Рішення
від 12.11.2020 по справі 460/8284/20
РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

12 листопада 2020 року м. Рівне №460/8284/20

Рівненський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді К.М. Недашківської, за участю: секретаря судового засідання Т.А. Самкової; представників позивача - Т.М. Созонюка та М.Ю. Бузинарського; представника відповідача 1 - Н.І. Загиней; представників відповідача 2 - О.М. Сосновчика та Е.Д. Шиліної; представника третьої особи - Рівненської територіальної організації Політичної партії Європейська Солідарність - К.В. Самардак; представника третьої особи - Рівненської обласної організації Політичної партії За Майбутнє - О.Ю. Смоловик; представника третьої особи - Рівненської обласної організації Політичної партії Слуга Народу - Т.А. Деркача; представників інших третіх осіб - не прибули, розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Рівненської регіональної організації Політичної партії Опозиційна Платформа - За Життя до Рівненської обласної територіальної виборчої комісії та Рівненської міської територіальної виборчої комісії Рівненського району Рівненської області, за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача: Рівненської територіальної організації Політичної партії Європейська Солідарність , Рівненської обласної організації Політичної партії За Майбутнє , Рівненської обласної організації Політичної партії Слуга Народу , Рівненської обласної територіальної організації Політичної партії Голос , Рівненської регіональної організації Політичної партії Перемога Пальчевського , Рівненської обласної організації Політичної партії Пропозиція , Рівненської міської парторганізації Політичної партії Всеукраїнське об`єднання Громадський Контроль , Рівненської міської організації Всеукраїнського об`єднання Свобода , Рівненської міської організації Політичної партії Рівне Разом , Рівненської обласної організації Політичної партії Наш Край , Рівненської обласної організації Всеукраїнського об`єднання Батьківщина , Рівненської міської організації Політичної партії Радикальна партія Олега Ляшка , Рівненської обласної організації партії Християнсько-демократичний Союз , Рівненської обласної партійної організації Політичної партії Успішна Україна , Дільничної виборчої комісії виборчої дільниці №560973, про визнання протиправним рішення та зобов`язання вчинити певні дії,

В С Т А Н О В И В:

10 листопада 2020 року до Рівненського окружного адміністративного суду надійшов позов Рівненської регіональної організації Політичної партії Опозиційна Платформа - За Життя (далі іменується - позивач) до Рівненської обласної територіальної виборчої комісії (далі іменується - відповідач 1) та Рівненської міської територіальної виборчої комісії Рівненського району Рівненської області (далі іменується - відповідач 2), в якому позивач просить суд:

визнати протиправним та скасувати рішення Рівненської обласної територіальної виборчої комісії, оформленого протоколом від 06.11.2020, про встановлення результатів виборів депутатів Рівненської обласної ради Рівненської області;

зобов`язати Рівненську обласну територіальну виборчу комісію прийняти рішення, яким зобов`язати Рівненську міську територіальну виборчу комісію Рівненського району Рівненської області надати Рівненській обласній територіальній виборчій комісії в 2-х денний термін протокол про підсумки голосування з виборів депутатів Рівненської обласної ради у межах усього територіального виборчого округу №5 з позначкою Уточнений до цього протоколу;

зобов`язати Рівненську міську територіальну виборчу комісію Рівненського району Рівненської області надати Рівненській обласній територіальній виборчій комісії в 2-х денний термін протокол про підсумки голосування з виборів депутатів Рівненської обласної ради у межах усього територіального виборчого округу №5 з позначкою Уточнений до цього протоколу за результатами проведення повторного підрахунку голосів виборців на дільничній виборчій комісії №560973 на виборчих бюлетенях з виборів депутатів Рівненської обласної ради по територіальному виборчому окрузі №5.

Заяви по суті справи.

Позовна заява обґрунтована тим, що 06.11.2020 Рівненською обласною територіальною виборчою комісією прийняте рішення, оформлене протоколом від 06.11.2020 про встановлення результатів виборів до Рівненської обласної ради Рівненської області. Позивачу з загальнодоступної мережі Інтернет стало відомо, що відповідно до вказаного протоколу від 06.11.2020 оголошені результати виборів до Рівненської обласної ради Рівненської області, згідно яких Політична партія Опозиційна платформа - За життя не подолала 5-ти відсотковий прохідний бар`єр до Рівненської обласної ради за результатами місцевих виборів, які відбулися 25 жовтня 2020 року, та набрала 4,9999% голосів виборців. З таким рішенням відповідача 1 позивач не згідний та вважає його протиправним. Відповідно до позиції позивача, результати виборів встановлюються відповідачем 1 на підставі усіх протоколів про підсумки голосування в межах територіальних виборчих округів з відповідних місцевих виборів. У випадку, якщо в одному із протоколів (або в декількох із них) про підсумки голосування в межах територіальних виборчих округів міститься недостовірна інформація, то Протокол територіальної виборчої комісії, яка встановлює результати місцевих виборів, автоматично буде містити недостовірну інформацію у відповідних графах і розділах. Позивач наголошує про конкретні факти фальсифікації підрахунку голосів на окремій ДВК, які є підставою для визнання оскаржуваного рішення Рівненської обласної територіальної виборчої комісії протиправним, оскільки рішення не відображає реальних результатів голосування.

Відповідач 1 відзив на позовну заяву не подав.

Відповідач 2 подав до суду відзив на позовну заяву, де вказав, що предметом позову в межах даної адміністративної справи є рішення Рівненської обласної територіальної виборчої комісії, оформлене протоколом від 06.11.2020, про встановлення результатів виборів до Рівненської обласної ради Рівненської області. Натомість, позивач обґрунтовує свої позовні вимоги тим, що мали місце, на його думку, саме порушення чи рішення, які вчинені чи прийняті ДВК №560973 та Відповідачем 2. Вказує, що жодного факту порушення виборчого процесу під час підрахунку голосів та встановлення результатів не було допущено ні ДВК №560973, ні відповідачем 1, ні відповідачем 2. Просив відмовити позивачу у задоволенні позову.

Ухвалою суду від 10.11.2020 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження в адміністративній справі, та призначено справу до розгляду у відкритому судовому засіданні на 11.11.2020.

Даною ухвалою суду клопотання Рівненської регіональної організації Політичної партії Опозиційна Платформа - За Життя про витребування доказів задоволено: витребувано у Рівненської обласної територіальної виборчої комісії в якості доказу: протокол Рівненської обласної територіальної виборчої комісії від 06.11.2020.

Ухвалою суду від 11.11.2020 залучено до участі у справі третіх осіб.

Ухвалою суду від 11.11.2020 витребувано у відповідача 1 оригінал оскаржуваного Протоколу від 06.11.2020; розгляд справи відкладено на 12.11.2020.

У судове засідання 12.11.2020 прибули представники позивача, підтримали заявлені позовні вимоги та просили суд задовольнити позов повністю.

До суду прибули представники відповідача 1 та відповідача 2, заперечили проти позовних вимог, та просили суд відмовити позивачу у задоволенні позовних вимог повністю.

До суду також прибули представники третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача: Рівненської територіальної організації Політичної партії Європейська Солідарність , Рівненської обласної організації Політичної партії За Майбутнє та Рівненської обласної організації Політичної партії Слуга Народу , які заперечили проти позовних вимог повністю.

Ухвалою суду від 12.11.2020, постановленою без виходу до нарадчої кімнати, постановлено продовжити розгляд справи за відсутності представників інших третіх осіб.

Ухвалою суду від 12.11.2020, постановленою без виходу до нарадчої кімнати, клопотання позивача про долучення до матеріалів справи доказів задоволено.

Ухвалою суду від 12.11.2020, постановленою без виходу до нарадчої кімнати, клопотання представника відповідача 1 про долучення до матеріалів справи доказів - задоволено.

Ухвалою суду від 12.11.2020, постановленою без виходу до нарадчої кімнати, визнано надані відповідачем письмові доповнення до відзиву неприйнятними.

Ухвалою суду від 12.11.2020, постановленою без виходу до нарадчої кімнати, клопотання відповідача 2 та третьої особи - Рівненської територіальної організації Політичної партії Європейська Солідарність про залишення позовної заяви - залишено без задоволення.

У судовому засіданні представник позивача вказав на те, що представники відповідача 2 не можуть приймати участь у розгляді справи, оскільки усі довіреності на представництво інтересів Рівненської міської територіальної виборчої комісії відкликані.

Щодо можливості представництва інтересів відповідача 2 особами, які прибули до у судове засідання суд зазначає наступне.

10 листопада 2020 року до суду надійшов лист, підписаний головою Рівненської міської територіальної виборчої комісії Глухою І.М., де повідомлялося, що усі видані довіреності на заступника голови ТВК Дяденчука А.І. та члена ТВК Шиліної Е.Д., відкликані.

Представник відповідача 2 - Шиліна Е.Д. у судовому засіданні вказала, що голова Рівненської міської ТВК Глуха І.М. є членом Політичної партії Опозиційна Платформа - За Життя , а тому її дії з відкликання довіреностей є очевидно зрозумілими.

Суду надані: Протокол засідання Рівненської міської ТВК від 11.11.2020 №27 та Постанова від 11.11.2020 №155, відповідно до яких обрано головуючого на засіданні ОСОБА_1 через відсутність Глухої І.М. та надано повноваження Волкову В.В. на видачу та підписання довіреностей на представництво інтересів Рівненської міської ТВК, зокрема, в судах.

Таким чином, суд дійшов висновку про можливість участі представників відповідача 2 у судовому засіданні, які прибули до суду.

Заслухавши пояснення учасників справи, з`ясувавши всі обставини справи в їх сукупності, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

Відповідно до пункту 30 частини першої статті 85 Конституції України, частини другої статті 194 Виборчого кодексу України, керуючись частиною п`ятою статті 8 Закону України Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України , статтею 2 Закону України Про особливості державної політики із забезпечення державного суверенітету України на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях , Законом України Про внесення змін до деяких законів України щодо визначення територій та адміністративних центрів територіальних громад , статтями 1, 3 Закону України Про військово-цивільні адміністрації , Указом Президента України від 7 лютого 2019 року № 32/2019 Про межі та перелік районів, міст, селищ і сіл, частин їх територій, тимчасово окупованих у Донецькій та Луганській областях , Верховною Радою України прийнято постанову Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році №795-IX від 15.07.2020, відповідно до якої призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів (крім визначених пунктами 2 і 3 цієї Постанови) на неділю 25 жовтня 2020 року.

Місцеві вибори відбулися 25 жовтня 2020 року, що є загальновідомим фактом, що не потребує доказування (частина третя статті 78 КАС України).

Рівненською обласною територіальною виборчою комісією складений протокол від 06.11.2020 Про результати виборів депутатів Рівненської обласної ради Рівненської області в Єдиному багатомандатному виборчому окрузі (далі іменується - Протокол від 06.11.2020), відповідно до якого:

у Розділі 10 кількість голосів виборців, які підтримали весь територіальний виборчий список кандидатів у депутати від кожної місцевої організації політичної партії, не підтримавши конкретного кандидаті з цього списку, у кожному територіальному виборчому окрузі щодо Рівненської регіональної організації Політичної партії Опозиційна платформа - За життя по округу №5 вказано - 274 голоси;

у Розділі 11 кількість голосів виборців, які підтримали кожного кандидата в депутати, включеного до територіального виборчого списку кандидатів у депутати від кожної місцевої організації політичної партії, у кожному територіальному виборчому окрузі щодо Рівненської регіональної організації Політичної партії Опозиційна платформа - За життя по округу №5 вказано - ОСОБА_2 - 136 голосів;

у Розділі 14 відсоток сумарної кількості голосів виборців щодо Рівненської регіональної організації Політичної партії Опозиційна платформа - За життя міститься відмітка - 4,9999%. Оригінал Протоколу від 06.11.2020 оглянутий судом у судовому засіданні та посвідчено копію, яка міститься в матеріалах справи.

Саме такий Протокол Рівненської обласної територіальної виборчої комісії від 06.11.2020 є предметом позову в межах даної адміністративної справи.

Позивач вказує, що у Розділі 10 Протоколу від 06.11.2020 замість відмітки 274 голоси має бути відмітка на 6 голосів більше; у Розділі 11 Протоколу від 06.11.2020 замість відмітки 136 голосів має бути відмітка на 6 голосів більше, що безумовно вплине на відсоткові результати, зазначені у Розділі 14 Протоколу від 06.11.2020.

Відповідно до пунктів 4 та 5 частини п`ятої статті 160 КАС України, в позовній заяві зазначаються: зміст позовних вимог і виклад обставин, якими позивач обґрунтовує свої вимоги, а в разі подання позову до декількох відповідачів - зміст позовних вимог щодо кожного з відповідачів; виклад обставин, якими позивач обґрунтовує свої вимоги; зазначення доказів, що підтверджують вказані обставини.

Суд зазначає, що підстава позову - обставини (фактична підстава) і норми права (юридична підстава), які в сукупності дають право особі звернутися до суду з вимогами до відповідача. Предмет позову - матеріально-правові вимоги позивача до відповідача.

Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивач вказує, що у випадку, якщо в одному із протоколів про підсумки голосування в межах територіальних виборчих округів міститься недостовірна інформація щодо кількості голосів виборців, то протокол територіальної виборчої комісії, яка встановлює результати місцевих виборів, автоматично буде містити недостовірну інформацію у відповідних графах і розділах; також вказує, що якщо на одній чи декількох ДВК, які входять до усього територіального виборчого округу були сфальсифіковані (спотворені) результати голосування в частині кількості голосів виборців, то така інформація спотворює реальні результати волевиявлення на місцевих виборах на конкретній ДВК, потрапляє до Протоколу про підсумки голосування з виборів депутатів у межах усього територіального округу.

Зі змісту позовної заяви вбачається, що підставами позову є факти фальсифікації підрахунку голосів на окремій ДВК №560973, внаслідок чого оскаржуване рішення Рівненської обласної територіальної виборчої комісії не відображає реальних результатів голосування.

Позивач окреслює такі факти наступним чином.

Рівненською регіональною організацією Політичної партії Опозиційна платформа - За життя було отримано від члена ДВК №560973 ОСОБА_3 примірник Протоколу ДВК про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №560973 з виборів депутатів до Рівненської обласної ради Рівненської області у територіальному виборчому окрузі №5.

В матеріалах справи міститься копія такого Протоколу ДВК №560973 (Примірник №2), зі змісту якого вбачається, що кількість голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список від кожної місцевої організації політичної партії: Рівненською регіональною організацією Політичної партії Опозиційна платформа - За життя було отримано 21 (двадцять один) голос (Розділ 12 Протоколу ДВК) (а.с. 12):

У Розділі 13 Протоколу - кількість голосів виборців, які підтримали весь територіальний виборчий список кандидатів у депутати від кожної місцевої організації політичної партії, не підтримавши окремого кандидата у депутати з цього списку: Рівненською регіональною організацією Політичної партії Опозиційна платформа - За життя - 3 (три) голоси;

У Розділі 14 Протоколу - кількість голосів виборців, які підтримали кожного кандидата в депутати, включеного до територіального виборчого списку кандидатів у депутати від кожної місцевої організації політичної партії: Рівненська регіональна організація Політичної партії Опозиційна платформа - За життя : ОСОБА_4 - 8 (вісім) голосів; ОСОБА_2 - 10 (десять) голосів; ОСОБА_5 - 2 (два) голоси; ОСОБА_6 - 3 (три) голоси; ОСОБА_7 - 1 (один) голос; ОСОБА_8 - 0 (нуль) голосів, що в сумі становить 24 (двадцять чотири) голоси.

Позивач вказує, що в результаті арифметичних підрахунків у Розділі 12 Протоколу сума голосів за Рівненську регіональну організацію Політичної партії Опозиційна платформа - За життя повинна становити 27 (двадцять сім) голосів, а не 21 (двадцять один) голос.

Водночас з отриманого позивачем примірника Протоколу ДВК про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №560973 з виборів депутатів до Рівненської обласної ради Рівненської області у територіальному виборчому окрузі № 5 з позначкою Уточнений вбачається, що (а.с. 16):

- у Розділі 12) - кількість голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список від кожної місцевої організації політичної партії: Рівненською регіональною організацією Політичної партії Опозиційна платформа - За життя - 21 (двадцять один) голос;

- Розділі 13) - кількість голосів виборців, які підтримали весь територіальний виборчий список кандидатів у депутати від кожної місцевої організації політичної партії, не підтримавши окремого кандидата у депутати з цього списку: Рівненською регіональною організацією Політичної партії Опозиційна платформа - За життя - 3 (три) голоси;

- у Розділі 14) - кількість голосів виборців, які підтримали кожного кандидата в депутати, включеного до територіального виборчого списку кандидатів у депутати від кожної місцевої організації політичної партії: Рівненська регіональна організація Політичної партії Опозиційна платформа - За життя : ОСОБА_4 отримав - 8 (вісім) голосів; ОСОБА_2 отримала - 4 (чотири) голосів; ОСОБА_5 - 2 (два) голоси; ОСОБА_6 - 3 (три) голоси; ОСОБА_7 - 1 (один) голос; ОСОБА_8 - 0 (нуль) голосів, що сумі становить 18 (вісімнадцять) голосів.

Позивач зазначає, що при співставленні інформації, викладеної в Протоколі ДВК про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №560973, складеного і підписаного членами ДВК 26.10.2020 о 05 год. 30 хв., та в Протоколі ДВК про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №560973 з позначкою Уточнений , складеного і підписаного членами ДВК 26.10.2020 о 05 год. 45 хв., можна прийти до таких висновків: підписи одних і тих самих членів ДВК №560973 в обох протоколах суттєво відрізняються; в таблиці до пункту 14) протоколу ДВК №560973, складеного і підписаного членами ДВК 26.10.2020 о 05 год. 30 хв. в Розділі Рівненська регіональна організація Політичної партії Опозиційна платформа - За життя навпроти ПІБ кандидатів містяться такі цифри: ОСОБА_4 - 8 (вісім) голосів; ОСОБА_2 - 10 (десять) голосів; ОСОБА_5 - 2 (два) голоси; ОСОБА_6 - 3 (три) голоси; ОСОБА_7 - 1 (один) голос; ОСОБА_8 - 0 (нуль) голосів; натомість в таблиці до пункту 14) протоколу ДВК №560973, з позначкою Уточнений , складеного і підписаного членами ДВК 26.10.2020 о 05 год. 45 хв. в Розділі Рівненська регіональна організація Політичної партії Опозиційна платформа - За життя навпроти ПІБ кандидатів містяться такі цифри: ОСОБА_4 - 8 (вісім) голосів; ОСОБА_2 - 4 (чотири) голоси; ОСОБА_5 - 2 (два) голоси; ОСОБА_6 - 3 (три) голоси; ОСОБА_7 - 1 (один) голос; ОСОБА_8 - 0 (нуль) голосів; в обох протоколах ДВК №560973, складених відповідно 26.10.2020 о 05 год. 30 хв. та 26.10.2020 о 05 год. 45 хв. в графі 4 таблиці до пункту 12) вказана цифра 21.

Позивач вказує, що йому стало відомо, що до Рівненської міської територіальної виборчої комісії Рівненського району Рівненської області Дільничною виборчою комісією №560973 було подано Уточнений протокол, датований 26.10.2020 о 05 год. 45 хв., у пункті 14) якого кандидату у депутати від Рівненської регіональної організації Політичної партії Опозиційна платформа - За життя - ОСОБА_2 було змінено кількість голосів з 10 (десяти) на 4 (чотири), що істотно впливає на результати виборів.

Водночас згідно Витягу з протоколу безперервного засідання Рівненської міської територіальної виборчої комісії Рівненського району Рівненської області вбачається, що:

п.132. 27.10.2020 р. о 00 год 30 хв. заступник Голови Рівненської міської ТВК Рівненського району Рівненської області .... у зв`язку з виявленими недоліками в протоколі (протокол ДВК №560973) пропонує зобов`язати дільничну виборчу комісію виправити виявлені недоліки шляхом складання протоколу з позначкою Уточнений . Голосували - за - 18 членів, проти - 0, утримались - 0 ;

п.174. 27.10.2020 р. о 17 год 40 хв. заступник Голови Рівненської міської ТВК Рівненського району Рівненської області... оголошує зміст протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №560973 з відміткою Уточнений та пропонує врахувати відомості протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці. Голосували - за - 18 членів, проти - 0, утримались - 0 .

Таким чином, позивач вказує, що протокол ДВК №560973, з позначкою Уточнений , складений і підписаний членами ДВК 26.10.2020 о 05 год. 45 хв. не може вважатися таким, що поданий на виконання рішення Рівненської міської ТВК Рівненського району Рівненської області, прийнятого 27.10.2020 о 00 год. 30 хв., а відтак, члени ДВК №560973 не виконали рішення Рівненської міської ТВК Рівненського району Рівненської області та не надали протокол з позначкою Уточнений .

Позивач вказує, що оскільки ДВК порушено норми чинного законодавства при оформленні протоколів щодо підрахунку голосів та відповідачем 2 - Рівненською міською територіальною виборчої комісією також вказані у її протоколі недостовірні відомості, тому оскаржуваний Протокол від 06.11.2020 Рівненської обласної територіальної комісії також є протиправним, оскільки такий Протокол відображає результати протоколів, які надійшли від ДВК та від Рівненської міської територіальної виборчої комісії, які є недостовірними.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам суду слід зазначити наступне.

Гарантії права громадян на участь у виборах визначає Виборчий кодекс України, який також регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів.

Згідно з частиною 1 статті 1 Виборчого кодексу України вибори в Україні є основною формою народного волевиявлення, способом безпосереднього здійснення влади Українським народом.

Відповідно до статті 20 Виборчого кодексу України, виборчий процес - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів. Виборчий процес є безперервним та не може бути скасованим, зупиненим або перенесеним.

Згідно зі статтею 32 Виборчого кодексу України, в Україні утворюються і діють передбачені цим Кодексом виборчі комісії як незалежні органи адміністрування виборчих процесів, які відповідно до своїх повноважень забезпечують здійснення визначених Конституцією України та цим Кодексом основних принципів виборчого права, засад виборчого процесу, реалізацію виборчих прав громадян України, підготовку та проведення виборів. До виборчих комісій належать: 1) Центральна виборча комісія; 2) окружні виборчі комісії; 3) територіальні виборчі комісії; 4) дільничні виборчі комісії. Виборчі комісії діють на підставі, в межах повноважень та у спосіб, встановлені Конституцією України, цим Кодексом та законами України. Ніхто не має права втручатися в діяльність виборчих комісій, зокрема у вирішення питань, віднесених до їхніх повноважень, крім випадків, передбачених законом.

За нормою статті 33 Виборчого кодексу України, виборчі комісії є спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення виборів і забезпечувати реалізацію виборчих прав громадян України, додержання та однакове застосування виборчого законодавства. При цьому, територіальні виборчі комісії в межах повноважень, визначених цим Кодексом, визначено комісіями, що забезпечують організацію підготовки та проведення місцевих виборів.

Частиною 1 статті 256 Виборчого кодексу України передбачено, що виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, районна у місті, міська, сільська, селищна виборча комісія на своєму засіданні на підставі протоколів про підсумки голосування в межах територіальних виборчих округів з відповідних місцевих виборів (у тому числі з позначкою Уточнений ) не пізніш як на дванадцятий день після дня голосування встановлює результати виборів депутатів у єдиному багатомандатному виборчому окрузі, про що складає протокол про результати виборів.

Територіальна виборча комісія зобов`язана встановити результати виборів депутатів незалежно від кількості виборчих дільниць/виборчих округів, на яких/в межах яких голосування не було організовано і проведено відповідно до вимог цього Кодексу.

Тобто, підставою для встановлення Рівненською обласною ТВК результатів виборів депутатів до Рівненської обласної ради у єдиному багатомандатному виборчому окрузі та прийняття рішення, оформленого Протоколом від 06.11.2020, є протоколи про підсумки голосування у межах територіальних виборчих округів, в тому числі, протокол про підсумки голосування з виборів депутатів Рівненської обласної ради в межах усього територіального виборчого округу № 5 від 31.10.2020, який був складений Рівненською міською ТВК після прийняття і розгляду протоколів (у тому числі з позначкою Уточнений ) дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на відповідних виборчих дільницях.

Протокол Рівненської міської ТВК про підсумки голосування з виборів депутатів Рівненської обласної ради в межах усього територіального виборчого округу № 5 був складений 31.10.2020. Вказаний протокол про підсумки Рівненською міською ТВК був складений також після прийняття протоколу про підрахунок голосів виборців на ДВК №560973, в тому числі протоколу з позначкою Уточнений .

Порядок прийняття та розгляду виборчих документів дільничних виборчих комісій територіальною виборчою комісією визначений статтею 254 Виборчого кодексу України.

Згідно частини першої статті 254 вказаної статті Виборчого кодексу України, з моменту закінчення голосування територіальна виборча комісія розпочинає безперервне засідання, яке продовжується безперервно до встановлення підсумків голосування та результатів відповідних місцевих виборів у виборчому окрузі. На цей час члени територіальної виборчої комісії не можуть залучатися до виконання інших функцій, крім участі в засіданні виборчої комісії.

Частинами 3-5 статті 254 Виборчого кодексу України України визначено, що на засіданні територіальної виборчої комісії, зазначеному у частині першій цієї статті, голова територіальної виборчої комісії або визначений ним член комісії приймає запечатані пакети з протоколами дільничних виборчих комісій, розпечатує їх та оголошує зміст протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на відповідних виборчих дільницях, а також приймає запечатані пакети з іншими виборчими документами, передбаченими частиною десятою статті 251 цього Кодексу. Час прийняття територіальною виборчою комісією протоколів дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, перелік прийнятих виборчих документів і занесені до протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці відомості фіксуються у протоколі засідання територіальної виборчої комісії.

При прийнятті документів дільничної виборчої комісії територіальна виборча комісія перевіряє комплектність документів та цілісність упаковки усіх пакетів з виборчими документами. При цьому кожний член комісії має право оглянути кожний пакет з документами.

За результатами розгляду документів дільничної виборчої комісії та скарг про порушення вимог цього Кодексу під час проведення голосування та підрахунку голосів на виборчій дільниці, а також під час транспортування виборчих документів до територіальної виборчої комісії, що надійшли до територіальної виборчої комісії на момент прийняття документів дільничної виборчої комісії, територіальна виборча комісія приймає одне з таких рішень:

1) врахувати відомості протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці;

2) зобов`язати дільничну виборчу комісію виправити виявлені недоліки шляхом складання протоколу з позначкою Уточнений ;

3) провести повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці в порядку, встановленому цим Кодексом.

Судом встановлено, що рішення про врахування відомостей протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 560973 з позначкою Уточнений було прийнято 27.10.2020, що підтверджується Витягом з протоколу Рівненської міської ТВК пункт 132 : 27.10.2020, 00 год. 30 хв. ОСОБА_9 оголошує про надходження документів дільничної виборчої комісії №560973, зазначивши, що комплектність документів та цілісність упаковки всіх пакетів з виборчими документами відповідає вимогам, встановленим Виборчим кодексом України ; пункт 174 : 27.10.2020, 17 год. 40 хв. ОСОБА_9 оголошує про надходження документів дільничної виборчої комісії №560973, зазначивши, що цілісність упаковки пакету з виборчими документами відповідає вимогам Виборчого кодексу України (а.с. 20).

Під час розгляду справи по суті, судом встановлено, що Протокол з позначкою Уточнений (оригінал досліджений судом) був поданий до Рівненської міської ТВК виключно з підстав допущення арифметичної помилки у Примірнику №2 Протоколу ДВК, натомість Примірники такого протоколу №1 (оригінал якого досліджений судом) та №3 містять ідентичну достовірну інформацію.

Відповідно до частини сьомої статті 254 Виборчого кодексу України, у разі виявлення у протоколі дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці виправлень, помилок, неточностей, які можливо усунути без повторного підрахунку голосів, територіальна виборча комісія своїм рішенням може зобов`язати дільничну виборчу комісію виправити виявлені недоліки шляхом складання протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з позначкою Уточнений відповідно до пункту 2 частини п`ятої цієї статті (якщо зміст таких виправлень, помилок та неточностей неможливо з`ясувати та усунути без складання протоколу з позначкою "Уточнений" дільничною виборчою комісією), про що зазначається у протоколі засідання територіальної виборчої комісії. Протягом часу розгляду цього питання дільничною виборчою комісією подані до територіальної виборчої комісії примірники протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, виборчі бюлетені та інші виборчі документи, зазначені у частині десятій статті 251 цього Кодексу, зберігаються в територіальній виборчій комісії.

Зважаючи на те, що допущена у протоколі ДВК лише в одному примірнику Протоколу помилка була суто арифметичною, тому Рівненська міська ТВК вказала на необхідність подання протоколу з позначкою Уточнений , що не потребувало згідно норм чинного законодавства проведення повторного підрахунку голосів.

При чому, суд зазначає, що у даному випадку жодних правових підстав, визначених нормами Виборчого кодексу України, для проведення повторного підрахунку голосів на виборчій дільниці №560973 не існувало.

Відповідно до частини дев`ятої статті 254 Виборчого кодексу України, за наявності заяв або скарг, підтверджених відповідно оформленими актами, складеними кандидатами у депутати, кандидатами на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довіреними особами, уповноваженими особами організацій партій, офіційними спостерігачами, виборцями, про порушення вимог цього Кодексу під час проведення голосування та/або підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, що ставлять під сумнів результати підрахунку голосів виборців на цій виборчій дільниці, територіальна виборча комісія може прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці.

У разі наявності акта або письмової заяви осіб, зазначених у частині першій статті 253 цього Кодексу, про порушення вимог цього Кодексу під час транспортування протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці та інших документів до територіальної виборчої комісії територіальна виборча комісія може, а в разі наявних ознак розпечатування пакетів із запакованими документами, а також у разі неможливості усунення без перерахунку бюлетенів неточностей у протоколі дільничної виборчої комісії - зобов`язана прийняти рішення про повторний підрахунок голосів виборців на цій дільниці. Прийняття рішення територіальною виборчою комісією про проведення повторного підрахунку голосів у разі виявлення порушення цілісності пакетів із запакованими документами, а також у разі неможливості усунення без перерахунку бюлетенів неточностей у протоколі дільничної виборчої комісії після прийняття виборчих документів від дільничної виборчої комісії не допускається (частина десята статті 254 Виборчого кодексу України).

Під час розгляду справи судом встановлено, що жодних заяв чи скарг, підтверджених відповідно оформленими актами, про порушення вимог Кодексу під час проведення голосування та/або підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці №560973, не було.

Тобто, позивач не скористався своїм правом на подання таких заяв чи скарг щодо підрахунку голосів по ДВК №560973, що свідчить про відсутність будь-яких підстав для проведення повторного підрахунку голосів виборців на такій виборчій дільниці.

Суд відхиляє наданий позивачем Акт Про порушення Виборчого кодексу України від 26.10.2020, складений ОСОБА_2 та Марузом В.Я. (а.с. 131), оскільки такий акт не подавався до Рівненської міської ТВК, що підтверджується витягом з Журналу обліку вхідної кореспонденції на таку дату, оригінал якого досліджено судом, а копія знаходиться в матеріалах справи.

На момент розгляду справи протоколи ДВК №560973, у тому числі з позначкою Уточнений є чинними та не оскаржувалися позивачем у строки, встановлені нормами чинного законодавства.

Таким чином, рішення Рівненської міської ТВК, оформлене протоколом від 31.10.2020 (а.с. 25) про врахування відомостей протоколу ДВК №560973 є чинним, позивачем не оскаржено, тому вказане рішення комісії та відомості протоколу встановлюють певні юридично значимі обставини, зокрема результати підрахунку голосів на даній виборчій дільниці.

Ставити під сумнів законність рішення Рівненської міської ТВК про врахування відомостей протоколу про підрахунок голосів на виборчій дільниці № 560973 є недоцільним, оскільки позивачем не було оскаржено такого рішення, тому відомості такого протоколу про підрахунок голосів виборців на дільниці № 560973 з виборів депутатів Рівненської обласної ради є обґрунтованими, законними та достовірними.

Враховуючи наведені обставини, суд зазначає, що відомості протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №560973, в тому числі відомості протоколу з позначкою Уточнений є достовірними, точними, відповідають волевиявленню виборців та законно були враховані Рівненською міською ТВК при формуванні та складенні протоколу про підсумки голосування з виборів депутатів Рівненської обласної ради в межах усього територіального виборчого округу № 5 від 31.10.2020.

Суд критично оцінює доводи позивача про те, що Протокол Рівненської міської територіальної виборчої комісії Про підсумки голосування з виборів депутатів Рівненської обласної ради у межах усього територіального виборчого округу №5 датований не 31.10.2020, як вказують відповідачі, а 01.11.2020 (а.с. 36), оскільки надана позивачем до позовної заяви копія такого Протоколу не містить жодної відмітки щодо номера примірника такого протоколу.

Суд відхиляє доводи позивача про те, що візуально без проведення спеціальних експертиз видно, що підписи усіх членів ДВК № 560973, крім секретаря, на Первинному протоколі суттєво відрізняється від підписів на Уточнюючому протоколі , оскільки такі доводи позивача є суб`єктивними.

Разом з тим, в матеріалах справи відсутні будь-які докази фіксації порушень норм виборчого процесу відповідачами у ході прийняття до розгляду виборчих документів дільничних виборчих комісій, зокрема, ДВК №560973, встановлення підсумків голосування по територіальному виборчому округу №5 з виборів депутатів Рівненської обласної ради Рівненської області, а також встановлення результатів виборів депутатів Рівненської обласної ради Рівненської області.

Проаналізувавши вказані позивачем підстави позову, суд зазначає, що їх суть фактично стосується протиправних, на думку позивача, дій та рішень, які вчинялися та приймалися ДВК №560973 та Рівненською міською ТВК Рівненського району Рівненської області щодо оформлення результатів голосування.

В свою чергу, суд зазначає, що предметом спору в межах даної адміністративної справи є рішення Рівненської обласної територіальної виборчої комісії, оформлене протоколом від 06.11.2020.

Тобто, не погоджуючись з рішеннями, діями чи бездіяльністю ДВК №560973 та Рівненської міської ТВК щодо оформлення результатів голосування, позивач мав право на звернення до суду з відповідними позовами у строки, встановлені нормами чинного законодавства.

Суд зазначає, що описані позивачем підстави позову не можуть стосуватися оскаржуваного Протоколу Рівненської обласної територіальної виборчої комісії від 06.11.2020, оскільки стосуються суті можливих порушень з боку ДВК №560973 та Рівненської міської ТВК, які є самостійними предметами оскарження.

Судом встановлено, що позивач звертався до суду з позовом до Рівненської міської територіальної виборчої комісії Рівненського району Рівненської області, в якому, з урахуванням уточнених позовних вимог, просив:

- визнати протиправними дії відповідача щодо підрахунку голосів на дільничній виборчій комісії №560973 в частині підрахунку голосів, відданих за кандидатів у депутати до Рівненської обласної ради територіального виборчого округу №5;

- зобов`язати відповідача прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів на дільничній виборчій комісії №560973 в частині голосів виборців, відданих за кандидатів у депутати до Рівненської обласної ради територіального округу №5 в порядку, встановленому Виборчим кодексом України.

При чому, визначаючи підстави такого позову, позивач посилався на ті обставини, на які посилається і в позові до Рівненської обласної територіальної виборчої комісії та Рівненської міської ТВК.

Ухвалою Рівненського окружного адміністративного суду від 07.11.2020 у справі №460/8175/20 позовну заяву Рівненської регіональної організації політичної партії Опозиційна платформа - За життя до Рівненської міської територіальної виборчої комісії Рівненського району Рівненської області залишено без розгляду, у зв`язку з пропуском строку звернення до суду.

Згідно даних системи ДСС Діловодство спеціалізованого суду вбачається, що ухвала суду від 07.11.2020 у справі №460/8175/20 не оскаржена позивачем у встановлені строки.

Залишаючи позовну заяву без розгляду, суд вказав, що враховуючи вимоги частини 6 статті 273 КАС України, суд зазначає, що останнім днем строку звернення до суду з позовною вимогою про визнання протиправними дій відповідача щодо підрахунку голосів на дільничній виборчій комісії №560973 в частині підрахунку голосів, відданих за кандидатів у депутати до Рівненської обласної ради територіального виборчого округу №5, є 01.11.2020; з даним адміністративним позовом Рівненська регіональна організація політичної партії Опозиційна платформа - за життя звернулася до суду 05.11.2020, тобто з пропуском встановленого строку.

Суд зазначає, що Рівненська обласна територіальна виборча комісія не мала жодних правових підстав не приймати виборчі документи, які надійшли від Рівненської міської ТВК з метою встановлення підсумків голосування, оскільки такі документи є чинними та не оскаржені позивачем.

Суд констатує, що у Рівненської обласної територіальної виборчої комісії були відсутні визначені у Виборчому кодексі України правові підстави для не встановлення результатів виборів депутатів Рівненської районної ради Рівненської області, що є її обов`язком згідно частини першої статті 256 Виборчого кодексу України.

Відтак, оскаржуване рішення Рівненської обласної територіальної виборчої комісії, оформлене Протоколом від 06.11.2020, є правомірним та таким, що винесене у спосіб та у порядку, встановлені нормами Виборчого кодексу України; таке рішення відповідає встановленим у частині другій статті 2 КАС України критеріям законності, компетентності, обґрунтованості, неупередженості, добросовісності, розсудливості та пропорційності, а відтак жодних підстав для його скасування не існує.

Щодо позовних вимог зобов`язального характеру, суд зазначає наступне.

Відповідно до частини першої статті 273 КАС України, право оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій мають суб`єкти відповідного виборчого процесу (крім виборчої комісії), а також ініціативна група референдуму, інші суб`єкти ініціювання референдуму.

Тобто, оскарженню у судовому порядку підлягають: рішення, дії та бездіяльність виборчих комісій.

Рішення виборчої комісії - це відповідний письмовий документ (протокол/постанова).

Дії виборчої комісії - це активна поведінка суб`єкта владних повноважень, яка може мати вплив на права, свободи та інтереси фізичних та юридичних осіб.

Бездіяльність виборчої комісії - це пасивна поведінка суб`єкта владних повноважень, яка може мати вплив на реалізацію прав, свобод, інтересів фізичної чи юридичної особи - невиконання органом зобов`язань, які необхідно виконати.

Відповідно до пунктів 1-4 частини другої статті 245 КАС України, у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про: 1) визнання протиправним та нечинним нормативно-правового акта чи окремих його положень; 2) визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень; 3) визнання дій суб`єкта владних повноважень протиправними та зобов`язання утриматися від вчинення певних дій; 4) визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.

У разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду (частина третя статті 245 КАС України).

Тобто, позовна вимога зобов`язального характеру не може бути самостійною та автономною, а лише спрямована на відновлення порушених прав, встановлених шляхом визнання протиправними рішення, дії чи бездіяльності.

Зважаючи на попередній висновок суду про правомірність оскаржуваного Протоколу від 06.11.2020, позовні вимоги зобов`язального характеру не підлягають до задоволення.

Встановлених під час розгляду справи по суті обставин достатньо для висновку про безпідставність та необґрунтованість заявлених позовних вимог.

Відповідачем 1 - Рівненською обласною територіальною виборчою комісією, рішення якої оскаржується, доведено правомірність такого рішення у порядку статті 77 КАС України, а тому заявлені позовні вимоги не підлягають до задоволення повністю.

Зважаючи на те, що на момент прийняття рішення по суті позивачем не сплачена сума судового збору у розмірі 2102 грн. 00 коп., тому така сума підлягає стягненню з позивача.

Керуючись статтями 241-246, 255, 268-273, 278, 293 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В :

Адміністративний позов Рівненської регіональної організації Політичної партії Опозиційна Платформа - За Життя (вулиця В. Чорновола, 91Е, квартира 56, місто Рівне, 33000; код ЄДРПОУ 41772891) до Рівненської обласної територіальної виборчої комісії (майдан Просвіти, 1, місто Рівне, 33013; код ЄДРПОУ 43755142) та Рівненської міської територіальної виборчої комісії Рівненського району Рівненської області (вулиця Шевченка, 45, місто Рівне, 33013; код ЄДРПОУ 43755197) за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача: Рівненської територіальної організації Політичної партії Європейська Солідарність (вулиця Данила Галицького, 19, офіс 106, місто Рівне, 33027; код ЄДРПОУ 39757256), Рівненської обласної організації Політичної партії За Майбутнє (вулиця Малорівненська, 69, місто Рівне, 33025; код ЄДРПОУ 36565370), Рівненської обласної організації Політичної партії Слуга Народу (вулиця 16 Липня, 42, місто Рівне, 33028; код ЄДРПОУ 43655001), Рівненської обласної територіальної організації Політичної партії Голос (вулиця Грушевського, 77, місто Рівне, 33023; код ЄДРПОУ 43315659), Рівненської регіональної організації Політичної партії Перемога Пальчевського (вулиця В. Чорновола, 1, офіс 212, місто Рівне, 33028; код ЄДРПОУ 40111470), Рівненської обласної організації Політичної партії Пропозиція (вулиця Міцкевича, 32, офіс 52, місто Рівне, 33028; код ЄДРПОУ 43645119), Рівненської міської парторганізації Політичної партії Всеукраїнське об`єднання Громадський Контроль (вулиця Соборна, 1, офіс 313, місто Рівне, 33000; код ЄДРПОУ 43315659), Рівненської міської організації Всеукраїнського об`єднання Свобода (вулиця Симона Петлюри, 1, місто Рівне, 33028; код ЄДРПОУ 33982736), Рівненської міської організації Політичної партії Рівне Разом (вулиця Гагаріна, 39, місто Рівне, 33003; код ЄДРПОУ 438126637), Рівненської обласної організації Політичної партії Наш Край (вулиця Карбишева, 10, квартира 2, місто Рівне, 33027; код ЄДРПОУ 39996351); Рівненської обласної організації Всеукраїнського об`єднання Батьківщина (вулиця Симона Петлюри, 1, місто Рівне, 33003; код ЄДРПОУ 25797672), Рівненської міської організації Політичної партії Радикальна партія Олега Ляшка (вулиця Бічна, 22, місто Рівне, 33000), Рівненської обласної організації партії Християнсько-демократичний Союз (вулиця Соборна, 61, місто Рівне, 33028; код ЄДРПОУ 25675650), Рівненської обласної партійної організації Політичної партії Успішна Україна (вулиця Лермонатова, 4-а, місто Рівне, 33028), Дільничної виборчої комісії виборчої дільниці №560973 (вулиця Гайдамацька, 15, місто Рівне, 66000), про визнання протиправним рішення та зобов`язання вчинити певні дії - залишити без задоволення.

Стягнути з Рівненської регіональної організації Політичної партії Опозиційна Платформа - За Життя (вулиця В. Чорновола, 91Е, квартира 56, місто Рівне, 33000; код ЄДРПОУ 41772891) до Державного бюджету суму судового збору у розмірі 2102 (дві тисячі сто дві) грн. 00 (нуль) коп.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі їх апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції. Судове рішення суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду справи набирає законної сили з моменту проголошення і не може бти оскаржене.

Апеляційна скарга на рішення суду подається у дводенний строк з дня його проголошення. Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Рівненський окружний адміністративний суд.

Повний текст рішення складений 12 листопада 2020 року.

Суддя К.М. Недашківська

Дата ухвалення рішення12.11.2020
Оприлюднено12.11.2020
Номер документу92799372
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —460/8284/20

Постанова від 16.11.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ільчишин Надія Василівна

Ухвала від 14.11.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ільчишин Надія Василівна

Ухвала від 14.11.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ільчишин Надія Василівна

Ухвала від 14.11.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ільчишин Надія Василівна

Рішення від 12.11.2020

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

К.М. Недашківська

Ухвала від 11.11.2020

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

К.М. Недашківська

Ухвала від 11.11.2020

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

К.М. Недашківська

Ухвала від 10.11.2020

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

К.М. Недашківська

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні