 31.10.2019, №22 від 31.10.2019, №23 від 29.11.2019, №24 від 30.11.2019, №25 від 28.12.2019, №26 від 28.12.2019.
В обґрунтування наведених вимог позивач посилається на Податковий кодекс України, Постанову Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 № 1246 Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних , Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений постановою Кабінету Міністрів України № 117 від 21.02.2018, та зазначає про протиправність рішень Головного управління ДПС у Хмельницькій області про відмову в реєстрації податкових накладних Товариства з обмеженою відповідальністю "Діва-Нова", оскільки податкові накладні та подані позивачем документи про підтвердження реальності здійснення операцій відповідають вимогам законодавства.
Ухвалою суду від 08.09.2020 судом відкрито спрощене позовне провадження.
25.09.2020 відповідачем подано до суду відзив на позовну заяву, в якому останній зазначив, що Головне управління ДПС у Хмельницькій області приймаючи оскаржувані рішення діяло на підставі, у межах повноважень та у спосіб, визначений чинним законодавством України, а тому відсутні підстави для задоволення позовних вимог.
Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав, просив суд адміністративний позов задовольнити.
Представник відповідача - Головного управління Державної податкової служби у Хмельницькій області, в судовому засіданні заперечував проти позову з підстав, викладених у відзиві, вважає, що при прийнятті рішення відповідач діяв правомірно та у відповідності до вимог чинного законодавства, просив у задоволенні позову відмовити.
Представник - Державної податкової служби України в судове засідання не зявився, про дату, час та місце розгляду справи повідомлений судом належним чином. Причини неявки до суду не повідомив.
Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи, суд виходить з наступного.
Позивач - Товариство з обмеженою відповідальністю "Діва-Нова" зареєстровано 22.08.2014, за номером запису: 16741020000001418, код ЄДРПОУ 39362253, видами діяльності за КВЕД є: Лісозаготівлі 02.20, Оптова та роздрібні торгівлі деревиною, будівельними матеріалами та санітарно-технічним обладнанням 46.73, Вантажний автомобільний транспорт 49.41, Лісопильне та стругальне виробництво 16.10.
01 квітня 2019 року між ТОВ ДІВА-НОВА (Орендодавець) та ТОВ ДІВА- АГРОЛАН (Орендар) було укладено декілька договорів оренди транспортних засобів, зокрема:
- договір № 01/04-2019-1, відповідно до умов якого Орендодавець передає Орендарю в користування Екскаватор марки ЕО-2621В з державним реєстраційним номером НОМЕР_1 , заводський номер НОМЕР_2 , номер двигуна НОМЕР_3 , 1992 року випуску, свідоцтво про реєстрацію серія НОМЕР_4 для використання в господарській діяльності, а Орендар приймає ТЗ та оплачує його використання;
- договір № 01/04-2019-4, відповідно до умов якого Орендодавець передає Орендарю в користування загальний вантажний самоскид марки КАМАЗ 5511 з державним реєстраційним номером НОМЕР_5 , номер шасі (кузова, рами): НОМЕР_6 , 1991 року випуску, колір білий, номер свідоцтва про реєстрацію НОМЕР_7 , особливі відмітки: 7049/18/0000397 11.05.2018 для використання в господарській діяльності, а Орендар приймає ТЗ та оплачує його використання;
- договір № 01/04-2019-3, відповідно до умов якого Орендодавець передає Орендарю спеціалізований вантажний-С автомобіль марки ЗИЛ 130 з державним реєстраційним номером НОМЕР_8 , номер шасі (кузова, рами): НОМЕР_9 , 1987 року випуску, колір синій, номер свідоцтва про реєстрацію НОМЕР_10 , особливі відмітки: гідропідйомник (вишка) ГБО ЗНГ 1 балон для використання в господарській діяльності, а Орендар приймає ТЗ та оплачує його використання;
- договір № 01/04-2019-5, відповідно до умов якого Орендодавець передає Орендарю загальний вантажний/загальний бортовий автомобіль марки МЕRSEDES-ВЕNZ 950 з державним реєстраційним номером НОМЕР_11 , номер шасі (кузова, рами) НОМЕР_12 , 2000 року випуску, колір білий, номер свідоцтва про реєстрацію НОМЕР_13 , на якому встановлено кран маніпулятор мод.АТLAS 140.2А2 2305 08.12.2008 для використання в господарській діяльності, а Орендар приймає ТЗ під керуванням екіпажу (водія) Орендодавця та оплачує його використання.
З врахуванням п.2.1.1. кожного з цих договорів транспортні засоби були передані Орендодавцем та прийняті Орендарем, що підтверджується актами прийому-передачі транспортного засобу від 01.04.2019 (додаток №1 до кожного з договорів).
Пунктами 3.2. Договорів передбачено, що Орендар сплачує орендну плату протягом дій договору не пізніше 25 числа місяця після підписання акту прийому-передачі ТЗ згідно виставлених рахунків, а пунктом 3.3. договір врегульовано, що Орендар за погодженням з Орендодавцем може перенести термін виплати орендної плати.
По факту виконання договорів Орендодавцем були надані рахунки-фактури: №24 від 31.10.2019 (оренда в жовтні 2019 року Екскаватор ЕО-2621В, ЗИЛ-130, КАМАЗ) на суму 519200,00 грн., в т.ч. 86533,33 грн. ПДВ, №25 від 31.10.2019 (оренда в жовтні 2019 року ТЗ МЕRSEDES-ВЕNZ (маніпулятор) на суму 292000,00 грн., в т.ч. 48666,67 грн. ПДВ, №26 від 29.11.2019 (оренда в листопаді 2019 року Екскаватор ЕО-2621В, ЗИЛ- 130, КАМАЗ) на суму 519200,00 грн., в т.ч. 86533,33 грн. ПДВ, №27 від 30.11.2019 (оренда в листопаді 2019 року ТЗ МЕRSEDES-ВЕNZ (маніпулятор) на суму 292000,00 грн., в т.ч. 48666,67 грн. ПДВ, №28 від 26.12.2019 (оренда в грудні 2019 року Екскаватор ЕО-2621В, ЗИЛ-130, КАМАЗ) на суму 519200,00 грн., в т.ч. 86533,33 грн. ПДВ, №29 від 26.12.2019 (оренда в грудні 2019 року ТЗ МЕRSEDES-ВЕNZ (маніпулятор) на суму 292000,00 грн., в т.ч. 48666,67 грн. ПДВ.
Між сторонами по факту використання ТЗ підписано відповідні акти приймання - передачі орендних послуг.
Орендарем, в свою чергу, були перераховані кошти: 18.10.2019 на суму 263800,00 грн., 24.10.2019 на суму 102000,00 грн., 20.11.2019 на суму 20 275,00 грн., 22.11.2019 на суму 100000,00 грн., 25.11.2019 на суму 31000,00 грн., 26.11.2019 на суму 101000,00 грн., 27.11.2019 на суму 197 000,00 грн., 28.11.2019 на суму 123000,00 грн., 06.12.2019 на суму 101000,00 грн., 09.12.2019 на суму 101000,00 грн., 10.12.2019 на суму 101000,00 грн., 11.12.2019 на суму 100000,00 грн., 12.12.2019 на суму 303 000,00 грн. станом на 31.12.2019 існувала дебіторська заборгованість в сумі 1600725,00 грн..
ТОВ ДІВА-НОВА виписало для орендаря ТОВ "ДІВА-АГРОЛАН": податкову накладну №21 від 31.10.2019 з описом (номенклатурою) послуг "Оренда Екскаватора ЕО - 2621В вересень 2019", "Оренда автомобіля ЗИЛ-130 вересень 2019", "Оренда автомобіля КАМАЗ вересень 2019", код послуги згідно з ДКПП 49.41, податкову накладну №22 від 31.10.2019 з описом (номенклатурою) послуг "Оренда вантажного автомобіля Мерседес (маніпулятор) вересень 2019", код послуги згідно з ДКПП 49.41, податкову накладну №23 від 29.11.2019 з описом (номенклатурою) послуг "Оренда Екскаватора ЕО-2621В листопад 2019", "Оренда автомобіля ЗИЛ-130 листопад 2019", "Оренда автомобіля КАМАЗ листопад 2019", код послуги згідно з ДКПП 49.41, податкову накладну №24 від 30.11.2019 з описом (номенклатурою) послуг "Оренда вантажного автомобіля Мерседес (маніпулятор) листопад 2019", код послуги згідно з ДКПП 49.41, податкову накладну №25 від 28.12.2019 з описом (номенклатурою) послуг "Оренда Екскаватора ЕО-2621В грудень 2019", "Оренда автомобіля ЗИЛ-130 грудень 2019", "Оренда автомобіля КАМАЗ грудень 2019", код послуги згідно з ДКПП 49.41, податкову накладну №26 від 28.12.2019 з описом (номенклатурою) послуг "Оренда вантажного автомобіля Мерседес (маніпулятор) грудень 2019", код послуги згідно з ДКПП 49.41 та направлено їх для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі по тексту - ЄРПН).
ТОВ ДІВА-НОВА у встановленому порядку здійснило реєстрацію податкових накладних №21 від 31.10.2019, №22 від 31.10.2019, №23 від 29.11.2019, №24 від 30.11.2019, №25 від 28.12.2019, №26 від 28.12.2019 в Єдиному реєстрі податкових накладних, проте отримало квитанції про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, якою "Документ прийнято. Реєстрація зупинена".
Відповідно до п.201.16 ст.201 ПК України, реєстрація ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 49.41 перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає вимогам пп.2.1 п.2 Критеріїв ризиковості здійснення операцій . ПН/РК відповідають вимогам пп.1.6 п.1 "Критеріїв ризиковості платника податку".
Також відповідачем запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
На виконання пропозиції про надання пояснень та копій документів щодо підтвердження інформації в поданій податковій накладній, позивач подав податковому органу повідомлення про надання пояснень та додав копії документів, що обґрунтовують такі пояснення.
Пояснення з додатками були прийняті податковим органом за відповідною квитанцією.
За результатами розгляду пояснень Головним управлінням Держаної податкової служби у Хмельницькій області було прийнято рішення - №1450284/39362253 про відмову у реєстрації ПН №21 від 31.10.2019, №1450283/39362253 про відмову у реєстрації ПН №24 від 30.11.2019, №1450282/39362253 про відмову у реєстрації ПН №25 від 28.12.2019, №1450281/39362253 про відмову у реєстрації ПН №26 від 28.12.2019, №1450285/39362253 про відмову у реєстрації ПН №22 від 31.10.2019, №1450286/39362253 про відмову у реєстрації ПН №23 від 29.11.2019 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Не погодившись з такими діями та рішеннями податкового органу, позивач оскаржив їх до суду.
Вирішуючи спір по суті заявлених позовних вимог, суд виходить з такого.
Згідно з підпунктами "а", "б" пункту 185.1 статті 185 Податкового кодексу України, об`єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України та постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України.
У свою чергу, датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг, згідно положень пункту 187.1 статті 187 Податкового кодексу України, вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню; б) дата відвантаження товарів.
Відповідно до пункту 188.1 статті 188 Податкового кодексу України база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів.
Згідно п. 201.1. ст. 201 Податкового кодексу України, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
У податковій накладній зазначаються в окремих рядках такі обов`язкові реквізити: а) порядковий номер податкової накладної; б) дата складання податкової накладної; в) повна або скорочена назва, зазначена у статутних документах юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи, зареєстрованої як платник податку на додану вартість, - продавця товарів/послуг; г) податковий номер платника податку (продавця та покупця). У разі постачання/придбання філією (структурним підрозділом) товарів/послуг, яка фактично є від імені головного підприємства - платника податку стороною договору, у податковій накладній, крім податкового номера платника податку додатково зазначається числовий номер такої філії (структурного підрозділу); д) повна або скорочена назва, зазначена у статутних документах юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи, зареєстрованої як платник податку на додану вартість, - покупця (отримувача) товарів/послуг; е) опис (номенклатура) товарів/послуг та їх кількість, обсяг; є) ціна постачання без урахування податку; ж) ставка податку та відповідна сума податку в цифровому значенні; з) загальна сума коштів, що підлягають сплаті з урахуванням податку; і) код товару згідно з УКТ ЗЕД, для послуг - код послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг; платники податків, крім випадків постачання підакцизних товарів та товарів, ввезених на митну територію України, мають право зазначати код товару згідно з УКТ ЗЕД або код послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг неповністю, але не менше ніж чотири перших цифри відповідного коду; й) індивідуальний податковий номер.
Пунктом 201.10 статті 201 Податкового кодексу України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
Відповідно до пункту 74.3 статті 74 Податкового кодексу України зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань, а також центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, для формування та реалізації єдиної державної податкової та митної політики
За визначенням пункту 2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року №1246 (далі по тексту - Порядок №1246) податкова накладна - це електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Згідно з пунктом 12 Порядку №1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Відповідно до пункту 13 Порядку №1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Аналогічні норми містяться у пункті 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, згідно яким реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Згідно з пунктом 5 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року №117 (надалі - Порядок №117), податкова накладна/ розрахунок коригування, які підлягають моніторингу, перевіряються на відповідність критеріям ризиковості платника податку, критеріям ризиковості здійснення операцій та показникам позитивної податкової історії платника податку.
Відповідно до змісту пункту 10 Порядку №117 критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку, визначає ДФС та надсилає на погодження Мінфіну в електронній формі через систему електронної взаємодії органів виконавчої влади. ДФС оприлюднює на своєму офіційному веб-сайті погоджені критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку.
Пунктом 13 Порядку №117 передбачено, що у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складання податкової накладної/розрахунку коригування; 2) порядковий номер, номенклатура товарів/послуг продавця, код товару згідно з УКТЗЕД/послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, зазначені у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрація яких зупинена; 3) критерій(ї) ризиковості платника податку та/або критерій(ї) ризиковості здійснення операцій, на підставі якого(их) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 4) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.
Як встановлено судом та вбачається з матеріалів справи, контролюючим органом сформовано висновок про відповідність податкових накладних №21 від 31.10.2019, №22 від 31.10.2019, №23 від 29.11.2019, №24 від 30.11.2019, №25 від 28.12.2019, №26 від 28.12.2019 вимогам пп.1.6 п.1 "Критеріїв ризиковості платника податку", також, зазначено, що "обсяг постачання товару/послуги 49.41 перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає вимогам пп.2.1 п.2 Критеріїв ризиковості платника податку". Водночас, фіскальним органом запропоновано платнику податків надати пояснення та/або копії документів, "достатні для прийняття рішень про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН".
Згідно з вимогами пп. 6 та 7 Порядку №117 визначено, що у разі коли за результатами моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає критеріям ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
У разі коли за результатами моніторингу податкова накладна / розрахунок коригування відповідають критеріям ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної / розрахунку коригування, складених платником податку, який має позитивну податкову історію платника податку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється.
Отже, підставами для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування є наступна відповідність: 1) платника податку - критеріям ризиковості платника податку; 2) податкової накладної/розрахунку коригування - критеріям ризиковості здійснення операції.
Відповідно до статті 72 Кодексу адміністративного судочинства України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Ці дані встановлюються такими засобами: 1) письмовими, речовими і електронними доказами; 2) висновками експертів; 3) показаннями свідків.
Частиною другою статті 74 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що обставини справи, які за законом мають бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
Відповідачами не надано пояснень та підтверджуючих доказів з приводу обставин, на підставі яких останні дійшли висновку про відповідність оскаржуваних податкових накладних критеріям ризиковості платника податку і не доведено правомірність зупинення реєстрації зазначених накладних.
В свою чергу, позивачем на підтвердження правомірності виписування податкових накладних на підтвердження реальності здійснення господарських операцій з ТОВ "ДІВА-АГРОЛАН" надав копії наступних документів:
до Повідомлення №1 від 02.02.2020 щодо подачі пояснень та документів на підтвердження реальності здійснення операцій по відмовлених у реєстрації ПН/РК № 21 від 31.10.2019, № 23 від 29.11.2019, № 25 від 28.12.2019: Договір оренди транспортного засобу №01/04-2019-4 від 01.04.10, Акт прийому - передачі транспортного засобу с. Новині від 01.04.2019, Договір оренди транспортного засобу №01/04-2019-1 від 01.04 19, Акт прийому - передачі транспортного засобу від 01.04.2019, Договір купівлі - продажу транспортного засобу від 23.01.18, Акт прийому-передачі автомобіля від 31.01.2018, Договір купівлі-продажу № 6845/2018/807984 від 01.02.18, Договір купівлі - продажу транспортного засобу від 13.09.2018, Акт прийому передачі колісного транспортного засобу від 18.09.2018, пояснення № 1 від 31.01.2020, Наказ №3/4 від 17.04 2018, № 3/7 від 15.05.2018, № 7 від 25.09.2018, № 10 від 18.12.2018, Свідоцтво про реєстрацію ТЗ КАМАЗ № НОМЕР_5 , Свідоцтво про реєстрацію машини екскаватор серія № НОМЕР_1 , самоскид № НОМЕР_14 , Свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу ЗИЛ 130 № НОМЕР_8 , Накладна № 2 від 19.03.2018, довідка з ЄДР ПП "Агроводресурс", рахунок-фактура № 1 від 23.01.2018, рахунок-фактура № 10 від 13.09.2018, видаткова накладна №12 від 18.09.2018, рахунок-фактура № 24 від 31.10.2019, рахунок - фактура № 26 від 29.11.2019, рахунок - фактура № 28 від 28.12.2019, Акт приймання - передачі наданих орендних послуг від 21.10.2019, Акт приймання передачі наданих орендних послуг від 30.11.2019, Акт приймання-передачі наданих орендних послуг від 25.12.2019, Акт звіряння на 01.11.2019 з ТОВ Діва Агролан, Акт звіряння на 28.12 2019 з ТОВ Діва Агролан, відомості про нарахування амортизації за жовтень 2019, листопад 2019, грудень 2019, виписка банку за 22.11.2019, 26.11.2019, 28.11.2019, 06.12.2020, 09.12.2020, 10.12.2019, 12.12.2019, 20.11.2019, 25.11.2019, 27.11.2019, 12.12.2019, 31.01.2018, виписка банку за 18.09.2018 № 79 від 18.09.2018, квитанція до ПКО №2 від 19.03.2018, квитанція до ПКО №4 від 21.03.2018, квитанція до ПКО №5 від 22.03.2018, квитанція до ПКО №4 від 26.03.2018.;
до Повідомлення №2 від 02.02.2020 щодо подачі пояснень та документів на підтвердження реальності здійснення операцій по відмовлених у реєстрації ПН/РК № 22 від 31.10.2019, № 24 від 30.11.2019, № 26 від 28.12.2019: Договір оренди транспортного засобу з екіпажем (водієм) №01/04-2019-5 від 01.04.19, Акт прийому - передачі транспортного засобу від 01.04.2019, Договір купівлі - продажу транспортного засобу №2305 від 08.12.18, Договір комісії №2305 від 08.12.2018, Акт огляду реалізованого транспортного засобу від 08.12.2018, Акт технічного стану від 08.12.2018, Акт огляду транспортного засобу, розписка, довідка, Пояснення №2 від 31.01.2020, Наказ №3/4 від 17.04.2018, № 3/7 від 15.05.2018, №7 від 25.09.2018, №10 від 18.12.2018 про введення в експлуатацію ОЗ, Свідоцтво про реєстрацію ТЗ Мерседес № НОМЕР_11 , рахунок - фактура № 25 від 31.10.2019, Рахунок - фактура № 27 від 30.11.2019, Рахунок - фактура № 29 від 28.12.2019, Акт приймання-передачі наданих орендних послуг від 30.11.2019, Акт приймання - передачі наданих орендних послуг від 31.10.2019, Акт приймання-передачі наданих орендних послуг від 28.12.2019, Акт звіряння на 01.11.2019 з ТОВ Діва Агролан, Акт звіряння на 28.12.2019 з ТОВ Діва Агролан, виписка банку за 22.11.2019, 26.11.2019, 28.11.2019, 06.12.2020, 09.12.2020, 10.12.2019, 12.12.2019, 20.11.2019, 25.11.2019, 27.11.2019, 12.12.2019, 31.01.2018, Відомості про нарахування амортизації за жовтень 2019, листопад 2019, грудень 2019.
Пунктами 6 та 7 Порядку №117 визначено, що у разі коли за результатами моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає критеріям ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. У разі коли за результатами моніторингу податкова накладна/розрахунок коригування відповідають критеріям ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який має позитивну податкову історію платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
З аналізу змісту вказаних норм убачається, що підставами для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є наступна відповідність: 1) платника податку - критеріям ризиковості платника податку; 2) податкової накладної/розрахунку коригування - критеріям ризиковості здійснення операції.
Отже, положення зазначених пунктів Порядку №117 є чіткими і не припускають неоднозначне (множинне) трактування обов`язків контролюючих органів.
У свою чергу, реєстрація поданих позивачем податкових накладних зупинена, як зазначено у квитанції, через те, що ПН/РК відповідає певним вимогам "Критеріїв ризиковості платника податку", тобто, відповідачем застосовано критерії ризиковості платника податку до податкової накладної, а не до платника податку - позивача, що свідчить про те, що контролюючим органом реєстрацію накладної зупинено з підстав, які не передбачені Порядком №117.
Поміж того, що Критерії ризиковості платника податку, визначені у листі ДФС №959/99-99-07-18 від 21.03.2018, не погоджені і не затверджені у встановленому законодавством порядку, слід зауважити, що підпункт 1.6. пункту 1 не визначає самостійні критерії ризиковості платника податків, а лише дає підстави комісіям головних управлінь ДФС обласного рівня винести відповідного платника податків на розгляд комісії, і лише за результатами проведення засідання Комісії - прийняти рішення про його віднесення до переліку ризикових суб`єктів господарювання.
Стороною відповідача не надано суду жодного належного і допустимого доказу тому, що Комісією Головного управління ДПС в Хмельницькій області приймалось рішення про віднесення ТОВ "Діва-Нова" до переліку ризикових суб`єктів господарювання.
Більше того, підпункт 1.6. пункту 1 Критеріїв містить сім різних ознак ризиковості, а зі змісту квитанцій про зупинення реєстрації податкових накладних №21 від 31.10.2019, №22 від 31.10.2019, №23 від 29.11.2019, №24 від 30.11.2019, №25 від 28.12.2019, №26 від 28.12.2019 взагалі не зрозуміло під яку(і) саме ознаку(и) ризикованості підпадало ТОВ "Діва-Нова".
Водночас, згідно з пунктами 14, 15 Порядку №117 перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, включає в себе: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством. Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 14 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного у податковій накладній/розрахунку коригування. Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних/розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні/розрахунки коригування складені на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних/розрахунках коригування відображені однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з УКТЗЕД або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг).
Згідно з пунктами 18-21 Порядку №117, письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 15 цього Порядку, розглядаються комісіями контролюючих органів. Комісії контролюючих органів складаються з комісій регіонального рівня (комісії головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників ДФС) та комісії центрального рівня (ДФС). Зазначені комісії приймають рішення про: реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі; відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі. Підставами для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено; ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту 4 пункту 13 цього Порядку; надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства.
Форма рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН визначена додатком №2 до Порядку №117.
Форма такого рішення передбачає, що у разі відмови в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН через ненадання платником податку копій документів, документи, які не надано, повинні бути підкресленими, тобто конкретно вказані.
Позивачем були надані необхідні документи, що пропонувались для надання податковим органом. Проте, в порушення вимог податкового законодавства відповідачем прийнято спірні рішення про відмову в реєстрації податкових накладних.
Інші підстави у прийнятих рішеннях про відмову в здійсненні реєстрації не зазначені; зважаючи на відсутність зазначення конкретного документа, якого не вистачає або який складено з порушеннями та не приймається до уваги.
Отже, суд дійшов висновку, що зважаючи на наявність у позивача, передбачених чинним законодавством України, документів, які свідчать про реальність проведення господарських операцій між позивачем та його контрагентом, а також на ту обставину, що такі документи були надані позивачем контролюючому органу, останній не мав правових підстав для відмови позивачу у реєстрації податкових накладних №21 від 31.10.2019, №22 від 31.10.2019, №23 від 29.11.2019, №24 від 30.11.2019, №25 від 28.12.2019, №26 від 28.12.2019 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття. Крім того, акти, що затверджують критерії ризиковості здійснення операцій мають на меті встановити норми права, які зачіпають права, свободи й законні інтереси громадян, а відтак підлягають обов`язковій реєстрації у порядку, визначеному діючим законодавством.
Наведена правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 02 квітня 2019 року у справі № 822/1878/18.
Європейським Судом з прав людини у рішенні по справі "Суомінен проти Фінляндії" від 01 липня 2003 року вказано, що орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень.
Отже, рішення суб`єкта владних повноважень повинно ґрунтуватися на оцінці усіх фактів та обставин, що мають значення. Мають значення, як правило, ті обставини, які передбачені нормою права, що застосовується. Суб`єкт владних повноважень повинен врахувати усі ці обставини, тобто надати їм правову оцінку: прийняти до уваги або відхилити. У разі відхилення певних обставин висновки повинні бути мотивованими, особливо, коли має місце несприятливе для особи рішення.
Таким чином, оскаржувані рішення Комісії Головного управління ДФС у Хмельницькій області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації є протиправними та підлягають скасуванню.
Згідно з положеннями частини другої статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення зокрема про: визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень.
Частина третя статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України встановлює, що у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.
Відповідно до пункту 19 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:
прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;
набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення);
неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Пунктом 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, встановлено, що у разі надходження до ДФС України рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
Враховуючи, що судом встановлено відсутність у ГУ ДПС у Хмельницькій області правових підстав для відмови у реєстрації податкової накладної шляхом прийняття відповідних рішень, суд дійшов висновку, що належним способом захисту порушеного прав позивача є зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні Товариства з обмеженою відповідальністю "Діва-Нова" №21 від 31.10.2019, №22 від 31.10.2019, №23 від 29.11.2019, №24 від 30.11.2019, №25 від 28.12.2019, №26 від 28.12.2019.
Суд також зазначає, що обраний спосіб захисту, що зобов`язання відповідача вчинити відповідні дії узгоджується зі статтею 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (право на ефективний засіб юридичного захисту), відповідно до якої кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Згідно з частиною першою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Відповідно до частини другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
На думку суду, відповідачами не доведено правомірність винесення оскаржуваних рішень, з урахуванням вимог, встановлених частиною другою статті 19 Конституції України та частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, а тому, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень законодавства України та доказів, наявних у матеріалах справи, адміністративний позов ТОВ "Діва-Нова" підлягає задоволенню.
Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Враховуючи той факт, що судове рішення ухвалене на користь позивача та дотримуючись вимог ст. 139 КАС України, суд вирішив присудити на користь ТОВ "Діва-Нова" за рахунок асигнувань відповідача витрати зі сплати судового збору в сумі 12612,00 грн.
Враховуючи викладене, керуючись статтями 72-77, 241-246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов задовольнити.
Визнати протиправними та скасувати рішення Головного управління ДПС у Хмельницькій області від 05.02.2020 №1450284/39362253, №1450285/39362253, №1450286/39362253, №1450283/39362253, №1450282/39362253, №1450281/39362253 про відмову у реєстрації податкових накладних №21 від 31.10.2019, №22 від 31.10.2019, №23 від 29.11.2019, №24 від 30.11.2019, №25 від 28.12.2019, №26 від 28.12.2019 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні Товариства з обмеженою відповідальністю "Діва-Нова" №21 від 31.10.2019, №22 від 31.10.2019, №23 від 29.11.2019, №24 від 30.11.2019, №25 від 28.12.2019, №26 від 28.12.2019.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Хмельницькій області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Діва-Нова" судові витрати в сумі 12612 (дванадцять тисяч шістсот дванадцять) грн. 00 коп.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складене 09 листопада 2020 року
Позивач:Товариство з обмеженою відповідальністю "Діва-Нова" (вул. Черняхівського, 20, корп. Л., с. Новичі, Шепетівський район, Хмельницька область, 30437 , код ЄДРПОУ - 39362253) Відповідачі:Головне управління Державної податкової служби у Хмельницькій області (вул. Пилипчука, 17, м. Хмельницький, Хмельницька область, 29000 , код ЄДРПОУ - 43142957) Державна податкова служба України (Львівська площа, 8, м. Київ 1, 04053 , код ЄДРПОУ - 43005393)
Головуючий суддя /підпис/ І.І. Тарновецький "Згідно з оригіналом" Суддя І.І. Тарновецький
Суд | Хмельницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.11.2020 |
Оприлюднено | 11.11.2020 |
Номер документу | 92738497 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Хмельницький окружний адміністративний суд
Тарновецький І.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні