Рішення
від 11.11.2020 по справі 500/3507/20
ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 500/3507/20

11 листопада 2020 рокум.Тернопіль Тернопільський окружний адміністративний суд, у складі головуючого судді Мандзія О.П., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Тернопільської обласної організації політичної партії "Довіра" до Бучацької міської територіальної виборчої комісії Чортківського району Тернопільської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача, кандидат на посаду Бучацького міського голови ОСОБА_1 про визнання протиправним та скасування протоколу від 04 листопада 2020 року та зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

09 листопада 2020 року Тернопільська обласна організація політичної партії "Довіра" звернулась до Тернопільського окружного адміністративного суду із позовною заявою до Бучацької міської територіальної виборчої комісії Чортківського району Тернопільської області, в якій просить:

визнати протиправним та скасувати протокол Бучацької міської територіальної виборчої комісії Чортківського району Тернопільської області про результати виборів депутатів Бучацької міської ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі;

зобов`язати Бучацьку міську територіальну виборчу комісію Чортківського району Тернопільської області встановити підсумки голосування з виборів депутатів Бучацької міської ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі без урахуванням голосів на виборчих дільницях №610133, №610150, №610152 та №610158, голосування на яких є недійсним.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що 20 жовтня 2020 року Бучацька міська територіальна виборча комісія Чортківського району Тернопільської області прийняла постанову №39 "Щодо реєстрації кандидатів у депутати, висунутих Тернопільською обласною організацією політичної партії "Довіра" на зборах 19 вересня 2020 року на перші місцеві вибори 25 жовтня 2020 року на підставі рішення Восьмого апеляційного адміністративного суду по справі № 500/3045/20 від 20 жовтня 2020 року", якою вирішено зареєструвати кандидатів у депутати Бучацької міської ради Чортківського району Тернопільської області на місцевих виборах, що відбудуться 25жовтня 2020 року, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Тернопільської обласної організації політичної партії "Довіра". 04 листопада 2020 року Бучацькою міською територіальною виборчою комісією Чортківського району Тернопільської області прийнято Протокол про результати виборів депутатів Бучацької міської ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі. На думку позивача, підсумки голосування в межах єдиного багатомандатного виборчого округу повинні бути встановлені без урахування голосів виборців на виборчих дільницях, щодо яких прийнято рішення про визнання голосування на виборчій дільниці недійсним з підстав, визначених у пункті 1 частини першої статті 252 Виборчого кодексу України.

Тернопільська обласна організація політичної партії "Довіра" вказує про випадки незаконного голосування, які не були встановлені дільничними виборчими комісіями станом на дату підписання її членами протоколів про підрахунок голосів на виборчих дільницях №610133, №610150, №610152 та №610158, а саме порушення вимог щодо особистого голосування виборців, оскільки фактично виборчі бюлетені отримані на ім`я людей, які не приходили на виборчу дільницю для голосування, що свідчить про фальсифікацію підрахунків голосів. За наявною у позивача інформацією, більше ніж 5 відсотків людей на момент голосування не перебували за місцем голосування (як на виборчій дільниці, так і за місцем перебування), що в свою чергу виключає їх особисту участь у голосуванні.

За вказаних обставин, позивач вважає протиправним протокол Бучацької міської територіальної виборчої комісії Чортківського району Тернопільської області про результати виборів депутатів Бучацької міської ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі та таким, що підлягає скасуванню, що зумовило звернення до суду з даним позовом, в якому просить зобов`язати встановити підсумки голосування з виборів депутатів Бучацької міської ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі без урахуванням голосів на виборчих дільницях №610133, №610150, №610152 та №610158, голосування на яких є недійсним.

Ухвалою суду від 10 листопада 2020 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, постановлено справу розглядати суддею одноособово за правилами §2 глави 11 "Розгляд окремих категорій термінових адміністративних справ" розділу ІІ Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), призначено у справі судове засідання на 11 листопада 2020 року о 09:30 год.

Ухвалою суду від 11 листопада 2020 року залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача, кандидата на посаду Бучацького міського голови Фреяка Віталія Йосифовича.

На виконання вимог ухвали про відкриття провадження у справі, Бучацькою міською територіальною виборчою комісією Чортківського району Тернопільської області подано до суду відзив на позовну заяву. Заперечуючи проти позову, відповідач послався на те, що оскаржуваний у даній справі протокол прийнятий у відповідності до вимог Виборчого кодексу України. Актів, скарг чи будь-якого іншого документу, який би свідчив про наявність порушень під час здійснення голосування та/або підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях №610133, №610150, №610152 та №610158 чи транспортування протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях та інших документів до територіальної виборчої комісії не було. Визнання виборів недійсними на виборчих дільницях №610133, №610150, №610152 та №610158 з тих самих підстав, що позивач визначає у позові, було предметом судового розгляду Бучацьким районним суду Тернопільської області, яким відмовлено у задоволенні позову Тернопільської обласної організації політичної партії "Довіра". Звернув увагу, що немає жодного рішення про визнання голосування на виборчих дільницях №610133, №610150, №610152 та №610158 недійсним. Просив відмовити у задоволенні позовних вимог в повному обсязі.

Представниками учасників справи заявлено письмове клопотання про розгляд справи без їх участі в порядку письмового провадження.

Враховуючи положення частини третьої статті 194, частини дев`ятої статті 205 та частини четвертої статті 229 КАС України, суд дійшов висновку про наявність підстав розгляду справи у порядку письмового провадження без фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу.

Судом встановлено, що Постановою Верховної Ради України від 15 липня 2020 року "Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році" призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів (крім визначених пунктами 2 і 3 цієї Постанови) на неділю 25 жовтня 2020 року.

Постановою Центральної виборчої комісії "Про утворення та формування складу обласних, районних (крім районів в Автономній Республіці Крим), місцевих (крім міст в Автономній Республіці Крим), районних у місті Києві територіальних виборчих комісій" від 10 серпня 2020 року №172 утворено та сформовано склад обласних, районних (крім районів в Автономній Республіці Крим), міських (крім міст в Автономній Республіці Крим), районах у місті Києві територіальних виборчих комісій, у тому числі у межах Тернопільської області, серед яких - Бучацька міська територіальна виборча комісія Чортківського району Тернопільської області.

Постановою Бучацької міської територіальної виборчої комісії Чортківського району Тернопільської області від 20 жовтня 2020 року №39 "Щодо реєстрації кандидатів у депутати, висунутих Тернопільською обласною організацією політичної партії "Довіра" на зборах 19 вересня 2020 року на перші місцеві вибори 25 жовтня 2020 року на підставі рішення Восьмого апеляційного адміністративного суду по справі № 500/3045/20 від 20 жовтня 2020 року" зареєстровано кандидатів у депутати Бучацької міської ради Чортківського району Тернопільської області на місцевих виборах, що відбудуться 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Тернопільської обласної організації політичної партії "Довіра".

25 жовтня 2020 року відбулися місцеві вибори, зокрема і вибори депутатів Бучацької міської ради Чортківського району Тернопільської області.

До складу виборчих дільниць Бучацької міської ради, які утворенні на постійній основі, зокрема, належать виборчі дільниці №610133, №610150, №610152 та №610158.

26 жовтня 2020 року протоколом дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів на виборчій дільниці №610133 з виборів депутатів Бучацької міської ради Чортківського району Тернопільської області встановлені результати виборів на виборчій дільниці №610133, протоколом дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів на виборчій дільниці №610150 з виборів депутатів Бучацької міської ради Чортківського району Тернопільської області встановлені результати виборів на виборчій дільниці №610150, протоколом дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів на виборчій дільниці №610152 з виборів депутатів Бучацької міської ради Чортківського району Тернопільської області встановлені результати виборів на виборчій дільниці №610152, протоколом дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів на виборчій дільниці №610158 з виборів депутатів Бучацької міської ради Чортківського району Тернопільської області встановлені результати виборів на виборчій дільниці №610158.

04 листопада 2020 року Бучацькою міською територіальною виборчою комісією Чортківського району Тернопільської області складено протокол про результати виборів депутатів Бучацької міської ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі.

На думку позивача, результати голосування з виборів депутатів Бучацької міської ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі затверджено протоколом з урахування голосів виборців на виборчих дільницях №610133, №610150, №610152 та №610158, голосування на яких є недійсним,

Не погодившись із таким протоколом, позивач звернувся до суду із даним позовом.

Надаючи правову оцінку спірним відносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з наступного.

Спеціальним нормативно-правовим актом, що відповідно до Конституції України визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів, є Виборчий кодекс України від 19 грудня 2019 року № 396-IX (далі - ВК України).

Частиною першої статті 20 ВК України визначено, що виборчий процес - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.

Відповідно до частини другої статті 22 ВК України суб`єктом виборчого процесу відповідних виборів є:

1) виборець, який має право голосу на відповідних виборах;

2) виборча комісія, уповноважена здійснювати підготовку і проведення відповідних виборів;

3) партія (організація партії), яка висунула кандидатів на відповідних виборах;

4) кандидат, зареєстрований для участі у відповідних виборах у порядку, встановленому цим Кодексом;

5) офіційний спостерігач від кандидата чи партії (організації партії) - суб`єкта відповідного виборчого процесу або від громадської організації, зареєстрований у порядку, встановленому цим Кодексом.

Положеннями частини першої статті 32 Виборчого кодексу України визначено, що в Україні утворюються і діють передбачені цим Кодексом виборчі комісії як незалежні органи адміністрування виборчих процесів, які відповідно до своїх повноважень забезпечують здійснення визначених Конституцією України та цим Кодексом основних принципів виборчого права, засад виборчого процесу, реалізацію виборчих прав громадян України, підготовку та проведення виборів.

У відповідності до пункту 3 частини другої статті 32 Виборчого кодексу України до виборчих комісій належать територіальні виборчі комісії.

Згідно зі частиною четвертою статті 33 ВК України територіальні виборчі комісії в межах повноважень, визначених цим Кодексом, забезпечують організацію підготовки та проведення місцевих виборів.

Територіальні виборчі комісії є комісіями вищого рівня щодо всіх дільничних виборчих комісій з відповідних місцевих виборів.

Частиною першої статті 196 ВК України визначені етапи виборчого процесу місцевих виборів а саме: 1) утворення виборчих округів; 2) утворення дільничних виборчих комісій; 3) складання списків виборців, їх перевірка та уточнення; 4) висування та реєстрація кандидатів; 5) проведення передвиборної агітації; 6) голосування у день виборів; 7) підрахунок голосів виборців, установлення підсумків голосування і результатів місцевих виборів.

Відповідно до частини першої статті 268 ВК України територіальна виборча комісія встановлює результати голосування з відповідних місцевих виборів в день голосування (день повторного голосування) в такому порядку:

1) сільська, селищна, міська (міста без районного поділу) виборча комісія - на підставі протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях з відповідних місцевих виборів встановлює:

а) результати голосування з виборів депутатів сільської, селищної, міської ради - у багатомандатних виборчих округах;

б) результати голосування з виборів сільського, селищного, міського голови - у єдиному одномандатному виборчому окрузі.

Протоколи дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці та територіальних виборчих комісій про підсумки голосування приймаються територіальною виборчою комісією, яка встановлює результати відповідних місцевих виборів, в порядку передбаченому статтею 254 цього Кодексу.

Приписами частини п`ятої статті 254 ВК України визначено, що за результатами розгляду документів дільничної виборчої комісії та скарг про порушення вимог цього Кодексу під час проведення голосування та підрахунку голосів на виборчій дільниці, а також під час транспортування виборчих документів до територіальної виборчої комісії, що надійшли до територіальної виборчої комісії на момент прийняття документів дільничної виборчої комісії, територіальна виборча комісія приймає одне з таких рішень: 1) врахувати відомості протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці; 2) зобов`язати дільничну виборчу комісію виправити виявлені недоліки шляхом складання протоколу з позначкою "Уточнений"; 3) провести повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці в порядку, встановленому цим Кодексом.

Згідно з частиною шостою статті 254 ВК України рішення, передбачене частиною п`ятою цієї статті, приймається шляхом голосування членів територіальної виборчої комісії більшістю голосів від загального складу комісії і фіксується у протоколі засідання територіальної виборчої комісії.

За наявності заяв або скарг, підтверджених відповідно оформленими актами, складеними кандидатами у депутати, кандидатами на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довіреними особами, уповноваженими особами організацій партій, офіційними спостерігачами, виборцями, про порушення вимог цього Кодексу під час проведення голосування та/або підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, що ставлять під сумнів результати підрахунку голосів виборців на цій виборчій дільниці, територіальна виборча комісія може прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці (частина дев`ята статті 254 ВК України).

У відповідності до частини п`ятнадцятої статті 254 ВК України територіальна виборча комісія може прийняти рішення про визнання голосування на виборчій дільниці недійсним лише у разі виявлення при повторному підрахунку голосів виборців на відповідній виборчій дільниці обставин, зазначених у частині першій статті 252 цього Кодексу.

Так, частиною першою статті 252 ВК України визначено, що дільнична виборча комісія може визнати голосування на виборчій дільниці недійсним у разі встановлення нею порушень вимог цього Кодексу, внаслідок яких неможливо достовірно встановити результати волевиявлення виборців, лише за таких обставин:

1) випадків незаконного голосування (заповнення, опускання виборчого бюлетеня до виборчої скриньки за виборця іншою особою, крім випадків, передбачених частинами п`ятою, десятою статті 248 цього Кодексу; голосування особами, які не мають права голосу на відповідних виборах; голосування особами, які не включені до списку виборців на виборчій дільниці або включені до нього безпідставно; голосування особою більше ніж один раз) у кількості, що перевищує 5 відсотків кількості виборців, які отримали виборчі бюлетені на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів;

2) знищення або пошкодження виборчої скриньки (скриньок), що унеможливлює встановлення змісту виборчих бюлетенів, якщо кількість цих бюлетенів перевищує 5 відсотків кількості виборців, які отримали виборчі бюлетені на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів;

3) виявлення у виборчих скриньках виборчих бюлетенів у кількості, що перевищує більше ніж на 10 відсотків кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів.

Відповідно до частини другої статті 252 ВК України у разі виявлення обставин, зазначених у частині першій цієї статті, у кожному випадку дільнична виборча комісія складає відповідний акт, який підписується всіма присутніми членами дільничної виборчої комісії та засвідчується печаткою виборчої комісії. Такий акт (акти) є підставою для розгляду дільничною виборчою комісією питання про визнання голосування на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів у відповідному виборчому окрузі недійсним.

Рішення дільничної виборчої комісії про визнання голосування на виборчій дільниці недійсним та акт (акти), на підставі якого (яких) прийнято це рішення, додаються до першого примірника протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів (частина п`ята статті 252 ВК України).

Відтак, Виборчий кодекс України передбачає право дільничної виборчої комісії визнавати голосування на виборчій дільниці недійсним та можливість прийняття відповідного рішення територіальною виборчою комісію у разі обставин, зазначених у частині першій статті 252 цього Кодекс, виявлених виключно при повторному підрахунку голосів виборців на відповідній виборчій дільниці.

Як встановлено судом, на всіх дільницях виборчих округів з виборів депутатів Бучацької міської ради Чортківського району Тернопільської області відбулися та складені відповідні протоколи.

Зокрема, протоколом дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів на виборчій дільниці №610133 з виборів депутатів Бучацької міської ради Чортківського району Тернопільської області встановлені результати виборів на виборчій дільниці №610133; протоколом дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів на виборчій дільниці №610150 з виборів депутатів Бучацької міської ради Чортківського району Тернопільської області встановлені результати виборів на виборчій дільниці №610150; протоколом дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів на виборчій дільниці №610152 з виборів депутатів Бучацької міської ради Чортківського району Тернопільської області встановлені результати виборів на виборчій дільниці №610152; протоколом дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів на виборчій дільниці №610158 з виборів депутатів Бучацької міської ради Чортківського району Тернопільської області встановлені результати виборів на виборчій дільниці №610158.

Підставою для звернення позивача до суду стало те, що результати голосування з виборів депутатів Бучацької міської ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі затверджено оскаржуваним протоколом з урахування голосів виборців на виборчих дільницях №610133, №610150, №610152 та №610158, голосування на яких є недійсним, а тому, на думку позивача, підсумки голосування в межах єдиного багатомандатного виборчого округу повинні бути встановлені без урахування голосів виборців на виборчих дільницях, щодо яких прийнято рішення про визнання голосування на виборчій дільниці недійсним на підставі пункту 1 частини першої статті 252 ВК України.

Відповідно до матеріалів справи Бучацьким відділенням поліції Теребовлянського відділу поліції Головного управління Національної поліції в Тернопільській області відкрито кримінальне провадження №12020210060000210, внесене в Єдиний реєстр досудових розслідувань 26 жовтня 2020 року за частиною третьою статті 158-1 Кримінального кодексу України та в ході здійснення слідчих дій проведено тимчасовий доступ до оригіналів списків виборців на дільничній виборчій комісії Бучацької міської територіальної виборчої комісії Чортківського району Тернопільської області №610133, №610150, №610152 та №610158 з підписами про отримання бюлетенів.

Згідно з частиною першою статті 72 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи (частина перша статті 75 КАС України).

Статтею 76 КАС України встановлено, що достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

Відповідно до частини шостої статті 78 КАС України підставою звільнення від доказування є, зокрема, вирок суду в кримінальному провадженні, який набрав законної сили, та який є обов`язковим для адміністративного суду, що розглядає справу про правові наслідки дій чи бездіяльності особи, стосовно якої ухвалено вирок в питанні, чи мали місце ці дії (бездіяльність) та чи вчинені вони цією особою.

Відтак, відкриття кримінального провадження №12020210060000210 за фактом порушень виборчого законодавства 25 жовтня 2020 року, внесене в Єдиний реєстр досудових розслідувань 26 жовтня 2020 року за частиною третьою статті 158-1 Кримінального кодексу України, не вказує про встановлене, на думку позивача, порушення виборчого законодавства без прийнятого процесуального рішення щодо притягнення до відповідальності винної особи чи висунення їй підозри.

Разом з цим, як доказ, позивачем представлено висновки експертного дослідження Тернопільського науково-дослідного експертно-криміналістичного центру Міністерства внутрішніх справ України №3/3-455/20 від 06 листопада 2020 року, №3/3-453/20 від 05 листопада 2020 року, №3/3-456/20 від 06 листопада 2020 року, №3/3-454/20 від 05 листопада 2020 року, в яких вказано, що в уточненому списку виборців на звичайній виборчій дільниці №610133, с. Бариш, Бучацького району, Тернопільської області, №610150, с. Дуліби, Бучацького району, Тернопільської області в певних рядках однією особою, №610152, с. Жнибороди, Бучацького району, Тернопільської області, №610158, с. Зубрець, Бучацького району, Тернопільської області відповідно, міститься групи підписів, які у різних рядках списків виборців, які отримали бюлетені, виконані однією особою.

За приписами частини першої статті 108 КАС України висновок експерта для суду не має заздалегідь встановленої сили і оцінюється судом разом із іншими доказами за правилами, встановленими статтею 90 цього Кодексу. Відхилення судом висновку експерта повинно бути мотивованим у судовому рішенні.

Аналізуючи зазначені висновки експертного дослідження Тернопільського науково-дослідного експертно-криміналістичного центру Міністерства внутрішніх справ України, суд враховує, що такі вчинені на виконання постанов про призначення попереднього почеркознавчого дослідження внесеному до Єдиного реєстру досудових розслідувань за №12020210060000210, а тому, в розумінні Кодексу адміністративного судочинства України, не є належними, оскільки експертиза призначалась в кримінальному провадженні і є попередньою, експерт не попереджався про кримінальну відповідальність.

Листом Бучацького відділення поліції Теребовлянського відділу поліції Головного управління Національної поліції в Тернопільській області №9595/103/03-2020 від 07 листопада 2020 року повідомляється, що за фактом порушення вимог щодо особистого голосування виборцями та голосування іншими особами на дільничних виборчих комісіях Бучацької міської територіальної виборчої комісії Чортківського району Тернопільської області, серед яких № 610150 Бучацьким відділенням поліції Теребовлянського відділу поліції Головного управління Національної поліції в Тернопільській області відкрито кримінальне провадження №12020210060000210, внесене в Єдиний реєстр досудових розслідувань 26.10.2020 року за частиною 3 статті 158-1 Кримінального кодексу України. Станом на 07 листопада 2020 року в результаті опрацювання списків виборців на дільничних виборчих комісіях Бучацької міської територіальної виборчої комісії Чортківського району Тернопільської області №610133, №610150, №610152 та №610158 встановлено:

на виборчій дільниці №610133 Бучацької міської територіальної виборчої комісії Чортківського району Тернопільської області, розташованій за адресою: 48424, Тернопільська обл., Бучацький район, с. Бариш, вул. Місто, 36, з загальної кількості виборців, які отримали виборчі бюлетені на відповідній дільниці, яка становить 421 бюлетень, 9 осіб, що були включені до списку виборців на даній дільниці і нібито отримали бюлетені були відсутні за місцем голосування (як на дільниці, так і за місцем перебування) та не здійснювали особистого голосування;

на виборчій дільниці №610150 Бучацької міської територіальної виборчої комісії Чортківського району Тернопільської області, розташованій за адресою: 48473, Тернопільська обл., Бучацький район, с. Дуліби, вул. Центральна, 49, з загальної кількості виборців, які отримали виборчі бюлетені на відповідній дільниці, яка становить 390 бюлетенів, 13 осіб, що були включені до списку виборців на даній дільниці і нібито отримали бюлетені були відсутні за місцем голосування (як на дільниці, так і за місцем перебування) та не здійснювали особистого голосування;

на виборчій дільниці №610152 Бучацької міської територіальної виборчої комісії Чортківського району Тернопільської області, розташованій за адресою: 48474, Тернопільська обл., Бучацький район, с. Жнибороди, вул. Ковалівка, 7, з загальної кількості виборців, які отримали виборчі бюлетені на відповідній дільниці, яка становить 390 бюлетенів, 4 осіб, що були включені до списку виборців на даній дільниці і нібито отримали бюлетені були відсутні за місцем голосування (як на дільниці, так і за місцем перебування) та не здійснювали особистого голосування;

на виборчій дільниці №610158 Бучацької міської територіальної виборчої Комісії Чортківського району Тернопільської області, розташованій за адресою: 48441, Тернопільська обл., Бучацький район, с. Зубрець, вул. Центральна, 32, з загальної кількості виборців, які отримали виборчі бюлетені на відповідній дільниці, яка становить 390 бюлетенів, 7 осіб, що були включені до списку виборців на даній дільниці і нібито отримали бюлетені були відсутні за місцем голосування (як на дільниці, так і за місцем перебування) та не здійснювали особистого голосування.

Встановлено, що вказані виборці за результатами перевірки баз даних, допиту свідків перебували за кордоном, або ж постійно проживають за межами Тернопільської області та участі у голосуванні в с.Зубрець, с. Бариш, с. Жнибороди та с.Дуліби не брали.

Однак в даному повідомленні поліції не наведено і до нього не долучено належних і допустимих доказів, що дані особи були відсутні за місцем проживання в день голосування чи задовго до нього, а зазначені в позові докази є в межах кримінального провадження порушеного за частиною 3 статті 158-1 Кримінального кодексу України.

Також суду не подано актів, скарг чи будь-якого іншого документу, який би свідчив про наявність порушень під час здійснення голосування та/або підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях №610133, №610150, №610152 та №610158 чи транспортування протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях та інших документів до територіальної виборчої комісії.

Позивачем, в обґрунтування своєї позиції, суду не подано інших фактичних доказів, які б підтверджували ймовірне отримання бюлетеня іншою особою, не доведено фактів незаконного голосування (заповнення, опускання виборчого бюлетеня до виборчої скриньки за виборця іншою особою, крім випадків, передбачених частинами п`ятою, десятою статті 248 ВК України; голосування особами, які не мають права голосу на відповідних виборах; голосування особами, які не включені до списку виборців на виборчій дільниці або включені до нього безпідставно; голосування особою більше ніж один раз) у кількості, що перевищує 5 відсотків кількості виборців, які отримали виборчі бюлетені на виборчих дільницях №610133, №610150, №610152 та №610158.

Водночас результати виборів депутатів Бучацької міської ради Чортківського району Тернопільської області на виборчих дільницях №610133, №610150, №610152 та №610158, встановлені протоколом дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів, були предметом судового розгляду за позовом Тернопільської обласної організації політичної партії "Довіра", що також просив зобов`язати відповідача прийняти рішення, яким визнати недійсним голосування.

У відповідності до частини четвертої статті 78 КАС України обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.

Рішенням Бучацького районного суду Тернопільської області від 05 листопада 2020 року, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 09 листопада 2020 року, у справі № 595/1587/20, відмовлено у задоволенні позову про визнання протиправним та скасування протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №610133 з виборів депутатів Бучацької міської ради Чортківського району Тернопільської області від 26 жовтня 2020 року.

Рішенням Бучацького районного суду Тернопільської області від 05 листопада 2020 року, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 09 листопада 2020 року, у справі № 595/1590/20, відмовлено у задоволенні позову про визнання протиправним та скасування протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №610152 з виборів депутатів Бучацької міської ради Чортківського району Тернопільської області від 26 жовтня 2020 року.

Рішенням Бучацького районного суду Тернопільської області від 05 листопада 2020 року, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 09 листопада 2020 року, у справі № 595/1589/20, відмовлено у задоволенні позову про визнання протиправним та скасування протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №610158 з виборів депутатів Бучацької міської ради Чортківського району Тернопільської області від 26 жовтня 2020 року.

Ухвалою Бучацького районного суду Тернопільської області від 29 жовтня 2020 року, залишеною без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 02 листопада 2020 року, у справі № 595/1588/20, залишено без розгляду позов про визнання протиправним та скасування протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №610150 з виборів депутатів Бучацької міської ради Чортківського району Тернопільської області від 26 жовтня 2020 року.

Голосування дільничними виборчими комісіями недійсними не визнавалося, а відсутність правових підстав для прийняття рішення про визнання голосування на виборчій дільниці недійсним в силу приписів частини четвертої статті 78 КАС України є преюдиційними обставинами, встановленими зазначеними судовими рішеннями.

Також з аналізу 252, 254 ВК норм слідує, що визнання недійсним результатів голосування належить до повноважень дільничних та територіальних виборчих комісій.

При цьому, територіальна виборча комісія може прийняти рішення про визнання голосування на виборчій дільниці недійсним лише у разі виявлення при повторному підрахунку голосів виборців на відповідній виборчій дільниці обставин, зазначених у частині першій статті 252 Виборчого кодексу України.

Таким чином, прийняттю територіальною виборчою комісією рішення про визнання недійсними результатів голосування має передувати чітко визначена законом процедура, а саме: повторний підрахунок голосів виборців та виявлення обставин зазначених у частині першій статті 252 Виборчого кодексу України.

Однак, як видно з матеріалів справи, і не спростовано сторонами, у даному випадку повторний підрахунок голосів не проводився, обставини зазначені у частині першій статті 252 Виборчого кодексу України не встановлювались.

Вказане виключає можливість Бучацькій міській територіальні виборчі комісії Чортківського району Тернопільської області, у визначену у порядку встановленому ст. 252, 254 ВК, визнати голосування на виборчій дільниці недійсним без повторного перерахунку результатів голосування на виборчих дільницях № 610133, № 610150, № 610152 та №610158.

Самі по собі посилання позивача про недійсність голосування на виборчих дільницях № 610133, № 610150, № 610152 та № 610158, за відсутності відповідного рішення дільничної виборчої комісії або територіальної виборчої комісії при повторному підрахунку голосів виборців на відповідній виборчій дільниці у разі виявлення обставин, зазначених у частині першій статті 252 ВК України, є необґрунтованими для встановлення підсумків голосування з виборів депутатів Бучацької міської ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі без урахуванням голосів на вказаних виборчих дільницях. Надані ж суду документи не підтверджують припущення позивача порушень, на яких ґрунтуються позовні вимоги.

Відповідно до частин першої, другої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Суд, відповідно до статті 90 КАС України, оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

У даній справі Бучацькою міською територіальною виборчою комісією Чортківського району Тернопільської області доведено належним чином правомірність та обґрунтованість встановлення результатів виборів депутатів Бучацької міської ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі оскаржуваним протоколом, з урахуванням вимог, визначених частиною другою статті 19 Конституції України, частиною другою статті 2 КАС України, а тому вимоги позивача про визнання протиправним та скасування протоколу протокол Бучацької міської територіальної виборчої комісії Чортківського району Тернопільської області про результати виборів депутатів Бучацької міської ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі від 04 листопада 2020 року не підлягають задоволенню.

Також, не підлягають задоволенню позовні вимоги про зобов`язання Бучацьку міську територіальну виборчу комісію Чортківського району Тернопільської області встановити підсумки голосування з виборів депутатів Бучацької міської ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі без урахуванням голосів на виборчих дільницях №610133, №610150, №610152 та №610158, голосування на яких є недійсним, оскільки вони є похідними від вищевказаних позовних вимог.

Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд бере до уваги те, що на момент вирішення справи позивачем не сплачено судовий збір.

Відповідно до частини дев`ятої статті 273 КАС України, суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.

За подання цього позову з пов`язаними вимогами немайнового характеру належало сплатити судовий збір у сумі 2102,00 грн.

Враховуючи те, що позивачем при поданні позову не сплачено судовий збір, а позовні вимоги до задоволення підлягають, то суд дійшов висновку про необхідність стягнення з позивача судового збору в дохід Державного бюджету України у розмірі 2102,00 грн.

Керуючись статтями 73-77, 90, 139, 241-246, 250, 273 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

В задоволенні позову Тернопільської обласної організації політичної партії "Довіра" до Бучацької міської територіальної виборчої комісії Чортківського району Тернопільської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача, кандидат на посаду Бучацького міського голови ОСОБА_1 , про визнання протиправним та скасування протоколу від 04 листопада 2020 року та зобов`язання вчинити дії відмовити.

Стягнути з Тернопільської обласної організації політичної партії "Довіра" судовий збір у розмірі 2102 (дві тисячі сто дві) гривні 00 (нуль) копійок на користь Державного бюджету України.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку на апеляційне оскарження, а у разі його апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Тернопільський окружний адміністративний суд протягом двох днів з дня його проголошення.

Позивач: Тернопільська обласної організації політичної партії "Довіра" (47720, Тернопільська область, Тернопільський район, село Петриків, вулиця Зелена, будинок 15 А, код ЄДРПОУ 43743354).

Відповідач: Бучацька міська територіальна виборча комісія Чортківського району Тернопільської області (48400, Тернопільська область, Бучацький район, місто Бучач, майдан Волі, будинок 1, код ЄДРПОУ 43788086).

Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача кандидат на посаду Бучацького міського голови ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ).

Повне судове рішення складено 11 листопада 2020 року.

Головуючий суддя Мандзій О.П.

СудТернопільський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення11.11.2020
Оприлюднено12.11.2020
Номер документу92784215
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —500/3507/20

Постанова від 13.11.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гінда Оксана Миколаївна

Ухвала від 13.11.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гінда Оксана Миколаївна

Ухвала від 13.11.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гінда Оксана Миколаївна

Рішення від 11.11.2020

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Мандзій Олексій Петрович

Ухвала від 11.11.2020

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Мандзій Олексій Петрович

Ухвала від 10.11.2020

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Мандзій Олексій Петрович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні