Постанова
від 02.02.2021 по справі 560/4365/20
СЬОМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 560/4365/20

Головуючий суддя 1-ої інстанції - Тарновецький І.І.

Суддя-доповідач - Сушко О.О.

02 лютого 2021 року

м. Вінниця

Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді: Сушка О.О.

суддів: Мацького Є.М. Залімського І. Г. ,

розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління ДПС в Хмельницькій області на рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 04 листопада 2020 року (м. Хмельницький, 09 листопада 2020 року) у справі за адміністративним позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Діва-Нова" до Головного управління ДПС в Хмельницькій області, Державної податкової служби України про визнання протиправним, скасування рішення та зобов`язання вчинити дії,

В С Т А Н О В И В :

позивач звернувся до суду з адміністративним позовом, в якому просив визнати протиправними та скасувати рішення Головного управління ДПС у Хмельницькій області від 05.02.2020 №1450284/39362253, №1450285/39362253, №1450286/39362253, №1450283/39362253, №1450282/39362253, №1450281/39362253 про відмову у реєстрації податкових накладних №21 від 31.10.2019, №22 від 31.10.2019, №23 від 29.11.2019, №24 від 30.11.2019, №25 від 28.12.2019, №26 від 28.12.2019 в Єдиному реєстрі податкових накладних; зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні Товариства з обмеженою відповідальністю "Діва-Нова" №21 від 31.10.2019, №22 від 31.10.2019, №23 від 29.11.2019, №24 від 30.11.2019, №25 від 28.12.2019, №26 від 28.12.2019.

Відповідно до рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 04 листопада 2020 року позов задоволено повністю.

Не погоджуючись з вказаним рішенням відповідач - Головне управління ДПС в Хмельницькій області подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати вказане рішення та ухвалити нове, яким відмовити в задоволенні позову.

Розглянувши матеріали справи, колегія суддів апеляційної інстанції, дійшла висновку, що апеляційну скаргу необхідно залишити без задоволення, виходячи з наступного.

Судом першої інстанції та під час апеляційного провадження встановлено, що позивач зареєстрований 22.08.2014, за номером запису: 16741020000001418, код ЄДРПОУ 39362253, видами діяльності за КВЕД є: Лісозаготівлі 02.20, Оптова та роздрібні торгівлі деревиною, будівельними матеріалами та санітарно-технічним обладнанням 46.73, Вантажний автомобільний транспорт 49.41, Лісопильне та стругальне виробництво 16.10.

01 квітня 2019 року між ТОВ ДІВА-НОВА (Орендодавець) та ТОВ ДІВА- АГРОЛАН (Орендар) було укладено декілька договорів оренди транспортних засобів, зокрема:

- договір № 01/04-2019-1, відповідно до умов якого Орендодавець передає Орендарю в користування Екскаватор марки ЕО-2621В з державним реєстраційним номером НОМЕР_1 , заводський номер НОМЕР_2 , номер двигуна НОМЕР_3 , 1992 року випуску, свідоцтво про реєстрацію серія НОМЕР_4 для використання в господарській діяльності, а Орендар приймає ТЗ та оплачує його використання;

- договір № 01/04-2019-4, відповідно до умов якого Орендодавець передає Орендарю в користування загальний вантажний самоскид марки КАМАЗ 5511 з державним реєстраційним номером НОМЕР_5 , номер шасі (кузова, рами): НОМЕР_6 , 1991 року випуску, колір білий, номер свідоцтва про реєстрацію НОМЕР_7 , особливі відмітки: 7049/18/0000397 11.05.2018 для використання в господарській діяльності, а Орендар приймає ТЗ та оплачує його використання;

- договір № 01/04-2019-3, відповідно до умов якого Орендодавець передає Орендарю спеціалізований вантажний-С автомобіль марки ЗИЛ 130 з державним реєстраційним номером НОМЕР_8 , номер шасі (кузова, рами): НОМЕР_9 , 1987 року випуску, колір синій, номер свідоцтва про реєстрацію НОМЕР_10 , особливі відмітки: гідропідйомник (вишка) ГБО ЗНГ 1 балон для використання в господарській діяльності, а Орендар приймає ТЗ та оплачує його використання;

- договір № 01/04-2019-5, відповідно до умов якого Орендодавець передає Орендарю загальний вантажний/загальний бортовий автомобіль марки МЕRSEDES-ВЕNZ 950 з державним реєстраційним номером НОМЕР_11 , номер шасі (кузова, рами) НОМЕР_12 , 2000 року випуску, колір білий, номер свідоцтва про реєстрацію НОМЕР_13 , на якому встановлено кран маніпулятор мод.АТLAS 140.2А2 2305 08.12.2008 для використання в господарській діяльності, а Орендар приймає ТЗ під керуванням екіпажу (водія) Орендодавця та оплачує його використання.

З врахуванням п.2.1.1. кожного з цих договорів транспортні засоби були передані Орендодавцем та прийняті Орендарем, що підтверджується актами прийому-передачі транспортного засобу від 01.04.2019 (додаток №1 до кожного з договорів).

Пунктами 3.2. Договорів передбачено, що Орендар сплачує орендну плату протягом дій договору не пізніше 25 числа місяця після підписання акту прийому-передачі ТЗ згідно виставлених рахунків, а пунктом 3.3. договір врегульовано, що Орендар за погодженням з Орендодавцем може перенести термін виплати орендної плати.

По факту виконання договорів Орендодавцем були надані рахунки-фактури: №24 від 31.10.2019 (оренда в жовтні 2019 року Екскаватор ЕО-2621В, ЗИЛ-130, КАМАЗ) на суму 519200,00 грн., в т.ч. 86533,33 грн. ПДВ, №25 від 31.10.2019 (оренда в жовтні 2019 року ТЗ МЕRSEDES-ВЕNZ (маніпулятор) на суму 292000,00 грн., в т.ч. 48666,67 грн. ПДВ, №26 від 29.11.2019 (оренда в листопаді 2019 року Екскаватор ЕО-2621В, ЗИЛ- 130, КАМАЗ) на суму 519200,00 грн., в т.ч. 86533,33 грн. ПДВ, №27 від 30.11.2019 (оренда в листопаді 2019 року ТЗ МЕRSEDES-ВЕNZ (маніпулятор) на суму 292000,00 грн., в т.ч. 48666,67 грн. ПДВ, №28 від 26.12.2019 (оренда в грудні 2019 року Екскаватор ЕО-2621В, ЗИЛ-130, КАМАЗ) на суму 519200,00 грн., в т.ч. 86533,33 грн. ПДВ, №29 від 26.12.2019 (оренда в грудні 2019 року ТЗ МЕRSEDES-ВЕNZ (маніпулятор) на суму 292000,00 грн., в т.ч. 48666,67 грн. ПДВ.

Між сторонами по факту використання ТЗ підписано відповідні акти приймання - передачі орендних послуг.

Орендарем, в свою чергу, були перераховані кошти: 18.10.2019 на суму 263800,00 грн., 24.10.2019 на суму 102000,00 грн., 20.11.2019 на суму 20 275,00 грн., 22.11.2019 на суму 100000,00 грн., 25.11.2019 на суму 31000,00 грн., 26.11.2019 на суму 101000,00 грн., 27.11.2019 на суму 197 000,00 грн., 28.11.2019 на суму 123000,00 грн., 06.12.2019 на суму 101000,00 грн., 09.12.2019 на суму 101000,00 грн., 10.12.2019 на суму 101000,00 грн., 11.12.2019 на суму 100000,00 грн., 12.12.2019 на суму 303 000,00 грн. станом на 31.12.2019 існувала дебіторська заборгованість в сумі 1600725,00 грн..

ТОВ ДІВА-НОВА виписало для орендаря ТОВ "ДІВА-АГРОЛАН": податкову накладну №21 від 31.10.2019 з описом (номенклатурою) послуг "Оренда Екскаватора ЕО - 2621В вересень 2019", "Оренда автомобіля ЗИЛ-130 вересень 2019", "Оренда автомобіля КАМАЗ вересень 2019", код послуги згідно з ДКПП 49.41, податкову накладну №22 від 31.10.2019 з описом (номенклатурою) послуг "Оренда вантажного автомобіля Мерседес (маніпулятор) вересень 2019", код послуги згідно з ДКПП 49.41, податкову накладну №23 від 29.11.2019 з описом (номенклатурою) послуг "Оренда Екскаватора ЕО-2621В листопад 2019", "Оренда автомобіля ЗИЛ-130 листопад 2019", "Оренда автомобіля КАМАЗ листопад 2019", код послуги згідно з ДКПП 49.41, податкову накладну №24 від 30.11.2019 з описом (номенклатурою) послуг "Оренда вантажного автомобіля Мерседес (маніпулятор) листопад 2019", код послуги згідно з ДКПП 49.41, податкову накладну №25 від 28.12.2019 з описом (номенклатурою) послуг "Оренда Екскаватора ЕО-2621В грудень 2019", "Оренда автомобіля ЗИЛ-130 грудень 2019", "Оренда автомобіля КАМАЗ грудень 2019", код послуги згідно з ДКПП 49.41, податкову накладну №26 від 28.12.2019 з описом (номенклатурою) послуг "Оренда вантажного автомобіля Мерседес (маніпулятор) грудень 2019", код послуги згідно з ДКПП 49.41 та направлено їх для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі по тексту - ЄРПН).

ТОВ ДІВА-НОВА у встановленому порядку здійснило реєстрацію податкових накладних №21 від 31.10.2019, №22 від 31.10.2019, №23 від 29.11.2019, №24 від 30.11.2019, №25 від 28.12.2019, №26 від 28.12.2019 в Єдиному реєстрі податкових накладних, проте отримало квитанції про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, якою "Документ прийнято. Реєстрація зупинена".

Відповідно до п.201.16 ст.201 ПК України, реєстрація ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 49.41 перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає вимогам пп.2.1 п.2 Критеріїв ризиковості здійснення операцій . ПН/РК відповідають вимогам пп.1.6 п.1 "Критеріїв ризиковості платника податку".

Також відповідачем запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

На виконання пропозиції про надання пояснень та копій документів щодо підтвердження інформації в поданій податковій накладній, позивач подав податковому органу повідомлення про надання пояснень та додав копії документів, що обґрунтовують такі пояснення.

Пояснення з додатками були прийняті податковим органом за відповідною квитанцією.

За результатами розгляду пояснень Головним управлінням Держаної податкової служби у Хмельницькій області було прийнято рішення - №1450284/39362253 про відмову у реєстрації ПН №21 від 31.10.2019, №1450283/39362253 про відмову у реєстрації ПН №24 від 30.11.2019, №1450282/39362253 про відмову у реєстрації ПН №25 від 28.12.2019, №1450281/39362253 про відмову у реєстрації ПН №26 від 28.12.2019, №1450285/39362253 про відмову у реєстрації ПН №22 від 31.10.2019, №1450286/39362253 про відмову у реєстрації ПН №23 від 29.11.2019 в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Суд першої інстанції при ухваленні оскарженого рішення виходив з обґрунтованості та доведеності позовних вимог, а відтак наявності підстав для задоволення адміністративного позову.

Колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції з огляду на наступне.

Так, згідно з підпунктами "а", "б" пункту 185.1 статті 185 Податкового кодексу України, об`єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України та постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України.

У свою чергу, датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг, згідно положень пункту 187.1 статті 187 Податкового кодексу України, вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню; б) дата відвантаження товарів.

Відповідно до пункту 188.1 статті 188 Податкового кодексу України база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів.

За змістом п. 201.1. ст. 201 Податкового кодексу України, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

У податковій накладній зазначаються в окремих рядках такі обов`язкові реквізити: а) порядковий номер податкової накладної; б) дата складання податкової накладної; в) повна або скорочена назва, зазначена у статутних документах юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи, зареєстрованої як платник податку на додану вартість, - продавця товарів/послуг; г) податковий номер платника податку (продавця та покупця). У разі постачання/придбання філією (структурним підрозділом) товарів/послуг, яка фактично є від імені головного підприємства - платника податку стороною договору, у податковій накладній, крім податкового номера платника податку додатково зазначається числовий номер такої філії (структурного підрозділу); д) повна або скорочена назва, зазначена у статутних документах юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи, зареєстрованої як платник податку на додану вартість, - покупця (отримувача) товарів/послуг; е) опис (номенклатура) товарів/послуг та їх кількість, обсяг; є) ціна постачання без урахування податку; ж) ставка податку та відповідна сума податку в цифровому значенні; з) загальна сума коштів, що підлягають сплаті з урахуванням податку; і) код товару згідно з УКТ ЗЕД, для послуг - код послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг; платники податків, крім випадків постачання підакцизних товарів та товарів, ввезених на митну територію України, мають право зазначати код товару згідно з УКТ ЗЕД або код послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг неповністю, але не менше ніж чотири перших цифри відповідного коду; й) індивідуальний податковий номер.

Пунктом 201.10 статті 201 Податкового кодексу України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

В силу пункту 74.3 статті 74 Податкового кодексу України зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань, а також центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, для формування та реалізації єдиної державної податкової та митної політики

За визначенням пункту 2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року №1246 (далі по тексту - Порядок №1246) податкова накладна - це електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Згідно з пунктом 12 Порядку №1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Відповідно до пункту 13 Порядку №1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

Аналогічні норми містяться у пункті 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, згідно яким реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Згідно з пунктом 5 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року №117 (надалі - Порядок №117), податкова накладна/ розрахунок коригування, які підлягають моніторингу, перевіряються на відповідність критеріям ризиковості платника податку, критеріям ризиковості здійснення операцій та показникам позитивної податкової історії платника податку.

У відповідності до пункту 10 Порядку №117 критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку, визначає ДФС та надсилає на погодження Мінфіну в електронній формі через систему електронної взаємодії органів виконавчої влади. ДФС оприлюднює на своєму офіційному веб-сайті погоджені критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку.

Пунктом 13 Порядку №117 передбачено, що у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складання податкової накладної/розрахунку коригування; 2) порядковий номер, номенклатура товарів/послуг продавця, код товару згідно з УКТЗЕД/послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, зазначені у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрація яких зупинена; 3) критерій(ї) ризиковості платника податку та/або критерій(ї) ризиковості здійснення операцій, на підставі якого(их) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 4) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.

З матеріалів справи встановлено, що контролюючим органом сформовано висновок про відповідність податкових накладних №21 від 31.10.2019, №22 від 31.10.2019, №23 від 29.11.2019, №24 від 30.11.2019, №25 від 28.12.2019, №26 від 28.12.2019 вимогам пп.1.6 п.1 "Критеріїв ризиковості платника податку", також, зазначено, що "обсяг постачання товару/послуги 49.41 перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає вимогам пп.2.1 п.2 Критеріїв ризиковості платника податку". Водночас, фіскальним органом запропоновано платнику податків надати пояснення та/або копії документів, "достатні для прийняття рішень про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН".

Згідно з вимогами пп. 6 та 7 Порядку №117 визначено, що у разі коли за результатами моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає критеріям ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

У разі коли за результатами моніторингу податкова накладна / розрахунок коригування відповідають критеріям ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної / розрахунку коригування, складених платником податку, який має позитивну податкову історію платника податку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється.

Тобто, підставами для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування є наступна відповідність: 1) платника податку - критеріям ризиковості платника податку; 2) податкової накладної/розрахунку коригування - критеріям ризиковості здійснення операції.

Відповідно до статті 72 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Ці дані встановлюються такими засобами: 1) письмовими, речовими і електронними доказами; 2) висновками експертів; 3) показаннями свідків.

Частиною другою статті 74 КАС України визначено, що обставини справи, які за законом мають бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

Відповідачами не надано пояснень та підтверджуючих доказів з приводу обставин, на підставі яких останні дійшли висновку про відповідність оскаржуваних податкових накладних критеріям ризиковості платника податку і не доведено правомірність зупинення реєстрації зазначених накладних.

В свою чергу, позивачем на підтвердження правомірності виписування податкових накладних на підтвердження реальності здійснення господарських операцій з ТОВ "ДІВА-АГРОЛАН" надав копії наступних документів:

до Повідомлення №1 від 02.02.2020 щодо подачі пояснень та документів на підтвердження реальності здійснення операцій по відмовлених у реєстрації ПН/РК № 21 від 31.10.2019, № 23 від 29.11.2019, № 25 від 28.12.2019: Договір оренди транспортного засобу №01/04-2019-4 від 01.04.10, Акт прийому - передачі транспортного засобу с. Новині від 01.04.2019, Договір оренди транспортного засобу №01/04-2019-1 від 01.04 19, Акт прийому - передачі транспортного засобу від 01.04.2019, Договір купівлі - продажу транспортного засобу від 23.01.18, Акт прийому-передачі автомобіля від 31.01.2018, Договір купівлі-продажу № 6845/2018/807984 від 01.02.18, Договір купівлі - продажу транспортного засобу від 13.09.2018, Акт прийому передачі колісного транспортного засобу від 18.09.2018, пояснення № 1 від 31.01.2020, Наказ №3/4 від 17.04 2018, № 3/7 від 15.05.2018, № 7 від 25.09.2018, № 10 від 18.12.2018, Свідоцтво про реєстрацію ТЗ КАМАЗ № НОМЕР_5 , Свідоцтво про реєстрацію машини екскаватор серія № НОМЕР_1 , самоскид № НОМЕР_14 , Свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу ЗИЛ 130 № НОМЕР_8 , Накладна № 2 від 19.03.2018, довідка з ЄДР ПП "Агроводресурс", рахунок-фактура № 1 від 23.01.2018, рахунок-фактура № 10 від 13.09.2018, видаткова накладна №12 від 18.09.2018, рахунок-фактура № 24 від 31.10.2019, рахунок - фактура № 26 від 29.11.2019, рахунок - фактура № 28 від 28.12.2019, Акт приймання - передачі наданих орендних послуг від 21.10.2019, Акт приймання передачі наданих орендних послуг від 30.11.2019, Акт приймання-передачі наданих орендних послуг від 25.12.2019, Акт звіряння на 01.11.2019 з ТОВ Діва Агролан, Акт звіряння на 28.12 2019 з ТОВ Діва Агролан, відомості про нарахування амортизації за жовтень 2019, листопад 2019, грудень 2019, виписка банку за 22.11.2019, 26.11.2019, 28.11.2019, 06.12.2020, 09.12.2020, 10.12.2019, 12.12.2019, 20.11.2019, 25.11.2019, 27.11.2019, 12.12.2019, 31.01.2018, виписка банку за 18.09.2018 № 79 від 18.09.2018, квитанція до ПКО №2 від 19.03.2018, квитанція до ПКО №4 від 21.03.2018, квитанція до ПКО №5 від 22.03.2018, квитанція до ПКО №4 від 26.03.2018.;

до Повідомлення №2 від 02.02.2020 щодо подачі пояснень та документів на підтвердження реальності здійснення операцій по відмовлених у реєстрації ПН/РК № 22 від 31.10.2019, № 24 від 30.11.2019, № 26 від 28.12.2019: Договір оренди транспортного засобу з екіпажем (водієм) №01/04-2019-5 від 01.04.19, Акт прийому - передачі транспортного засобу від 01.04.2019, Договір купівлі - продажу транспортного засобу №2305 від 08.12.18, Договір комісії №2305 від 08.12.2018, Акт огляду реалізованого транспортного засобу від 08.12.2018, Акт технічного стану від 08.12.2018, Акт огляду транспортного засобу, розписка, довідка, Пояснення №2 від 31.01.2020, Наказ №3/4 від 17.04.2018, № 3/7 від 15.05.2018, №7 від 25.09.2018, №10 від 18.12.2018 про введення в експлуатацію ОЗ, Свідоцтво про реєстрацію ТЗ Мерседес № НОМЕР_11 , рахунок - фактура № 25 від 31.10.2019, Рахунок - фактура № 27 від 30.11.2019, Рахунок - фактура № 29 від 28.12.2019, Акт приймання-передачі наданих орендних послуг від 30.11.2019, Акт приймання - передачі наданих орендних послуг від 31.10.2019, Акт приймання-передачі наданих орендних послуг від 28.12.2019, Акт звіряння на 01.11.2019 з ТОВ Діва Агролан, Акт звіряння на 28.12.2019 з ТОВ Діва Агролан, виписка банку за 22.11.2019, 26.11.2019, 28.11.2019, 06.12.2020, 09.12.2020, 10.12.2019, 12.12.2019, 20.11.2019, 25.11.2019, 27.11.2019, 12.12.2019, 31.01.2018, Відомості про нарахування амортизації за жовтень 2019, листопад 2019, грудень 2019.

Пунктами 6 та 7 Порядку №117 визначено, що у разі коли за результатами моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає критеріям ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. У разі коли за результатами моніторингу податкова накладна/розрахунок коригування відповідають критеріям ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який має позитивну податкову історію платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Отже, підставами для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є наступна відповідність: 1) платника податку - критеріям ризиковості платника податку; 2) податкової накладної/розрахунку коригування - критеріям ризиковості здійснення операції.

Відтак, положення зазначених пунктів Порядку №117 є чіткими і не припускають неоднозначне (множинне) трактування обов`язків контролюючих органів.

Водночас, реєстрація поданих позивачем податкових накладних зупинена, як зазначено у квитанції, через те, що ПН/РК відповідає певним вимогам "Критеріїв ризиковості платника податку", тобто, відповідачем застосовано критерії ризиковості платника податку до податкової накладної, а не до платника податку - позивача, що свідчить про те, що контролюючим органом реєстрацію накладної зупинено з підстав, які не передбачені Порядком №117.

Крім того, що Критерії ризиковості платника податку, визначені у листі ДФС №959/99-99-07-18 від 21.03.2018, не погоджені і не затверджені у встановленому законодавством порядку, слід зауважити, що підпункт 1.6. пункту 1 не визначає самостійні критерії ризиковості платника податків, а лише дає підстави комісіям головних управлінь ДФС обласного рівня винести відповідного платника податків на розгляд комісії, і лише за результатами проведення засідання Комісії - прийняти рішення про його віднесення до переліку ризикових суб`єктів господарювання.

Стороною відповідача не надано суду жодного належного і допустимого доказу тому, що Комісією Головного управління ДПС в Хмельницькій області приймалось рішення про віднесення ТОВ "Діва-Нова" до переліку ризикових суб`єктів господарювання.

Більше того, підпункт 1.6. пункту 1 Критеріїв містить сім різних ознак ризиковості, а зі змісту квитанцій про зупинення реєстрації податкових накладних №21 від 31.10.2019, №22 від 31.10.2019, №23 від 29.11.2019, №24 від 30.11.2019, №25 від 28.12.2019, №26 від 28.12.2019 взагалі не зрозуміло під яку(і) саме ознаку(и) ризикованості підпадало ТОВ "Діва-Нова".

Згідно з пунктами 14, 15 Порядку №117 перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, включає в себе: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством. Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 14 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного у податковій накладній/розрахунку коригування. Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних/розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні/розрахунки коригування складені на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних/розрахунках коригування відображені однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з УКТЗЕД або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг).

Пунктами 18-21 Порядку №117 передбачено, що письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 15 цього Порядку, розглядаються комісіями контролюючих органів. Комісії контролюючих органів складаються з комісій регіонального рівня (комісії головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників ДФС) та комісії центрального рівня (ДФС). Зазначені комісії приймають рішення про: реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі; відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі. Підставами для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено; ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту 4 пункту 13 цього Порядку; надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства.

Форма рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН визначена додатком №2 до Порядку №117.

Форма такого рішення передбачає, що у разі відмови в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН через ненадання платником податку копій документів, документи, які не надано, повинні бути підкресленими, тобто конкретно вказані.

Позивачем були надані необхідні документи, що пропонувались для надання податковим органом. Проте, в порушення вимог податкового законодавства відповідачем прийнято спірні рішення про відмову в реєстрації податкових накладних.

Інші підстави у прийнятих рішеннях про відмову в здійсненні реєстрації не зазначені; зважаючи на відсутність зазначення конкретного документа, якого не вистачає або який складено з порушеннями та не приймається до уваги.

Таким чином, зважаючи на наявність у позивача, передбачених чинним законодавством України, документів, які свідчать про реальність проведення господарських операцій між позивачем та його контрагентом, а також на ту обставину, що такі документи були надані позивачем контролюючому органу, останній не мав правових підстав для відмови позивачу у реєстрації податкових накладних №21 від 31.10.2019, №22 від 31.10.2019, №23 від 29.11.2019, №24 від 30.11.2019, №25 від 28.12.2019, №26 від 28.12.2019 в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття. Крім того, акти, що затверджують критерії ризиковості здійснення операцій мають на меті встановити норми права, які зачіпають права, свободи й законні інтереси громадян, а відтак підлягають обов`язковій реєстрації у порядку, визначеному діючим законодавством.

Наведена правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 02 квітня 2019 року у справі № 822/1878/18.

Отже, рішення суб`єкта владних повноважень повинно ґрунтуватися на оцінці усіх фактів та обставин, що мають значення. Мають значення, як правило, ті обставини, які передбачені нормою права, що застосовується. Суб`єкт владних повноважень повинен врахувати усі ці обставини, тобто надати їм правову оцінку: прийняти до уваги або відхилити. У разі відхилення певних обставин висновки повинні бути мотивованими, особливо, коли має місце несприятливе для особи рішення.

Таким чином, оскаржувані рішення Комісії Головного управління ДФС у Хмельницькій області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації є протиправними та підлягають скасуванню.

Згідно з положеннями частини другої статті 245 КАС України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення зокрема про: визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень.

Частина третя статті 245 КАС України встановлює, що у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.

Відповідно до пункту 19 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:

прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;

набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення);

неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

Пунктом 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, встановлено, що у разі надходження до ДФС України рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.

Враховуючи, що судом встановлено відсутність у ГУ ДПС у Хмельницькій області правових підстав для відмови у реєстрації податкової накладної шляхом прийняття відповідних рішень, то належним способом захисту порушеного прав позивача є зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні Товариства з обмеженою відповідальністю "Діва-Нова" №21 від 31.10.2019, №22 від 31.10.2019, №23 від 29.11.2019, №24 від 30.11.2019, №25 від 28.12.2019, №26 від 28.12.2019.

Таким чином, колегія суддів вважає, що доводи апеляційної скарги не ґрунтуються на вимогах чинного законодавства, яке регулює спірні правовідносини, та повністю спростовуються встановленими у справі обставинами.

Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 315, 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд

П О С Т А Н О В И В :

апеляційну скаргу Головного управління ДПС в Хмельницькій області залишити без задоволення, а рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 04 листопада 2020 року - без змін.

Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку згідно зі ст.ст.328, 329 КАС України.

Головуючий Сушко О.О. Судді Мацький Є.М. Залімський І. Г.

СудСьомий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення02.02.2021
Оприлюднено09.02.2021
Номер документу94703038
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —560/4365/20

Ухвала від 03.03.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гусак М.Б.

Постанова від 02.02.2021

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сушко О.О.

Ухвала від 16.01.2021

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сушко О.О.

Ухвала від 18.12.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сушко О.О.

Рішення від 04.11.2020

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Тарновецький І.І.

Ухвала від 08.09.2020

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Тарновецький І.І.

Ухвала від 17.08.2020

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Тарновецький І.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні