Постанова
від 30.03.2010 по справі 2а-22809/09/0570
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

< Список >

Донецький окружний адм іністративний суд

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

30 березня 2010 р. Справ а № 2а-22809/09/0570

час прийняття поста нови: 12-10 година

приміщення суду за адресою : м. Донецьк, вул. 50 Гвардійської дивізії, 17

Донецький окружний адміні стративний суд у складі:

головуючого - су дді Соколової О.А.,

судді - Уше нко С.В.,

судді - Бєл омєстнова О.Ю.

при секретарі - Ш мітько А.В.

за участю представників по зивача: Семушиної О.В. (директо р), Федотової О.В. (за довіреніс тю від 12.01.10), розглянувши у відкр итому судовому засіданні адм іністративну справу за позов ом повного товариства «Ломба рд ОФТЕХ-ЗАСТАВА (Семушина О.В ., Мартинюк П.О.)» до Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг України п ро визнання недійсною постан ови №3/42/4/1-ЛБ від 13.11.09 щодо наклада ння штрафу за порушення зако нодавства про фінансові посл уги,

ВСТАНОВИВ:

Позивач - повне товариство «Ломбард ОФТЕХ-ЗАСТАВА (Сему шина О.В., Мартинюк П.О.)» зверну вся до суду з вказаним адміні стративним позовом до Держав ної комісії з регулювання ри нків фінансових послуг Украї ни .

Позивач в обґрунтування по зовних вимог в своєму позові посилається на те, що Жовтне вою МДПІ м.Маріуполя проведе на планова виїзна перевірка дотримання ним вимог податко вого законодавства за період з 01.10.06 по 31.03.09, валютного та іншог о законодавства за період з 01. 10.06 по 31.03.09. За результатами перев ірки складено акт №1928/22-011-1/31132301 від 12.08.09, в висновках якого, зокрема , відображено, що товариство п орушило ст.7 Закону України «П ро фінансові послуги та держ авне регулювання ринків фіна нсових послуг», а саме, що кошт и внесені учасниками товарис тва у власний капітал - є залуч еними коштами, надання позик за рахунок яких є діяльністю , що підлягає ліцензуванню. В подальшому постановою Держа вної комісії з регулювання р инків фінансових послуг Укра їни від 13.11.09 №3/42/4/1-ЛБ на повне това риство «Ломбард ОФТЕХ-ЗАСТАВ А (Семушина О.В., Мартинюк П.О.)» накладено штраф за порушенн я законодавства України у сф ері надання фінансових послу г. З огляду на чинні норми зако нодавства, на відповідь заст упника Голови Держкомфінпос луг Прозорова Ю.В. від 23.09.09 №11635/36-8, т овариство правомірно не вваж ало кошти, отримані у вигляді внесків до капіталу товарис тва, залученими коштами та пр авомірно діяло без ліцензії. З постановою позивач не згод ен, вважає її незаконною та пр осить визнати її недійсною з наступних підстав. Вважає що порушення ліцензійних умов товариством не допущено. До т ого ж, відповідачем при склад ані оскарженої постанови пор ушена процедура застосуванн я заходів впливу, яка передба чена п.п. 4.7 та 4.11 Положення про з астосування Державною коміс ією з регулювання ринків фін ансових послуг України заход ів впливу, зареєстроване в Мі ністерстві юстиції України 0 3.12.03 за № 1115/8436, а саме порушено пра во позивача на участь у проце сі прийняття рішення.

В судовому засіданні предс тавник позивача позов підтри мав та просив суд задовольни ти його у повному обсязі, поси лаючись на обставини, виклад ені в позовній заяві. Крім тог о, позивачем додатково зазна чено, що згідно ст. 28 Закону Укр аїни «Про фінансові послуги та державне регулювання рин ків фінансових послуг» уповн оваженим органом, що визнача є умови ліцензування фінансо вих послуг є відповідач - Держ авна комісія з регулювання р инків фінансових послуг Укра їни, розпорядженням якої за № 4802 від 18.10.05 затверджені Ліцензі йні умови провадження діяльн ості з надання фінансових кр едитів за рахунок залучених коштів. Згідно абз. 3 п. 1.1. зазнач ених умов до залучених кошті в не належать кошти, отримані у вигляді внесків до капітал у кредитної установи, то відп овідно такі кошти не потребу ють ліцензування. Крім того, з гідно п.п.2.1 п.2 Порядку складанн я та подання звітності ломба рдами, затвердженого розпоря дженням Держфінпослуг № 2740 ві д 04.11.04 до Державної комісії з ре гулювання ринків фінансових послуг України ломбарди скл адають та подають звітність, а саме звіт про склад активів та пасивів, де в рядках 091-097 пов инно бути відображено статут ний капітал, пайовий капітал , додатковий капітал та інше. О тже, кошти, які внесені учасни ками товариства у власний ка пітал включаються до рядку 093 «додатковий вкладний капіта л» звіту про склад активів та пасивів ломбарду.

Відповідач у судове засіда ння не з'явився, про час та міс це судового розгляду повідом лений належним чином.

Через відділ діловодства т а документообігу Донецького окружного адміністративног о суду надійшло клопотання п ро розгляд справи за відсутн істю представника відповіда ча та заперечення на позов. В своїх запереченнях відповід ач позовні вимоги повного то вариства «Ломбард ОФТЕХ-ЗАСТ АВА (Семушина О.В., Мартинюк П.О .)» не визнає, вважає їх безпід ставними та неаргументовани ми, з огляду на наступне. Жовтн евою МДПІ під час проведення планової виїзної документал ьної перевірки повного товар иства «Ломбард ОФТЕХ-ЗАСТАВА (Семушина О.В., Мартинюк П.О.)» в становлено, що ломбард отрим ував кошти на зворотній осно ві від учасника ломбарду Сем ушиной О.В., що підтверджуєтьс я прибутковими касовими орде рами, а також, що за рахунок ци х коштів, ломбардом надавали ся фінансові кредити згідно договорів позики, за що товар иство отримало дохід у вигля ді відсотків. На підставі над аних законом повноважень від повідачем складно акт про по рушення законодавства про фі нансові послуги від 02.11.09 №3/42/4-ЛБ щодо здійснення Ломбардом бе з ліцензійної діяльності. На підставі зазначеного акту в ідповідачем, у встановлений Положенням №125 строк, було зас тосовано до Ломбарду захід в пливу у вигляді постанови пр о накладання штрафу за поруш ення законодавства про фінан сові послуги від 13.11.09 №3/42/471-ЛБ, згі дно якої позивача зобов' яза но сплатити суму штрафу у роз мірі 17,00 грн. Відповідачем заз начено, що Ломбард порушив ч.2 ст.7 Закону України «Про фінан сові послуги та державне рег улювання ринків фінансових п ослуг», п.п. 2.1.3 п. 2.3 розділу 2 , п. 3.2 р озділу 3 Положення про порядо к надання фінансових послуг ломбардами, затвердженого ро зпорядженням Держфінпослуг від 26.04.05 № 3981, зареєстроване в Мі ністерстві юстиції України в ід 24.05.05 за № 565/10845 та п.1.3. розділу 1 Лі цензійних умов провадження д іяльності з надання фінансов их кредитів за рахунок залуч ених кошів кредитними устано вами, затвердженого розпоря дженням Держфінпослуг від 18.10 .05 № 4802, зареєстроване в Міністе рстві юстиції України від 06.12.05 за № 1459/11739 в частині, що стосуєть ся без ліцензійної діяльнос ті з надання фінансових кред итів за рахунок залучених ко штів.

Заслухавши пояснення пози вача та дослідивши матеріали справи, суд приходить до висн овку, що позовні вимоги підля гають задоволенню з наступни х підстав.

Із змісту ст.2 Кодексу адмін істративного судочинства Ук раїни завданнями адміністра тивного судочинства є захист прав та інтересів фізичних т а юридичних осіб у сфері публ ічно-правових відносин від п орушень з боку органів держа вної влади, органів місцевог о самоврядування при здійсне нні ними владних управлінськ их функцій на основі законод авства.

До адміністративних судів можуть бути оскаржені будь я кі рішення, дії чи бездіяльні сть суб' єктів владних повно важень.

Відповідно до ст.104 Кодексу а дміністративного судочинст ва України до адміністративн ого суду має право звернутис я з адміністративним позовом особа, яка вважає, що порушено її права, свободи чи інтереси у сфері публічно-правових ві дносин.

Статтею 6 Кодексу адміністр ативного судочинства Україн и кожному гарантується право на судовий захист його прав, с вобод та інтересів незалежни м і неупередженим судом.

Державна комісія з регулюв ання ринків фінансових послу г України здійснюють свою ді яльність на підставі Положе ння про Державну комісію з ре гулювання ринків фінансових послуг України, затверджено го Постановою Кабінету Мініс трів України 03.02.10 № 157 (далі Поло ження). Згідно п.1 вказаного По ложення відповідач є центра льним органом виконавчої вла ди зі спеціальним статусом, в ін є спеціально уповноважени м органом виконавчої влади у сфері регулювання ринків фі нансових послуг у межах, визн ачених законодавством.

Отже, відповідач Державна к омісія з регулювання ринків фінансових послуг України є суб' єктом владних повноваж ень у розумінні п. 7 ч. 1 ст. 3 Коде ксу адміністративного судоч инства України, а тому і є нал ежним відповідачем у справі.

Згідно п.п. 5 п.4 Положення від повідач відповідно до поклад ених на нього завдань здійсн ює згідно законодавства Укра їни державне регулювання та нагляд за діяльністю фінансо вих установ. У разі порушення законодавства про фінансові послуги відповідач накладає адміністративні стягнення з а правопорушення та застосов ують відповідно до закону за ходи впливу (п. 32 Положення).

Повне товариство «Ломбард ОФТЕХ-ЗАСТАВА (Семушина О.В., М артинюк П.О.)» зареєстровано, я к юридична особа, виконавчим комітетом Маріупольської мі ської ради Донецької області з 09.10.02, ідентифікаційний код 311323 01 (а.с.8).

Жовтневою міжрайонною дер жавною податковою інспекціє ю м.Маріуполя проведена план ова виїзна перевірка повного товариства «Ломбард ОФТЕХ-З АСТАВА (Семушина О.В., Мартинюк П.О.)» з питань дотримання вим ог податкового законодавств а за період з 01.10.06 по 31.03.09, валютно го та іншого законодавства з а період з 01.10.06 по 31.03.09. За наслідк ами перевірки складений акт №1928/22-011-1/31132301 від 12.08.09, один примірник отримано відповідачем (а.с.20-24) .

Перевіркою встановлено, зо крема, порушення ст.7 Закону Ук раїни «Про фінансові послуги та державне регулювання рин ків фінансових послуг», що пр извело до здійснення ломбард ом без ліцензійної діяльност і за період з 16.09.08 по 31.03.09 та отрим ання доходів від здійснення без ліцензійної діяльності в сумі 2 817,00 грн.

На підставі зазначеного ак ту до Державної комісії з рег улювання фінансових послуг У країни надіслано лист від 14.10.09 за №61072/10/22-013 щодо порушення ломб ардом вимог чинного законода вства (а.с.45-46).

Відповідач розглянув зазн ачений лист податкової інспе кції та на підставі наданих й ому повноважень 02.11.09 склав акт про порушення законодавства про фінансові послуги № 3/42/4-ЛБ щодо здійснення позивач ем без ліцензійної діяльност і (а.с. 28).

13 листопада 2009 року відповід ачем винесено постанову № 3/42/4/1 - ЛБ про накладення штрафу з а порушення законодавства пр о фінансові послуги, яка є пре дметом оскарження. До позива ча застосовано захід впливу у вигляді накладення штрафу за провадження без ліцензій ної діяльності з надання фін ансових кредитів за рахунок залучених коштів (а.с. 30-31).

Згідно ч.2 ст.7 Закону України «Про фінансові послуги та де ржавне регулювання ринків фі нансових послуг» № 2664-III від 12.07.01 (в подальшому Закон № 2664) у разі я кщо відповідно до закону над ання певних фінансових послу г потребує ліцензування, фін ансова установа має право зд ійснення таких послуг лише п ісля отримання відповідної л іцензії.

Відповідно п. 5 ст.1 Закону № 26 64 фінансова послуга визначає ться, як операція з фінансови ми активами, що здійснюється в інтересах третіх осіб за в ласний рахунок чи за рахунок цих осіб, а випадках, передба чених законодавством, і за ра хунок залучених від інших ос іб фінансових активів, з мето ю отримання прибутку або збе реження реальної вартості фі нансових активів.

Так, відповідно до ст. 34 Зако ну № 2664 визначено, що діяльніст ь щодо надання фінансових кр едитів за рахунок залучених коштів дозволяється тільки п ісля отримання відповідної л іцензії. Крім того, згідно п. 3.2 розділу 3 Положення про поряд ок надання фінансових послуг ломбардами, затвердженого р озпорядженням Держфінпослу г від 26.04.05 № 3981, зареєстроване в М іністерстві юстиції України від 24.05.05 за № 565/10845 діяльність з на дання фінансових кредитів за рахунок залучених коштів пі длягає ліцензуванню згідно і з законодавством.

Водночас, відповідно до Ліцензійних умов провадж ення діяльності з надання фі нансових кредитів за рахунок залучених кошів кредитними установами, затвердженого р озпорядженням Держфінпослу г від 18.10.05 № 4802, зареєстроване в М іністерстві юстиції України від 06.12.05 за № 1459/11739 ( далі Ліцензійн і умови) визначено, що залучен і кошти - це фінансові актив и, прямо або опосередковано о тримані на зворотній основі від будь-яких осіб.

З огляду на встановлені нор ми п. 3 та п.4 ст. 34 Закону № 2664 ліцен зуванню підлягають надання ф інансових кредитів за рахуно к залучених коштів та/або дія льність з надання фінансових послуг, що передбачають прям е або опосередковане залучен ня фінансових активів від фі зичних осіб. Отже, якщо наданн я грошевої позики за власний рахунок, не супроводжується прямим або опосередкованим залученням коштів чи інших ф інансових активів від інших осіб, не засновниками, то така операція не потребує отрима ння ліцензії.

Крім того, згідно п.1.1. глави 1 Л іцензійних умов до залучених коштів не належать кошти, отр имані у вигляді внесків до ка піталу кредитної установи, у тому числі субординований к апітал, отримані від кредитн их установ за кредитними дог оворами, а також кошти, отрима ні з місцевих та державних бю джетів фінансовими установа ми - юридичними особами пуб лічного права. Діяльність кр едитної установи з надання ф інансових кредитів за рахуно к капіталу кредитної установ и, у тому числі субординовани й капіталу тощо, не пострибує отримання ліцензії п.1.3. глави 1 Ліцензійних умов. Отже кошти , отримані у вигляді внесків д о капіталу кредитної установ и не належать до залучених ко штів.

Як вбачається, з наданих поз ивачем до суду касових прихо дних ордерів № 6 від 16.09.08 на суму 6000 грн., № 7 від 07.10.08 на суму 1000 грн., № 8 від 08.10.08 на суму 5000 грн., № 9 від 29.10.08 на суму 21000 грн., № 1 від 08.01.09 на суму 1000 грн. в графі підстава значит ься додатково частино вкладе ний капітал засновника Семуш иної О.В. (згідно протоколу № 3) (а.с.64-68).

Крім того, до суду позивачем надано протокол № 3 загальних зборів учасників повного то вариства «Ломбард ОФТЕХ-ЗАСТ АВА (Семушина О.В., Мартинюк П.О .)», згідно якого ухвалено внес ти додатковий вклад (внесок) у запропонованому Семушиною О .В. порядку (а.с.69).

Відповідно до п.п.2.1 п.2 Порядк у складання та подання звітн ості ломбардами, затверджено го розпорядженням Держфінпо слуг № 2740 від 04.11.04 до Державної к омісії з регулювання ринків фінансових послуг України ло мбарди складають та подають звітність, а саме звіт про скл ад активів та пасивів, де в ряд ках 091-097 повинно бути відображ ено статутний капітал, пайов ий капітал, додатковий капіт ал та інше. Отже, кошти, які вне сені учасниками товариства у власний капітал включаються до рядку 093 «додатковий вклад ний капітал» звіту про склад активів та пасивів ломбарду .

Вказані кошті внесені засн овником Семушиною О.В. згідно звітів позивача за 9 місяців 2 008 року, 2008 року та 1 кварталу 2009 ро ку включені до рядку 093 «додат ковий вкладений капітал» (а.с . 71-76).

З огляду на зазначено суд пр ийшов до висновку, що вказані кошти отримані у вигляді вне сків до капіталу кредитної у станови не належать до залуч ених коштів, а позивач не пови нен був отримувати ліцензію на надання фінансових кредит ів за рахунок власних коштів , так як це не передбачено вище викладеними нормами законод авства України.

Крім того, згідно п. 9 ч. 3 ст. 2 КА С України у справах щодо оска рження рішень, дій чи бездіял ьності суб' єктів владних по вноважень адміністративні с уди перевіряють чи прийняті вони з урахуванням права осо би на участь у процесі прийня ття рішення.

Так, судом встановлено, що з а результатами перевірки від повідачем 02.11.09 складено акт пр о порушення законодавства пр о фінансові послуги № 3/42/4-ЛБ що до здійснення позивачем без ліцензійної діяльності, який згідно п. 4.7. Положення про зас тосування Державною комісіє ю з регулювання ринків фінан сових послуг України заходів впливу, затвердженого розпо рядженням Держфінпослуг від 13.11.03 за № 125, зареєстроване в Міні стерстві юстиції України від 03.12.03 за № 1115/8436 (далі Положення № 125) п овинен бути вручений особі а бо надіслання за її місцезна ходженням не пізніше п' яти днів з дня його складання.

Втім позивач отримав вказа ний акт 12.11.09 разом з листом відп овідача про розгляд їм справ и про порушення, яке відбудьс я 13 липня 2009 року об 11 год. у примі щені Держфінпослуг. Водночас згідно п. 4.11 Положення № 125 справ а може розглядатися за участ ю уповноваженого представни ка особи. Для цього уповноваж ена особа Держфінпослуг, яка розглядає справу, повідомля є про дату та час розгляду спр ави не пізніше ніж за п' ять д нів до дати розгляду справи.

У порушення вищезазначени х вимог Положення № 125 відпові дачем 13.11.09 розглянуто справу з а відсутністю представника п озивача, який мав намір довес ти свої міркування щодо вияв лених порушень під час перев ірки, та винесено постанову № 3/42/4/1 - ЛБ про накладення штраф у за порушення законодавства про фінансові послуги.

Враховуючи наведене, суд вв ажає за необхідне задовольни ти позов повного товариства «Ломбард ОФТЕХ-ЗАСТАВА (Сему шина О.В., Мартинюк П.О.)» до Дер жавної комісії з регулювання ринків фінансових послуг Ук раїни про визнання недійсно ю постанови №3/42/4/1-ЛБ від 13.11.09 щодо накладання штрафу за поруше ння законодавства про фінанс ові послуги.

Керуючись ст. ст. 8, 9, 10, 11, 158, 159, 160, 161, 16 2, 163 Кодексу адміністративног о судочинства України, суд -

ПОСТАНОВИВ:

Позов повного товариства « Ломбард ОФТЕХ-ЗАСТАВА (Семуш ина О.В., Мартинюк П.О.)» до Держ авної комісії з регулювання ринків фінансових послуг Укр аїни про визнання недійсною в повному обсязі постанову № 3/42/4/1-ЛБ від 13.11.09 щодо накладання ш трафу за порушення законодав ства про фінансові послуги з адовольнити повністю.

Визнати недійсною в повном у обсязі постанову Державної комісії з регулювання ринкі в фінансових послуг України №3/42/4/1-ЛБ від 13.11.09 щодо накладання штрафу за порушення законод авства про фінансові послуги .

Постанова постановлена у н арадчій кімнаті та проголоше на її вступна та резолютивна частини у судовому засіданн і 30 березня 2010 року.

Постанова виготовлена в по вному обсязі 6 квітня 2010 року.

Постанова набирає законно ї сили після закінчення стро ків подання заяви про апеляц ійне оскарження та апеляційн ої скарги, якщо вони не були по дані у встановлені строки. У р азі подання апеляційної скар ги постанова, якщо її не скасо вано, набирає законної сили п ісля закінчення апеляційног о розгляду справи.

Головуючий суддя Соколова О. А.

Судді Ушенко С.В.

Бєдо мєстнов О.Ю.

Дата ухвалення рішення30.03.2010
Оприлюднено14.07.2010
Номер документу9274350
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-22809/09/0570

Ухвала від 08.09.2010

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Ляшенко Дмитро Володимирович

Ухвала від 08.09.2010

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Ляшенко Дмитро Володимирович

Ухвала від 07.09.2010

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Ляшенко Дмитро Володимирович

Ухвала від 19.08.2010

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Ляшенко Дмитро Володимирович

Ухвала від 07.10.2010

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Ляшенко Д.В.

Постанова від 30.03.2010

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Соколова О. А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні